Με τη βοήθεια της τεχνολογίας ΑΙ, διάσημες προσωπικότητες επιστρέφουν στη ζωή. Πριγκίπισσα Νταϊάνα, Μάικλ Τζάκσον, Τζον Λένον και άλλοι, αν και έχουν πεθάνει, «αναστήθηκαν» ψηφιακά από τον Τούρκο δικηγόρο και φωτογράφο, Αλπέρ Γεσιλτάς.
0 Comments
Ο Υφυπουργός Πολιτισμού παρουσίασε τις πολιτικές και τις δράσεις του Υφυπουργείου Πολιτισμού21/9/2022 Τις πολιτικές που θα αναδείξουν το νεοσύστατο Υφυπουργείο σε ισχυρό παράγοντα παραγωγής και προώθησης πολιτισμού, με επίκεντρο τον άνθρωπο, παρουσίασε ο Υφυπουργός Πολιτισμού Δρ Γιάννης Τουμαζής. Στη συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε, σήμερα, ο κ. Υφυπουργός αναφέρθηκε στα έργα και τις δράσεις που έχουν ήδη δρομολογηθεί στο σύντομο διάστημα της λειτουργίας του Υφυπουργείου και αποσκοπούν στον εκσυγχρονισμό του νομοθετικού πλαισίου, την αναβάθμιση των κρατικών σχεδίων στήριξης, την προώθηση της πολιτιστικής αποκέντρωσης, την ανάπτυξη της πολιτιστικής διπλωματίας και του πολιτιστικού τουρισμού και την ενίσχυση σημαντικών υποδομών. Αναφερόμενος στις βασικές νομοθετικές αλλαγές, τις οποίες προωθεί το Υφυπουργείο, σε συνεργασία με την Επίτροπο Νομοθεσίας και άλλα Υπουργεία, ο κ. Υφυπουργός σημείωσε την κατοχύρωση της κοινωνικής και επαγγελματικής υπόστασης των δημιουργών, το γνωστό καθεστώς του καλλιτέχνη, καθώς και την τροποποίηση του περί του Δικαιώματος Πνευματικής Ιδιοκτησίας και Συγγενικών Δικαιωμάτων Νόμου του 1976, ώστε να παρέχεται περαιτέρω προστασία σε έργα τέχνης και τους δημιουργούς τους. Παράλληλα, πρόσθεσε, έχει ήδη αρχίσει η διαβούλευση με τους κοινωνικούς εταίρους για τον εκσυγχρονισμό της νομοθεσίας που αφορά στον εμπλουτισμό δημόσιων κτηρίων με έργα τέχνης σε ποσοστό τουλάχιστον ίσο προς το 1% του συνολικού κόστους ανέγερσης του κτηρίου. Προωθείται, επίσης, η θέσπιση φορολογικών κινήτρων για επενδύσεις στον πολιτισμό. Στις προτεραιότητες του Υφυπουργείου περιλαμβάνονται, επίσης, η αύξηση των κονδυλίων για χορηγίες για την ενίσχυση πολιτιστικής δημιουργίας σε όλους τους τομείς, η ένταξη του χορηγικού προγράμματος «Θυμέλη» στο Υφυπουργείο Πολιτισμού και ο εκσυγχρονισμός των κρατικών σχεδίων στήριξης δημιουργών. Στο πλαίσιο της πολιτιστικής αποκέντρωσης, ο Δρ Τουμαζής είπε ότι έχει ήδη ξεκινήσει η παγκύπρια χαρτογράφηση των πολιτιστικών υποδομών και του ανθρώπινου καλλιτεχνικού δυναμικού τόσο στα αστικά κέντρα όσο και στην ύπαιθρο, με στόχο τη δημιουργία Πολιτιστικού Οδικού Χάρτη και ενός Δικτύου Κέντρων Φιλοξενίας Καλλιτεχνών. Παράλληλα, προωθείται ο σχεδιασμός νέων και η στήριξη υφιστάμενων πολιτιστικών εκδηλώσεων ή θεσμών. Έντονη δραστηριότητα αναπτύσσεται και στο πεδίο της πολιτιστικής διπλωματίας με την αξιοποίηση και διεύρυνση ευρωπαϊκών και διεθνών συνεργασιών, την ενίσχυση κινητικότητας καλλιτεχνών, τη συμμετοχή και παροχή στήριξης σε διεθνείς διοργανώσεις, τη διεύρυνση του δικτύου της πολιτιστικής εκπροσώπησης της Κύπρου στο εξωτερικό, τη δημιουργία προωθητικού υλικού, σε συνεργασία με το Γραφείο Τύπου και Πληροφοριών, και την ανάδειξη της Κύπρου ως πολιτιστικού κόμβου στην Ανατολική Μεσόγειο. Αναφερόμενος στον πολιτιστικό τουρισμό, ο Υφυπουργός Πολιτισμού υπογράμμισε τη συνεργασία με το Υφυπουργείο Τουρισμού, ώστε να εμπλουτιστεί και να αναβαθμιστεί πολιτιστικά το τουριστικό προϊόν της Κύπρου μέσα από την προώθηση πολιτιστικών δρώμενων, χώρων, υποδομών, κοινοτήτων και δημιουργών. Η ενίσχυση βασικών υποδομών αποτελεί επίσης βασική προτεραιότητα του Υφυπουργείου. Ξεχωρίζουν η προκήρυξη αρχιτεκτονικού διαγωνισμού για το κτήριο της Κυπριακής Βιβλιοθήκης, με σκοπό τη συγκέντρωση ολόκληρου του βιβλιογραφικού υλικού από τα τέσσερα διαφορετικά κτήρια που βρίσκεται τώρα, αλλά και η ίδρυση του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Κύπρου (ΜΟΣΤ), στη βάση της μουσειολογικής μελέτης που εκπόνησε το ΤΕΠΑΚ. Ειδική αναφορά