Ο γενικός γραμματέας του Ανωτάτου Συμβουλίου Αρχαιολογίας της Αιγύπτου επισημαίνει πως η βασίλισσα Κλεοπάτρα είχε ανοιχτόχρωμο δέρμα και ελληνικά χαρακτηριστικά.
Βαρείς χαρακτηρισμούς χρησιμοποιεί σε ανακοίνωσή του για το Netflix και τη «μαύρη Κλεοπάτρα» το υπουργείο Τουρισμού της Αιγύπτου. Στην ανακοίνωση που εξέδωσε το υπουργείο Τουρισμού της Αιγύπτου γίνεται λόγος για «παραποίηση της αιγυπτιακής ιστορίας και κατάφωρη ιστορική παρανόηση». Με αφορμή την επερχόμενη σειρά του Netflix «Βασίλισσα Κλεοπάτρα», ο γενικός γραμματέας του Ανωτάτου Συμβουλίου Αρχαιολογίας της Αιγύπτου επισημαίνει πως η βασίλισσα Κλεοπάτρα είχε ανοιχτόχρωμο δέρμα και ελληνικά χαρακτηριστικά. Τα έργα και τα αγάλματα της βασίλισσας Κλεοπάτρας, όπως αναφέρει, είναι η καλύτερη απόδειξη των αληθινών χαρακτηριστικών της και της μακεδονικής καταγωγής της. Σχετικά με τη σειρά ντοκιμαντέρ του Netflix, που θα προβληθεί στις 10 Μαΐου και στην οποία η ηθοποιός που υποδύεται την Κλεοπάτρα έχει αφρικανικά χαρακτηριστικά και σκούρο δέρμα, ο Dr. Mustafa Waziri, αναφέρει ότι η εμφάνιση της ηρωίδας με αυτά τα χαρακτηριστικά αποτελεί «παραποίηση της αιγυπτιακής ιστορίας και κατάφωρη ιστορική παρανόηση». «Με ελληνικά χαρακτηριστικά η βασίλισσα Κλεοπάτρα» Ειδικά από τη στιγμή που η σειρά χαρακτηρίζεται ντοκιμαντέρ και όχι δράμα, θα έπρεπε να διερευνήσουν την ακρίβεια και να ανατρέξουν σε ιστορικά και επιστημονικά γεγονότα ώστε να διασφαλιστεί πως δεν παραποιείται η ιστορία. Αναφέρεται σε πολλά έργα τέχνης και απεικονίσεις της σε νομίσματα που επιβεβαιώνουν τη μορφή και τα χαρακτηριστικά της. Τα οποία, όπως συμπληρώνει, αναδεικνύουν τα ελληνικά χαρακτηριστικά της βασίλισσας Κλεοπάτρας. Ο Dr. Mustafa Waziri υποστήριξε ακόμα πως η απεικόνισή της στο ντοκιμαντέρ έρχεται σε αντίθεση με τα πιο απλά ιστορικά γεγονότα και γραπτά ιστορικών, όπως ο Πλούταρχος. Είχαν καταγράψει τα γεγονότα της ρωμαϊκής ιστορίας στην Αίγυπτο και τη βασιλεία της Κλεοπάτρας, η οποία επιβεβαίωσε ότι ήταν ανοιχτόχρωμη και ότι είχε καθαρή μακεδονική καταγωγή. Επισήμανε πως η Κλεοπάτρα Ζ΄καταγόταν από αρχαία μακεδονική δυναστεία που κυβέρνησε την Αίγυπτο για σχεδόν 300 χρόνια. Η δυναστεία ιδρύθηκε από τον βασιλιά Πτολεμαίο Α’, Μακεδόνα στρατηγό του Μεγάλου Αλεξάνδρου, στην κατοχή του οποίου περιήλθε η Αίγυπτος μετά τον θάνατο του Αλεξάνδρου.
0 Comments
Επαναπατρίζονται πέραν των 80 κυπριακών αρχαιοτήτων από τις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής (ΗΠΑ). Για τον σκοπό αυτό πραγματοποιήθηκε τελετή στην Ουάσινγκτον, στην παρουσία της Δευθύντριας του Τμήματος Αρχαιοτήτων, Δρος Μαρίνας Σολωμίδου-Ιερωνυμίδου. Ο Πρέσβης της Κύπρου στις ΗΠΑ, Μάριος Λυσιώτης, δήλωσε πως χαίρεται να βλέπει να συνεργάζονται οι αρχές των ΗΠΑ (HSI - Τμήμα Ερευνών Εσωτερικών Ασφάλειας, FBI - Ομονπονδιακό Γραφείο Ερευνών, και CBP - Τμήμα Τελωνείων και Προστασίας των Συνόρων) για την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς της Κύπρου. Ο Αναπληρωτής Βοηθός Διευθυντής Διεθνών Επιχειρήσεων της HSI (Homeland Security Investigations), Ricardo Mayoral, δήλωσε πως είναι τιμή του που επιστρέφει ένα αξιόλογο κομμάτι πολιτιστικής περιουσίας στον λαό της Κύπρου. «Επιστρέφουμε μια κανάτα της Εποχής του Σιδήρου της Οινοχόης από το 800 έως το 600 π.Χ. Πριν λίγο καιρό είχαμε επίσης τη χαρά να επιστρέψουμε δύο σπάνια αρχαία κυπριακά νομίσματα, το ένα από τα οποία χρονολογείται στο 385 π.Χ. καθώς και μία τοιχογραφία του 18ου αιώνα», είπε. Σε ανάρτηση της Πρεσβείας της Κύπρου στην Ουάσιγκτον στο Twitter αναφέρεται πως υποδέχθηκαν στην Ουάσιγκτον τη Δευθύντρια του Τμήματος Αρχαιοτήτων, Δρ. Μαρίνα Σολωμίδου-Ιερωνυμίδου, και πως πραγματοποιήθηκε τελετή επαναπατρισμού πέραν των 80 κυπριακών αρχαιοτήτων. Ακόμη εκφράζεται ικανοποίηση για τη συνεργασία με τις αρχές των ΗΠΑ (HSI, FBI, CBP) για προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς. Πηγή: ΚΥΠΕ Το αντίτυπο της πρώτης συλλογής έργων του βάρδου που έφτασε να πωληθεί σε δημοπρασία έναντι σχεδόν 10 εκατ. δολαρίων, η έκρηξη του δουλεμπορίου στη Βρετανία τον 18ο αιώνα και ο «τίμιος Τζον» που τελικά έμεινε γνωστός ως «τρελός Τζακ» Της Emma Smith Η ιστορία των έργων του Ουίλιαμ Σαίξπηρ δεν είναι αποκομμένη από το πλαίσιο της εποχής που δημιουργήθηκαν, και πιο συγκεκριμένα από την αυξανόμενη κυριαρχία της Βρετανίας στο υπερατλαντικό δουλεμπόριο το δεύτερο μισό του 18ου αιώνα. Σύμφωνα με εκτιμήσεις από τη βάση δεδομένων Slave Voyages, ο αριθμός των σκλάβων που μετέφεραν τα βρετανικά πλοία υπερδιπλασιάστηκε, από περίπου 410.000 το πρώτο τρίμηνο του 18ου αιώνα σε περισσότερους από 830.000 το τρίτο. Η δεύτερη ιστορία αναφέρεται στην καθιέρωση του Ουίλιαμ Σαίξπηρ ως εθνικού βάρδου. Οπως το θέτει ο μελετητής Γκάρι Τέιλορ, «η στέψη του Σαίξπηρ ως βασιλιά των άγγλων ποιητών» χρονολογείται από το τρίτο τέταρτο του 18ου αιώνα, με την ώθηση που έδωσε ο ηθοποιός Ντέιβιντ Γκάρικ στους λαμπερούς εορτασμούς για το Ιωβηλαίο του Σαίξπηρ στο Stratford – upon – Avon το 1769. Οι ιστορίες αυτές έχουν σημείο συνάντησης ένα συγκεκριμένο αντικείμενο: το πολύτιμο βιβλίο που είναι γνωστό ως First Folio (Πρώτο Βιβλίο) του Σαίξπηρ, το οποίο εκδόθηκε πριν από 400 χρόνια, το 1623. Πρόκειται για ένα σπάνιο βιβλίο του 1623, στο οποίο συγκεντρώνονται 36 έργα του Ουίλιαμ Σαίξπηρ. Τα έργα που περιλαμβάνονται στο βιβλίο «Κωμωδίες, Ιστορίες και Τραγωδίες» τα συνέλεξαν οι φίλοι του βάρδου επτά χρόνια μετά τον θάνατό του Μεταξύ αυτών είναι και θεατρικά έργα που δεν είχαν εκδοθεί μέχρι τότε και θα μπορούσαν να είχαν χαθεί, όπως τα «Οπως σας αρέσει», «Μάκβεθ» και «Τρικυμία». Η ιστορία αυτού του βιβλίου συμβάλλει επίσης στις συνεχιζόμενες συζητήσεις σχετικά με το τι απέγιναν τα τεράστια κέρδη από το εμπόριο και την εκμετάλλευση των σκλαβωμένων λαών στα τέλη του 18ου αιώνα και μετά: «Εχουμε την τάση να γιορτάζουμε το First Folio και, πράγματι, χωρίς αυτό το βιβλίο τα μισά από τα έργα του Σαίξπηρ θα είχαν χαθεί, και χωρίς αυτά o Σαίξπηρ δεν θα ήταν μια παγκόσμια πολιτιστική φιγούρα. Ομως, εκτός από την πολιτιστική ή καλλιτεχνική του αξία, τα αντίτυπα αυτού του βιβλίου έχουν αυξηθεί σημαντικά σε οικονομική αξία». Οι αγοραστές Κατά την αρχική του έκδοση, το βιβλίο αυτό κόστιζε 1 λίρα ή το ισοδύναμο πολλών ετών φτηνών θεατρικών παραστάσεων με μία δεκάρα η μία. Οι πρώτοι αγοραστές ήταν άνδρες υψηλού κύρους: ένας επίσκοπος, ένας νεαρός κύριος από το Κεντ, ένας ευγενής. Ηταν μια καλή επένδυση. Υστερα από ένα αργό ξεκίνημα, οι τιμές άρχισαν να αυξάνονται σημαντικά στα μέσα του 18ου αιώνα. Οι εκδότες και οι μελετητές ανακάλυπταν εκ νέου αυτό το βιβλίο ως το πιο έγκυρο κείμενο των θεατρικών έργων (όχι, όπως πίστευαν επί μακρόν, το 1685 ή το Fourth Folio) και το βιβλίο επαναπροσδιορίστηκε ως ένα σημαντικό κλασικό έργο. Ο σημαντικός βιβλιόφιλος Δούκας του Ρόξμπουργκ πλήρωσε ένα εξωφρενικό ποσό για ένα αντίτυπο το 1790, πυροδοτώντας έναν αγώνα δρόμου για τις τιμές, που συνεχίστηκε αμείωτος. Το πιο πρόσφατο αντίτυπο που πωλήθηκε σε δημόσια δημοπρασία, τον Οκτώβριο του 2020, έφτασε σχεδόν τα 10 εκατομμύρια δολάρια. Το συγκεκριμένο αντίγραφο που σπάει ρεκόρ συνδυάζει την οικονομία των σκλαβωμένων ανθρώπων και την αυξανόμενη θέση του Σαίξπηρ. Πωλήθηκε στον οίκο Christie’s στη Νέα Υόρκη από το Mills, ένα ιδιωτικό κολέγιο στην Καλιφόρνια, το οποίο αντιμετώπιζε οικονομικές δυσκολίες, αλλά προηγουμένως ανήκε στον εκκεντρικό βουλευτή και γαιοκτήμονα του Σάσεξ, Τζον Φούλερ. Ο «τρελός Τζακ» Ο Φούλερ – που ήθελε να είναι γνωστός ως «τίμιος Τζον» αλλά δεν μπορούσε να αποφύγει το παρατσούκλι «τρελός Τζακ» – κληρονόμησε από τον θείο του μία έκταση στο Σάσεξ και δύο φυτείες στην Τζαμάικα, μαζί με περισσότερους από 250 σκλάβους. Ο Φούλερ – υπήρξε πάτρονας του ζωγράφου Τζ. Γ. Τέρνερ και κάτοχος ενός αντιτύπου του First Folio του 1623 – είχε πόρους άμεσα από την εργασία των σκλάβων. Χρησιμοποίησε τη φωνή του εκτενέστερα ως ειλικρινής πολέμιος της κατάργησης, χλευάζοντας επί μακρόν στη Βουλή των Κοινοτήτων τον παραλογισμό της ιδέας ότι «θα πρέπει να παραιτηθούμε από τα οφέλη των Δυτικών Ινδιών εξαιτίας της υποτιθέμενης δυστυχίας των νέγρων». Ωστόσο η υποστήριξη του Φούλερ στη δουλεία ήδη από εκείνη την εποχή αναγνωρίστηκε ως υπερβολική, απάνθρωπη και ανήθικη.
