«Σε αυτή την περίπτωση, το φυλαχτό ήταν τοποθετημένο μέσα σε έναν τάφο, κοντά στο κεφάλι του ατόμου που ήταν θαμμένο»
Ένα ασημένιο φυλαχτό είναι ένα από τα τελευταία πολύτιμα αρχαιολογικά ευρήματα που ανακαλύφθηκαν στην Βουλγαρία κατά τις ανασκαφές στον αρχαιολογικό χώρο Ντελτούμ Ντεμπέλτ, στο νοτιοανατολικό τμήμα του δήμου Σρέντετς. Πιστεύεται ότι το φυλαχτό είναι η παλαιότερη απόδειξητου χριστιανισμού στα βουλγαρικά εδάφη. Το φυλαχτό ήταν τοποθετημένο μέσα σε έναν τάφο Μετά την αποκατάσταση και την ανάλυση της επιγραφής του, θα τοποθετηθεί στο μουσείο, τόνισε στο βουλγαρικό πρακτορείο ειδήσεων (BTA) η επιμελήτρια του μουσείου Ντόρα Τοντορόβα. “Οι Πρωτοχριστιανοί ήταν προσεκτικοί να μην τους αναγνωρίζουν και χρησιμοποιούσαν διάφορα σύμβολα αναφοράς στον Χριστό. Σε αυτή την περίπτωση, το φυλαχτό ήταν τοποθετημένο μέσα σε έναν τάφο, κοντά στο κεφάλι του ατόμου που ήταν θαμμένο…“, εξήγησε η Τοντορόβα. Τι έδειξε η χρονολόγηση του φυλαχτού Η Τοντορόβα ανέφερε ότι η ανάλυση και η χρονολόγηση του φυλαχτού έγινε από έναν από τους καλύτερους ειδικούς στην επιγραφολογία στην Ευρώπη, τον Δρ Νικολάι Σαράνκοφ. Στην ανάλυσή του, ο Σαράνκοφ υποστηρίζει ότι η χρονολόγηση του φυλαχτού το καθιστά το αρχαιότερο χριστιανικό αντικείμενο με την παλαιότερη αναφορά στον Χριστό που βρέθηκε ποτέ στην επικράτεια της Βουλγαρίας. Πρωτοχριστιανική περίοδος ονομάζεται η χρονική περίοδος μεταξύ της Ανάστασης του Ιησού Χριστού γύρω στο 30 μ.Χ. και της Πρώτης Συνόδου της Νικαίας το 325 μ.Χ. Η πρώτη περίοδος κατά τη διάρκεια της ζωής των Αποστόλων (λέγεται και αποστολική περίοδος) περιλαμβάνει τους πρώτους Ιουδαίους που προσηλυτίστηκαν από τους Αποστόλους και κυρίως από τον Παύλο που επιτέλεσε τεράστιο έργο στη διάδοση του χριστιανισμού.
0 Comments
Μήνυμα στήριξης και αλληλεγγύης στα παιδιά που παλεύουν με τον καρκίνο έστειλαν 14 μαθήτριες, 11 του Δημοτικού και τρεις του Γυμνασίου, κόβοντας τα μαλλιά τους, σε εκδήλωση που οργανώθηκε στο ΙΣΤ’ Δημοτικό Λεμεσού – Ζακακίου «Πολύκαρπου Βλάχου»
Το λογότυπο για τα 20χρονα της ένταξης της Κύπρου στην ευρωπαϊκή οικογένεια παρουσιάστηκε χθες στο Προεδρικό Μέγαρο κατά τη διάρκεια του δείπνου που παρέθεσε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας κ. Νίκος Χριστοδουλίδης προς τιμήν του Προέδρου της Γερμανίας κ. Frank-Walter Steinmeier, ο οποίος πραγματοποιεί διήμερη επίσημη επίσκεψη στην Κύπρο. Το λογότυπο, το οποίο έχει δημιουργηθεί από το Γραφείο Τύπου και Πληροφοριών, θα αποτελέσει το κυρίαρχο στοιχείο της οπτικής ταυτότητας όλων των εκδηλώσεων και δραστηριοτήτων της Κυπριακής Δημοκρατίας στο πλαίσιο των εορτασμών για τη συμπλήρωση 20 χρόνων από την ένταξή της στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) την 1η Μαΐου 2024. Όπως είναι διακριτό, το λογότυπο έχει έναν μοντέρνο, λιτό σχεδιασμό. Το αριστερό μισό του σχεδίου καταλαμβάνεται από τα αρχικά «EU» (τα αρχικά της Ευρωπαϊκής Ένωσης - European Union στα αγγλικά) σε μπλε χρώμα, το οποίο συμβολίζει το κυρίαρχο χρώμα της σημαίας της ΕΕ. Το δεξί μισό του σχεδίου χωρίζεται σε δύο μέρη. Στο πάνω μέρος αναγράφεται ο αριθμός «20» και στο κάτω η λέξη «CYPRUS» (Κύπρος) με τα χρώματα της σημαίας της Κυπριακής Δημοκρατίας. Ο αριθμός «20» είναι γραμμένος με πορτοκαλί χρώμα που συμβολίζει τον χαλκό που υπήρχε σε αφθονία στο νησί, ενώ η λέξη «CYPRUS» είναι γραμμένη με το πράσινο των κλάδων ελαίας που συμβολίζει την ειρήνη. Κατά την πρόποσή του ο Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας, αναφερόμενος στην επέτειο των εικοσάχρονων της ένταξης της Κυπριακής Δημοκρατίας στην ΕΕ, μεταξύ άλλων, είπε: «Φέτος συμπληρώνουμε 20 χρόνια από την ένταξη της Κυπριακής Δημοκρατίας στην ΕΕ. Η επέτειος αυτής, καθώς και η επίσκεψη του Προέδρου της Γερμανίας αποτελούν μια ευκαιρία για να γιορτάσουμε την ευρωπαϊκή μας ταυτότητα. Να αναλογιστούμε όλα όσα έχουμε επιτύχει από κοινού αυτά τα 20 χρόνια, ενισχύοντας την ένωσή μας και να θέσουμε νέους στόχους για το μέλλον, προκειμένου να εκπληρώσουμε το κοινό μας όραμα για μια ακόμα πιο ισχυρή και ολοκληρωμένη ΕΕ». Οι διοργανωτές του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου απέκλεισαν πέντε πολιτικούς του ακροδεξιού κόμματος Εναλλακτική για τη Γερμανία (AfD) από το γκαλά των εγκαινίων της επόμενης εβδομάδας στη γερμανική πρωτεύουσα, επικαλούμενοι πρόσφατες αναφορές σχετικά με τα φημολογούμενα σχέδια μαζικών απελάσεων του AfD. Το 2019, ο τότε διευθυντής της Berlinale, Dieter Kosslick, είχε καλέσει ρητά όλα τα μέλη του AfD να παρακολουθήσουν το φεστιβάλ, παροτρύνοντάς τα να δουν μια ταινία για την πραγματικότητα της ζωής στο γκέτο της Βαρσοβίας «Ιδιαίτερα υπό το φως των αποκαλύψεων που έγιναν τις τελευταίες εβδομάδες σχετικά με ρητά αντιδημοκρατικές θέσεις μελών του AfD, είναι σημαντικό για εμάς – ως Berlinale και ως ομάδα – να πάρουμε μια ξεκάθαρη θέση υπέρ μιας ανοιχτής δημοκρατίας», δήλωσαν οι Mariëtte Rissenbeek και Carlo Chatrian, οι διευθυντές του φεστιβάλ κινηματογράφου, το οποίο είναι γνωστό