έγινε και στον ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει η Υπηρεσία Κυπριακής Χειροτεχνίας, μέσω της αναδόμησης και αναβάθμισης της Υπηρεσίας και της αξιοποίησης ευρωπαϊκών προγραμμάτων. Ο Υφυπουργός υπέδειξε την ανάγκη εκπαίδευσης των νέων στα παραδοσιακά επαγγέλματα και τις τέχνες καθώς και την αναγκαιότητα ανάπτυξης και προώθησης της έρευνας στο πεδίο αυτό. Το Υφυπουργείο μελετά, επίσης, τρόπους αναβάθμισης και ανανέωσης του θεσμού ΚΥΠΡΙΑ, έτσι ώστε να μπορέσει να ανταποκριθεί με μεγαλύτερη εξωστρέφεια και επιτυχία στις προκλήσεις των καιρών. Στόχος, μέσω μιας νέας και δυναμικής προσέγγισης, να καθιερωθεί ως ένα φεστιβάλ – πόλος έλξης στην περιοχή της Νοτιοανατολικής Μεσογείου και να καταστεί εύφορο πεδίο καλλιτεχνικής δράσης στις χώρες της περιοχής μας, είπε ο Δρ Τουμαζής. Κατά τη συνέντευξη Τύπου ο κ. Υφυπουργός παρουσίασε, επίσης, την οργανωτική δομή που προωθείται για το Υφυπουργείο, το οποίο συνίσταται από τα ακόλουθα τμήματα: Διοίκηση, Τμήμα Νεότερου και Σύγχρονου Πολιτισμού, το οποίο περιλαμβάνει την Υπηρεσία Κυπριακής Χειροτεχνίας και τις Πολιτιστικές Υπηρεσίες, και Τμήμα Αρχαιοτήτων, το οποίο θα ενταχθεί στο Υφυπουργείο την 1η Ιουλίου 2023. Καταλήγοντας, ο Δρ Τουμαζής σημείωσε ότι όλες οι δράσεις του Υφυπουργείου Πολιτισμού ακολουθούν μια ανθρωποκεντρική προσέγγιση και εδράζονται στις αξίες της διαφάνειας και της εξωστρέφειας. Ακολούθως, ο Υφυπουργός Πολιτισμού απάντησε σε ερωτήσεις δημοσιογράφων. Ερωτηθείς κατά πόσον θα αυξηθούν τα κονδύλια για τον κινηματογράφο, ο Δρ Τουμαζής είπε ότι το Υφυπουργείο έχει ζητήσει σημαντική αύξηση των κονδυλίων για τον κινηματογράφο. Επεσήμανε ότι λόγω του ότι ο προϋπολογισμός είναι υπό διαπραγμάτευση δεν είναι σε θέση να αναφερθεί σε συγκεκριμένα ποσά. Τόνισε, ωστόσο, ότι «το αίτημά μας αφορά σε σημαντική αύξηση, γιατί αναγνωρίζουμε την αξία και την ποιότητα της κινηματογραφικής μας παραγωγής». Πρόσθεσε ότι έχουν ήδη αρχίσει διαβουλεύσεις και με τον Κυπριακό Οργανισμό Προώθησης Επενδύσεων (CIPA), προκειμένου να υπάρξει καλύτερος συντονισμός και καλύτερη προώθηση του κινηματογραφικού μας προϊόντος στο εξωτερικό. Απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με την ένταξη του Τμήματος Αρχαιοτήτων, ο Υφυπουργός Πολιτισμού σημείωσε ότι έχει ήδη ξεκινήσει τη συνεργασία του με τον Υπουργό Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων και τη Διευθύντρια του Τμήματος Αρχαιοτήτων, ώστε να εξασφαλισθεί η ομαλή ένταξη. Πρόσθεσε ότι το Υφυπουργείο Πολιτισμού έχει ήδη υποβάλει τον Προϋπολογισμό του Τμήματος Αρχαιοτήτων για το β΄ εξάμηνο του 2023. Ερωτηθείς αναφορικά με τη στελέχωση των Πολιτιστικών Υπηρεσιών, ο Δρ Τουμαζής είπε: «Όλοι γνωρίζουμε εδώ και χρόνια ότι χρειάζεται περαιτέρω στελέχωση. Έχουμε ήδη υποβάλει τα αιτήματά μας στο Τμήμα Δημόσιας Διοίκησης και ελπίζω σύντομα να υπάρχει κάτι προς ανακοίνωση, ώστε να μπορέσουμε να λειτουργήσουμε και πιο ευέλικτα και πιο σωστά ως Υφυπουργείο Πολιτισμού». Σε ερώτηση σχετικά με τα μνημεία, ο κ. Υφυπουργός υπογράμμισε ότι αυτό που επιδιώκει το Υφυπουργείο είναι όπως η Συμβουλευτική Επιτροπή Μνημείων έχει δεσμευτικό λόγο και στο τι αποτελεί μνημείο και τι αυτό αντιπροσωπεύει, ώστε να υπάρξει ένας καλύτερος συντονισμός και να ανεγείρονται μνημεία, τα οποία να ανταποκρίνονται, αφενός, στα γεγονότα ή στους ανθρώπους, για τους οποίους έχουν δημιουργηθεί, και, αφετέρου, να πληρούν συγκεκριμένες και σύγχρονες αισθητικές προδιαγραφές. Ερωτηθείς αναφορικά με την πολιτιστική κληρονομιά στα κατεχόμενα, ο κ. Υφυπουργός σημείωσε ότι ήδη γίνεται πολύ σημαντική δουλειά από τη δικοινοτική Τεχνική Επιτροπή για την Πολιτιστική Κληρονομιά και ότι το θέμα αυτό μπορεί να αναδειχθεί περαιτέρω σε συνεργασία με το Υφυπουργείο Πολιτισμού. Καταληκτικά, ο Υφυπουργός Πολιτισμού επεσήμανε ότι σε όλες του τις επαφές όλοι αντιμετωπίζουν το νεοσύστατο Υφυπουργείο με πολύ θετική διάθεση, καθώς «όλοι αισθάνονται και αναγνωρίζουν τη σημασία της ίδρυσής του». Και εξέφρασε την ελπίδα ότι «και τα αποτελέσματα θα είναι το ίδιο θετικά». Οι Πολιτιστικές Υπηρεσίες του Υφυπουργείου Πολιτισμού ανακοινώνουν το πρόγραμμα εκδηλώσεων της Κρατικής Πινακοθήκης Σύγχρονης Τέχνης – Majestic (Λεωφ. Στασίνου & Κρήτης 1, 1060 Λευκωσία), για τον μήνα Οκτώβριο 2022. Το Πρόγραμμα περιλαμβάνει περφόρμανς, μουσική συναυλία και εργαστήρια τέχνης, μουσειολογίας και θεάτρου για παιδιά. 