ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΕΣΟΔΩΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗ ΥΔΡΟΓΟΝΑΝΘΡΑΚΩΝ: Το Νορβηγικό μοντέλο ταιριάζει στην Κύπρο30/9/2016 ΤΟΥ ΠΑΝΟΥ ΠΑΠΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ* Ξεκίνησε τη Δευτέρα 19 Σεπτεμβρίου ενώπιον της Βουλής των Αντιπροσώπων η συζήτηση για τη ψήφιση του νομοσχεδίου για την ίδρυση του Ταμείου διαχείρισης των εσόδων που θα προκύπτουν από την εκμετάλλευση των κυπριακών κοιτασμάτων υδρογονανθράκων. Κρίνεται θετικά η έγκαιρη κατάθεση του νομοσχεδίου, αρκετά πριν από την έναρξη εισροής κεφαλαίων, η οποία θα μπορούσε να δημιουργήσει πειρασμούς για αχρείαστες δαπάνες. Στα θετικά κρίνεται επίσης η αναγνώριση αποπληρωμής του κρατικού χρέους, η αποταμίευση μέρους των εισροών για τις επόμενες γενεές καθώς και η πρόνοια για τις επενδύσεις να γίνονται αποκλειστικά στο εξωτερικό.
0 Comments
ΤΟΥ ΔΡΟΣ ΧΡΙΣΤΟΥ ΑΧΙΛΛΕΩΣ ΘΕΟΔΟΥΛΟΥ* Μετά την εκλογή του Προέδρου της Γενικής Συνέλευσης, απομένει τώρα η επιλογή του επόμενου Γενικού Γραμματέα του ΟΗΕ. Ο κ. Ban Ki-Moon, που υπηρέτησε τον Οργανισμό από την 1η Ιανουαρίου, 2007, θα αποχωρήσει στις 31 Δεκεμβρίου, 2016. Από καιρό, οι υποψήφιοι για την θέση του συνωστίζονται. Αρχίσαμε με 12 υποψηφίους (6 γυναίκες και 6 άντρες), πέσαμε στους 10 και αναμένεται να μείνουν 5 υποψήφιοι ως το τέλος. Η δήλωση του Ειδικού Συμβούλου του ΓΓ του ΟΗΕ για το κυπριακό, Έσπεν Μπαρθ Άιντε, ότι οι δύο πλευρές πρέπει να χρησιμοποιήσουν την πρόοδο που έχουν στα χέρια τους, αλλιώς, όπως είπε, θα αναγκαστούν να δώσουν λογαριασμό γιατί δεν χρησιμοποίησαν την ευκαιρία που είχαν στα χέρια τους, αποτελεί απροκάλυπτη απειλή, η οποία απορρίπτεται ως παντελώς απαράδεκτη. Ο κ. Άιντα είναι υποτίθεται ο εκπρόσωπος του θεματοφύλακα του διεθνούς δικαίου και δεν θα έπρεπε να εξακοντίζει απειλές, αλλά να φροντίσει έτσι ώστε το περιεχόμενο των διαπραγματεύσεων και βεβαίως η όποια ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΑΚΗ Λ. ΟΜΗΡΟΥ* Στη σημαντική του ομιλία ενώπιον της ολομέλειας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στο Στρασβούργο ο Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ζαν Κλοντ Γιούνκερ, έθεσε τις πραγματικές διαστάσεις της πολύπλευρης κρίσης που αντιμετωπίζει η Ε.Ε. Όχι μόνο λόγω του BREXIT αλλά και των ευρύτερων προβλημάτων. Της λιτότητας, της διατάραξης της κοινωνικής συνοχής, της προσφυγικής κρίσης, της ανεργίας και της εντεινόμενης αναξιοπιστίας των Ευρωπαϊκών Θεσμών. ΤΟΥ ΘΕΟΔΟΣΗ ΓΡΟΥΤΑ* Καθημερινά «εξουσιαστές» και «εξουσιαζόμενοι» γινόμαστε μάρτυρες μιας κατάπτωσης και παρακμής θεσμών και αξιών στη χώρα μας, ως απότοκο μιας απαξίωσης που συντελέστηκε όχι αδικαιολόγητα, αλλά με αφετηρία την εμπλοκή υπουργών, δημοτικών αρχόντων και άλλων κρατικών αξιωματούχων και μη, σε σειρά σκανδάλων και ατασθαλιών, τα οποία υπονόμευσαν δραστικά το κύρος και την αξιοπιστία των θεσμών. ΤΟΥ ΜΑΡΙΟΥ ΜΑΥΡΙΔΗ* Αυτές τις μέρες συζητούμε στη Βουλή το θέμα της μεταρρύθμισης της Δημόσιας Υπηρεσίας. Όλα όσα περιλαμβάνονται στην προτεινόμενη μεταρρύθμιση είναι ορθά αλλά δεν είναι αρκετά για μια