ως Berlinale. «Ως εκ τούτου, στείλαμε σήμερα επιστολή σε όλους τους προηγουμένως προσκεκλημένους πολιτικούς του AfD και τους ενημερώσαμε ότι δεν είναι ευπρόσδεκτοι στην Berlinale». Mαζικές απελάσεις σε περίπτωση που το κόμμα έρθει στην εξουσία;Ο πρόεδρος του AfD στο Βερολίνο και ο εκπρόσωπός του για θέματα πολιτισμού είχαν προηγουμένως προσκληθεί να παρευρεθούν στην εναρκτήρια βραδιά του φεστιβάλ στο πλαίσιο μιας τυπικής πρόσκλησης προς 100 βουλευτές του Βερολίνου από όλο το κομματικό φάσμα. Ενώ η συμπερίληψη του AfD σε αυτές τις προσκλήσεις δεν έχει αποδειχθεί αμφιλεγόμενη στις προηγούμενες διοργανώσεις του φεστιβάλ κινηματογράφου του Βερολίνου, η φετινή Berlinale ανοίγει μια έντονη συζήτηση σχετικά με το κατά πόσον η αυξημένη ριζοσπαστικοποίηση του αντιμεταναστευτικού κόμματος – και η παράλληλη άνοδος στις δημοσκοπήσεις – αποτελεί θεμελιώδη απειλή για το δημοκρατικό πολίτευμα της Γερμανίας. Το φεστιβάλ κινηματογράφου του Βερολίνου, ένα από τα σημαντικότερα κινηματογραφικά φεστιβάλ της Ευρώπης μετά τις Κάννες και τη Βενετία, ξεκινά την Πέμπτη 15 Φεβρουαρίου με την παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας Small Things Like These Η αντιπαράθεση πυροδοτήθηκε από δημοσιεύματα του περασμένου μήνα σχετικά με μια μυστική συνάντηση στην οποία πολιτικοί του AfD και νεοναζί εξτρεμιστές συζήτησαν ένα «γενικό σχέδιο» για μαζικές απελάσεις σε περίπτωση που το κόμμα έρθει στην εξουσία. Το AfD δεν αρνήθηκε ότι η απομάκρυνση Γερμανών πολιτών συζητήθηκε σε αυτές τις συναντήσεις, αλλά απλώς επέμεινε ότι δεν είχαν τεθεί σοβαρά υπό συζήτηση. «Θα πληρώσω το εισιτήριο για τον καθένα τους» Την περασμένη εβδομάδα, μια ανοιχτή επιστολή που υπογράφηκε από περισσότερους από 200 επαγγελματίες του κινηματογράφου, κυρίως από τη γερμανική βιομηχανία, εξέφρασε τη διαφωνία της ενάντια στην πρόσκληση του AfD να παρευρεθεί στο γκαλά έναρξης, λέγοντας ότι αυτό ήταν «ασύμβατο» με τη δέσμευση του φεστιβάλ να είναι ένας τόπος «ενσυναίσθησης, ευαισθητοποίησης και κατανόησης». Μέχρι την προηγούμενη Πέμπτη, οι διοργανωτές της Berlinale είχαν επιμείνει στην απόφαση τους και είχαν λάβει την υποστήριξη της ομοσπονδιακής επιτρόπου για τον πολιτισμό της Γερμανίας, της πολιτικού των Πρασίνων Claudia Roth. Εκπρόσωπος της Roth δήλωσε νωρίτερα αυτή την εβδομάδα ότι η πρόσκληση ήταν «σύμφωνη με τη δημοκρατική πρακτική και τον σεβασμό της ομοσπονδιακής κυβέρνησης προς το κοινοβούλιο και τους εκλεγμένους αντιπροσώπους του». Το 2019, ο τότε διευθυντής της Berlinale, Dieter Kosslick, είχε καλέσει ρητά όλα τα μέλη του AfD να παρακολουθήσουν το φεστιβάλ, παροτρύνοντάς τα να δουν μια ταινία για την πραγματικότητα της ζωής στο γκέτο της Βαρσοβίας. «Θα πληρώσω το εισιτήριο για τον καθένα τους», δήλωσε ο Kosslick, ο οποίος τότε είχε επαινεθεί ευρέως για τα σχόλιά του. Το φεστιβάλ κινηματογράφου του Βερολίνου, ένα από τα σημαντικότερα κινηματογραφικά φεστιβάλ της Ευρώπης μετά τις Κάννες και τη Βενετία, ξεκινά την Πέμπτη 15 Φεβρουαρίου με την παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας Small Things Like These, που βασίζεται στο ιστορικό μπεστ σέλερ της Ιρλανδής συγγραφέως Κλερ Κίγκαν. Με πληροφορίες από Guardian | Kεντρική φωτογραφία θέματος: Η εκτελεστική διευθύντρια του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου Mariette Rissenbeek και ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου Carlo Chatrian παραχωρούν συνέντευξη Τύπου ενόψει του 74ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Berlinale στο Βερολίνο, Γερμανία, 22 Ιανουαρίου 2024. REUTERS/Liesa Johannssen Με ιδιαίτερη χαρά βρίσκομαι μαζί σας στην 34η Γενική Συνέλευση του Συλλόγου Αρχιτεκτόνων Κύπρου. Σύμφωνα με την πρόσκληση, βρίσκομαι εδώ υπό την ιδιότητά μου ως Επιτρόπος Περιβάλλοντος. Διατηρώ, όμως, την ταυτότητά μου, του Αρχιτέκτονα και Μηχανικού Περιβάλλοντος, ιδιαίτερα λαμβάνοντας υπόψη πόσο μεγάλο αντίκτυπο έχει το επάγγελμα, ή καλύτερα το λειτούργημά μας, σε όλα όσα μας περιβάλλουν, στον αστικό ιστό, στους οικισμούς της υπαίθρου, στη φύση, στο παραδοσιακά ανθρωπογενές τοπίο, στην κοινωνία, στην ποιότητα ζωής των ανθρώπων. Οι μελέτες και τα οράματά μας δεν μένουν στο μυαλό ή στο χαρτί. Οι ευθύνες μας είναι μεγάλες, όσο και η ικανοποίηση της δημιουργίας. Τα έργα μας διαμορφώνουν τον χώρο στον οποίο ζούμε, τον τρόπο με τον οποίο ζούμε, κινούμαστε, επηρεάζοντας απόλυτα τον τρόπο με τον οποίο αλληλοεπιδρούμε με το περιβάλλον γύρω μας. Ο ρόλος, λοιπόν, της αρχιτεκτονικής είναι πρωταγωνιστικός. Η κλιματική κρίση αποτελεί σήμερα τη μεγαλύτερη πρόκληση για τους αρχιτέκτονες, και για τους Μηχανικούς Περιβάλλοντος φυσικά. Μπορεί να μην είμαστε μέρος του προβλήματος αλλά σίγουρα μπορούμε να γίνουμε μέρος της λύσης με τα έργα και τους σχεδιασμούς μας. Η πράσινη/βιώσιμη ανάπτυξη, η κυκλική οικονομία, η ανάγκη για τη διατήρηση και την ενίσχυση της βιοποικιλότητας, η προστασία και η διαχείριση της πολιτιστικής κληρονομιάς (κτιστής και άυλης), η αποφυγή της σφράγισης της γης, η