1. Σάββατο 15 Οκτωβρίου και Σάββατο 22 Οκτωβρίου 2022, 16:00-18:00 «Η Πινακοθήκη αλλιώς: Γνωρίζουμε το Λεξικό της Μουσειολογίας μαζί με παιδιά 7-11 ετών» Πώς θα έμοιαζε, άραγε, η μόνιμη έκθεση της Κρατικής Πινακοθήκης αν αφήναμε τα παιδιά να επιλέξουν ποια έργα θα εκθέσουν, με ποιο τρόπο θα ήταν τοποθετημένα στις αίθουσες, ποιους διαφορετικούς τίτλους θα είχαν και πώς αλλιώς θα παρουσιάζονταν οι ετικέτες τους; Τα παιδιά, εμπλεκόμενα στο συγκεκριμένο πρόγραμμα μέσα από το παιχνίδι και τη δημιουργία, θα έχουν την ευκαιρία να έρθουν σε άμεση επαφή με τα έργα της μόνιμης συλλογής της Πινακοθήκης και να γνωρίσουν τις μουσειακές λειτουργίες που συντελούν στην πραγμάτωση μιας έκθεσης, όπως η οργάνωση, η επιλογή, η παρουσίαση κ.α. Γνωρίζοντας το Λεξικό της Μουσειολογίας, θα εφαρμόσουν τις λέξεις–έννοιες αυτές σε αρχιτεκτονική μακέτα που θα τους δοθεί. Συγκεκριμένα, θα εμπλακούν σε δραστηριότητες που προσομοιάζουν τις μουσειακές λειτουργίες που εκτελούνται από το ανθρώπινο προσωπικό κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας μιας εικαστικής έκθεσης, όπως η δημιουργία ετικετών, η οργάνωση των θεματικών της έκθεσης, η διαμόρφωση των έργων στον χώρο κ.α. Γενικός σκοπός του προγράμματος είναι τα παιδιά να προτείνουν ένα νέο βιωματικό «περίπατο» στον χώρο της Πινακοθήκης, να δώσουν τις δικές τους εναλλακτικές ερμηνείες για τα έργα, να δημιουργήσουν τις δικές τους αφηγήσεις και να έρθουν σε επαφή με την έννοια του μουσειοποιημένου περιβάλλοντος. Σχεδιασμός και υλοποίηση προγράμματος: Έλενα Παναγιώτου (μουσειοπαιδαγωγός) και Κυριάκος Θεοχάρους (καλλιτέχνης). Περιορισμένος αριθμός συμμετεχόντων (12 παιδιά). Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας. Κρατήσεις απαραίτητες, στο τηλέφωνο 22458228. 2. Παρασκευή 21 Οκτωβρίου 2022, 19:00-21:00 «Ηχο-Τοπία: Μουσικές Διαδρομές με τους ‘Μάλυ’ στην Κρατική Πινακοθήκη» Εμπνευσμένοι από τους ήχους της Κύπρου που βρίσκονται στον λόγο και τη μουσική, οι ‘Μάλυ’ φιλοξενούνται στην Κρατική Πινακοθήκη- Majestic. Θα παρουσιάσουν μια συναυλία με αυθεντικές συνθέσεις, αλλά και διασκευές παραδοσιακών κομματιών που ως θεματική έχουν τη σχέση του παρελθόντος με το παρόν, σε συνδυασμό με το κυπριακό τοπίο. Η μουσική του Βασίλη Φιλίππου και του Οδυσσέα Τουμάζου είναι βαθιά επηρεασμένη από την αγάπη τους για την κυπριακή κουλτούρα και προσκαλούν τους ακροατές να βιώσουν την παράδοση σαν ένα ζωντανό και εξελισσόμενο τρόπο έκφρασης. Κατά τη διάρκεια της συναυλίας οι ακροατές είναι ελεύθεροι να εξερευνήσουν την έκθεση και να αφουγκραστούν την ιστορία που κρύβεται πίσω από το κάθε έργο. Με τους Βασίλη Φιλίππου (φωνή, κρουστά, νέυ, συνθέσεις) και Οδυσσέα Τουμάζου (κιθάρες, συνθέσεις) Είσοδος ελεύθερη, δεν απαιτείται κράτηση. Πληροφορίες, στο τηλέφωνο 22458228. 