Το 2023 συμπληρώνονται 100 χρόνια από τη γέννηση της θρυλικής Ελληνίδας σοπράνο Μαρίας Κάλλας και η πόλη της Αθήνας θα εκπληρώσει το χρέος της προς την παγκόσμια ιέρεια της όπερας. Το Μουσείο “Μαρία Κάλλας”, το οποίο αναμένεται να ανοίξει τις πόρτες του το καλοκαίρι του 2023, όπως έχει ήδη δεσμευτεί ο Δήμαρχος Αθηναίων, Κώστας Μπακογιάννης, στεγάζεται σε ένα όμορφο νεοκλασικό κτίριο, επί της οδού Μητροπόλεως 44, στην “καρδιά” της Αθήνας. Το κτίριο ανήκει στον Δήμο Αθηναίων και η διαμόρφωση του χώρου θα ακολουθεί τις πιο σύγχρονες μουσειολογικές προδιαγραφές. Στο Μουσείο του θα παρουσιάζεται πολύτιμο ιστορικό υλικό, ηχητικά ντοκουμέντα, σπάνιες ζωντανές ηχογραφήσεις, μοναδική συλλογή δίσκων και προσωπικά αντικείμενα της μεγάλης σοπράνο, ενώ επιπλέον – σύμφωνα και με την τρέχουσα μουσειολογική τάση – θα προσφέρει μια μοναδική βιωματική εμπειρία. Θα είναι το πρώτο Μουσείο στον κόσμο αφιερωμένο στην οικουμενική Ελληνίδα και φυσικά θα απευθύνεται σε ολόκληρη την οικουμένη. Στη Μουσική Βιβλιοθήκη του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, κατά τη διάρκεια της Γενικής Συνέλευσης του “Σωματείου Υποτροφιών Μαρία Κάλλας” χθες, το ζεύγος Κωνσταντίνου και Βικτωρίας Πυλαρινού (Προέδρου και Μέλους αντίστοιχα του Σωματείου) τίμησε τον Δήμο Αθηναίων με την εμπιστοσύνη του, δωρίζοντας 50 μοναδικά αντικείμενα της Μαρίας Κάλλας από την προσωπική τους συλλογή, προκειμένου να εμπλουτιστεί η συλλογή του Μουσείου. Ιδιόχειρο λεύκωμα, εντυπωσιακά ρούχα και αντικείμενα από παραστάσεις Προσωπικά αντικείμενα της ίδιας της Κάλλας – όπως το ιδιόχειρο λεύκωμά της από το σχολείο, εννέα τιμητικά μετάλλια και δίπλωμα του 1961 από τον Δήμο Αθηναίων, φορέματα και αξεσουάρ από τη σκηνή και τη ζωή της Μαρίας Κάλλας, βιβλία και παρτιτούρες με σημειώσεις της, φωτογραφίες και προσωπογραφίες της, καθώς και άλλα σπάνια ιστορικά κειμήλια, περιλαμβάνονται σε αυτή την ξεχωριστή δωρεά. Ο Δήμαρχος Αθηναίων Κώστας Μπακογιάννης, κατά την υπογραφή της παραλαβής της δωρεάς, ανέφερε: «Νιώθω ιδιαίτερα συγκινημένος όχι μόνο διότι η Αθήνα τιμά την ντίβα της με ένα ξεχωριστό Μουσείο που θα είναι έτοιμο το ερχόμενο καλοκαίρι, αλλά και για το γεγονός ότι η συλλογή των εκθεμάτων που θα περιλαμβάνονται σε αυτό, σήμερα μεγαλώνει κι άλλο από μία συγκινητική δωρεά. Είμαι ευγνώμων στον Κωνσταντίνο και τη Βικτώρια Πυλαρινού, οι οποίοι έχοντας την τύχη να γνωρίσουν τη μεγάλη καλλιτέχνιδα, θέλησαν να μάς δωρίσουν όχι μόνο τα προσωπικά της αντικείμενα αλλά και μια δυνατή “γεύση” για το ποια πραγματικά ήταν η Μαρία Κάλλας. Είναι ακόμη πιο τιμητικό για εμάς ότι ο κ. Πυλαρινός και η οικογένειά του, παρότι δέχθηκαν πολλές δελεαστικές προτάσεις από το Παρίσι, τη Νέα Υόρκη και άλλες μεγάλες πόλεις που τούς ζήτησαν να αξιοποιήσουν τη συλλογή τους, εκείνοι παρέμειναν πιστοί στην Αθήνα, επιλέγοντας συνειδητά να κληρονομήσει η πόλη μας το πολύτιμο αυτό υλικό. Με περηφάνεια και χαρά, εμπλουτίζουμε το Μουσείο, το οποίο ήταν χρέος τιμής όχι μόνο της Αθήνας, αλλά και ολόκληρης της χώρας προς την “παγκόσμια” Κάλλας. Το καλοκαίρι του ’23, τα πολύτιμα αντικείμενα που αποκτούμε σήμερα από το ζεύγος Πυλαρινού, θα αποτελούν μία από τις σημαντικότερες συλλογές του νεοσύστατου Μουσείου». Ο κ. Κώστας Πυλαρινός, από την πλευρά του, τόνισε: «Η Συλλογή αυτή προστατεύτηκε για 45 χρόνια, με πολύ κόπο, σεβασμό και αγάπη, και σήμερα παραδίδεται στον Δήμο Αθηναίων για να προστεθεί στα εκθέματα του Μουσείου και να αξιοποιηθεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Η πεισματική προσπάθεια του Δημάρχου Κώστα Μπακογιάννη για τη δημιουργία του Μουσείου ήταν το αξιόπιστο κάλεσμα για τη χειρονομία μας αυτή. Η ασφαλής και αξιοπρεπής διαχείριση της συλλογής από την Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων ήταν ένα πρόσθετο και ουσιαστικό κίνητρο για τη δωρεά μας». Δωρεές αντικειμένων της Κάλλας από την Ελλάδα και το εξωτερικό Τα πρώτα αντικείμενα της συλλογής του Μουσείου αποκτήθηκαν από τον Δήμο Αθηναίων το 2000 με τη συμμετοχή του σε διεθνή πλειστηριασμό στο Παρίσι. Στη συνέχεια, η Συλλογή εμπλουτίστηκε με δωρεές αντικειμένων που ανήκαν ή αναφέρονται στη Μαρία Κάλλας και τα οποία ο Δήμος Αθηναίων είχε την τιμή να δεχθεί από πολλούς φορείς και ιδιώτες από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Εκτός από τη σπουδαία δωρεά Πυλαρινού, ο Δήμος Αθηναίων έχει δεχθεί δωρεές δεκάδων ιδιωτών και φορέων για να εμπλουτιστούν τα εκθέματα του Μουσείου. Ενδεικτικά, αναφέρονται οι εξής: Ε.