φυσική ανάπλαση του τοπίου, η βιοκλιματική αρχιτεκτονική και η χρήση αειφόρων υλικών, μαζί με σύγχρονες και καινοτόμες τεχνολογίες αλλά και η φυσική δόμηση, χρειάζεται να καταστούν προτεραιότητές μας με στόχο τη μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος των σχεδιασμών μας. Ωστόσο, θα ήθελα να προσθέσω ότι η βιώσιμη αρχιτεκτονική υπερβαίνει την τεχνική διάσταση, και ενσωματώνει σε ένα ενιαίο πλαίσιο την περιβαλλοντική ευαισθησία και κουλτούρα αλλά και έναν κοινωνικό ρόλο. Κάθε βιώσιμο αρχιτεκτονικό έργο καλείται να αποτελέσει αντικείμενο μιας ολοκληρωμένης ανάλυσης, που καθιστά κάθε τεχνική επιλογή μας μέρος της ευρύτερης προσπάθειας για ενεργή κοινωνική συμμετοχή και περιβαλλοντική ευθύνη. Η όλη φιλοσοφία της βιώσιμης αρχιτεκτονικής δεν περιορίζεται στην κατασκευή οικοδομών με ελάχιστο οικολογικό αποτύπωμα αλλά, παράλληλα, διαμορφώνει και παρουσιάζει έμπρακτα έναν τρόπο ζωής και στάσης κατά της κλιματικής κρίσης. Από τη θέση μου, της Επίτροπου Περιβάλλοντος, προσβλέπω στην αγαστή συνεργασία με τον Σύλλογο Αρχιτεκτόνων Κύπρου καθώς και με το Επιστημονικό Τεχνικό Επιμελητήριο Κύπρου (ΕΤΕΚ), και στις παρεμβάσεις τους που διαχρονικά έχουν βοηθήσει σε μεγάλο βαθμό να καθοριστούν πολιτικές αποφάσεις και να αντιμετωπιστούν διάφορα ζητήματα που άπτονται του τομέα της αρχιτεκτονικής, της μηχανικής και του πολεοδομικού σχεδιασμού. Εύχομαι καλή συνέχεια και επιτυχία στην 34η Γενική Συνέλευση του Συλλόγου. Ευχαριστώ. Ιερομάρτυρας της Χριστιανοσύνης. Στις πηγές αναφέρεται και ως Χαράλαμπος, όπως έχει επικρατήσει να αναφέρεται, και ως Χαραλάμπιος. Η μνήμη του εορτάζεται σε Ανατολή και Δύση στις 10 Φεβρουαρίου. Την ημέρα αυτή γιορτάζουν όσοι και όσες φέρουν τα ονόματα Χαραλάμπης, Χαραλαμπία και Χαρίλαος.
Η 9η Φεβρουαρίου, ημέρα μνήμης του εθνικού ποιητή Διονυσίου Σολωμού, έχει καθιερωθεί ως Παγκόσμια Ημέρα Ελληνικής Γλώσσας, σύμφωνα με την υπ. αριθμ. 17889 κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών, Εξωτερικών και Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων (ΦΕΚ Β’ 1384/24/04/2017).
Η Τζώρτζια Κουβαράκη υποδύεται την «Χριστίνα Σέκερη» στη νέα επιτυχημένη σειρά του MEGA «Famagusta». Πρόκειται για τον ρόλο της Κοραλίας Καραντή σε νεαρή ηλικία τo καλοκαίρι του 1974 στην Αμμόχωστο, κατά την τουρκική εισβολή.
Τότε, η νεαρή Χριστίνα τρέχει πανικόβλητη με το μωρό της στην αγκαλιά για να σωθεί από τους τουρκικούς αεροπορικούς βομβαρδισμούς. Το ωστικό κύμα μιας βόμβας που σκάει πολύ κοντά της, την ρίχνει στο έδαφος και χάνει τις αισθήσεις της και κάποια γυναίκα της παίρνει το μωρό. «Η σκηνή της εισβολής ήταν από τα πιο ωραία γυρίσματα που έχω κάνει. Τη στιγμή που πέφτω στο έδαφος, είχαν βάλει ένα στρώμα για να μην χτυπήσω. Ο Αντρέας Γεωργίου μου κρατούσε το χέρι για να πεσώ σιγά-σιγά. Στις πρόβες και στις λήψεις που πέφτω είχαμε μια κούκλα και όχι το μωρόν. Στα γυρίσματα το αληθινό μωρό ήταν εξαιρετικό, δεν μας δημιούργησε κανένα θέμα. Του μιλούσα ψιθυριστά και ήταν πολύ ήρεμο». Η σκηνή της εισβολής Όπως αποκάλυψε, η σκηνή της εισβολής χρειάστηκε μια ολόκληρη μέρα για να γυριστεί και η συγκεκριμένη μέρα ήταν δύσκολη καθώς είχε αρκετή ζεστή κι ένιωθε μια δυσφορία που την βοηθούσε για να αισθανθεί τις συνθήκες. «Στη σκηνή υπήρχαν άνθρωποι από την Κύπρο που είχαν ζήσει την εισβολή. Η κραυγή μιας γυναίκας έχει αποτυπωθεί στη μνήμη μου. Η γυναίκα αυτή ήρθε μετά το γύρισμα με δάκρυα στα μάτια και μας είπε ‘’εμείς το ζήσαμε αυτό’’. Ο Αντρέας Γεωργίου πριν ξεκινήσουμε μια σκηνή μας έδειχνε στιγμιότυπα ή έβαζε κάποια μουσική για να μπούμε μέσα στο κλίμα. Ο Αντρέας Γεωργίου ήρθε και μου μίλησε για το πόσο ανατριχιαστικό είναι να ακούς κάθε χρόνο τις σειρήνες». Όπως είπε, στη σκηνή της γέννας είχαν ένα μωράκι 20 ημέρων που ήταν πολύ γλυκό και ήρεμο. «Παραλίγο να λιποθυμήσω από την ένταση στη σκηνή της γέννας. Η στιγμή που αγκαλιάζω το μωρό ήταν πολύ συγκινητική και μου θύμισε τις στιγμές που πήρα το δικό μου μωρό για πρώτη φορά αγκαλιά. Μια από τις πιο έντονες σκηνές είναι στο νοσοκομείο που έρχεται ο άντρας μου και έχω χάσει το μωρό. Με τον ανδρεία Χρυσάνθου έχουμε πολύ καλή χημεία, είμαι χαρούμενη που είναι ο άντρας μου στην σειρά. Στη σκηνή της γνωριμίας μας θυμάμαι το χορό που μας έδειξαν οι χορευτές και περάσαμε πολύ όμορφα. Σαν μητέρα ταυτίζομαι με την ηρωίδα μου που έχει χάσει το μωρό της. Δυσκολεύτηκα στη σκηνή που φεύγει ο άντρας μου για τον πόλεμο γιατί δεν έχω ζήσει κάτι τέτοιο». SOURCE:IN.GR Δείτε το σχετικό βίντεο: Στο Ράδιο Πρώτο φιλοξενήθηκε ο θεολόγος Θεόδωρος Κυριακού, ο οποίος μίλησε για την άφιξη της Αγίας Ζώνης στην Κύπρο, αλλά και για τον λόγο που δεν θα μεταφερθεί στην Αρχιεπισκοπή.
Άγημα της στρατονομίας απέδωσε τιμές στην Αγία Ζώνη. Με την άφιξη της Αγίας Ζώνης στην αίθουσα επισήμων εψάλη δέηση.
Την πικρία της για το ότι ο Δήμος Παραλιμνίου δεν έκανε τίποτα για να τιμήσει την μνήμη της Κυριακούς Πελαγίας για την προσφορά της, εξέφρασε η εγγονή της Σόλια Πελαγία μιλώντας στο Ήρθε κι Έδεσε.