3. Σάββατο 22 Οκτωβρίου 2022, 19:00-21:00 «#NoFilterNeeded: Μια περφόρμανς διαρκείας στην Κρατική Πινακοθήκη» Η φράση #nofilterneeded χρησιμοποιείται από τους χρήστες κοινωνικών μέσων δικτύωσης όταν ανεβάζουν διαδικτυακά φωτογραφίες οι οποίες δεν έχουν υποστεί καμία παρέμβαση. Με αυτή τη φράση θέλουν να δηλώσουν πως η φωτογραφία τους παρουσιάζει την πραγματικότητα όπως έχει. Πόσο αληθινή είναι μια τέτοια δήλωση; Μπορεί όντως μια εικόνα να αποτυπώσει την πραγματικότητα ως έχει; Τι τελικά κρύβεται πίσω από μια εικόνα; H παράσταση επικεντρώνεται στη σχέση μεταξύ δύο σωμάτων, της περφόρμερ και ενός ασημένιου αντικειμένου που λειτουργεί ως κάλυμμα, ως ένα άλλο δέρμα. Η νέα συνθήκη του χώρου και της διάρκειας (durational performance), σε αυτή τη περίπτωση, δίνει τη δυνατότητα για αποδόμηση της αρχικής χορογραφίας, έτσι ώστε να φανερωθεί το φάσμα της σχέσης του σώματος με το συγκεκριμένο υλικό και πώς αυτή αντλεί υλικό (τροφοδοτείται) από τον χώρο της Κρατικής Πινακοθήκης- Majestic. Το αντικείμενο με το οποίο αλληλοεπιδρά η περφόρμερ έχει την ιδιότητα να αντανακλά πάνω στο ασημένιο του σώμα τον χώρο που τον περιβάλλει. Ανάμεσα σε άλλα έργα τέχνης, λειτουργεί ως ένας ρευστός πίνακας μέσα στον οποίο καθρεφτίζεται το είδωλο του χώρου. Ως ένας πίνακας, χωρίς κάδρο, μετακινείται μέσω της περφόρμερ στον χώρο για να συνομιλήσει με αυτόν, καθώς παράλληλα έρχεται σε αντίθεση με την ακινησία των υπόλοιπων έργων. Άλλες φορές, το εύπλαστο σώμα του αντικειμένου, γίνεται ένα ζωντανό γλυπτό το οποίο κινείται για να αγκαλιάσει διάφορες επιφάνειες του σώματος του χώρου, αλλά και της περφόρμερ. Το σώμα της περφόρμερ μαζί με το ασημένιο υλικό μεταμορφώνεται σε μία νέα οντότητα, σε ένα σώμα ρευστό και ευαίσθητο στους κραδασμούς του χώρου. Άλλες φορές, το σώμα της γίνεται προέκταση του δικού του, κομμάτι του, σαν να ήταν αυτό κάποτε δέρμα της. Η δράση τους μετακινείται από δωμάτιο σε δωμάτιο, από το ένα επίπεδο στο άλλο, από το μέσα στο έξω. Η εκτόπιση των δύο σωμάτων στον χώρο είναι αποτέλεσμα της αλληλεπίδρασής τους. Ο θεατής παρακολουθεί τη διαδικασία μέσα από την οποία η περφόρμερ δημιουργεί ένα πλήθος από ολόγλυφες εικόνες μέσω της χρήσης του ασημένιου υλικού και εξερευνά τις διάφορες αφηγήσεις που προκύπτουν μέσα από τη σχέση τους, αλλά και τη δική του σχέση με τα άλλα μη ανθρώπινα σώματα στον χώρο (πίνακες, γλυπτά, αντικείμενα κ.α.). Tο αντικείμενο (ασημένιο σώμα) θα βρίσκεται στον χώρο πριν την παράσταση, έτσι ώστε οι επισκέπτες να έχουν τη δυνατότητα να κινηθούν μαζί του. Με την Κωνσταντίνα Σκαλιώντα (καλλιτέχνη χορού) Είσοδος ελεύθερη, δεν απαιτείται κράτηση. Πληροφορίες, στο τηλέφωνο 22458228. 4. Σάββατο 29 Οκτωβρίου 2022, 16:00 – 17:30 «Η μυστική ζωή των πινάκων: Θεατρικό εργαστήρι για παιδιά στην Κρατική Πινακοθήκη» Σε κάθε γωνιά της πινακοθήκης κρύβονται ιστορίες και ο κάθε πίνακας έχει τη δική του να πει. Τα τοπία και οι χαρακτήρες που κατοικούν σε κάθε πίνακα ανυπομονούν για επισκέπτες, που με λίγη φαντασία και πολύ παιχνίδι θα τους ξυπνήσουν και θα τους δώσουν ζωή! Σε αυτό το εργαστήρι θα εστιάσουμε σε συγκεκριμένα ζωγραφικά έργα της Κρατικής Πινακοθήκης- Majestic και, μέσα από θεατρικό παιχνίδι και αυτοσχεδιασμό, θα εξερευνήσουμε με τα παιδιά τον κόσμο που μπορεί να κρύβεται μέσα σε κάθε πίνακα και τις πολλαπλές ιστορίες που μπορούμε να διηγηθούμε. Θα καταφέρουμε να δούμε τα έργα με μια εντελώς διαφορετική ματιά, κι έτσι να κάνουμε το καθένα εντελώς δικό μας! Εμψυχώτρια εργαστηρίου: Λουκία Πιερίδου (ηθοποιός) Το εργαστήριο απευθύνεται σε παιδιά 7-10 ετών. Περιορισμένος αριθμός συμμετεχόντων (12). Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας. Κρατήσεις απαραίτητες, στο τηλέφωνο 22458228. Σύνταξη αναθεωρημένου Νομοσχεδίου για τα θέματα του καθεστώτος του καλλιτέχνη – δημιουργού14/9/2022 Το Υπουργικό Συμβούλιο ενέκρινε σήμερα την ανάθεση στην Επίτροπο Νομοθεσίας της σύνταξης αναθεωρημένου Νομοσχεδίου για τα θέματα του καθεστώτος του καλλιτέχνη – δημιουργού που θα περιλάβει όλες τις κατηγορίες καλλιτεχνών και παραγωγών καλλιτεχνικής δραστηριότητας. Πρόκειται, αφενός, για την κατοχύρωση της κοινωνικής και επαγγελματικής υπόστασης, το γνωστό καθεστώς του καλλιτέχνη, το οποίο, όπως γνωρίζετε, αποτελεί πάγιο αίτημα των δημιουργών εδώ και δεκαετίες. Παράλληλα, το Υφυπουργείο Πολιτισμού σε συνεργασία με το