"Ηρωική" του Beethoven - H Συμφωνική Ορχήστρα Κύπρου γιορτάζει την Ημέρα της Κυπριακής Ανεξαρτησίας22/9/2017 Η Συμφωνική Ορχήστρα Κύπρου, τιμώντας την Ημέρα της Κυπριακής Ανεξαρτησίας, παρουσιάζει τρεις συναυλίες με μαέστρο και σολίστ τον Μάριο Παπαδόπουλο. Η «Ηρωική» του Beethoven, γραμμένη στα 1803-04, ορόσημο μεταξύ της Κλασικής περιόδου και της Ρομαντικής εποχής της μουσικής, είναι ταιριαστό έργο για την περίσταση. Οι τρεις παραστάσεις θα δοθούν ως εξής: Τρίτη 26 Σεπτεμβρίου 2017 στο Θέατρο Ριάλτο στη Λεμεσό, Τετάρτη 27 Σεπτεμβρίου 2017 στο Δημοτικό Θέατρο Λάρνακας και την Πέμπτη 28 Σεπτεμβρίου 2017 στο Θέατρο Παλλάς στη Λευκωσία. Οι παραστάσεις αρχίζουν στις 8.30μ.μ. Εισιτήρια: Θέατρο Ριάλτο τηλ. 77777745 ή www.rialto.com.cy , Δημοτικό Θέατρο Λάρνακας τηλ. 24 665794, Θέατρο Παλλάς τηλ. 22 410181 ή www.cyso.org.cy. Πληροφορίες τηλ. 22 463144 ή www.cyso.org.cy ----------------------------------------------------------------------------------------------- Συμφωνία αρ. 3 σε Μι ύφεση μείζονα, έργο 55 «Ηρωική Συμφωνία» Ο Beethoven άρχισε να συνθέτει την Τρίτη Συμφωνία λίγο μετά την πρεμιέρα της Δεύτερης (1802) και την ολοκλήρωσε στις αρχές του 1804. Η πρώτη παρουσίασή της έγινε ιδιωτικά την ίδια χρονιά στη Βιέννη στο παλάτι ενός από τους προστάτες του Beethoven, του πρίγκιπα Joseph Franz von Lobkowitz (1772–1816), στον οποίο είχε και τελικά αφιερωθεί. Η πρώτη δημόσια παράσταση έγινε στις 7 Απριλίου 1805 στο Theater-an-der-Wien. Ο Beethoven αρχικά σχεδίαζε να αφιερώσει τη Συμφωνία στον στρατηγό Βοναπάρτη (1769–1821), μια ιδέα που χρονολογείται από το 1798, αλλά όταν ο Ναπολέοντας έστεψε τον εαυτό του αυτοκράτορα, ο Beethoven είχε οργιστεί και, σύμφωνα με τον μαθητή του Ferdinand Ries (1784–1838), δήλωσε: «Είναι απλά ένας συνηθισμένος άνθρωπος όπως εσύ και εγώ! Τώρα θα αρχίσει να καταπατάει όλα τα ανθρώπινα δικαιώματα και να τροφοδοτεί τη φιλοδοξία του. Θα θέσει τον αυτό του πάνω από όλους τους άλλους και θα μετατραπεί σε τύραννο!» Πράγματι, σε ένα χειρόγραφο της Ηρωικής μπορούμε να δούμε τον τρόπο με τον οποίο ο Beethoven είχε διαγράψει το όνομα του Ναπολέοντα, τόσο έντονα που είχε σχίσει το χαρτί. Όταν κυκλοφόρησε η Συμφωνία, το 1806, έφερε τον ιταλικό υπότιτλο Ηρωική Συμφωνία, γραμμένη για να τιμήσει την μνήμη ενός μεγάλου ανδρός. Ο Andreas Richter ισχυρίζεται ότι ο «μεγάλος άνδρας» της αφιέρωσης «πιθανότατα να μην αναφέρεται στον Ναπολέοντα, αλλά στον Πρίγκιπα Louis Ferdinand of Prussia (1772–1806), τον οποίο ο Beethoven γνώριζε πολύ καλά και του οποίου ο θάνατος στη μάχη του Saalfeld το 1806 θεωρήθηκε ευρέως ως μια πράξη υπέρτατης αυτοθυσίας υπέρ του γερμανικού έθνους».
Μια άλλη ενδιαφέρουσα αναφορά είναι η σχέση της Συμφωνίας με τον κλασικό μύθο του Προμηθέα. Στην Ηρωική, ο Beethoven παίρνει μια σειρά από θέματα καθώς και την πλοκή από το μπαλέτο Die Geschöpfe des Prometheus (Τα πλάσματα του Προμηθέα, 1801), έργο 43. Την εποχή εκείνη, ο παραλληλισμός επίκαιρων προσώπων και γεγονότων με κλασσικά θέματα και ήρωες ήταν σύνηθες φαινόμενο και ο Beethoven ίσως αρχικά να ήθελε να κάνει μιαν αλληγορική αναφορά μεταξύ του κλασσικού ήρωα και του Ναπολέοντα ο οποίος συχνά χαρακτηριζόταν ως «Ο Προμηθέας της εποχής». Παρόλα αυτά, μια τέτοια ερμηνεία δεν είναι ουσιαστική, καθώς η Συμφωνία, με κανένα τρόπο, δεν είναι προγραμματική. Η Ηρωική σηματοδοτεί επίσης την αρχή της μέσης, επονομαζόμενης «ηρωικής» περιόδου του Beethoven. Γράφτηκε κατά τη διάρκεια μιας μεγάλης προσωπικής αναταραχής, όταν ο συνθέτης έπρεπε να αποδεχτεί το γεγονός ότι θα έχανε για πάντα την ακοή του. Περνώντας από διάφορες ψυχολογικές καταστάσεις, εν τέλει, αποφάσισε να συνεχίσει για χάρη της τέχνης του, και η Ηρωική ήταν το αποτέλεσμα αυτής της νέας απόφασης. Στην εκτίμηση του μουσικολόγου Paul Henry Lang, η Τρίτη Συμφωνία του Beethoven είναι «ένα από τα πιο ακατανόητα εγχειρήματα στις τέχνες και τα γράμματα, το μεγαλύτερο ατομικά βήμα που έγινε ποτέ από άνθρωπο στην ιστορία της συμφωνίας και στην ιστορία της μουσικής γενικότερα». Δρ. Νικόλας Κωνσταντίνου
0 Comments
Leave a Reply. |
APXEIO
April 2024
Click to set custom HTML
Click to set custom HTML
|