Παλαιστίνιος μυθιστοριογράφος, κρατούμενος στις ισραηλινές φυλακές από το 2004, τιμήθηκε χθες Κυριακή με το Διεθνές Βραβείο Αραβικής Λογοτεχνίας (IPAF), από τις πιο περίβλεπτες λογοτεχνικές διακρίσεις του αραβικού κόσμου, ανακοίνωσαν οι οργανωτές.
0 Comments
Ερευνητές του Ιταλικού Ιδρύματος Ερευνών μπόρεσαν να εντοπίσουν το ακριβές σημείο ταφής του Πλάτωνα, βασιζόμενοι σε παπύρους της τοποθεσίας Ερκολάνο (Ηράκλειο), κοντά στην Νάπολη.
Η καθιερωμένη ημερομηνία για τον εορτασμό του Αγίου Γεωργίου του Τροπαιοφόρου και Μεγαλομάρτυρα είναι η 23η Απριλίου. Ωστόσο, η γιορτή του Αγίου Γεωργίου είναι κινητή και η ημερομηνία εορτασμού εξαρτάται από το πότε εορτάζεται το Πάσχα.
Η Κύπρος συμμετέχει στην 60ή Διεθνή Έκθεση Σύγχρονης Τέχνης – Μπιενάλε Τέχνης της Βενετίας, η οποία θα πραγματοποιηθεί για το κοινό μεταξύ 20 Απριλίου – 24 Νοεμβρίου 2024, με καλλιτεχνικό διευθυντή τον επιμελητή και ιστορικό τέχνης Adriano Pedrosa. Η Κύπρος θα εκπροσωπηθεί από το καλλιτεχνικό ντούο Lower Levant Company (Πήτερ Εραμιάν, Emiddio Vasquez), την καλλιτεχνική κολεκτίβα Endrosia (Αλέξανδρος Ξενοφώντος, Ανδρέας Ανδρονίκου, Ντόρις Μαρί Δημητριάδου, Ειρήνη Χένκιν, Μαρίνα Ασσιώτη, Νίκη Χαραλάμπους, Κυριακή Ραφαηλία Τσιρίδου) και τον καλλιτέχνη Haig Aivazian. Η πρόταση της ομάδας φέρει τον τίτλο «Σε έναν ανθισμένο χωματόδρομο δίπλα από μια ήσυχη πάροδο…» (On a wildflower-lined gravel track off a quiet thoroughfare…). Τα εγκαίνια του Κυπριακού Περιπτέρου θα πραγματοποιηθούν την Πέμπτη 18/4/2024, στις 10.30 π.μ. στην παρουσία της Υφυπουργού Πολιτισμού δρος Βασιλικής Κασσιανίδου. Το Περίπτερο θα φιλοξενείται στον χώρο Associazione Culturale Spiazzi, Castello 3865, (Venezia 30124). Αναλυτικά το δελτίο Τύπου της έκθεσης βρίσκεται εδώ. Για το αναλυτικό δελτίο Τύπου της έκθεσης στην αγγλική γλώσσα πατήστε εδώ. Για το αναλυτικό δελτίο Τύπου της έκθεσης στην τουρκική γλώσσα πατήστε εδώ. Το Γραφείο Επιτρόπου Νομοθεσίας ανακοινώνει την ολοκλήρωση της σύνταξης του νομοσχεδίου για την αναγνώριση της κοινωνικής και επαγγελματικής υπόστασης του καλλιτέχνη, υλοποιώντας τις αποφάσεις του Υπουργικού Συμβουλίου ημερομηνίας 14.9.2022 (Αρ. Απόφασης 93.640), ως συνέχεια της απόφασης του Υπουργικού Συμβουλίου ημερομηνίας 6.4.2021 (Αρ. Απόφασης 91.082), για τη σύνταξη αναθεωρημένου νομοσχεδίου για τα θέματα του καθεστώτος του καλλιτέχνη-δημιουργού. Το νομοσχέδιο συντάχθηκε από το Γραφείο Επιτρόπου Νομοθεσίας σε συνεργασία με το Υφυπουργείο Πολιτισμού. Το νομοσχέδιο φέρει τον τίτλο «ο