Υπουργείο Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας θα προχωρήσει στην τροποποίηση του περί του Δικαιώματος Πνευματικής Ιδιοκτησίας και Συγγενικών Δικαιωμάτων Νόμο του 1976, ώστε να παρέχεται περαιτέρω προστασία σε έργα τέχνης και τους δημιουργούς τους. Τέλος, σε συνεργασία με την Επίτροπο Νομοθεσίας το Υφυπουργείο Πολιτισμού θα προχωρήσει στην επεξεργασία και εκσυγχρονισμό του Νόμου περί του Ελάχιστου Υποχρεωτικού Ποσοστού Εμπλουτισμού των Δημόσιων Κτιρίων με Έργα Τέχνης του 2009, που αφορά στον εμπλουτισμό των δημόσιων κτηρίων με έργα τέχνης σε ποσοστό τουλάχιστον ίσο προς το ένα τοις εκατό (1%) του συνολικού κόστους ανέγερσης του κτηρίου, ώστε, μεταξύ άλλων, να περιλάβει, εκτός από τα υπό ανέγερση κτήρια, και τα κτήρια που αγοράζονται για χρήση από το δημόσιο, ως επίσης και τη διαδικασία ασφάλισης των έργων τέχνης που εγκαθίστανται στα κτήρια. Το μακρινό Τόκυο, η πρωτεύουσα της Ιαπωνίας, δεν είναι σίγουρα το πρώτο μέρος που μας έρχεται στο μυαλό όταν μιλάμε για τον Προμηθέα. Όμως σε μια τόσο απομακρυσμένη από την Ελλάδα περιοχή και με τόσο διαφορετικό πολιτισμό θα συναντήσουμε ένα άγαλμα του Προμηθέα. Το άγαλμα του Προμηθέα στο Τόκυο βρίσκεται έξω από τα γραφεία της πετρελαϊκής εταιρείας JX Holdings κοντά στο σταθμό Nihombashi του μετρό. Ο Προμηθέας ήταν ένας από τους Τιτάνες στην αρχαία ελληνική μυθολογία, ο οποίος σύμφωνα με το μύθο έδωσε τη φωτιά στον άνθρωπο, την οποία έκλεψε από το θεό Ήφαιστο. Όταν ο Δίας έφτιαξε την Πανδώρα, αιτία όλων των κακών για τον άνθρωπο, και αποφάσισε να κάνει κατακλυσμό για να τιμωρήσει του ανθρώπους ο Προμηθέας ενημερώνει το Δευκαλίωνα (γιό του αδερφού του Επιμηθέα) και τον προτρέπει να φτιάξει μια κιβωτό. Πράγματι όταν έγινε ο κατακλυσμός, σώθηκε ο Δευκαλίωνας με την γυναίκα του Πύρρα που δημιούργησαν το Γένος των Ηρώων (τέταρτο γένος) και την ανθρωπότητα. Ο Προμηθέας λοιπόν χάρισε την ελπίδα στον άνθρωπο και πράγματι στη βάση του αγάλματος στο Τόκυο αναφέρεται η λέξη ελπίδα! Στην Ιαπωνία αναφέρονται πολλοί στην πυρηνική ενέργεια σαν «δεύτερη φωτιά» και μετά το πυρηνικό ατύχημα στη Φουκουσίμα η λέξη ελπίδα απέκτησε ιδιαίτερη σημασία. Ο βουλευτής κ. Μαρίνος Μουσιούττας, Μέλος της κυπριακής αντιπροσωπίας στη Διακοινοβουλευτική Συνέλευση της Ορθοδοξίας (ΔΣΟ), συμμετείχε σε επίσκεψη αντιπροσωπίας της ΔΣΟ στις εργασίες της 11ης Γενικής Συνέλευσης του Παγκόσμιου Συμβουλίου Εκκλησιών (ΠΣΕ), στην Καρλσρούη. Στο πλαίσιο των εργασιών της Γενικής Συνέλευσης έγινε παρουσίαση του αφιερωματικού τόμου της ΔΣΟ, με τίτλο «Αγία Σοφία: Οι ναοί της του Θεού Σοφίας ανά τον κόσμο», στον οποίο παρουσιάζονται 37 εμβληματικές εκκλησίες αφιερωμένες στην Αγία Σοφία του Θεού, από τη Σκωτία και την Κύπρο μέχρι την Κίνα. Η εκδήλωση αυτή εντάσσεται στην παγκόσμια εκστρατεία της ΔΣΟ, με σκοπό την ευαισθητοποίηση της διεθνούς κοινής γνώμης για καταδίκη της μετατροπής της Αγίας Σοφίας στην Κωνσταντινούπολη σε τέμενος. Εξάλλου, ο κ. Μουσιούττας είχε συνάντηση με τον επικεφαλής της αντιπροσωπίας της Εκκλησίας της Κύπρου στις εργασίες της 11ης Γ.Σ. του ΠΣΕ, Πανιερώτατο Μητροπολίτη Κωνσταντίας και Αμμοχώστου κ. Βασίλειο. Κατά τη συνάντηση σημειώθηκε η ουσιαστική συμβολή τόσο της Βουλής των Αντιπροσώπων όσο και της Εκκλησίας της Κύπρου, στις εργασίες της ΔΣΟ και της ΠΣΕ αντίστοιχα, ειδικότερα όσον αφορά στη διαφώτιση για την καταστροφή της πολιτιστικής και θρησκευτικής κληρονομιάς στα κατεχόμενα, συνεπεία της τουρκικής εισβολής και συνεχιζόμενης κατοχής. Tελετή ονομασίας αίθουσας του Δημοτικού Μουσείου Αγίας Νάπας «Θάλασσα» σε «Αντρέα Καραγιάννη»2/9/2022 Χαιρετισμός του Υπουργού Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων κ. Γιάννη Καρούσου στην τελετή ονομασίας αίθουσας του Δημοτικού Μουσείου Αγίας Νάπας «Θάλασσα» σε «Αντρέα Καραγιάννη» Είναι ιδιαίτερη τιμή που βρίσκομαι σήμερα εδώ, σε