Λ.Ι.Α (Ελληνικό Λαογραφικό Ιστορικό Αρχείο), Athenaeum, Εθνική Λυρική Σκηνή, Ελληνικό Σύλλογο Μαρία Κάλλας, ΕΛΤΑ, VictoryMedia, τους εκδοτικούς οίκους Αίολος, Ψυχογιός, Έλιξ, Ηλέκτρα, Swarovski, Καστανιώτης, Ανατολικός και Ζαχαρόπουλος, ο .κ. Φώτης Παπαθανασίου, η κυρία Ελένη Δανιηλίδου Σκουρλή, οι καλλιτέχνες Ναταλία Μελά, Σόρογκας Σωτήρης, Φασιανός Αλέκος, Μυταράς Δημήτρης, Σκουλάκης Δημήτρης, Τέτσης Παναγιώτης, Νίκος Γιάννης, Σταθόπουλος Γιώργος, Τζανουλίνος Πραξιτέλης και τους ΕΡΤ, ΣΚΑΙ, Warner Classics, Teatro alla Scala (Σκάλα του Μιλάνου), Metropolitan Opera, The Dallas Opera House, Αrena di Verona, Teatro la Fenice και τον κ. Cosimo Capanni, καθώς επίσης και για τα μακροχρόνια χρησιδάνεια τους το Ωδείο Αθηνών, Athenaeum, το Ε.Λ.Ι.Α. (Ελληνικό Λαογραφικό Ιστορικό Αρχείο), και το αρχείο του Νίκου Διομήδη Πετσάλη. Τα αντικείμενα αυτά θα αναδειχθούν στο νέο Μουσείο και θα εμπλουτίσουν σημαντικά το μουσειακό αφήγημα που στοχεύει στην ανάδειξη της καλλιτεχνικής πορείας της Μαρίας Κάλλας και της προσωπικότητάς της με σκοπό να θυμίζει στους παλαιότερους και να εμπνέει τους νεότερους. Ο Δήμος Αθηναίων, τιμώντας το ιστορικό Σωματείο «Υποτροφίες Μαρία Κάλλας», που ίδρυσε η ίδια η καλλιτέχνις το 1963, και στο πλαίσιο της ευρύτερης έμπρακτης πολιτιστικής στήριξης του λυρικού θεάτρου, προσφέρει στο Σωματείο, μια ετήσια υποτροφία σε σπουδαστές λυρικού θεάτρου και μία παράσταση το χρόνο στο «Ολύμπια, Δημοτικό Μουσικό Θέατρο Μαρία Κάλλας». in.gr
0 Comments
Βαν Γκογκ, Μονέ και τώρα Βερμέερ... Σούπα, Πουρές και τώρα κόλλα... Ακτιβιστές για το κλίμα έβαλαν αυτή τη φορά στο στόχαστρό τους τον παγκοσμίου φήμης πίνακα του Ολλανδού ζωγράφου Γιοχάνες Βερμέερ, το «Κορίτσι με ένα μαργαριταρένιο σκουλαρίκι», που εκτίθεται στο Μουσείο Μαουριτσχάους στη Χάγη, χωρίς ωστόσο το έργο τέχνης να υποστεί ζημιά. Σε βίντεο που αναρτήθηκαν σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ένας από τους δύο ακτιβιστές εμφανίζεται να κολλάει το κεφάλι του στο γυαλί που προστατεύει το διάσημο έργο του 1665 και ένας δεύτερος ακτιβιστής να τον περιλούζει με κόκκινο υγρό. Οι δύο άνδρες φορούσαν μπλουζάκια με το σύνθημα "Just Stop Oil". «Η αστυνομία ειδοποιήθηκε και τρία άτομα συνελήφθησαν. Η κατάσταση του πίνακα επιθεωρήθηκε από τον συντηρητή μας. Ευτυχώς, το αριστούργημα που καλύπτεται από γυαλί δεν υπέστη ζημιές», ανέφερε το μουσείο. Η διαμαρτυρία έγινε λιγότερο από δύο εβδομάδες αφότου ακτιβιστές του "Just Stop Oil" πέταξαν σούπα στον πίνακα του Βίνσεντ βαν Γκογκ «Ηλιοτρόπια» στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου. Ο πίνακας αυτός βρισκόταν επίσης σε θωρακισμένη βιτρίνα με ενισχυμένο γυαλί. Σε ένα βίντεο που αναρτήθηκε από τη διοίκηση του ολλανδικού μουσείου, ένας από τους άνδρες λέει: «Πώς αισθάνεστε όταν βλέπετε κάτι όμορφο και ανεκτίμητο να καταστρέφεται μπροστά στα μάτια σας;» «Αυτό είναι το ίδιο συναίσθημα όταν βλέπετε τον πλανήτη να καταστρέφεται», πρόσθεσε. Η ολλανδική αστυνομία ανακοίνωσε ότι έγιναν τρεις συλλήψεις σε ένα μουσείο, αλλά δεν έδωσε λεπτομέρειες. Οι δύο άνδρες στο βίντεο εμφανίζονται σε άλλα βίντεο να απομακρύνονται από τον χώρο από αστυνομικούς. Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ Οι Πολιτιστικές Υπηρεσίες του Υφυπουργείου Πολιτισμού ανακοινώνουν τα αποτελέσματα του διαγωνισμού για τα Κρατικά Βραβεία Λογοτεχνίας για εκδόσεις του έτους 2021: 1. Ποίηση: Το Κρατικό Βραβείο Ποίησης για εκδόσεις του έτους 2021, μετά από κατά πλειοψηφίαν απόφαση της Κριτικής Επιτροπής, απονέμεται στη Μαρία Καντ (Καντωνίδου) για το έργο της Stanza (εκδόσεις Gutenberg). Σκεπτικό βράβευσης: Η συλλογή αποτελείται από πεζόμορφα στην πλειονότητά τους κείμενα, από τα οποία ωστόσο δεν λείπει ο ρυθμός και ο μουσικός βηματισμός. Πρόκειται για ποιήματα γεμάτα εξπρεσιονιστικές, συχνά υπερρεαλίζουσες παραστάσεις, αυτοαναφορικό βάθος, συνειρμούς και διακειμενικές παραπομπές σε άλλα ποιήματα και δημιουργούς. Η διάχυτη διάθεση θλίψης, ο κυρίαρχος συναισθηματικός τόνος της συλλογής, ισορροπεί σε πολλά ποιήματα με μιαν ανάλαφρη ειρωνεία. Τα ποιητικά κείμενα ταξινομούνται σε εφτά ενότητες, έχουν ως βασικά θέματα τον έρωτα, τον θάνατο, την περιπλάνηση, τη νοσταλγία, και συνομιλούν αρμονικά με τις ασπρόμαυρες φωτογραφίες (τις οποίες υπογράφει η ποιήτρια). Πρόκειται για έναν πολύτροπο διάλογο ποίησης και εικόνας, στο πλαίσιο του οποίου αφενός οι φωτογραφίες προσλαμβάνουν έναν λειτουργικό και όχι απλώς διακοσμητικό χαρακτήρα, ενώ αφετέρου εντείνονται οι περιγραφικές «εικόνες» που ενυπάρχουν στα κείμενα και υποβάλλονται σαν τμήματα ενός σκηνικού. Το ποιητικό αυτό σκηνικό πλαισιώνει νοερούς διαλόγους με πρόσωπα που δεν υποστασιοποιούνται, σαν καταβυθίσεις στο πεδίο της ατομικής μνήμης. Κατάλογος επικρατέστερων έργων (αλφαβητικά) στην Κατηγορία Ποίηση:
Το Κρατικό Βραβείο Μυθιστορήματος για εκδόσεις του έτους 2021, μετά από κατά πλειοψηφίαν απόφαση της Κριτικής Επιτροπής, απονέμεται στον Κώστα Λυμπουρή για το έργο του Αθαλάσσα (εκδόσεις Το Ροδακιό). Σκεπτικό βράβευσης: Μια τολμηρή μυθοπλαστική ματιά στην καθημερινή ζωή του Ψυχιατρείου Αθαλάσσας κατά τη διάρκεια της ταραγμένης δεκαετίας 1964-1974 με έμφαση στα προβλήματα της μικροκοινωνίας των τροφίμων (έρωτας και φιλίες, καλό και κακό) αλλά και τη «λοξή» ματιά τους στα δραματικά εξωτερικά ιστορικά γεγονότα πριν τον βομβαρδισμό του ιδρύματος από την τουρκική αεροπορία. Στο κέντρο της αφήγησης βρίσκεται ο εγκλεισμός στο Ψυχιατρικό ίδρυμα ενός δασκάλου, ο οποίος προσποιούμενος τον ψυχασθενή πηγαίνει εκεί αυτοβούλως θυσιάζοντας την προσωπική του ζωή και ελευθερία για να λύσει το αίνιγμα της αιφνίδιας και μυστηριώδους ψυχικής διαταραχής της έγκλειστης αγαπημένης του. Ο συγγραφέας επιτυγχάνει να αποδώσει ζωντανούς χαρακτήρες, με ψυχογραφική αναπαραστατικότητα, παρακολουθώντας κατά περίστασιν το ιδωτικό δράμα των εγκλείστων και των οικογενειών τους. Πρόκειται για ένα δύσκολο εγχείρημα, πολυεπίπεδο, για τον έρωτα, τις προσωπικές επιλογές και τη θυσία, την ευθύνη, την ελευθερία, την αγάπη στην πατρίδα, την πολιτική, τη βία και τον πόλεμο· όλα αυτά μέσα μέσα από τα μάτια του χαρισματικού δασκάλου. Ερειδόμενη σε πηγές και τεκμήρια η αφήγηση αναπαριστά έναν κόσμο σκοτεινό, από τον οποίο όμως ποτέ δε σβήνει εντελώς η ελπίδα και η ανθρωπιά. Κατάλογος επικρατέστερων έργων (αλφαβητικά) στην Κατηγορία Μυθιστόρημα:
Το Κρατικό Βραβείο Διηγήματος/Νουβέλας για εκδόσεις του έτους 2021, μετά από κατά πλειοψηφίαν απόφαση της Κριτικής Επιτροπής, απονέμεται στον Αντώνη Μπαλασόπουλο για το έργο του Ο κύβος και άλλες ιστορίες (εκδόσεις 24 Γράμματα). Σκεπτικό βράβευσης: Η συλλογή απαρτίζεται από σύντομα, κατά κανόνα αφαιρετικά, κάποτε θραυσματικά μικροδιηγήματα. Ωστόσο, παρά τη φαινομενική διάσπαση, αυτά τα αλληλένδετα παραβολικά και αλληγορικά αφηγήματα, συστήνουν μια συμπαγή ενότητα, γεμάτη αντικριστούς καθρέφτες, είδωλα και αυτοαναφορικές συστροφές που παρακολουθούν την εξέλιξη και τις μεταμορφώσεις της ίδιας αφηγηματικής φωνής: από την «αφέλεια» της πρώτης επαφής με τον Κόσμο (η πλευρά της απορίας), διαμέσου της σταδιακής μαθητείας (η πλευρά της εγκόσμιας γνώσης και η πλευρά της επουράνιας γνώσης) κατευθύνονται στην ώριμη συνειδητότητα και την αυτοαναφορική «αποκάλυψη του τεχνάσματος» (η πλευρά της φωνής και η πλευρά του τέλους). Το φανταστικό, η ποιητική σύλληψη της πραγματικότητας, η σκληρότητα του κόσμου, η ζωή και το εγώ, η τέχνη και η γραφή, σε μια πολύτροπη κυβιστική σύνθεση. Ο συγγραφέας δείχνει με τα αφηγηματικά μικροτεχνήματα της συλλογής (στα οποία ισορροπεί η δραματική οικονομία με ευαισθησία και πειστικότητα) την ικανότητά του να αφηγείται μέσω του παιδικού βλέμματος και κατά προέκταση της παιδικής φαντασίας και να μεταμορφώνει το αλλόκοτο σε οικείο. Κατάλογος επικρατέστερων έργων (αλφαβητικά) στην Κατηγορία Διήγημα/Νουβέλα:
Το Κρατικό Βραβείο Μελέτης (Μονογραφίας)/Δοκιμίου για τη Λογοτεχνία, μετά από κατά πλειοψηφίαν απόφαση της Κριτικής Επιτροπής, απονέμεται στη Βασιλική Σελιώτη για το έργο της Λογοτεχνία και τραύμα. Το 1974 στην κυπριακή και ελλαδική λογοτεχνία (εκδόσεις Επίκεντρο). Σκεπτικό βράβευσης: Η μελέτη αποτελεί ένα συγκριτικό και διαθεματικό εγχείρημα με αφορμή το τραύμα του 1974. Η συγγραφέας εκκινεί από ένα σημείο αναφοράς του δημόσιου και ιδιωτικού βίου κατά τη διάρκεια της τελευταίας πεντηκονταετίας: τη συρροή των ιστορικών γεγονότων που κορυφώθηκαν με το πραξικόπημα και την τουρκική εισβολή. Ερευνά πώς και πόσο επέδρασαν διαπλαστικά τα γεγονότα αυτά στις συνειδήσεις και πώς μετασχηματίστηκαν τα τραυματικά βιώματα (με διαφορετική ένταση και έκταση σε Κύπρο και Ελλάδα) σε λογοτεχνικό λόγο, σε ποίηση, διήγημα και μυθιστόρημα. Πώς ανταποκρίθηκαν στη μνήμη του τραύματος διαφορετικές γενιές συγγραφέων και διαφορετικού φύλου συγγραφείς. Τα βιώματα που μετουσιώθηκαν λογοτεχνικά είχαν ιαματικό αποτέλεσμα για την ψυχική συγκρότηση των προσώπων (λογοτεχνών και αναγνωστών) ή, αντίθετα, συντήρησαν την τραυματική μνήμη; Στο επίκεντρο της μελέτης βρίσκεται το συλλογικό τραύμα του και η διαρκής του παρουσία στη δημόσια ζωή. Με αφετηρία τις λογοτεχνικές αποτυπώσεις του κυπριακού δράματος στην ελλαδική και ελληνοκυπριακή λογοτεχνία (μαρτυρίες, ποίηση, πεζογραφία), καθώς και την ανταπόκριση διαφορετικών γενιών σε αυτό, η μελετήτρια εποπτεύει με πληρότητα και παραμετρικά ένα σύνθετο υλικό, το οποίο εκτείνεται σε ποικίλες περιοχές: στα ζητήματα της ταυτότητας, της μνήμης, του χώρου και του χρόνου, και της έμφυλης βίωσης του τραύματος. Κατάλογος επικρατέστερων έργων (αλφαβητικά) στην Κατηγορία Μελέτη (Μονογραφία)/ Δοκίμιο για τη Λογοτεχνία:
Το Κρατικό Βραβείο Νέου Λογοτέχνη, μετά από κατά πλειοψηφίαν απόφαση της Κριτικής Επιτροπής, απονέμεται στον Μιχάλη Μαυροθέρη για το έργο του Μαύρη θάλασσα (εκδόσεις Χάβρα). Σκεπτικό βράβευσης: Ένα πειραματικό αφήγημα, μια πορεία επιβίωσης, μύησης και ενηλικίωσης ενός παιδιού που ακολουθεί έναν άντρα μετά από μια μαζική πολιτισμική καταστροφή. Η αφήγηση εμφανίζει πολλές προσχώσεις από το ιστορικό παρελθόν και συγχρόνως αναγωγές σε ένα δυστοπικό απροσδιόριστο μέλλον· έναν φανταστικό κόσμο με επαφές εξωγήινων όντων. Οι αφηγηματικοί τρόποι είναι επίσης ποικίλοι και συμπλέκονται περίπλοκα: διάλογοι, ηχομιμητικοί φθόγγοι, σβησμένα τμήματα του γραπτού λόγου, έμφαση στις ιδιότητες των προσώπων (ο άντρας, το παιδί κ.λπ.) και συγχρόνως υπονόμευση των αναμενόμενων στερεότυπων χαρακτηριστικών τους (σκληρή αντίδραση του παιδιού κ.λπ.). Η άναρχη αφήγηση εξεικονίζει έναν κόσμο θρυμματισμένο, σαν μια πλατφόρμα ηλεκτρονικού παιχνιδιού, χωρίς συγκεκριμένη αρχή και χωρίς δυνατότητα τέλους (ενδιαφέρον από αυτή τη σκοπιά παρουσιάζει και ο συντονισμός της τυπογραφικής φόρμας του βιβλίου με το περιεχόμενό του). Πρόκειται για μια τολμηρή προσπάθεια πειραματισμού με το φανταστικό είδος της μελλοντολογικής δυστοπίας, το οποίο δεν είναι τόσο συνηθισμένο στη γραμματεία μας. Ο συγγραφέας αντλεί ελεύθερα από λογοτεχνικές και κινηματογραφικές εκδοχές, αλλά και την ποπ κουλτούρα και καταφέρνει να αναπαραστήσει έναν ερειπωμένο μεταβιομηχανικό κόσμο, υποβάλλοντας στο επίπεδο των συνειρμών αντιστοιχίες με τον δικό μας και ασκώντας εμμέσως κριτική σε σύγχρονα πολιτικά και κοινωνικά προβλήματα. Κατάλογος επικρατέστερων έργων (αλφαβητικά) στην Κατηγορία Βραβείο Νέου Λογοτέχνη:
Παντελής Βουτουρής (Πρόεδρος), Αλέξης Ζήρας, Μαίρη Κουτσελίνη, Αριστοτέλης Σαΐνης και Ίλια Χατζηπαναγιώτη. 6. Λογοτεχνία για Μικρά Παιδιά Το Κρατικό Βραβείο Λογοτεχνίας για Μικρά Παιδιά για εκδόσεις του έτους 2021, μετά από ομόφωνη απόφαση της Κριτικής Επιτροπής, απονέμεται στη Χρυσοθέμιδα Παπακωνσταντίνου για το έργο της Ο παππούς μου είναι από… την Κυθρέα (έκδοση Δήμου Κυθρέας). Σκεπτικό βράβευσης: Στο εικονογραφημένο βιβλίο Ο παππούς μου είναι από… την Κυθρέα, σε κείμενα Χρυσοθέμιδος Παπακωνσταντίνου και εικονογράφηση Χριστίνας Καρεκλά, η μικρούλα Αριάδνη μοιράζεται τις αναμνήσεις του παππού της από την ευτυχισμένη παιδική του ηλικία στην περιοχή της Κυθρέας, περιγράφοντας με πιστότητα, αλλά και λυρισμό, τη ζωή πριν από την προσφυγιά. Το βιβλίο, που εκδόθηκε από τον Δήμο Κυθρέας, βαθιά αληθινό και διπλά νοσταλγικό, απέναντι σε μια μακρινή πατρίδα και μια χαμένη παιδικότητα, φανερώνει τον ρόλο της μνήμης στην κατασκευή της ταυτότητας. Το βιβλίο Ο παππούς μου είναι από… την Κυθρέα αποτελεί ένα γνήσιο εικονοβιβλίο, αφού το νόημα συγκροτείται όχι μόνο από τις λέξεις αλλά και από τις εικόνες, που διακρίνονται για την αφηγηματικότητά τους. Μέσω έντονα συγκρητικών συνθέσεων, η εικονογράφηση επιτρέπει στην εγγονή να μοιράζεται τα πολύτιμα βιώματα του παππού στη γη της Κυθρέας, παρά το γεγονός ότι έχει γεννηθεί πολλά χρόνια μετά την εισβολή. Άλλωστε και η μορφή του βιβλίου, που θυμίζει επιτοίχιο ημερολόγιο, υπογραμμίζει τη σημασία του χρόνου που, αν και έχει παρέλθει, εξακολουθεί να καθορίζει την πραγματικότητα με έναν τρόπο πολύ πιο εσωτερικό και ουσιαστικό. Κατάλογος επικρατέστερων έργων (αλφαβητικά) στην Κατηγορία Λογοτεχνία για Μικρά Παιδιά:
Το Κρατικό Βραβείο Λογοτεχνίας για Μεγάλα Παιδιά και Εφήβους για εκδόσεις του έτους 2021, μετά από κατά πλειοψηφίαν απόφαση της Κριτικής Επιτροπής, απονέμεται στην Άντρη Αντωνίου για το έργο της Φωτογραφίες σε μαύρο φόντο (εκδόσεις Πατάκης). Σκεπτικό βράβευσης: Το βιβλίο της Άντρης Αντωνίου Φωτογραφίες σε μαύρο φόντο εστιάζει στον βαθιά τραυματισμένο ψυχισμό της δεκαεξάχρονης Αμαλίας, που στα οκτώ της χρόνια βίωσε τη σεξουαλική κακοποίηση από τον σύντροφο της μητέρας της. Σε μια κλειστοφοβική, μη γραμμική αφήγηση, η πληγωμένη έφηβη του σήμερα συναντά διαρκώς τον οκτάχρονο εαυτό της, ξαναζώντας τους εφιάλτες του παρελθόντος της. Δίπλα της κινούνται μια σειρά από ετερόκλητες φιγούρες∙ ανεπαρκείς γονείς, απόντες συνομήλικοι και ο μικρός Ορφέας, ο μόνος που φαίνεται να μπορεί να την ανασύρει από τα ζοφερά σκοτάδια του δικού της Άδη. Εκτός από το ιδιαίτερα ενδιαφέρον και τολμηρό θέμα του βιβλίου, που πιθανόν θα δώσει το έναυσμα για συζητήσεις μεταξύ εφήβων και ενηλίκων, στα πολύ θετικά στοιχεία του συμπεριλαμβάνεται η δύναμη μιας αποσπασματικής γραφής που προσπαθεί να διαχειριστεί το μετατραυματικό στρες, η δομή της αφήγησης, η υψηλή αισθητική του βιβλίου, καθώς και η εσωτερικότητα με την οποία παρουσιάζεται η τραγικότητα ενός βιασμού, που αφήνει ανεξίτηλα σημάδια στην ψυχή και το κορμί. Κατάλογος επικρατέστερων έργων (αλφαβητικά) στην Κατηγορία Λογοτεχνία για Μεγάλα Παιδιά και Εφήβους:
Αγγελική Γιαννικοπούλου (Πρόεδρος), Αγγέλα Καϊμακλιώτη, Ρεβέκκα Νικολαΐδου-Πιερή, Μαρίζα Ντεκάστρο και Γιάννης Παπαδάτος. 8. Βραβείο Εικονογράφησης Λογοτεχνικού Βιβλίου για Παιδιά και Εφήβους Το Κρατικό Βραβείο Εικονογράφησης Λογοτεχνικού Βιβλίου για Παιδιά και Εφήβους για εκδόσεις του έτους 2021, μετά από κατά πλειοψηφίαν απόφαση της Κριτικής Επιτροπής, απονέμεται στη Χρύσω Χαραλάμπους για την εικονογράφηση του έργου Ίδια έχουμε μαμά: Ιστορίες από το Γατουχάν (συγγραφέας: Στέλλα Μιχαηλίδου, εκδόσεις Καλειδοσκόπιο). Σκεπτικό βράβευσης: Η εικονογράφηση σε αυτό το βιβλίο είναι ασυνήθιστη και συνδέεται στενά με την ιστορία. Οι εικόνες χωροθετούνται θαυμάσια. Οι λεπτομέρειες σε κάθε εικόνα αναφέρονται σε συγκεκριμένα στιγμιότυπα της ιστορίας, έτσι ώστε το παραμύθι να επιδέχεται επαναλαμβανόμενη ανάγνωση και ακρόαση. Οι αναφορές στο κουκλοθέατρο - αιωρούμενες εικόνες - ενισχύουν την ιδέα του παραμυθιού που λέγεται μέσα σε ένα παραμύθι η ιδέα ότι οι γάτες έχουν πολλά διαφορετικά κοστούμια και ονόματα ρέει όμορφα στις εικόνες. Οι εικόνες δείχνουν να δημιουργήθηκαν με χαρά, είναι αστείες και μάλιστα γεμάτες σκανταλιές. Η εικονογράφηση της Χρύσως Χαραλάμπους δίνει προσοχή στις συγκεκριμένες χαρακτηριστικές λεπτομέρειες των ατόμων και η φροντίδα γι’ αυτό γίνεται