περί της Δημιουργίας Μητρώου Καλλιτεχνών και Θέσπισης Καλλιτεχνικής Χορηγίας Νόμος του 2024». Θεσμοθετώντας το καθεστώς του καλλιτέχνη, το νομοσχέδιο αποσκοπεί στον καθορισμό των όρων και προϋποθέσεων για την εγγραφή στο Μητρώο Καλλιτεχνών και στο Μητρώο Συνδέσμων Καλλιτεχνών. Επιδιώκει λοιπόν, την καταγραφή όλων των καλλιτεχνών καθώς και των συνδέσμων καλλιτεχνών που πληρούν τις προϋποθέσεις που καθορίζονται στο νόμο, για την λήψη αποφάσεων, την άσκηση πολιτικής, την παροχή ειδικής χορηγίας («καλλιτεχνικής χορηγίας») προς τους καλλιτέχνες που πληρούν τα κριτήρια, καθώς επίσης και για οποιαδήποτε άλλη νόμιμη χρήση από την αρμόδια αρχή. Στo πλαίσιo της ετοιμασίας του νομοσχέδιου για τη στήριξη των καλλιτεχνών, το Γραφείο Επιτρόπου Νομοθεσίας διεξήγαγε μελέτη, αναρτημένη στην ιστοσελίδα του Γραφείου, με θέμα τη στήριξη που παρέχεται από αριθμό κρατών (κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης αλλά και τρίτες χώρες) στους καλλιτέχνες, εστιάζοντας στη στήριξη των καλλιτεχνών, μέσω του τομέα της κοινωνικής ασφάλισης. Το Υφυπουργείο Πολιτισμού έχει θέσει προς δημόσια διαβούλευση το νομοσχέδιο με τίτλο «ο περί της Δημιουργίας Μητρώου Καλλιτεχνών και Θέσπισης Καλλιτεχνικής Χορηγίας Νόμος του 2024» στη σχετική ηλεκτρονική πλατφόρμα για τη δημόσια διαβούλευση, από τις 15 Απριλίου μέχρι και τις 19 Μαΐου 2024, καλώντας κάθε ενδιαφερόμενο να αποστείλει απόψεις/σχόλια/παρατηρήσεις. Το Γραφείο Επιτρόπου Νομοθεσίας εκφράζει τις ευχαριστίες του προς το Υφυπουργείο Πολιτισμού και το Τμήμα Σύγχρονου Πολιτισμού για την άψογη συνεργασία στο έργο αυτό καθώς και προς τις Υπηρεσίες Κοινωνικών Ασφαλίσεων για την πολύτιμη συμβολή τους. Στο πλαίσιο της προσπάθειας του Υφυπουργείου Πολιτισμού για παροχή βοήθειας προς τους αιτητές για την συμπλήρωση της αίτησής τους στο Σχέδιο ΘΥΜΕΛΗ 2024 – Β΄ Εξάμηνο διοργανώνεται σχετική ενημερωτική παρουσίαση την Παρασκευή, 19 Απριλίου 2024, ώρα 10.00-12.00 π.μ. στο ισόγειο του κτηρίου του Υφυπουργείου Πολιτισμού (Ιφιγενείας 27, 2007 Στρόβολος, τηλ. 22809800). Μετά την παρουσίαση, θα δοθεί χρόνος για επίλυση αποριών και παροχή διευκρινίσεων. Τα έντυπα υποβολής αίτησης, καθώς και το έγγραφο με τους όρους του Σχεδίου ΘΥΜΕΛΗ 2024, είναι αναρτημένα στη σελίδα του Υφυπουργείου Πολιτισμού, στο σύνδεσμο «Προγράμματα και Σχέδια Επιχορηγήσεων» και στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης (Facebook: Υφυπουργείο Πολιτισμού). Υπενθυμίζεται ότι η προθεσμία υποβολής αίτησης για το Σχέδιο «ΘΥΜΕΛΗ» 2024 Β΄ εξάμηνο λήγει την Κυριακή 28/4/2024 στις 24:00 και οι αιτήσεις υποβάλλονται μόνο σε ηλεκτρονική μορφή στη διεύθυνση thymeli24@culture.gov.cy. Το ηλεκτρονικό μήνυμα θα πρέπει να φέρει τον τίτλο «ΘΥΜΕΛΗ 2024 Β΄ εξάμηνο: Αίτηση (όνομα αιτητή)». Το Υφυπουργείο Πολιτισμού ανακοινώνει την προκήρυξη του Σχεδίου «ΘΥΜΕΛΗ» για το β΄ εξάμηνο του 2024. Στόχος του Σχεδίου είναι η επιχορήγηση θεατρικών παραγωγών, δίνοντας έμφαση στην καλλιτεχνική αξία και ποιότητα των προτάσεων. Τα έντυπα υποβολής αίτησης, καθώς και το έγγραφο με τους όρους, τα κριτήρια και τις προϋποθέσεις του Σχεδίου «ΘΥΜΕΛΗ» 2024 βρίσκονται αναρτημένα στην ιστοσελίδα του Υφυπουργείου Πολιτισμού, κάτω από τη θεματική «Προγράμματα και Σχέδια Επιχορηγήσεων»/«Θυμέλη 2024». Για τυχόν ερωτήσεις ή διευκρινίσεις, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να αποστέλλουνμηνύματαστις ηλεκτρονικές διευθύνσεις ghoplarou@culture.gov.cy / kioannidou@culture.gov.cy ή να επικοινωνούν στα τηλέφωνα 22809842 / 22809839 από τη Δευτέρα 8/4/2024, καθημερινά μεταξύ των ωρών 12:00 -14:00. Σημειώνεται ότι προθεσμία υποβολής αίτησης για το Σχέδιο «ΘΥΜΕΛΗ 2024» - Β΄ εξάμηνο λήγει την Κυριακή 28/4/2024, στις 12 τα μεσάνυκτα.Οι αιτήσεις πρέπει να υποβάλλονται μόνο σε ηλεκτρονική μορφήστην διεύθυνση thymeli24@culture.gov.cy. Το ηλεκτρονικό μήνυμα πρέπει να φέρει τον τίτλο «ΘΥΜΕΛΗ 2024 Β΄ εξάμηνο: Αίτηση (όνομα αιτητή)». Ιστορικά μυστήρια που ίσως δεν λυθούν ποτέ. Η αρχαία Ελλάδα θεωρείται συχνά η γενέτειρα του δυτικού πολιτισμού. Επίσης φημίζεται για την ίδρυση μερικών από τους παλαιότερους θεσμούς που αφιερώνονται στην απόκτηση γνώσης, ενώ η Αθήνα θεωρείται η γενέτειρα της δημοκρατίας. Αλλά η χρονική περίοδος μεταξύ αυτής της εποχής και του σύγχρονου κόσμου σημαίνει ότι τα πάντα για αυτήν την περίοδο της αρχαιότητας δεν είναι γνωστά σήμερα. Η αρχαία ελληνική ιστορία έχει μελετηθεί πολύ και σχεδόν από όλο τον κόσμο, παρόλα αυτά υπάρχει ένα πλήθος μυστηρίων που σχετίζονται με αυτόν τον αινιγματικό πολιτισμό. Αρχαία Ελληνικά μυστήρια που παραμένουν άλυτα: 1. Πώς έκανε προβλέψεις η Πυθία στο Μαντείο των Δελφών Στο Μαντείο των Δελφών, η Πυθία, ήταν μια ιέρεια που προφήτευε χρησμούς στο βυθισμένο άδυτο του Ναού του Απόλλωνα . Ο ίδιος ο θεός πιστεύεται ότι μιλούσε μέσω αυτού του χρησμού. Όταν της έκαναν μια ερώτηση, ενώ βρισκόταν σε έκσταση, η ίδια δεν έδινε ποτέ μια άμεση απάντηση, αλλά μιλούσε με αλληγορίες με «κρυφές έννοιες» και «ασάφειες», σύμφωνα με τον Πλούταρχο. Ακόμη μέχρι σήμερα αποτελεί