ΓΡΑΦΕΙ Ο Νίκος Σύκας* Εάν η δημιουργικότητα μπορεί να χαρακτηριστεί ως το «σουηδικό κλειδί» στην εκλογική μάχη για τις προεδρικές του 2018, η καινοτομία αποτελεί τον «ελβετικό σουγιά» της αειφόρου διακυβέρνησης. Κύριο ζητούμενο η γεφύρωση του χάσματος ανάμεσα στη στρατηγική (το προεκλογικό πρόγραμμα) και την εκτέλεση (την υλοποίηση των προτάσεων). Η πολιτική επικοινωνία εστιάζει στο «είναι» και στα θετικά του υποψήφιου προέδρου. Η καινοτομία αποτελεί την πηγή διαφοροποίησης και το εργαλείο για την επίτευξη διατηρήσιμου ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος. Η δημιουργικότητα και η καινοτομία πολλαπλασιάζουν την απόδοση των δημοσίων πολιτικών και της προεκλογικής εκστρατείας.
Οι επιχειρήσεις και ο ιδιωτικός τομέας είναι οι μηχανές της καινοτομίας. Όμως οι καινοτομικές δραστηριότητες των επιχειρήσεων επηρεάζονται από τις πολιτικές καινοτομίας και τον ρόλο των θεσμών. Η ένταση της καινοτομίας εξαρτάται από την αλληλεπίδραση μεταξύ των στρατηγικών του ιδιωτικού τομέα και των πολιτικών του δημόσιου τομέα – ρυθμιστικό πλαίσιο, κίνητρα κ.ά. Σύμφωνα με την Έκθεση Παγκόσμιας Ανταγωνιστικότητας 2017-2018 του World Economic Forum, η Κύπρος βρίσκεται στον πάτο της παγκόσμιας κατάταξης (110η θέση ανάμεσα σε 137 χώρες) στον κρίσιμο δείκτη «ικανότητα για καινοτομία». Η γραφειοκρατία σημείωσε αρνητικό ρεκόρ οκταετίας, παραμένοντας ένας από τους πιο προβληματικούς παράγοντες για το επιχειρείν. Όταν οι κανονισμοί και οι διαδικασίες χαρακτηρίζονται από απλότητα, ευκολία και ταχύτητα, οι πολίτες και οι επιχειρήσεις ανταποκρίνονται περισσότερο στις υποχρεώσεις τους και αξιοποιούν σε μεγαλύτερο βαθμό τις ευκαιρίες και τα κίνητρα που τους παρέχονται. Όταν οι πολίτες είναι σωστά ενημερωμένοι μπορούν να λαμβάνουν καλύτερες αποφάσεις. Οι πολιτικές πρέπει να εστιάζουν περισσότερο στη μέθοδο και τη νοοτροπία και να σχεδιάζονται με επίκεντρο τους πολίτες και όχι να αναμένεται οι πολίτες να ανασχεδιάσουν τον τρόπο που σκέφτονται ή τις ζωές τους γύρω από τις δημόσιες πολιτικές. Το ζητούμενο είναι να προσεγγίσουμε τους νέους μέσω της δικής τους πλατφόρμας και κοινωνικού πλαισίου, να τους δώσουμε την ευκαιρία να εκφράσουν τις απόψεις τους. Η σωστή ενημέρωση για την όλη εκλογική διαδικασία και για τον τρόπο, τον χρόνο και τον τόπο της ψηφοφορίας μπορούν να αυξήσουν την προσέλευση στις κάλπες. Ο σχεδιασμός των δημοσίων πολιτικών πρέπει να στηρίζεται στην πιλοτική εφαρμογή και την επιστημονική τεκμηρίωση της αποτελεσματικότητας και του αντίκτυπου των δράσεων. Πρώτη προτεραιότητα των εθνικών κυβερνήσεων και των επιχειρήσεων πρέπει να είναι η ευημερία των ανθρώπων και όχι απλά η αύξηση του ΑΕΠ. Η επιστήμη της ευημερίας των ανθρώπων άρχισε ήδη να αλλάζει τη συμπεριφορά της κοινωνίας των πολιτών. *Σύμβουλος Στρατηγικής & Καινοτομίας
0 Comments
Leave a Reply. |
APXEIO
April 2024
Click to set custom HTML
Click to set custom HTML
|