αντιληπτή με διάφορους τρόπους: χρώμα, μέγεθος, χειρονομία, στάση. Ένα ευρύ φάσμα τόνων, υφών και αξίας τοποθετούνται σε ανοιχτό λευκό φόντο που συνδυάζεται με απλή τυπογραφία. Δημιουργούνται εξαιρετικά αποτελεσματικές αντιθέσεις μεταξύ οπτικών τεχνικών, συμπεριλαμβανομένων αιχμηρών άκρων και γραμμών χειρονομίας, γραφικών σκαριφημάτων και στένσιλ. Αν και δεν είναι ακριβώς ένα χειροποίητο σύνολο εικόνων, αυτές εξακολουθούν να δίνουν την αίσθηση ότι είναι χειροποίητα δημιουργήματα, είναι ζεστές, φιλικές και ελκυστικές. Η εκτέλεση εκτύπωσης είναι εξαιρετική: η τεχνική που επιλέχθηκε από την εικονογράφο προβλέπει τυχόν περιορισμούς δημοσίευσης. Κατάλογος επικρατέστερων έργων (αλφαβητικά) στην Κατηγορία Εικονογράφηση Λογοτεχνικού Βιβλίου για Παιδιά και Εφήβους:
Κωνσταντίνος Γεωργίου (Πρόεδρος), Elizabeth Hoak-Doering, Τερέζα Λαμπριανού, Κώστας Μάντζαλος, Σάββας Ξιναρής Τα βραβεία θα επιδοθούν από τον Υφυπουργό Πολιτισμού, κ. Γιάννη Τουμαζή, σε ειδική τελετή, η οποία θα πραγματοποιηθεί στις 7 Δεκεμβρίου 2022, ώρα 7:00 μ.μ., στο Δημοτικό Θέατρο Λευκωσίας. Η είσοδος θα είναι ελεύθερη. (ΝΓ/ΕΧΡ) Χαιρετισμός του Υπουργού Εσωτερικών κ. Νίκου Νουρή στα εγκαίνια του Μουσείου Πολιτιστικής Κληρονομιάς του Αγίου Ανδρονίκου και Κέντρου Εκπαίδευσης Παραδοσιακής Τέχνης του Μεταξιού, στη Λεμεσό Είναι μεγάλη η ικανοποίηση όλων μας κάθε φορά που ολοκληρώνεται ένα έργο ανάδειξης ιστορίας και πολιτισμού και γι’ αυτό χαίρομαι που βρίσκομαι σήμερα εδώ για να τελέσω τα εγκαίνια του «Μουσείου Πολιτιστικής Κληρονομιάς του Αγίου Ανδρονίκου και Κέντρου Εκπαίδευσης Παραδοσιακής Τέχνης του Μεταξιού». Το έργο που εγκαινιάζουμε σήμερα είναι αποτέλεσμα μιας αξιέπαινης πρωτοβουλίας εθελοντών και ανθρώπων που με το δικό τους μεράκι, την αγάπη για τον τόπο καταγωγής τους, εργάστηκαν για να δημιουργήσουν ένα μικρό απόθεμα μνήμης και παρακαταθήκης. Ένας μικρός μουσειακός χώρος, ο οποίος όμως, δεν έχει κάτι να ζηλέψει από τα μεγαλύτερα μουσεία. Κι αυτό γιατί δεν εκθέτει απλά και άψυχα αντικείμενα. Είναι εκθέματα που περικλείουν ιστορία, πόνο, χαρά και αγάπη για τον τόπο μας. Τα συναισθήματα που δημιουργεί το κάθε αντικείμενο ξεχωριστά, το οποίο είναι φερμένο με κόπο και μόχθο από τους εκτοπισμένους κατοίκους της κατεχόμενης κοινότητας του Αγίου Ανδρονίκου, αλλά και από τους εγκλωβισμένους μας, δίνει διαφορετική και σημαίνουσα σημασία σε αυτό το μουσειακό οικοδόμημα. Η προσμονή όλων εσάς για επιστροφή, αλλά και η αγάπη για τον τόπο που σας γέννησε και σας ανέθρεψε ήταν ο κινητήριος μοχλός για τη συνεισφορά σας σε τούτο το μουσειακό χώρο. Το μουσείο στήθηκε με δωρεές εκθεμάτων από τον κατεχόμενο Άγιο Ανδρόνικο, τα οποία προσέφεραν οι εκτοπισμένοι κάτοικοι του χωριού και ο χώρος αυτός που μέχρι πρότινος λειτουργούσε για την προδημοτική εκπαίδευση, διαμορφώθηκε και με τη συνεισφορά του Υπουργείου Εσωτερικών, προκειμένου το όραμα της κατεχόμενης κοινότητας και των κατοίκων της να γίνει πραγματικότητα. Το μικρό σε μέγεθος, λοιπόν, αλλά μεγάλο σε αξία μουσείο, είμαι βέβαιος ότι θα αποτελέσει σημαντική κυψέλη πολιτισμού, προβολής της παράδοσης και της ταυτότητας του τόπου μας, διατηρώντας ολοζώντανες εικόνες και θύμησες όπως τη μεταξουργία της κατεχόμενης Καρπασίας μας. Σήμερα, κύριες και κύριοι, με τα εγκαίνια αυτού του μουσειακού χώρου ξαναζωντανεύουμε εικόνες και θύμησες που έχουν διαποτίσει το ανάγιωμα των τέκνων της κατεχόμενης Καρπασίας. Μπλέκονται σαν νήμα στις θύμησες των παλαιότερων διαφωτίζοντας τις επερχόμενες γενεές συντηρώντας την ιστορία μας. Και είναι με αυτές τις δράσεις και ενέργειες που διαφυλάσσουμε τους δεσμούς και την κοινωνική συνοχή των κατοίκων των κατεχόμενων κοινοτήτων μας, οι οποίοι από το 1974 εξαναγκάστηκαν να διασκορπιστούν μακριά από την πατρώα γη. Διανύουμε ήδη 48 χρόνια από την τουρκική εισβολή. Σαράντα οκτώ χρόνια γεμάτα οδύνη, δυσβάσταχτες μνήμες, ματωμένες παραστάσεις που δεν πρόκειται να χαθούν στη λήθη του χρόνου. Σαράντα οκτώ χρόνια γεμάτα με λαχτάρα για επιστροφή, με καρτερία για επίτευξη μιας δίκαιης, βιώσιμης