Η συγγραφέας στο βιβλίο της Monsters διερωτάται αν μπορεί κανείς να διαχωρίσει την τέχνη από τον καλλιτέχνη και προβληματίζεται για την ταραγμένη κληρονομιά του Πάμπλο Πικάσο.
Ο Πικάσο, που φέτος συμπληρώνονται 50 χρόνια από τον θάνατό του (8 Απριλίου 1973), αναμφισβήτητα υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες στον 20ο αιώνα. Τι συμβαινει με τον χαρακτήρα και τη συμπεριφορά του υπερταλαντούχου ζωγράφου; Λέγεται πως ήταν ένας κακοποιητικός σάτυρος, με μια αηδιαστική προτίμηση σε πολύ νεότερες γυναίκες (40 χρόνια νεότερες στην περίπτωση της κυρίας Gilot). «Μόλις τους ρουφούσε το αίμα» έγραψε η εγγονή του, Μαρίνα, για τις γυναίκες του, «τις ξεφορτωνόταν». Δύο από αυτές αυτοκτόνησαν. Καταστροφικός δεν ήταν μόνο για τις γυναίκες, αλλά και για πολλούς που βρίσκονταν στο περιβάλλον του. «Κανείς δεν κατάφερνε να ξεφύγει από το ασφυκτικό κλοιό της ιδιοφυίας του», είχε σημειώσει η εγγονή του στα απομνημονεύματά της, όπως σημειώνει η Daily Mail: «Χρειαζόταν αίμα για να υπογράψει κάθε πίνακά του: το αίμα του πατέρα μου, του αδελφού μου, της μητέρας μου, της γιαγιάς μου και το δικό μου. Χρειαζόταν το αίμα όσων τον αγαπούσαν». To βιβλίο Η Claire Dederer ξεκίνησε με το ερώτημα που πολλοί βρέθηκαν αντιμέτωποι: μπορούμε να διαχωρίσουμε τον καλλιτέχνη από την τέχνη; Αυτό που ακολούθησε ήταν ένας ειλικρινής απολογισμός της ηθικής σύγχυσης και του εγγενούς εγωισμού που απαιτείται από κάθε καλλιτέχνη. Για κάθε ερώτημα που η Dederer προσπαθούσε να απαντήσει, έθετε ένα άλλο. Αν κάποιος κοιτάξει προσεκτικά τη «Γυναίκα με το κίτρινο κολιέ» θα παρατηρήσει στο αριστερό μάγουλο της γυναικείας φιγούρας ένα μαύρο σημάδι. Το μοντέλο για το εν λόγω έργο του 1946 ήταν η Φρανσουά Ζιλό, η σύντροφός του Πικάσο εκείνη την περίοδο. Το μαύρο σημάδι στο μάγουλό της φέρεται να είναι ένα κάψιμο από τσιγάρο, το οποίο της το έκανε ο ζωγράφος κατά τη διάρκεια ενός καυγά. Τι υποστηρίζει για τον Πικάσο η συγγραφέας του βιβλίου «Monsters»Στο «Monsters», το νέο της βιβλίο, η Claire Dederer προσδιορίζει τον Πικάσο ως μια αρχετυπική, σύγχρονη ιδιοφυΐα, έναν καλλιτέχνη του οποίου τα ελαττώματα έχουν θεωρηθεί «συγχωρητέα υποπροϊόντα του ταλέντου του». Μόνο στους άντρες, σημειώνει, χορηγείται αυτή η ακολασία. Όταν ο«αιμοσταγής» εγωισμός γίνεται χρήσιμος Το βιβλίο της αναρωτιέται πώς πρέπει να αισθάνονται η ίδια και οι αναγνώστες σήμερα για τους φωστήρες που «έκαναν ή είπαν κάτι απαίσιο και έκαναν κάτι σπουδαίο». Ακόμη και όσοι προσπαθούν να αποφύγουν αυτό το πρόβλημα, δεν μπορούν. Ακόμα και για τους ακροατές που είναι αποφασισμένοι να διαχωρίσουν τέχνη και καλλιτέχνη, το «Age Ain’t Nothing but a Number», ένα χιπ-χοπ κομμάτι, θα αμαυρωθεί από τη γνώση της προέλευσής του. (Το έγραψε ο R. Kelly, ένας καταδικασμένος για σεξουαλική κακοποίηση, και το τραγούδησε η Aaliyah, η οποία έγινε «σύζυγός» του στα 15 της), επισημαίνεται σε άρθρο που δημοσιεύθηκε στον Economist. Κανείς δεν είναι εξ ολοκλήρου τέρας, λέει η Dederer. Υπάρχει ένα κομμάτι τερατογένεσης σε όλους, προσθέτει, ειδικά στους καλλιτέχνες, για τους οποίους ο «αιμοσταγής» εγωισμός είναι χρήσιμος. Αλλά το κύριο επιχείρημά της για να συμφιλιωθείτε με το ερώτημα τέχνη/καλλιτέχνης είναι ότι είναι λάθος να το θέτετε.