μυστήριο πώς έκανε τις προφητείες. Οι αρχαίοι συγγραφείς απέδιδαν τα μαντικά εφέ στο «γλυκοάσμαστο πνεύμα ή ατμό, που δραπετεύει από το χάσμα στον βράχο», όπως αναφέρει και ο Πλούταρχος. Οι σύγχρονοι ερευνητές δεν έχουν καταλήξει ακόμη σε ένα συγκεκριμένο συμπέρασμα, αν και πιστεύεται ότι ευθύνεται η εισπνοή ορισμένων αερίων και αναθυμιάσεων, όπως για παράδειγμα, μια ιταλική μελέτη εντόπισε ένα μείγμα διοξειδίου του άνθρακα και μεθανίου ως πιθανή αιτία. 2. Τι προκάλεσε το τέλος του μυκηναϊκού πολιτισμού Οι Μυκηναίοι ήταν ένας από τους πιο αινιγματικούς και μυστηριώδεις πολιτισμούς της Εποχής του Χαλκού . Ήταν ο πρώτος προηγμένος ελληνικός πολιτισμός στην ίδια την ελληνική ενδοχώρα, όπου άκμασαν από το 1750 έως το 1050 π.Χ. Ο λόγος για την κατάρρευση αυτής της φάσης του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού παραμένει ένα από τα πιο ενδιαφέροντα μυστήρια της Εποχής του Χαλκού. Ορισμένες από τις μυκηναϊκές ανακτορικές τοποθεσίες παρουσιάζουν σημάδια ζημιάς, που πιθανώς προκλήθηκαν από πυρκαγιές, μάχες ή φυσικούς σεισμούς. Μια δημοφιλής θεωρία είναι ότι η Ελλάδα δέχτηκε εισβολή από τους Δωριείς που κατέστρεψαν πολλές από τις μυκηναϊκές οχυρώσεις και ανακτορικά συγκροτήματα και εγκαταστάθηκαν στην περιοχή. Αυτό βασίζεται στα γραπτά των ίδιων των αρχαίων Ελλήνων ιστορικών, συμπεριλαμβανομένου του Ηροδότου που υποστήριξε ότι οι εξόριστοι απόγονοι του Ηρακλή είχαν επιστρέψει. Ωστόσο, η θεωρία της εισβολής των Δωριέων έχει σε μεγάλο βαθμό απορριφθεί από τους σύγχρονους μελετητές. Η κατάρρευση του μυκηναϊκού πολιτισμού στην Ελλάδα συνέπεσε με την ευρύτερη κατάρρευση της Ύστερης Εποχής του Χαλκού , η οποία επηρέασε μια μεγάλη περιοχή της Μεσογείου. Πράγματι, η περίοδος που εκτείνεται περίπου από το 1200 έως το 1150 π.Χ. υπήρξε μάρτυρας της σημαντικής πολιτιστικής παρακμής αρκετών επιφανών πολιτισμών. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, οι Κασσίτες στη Βαβυλωνία, η Αυτοκρατορία των Χετταίων στην Ανατολία και το Λεβάντε, και το Νέο Βασίλειο της Αιγύπτου γνώρισαν μια βαθιά κατάρρευση στους αντίστοιχους πολιτισμούς και κοινωνίες τους. Ωστόσο, οι λόγοι γι’ αυτό είναι επίσης ακόμη έντονες συζητήσεις και παραμένουν ένα μυστήριο. 3. Τι σκότωσε τον Μέγα Αλέξανδρο Ο πρόωρος θάνατος του Μεγάλου Αλεξάνδρου στις 10 Ιουνίου 323 π.