και λειτουργικής λύσης του κυπριακού προβλήματος, στη βάση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και των βασικών ελευθεριών, χωρίς την παρουσία ξένων στρατευμάτων. Αμετάθετος και αμετάκλητος στόχος μας είναι να συνεχίσουμε ενωμένοι να εργαζόμαστε ακούραστα για την εξεύρεση μιας λύσης που θα επανενώνει πραγματικά τον τόπο και την κοινωνία και θα δημιουργεί ευοίωνες προοπτικές για το μέλλον. Μιας λύσης που θα εξασφαλίζει την εδαφική ακεραιότητα και την πλήρη κυριαρχία της πατρίδος μας. Που θα σέβεται στο ακέραιο το διεθνές δίκαιο και το ευρωπαϊκό κεκτημένο και θα διαλαμβάνει τον τερματισμό των αναχρονιστικών συνθηκών εγγυήσεων και την παρουσία κατοχικών στρατευμάτων. Οι εγκλωβισμένοι μας είναι μια από τις τραγικότερες πτυχές του εθνικού μας προβλήματος. Οι 20,000 περίπου εγκλωβισμένοι που αρχικά παρέμειναν στα κατεχόμενα χωριά μας λόγω των τουρκικών πιέσεων και μεθοδεύσεων, μειώθηκαν στους 400, οι οποίοι πεισματικά διαβιούν στο Ριζοκάρπασο, την Αγία Τριάδα, τον Άγιο Ανδρόνικο, καθώς και στα Μαρωνίτικα χωριά του Κορμακίτη και τα Καρπάσια της Επαρχίας Κερύνειας. Η παραμονή των εγκλωβισμένων μας στις πατρογονικές τους εστίες αποτελεί βασικό στόχο της κυβερνητικής πολιτικής και εθνική υπόθεση υψίστης σημασίας. Προς τούτο αγαπητοί, προσπαθούμε, μέσα από συγκεκριμένες ενέργειες και δράσεις, να δημιουργήσουμε τις καταλληλότερες συνθήκες για την ασφαλή διαβίωσή τους. Αγαπητή Πρόεδρε και μέλη του Κοινοτικού Συμβουλίου του Αγίου Ανδρονίκου Καρπασίας, και μέλη των οργανωμένων συνόλων της κοινότητας, Επιτρέψετέ μου να σας συγχαρώ για την ολοκλήρωση αυτού του μουσείου, το οποίο έγινε πραγματικότητα μέσα από τη δική σας προσωπική και ανιδιοτελή εργασία. Δικαιωματικά πρέπει να αισθάνεστε περήφανοι γι’ αυτό το δημιούργημά σας που αποπνέει τις μυρωδιές της πατρώας γης σας, που φέρνει στις θύμησές σας του προγόνους σας, κρατώντας ες αεί ζωντανή τη μνήμη του πολιτισμού της κατεχόμενης γης μας. Γι’ αυτό και εκ μέρους της πολιτείας σας ευχαριστούμε και σας συγχαίρουμε. Εύχομαι σύντομα οι συνθήκες να επιτρέψουν την επιστροφή όλων εμάς αλλά και των εκθεμάτων στα χώματα της γης που τα έπλασε και τα δημιούργησε, στους λόφους, τις πλαγιές και τις καταπράσινες πεδιάδες της κατεχόμενης κοινότητας του Αγίου Ανδρονίκου. Με αυτές τις σκέψεις και αυτές τις ευχές και προσδοκίες, εγκαινιάζουμε σήμερα αυτό τον τόσο σημαντικό μουσειακό χώρο. Μια νέα εποχή στις σχέσεις πολιτιστικής συνεργασίας και ανάπτυξης Ελλάδας - Κύπρου εισάγει η ίδρυση αυτοτελούς Υφυπουργείου Πολιτισμού Κύπρου. Το κοινό πλαίσιο των προτεραιοτήτων και δράσεων στον τομέα του πολιτισμού καθόρισαν η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού της Ελλάδας κα Λίνα Μενδώνη και ο Υφυπουργός Πολιτισμού της Κύπρου κ. Γιάννης Τουμαζής στην πρώτη συνάντηση εργασίας των δύο αντιπροσωπειών χθες στο Υφυπουργείο Πολιτισμού, στη Λευκωσία. Οι δύο πλευρές επιβεβαίωσαν την κοινή τους βούληση να εργαστούν συστηματικά στη βάση ενός οργανωμένου πλαισίου συνεργασίας που θα επιτρέψει την περαιτέρω πολιτιστική προσέγγιση και ενδυνάμωση των πολιτιστικών σχέσεων Ελλάδας και Κύπρου, αλλά και την εμβάθυνση σε νέα πεδία πολιτιστικού ενδιαφέροντος. Κοινός στόχος είναι η ανάδειξη της ελληνικότητας ως αυταπόδεικτου στοιχείου της ταυτότητας των δύο χωρών, αλλά και των αμοιβαία επωφελών προοπτικών που προσφέρει μια κοινή πολιτιστική στρατηγική. Ανάμεσα στις προτεραιότητες που εξετάστηκαν περιλαμβάνονται: οι συμπράξεις στους τομείς σύγχρονου πολιτισμού, η σύνδεση πολιτιστικής κληρονομιάς και σύγχρονης δημιουργίας, η αναβίωση των παραδοσιακών τεχνών και η σύνδεσή τους με την παραγωγική διαδικασία, η ενδυνάμωση των πολιτιστικών ανταλλαγών, η ενίσχυση των συνεργασιών με ιδρύματα και πολιτιστικούς οργανισμούς στην Ελλάδα, η κοινή στόχευση σε επίπεδο πολιτιστικής διπλωματίας και προστασίας των πολιτιστικών αγαθών, η δημιουργία δικτύου πολιτιστικών διαδρομών στην Κύπρο και η συμμετοχή της σε πολιτιστικές διαδρομές του Συμβουλίου της Ευρώπης, η μεταφορά τεχνογνωσίας σε επίπεδο ψηφιακής