Διάσημος καλλιτέχνης παρουσίασε την αφίσα προώθησης της Μεγάλης Εβδομάδας στη Σεβίλλη και προκάλεσε αντιδράσεις.
Θύελλα αντιδράσεων έχει προκαλέσει στην Ισπανία μια αφίσα του Χριστού για την προώθηση της εβδομάδας των εορτασμών του Πάσχα στη Σεβίλλη, σχεδιασμένη από τον καλλιτέχνη Salustiano Garcia. Οργισμένοι πολίτες, καταγγέλλουν την αφίσα για «ανάρμοστη απεικόνιση της ιερής μορφής του Ιησού». Η αφίσα δείχνει τον Χριστό μετά την Ανάστασή του, να στέκεται ημίγυμνος μπροστά σε ένα κόκκινο φόντο, με το κάτω μέρος του σώματός του να καλύπτεται από ένα λευκό πανί. «Για να δεις τη σεξουαλικότητα στην εικόνα μου για τον Χριστό, πρέπει να είσαι τρελός» Δείχνει «τη λαμπερή πλευρά της Μεγάλης Εβδομάδας» με το «αγνό ύφος αυτού του διάσημου ζωγράφου», είπε το Συμβούλιο Αδελφοτήτων και Συντεχνιών που διοργανώνει τις κύριες εκδηλώσεις της εβδομάδας του Πάσχα στη πόλη του ισπανικού Νότου. Στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ωστόσο, πολλοί άνθρωποι κατήγγειλαν την αφίσα ως «σεξουαλική». «Είναι απόλυτη ντροπή και παρέκκλιση», έγραψε η υπερσυντηρητική καθολική IPSE, η οποία λέει ότι καλλιεργεί τον «σεβασμό για τα χριστιανικά σύμβολα» και αντιτίθεται μεταξύ άλλων στις αμβλώσεις. Πολλοί ζήτησαν από τον δημιουργό να εκφράσει δημόσια συγγνώμη για μια αφίσα που δεν είναι σε καμία περίπτωση στο πνεύμα της Μεγάλης Εβδομάδας. Ο Javier Navarro του συντηρητικού κόμματος Vox προσχώρησε στις φωνές της αποδοκιμασίας, λέγοντας ότι η αφίσα «προσπάθησε να προκαλέσει» και δεν προωθούσε τον στόχο «να ενθαρρύνει τους πιστούς να συμμετάσχουν στη Μεγάλη Εβδομάδα στη Σεβίλλη» σε σχόλιά του στο X (πρώην Twitter) Ο καλλιτέχνης είπε στην εφημερίδα ABC ότι η απεικόνιση του Χριστού, η οποία βασίστηκε σε μια εικόνα του γιου του, ήταν «ευγενική, κομψή και όμορφη» και δημιουργήθηκε με «βαθύ σεβασμό». «Για να δεις τη σεξουαλικότητα στην εικόνα μου για τον Χριστό, πρέπει να είσαι τρελός», είπε, επιμένοντας ότι δεν υπήρχε «τίποτα» στον πίνακα του που «δεν έχει ήδη αναπαρασταθεί σε έργα τέχνης που χρονολογούνται εκατοντάδες χρόνια πίσω». «Οι άνθρωποι που μίλησαν άσχημα για το έργο μου (…) χρειάζονται λίγη καλλιτεχνική κουλτούρα», είπε ειρωνικά ο 52χρονος καλλιτέχνης. Τα έργα του εκτίθενται σε γκαλερί σε όλο τον κόσμο. Ο Juan Espadas, ηγέτης του κυβερνώντος Σοσιαλιστικού Κόμματος της Ισπανίας, υπερασπίστηκε αμέσως το έργο τέχνης, καταγγέλλοντας τις «εκφράσεις ομοφοβίας και μίσους» και λέγοντας ότι συνδυάζει την «παράδοση και τον νεοτερισμό» της περιοχής.
«Τι είναι πιο σημαντικό; Η τέχνη ή το δικαίωμα στην υγιεινή και βιώσιμη τροφή;» φώναζαν οι δυο τους.
Δύο γυναίκες, αυτοαποκαλούμενες ακτιβίστριες του κλίματος, εισήλθαν στο Μουσείο του Λούβρου στο Παρίσι και πέταξαν κάτι που έμοιαζε με τοματόσουπα επάνω στον πίνακα της Μόνα Λίζα, το διασημότερο έργο του Λεονάρντο ντα Βίντσι. Οι δυο τους έπειτα πέρασαν κάτω από την προστατευτική μπάρα και στάθηκαν μπροστά στο βανδαλισμένο έργο. Στη συνέχεια, η μία έβγαλε το σακάκι της και αποκάλυψε το λευκό μπλουζάκι που φορούσε με το όνομα της ομάδας οικολόγων «Riposte Alimentaire» γραμμένη με μαύρα κεφαλαία γράμματα. Ο πίνακας προστατεύεται από αλεξίσφαιρο τζάμι Οι δύο γυναίκες ζητούσαν το δικαίωμα σε «υγιεινά και βιώσιμα τρόφιμα», δήλωσε δημοσιογράφος του Γαλλικού Πρακτορείου Ειδήσεων. «Τι είναι πιο σημαντικό; Η τέχνη ή το δικαίωμα στην υγιεινή και βιώσιμη τροφή; Το αγροτικό μας σύστημα είναι άρρωστο» φώναξαν οι δυο τους. Το διάσημο έργο το οποίο αγόρασε ο βασιλιάς Φραγκίσκος της Γαλλίας το 1518 και εκτίθεται στο Λούβρο είχε δεχθεί ανάλογη επίθεση τον Μάιο του 2022. Ευτυχώς ο πίνακας προστατεύεται με ειδικό αλεξίσφαιρο τζάμι και δεν προβλέπεται η επίθεση να έχει προκαλέσει ζημιά στο έργο τέχνης που προσελκύει εκατομμύρια επισκέπτες κάθε χρόνο.