Η ανατριχιαστική προφητεία του Νεύτωνα για το τέλος του κόσμου που… έχει τρομοκρατήσει τον κόσμο21/4/2023 Τι είχε προβλέψει ο Νεύτωνας το... 1704 Ο πρωτοπόρος επιστήμονας που έγραψε τον κανόνα της βαρύτητας, κατασκεύασε το πρώτο τηλεσκόπιο και υπολόγισε ακόμη και το ακριβές σχήμα της Γης φαίνεται ότι έκανε ακόμα μια… αποκάλυψη. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Πολλοί άνθρωποι έχουν προβλέψει το τέλος του κόσμου, από τον Άγιο Ιωάννη τον Θεoλόγο τον πρώτο αιώνα μ.Χ. μέχρι τυχαίους «ταξιδιώτες του χρόνου» στο TikTok. Ωστόσο, ενώ μπορεί να μην… παίρνουμε στα σοβαρά τις περισσότερες από αυτές τις προφητείες, όταν ο πατέρας της σύγχρονης επιστήμης προβλέπει το τέλος όλων των πραγμάτων, μάλλον αξίζει να δώσουμε προσοχή. Ο λόγος για τον σερ Ισαάκ Νεύτων, ο οποίος έκανε πολλές πρωτοποριακές ανακαλύψεις στη φυσική και τα μαθηματικά, κι ο οποίος πίστευε ότι ο κόσμος όπως τον ξέρουμε θα τελειώσει το 2060. Αυτό μπορεί να φαινόταν πολύ μακρινό όταν κατέγραψε τους λεπτομερείς υπολογισμούς του το 1704. Αλλά σήμερα απέχει μόλις 37 χρόνια. Μάλιστα, πολλοί από εμάς θα είμαστε ακόμα ζωντανοί όταν έρθει αυτή η ημερομηνία και έτσι θα μπορούμε να… διαπιστώσουμε από πρώτο χέρι εφόσον ευσταθεί. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες ένας στους επτά ανθρώπους πιστεύει ότι ο κόσμος θα έρθει στο τέλος του κατά τη διάρκεια της ζωής του. Ο Νεύτωνας χρησιμοποίησε πηγές από τη Βίβλο και άλλων θρησκευτικών συγγραμμάτων για να υπολογίσει μια συγκεκριμένη ημερομηνία κατά την οποία ο κόσμος που γνωρίζουμε θα έρθει στο τέλος του και θα αντικατασταθεί από μια κυριολεκτική «Βασιλεία των Ουρανών» στη Γη. (in.gr)
Σπάνιοι θησαυροί, που περιλαμβάνουν περισσότερα από 300 ασημένια νομίσματα, ανακαλύφθηκαν κοντά σε φρούριο των Βίκινγκ στη βορειοδυτική Δανία, ανακοίνωσε σήμερα η διεύθυνση του μουσείου που θα τους φιλοξενήσει.
Μια νεαρή κοπέλα ανακάλυψε το περασμένο φθινόπωρο τους θησαυρούς, καθώς ερευνούσε με ανιχνευτή μετάλλων μια περιοχή κοντά σε χωράφι με καλαμπόκια. Τα ασημένια νομίσματα ανακαλύφθηκαν σε απόσταση 8 χιλιομέτρων από το φρούριο Φίρκατ – κοντά στην πόλη Χομπρό – το οποίο χρονολογείται από το 980 μ.Χ. «Τέτοιοι θησαυροί είναι πολύ σπάνιοι», δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων (AFP) ο διευθυντής του μουσείου της Βόρειας Γιουτλάνδης, Λαρς Κρίστιαν Νόρμπαχ. Βρέθηκαν επίσης νομίσματα αραβικής και γερμανικής προέλευσης, καθώς και ένα κόσμημα – βάρους 500 γραμμαρίων – από την Σκωτία ή την Ιρλανδία. Το Ιστορικό Μουσείο του Άαλμποργκ θα εκθέσει τους θησαυρούς από την 1η Ιουλίου. Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ Το κείμενο είχε γραφεί σε περγαμηνή που αργότερα διαγράφηκε και χρησιμοποιήθηκε σε άσχετο χειρόγραφο. Έπειτα από σχεδόν δύο χιλιετίες στην αφάνεια, χαμένο κείμενο του Κλαύδιου Πτολεμαίου που κρυβόταν σε παλίμψηστη περγαμηνή αποκρυπτογραφήθηκε χάρη στην τεχνολογία. Το κείμενο, μια πραγματεία του αρχαίου αστρονόμου για τη χρήση ενός επιστημονικού οργάνου που ονομαζόταν μετεωροσκόπιο, είχε γραφεί σε περγαμηνή που αργότερα διαγράφηκε και χρησιμοποιήθηκε σε άσχετο χειρόγραφο, αυτό που οι ειδικοί ονομάζουν σήμερα παλίμψηστο. Η πολύτιμη περγαμηνή φυλάσσεται σήμερα στην Αμβροσιανή Βιβλιοθήκη του Μιλάνου. Ο Κλαύδιος Πτολεμαίος, ελληνο-ρωμαίος μαθηματικός, αστρονόμος και γεωγράφος που γεννήθηκε στην Αίγυπτο το 100 μ.