χαρτογράφησης των πολιτιστικών αγαθών, η αξιοποίηση ευρωπαϊκών προγραμμάτων στον πολιτισμό, η ενδυνάμωση της θέσης της Κύπρου στους διεθνείς πολιτιστικούς οργανισμούς. Όπως δήλωσε η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού της Ελλάδας κα Λίνα Μενδώνη, «Η έναρξη αυτής της νέας εποχής πολιτιστικής συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας και Κύπρου εγκαινιάζεται εδώ στη Λευκωσία με την εκπροσώπηση του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού της Ελλάδας ως της πρώτης αντιπροσωπείας που επισκέπτεται το νεοσύστατο Υφυπουργείο. Θα είμαστε αρωγός στην προσπάθεια αυτή που ξεκινά με μια πρώτη διερεύνηση των πεδίων πολιτιστικής συνεργασίας. Σύντομα θα λάβει πιο δομημένο χαρακτήρα στη βάση ενός γενικού πλαισίου αρχών και δράσεων. Η γεωπολιτική θέση της Κύπρου της επιτρέπει να αναδειχθεί σε κόμβο πολιτισμού στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο, μια προοπτική που θα της προσδώσει πολλαπλά προστιθέμενη αξία». Ο Υφυπουργός Πολιτισμού κ. Γιάννης Τουμαζής δήλωσε: «Ως νεοσύστατο Υφυπουργείο Πολιτισμού, έχουμε ξεκινήσει δυναμικά και θέλουμε το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού της Ελλάδας στο πλευρό μας, προκειμένου μαζί να προχωρήσουμε σε συνέργειες που θα αναδείξουν την κοινή μας πολιτιστική ταυτότητα και ιστορία και θα ενδυναμώσουν την πολιτιστική παρουσία της Κύπρου στην Ελλάδα και παγκοσμίως. Βασική μας επιδίωξη είναι, μέσα από την εξωστρέφεια και μια ανθρωποκεντρική προσέγγιση, να καταστήσουμε την Κύπρο κόμβο πολιτιστικής δημιουργίας στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, διευκολύνοντας τη συνεχή ροή ιδεών, ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών στη λεκάνη της Μεσογείου». Νωρίτερα, η κα Λίνα Μενδώνη, συνοδευόμενη από τον Υπουργό Μεταφορών Επικοινωνιών και Έργων κ. Γιάννη Καρούσο, και τον Υφυπουργό Πολιτισμού κ. Γιάννη Τουμαζή, επισκέφθηκε το Κυπριακό Μουσείο στη Λευκωσία που φιλοξενεί μια πλούσια σε αριθμό και περιεχόμενο συλλογή αρχαιολογικών εκθεμάτων. Την Υπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού, στην επίσκεψή της, συνοδεύουν ο Πρέσβης της Ελλάδας στην Κύπρο κ. Γιάννης Παπαμελετίου και συνεργάτες της. Τον Υφυπουργό Πολιτισμού συνοδεύουν η Αναπληρώτρια Γενική Διευθύντρια του Υφυπουργείου κα Αθηνά Μιχαηλίδου και συνεργάτες Η Επιτροπή Εκδηλώσεων του Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας για τη Μνήμη του Μικρασιατικού Ελληνισμού 1922-2022 πραγματοποίησε την Κεντρική Εκδήλωση για τα 100 χρόνια από τη Μικρασιατική Καταστροφή με τη Συναυλία του Γιώργου Νταλάρα με τίτλο «Μικρά Ασία – Προσφυγιά» την Κυριακή, 2 Οκτωβρίου 2022 στο Αμφιθέατρο της Σχολής Τυφλών. Στη συναυλία συμμετείχαν μεγάλη λαϊκή ορχήστρα, η Ασπασία Στρατηγού και το φωνητικό σύνολο «Διάσταση». Η εκδήλωση τελούσε υπό την αιγίδα του εξοχότατου Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας κ. Νίκου Αναστασιάδη. Πριν από την έναρξη της Συναυλίας, ο Υπουργός Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας κ. Πρόδρομος Προδρόμου, εκ μέρους του Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας, σε σύντομο χαιρετισμό του αναφέρθηκε στη συμβολή των Μικρασιατών στη διαμόρφωση του νέου ελληνικού πολιτισμού, «με την επίδραση ξεχωριστών προσωπικοτήτων, όπως ένας Κοραής ή ένας Σεφέρης, αλλά και χιλιάδων άλλων επωνύμων σε όλους τους τομείς δραστηριότητας, όπως και καθημερινών ανθρώπων, που με τον τρόπο και την παράδοση που έφεραν, επηρέασαν τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και τις επιστήμες, τη μουσική, τις τέχνες, τη χειροτεχνία, τη διατροφή και γαστρονομία, τις συνήθειες όλες του βίου των ανθρώπων». Στους θεατές δόθηκε ειδικό έντυπο/αφιέρωμα με τις εκδηλώσεις που πραγματοποιήθηκαν αλλά και προγραμματίζονται από την εν λόγω Επιτροπή. Ιδιαίτερες ευχαριστίες απευθύνονται στον ΟΠΑΠ Κύπρου ο οποίος είναι Μέγας χορηγός, καθώς επίσης και στο Ραδιοφωνικό Ίδρυμα Κύπρου (ΡΙΚ) που είναι Χορηγός Επικοινωνίας. |
APXEIO
April 2024
Click to set custom HTML
Click to set custom HTML
|