Καλλιτέχνης καταγγέλλει ότι δέχτηκε «σεξουαλική επίθεση» σε περφόρμανς της Μαρίνα Αμπράμοβιτς24/1/2024 Ο Τζον Μποναφέντε, ένας από τους καλλιτέχνες που «επανεκτέλεσαν» το έργο της Αμπράμοβιτς, ισχυρίζεται ότι δέχθηκε επτά φορές σεξουαλική επίθεση κατά τη διάρκεια της διεξαγωγής της. Ο Τζον Μποναφέντε, ένας καλλιτέχνης που ήταν ένας από τους «reperformers» που συμμετείχαν στη θρυλική αναδρομική έκθεση της Μαρίνα Αμπράμοβιτς το 2010 στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης (MoMA), The Artist Is Present, υποβάλλει μήνυση κατά του μουσείου, υποστηρίζοντας ότι ευθύνεται για επτά περιστατικά σεξουαλικής επίθεσης που φέρεται να βίωσε κατά τη διάρκεια της παρουσίας του εκεί. Στην καταγγελία, ο Μποναφέντε αναφέρει ότι οι εμπειρίες αυτές του προκάλεσαν «συναισθηματική δυσφορία και έβλαψαν ουσιαστικά την ψυχική υγεία του, την εικόνα του σώματος του και την καριέρα του» Σύμφωνα με την αγωγή του Μποναφέντε, η οποία κατατέθηκε τη Δευτέρα (22 Ιανουαρίου) στο ανώτατο δικαστήριο της πολιτείας της Νέας Υόρκης, τα καταγγελλόμενα περιστατικά έλαβαν όλα χώρα ενώ ο ίδιος παρουσίαζε το έργο Imponderabilia (1977), ένα έργο που περιλαμβάνει έναν άνδρα και μια γυναίκα περφόρμερ που στέκονται απολύτως ακίνητοι και γυμνοί στις δύο πλευρές μιας στενής πόρτας. Οι σεξουαλικές επιθέσεις και η εκπαίδευση σε κατοικία της ΑμπράμοβιτςΚατά τη διάρκεια της έκθεσης του MoMA και άλλων παρουσιάσεων του Imponderabilia -συμπεριλαμβανομένης της πρόσφατης έκθεσης της Αμπράμοβιτς στη Βασιλική Ακαδημία του Λονδίνου- οι επισκέπτες παροτρύνονται να περάσουν ανάμεσα από τους performers, γεγονός που συχνά οδηγεί σε τυχαία σωματική επαφή μεταξύ των επισκεπτών και των γυμνών performers. Σύμφωνα με την καταγγελία του Μποναφέντε, δέχθηκε επτά φορές σεξουαλική επίθεση από πέντε διαφορετικούς επισκέπτες κατά τη διάρκεια της παράστασης Imponderabilia. Η αγωγή αναφέρει ότι οι γυναίκες ερμηνεύτριες του έργου, καθώς και ερμηνεύτριες που συμμετείχαν σε άλλα μέρη της έκθεσης, υπήρξαν επίσης θύματα σεξουαλικής επίθεσης και «μη συναινετικού σεξουαλικού αγγίγματος σε σταθερή βάση». Συγκεκριμένα, οι άνδρες ερμηνευτές της Imponderabilia υποβλήθηκαν σε αγγίγματα των γεννητικών οργάνων, υποστηρίζει η αγωγή, ενώ οι γυναίκες ερμηνευτές όχι, αν και υπέστησαν άλλες μορφές μη συναινετικής σεξουαλικής επαφής Σύμφωνα με την καταγγελία του Μποναφέντε, ο ίδιος και περίπου 35 άλλοι ερμηνευτές που είχαν προσληφθεί από το MoMA για το έργο έλαβαν μέρος σε μια πενθήμερη διαδικασία εκπαίδευσης σε μια ιδιωτική κατοικία που ανήκε στην Αμπράμοβιτς στα βόρεια της πολιτείας της Νέας Υόρκης γύρω στο καλοκαίρι του 2009. Στο πλαίσιο της εκπαίδευσής τους, οι συμμετέχοντες «υποχρεώθηκαν, μεταξύ άλλων αυστηρών πρακτικών, να νηστεύουν, να τηρούν απόλυτη σιωπή, να απέχουν από τη σεξουαλική δραστηριότητα και να μην χρησιμοποιούν τρεχούμενο νερό βρύσης για να κάνουν μπάνιο, σύμφωνα με την καταγγελία. Για τον Μποναφέντε, το συμπέρασμα από την εκπαίδευση ήταν ότι ο ίδιος και οι άλλοι καλλιτέχνες «έπρεπε να το «αντέξουν», ανεξάρτητα από τις παραβατικές συμπεριφορές που θα μπορούσαν να συμβούν κατά τη διάρκεια μιας ζωντανής παράστασης». Το ασεβές «Κοίτα αλλά μην αγγίζεις» Παρόλα αυτά, η αγωγή αναφέρει ότι το MoMA προσέλαβε τελικά έναν «διευθυντή σκηνής» και, περίπου ένα μήνα μετά την έναρξη της παράστασης, δημιούργησε ένα εγχειρίδιο που περιέγραφε ένα σύστημα για να «ειδοποιεί το προσωπικό του MoMA εάν ήταν θύματα μη συναινετικού αγγίγματος ή σεξουαλικού αγγίγματος ή εάν ένιωθαν ότι κινδύνευαν». Σύμφωνα με την καταγγελία, ο Μποναφέντε κατήγγειλε τέσσερις από τις πέντε φερόμενες σεξουαλικές επιθέσεις στο προσωπικό του MoMA, το οποίο με τη σειρά του απομάκρυνε τους δράστες. Ένας από αυτούς ήταν εταιρικό μέλος του μουσείου, σύμφωνα με την καταγγελία, και μετά την επίθεση φέρεται να του ανακλήθηκε η ιδιότητα του μέλους. Στην καταγγελία, ο Μποναφέντε αναφέρει ότι οι εμπειρίες αυτές του προκάλεσαν «συναισθηματική δυσφορία και έβλαψαν ουσιαστικά την ψυχική υγεία του, την εικόνα του σώματος του και την καριέρα του». Η καταγγελία υποστηρίζει επίσης ότι οι φερόμενες επιθέσεις εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του νόμου της Νέας Υόρκης για την προστασία από τη βία λόγω φύλου, καθώς όλοι οι φερόμενοι ως δράστες ήταν άνδρες και ο Μποναφέντε ήταν θύμα επιθέσεων με βάση το φύλο. Συγκεκριμένα, οι άνδρες ερμηνευτές της Imponderabilia υποβλήθηκαν σε αγγίγματα των γεννητικών οργάνων, υποστηρίζει η αγωγή, ενώ οι γυναίκες ερμηνευτές όχι, αν και υπέστησαν άλλες μορφές μη συναινετικής σεξουαλικής επαφής. Παρόμοιες κατηγορίες που αφορούσαν τους ερμηνευτές της Αμπράμοβιτς και τους επισκέπτες του MoMA απασχόλησαν τον Τύπο εκείνη την εποχή, με ασεβείς τίτλους όπως «Κάποιοι στο MoMA δείχνουν να ξεχνούν το «Κοίτα αλλά μην αγγίζεις». Ακόμα κι έτσι, ελάχιστες τροποποιήσεις έγιναν στην έκθεση, πέρα από την πρόσληψη ενός διευθυντή σκηνής και τη σύνταξη ενός εγχειριδίου. Με πληροφορίες από The Art Newspaper Photo: ROYAL ACADEMY OF ARTS Φωτογραφία: Royal Academy of Arts, London / David Parry | Μαρίνα Αμπράμοβιτς | Imponderabilia, 1977/2023 Ζωντανή παράσταση από την Rowena Gander και τον Kieram Corrin Mitchell, 60 λεπτά Είναι με ιδιαίτερη τιμή που συμμετέχω στη σημερινή εκδήλωση για να εγκαινιάσουμε μια παραγωγή, η οποία συμπίπτει με τα πενηντάχρονα της τουρκικής εισβολής του 1974. Και αν για κάποιους, πολύ λίγους, το «Δεν Ξεχνώ» έχει ξεθωριάσει, στην Κύπρο 50 χρόνια μετά υπάρχουν ακόμη πρόσφυγες, εγκλωβισμένοι, αγνοούμενοι. Και η παραγωγή – και ευχαριστώ ιδιαίτερα τον Κούλη Νικολάου και τον Ανδρέα Γεωργίου – έρχεται ακριβώς να ενισχύσει τις προσπάθειές μας να μην ξεχάσουμε ποτέ, διότι υπάρχουν σήμερα ακόμη πρόσφυγες, εγκλωβισμένοι, αγνοούμενοι, υπάρχουν πολλοί συμπατριώτες μας που υποφέρουν ακόμη από τη συνεχιζόμενη κατοχή, αλλά την ίδια στιγμή δεν είναι μόνο το να θυμηθούμε. Την ίδια στιγμή η παραγωγή δείχνει προς όλους μας, ιδιαίτερα σε εμάς που βρισκόμαστε σε αυτή τη συγκυρία στα ηνία του κράτους, την υποχρέωση και την ευθύνη μας να πράξουμε ό,τι είναι δυνατόν, έτσι ώστε η φετινή μαύρη επέτειος να είναι και η τελευταία, αφού μέσα από τις προσπάθειες που φαίνεται να ξεκινούν με τον διορισμό μιας νέας προσωπικής απεσταλμένης του Γενικού Γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών δημιουργείται ένα νέο «παράθυρο» ευκαιρίας, χωρίς να παραγνωρίζω τις δυσκολίες, τις προκλήσεις, τα προβλήματα. Είμαι εδώ, είμαστε εδώ μαζί με την πολιτική ηγεσία του τόπου για να πράξουμε ό,τι είναι δυνατόν για να απελευθερώσουμε την πατρίδα μας και να επανενώσουμε τον τόπο μας. Για αυτό θέλω να πω προς όλους τους συντελεστές αυτής της παραγωγής ότι η δική σας προσπάθεια έρχεται να ενωθεί με τις δικές μας προσπάθειες και θέλω να ξέρετε ότι, αν μας επιτρέπετε φυσικά, θα θέλαμε αυτή την παραγωγή να τη συμπεριλάβουμε στις σεμνές τελετές που θα γίνουν το 2024 με αφορμή τα τραγικά γεγονότα.
