ΓΡΑΦΕΙ Ο Γιαννάκης Ομήρου* Μετά την ηχηρή κατάρρευση της διαπραγματευτικής διαδικασίας στο Κραν-Μοντάνα επικράτησε η άποψη, συνεργούσης και της Γενικής Γραμματείας του ΟΗΕ, ότι πρέπει να υπάρξει περίοδος «περισυλλογής». Ωστόσο θα ήταν ολέθριο αυτή η άποψη να οδηγεί σε μια παραλυτική απραξία η οποία να ισοδυναμεί με πλήρη ακινησία ως προς την επιδίωξη της λυτρωτικής λύσης. Πρώτο και βασικό καθήκον της Κυπριακής Δημοκρατίας και της Ελληνικής Κυπριακής πλευράς, η λησμονημένη διαμόρφωση πρότασης – περιγράμματος λύσης του Κυπριακού, το οποίο να κατατεθεί ενώπιον της διεθνούς και της ευρωπαϊκής κοινότητας. Να υπενθυμίσουμε ότι ο σημερινός Πρόεδρος της Δημοκρατίας είχε δεσμευθεί προεκλογικά ότι θα αναλάμβανε πρωτοβουλία για διαμόρφωση και κατάθεση ενός τέτοιου περιγράμματος λύσης. Υπόσχεση και δέσμευση που αθετήθηκε. Βάση ενός τέτοιου περιγράμματος λύσης θα πρέπει να αποτελέσουν οι ομόφωνες αποφάσεις του Εθνικού Συμβουλίου του 1989, καθώς και το περιεχόμενο του κοινού ανακοινωθέντος του Εθνικού Συμβουλίου του 2009. Στόχος, μια αξιόπιστη και νομικά -συνταγματικά τεκμηριωμένη πρόταση η οποία, πέραν της αυτονόητης χρησιμότητας της, θα απαντά και σε όσους κακόπιστα προβάλλουν τον ανήκουστο ισχυρισμό ότι «οι Έλληνες Κύπριοι δεν επιθυμούν λύση».
Σημαντικό είναι να υπογραμμιστεί ότι λεγόμενες συμφωνίες για έναρξη διαπραγματεύσεων, θα πρέπει να τύχουν βελτίωσης για να είναι συμβατές με μια ομοσπονδιακού τύπου λύση, συμβατή με τους κανόνες του διεθνούς δικαίου. Όπως η συμφωνία της 11ης Φεβρουαρίου του 2014, με τις «εποικοδομητικές» ασάφειες που οδηγούν σε αμφισημία στην ερμηνεία της κυριαρχίας. Η κυριαρχία έπρεπε να προσδιορίζεται ως «μία μόνη και αδιαίρετη», η οποία εκπηγάζει από τον λαό και όχι από τις «κοινότητες». Η τουρκική πλευρά είναι προφανές ότι επεδίωξε υιοθέτηση των προνοιών του Σχεδίου Ανάν για την «κυριαρχία». Οι πρόνοιες του Σχεδίου Ανάν (άρθρο 2 (1)(α) (β) και (γ) του Μέρους «Κύρια άρθρα») προνοούν: (1)(β): Ότι «η Ομοσπονδιακή Κυβέρνηση κυριαρχικά ασκεί τις εξουσίες που καθορίζονται στο Σύνταγμα, ώστε να διασφαλίζεται ότι η Κύπρος θα μπορεί να μιλά και να ενεργεί με μια φωνή διεθνώς και στην Ευρωπαϊκή Ένωση…» ενώ στο αμέσως επόμενο άρθρο αναφέρεται: (1)(γ): «οι συνιστώσες πολιτείες, έχουν ίσο καθεστώς (status). Εντός των ορίων του Συντάγματος, αυτές θα ασκούν κυριαρχικά όλες τις εξουσίες που δεν ανήκουν («vested») δια του Συντάγματος στην Ομοσπονδιακή Κυβέρνηση …». Είναι προφανές από αυτές τις διατυπώσεις του Σχεδίου Ανάν, του οποίου τη νεκρανάσταση δεν αποκρύβει ότι επιδιώκει η τουρκική πλευρά, ότι η «κυριαρχία» δεν θα είναι «μία, μόνη και αδιαίρετη» αλλά θα είναι τρικέφαλος. Άκρως επικίνδυνη και η αποδοχή της τουρκικής απαίτησης, σε ότι αφορά την κυριαρχία. Όπως και η αναφορά σε «εσωτερική ιθαγένεια» που, αναπόφευκτα, ενισχύει την τρικέφαλο κυριαρχία. Η ουσία του Κυπριακού, δηλαδή ο τερματισμός της κατοχής, η απομάκρυνση των εποίκων και η κατάργηση των εγγυήσεων του 1960, απουσιάζουν από τη συμφωνία. Περαιτέρω θα πρέπει να επιδιωχθεί η αποσύνδεση της εσωτερικής από τη διεθνή πτυχή του Κυπριακού. Πολύ σωστά η σημερινή Ελληνική Κυβέρνηση κατέστησε σαφές ότι εκείνο που την αφορά ως εγγυήτρια δύναμη, είναι το θέμα της αποχώρησης στρατευμάτων, η κατάργηση των αναχρονιστικών εγγυήσεων του 1960 και η απομάκρυνση των εποίκων. Επειδή προβάλλεται η άποψη ότι με τις εξελίξεις στις σχέσεις Ε.Ε. – Τουρκίας, η δυνατότητα άσκησης πιέσεων από δικής μας πλευράς προς την Τουρκία μέσω Ε.Ε. έχει εκμηδενιστεί, θα πρέπει να υπομνησθεί ότι πέραν του στόχου της πλήρους ένταξης της Τουρκίας στην Ε.Ε. ανοικτή παραμένει και θα παραμείνει η ειδική εταιρική σχέση. Συνεπώς η απαίτηση της Κυπριακής Δημοκρατίας για εκπλήρωση των Κυπριογενών υποχρεώσεων της Τουρκίας θα πρέπει να παραμένει αμετακίνητη. Το ίδιο ισχύει και για την αναβάθμιση της Τελωνειακής Ένωσης Τουρκίας – Ε.Ε. Αντί λοιπόν της διολίσθησης στη διαβόητη περισυλλογή – απραξία, το χρέος μας είναι να καταβάλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια να αποτρέψουμε τους οφθαλμοφανείς κινδύνους. Για διπλή κυριαρχία, διπλή ιθαγένεια, συνομοσπονδιακή δομή, παρθενογένεση, μόνιμες παρεκκλίσεις από το κοινοτικό κεκτημένο μέσω κήρυξης της λύσης ως πρωτογενούς δικαίου. *Τέως Πρόεδρος Βουλής των Αντιπροσώπων Φωτογραφία: Φίλιππος Χρίστου
0 Comments
Leave a Reply. |
APXEIO
April 2024
Click to set custom HTML
Click to set custom HTML
|