Χ., έγραψε μια σειρά σημαντικών πραγματειών για επιστημονικά θέματα, όπως Η Μεγίστη (ή Αλμαγέστη) και Γεωγραφική Υφήγησις. Το νέο κείμενο που έρχεται στο φως περιγράφει τη χρήση του μετεωροσκοπίου για αστρονομικές παρατηρήσεις και υπολογισμούς, αναφέρει η ερευνητική ομάδα στο Archive for History of Exact Sciences. Το κείμενο κατάφερε να διαβάσει ομάδα ερευνητών που χρησιμοποίησε ειδική κάμερα και λογισμικό επεξεργασίας εικόνων για να ξεχωρίσει τα σβησμένα γράμματα στην παλιά περγαμηνή. «Το [κείμενο για το] Μετεωροσκόπιο γράφτηκε στα ελληνικά σε φύλλα περγαμηνής. Δύο αιώνες αργότερα διαγράφηκε για να γραφτεί στα λατινικά το χειρόγραφο Ετυμολογίαι του Ισιδώρου της Σεβίλλης» δήλωσε στο Ars Technica ο Αλεξάντερ Τζόουνς, καθηγητής Αρχαιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης. «Αυτού του είδους η ανακύκλωση ήταν συνήθης πρακτική τον Μεσαίωνα, καθώς η περγαμηνή ήταν πολύ ακριβή» εξήγησε. Από τις 30 ανακυκλωμένες σελίδες που εξέτασαν ο Τζόους και οι συνεργάτες του, οι 12 αντιστοιχούσαν στο Μετεωροσκόπιο, ενώ οι υπόλοιπες περιείχαν αποσπάσματα ενός άλλου έργου του Πτολεμαίου με τίτλο Ανάλημμα, το οποίο αποκρυπτογραφήθηκε το 1895. Η προηγούμενη απόπειρα να αποκρυπτογραφηθεί το παλίμψηστο χρονολογείται στις αρχές του 19ου αιώνα, είπε ο Τζόουνς. «Ο καρδινάλιος Άνγκελο Μάι, ο οποίος ανακάλυψε ότι το χειρόγραφο περιείχε επιστημονικά κείμενα, χρησιμοποίησε χημικά ελπίζοντας ότι θα αναδείκνυαν τα αχνά ίχνη μελανιού. Αυτές οι σελίδες είναι σήμερα μεγάλα καφέ τετράγωνα όπου δεν βλέπεις σχεδόν τίποτα. Η νέα τεχνολογία έκανε θαύματα για να επαναφέρει τα ίχνη». Ο Τζόουνς και οι συνεργάτες του χρησιμοποίησαν κάμερα των 240 megapixels που λειτουργεί σε 13 επιμέρους μήκη κύματος, από το υπεριώδες μέχρι το ορατό και το υπέρυθρο. «Φωτίσαμε τις σελίδες του παλίμψηστου με υπεριώδες και λευκό ορατό φως. Χρησιμοποιώντας τα φίλτρα της κάμερας, μετρήσαμε την αλληλεπίδραση του φωτός σε διάφορα βάθη μέσα στην περγαμηνή. Η αλληλεπίδραση αυτή ήταν διαφορετική για κάθε μήκος κύματος». Στη συνέχεια οι ερευνητές χρησιμοποίησαν λογισμικό της εταιρείας Lumiere Technology για να ξεχωρίσουν τους αχνούς ελληνικούς χαρακτήρες σε 1.650 εικόνες της περγαμηνής. Μετά την αποκρυπρογράφηση, οι ερευνητές συνέδεσαν το κείμενο με τον Κλαύδιο Πτολεμαίο. «Δεδομένου ότι είμαι ειδικός στον Πτολεμαίο, γνώριζα τις γλωσσικές του ιδιαιτερότητες που εμφανίζονται σε αυτό το κείμενο. Αν και υπάρχουν κι άλλα πειστήρια, το ισχυρότερο ήταν μια σελίδα όπου ο συγγραφέας δίνει νέα ονόματα σε γωνίες της αστρονομίας και περιγράφει τα προηγούμενα ονόματά τους. Αυτό ταιριάζει ακριβώς με απόσπασμα διαφορετικού βιβλίου του Πτολεμαίου όπου χρησιμοποιείται η ίδια ορολογία» εξήγησε ο καθηγητής. Το κείμενο, είπε, περιγράφει πώς το μετεωροσκόπιο μπορούσε να χρησιμοποιηθεί περίπου σαν αστρολάβος για να μετρήσει γωνιακές συντεταγμένες και να εντοπίζει πλανήτες στον νυχτερινό ουρανό. Οι κινητοί τροχοί του οργάνου περιστρέφονταν έτσι ώστε ο πλανήτης να εμφανίζεται πάνω σε μια συγκεκριμένη θέση πάνω τους. «Στη συνέχεια, οι γωνίες διαβάζονται σε διαβαθμισμένη κλίμακα που είχε χαραχτεί στους δακτυλίους» είπε ο Τζόουνς. Εκτός του ότι μετρούσε γωνιακές συντεταγμένες, το μετεωροσκόπιο λειτουργούσε και ως υπολογιστής, καθώς ο χειριστής «μπορούσε να γυρίζει τους δακτυλίους σύμφωνα με γνωστά δεδομένα, όπως το γεωγραφικό μήκος και πλάτος δύο πόλεων, και να διαβάζει τη γωνία που αναπαριστά το μήκος της συντομότερης δυνατής διαδρομής από τη μια πόλη στην άλλη» ανέφερε ο καθηγητής. «Είναι το πρώτο βιβλίου του είδους του σχετικά με επιστημονικά όργανα της αρχαιότητας σε αυτό το επίπεδο λεπτομέρειας». Το ελληνικό κείμενο μόλις που διακρίνεται πίσω από λατινικούς χαρακτήρες του παλίμψηστου (© Veneranda Biblioteca Ambrosiana/Mondadori Portfolio) Διάγραμμα του μετεωροσκοπίου όπως περιγράφεται στο κείμενο (Victor Gysembergh et al. 2023) Τα αυγά βάφονται την Μεγάλη Πέμπτη, η οποία θεωρείται η ημέρα του Μυστικού Δείπνου, τότε που ο Χριστός προσέφερε άρτο και κρασί ως συμβολισμό για το σώμα Του και το αίμα Του, Το πασχαλινό έθιμο του βαψίματος των αυγών τη Μεγάλη Πέμπτη είναι ιδιαίτερα διαδεδομένο, τόσο στην Ελλάδα όσο και σε αρκετές χώρες της νότιας, ανατολικής και