Οι αρχαιολογικοί χώροι της νήσου της Μερόης, όπου εξαπλώθηκαν οι μάχες στο Σουδάν, ήταν η έδρα του βασιλείου των Κους, σύμφωνα με την UNESCO.
Η UNESCO τόνισε χθες Παρασκευή πως είναι «βαθιά ανήσυχη» εξαιτίας του ότι οι μάχες στο Σουδάν εξαπλώθηκαν στη νήσο της Μερόης (φωτογραφία, επάνω, από την UNESCO) , στην οποία βρίσκονται τρεις αρχαιολογικοί χώροι που αποτελούν μέρος της παγκόσμιας κληρονομιάς της ανθρωπότητας, καλώντας τα αντιμαχόμενα μέρη να μην τους «βάλουν στο στόχαστρο», ούτε να τους «χρησιμοποιήσουν για στρατιωτικούς σκοπούς». Η Εκπαιδευτική, Επιστημονική και Επιμορφωτική Οργάνωση των Ηνωμένων Εθνών, με έδρα το Παρίσι, απαίτησε στην ανακοίνωση Τύπου την οποία έδωσε στη δημοσιότητα χθες «όλα» τα εμπλεκόμενα μέρη να «τηρήσουν πλήρως το διεθνές δίκαιο», το οποίο ορίζει πως τέτοιοι χώροι «δεν πρέπει να στοχοποιούνται, ούτε να χρησιμοποιούνται για στρατιωτικούς σκοπούς». «Υψηλός κίνδυνος» να διαπραχθούν «λεηλασίες» Λαμβανομένου υπόψη του «υψηλού κινδύνου» να διαπραχθούν «λεηλασίες», η Ουνέσκο κάλεσε ταυτόχρονα να «επαγρυπνούν» σε διεθνές επίπεδο «οι δυνάμεις επιβολής της τάξης, παράγοντες της αγοράς τέχνης και όλοι οι επαγγελματίες του πολιτισμού», ώστε αντίστοιχα να εμποδίσουν και να μη συμμετάσχουν στη διακίνηση αρχαιοτήτων που πιθανόν εκλάπησαν από τη Μερόη. Την Τρίτη, η ΜΚΟ Regional Network for Cultural Rights («Περιφερειακό Δίκτυο για τα Πολιτιστικά Δικαιώματα») καταδίκασε την «επιδρομή των Δυνάμεων Ταχείας Υποστήριξης (ΔΤΥ)», των επίφοβων παραστρατιωτικών υπό τον στρατηγό Μοχάμεντ Χαμντάν Ντάγκλο, σε πόλεμο με τις ένοπλες δυνάμεις υπό τον στρατηγό Αμπντελ Φάταχ αλ Μπουρχάν από τη 15η Απριλίου, «στους αρχαιολογικούς χώρους Νάγκα και Μουσαουαράτ ες Σούφρα». Αυτή η «δεύτερη επιδρομή» έγινε την Κυριακή, σημείωσε η ΜΚΟ, καθώς «μια πρώτη» έγινε «την 3η Δεκεμβρίου» σε χώρους λατρείας στην πολιτεία του Νείλου (βόρεια). Πιθανές καταστροφές Η ΜΚΟ επικαλέστηκε «αξιόπιστες πηγές, εικόνες και βίντεο που μεταφορτώθηκαν σε ιστότοπους κοινωνικής δικτύωσης και εικονίζουν μάχες ανάμεσα στον στρατό και τις ΔΤΥ», προσθέτοντας ότι οι αρχαιολογικοί χώροι «πιθανόν εκτέθηκαν σε βανδαλισμούς, καταστροφές, λεηλασίες και κλοπές». Οι αρχές της πολιτείας του Νείλου έκαναν επίσης λόγο για «επιδρομή» των ΔΤΥ, που «απωθήθηκαν από την πολεμική αεροπορία», προσθέτοντας ότι «η ηρεμία αποκαταστάθηκε». Δεν διευκρίνισαν όμως αν διαπιστώθηκαν φθορές σε αρχαιολογικούς χώρους. Σύμφωνα με την UNESCO, οι αρχαιολογικοί χώροι της λεγόμενης νήσου της Μερόης, περιοχής που καλύπτεται εν μέρει από έρημο, ανάμεσα στον Νείλο και την Ατμπάρα, ήταν η έδρα του βασιλείου των Κους, που κατείχε τη σημερινή Αίγυπτο για σχεδόν έναν αιώνα και περικλείουν «πυραμίδες, ναούς, κτίρια κατοικιών και μεγάλες εγκαταστάσεις διαχείρισης υδάτινων πόρων». Οι αρχαίοι πολιτισμοί του Σουδάν είχαν οικοδομήσει περισσότερες πυραμίδες από αυτές της Αιγύπτου, μολαταύτα παραμένουν συγκριτικά άγνωστοι και παραγνωρισμένοι. Τουλάχιστον 13.000 νεκροί Η λεγόμενη νήσος της Μερόης, στην ανατολική όχθη του Νείλου ποταμού, 220 χιλιόμετρα βόρεια από το Χαρτούμ, έχει πάντως καταχωριστεί στην παγκόσμια κληρονομιά της ανθρωπότητας και ήταν αντικείμενο έκθεσης στο μουσείο του Λούβρου το 2010. Το βασίλειο των Κους (3ος αιώνας π.Χ.-4ος αιώνας μ.Χ.) δανείστηκε πολιτιστικά στοιχεία από την Αίγυπτο των Φαραώ, την αρχαία Ελλάδα και την αρχαία Ρώμη, προσθέτοντας όμως αφρικανικά. Από τη 15η Απριλίου, ο πόλεμος ανάμεσα στις ένοπλες δυνάμεις και τις ΔΤΥ έχει στοιχίσει τη ζωή σε τουλάχιστον 13.000 ανθρώπους, σύμφωνα με την — πολύ συντηρητική — εκτίμηση της μη κυβερνητικής οργάνωσης ACLED, ενώ έχει μετατρέψει πάνω από επτά εκατομμύρια Σουδανούς σε εσωτερικά εκτοπισμένους και πρόσφυγες, κατά τους υπολογισμούς του ΟΗΕ. Πηγή: ΑΠΕ
Η πιο διάσημη ιδιοφυΐα της ανθρώπινης ιστορίας δεν έφερε επανάσταση μόνο στη φυσική και τις επιστήμες, αλλά δίδαξε πολύτιμα μαθήματα ζωής.