αυτό τον πολύ όμορφο χώρο, για να τιμήσουμε έναν άνθρωπο της Αγίας Νάπας, έναν άνθρωπο που χωρίς οποιοδήποτε προσωπικό κέρδος αφιέρωσε την ζωή του ερευνώντας τον αρχαιολογικό και παλαιοντολογικό πλούτο του τόπου μας, τον μακαριστό φίλο Αντρέα Καραγιάννη. Ο Αντρέας Καραγιάννης είναι ο άνθρωπος που με την επιμονή του συνέβαλε τα μέγιστα για τις ανακαλύψεις σχετικά με τους πυγμαίους ιπποπόταμους και ελέφαντες στην Αγία Νάπα. Εν καιρό της Δημαρχίας μου, με επισκέφτηκε πάρα πολλές φορές για να μου ζητήσει να διερευνήσουμε και να εξερευνήσουμε διάφορες τοποθεσίες, όπου ο ίδιος δήλωνε με σιγουριά ότι θα υπάρχει είτε αρχαιολογικός πλούτος είτε παλαιοντολογικός πλούτος. Θυμάμαι ότι αρκετές φορές πηγαίναμε μαζί για να μου υποδείξει που υπάρχουν σπηλιές ενδιαφέροντος, είτε για επίσκεψη και αναγνώριση είτε για να πραγματοποιήσουμε επιτόπου έρευνα, με στόχο τον περεταίρω εμπλουτισμό του Δήμου Αγίας Νάπας καθώς και της ιστορίας του. Με ευχαριστεί ιδιαίτερα ότι ο χώρος ανασκαφής των ευρημάτων έχει αναδειχθεί και πρόσφατα έχει ολοκληρωθεί και η κατασκευή στεγάστρου όπου οι επισκέπτες μπορούν με άνεση να απολαύσουν τον χώρο. Στις διάφορες μας επισκέψεις ήταν και αρκετά άλλα σπήλαια που υπήρχαν στην Αγία Νάπα, ήθελε να μου τα δείξει, να με ενημερώσει και να με πείσει ότι υπάρχουν σημαντικά ευρήματα στην περιοχή. Μάλιστα, μου ζητούσε επίμονα να προωθήσω την εξερεύνηση του σπηλαίου του Κάβο Γκρέκο, καθώς πίστευε ότι υπάρχουν σημαντικά ευρήματα, ‘φίλε δήμαρχε πιστεύω ότι είναι κάτι το οποίο θα πρέπει να προωθήσετε’. Θα ήθελα να απευθυνθώ στην οικογένεια του μακαριστού Αντρέα Καραγιάννη για να τους πω και δημόσια πως θα πρέπει να αισθάνονται περήφανοι για τον άνθρωπο, πατέρα, σύζυγο και παππού Αντρέα Καραγιάννη. Ο Αντρέας Καραγιάννης ήταν ένας ξεχωριστός άνθρωπος που έχει αφήσει την σφραγίδα του όχι μόνο στον Δήμο της Αγίας Νάπας αλλά γενικότερα στον αρχαιολογικό και παλαιοντολογικό χώρο του τόπου μας. Ήταν ο άνθρωπος που κατάφερε να βάλει την Αγία Νάπα στον Παγκόσμιο Παλαιοντολογικό Χάρτη, και αυτός που οδήγησε τον καθηγητή Γιώργο Θεοδώρου και το Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, μαζί με τα αρμόδια τμήματα της Κυβέρνησης και το Colgate University, στον Δήμο Αγίας Νάπας για ανασκαφές. Μακάρι να τον είχαμε σήμερα μαζί μας, όπου και με τον νέο Δήμαρχο τον οποίο θα ενοχλούσε, σε εισαγωγικά, θα είχαν προχωρήσει σε επιτόπιες επισκέψεις εξιστορώντας του διάφορες ιστορίες για τον τόπο μας. Αξιοσημείωτο, επίσης, είναι το γεγονός ότι ο Αντρέας Καραγιάννης μάζευε πέτρες από την περιοχή του Κάβο Γκρέκο οι οποίες είχαν μια παράξενη γραφή και επέμενε ότι είχαν κάποια σύνδεση με την Αρχαία Ατλαντίδα, και θυμάμαι ότι το ΡΙΚ είχε πραγματοποιήσει αφιέρωμα για το εν λόγω θέμα. Χαρακτηριστικά, μου είχε φέρει φωτογραφίες με τις συγκεκριμένες πέτρες και τις είχα παραδώσει στο Τμήμα Αρχαιοτήτων για να διερευνήσει το συγκεκριμένο θέμα. Κλείνοντας, θα ήθελα να επαναλάβω ότι ο Αντρέας Καραγιάννης είναι ο άνθρωπος που έχει προσφέρει τα μέγιστα στην τοπική κοινωνία και στην Κύπρο, και σήμερα αξίως ο Δήμος Αγίας Νάπας αναγνωρίζει την προσφορά του με την τελετή ονομασίας αίθουσας του Μουσείου σε «Αντρέας Καραγιάννης». Μια πράξη που τιμά την μνήμη του Αντρέα, την οικογένεια του, αλλά και τον ίδιο τον Δήμο Αγίας Νάπας, καθώς αναγνωρίζει αυτούς που έχουν προσφέρει με ανιδιοτέλεια όλα αυτά τα χρόνια. Η αίθουσα αυτή σήμερα έχει γίνει πραγματικότητα διότι, έστω και εάν αρχικά πολλοί δεν πίστεψαν τον Αντρέα, κάποιοι από εμάς, όπως και ο τότε Δήμαρχος ο αείμνηστος ο Νάκης Τσόκκος, ευτυχώς τον άκουσαν, τον πίστεψαν και για αυτό έχουμε αυτές τις ανακαλύψεις, σώζοντας ένα κομμάτι της ιστορίας μας από το να χαθεί στον χρόνο. Δύο φορές, για δύο διαφορετικά αγωνίσματα στην ίδια αίθουσα της Γυμναστικής, ακούστηκε ο εθνικός μας ύμνος και δύο σημαίες δύο κρατών αλλά ενός έθνους υψώθηκαν ψηλότερα από άλλες. Μία φορά με τον Πετρούνια στους κρίκους και μια άλλη με τον Κύπριο Μάριο Γεωργίου στο μονόζυγο. Ελλάδα και Κύπρος έχουν τον ίδιο εθνικό ύμνο και παιανίζει κάθε φορά υπερήφανα και στα δύο κράτη. Η Κύπρος κατάφερε να έχει τον ίδιο εθνικό ύμνο με την «μητέρα» Ελλάδα με ένα «κόλπο» που εφάρμοσε ο πρώτος Πρόεδρος της Κύπρου Αρχιεπίσκοπος Μακάριος. Η ιστορία του «άγνωστου εθνικού μας ύμνου» είναι μεν εντυπωσιακή αλλά λιγότερο γνωστή. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα με τη σειρά: Δύο χρόνια μετά την ίδρυση της Κυπριακής Δημοκρατίας, το 1960, η Κύπρος είχε τον δικό της ύμνο. Δεν λεγόταν εθνικός ύμνος, λεγόταν κρατικός ύμνος και δεν χρησιμοποιήθηκε ποτέ. Αν πάμε όμως πολλά χρόνια πίσω όταν με την ίδρυση της Κυπριακής Δημοκρατίας, η συμφωνία της Ζυρίχης προέβλεπε τα πάντα (σημαία, Τούρκο αντιπρόεδρο, Τούρκους μέλη του Υπουργικού Συμβουλίου και Τούρκους σε κρατικά όργανα) πλην ενός σημαντικού κρατικού στοιχείου: του εθνικού ύμνου. Να σημειωθεί ότι τότε καθιερώθηκαν ως επίσημη γλώσσα της Κύπρου, τα ελληνικά, τα αγγλικά και τα τουρκικά. Κάτι που ισχύει έως και σήμερα. Κάθε επίσημο έγγραφο είναι γραμμένο σε αυτές τις τρεις γλώσσες. Και βεβαίως στα κυπριακά διαβατήρια. Είναι το μοναδικό άλλωστε επίσημο έγγραφο της Ευρωπαϊκής Ένωσης που αναφέρεται και στα τουρκικά. Το είχαν… ξεχάσει; Δεν ήταν λίγοι βεβαίως που υποστήριζαν ότι οι συντάκτες της ιδρυτικής συνθήκης της Κύπρου είχαν… ξεχάσει να καθιερώσουν εθνικό ύμνο, άλλοι ότι το άφησαν να γίνει αργότερα αφού οι δύο κοινότητες το συμφωνήσουν. Υπήρξαν όμως και ορισμένοι που έλεγαν ότι επίτηδες ο Μακάριος δεν ήθελε να υπάρχει εθνικός (κυπριακός) ύμνος. Μάλιστα στο πρώτο του ταξίδι στο εξωτερικό, ρωτήθηκε ποιος είναι ο εθνικός ύμνος της Κύπρου και αυτός χωρίς καμία σκέψη απάντησε: «Είναι ο εθνικός ύμνος της Ελλάδος». Έτσι, οι φήμες λένε, ότι για πρώτη φορά ο εθνικός μας ύμνος ακούστηκε με τη σημαία της Κύπρου, του νεοσύστατου αυτού ανεξάρτητου κράτους. Δύο χρόνια αργότερα και προτού ξεσπάσει η τουρκική ανταρσία του 1963 με τη δημιουργία τουρκοκυπριακών θυλάκων και με βομβαρδισμό των Τούρκων στις ελεύθερες περιοχές, η κυπριακή κυβέρνηση αναθέτει στον συνθέτη Σόλωνα Μιχαηλίδη να γράψει τον εθνικό ύμνο της Κύπρου. Ο ύμνος γράφτηκε λοιπόν αλλά δεν έμελλε ποτέ να καθιερωθεί. Κάποιες πηγές λένε ότι ο Αρχιεπίσκοπος Μακάριος χρησιμοποίησε τον συγκεκριμένο ύμνο όταν τον Ιούνιο και τον Νοέμβριο του 1962 πραγματοποίησε επισκέψεις σε Ουάσιγκτον και Άγκυρα. Ωστόσο, κατά μία εκδοχή ούτε στις πρωτεύουσες αυτές ακούστηκε ο εθνικός ύμνος της Κύπρου. Κατά μια άλλη εκδοχή ο Μακάριος έδωσε στις μπάντες να παίζουν ένα ουδέτερο κλασικό κομμάτι. Οι φήμες τότε έλεγαν ότι οι στρατιωτικές μπάντες σε Ουάσιγκτον και Άγκυρα νόμιζαν ότι έπαιζαν τον εθνικό ύμνο της Κύπρου, αλλά στην πραγματικότητα έπαιζαν κλασσική μουσική. Πάντως ο εθνικός ύμνος της Κύπρου γράφτηκε το 1962 ειδικά επειδή ο Μακάριος θα επισκεπτόταν την Άγκυρα. Στις 18 Νοεμβρίου του 1966 το Υπουργικό Συμβούλιο της Κύπρου αποφάσισε την υιοθέτηση του ελληνικού εθνικού ύμνου ως εθνικού ύμνου της Κυπριακής Δημοκρατίας, απόφαση που ισχύει έως σήμερα. Αλλά είτε το αποφάσιζε είτε όχι το κυπριακό Υπουργικό Συμβούλιο, ουδείς στην Κύπρο γνώριζε άλλον εθνικό ύμνο παρά μόνον τον ελληνικό. Αλλά δεν είναι μόνον η Ελλάδα και η Κύπρος που έχουν τον ίδιο εθνικό ύμνο. Για παράδειγμα η Φιλανδία και η Εσθονία έχουν τον ίδιο ύμνο αν και με διαφορετικούς στίχους. Ή το Λιχτενστάιν που χρησιμοποιεί τον αγγλικό εθνικό ύμνο (God save the Queen), κάτι βεβαίως που ισχύει και στη Βόρεια Ιρλανδία. Το Χονγκ Κονγκ έχει τον ίδιο εθνικό ύμνο με την «μαμά» Κίνα, αν και αυτό δεν χαροποιεί ιδιαίτερα ένα μεγάλο μέρος του πληθυσμού. Στην Αφρική αρκετές χώρες χρησιμοποιούσαν μέχρι προσφάτως ως εθνικό ύμνο το «Sikelel iAfrika» (God bless Africa). Οι Αγίες Τεσσαράκοντα Παρθένες έζησαν την εποχή του βασιλέως Λικινίου στην Αδριανούπολη της Θράκης. Ο ηγεμών της περιοχής Βάβδος (περί το 305 μ.