εκ βάθρων αναδιάρθρωση της Δημόσιας Υπηρεσίας. Τα νομοσχέδια της μεταρρύθμισης αφορούν το ρυθμό αύξησης του κρατικού μισθολογίου, την κινητικότητα των εργαζομένων της δημόσιας υπηρεσίας, τον τρόπο που θα δίδονται οι αυξήσεις, την αξιολόγηση των εργαζομένων πλην της ποσόστωσης διότι έχει κριθεί αντισυνταγματική, κλπ. ΤΗΣ ΑΝΤΙΓΟΝΗΣ ΠΕΡΙΚΛΕΟΥΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ* Πολύωρες οι πρώτες συνεδρίες της επιτροπής θεσμών στη νέα Βουλή με προσκεκλημένο τον Αθανάσιο Ορφανίδη. Ωστόσο τίποτα νέο δεν ακούσαμε δυστυχώς! Τα ίδια ερωτήματα έχουν τεθεί ξανά και ξανά. Τα επαναλαμβάνει φορτικά ο απλός πολίτης, που άδικα φορτώθηκε στους ώμους τα ασύγγνωστα λάθη, τις παραλείψεις και την κακοδιαχείριση των τραπεζών και τις τραγικές συνέπειες της οικονομικής κρίσης. Στο καθημερινό του ερώτημα «ποιος φταίει», δεν παίρνει ξεκάθαρες απαντήσεις. Αυτό το θέμα της επίκλησης του πανδαμάτορος χρόνου, σε ότι αφορά τη λύση του κυπριακού, ακόμα δεν το έχω καταλάβει. «Τσιμεντώνονται» τα κατεχόμενα, μας λένε οι υποστηριχτές της «όποιας λύσης». Και επειδή «τσιμεντώνονται» τα κατεχόμενα (που δεν είναι τους τελευταίους μήνες που «τσιμεντώνονται»), πρέπει να σπεύσουμε να τα «πουλήσουμε»; Δηλαδή, γινόμαστε με τη θέληση μας, θύματα των τουρκικών εκβιασμών; Το τελευταίο χρονικό διάστημα, το κατοχικό καθεστώς ΤΟΥ ΔΡΑ ΑΝΤΩΝΗ ΣΤ. ΣΤΥΛΙΑΝΟΥ* Ο Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ζαν-Κλοντ Γιούνκερ παρέδωσε στις 14 Σεπτεμβρίου 2016 την ομιλία του ενώπιον του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για την Κατάσταση της Ένωσης. Η ομιλία αποτελεί, κάθε Σεπτέμβριο, την απαρχή του διαλόγου μεταξύ των οργάνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την προετοιμασία του προγράμματος εργασίας της Ένωσης για το επόμενο έτος. Η φετινή ομιλία του Προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είναι η πρώτη που γίνεται με δεδομένη την απόφαση του Ηνωμένου Βασιλείου για αποχώρηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση. ΤΗΣ ΕΛΕΝΗΣ ΘΕΟΧΑΡΟΥΣ Η ενημέρωση του Εθνικού Συμβουλίου από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας δεν μάς καθησύχασε καθόλου. Δεν αμφισβητώ την καλή πρόθεση του Προέδρου για την επίλυση του Κυπριακού, ωστόσο πιστεύω ότι λόγω της εσφαλμένης νομικής βάσης επάνω στην οποία οικοδομήθηκαν οι συνομιλίες τον έχουν οδηγήσει σε επικίνδυνες ατραπούς. Αυτά δε που εμφανίζονται ως συμφωνηθέντα με την Άγκυρα και τον Ακιντζί ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΑΚΗ Λ. ΟΜΗΡΟΥ* Στις 22 Αυγούστου του 1991 επιδόθηκε στον τότε Πρόεδρο της Δημοκρατίας Γιώργο Βασιλείου και στα μέλη του Εθνικού Συμβουλίου ένα άκρως σημαντικό υπόμνημα των διαπρεπών καθηγητών του Συνταγματικού Δικαίου Αριστόβουλου Μάνεση, Δημήτρη Τσάτσου και Γιώργου Παπαδημητρίου, που αφορούν σε συνταγματικά ζητήματα που ετίθεντο από το Σχέδιο Ντε Κουεγιάρ για λύση του Κυπριακού προβλήματος. ΤΟΥ ΔΡΟΣ ΧΡΙΣΤΟΥ ΑΧΙΛΛΕΩΣ ΘΕΟΔΟΥΛΟΥ* Με τα γεγονότα της Τουρκίας της 15ης Ιουλίου, 2016, είναι αναπόσπαστα συνδεδεμένο το όνομα του αυτό-εξόριστου ιμάμη Fethullah Gülen. Ο Ερντογάν από την