Το Υφυπουργείο Πολιτισμού ανακοινώνει τη διοργάνωση Ενημερωτικής Ημερίδας σχετικά με την προκήρυξη του διαγωνισμού στην Κύπρο για τον θεσμό «Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης 2030». Η Ημερίδα, που στόχο έχει να παρέχει πληροφόρηση στους εκπροσώπους των πόλεων που ενδιαφέρονται να διεκδικήσουν τον τίτλο «Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης 2030», θα πραγματοποιηθεί τη Δευτέρα, 29 Ιανουαρίου 2024, από τις 09:00 μέχρι τις 13:30, στο Προεδρικό Μέγαρο (Αίθουσα Εκδηλώσεων). Την Ημερίδα θα χαιρετίσει η έντιμη Υφυπουργός Πολιτισμού δρ Βασιλική Κασσιανίδου. Ακολούθως, η εμπειρογνώμονας στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή κα Sylvain Pasqua θα μιλήσει για τους στόχους, τα κριτήρια και τις διαδικασίες της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης. Θα μιλήσει στη συνέχεια και η κα Cristina Farinha, εμπειρογνώμονας και ερευνήτρια στην πολιτιστική κληρονομιά, τον πολιτισμό και τον τομέα των δημιουργικών βιομηχανιών για το πώς οι πόλεις μπορούν να κάνουν στρατηγική χρήση του πολιτισμού. Υπενθυμίζεται σχετικά ότι το Υφυπουργείο Πολιτισμού προκήρυξε στις 18 Δεκεμβρίου 2023 την έναρξη του Διαγωνισμού, μέσα από τον οποίο καλούνται οι πόλεις της Κύπρου να υποβάλουν την αίτησή τους για τη διεκδίκηση του τίτλου της «Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης 2030». Το Υφυπουργείο, ως Διαχειριστική Αρχή, έχει την ευθύνη, σε στενή συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για τη διεξαγωγή των διαδικασιών του διαγωνισμού αλλά και την επιλογή της πόλης η οποία θα λάβει τον τίτλο της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης για το έτος 2030 στην Κύπρο. Σύμφωνα με τις σχετικές αποφάσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) ο τίτλος της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης 2030 θα απονεμηθεί σε μία πόλη στην Κύπρο, σε μία πόλη στο Βέλγιο, αλλά και σε μία πόλη τρίτης χώρας, η οποία είναι υποψήφια χώρα ή δυνητικά υποψήφια για ένταξη στην ΕΕ. Η δράση αυτή είναι μια πρωτοβουλία της ΕΕ που στόχο έχει να αναδείξει τον πλούτο και την ποικιλομορφία καθώς και τις κοινές πολιτιστικές πτυχές στην Ευρώπη, συμβάλλοντας στην προσέγγιση των λαών της και στη βελτίωση της αμοιβαίας κατανόησης. Στην ιστοσελίδα του Υφυπουργείου (www.culture.gov.cy/ecoc2030cy) υπάρχει διαθέσιμη περαιτέρω ενημέρωση αναφορικά με την Ημερίδα Ενημέρωσης της 29ης Ιανουάριου 2024, όπως επίσης και περισσότερες λεπτομέρειες αναφορικά με την πρόσκληση υποβολής προτάσεων, τους κανονισμούς της διαδικασίας, τους στόχους και τα κριτήρια του διαγωνισμού για την «Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης 2030». Η συμμετοχή στην Ενημερωτική Ημερίδα αναφέρεται πως θα είναι εφικτή μόνο με αποδοχή της πρόσκλησης. Οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να δηλώσουν τη συμμετοχή τους μέχρι τις 24.01.2024 στην ηλ. διεύθυνση ecoc2030@culture.gov.cy ή στο τηλέφωνο 22809813. Το Υφυπουργείο Πολιτισμού, Τμήμα Νεότερου και Σύγχρονου Πολιτισμού, ανακοινώνει την προκήρυξη του «Προγράμματος Πολιτιστικής Αποκέντρωσης» για το έτος 2024. Στόχος του Προγράμματος είναι η προώθηση της Πολιτιστικής Αποκέντρωσης μέσα από μία σειρά ποιοτικών δραστηριοτήτων, οι οποίες συμβάλλουν: α) στην προαγωγή, την καλλιέργεια και τη διάδοση του πολιτισμού σε όσο το δυνατόν ευρύτερα στρώματα της υπαίθρου, β) στην ενθάρρυνση της κινητικότητας (mobility) των καλλιτεχνών και άλλων επαγγελματιών του πολιτισμού, και γ) στη διαμόρφωση καλλιτεχνικής αντίληψης και αισθητηρίου τόσο από τη θέση του δημιουργού όσο και από τη θέση του θεατή. Το Πρόγραμμα Πολιτιστικής Αποκέντρωσης επιχορηγεί πολιτιστικές δραστηριότητες, οι οποίες υλοποιούνται: α) από Φορείς ή Φυσικά Πρόσωπα. β) από Κοινοτικά Συμβούλια. Περισσότερες πληροφορίες για το Πρόγραμμα, σημείο Γ: «Για Δράσεις που στοχεύουν στην Πολιτιστική Αποκέντρωση», θα βρείτε εδώ. Τελευταία ημερομηνία υποβολής αιτήσεων είναι η Παρασκευή, 23 Φεβρουαρίου 2024. Τα Άγια Θεοφάνεια είναι μια από τις μεγαλύτερες εορτές της Χριστιανοσύνης-Κατ’ αυτήν εορτάζεται το μεγάλο γεγονός της Βαπτίσεως του Κυρίου στα ιορδάνεια νάματα και η θαυμαστή και σπάνια φανέρωση της Τριαδικής Θεότητος στον κόσμο
Η Βενετία πρόκειται να απαγορεύσει τα μεγάφωνα και τα γκρουπ άνω των 25 τουριστών, προκειμένου να αμβλυνθούν οι επιπτώσεις του υπερτουρισμού στην ιταλική πόλη. Οι νέοι κανόνες θα τεθούν σε ισχύ από τον Ιούνιο, ανέφερε η πόλη σε ανακοίνωσή της. Η χρήση των μεγαφώνων έχει απαγορευτεί, καθώς «δημιουργούν σύγχυση και αναστάτωση», προστίθεται. Ο υπερτουρισμός αναγνωρίζεται ευρέως ως επείγον ζήτημα για την πόλη, ένα από τα πιο δημοφιλή μέρη στην Ευρώπη. Υπενθυμίζεται ότι τον Σεπτέμβριο, η Βενετία ενέκρινε τη δοκιμαστική επιβολή τέλους 5 ευρώ για τους ημερήσιους επισκέπτες. Η Elisabetta Pesce, αξιωματούχος υπεύθυνη για την ασφάλεια της πόλης, δήλωσε ότι οι τελευταίες πολιτικές «αποσκοπούν στη βελτίωση της διαχείρισης των ομάδων που οργανώνονται στο ιστορικό κέντρο». Αναμένεται αύξηση των επισκεπτών Η πόλη έχει έκταση μόλις 7,6 τετραγωνικά χιλιόμετρα, αλλά φιλοξένησε σχεδόν 13 εκατομμύρια τουρίστες το 2019, σύμφωνα με την ιταλική εθνική στατιστική