Χ.) τις συνέλαβε ως χριστιανές και τις προέτρεπε να προσκυνήσουν τα είδωλα. Mox PlayerΗ Κελσίνα, μία εξ αυτών και η πρώτη της πόλεως, μετά τη θαρραλέα ομολογία της πίστεώς της τις εσύναξε όλες στην οικία της μαζί με τον διδάσκαλό τους, διάκονο Άγιο Αμμούν, για να ενισχυθούν προς το μαρτύριο. Ο Αμμούν πήρε το χαρτί με τα ονόματά τους και τα διάβασε δυνατά ένα-ένα. Ύστερα είπε: «Αγωνισθήτε υπέρ του Χριστού δια του μαρτυρίου, διότι έτσι θα καθίσει και ο Δεσπότης Χριστός στην πύλη της ουρανίου βασιλείας και θα σας προσκαλεί μία-μία κατ’ όνομα, για να σας αποδώσει τον στέφανο της αιωνίου ζωής». Όταν και πάλι τις ανέκρινε ο ηγεμών, ομολόγησαν όλες σταθερά την πίστη τους. Με την προσευχή τους συνέτριψαν τα είδωλα και ο ιερεύς των ειδώλων ανυψώθηκε στον αέρα, μέχρις ότου, βασανιζόμενος από πύρινους αγγέλους, έπεσε νεκρός στη γη. Τότε ο Βάβδος πρόσταξε να κρεμάσουν τον Άγιο Αμμούν, να του ξύσουν τις πλευρές, να κάψουν τις πληγές του με αναμμένες λαμπάδες και να του φορέσουν στο κεφάλι χάλκινη πυρακτωμένη περικεφαλαία. Επειδή ο Άγιος διαφυλάχθηκε αβλαβής από τα μαρτύρια, οδηγήθηκε μαζί με τις μαθήτριές του από τη Βερόη (σημερινή Στάρα Ζαγορά της Βουλγαρίας) στην Ηράκλεια, στον βασιλέα Λικίνιο. Καθ’ οδόν εμφανίσθηκε ο Κύριος και τους ενεθάρρυνε. Φθάνοντας στην πόλη πήγαν στον τόπο, όπου είχαν κατατεθεί τα τίμια λείψανα της Αγίας μάρτυρος Γλυκερίας (βλέπε 13 Μαΐου). Ενώ διανυκτέρευαν εκεί προσευχόμενες, παρουσιάσθηκε η Αγία λέγοντας: «Καλώς ήλθατε, άγιες δούλες του Θεού! Προ πολλού περίμενα την λαμπρή εν Χριστώ συνοδεία σας, για να χορεύσωμε στεφανωμένες όλες μαζί με τους αγίους αγγέλους στην βασιλεία του Χριστού, τον οποίο μέχρις αίματος ομολογήσαμε». Στην Ηράκλεια τους έριξαν στα θηρία. Οι άγιες γυναίκες μαζί με τον διδάσκαλό τους προσευχήθηκαν όρθιες με υψωμένα τα χέρια, τα δε θηρία κατελήφθησαν από ύπνο και δεν τους άγγιξαν. Την ώρα που οι στρατιώτες άναβαν φωτιά για να τις ρίξουν μέσα, προφήτευσαν στον ασεβή Λικίνιο την επικράτηση του Μεγάλου Κωνσταντίνου, τη νίκη του χριστιανισμού και την κατάργηση της ειδωλολατρίας. Κατόπιν σφραγίσθηκαν με το σημείο του σταυρού και δέκα από αυτές πήδησαν αγαλλόμενες μέσα στις φλόγες υμνώντας τον Θεό, ο οποίος εδρόσισε το πυρ. Έτσι, αυτές μεν ετελειώθησαν εν ειρήνη στην πυρά, οκτώ δε αποκεφαλίστηκαν μαζί με τον διδάσκαλό τους Αμμούν. Από τις υπόλοιπες οι δήμιοι άλλες κατέσφαξαν και σε άλλες έβαλαν στο στόμα πυρακτωμένα σίδερα. Τα ονόματά τους έχουν διασωθεί στο αρχαίο Μαρτύριόν τους (Bibliotheca Hagiographica Graeca 2280-2281) και είναι: Λαυρεντία η διάκονος, Κελσίνα, Θεοκτίστη (η Θεόκλεια), Δωροθέα, Ευτυχιανή, Θέκλα, Αρισταινέτη, Φιλαδέλφη, Μαρία, Βερονίκη, Ευλαλία (η Ευθυμία), Λαμπροτάτη, Ευφημία, Θεοδώρα, Θεοδότη, Τετεσία, Ακυλίνα, Θεοδούλη, Απλοδώρα, Λαμπαδία, Προκοπία, Παύλα, Ιουλιάνα, Αμπλιανή, Περσίς, Πολυνίκη, Μαύρα, Γρηγορία, Κυρία (η Κυριαίνη), Βάσσα, Καλλινίκη, Βαρβάρα, Κυριακή, Αγαθονίκη, Ιούστα, Ειρήνη, Ματρώνα (η Αγαθονίκη), Τιμοθέα, Τατιανή, Άννα (η Ανθούσα). Ωστόσο, στην ασματική Ακολουθία και σε νεότερους Συναξαριστές απαντούν τα εξής ονόματα: Αδαμαντίνη, Αθηνά, Ακριβή, Αντιγόνη, Αριβοία, Ασπασία, Αφροδίτη, Διόνη, Δωδώνη, Ελπινίκη, Ερασμία, Ερατώ, Ερμηνεία, Ευτέρπη, Θάλεια, Θεανώ, Θεανόη, Θεόνυμφη, Θεοφάνη, Καλλιρρόη, Καλλίστη, Κλειώ, Κλεονίκη, Κλεοπάτρα, Κοραλλία, Λάμπρω, Μαργαρίτα, Μαριάνθη, Μελπομένη, Μόσχω, Ουρανία, Πανδώρα, Πηνελόπη, Πολύμνια, Πολυνίκη, Σαπφώ, Τερψιχόρη, Τρωάς, Χάϊδω και Χαρίκλεια (βλ. Πρωτ. Κων/νου Πλατανιτου, Εορτολόγιον της Ορθοδόξου Εκκλησίας, Αποστολική Διακονία, εκδ. Δ , 1997, σελ. 23 υποσ.). |
APXEIO
April 2024
Click to set custom HTML
Click to set custom HTML
|