κεντρικής Ευρώπης. Στην πραγματικότητα, το βάψιμο των αυγών είναι κάτι που συνήθιζαν να κάνουν αρχαίοι πολιτισμοί σε Ελλάδα και Μεσοποταμία, ωστόσο τόσο η επιλογή του κόκκινου χρώματος όσο και το τσούγκρισμα συνδέονται άμεσα με το χριστιανισμό. Τα αυγά βάφονται την Μεγάλη Πέμπτη, η οποία είναι η ημέρα του Μυστικού Δείπνου, όπου ο Χριστός πρόσφερε άρτο και κρασί ως συμβολισμό για το σώμα Του και το αίμα Του, έτοιμος να θυσιαστεί για να ελευθερώσει τον κόσμο από τα δεσμά της αμαρτίας. Η χριστιανική παράδοση θέλει τα αυγά, σύμβολο της γονιμότητας και της έναρξης ενός νέου κύκλου ζωής, να βάφονται κόκκινα, γιατί συμβολίζουν το Αίμα του Χριστού. Τι συμβολίζει το αυγό – Γιατί βάφονται κόκκινα Ειδικότερα, το αυγό υιοθετήθηκε ως σύμβολο της αναγέννησης από τους πρώτους χριστιανούς για να δηλώσει την Ανάσταση του Ιησού. Μάλιστα, το βρασμένο αυγό συμβολίζει το σταυρικό θάνατο του Χριστού, ενώ το τσόφλι τον τάφο του. Με το τσούγκρισμα, «σπάμε» το κάλυμμα του σφραγισμένου τάφου για να υποδεχθούμε τον αναστημένο Ιησού. Όσον αφορά το χρώμα, το κόκκινο έχει επιλεγεί για δύο λόγους: αφενός συνδέεται, ήδη από τα προχριστιανικά χρόνια, με την ανανέωση και την ανθοφορία της φύσης, αφετέρου ταυτίστηκε με τη σταύρωση και το αίμα του Ιησού. Οι εκδοχές για το πώς ξεκίνησε το έθιμοΠώς ακριβώς όμως, καταλήγουμε στην επιλογή του κόκκινου χρώματος, δεν είναι ξεκάθαρο. Οι εξηγήσεις που υπάρχουν είναι πολλές. Σύμφωνα με μία εκδοχή η Παναγία πήρε ένα καλάθι αυγά και τα πρόσφερε στους φρουρούς Του Υιού της, ικετεύοντάς τους να μην τον βασανίσουν. Όταν τα δάκρυά της έπεσαν πάνω στα αυγά, τότε αυτά βάφτηκαν κόκκινα. Μια άλλη ιστορία συνδέει το κόκκινο χρώμα με τη Μαρία Μαγδαληνή. Όταν ο Ρωμαίος αυτοκράτορας ενημερώθηκε για την Ανάσταση του Χριστού, τη θεώρησε τόσο απίθανη «όσο και το να βαφτούν τα αυγά κόκκινα». Η Μαρία Μαγδαληνή τότε, χρωμάτισε μερικά αυγά κόκκινα και του τα πήγε για να του επιβεβαιώσει το γεγονός. Σύμφωνα με το έθιμο, το πρώτο αυγό που βάφεται σε κάθε σπίτι είναι της Παναγίας και δεν πρέπει να το σπάει αλλά να φυλάγεται στο εικονοστάσι μέχρι το επόμενο Πάσχα. Σε πολλές χώρες τα χρωματιστά αυγά, είχαν άλλον συμβολισμό. Στην Κίνα, ήδη από τον 5ο αιώνα, τα κόκκινα αυγά, μνημονεύονται για εορταστικούς σκοπούς, όπως και στην Αίγυπτο από το 10ο αιώνα. Ενώ στον Μεσαίωνα, βάφονταν αυγά, για να δοθούν ως δώρο το Πάσχα. Πως θα βάψετε τα αυγά Τι πρέπει να προσέξετε, για να βράσουν σωστά, να μην σπάσουν και να έχουν τέλειο χρώμα; Ακολουθήστε απλές συμβουλές για ένα σίγουρο αποτέλεσμα:
Ο Ιησούς από τη Ναζαρέτ: Απίστευτο πόσα χρόνια πήρε να γυριστεί το αριστούργημα του Τζεφιρέλι13/4/2023 Άγνωστες λεπτομέρειες για το αριστούργημα του Φράνκο Τζεφιρέλι «Ο Ιησούς από τη Ναζαρέτ». Το αριστούργημα του Φράνκο Τζεφιρέλι «Ο Ιησούς από τη Ναζαρέτ» θεωρείται από τις πιο πιστές μεταφορές της ζωής του θεανθρώπου, κερδίζοντας την απόλυτη αναγνώριση από τον κόσμο από γενιά σε γενιά. «Ο Ιησούς από τη Ναζαρέτ» του Φράνκο Τζεφιρέλι αποτελεί τη μεγαλύτερη θρησκευτική παραγωγή στην ιστορία της μικρής και της μεγάλης οθόνης. Δραματοποεί τη γέννηση, τη ζωή, τη διακονία, τη Σταύρωση και την Ανάσταση του Ιησού. Η αρχική ιδέα για τη δημιουργία της μίνι σειράς με θέμα τη ζωή του Ιησού Χριστού προέκυψε όταν ο Λιου Γκρέιντ έγινε δεκτός από τον Πάπα Παύλο ΣΤ’. Ήθελε να τον συγχαρεί για την παραγωγή της ταινίας «Moses the Lawgiver» του 1974, με πρωταγωνιστή τον Μπαρτ Λάνκαστερ. Ήταν στο τέλος της συνάντησής τους που ο Πάπας του είπε ότι ήλπιζε το επόμενο έργο να αφορά τη ζωή του Ιησού. Δύο εβδομάδες αργότερα, ο Λιου Γκρέιντ θα έλεγε ότι σκόπευε να ετοιμάσει την ταινία για τον Ιησού. Ο ρόλος του σκηνοθέτη προσφέρθηκε με πρωτοβουλία του Πάπα στον Φράνκο Τζεφιρέλι. Επέμενε πως είτε θα έκανε αυτός τον Ιησού από τη Ναζαρέτ ή κανένας