υπηρεσία. Ο αριθμός των επισκεπτών αναμένεται να ξεπεράσει τα προ της πανδημίας επίπεδα τα επόμενα χρόνια. Νωρίτερα φέτος η Unesco δήλωσε ότι η πόλη θα πρέπει να προστεθεί στον κατάλογο των μνημείων παγκόσμιας κληρονομιάς που κινδυνεύουν, καθώς οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής και του μαζικού τουρισμού απειλούν να προκαλέσουν μη αναστρέψιμες αλλαγές σε αυτήν. Το 2021, απαγορεύτηκε η είσοδος μεγάλων κρουαζιερόπλοιων στο ιστορικό κέντρο της Βενετίας μέσω του καναλιού Giudecca, μετά τη συντριβή ενός πλοίου στο λιμάνι. Οι επικριτές είχαν επίσης υποστηρίξει ότι τα πλοία προκαλούν ρύπανση και διαβρώνουν τα θεμέλια της πόλης, η οποία υποφέρει από τακτικές πλημμύρες. Το Υφυπουργείο Πολιτισμού, σε συνέχεια της ανακοίνωσης που έχει δώσει στη δημοσιότητα με τα αποτελέσματα της διαδικασίας αξιολόγησης για τις χορηγίες που αφορούν τη μερική χρηματοδότηση θεατρικών παραγωγών Α’ Εξαμήνου 2024, αλλά και σε συνέχεια των αντιδράσεων κάποιων οργανωμένων συνόλων, επιθυμεί να διευκρινίσει τα ακόλουθα: Το Υφυπουργείο Πολιτισμού κατανοεί πλήρως την ανάγκη για περισσότερη υποστήριξη όλων των τομέων που αφορούν τον πολιτισμό, φυσικά και τον χώρο του θεάτρου, και εργάζεται συστηματικά προς αυτήν την κατεύθυνση. Πρόθεση και δέσμευση του Υφυπουργείου είναι, με τα υπάρχοντα μέσα και τους πόρους που διαθέτει, να υποστηρίξει όσο το δυνατόν περισσότερες θεατρικές παραγωγές από όσο το δυνατόν περισσότερους φορείς. Γνώμονας είναι ο σεβασμός και η προσφορά ίσων ευκαιριών σε όλους ανεξαιρέτως τους φορείς που εκπροσωπούν τον πολιτισμό της χώρας μας και αδιαμφισβήτητα συνεισφέρουν σε αυτόν. Σε ό,τι αφορά το Σχέδιο Θυμέλη του Α’ εξαμήνου του 2024 αναφέρεται ότι θα διατεθούν για τη χρηματοδότηση επαγγελματικών θεατρικών παραγωγών γύρω στις €654.000, σε σύγκριση με €570.000 που διατέθηκαν την αντίστοιχη περίοδο του 2023. Υπάρχει δηλαδή μια αύξηση της τάξεως του 15%. Το εν λόγω ποσό των €654.000 για το Α’ εξάμηνο του Σχεδίου ΘΥΜΕΛΗ διαμοιράστηκε, στη βάση των κριτηρίων που έχουν τεθεί, σε 18 φορείς – από τους 19 που αιτήθηκαν – εκ των οποίων: (α) 11 αιτήθηκαν και έλαβαν επιχορήγηση για πρώτη φορά ή έχουν λάβει αυξημένη χορηγία σε σχέση με την περσινή. (β) 7 έχουν λάβει μειωμένη χορηγία σε σχέση με πέρυσι. Αναφέρεται πως αντίστοιχο ποσό θα διατεθεί με διαδικασία αξιολόγησης και για το Β’ εξάμηνο του 2024, διοχετεύοντας εντός του έτους 2024 το συνολικό ποσό των €1.300.000 στο κυπριακό θέατρο για μερικές χρηματοδοτήσεις παραστάσεων. Επισημαίνεται, επίσης, ότι το Σχέδιο ΘΥΜΕΛΗ προσφέρει μόνο μερική στήριξη της παραγωγής θεατρικών παραστάσεων και όχι την εξ ολοκλήρου χρηματοδότηση των παραγωγών. Προς περαιτέρω ενίσχυση των θεατρικών φορέων, το «Σχέδιο Κάλυψης Λειτουργικών Δαπανών 2024» δίνει τη δυνατότητα στους φορείς να λάβουν πρόσθετες πιστώσεις μέχρι και €20.000. Το τελευταίο αυτό Σχέδιο ευνοεί και στηρίζει τα θέατρα που έχουν «στέγη», παρέχοντας αυξημένες πιστώσεις στο Σχέδιο αυτό σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές, διοχετεύοντας στο κυπριακό θέατρο προς στήριξή του ένα επιπλέον κονδύλι της τάξης των €200.000. Τέλος, το χορηγικό σχέδιο ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ, Υποκατηγορία ΘΕΑΤΡΟ, επιτρέπει ακόμη μία σημαντική πηγή χρηματοδότησης στους φορείς του θεάτρου. Υπενθυμίζεται ότι το Σχέδιο ΘΥΜΕΛΗ περιήλθε πρόσφατα κάτω από το Υφυπουργείο Πολιτισμού και κληροδότημά του ήταν αφενός οι αυτόδηλες αδυναμίες του αρχικού σχεδίου, οι οποίες σταδιακά βελτιώνονται και αφετέρου, η ανάγκη εξισορρόπησης των πολλών και αντικρουόμενων αναγκών και φωνών εντός του χώρου του κυπριακού θεάτρου. Είναι γεγονός ότι έχουν γίνει αρκετά θετικά βήματα στο Σχέδιο ΘΥΜΕΛΗ και ο μηδενισμός των σημαντικών βελτιώσεών του και της ισονομίας που δημιουργεί με τη διαδικασία αξιολόγησής του το αδικεί, όπως αδικεί και τους φορείς που κατάφεραν με την αξία τους και την υψηλή βαθμολογία τους να πάρουν μέρος από τη χορηγία του Σχεδίου ΘΥΜΕΛΗ. Το Υφυπουργείο εκφράζει την πρόθεσή του να εργαστεί μαζί με όλους τους φορείς, με καλή διάθεση και σεβόμενοι τις ανάγκες όλων των εμπλεκόμενων μερών, για την περαιτέρω αναβάθμιση του Σχεδίου, πάντοτε στο πλαίσιο των δημοσιονομικών του δυνατοτήτων και των νενομισμένων διαδικασιών. Κοινός στόχος όλων θα πρέπει να είναι η δημιουργία ενός υγιούς θεατρικού οικοσυστήματος που θα προάγει τον πλουραλισμό, τη συμπερίληψη, την αριστεία και την αειφορία. Η καλή πρόθεση όλων των εμπλεκόμενων μερών θεωρούμε πως είναι δεδομένη. Σε συνέχεια των πιο πάνω, επισημαίνεται ότι σύμφωνα και με προηγούμενη δέσμευση του Υφυπουργείου, αλλά και με στόχο τη βελτίωση του Σχεδίου, θα διενεργηθεί δημόσια διαβούλευση εντός του ερχόμενου Φεβρουαρίου για εις βάθος συζήτηση των θεμάτων και σημείων που χρήζουν βελτίωσης. Στόχος μας είναι η προκήρυξη του αναθεωρημένου σχεδίου για το Β’ εξάμηνο να γίνει μέχρι το τέλος Μαρτίου, ούτως ώστε οι φορείς να έχουν αρκετό χρόνο να προετοιμάσουν τις προτάσεις τους. (ΕΦυς/ΑΣΠ/ΓΣ) Ο «πατέρας της ευδαιμονίας», ο φιλόσοφος Αριστοτέλης, είχε 4 κανόνες για τη ζωή που μπορούν να δώσουν περισσότερη ευτυχία σε αυτή…
|
APXEIO
March 2024
Click to set custom HTML
Click to set custom HTML
|