πρώτη μέρα μιλούσε για πραξικόπημα Gülen και ζητά από τότε την έκδοση του από τις ΗΠΑ, όπου διαμένει από το 1999. Ποιος είναι, όμως, αυτός ο Gülen και γιατί τόσο λυσσαλέα πολεμά την ύπαρξη του ο Πρόεδρος της Τουρκίας ; Η διαφωνία του Πόλυ Πολυβίου, όπως αποκαλύπτεται μέσα από τις επιστολές του που διέρρευσαν, αφορούν σε μεγάλο βαθμό το θέμα του μηχανισμού επίλυσης διαφορών στο μελλοντικό κράτος, που θα προκύψει – υποτίθεται – από τις διαπραγματεύσεις για το κυπριακό. Αυτό που είναι πολύ καλά γνωστό ότι συζητείται, είναι στην Εκτελεστική, τη Νομοθετική και τη Δικαστική εξουσία, τα αδιέξοδα στην επίλυση των διαφορών, να διευθετούνται με τη μέθοδο της πρόσθεσης ή αφαίρεσης, δηλαδή στην υφιστάμενη σύνθεση των μελών κάποιας από αυτές τις εξουσίες να ΤΟΥ ΔΡΑ ΑΝΤΩΝΗ ΣΤ. ΣΤΥΛΙΑΝΟΥ* Η φετινή σύνοδος των G20 που πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά στην Κίνα μεταξύ 4-5 Σεπτεμβρίου 2016 αποτελεί την 11η τέτοια σύνοδο κορυφής των μεγαλύτερων οικονομικά κρατών του κόσμου (Αργεντινή, Αυστραλία, Βραζιλία, Καναδάς, Κίνα, Γαλλία, Γερμανία, Ινδία, Ινδονησία, Ιταλία, Ιαπωνία, Μεξικό, Ρωσία, Σαουδική Αραβία, Νότιος Αφρική, Κορέα, Τουρκία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής) και σε αυτήν συμμετέχει η Ευρωπαϊκή Ένωση ως οργανισμός. Τονίζεται ότι σε αυτήν συμμετέχουν 19 χώρες και η Ευρωπαϊκή Ένωση, που εκπροσωπείται στην σύνοδο από τον Πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου και τον Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ενώ έχουν επίσης προσκληθεί να συμμετάσχουν 8 άλλα κράτη (Τσάντ, Αίγυπτος, Καζακστάν, Λάος, Σενεγάλη, Ισπανία, Σιγκαπούρη και Ταϊλάνδη) και 8 διεθνείς οργανισμοί, συμπεριλαμβανομένου του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών. ΤΟΥ ΜΑΡΙΟΥ ΜΑΥΡΙΔΗ* Εάν πράγματι η Λαϊκή Τράπεζα ήταν αφερέγγυα από τις αρχές του 2012, τότε δεν είχε το δικαίωμα να λαμβάνει έκτακτη ρευστότητα ή emergency liquidity assistance (ELA) από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα. Αυτό σημαίνει ότι η Λαϊκή Τράπεζα θα έπρεπε να πουληθεί από τότε σε επενδυτές, οι οποίοι θα κατέβαλλαν τα απαραίτητα κεφάλαια για να διαθέτει η τράπεζα κεφαλαιακή επάρκεια και να συνεχίσει να λειτουργεί. Ακόμα και αν δεν υπήρχαν επενδυτές διατεθειμένοι να καταβάλουν τα κεφάλαια, οι καταθέτες θα μπορούσαν να συνεισφέρουν με ένα κούρεμα πολύ μικρότερο από αυτό που υπέστησαν. ΤΗΣ ΔΡ. ΕΛΕΝΗΣ ΘΕΟΧΑΡΟΥΣ Φυσικά δεν θα υπάρχει επιστροφή, γιατί η Κυπριακή Δημοκρατία θα εκλείψει και με την δική μας βούληση και υπογραφή. Αυτών που θα υπογράψουν δηλαδή και αυτών που θα αποδεχθούν την λύση. Ο κίνδυνος να βρεθεί η Κύπρος σε μη αναστρέψιμες συνθήκες λόγω των λανθασμένων χειρισμών των διαπραγματευτών είναι υπαρκτός. Τους ολέθριους χειρισμούς του Προέδρου ανέδειξε προσφάτως και ο ΤΟΥ ΔΡΟΣ ΧΡΙΣΤΟΥ ΑΧΙΛΛΕΩΣ ΘΕΟΔΟΥΛΟΥ* Στην περιοχή μας η χώρα που είναι στο επίκεντρο της επικαιρότητας είναι η Τουρκία. Όχι σε αξιοζήλευτη θέση. Η Τουρκία βρίσκεται σε δύσκολη θέση σε πολλούς τομείς. Κυβέρνηση από το ίδιο κόμμα, το AKP, εδώ και 14 χρόνια. Ο αρχηγός του, Recep Tayyip Ερντογάν, είναι