Χ. στη Βαβυλώνα αποτελεί εδώ και καιρό θέμα καυτής συζήτησης από τους ιστορικούς . Υπάρχουν πολλές υποθέσεις για την αιτία του θανάτου του, όπως μόλυνση, αλκοολισμός ή δολοφονία. Σύμφωνα με την έκθεση της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου του Μέριλαντ του 1998, ο Μέγας Αλέξανδρος πιθανότατα πέθανε από τυφοειδή πυρετό, ο οποίος, μαζί με την ελονοσία, ήταν κοινός στην αρχαία Βαβυλώνα. Την εβδομάδα πριν από το θάνατό του, οι ιστορικές αναφορές αναφέρουν ρίγη, ιδρώτες, εξάντληση και υψηλό πυρετό, όλα τυπικά συμπτώματα μολυσματικών ασθενειών, συμπεριλαμβανομένου του τυφοειδούς πυρετού. Μια άλλη θεωρία προτείνεται από την Katherine Hall της Νέας Ζηλανδίας, ανώτερη λέκτορα στην Ιατρική Σχολή Dunedin. Ένας παράγοντας που έχει προβληματίσει ιστορικούς και επιστήμονες είναι ότι το σώμα του Αλέξανδρου δεν αποσυντέθηκε για 6 ημέρες μετά το θάνατό του. Ωστόσο, η Hall υποστηρίζει ότι το σώμα του Αλέξανδρου δεν είχε αποσυντεθεί επειδή στην πραγματικότητα ήταν ακόμη ζωντανός. Η θεωρία της είναι ότι ο μεγάλος διοικητής είχε προσβληθεί από τη νευρολογική διαταραχή Σύνδρομο Guillain-Barré από μια κοινή λοίμωξη της εποχής. Το Guillain-Barré είναι μια νευρολογική διαταραχή που προκαλεί παράλυση σε όλο το σώμα, κάτι που θα μπορούσε να έχει επηρεάσει τα κινητικά του νεύρα. «Έτσι ο Αλέξανδρος θα μπορούσε κάλλιστα να ήταν ξαπλωμένος εκεί, ανίκανος να κουνήσει έναν μυ, και στην πραγματικότητα να ήταν ακόμα ζωντανός, επειδή δεν έπαιρναν σφυγμούς εκείνη τη στιγμή για να προσδιορίσουν αν οι άνθρωποι ήταν νεκροί», δηλώνει η Hall στο Greek Reporter. «Η θεωρία μου παρέχει στην πραγματικότητα μια λογική για το γιατί δεν αποσυντέθηκε. Και αυτό το ον, ότι στην πραγματικότητα δεν ήταν ακόμα νεκρός». 4. Οι δημιουργοί της «Αθηναίων Πολιτείας» «Αθηναίων Πολιτεία» είναι τίτλος που αποδίδεται σε δύο διαφορετικά έγγραφα της αρχαίας Ελλάδας, αρχικά συνδεδεμένα το ένα με τον Ξενοφώντα και τον άλλο με τον Αριστοτέλη. Ωστόσο, και στις δύο περιπτώσεις, η συγγραφική ταυτότητα αμφισβητήθηκε και εξακολουθεί να συζητείται μέχρι σήμερα. Ενώ το παλαιότερο από τα δύο κείμενα πιστώθηκε αρχικά στον Ξενοφώντα, θεωρείται πλέον ότι δεν είναι δική του δουλειά, εν μέρει λόγω της πιθανής ημερομηνίας της σύνθεσης του που προηγείται των ώριμων χρόνων της γραφής του. Ο συγγραφέας του έργου περιγράφεται συχνά ως «Ψευδο-Ξενοφών», αλλά η ταυτότητα του ατόμου που έγραψε στην πραγματικότητα το έργο δεν έχει τεκμηριωθεί ποτέ. Το μεταγενέστερο έγγραφο θεωρείται ότι γράφτηκε από τον Αριστοτέλη, αλλά υπήρξε κάποια διαφωνία γι ‘αυτό, λόγω του ότι είναι πολύ διαφορετικό σε ύφος από τα άλλα έργα του. (in.gr) |
APXEIO
April 2024
Click to set custom HTML
Click to set custom HTML
|