άλλος. Ο Φράνκο Τζεφιρέλι αρνήθηκε αρχικά να σκηνοθετήσει την τηλεταινία. Ήταν όμως ο Λιου ο Γκρέιντ που επέμεινε και τελικά τον έπεισε. Αποδέχτηκε τη δουλειά λίγο πριν από τα Χριστούγεννα του 1973. Ο κορυφαίος σκηνοθέτης αποφάσισε να φτιάξει μια ταινία για τη ζωή του Ιησού που θα γινόταν αποδεκτή από όλα τα χριστιανικά δόγματα. Τόσο ο Φράνκο Τζεφιρέλι όσο και ο Λιου Γκρέιντ επέμειναν ότι η αποτύπωση της ζωής του Ιησού θα έπρεπε να είναι οικουμενική. Έφτασαν μέχρι το Βατικανό και το Κολέγιο των Ραβίνων στο Λονδίνο όπου και συμβουλεύτηκαν ειδικούς. Ο σπουδαίος Ιταλός σκηνοθέτης χρησιμοποίησε ένα εξαιρετικό επιτελείο ηθoπoιώv, όπως τον Σερ Λόρενς Ολίβιε, την εκφραστική Αv Μπάvκρoφτ, την πανέμορφη Ολίβια Χάσεϊ, τον Άντονι Κoυίv, τον Μάικλ Γιoρκ και, φυσικά, τον Ρόμπερτ Πάουελ στov ρόλο τoυ Ιησού. Στην εμβληματική ταινία «Ο Ιησούς από τη Ναζαρέτ» εκπροσωπήθηκε και η Ελλάδα με τη συμμετοχή του Γιώργου Βογιατζή στο ρόλο του Ιωσήφ. «Ο Ιησούς από τη Ναζαρέτ» μέσα από τα μάτια του Ρόμπερτ Πάουελ Τα κύρια γυρίσματα, που πραγματοποιήθηκαν στο Μαρόκο και την Τυνησία, ξεκίνησαν τον Σεπτέμβριο του 1975 και ολοκληρώθηκαν τον Μάιο του 1976. Ήταν ιδιαίτερα εξαντλητικά, κυρίως για τον πρωταγωνιστή. Ο Ρόμπερτ Πάουελ είχε δηλώσει ότι ταλαιπωρήθηκε αρκετά στα γυρίσματα, ιδιαίτερα στο γύρισμα της Σταύρωσης. «Όταν κλήθηκα να υποδυθώ τον Ιησού, ήμουν 31 ετών και ομολογώ ότι μέχρι τότε δεν είχα κανένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τη θρησκεία και καμία απολύτως γνώμη για τον Χριστό. Ύστερα από 9 μήνες γυρισμάτων σε επιβλητικά τοπία του Μαρόκου και της Τυνησίας, μπορώ να πω ότι πραγματικά πιστεύω στον Ιησού, ακόμη και αν δεν πηγαίνω τακτικά στην εκκλησία. Στη σκηνή της Σταύρωσης, ήμουν λίγο νευρικός, ίσως και από την εξάντληση που ένιωθα, ύστερα από τη δίαιτα 12 ημερών που είχα επιβάλλει στον εαυτό μου πριν από το γύρισμα, για να φαίνομαι όσο πιο «ρεαλιστικός» μπορούσα. Κάποια στιγμή κοιτάζοντας στον καθρέφτη αναγνώρισα στο είδωλό μου τον Ιησού. Μου φάνηκε ότι είδα την εικόνα που έχει ο καθένας από εμάς γι’ αυτόν, όταν προσπαθούμε να τον φανταστούμε. Την εικόνα που έχω συγκρατήσει από παιδί». Το κόστος της παραγωγής υπήρξε εξαιρετικά υψηλό, με τις αναφορές για το μέγεθος του προϋπολογισμού του συγκλονιστικού δράματος να κινούνται ανάμεσα σε 12 και 18 εκατομμύρια δολάρια. Η πρώτη προβολή έγινε στις 25 Μαρτίου του 1977 στο βρετανικό κανάλι ITV, ενώ δύο μέρες μετά προβλήθηκε από το κρατικό Ιταλικό κανάλι RAI 1 και στις 3 Απριλίου προβλήθηκε στις Ηνωμένες Πολιτείες στο κανάλι NBC. Η πρώτη προβολή της ταινίας σημείωσε τεράστια επιτυχία τόσο στην Ευρώπη, όσο και στην Αμερική, με την τηλεθέαση να ξεπεράσει το 50%. (TA NEA) Οι επιστήμονες βρήκαν ένα «κρυμμένο κεφάλαιο» της Aγίας Γραφής που είχε χαθεί εδώ και καιρό σχεδόν 1.500 χρόνια Ομάδα επιστημόνων ανακάλυψε ένα «κρυφό κεφάλαιο» που γράφτηκε στην Βίβλο πριν από 1.500 χρόνια. Το νέο κείμενο περιλαμβάνει τμήματα του Ματθαίου 11-12 της Καινής Διαθήκης γραμμένα στα αρχαία αραμαϊκά, δίνοντας περισσότερες λεπτομέρειες γύρω από το σημερινό τυπικό κείμενο του Ευαγγελίου. Σύμφωνα με δημοσίευμα της Daily Mail, οι επιστήμονες ανακάλυψαν το χαμένο κείμενο εφόσον εφάρμοσαν υπεριώδες φως σε ένα χειρόγραφο σχετικά με αρχαίες χριστιανικές ιστορίες και ύμνους που φυλάσσεται στη Βιβλιοθήκη του Βατικανού. Το κείμενο είχε αποξεσθεί από την περγαμηνή, μια συνήθης πρακτική ώστε να μπορεί να γραφτεί νέο κείμενο από πάνω, αλλά το κείμενο άφησε ίχνη ανιχνεύσιμα με το υπεριώδες φως. Τι περιέχει το άγνωστο κεφάλαιο Μιλώντας στη MailOnline, ο Δρ Garrick Allen, ανώτερος λέκτορας στις σπουδές της Καινής Διαθήκης στο Πανεπιστήμιο της Γλασκώβης, δήλωσε ότι η ανακάλυψη παρέχει μια εικόνα των πρώτων μεταφράσεων της Βίβλου. «’Η συριακή μετάφραση της Βίβλου