Πρωθυπουργός και σήμερα Πρόεδρος της χώρας, από το 2003. ΤΟΥ ΜΑΡΙΟΥ ΜΑΥΡΙΔΗ* Οι περισσότερες χώρες του πλανήτη δεν διαθέτουν Εθνικά Συστήματα Υγείας που να καλύπτουν ολόκληρο τον πληθυσμό. Σε πολλές από αυτές τις χώρες μάλιστα δεν υπάρχουν καθόλου κρατικές υπηρεσίες υγείας παρά μόνο ιδιωτικές, οι οποίες βεβαίως χρεώνουν τους ασθενείς. Ως αποτέλεσμα μόνο αυτοί που έχουν χρήματα μπορούν να απολαμβάνουν ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, με ιδιωτική ασφάλιση ή κατ’ ευθείαν από τη τσέπη τους κάθε φορά που επισκέπτονται τον γιατρό ή κάποιο νοσηλευτήριο. Όσοι δεν έχουν χρήματα, παραμένουν άρρωστοι ή πεθαίνουν. Αυτή είναι η ωμή πραγματικότητα και είναι γι’ αυτό το λόγο που ένα Γενικό Σχέδιο Υγείας για ολόκληρο τον πληθυσμό, το οποίο να λειτουργεί με επάρκεια, είναι ύψιστη προτεραιότητα σε μια κοινωνία. Από τις 200 περίπου χώρες του πλανήτη, 40 μόνο διαθέτουν κάποιας μορφής καθολικής ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης για τους πολίτες τους. Όλα τα συστήματα είναι σχεδιασμένα για να καλύπτουν ολόκληρο τον πληθυσμό, για όλες τις θεραπείες, αλλά διαφέρουν ως προς τη φιλοσοφία τους και τον τρόπο λειτουργίας τους. Βασικά, υπάρχουν τέσσερα μοντέλα Εθνικών Σχεδίων Υγείας τα οποία εφαρμόζονται σήμερα. Τα κοινά ανακοινωθέντα ή κοινές δηλώσεις, του Χριστόφια με τον Ταλάτ και αργότερα με τον Έρογλου, ήταν η αρχή της διολίσθησης του κυπριακού, από το 2008 και μετά. Μιας διολίσθησης, που επέφερε καταστροφικές υποχωρήσεις, οι οποίες «κλειδώθηκαν» και μετατράπηκαν στο Κείμενο Συγκλίσεων 2008 -2012, το επονομαζόμενο έγγραφο συγκλίσεων του Ντάουνερ. ΤΟΥ ΜΑΡΙΟΥ ΜΑΥΡΙΔΗ* Ο ρυθμός ανάπτυξης τη Κυπριακής οικονομίας επιταχύνεται και η ανεργία μειώνεται, όχι όμως σε ικανοποιητικό βαθμό. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, ο ρυθμός αύξησης του Πραγματικού Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος (ΑΕΠ) έχει αυξηθεί κατά 2.9% σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του προηγούμενου χρόνου. Μετά από έξι διαδοχικές αυξήσεις του ΑΕΠ είναι πλέον ξεκάθαρο ότι η οικονομία έχει αφήσει την ύφεση πίσω της, η οποία έχει διαρκέσει πέντε χρόνια (με εξαίρεση το 2011) και έχει προκαλέσει την απώλεια δεκάδων θέσεων εργασίας και το κλείσιμο χιλιάδων επιχειρήσεων, μικρών και μεγάλων. Η οικονομική ανάπτυξη ήταν οριζόντια σε όλους γενικά τους τομείς της οικονομίας, όμως ο τουρισμός ήταν ο τομέας που πραγματικά ώθησε την οικονομία προς τα πάνω. Τα τελευταία οκτώ χρόνια, το μόνο που «πέτυχε» η πολιτική των δύο κυβερνήσεων στο κυπριακό, είναι να αποενοχοποιήσει πλήρως την Τουρκία, να την αθωώσει για τον κατοχικό της ρόλο και να την καταστήσει, από θύτη, εισβολέα και κατακτητή, αλλά ένα μέρος της διαδικασίας εξεύρεσης λύσης του κυπριακού. Αυτό έκανε ο Χριστόφιας, με τις γνωστές του ανιστόρητες θέσεις για τις δύο «μητέρες πατρίδες» που έκαναν εισβολή στην Κύπρο, αυτό έκανε ο νυν ΓΓ του ΑΚΕΛ με τα συμπεράσματα του όταν πήγε στην Τουρκία, ότι η Άγκυρα θέλει λύση, αυτό έκανε και ο Πρόεδρος Αναστασιάδης στις |
APXEIO
March 2024
Click to set custom HTML
Click to set custom HTML
|