είναι σημαντική από μόνη της ως μία από τις πρώτες μεταφράσεις από τα ελληνικά. ‘Μας δίνει μια εικόνα για τα πρώτα στάδια του κειμένου της Βίβλου και τις κοινότητες που παρήγαγαν αυτές τις μεταφράσεις». Ο Justin Brierley, χριστιανός συγγραφέας, ραδιοφωνικός παρουσιαστής και παρουσιαστής εκπομπών, χαρακτήρισε την ανακάλυψη «συναρπαστική». «Η ανακάλυψη αυτού του νέου θραύσματος ενός συριακού αντιγράφου των Ευαγγελίων είναι ένα ακόμη παράδειγμα του πόσο πλούσια είναι η χειρόγραφη παράδοση της Καινής Διαθήκης επί πολλούς αιώνες», δήλωσε στη MailOnline. «Είναι επίσης συναρπαστικό να παρατηρεί κανείς τη διαφοροποίηση σε ορισμένες από τις διατυπώσεις του ευαγγελίου του Ματθαίου σε σύγκριση με τη δική μας παραληφθείσα έκδοση του κειμένου. «Σημαντική ανακάλυψη» Από την πλευρά του, ο καθηγητής Hugh Houghton στο Τμήμα Θεολογίας και Θρησκείας του Πανεπιστημίου του Μπέρμιγχαμ, έκανε λόγο για «γνήσια και σημαντική ανακάλυψη». «Μέχρι πριν από λίγα χρόνια γνωρίζαμε μόνο δύο χειρόγραφους μάρτυρες της παλαιάς μετάφρασης των ευαγγελίων και τώρα έχουμε τέσσερις», δήλωσε στη MailOnline. Και συνέχισε: «Η αξία των πρώιμων μεταφράσεων είναι ότι έγιναν από ελληνικά χειρόγραφα που δεν σώζονται πλέον και μπορεί να παρέχουν κάποια από τα πρώτα στοιχεία για συγκεκριμένες αναγνώσεις». Ακόμη, ο καθηγητής Houghton ανέφερε: «Το εύρημα είναι σημαντικό για τους χριστιανούς, καθώς τα στοιχεία από αυτό το έγγραφο θα ενσωματωθούν στις εκδόσεις της ελληνικής Καινής Διαθήκης και θα χρησιμοποιηθούν από τους εκδότες για την ανακατασκευή της αρχαιότερης μορφής του κειμένου. Δεδομένου του πόσο λίγα χειρόγραφα επιβιώνουν από τους πρώτους αιώνες, όλα τα κομμάτια είναι ευπρόσδεκτα για την ανακατασκευή του παζλ της ιστορίας του κειμένου». Το νέο κείμενο ανακαλύφθηκε από τον Grigory Kessel από την Αυστριακή Ακαδημία Επιστημών, ο οποίος δεν αποκάλυψε ακόμη μια πλήρη μετάφραση γραμμένη στα αρχαία αραμαϊκά, αλλά μοιράστηκε κάποιες λεπτομέρειες. Πού είναι διαφορετική η μετάφραση Στην ελληνική έκδοση του ευαγγελίου του Ματθαίου στο κεφάλαιο 12, ο στίχος ένα λέει: «Και οι μαθητές του πείνασαν και άρχισαν να μαζεύουν τα σιτηρά και να τρώνε. Η πιο λεπτομερής μετάφραση λέει: «[…] άρχισαν να μαζεύουν τα σιτηρά, να τα τρίβουν στα χέρια τους και να τα τρώνε». Το αρχικό κείμενο γράφτηκε γύρω στον τρίτο αιώνα, αλλά σβήστηκε από έναν γραφέα – ένα άτομο που απασχολούνταν πριν από την εφεύρεση της τυπογραφίας για να κάνει αντίγραφα εγγράφων – στην Παλαιστίνη. Αυτή ήταν μια συνήθης πρακτική επειδή το χαρτί από δέρμα ζώου ήταν σπάνιο και έπρεπε να επαναχρησιμοποιείται. Η γραφή πάνω από το κείμενο που είχε διαγραφεί, δημιουργεί παλίμψηστα – χειρόγραφα με πολλαπλά στρώματα γραφής. Το υπεριώδες φως έχει γίνει δημοφιλές μεταξύ των επιστημόνων που ελπίζουν να αποκαλύψουν μυστικά έγγραφα, καθώς το κρυμμένο κείμενο απορροφά το φως και λάμπει μπλε. Τι ανέφερε για την ανακάλυψη ο Grigory Kessel «Το κείμενο του Ευαγγελίου είναι κρυμμένο με την έννοια ότι το αντίγραφο περγαμηνής του βιβλίου των Ευαγγελίων στις αρχές του 6ου αιώνα επαναχρησιμοποιήθηκε δύο φορές και σήμερα στην ίδια σελίδα μπορεί κανείς να βρει τρία στρώματα γραφής (συριακή – ελληνική – γεωργιανή)’, δήλωσε στη MailOnline ο Grigory Kessel από την Αυστριακή Ακαδημία Επιστημών που έκανε την ανακάλυψη. Η επόμενη φορά που η σελίδα σβήστηκε και επαναχρησιμοποιήθηκε ήταν για να αντιγραφεί το Iadgari του Mikael Modrekili, ένα γεωργιανό χειρόγραφο του 10ου αιώνα που περιλάμβανε μια συλλογή ύμνων. Η μετάφραση αυτή γράφτηκε τουλάχιστον έναν αιώνα πριν από τα παλαιότερα ελληνικά χειρόγραφα που έχουν διασωθεί, συμπεριλαμβανομένου του Codex Sinaiticus – το χριστιανικό χειρόγραφο της ελληνικής Βίβλου του τέταρτου αιώνα. |
APXEIO
April 2024
Click to set custom HTML
Click to set custom HTML
|