ΓΡΑΦΕΙ Η Κλαίλια Τομπόλη-Θεοδούλου* Θα μου πείτε: Τι σε νοιάζει εσένα για τη Νομική Υπηρεσία της Δημοκρατίας; Εσύ έχεις αφυπηρετήσει. Κι’ όμως, με νοιάζει. Όταν υπήρξα νομικός λειτουργός της για περισσότερα από 40 χρόνια, δεν μπορούσα παρά να τη νιώθω σαν σπίτι μου. Και, ως πρώην λειτουργός της για τόσα πολλά χρόνια, έχω κι’ εγώ να πω κάτι για την Υπηρεσία αυτή, σε σχέση με το τελευταίως πολυσυζητημένο, και από ορισμένους, λίγους ευτυχώς, παρεξηγημένο, θέμα του αιτήματος για «απεγκλωβισμό» των νομικών λειτουργών από τον κορμό των δημοσίων υπαλλήλων, ώστε η εν λόγω Υπηρεσία να καταστεί, όχι μόνο «νόμω», αλλά και «πράγμασι» ανεξάρτητη.
Δεν είναι σχήμα οξύμωρο το γεγονός ότι, ενώ ο Γενικός Εισαγγελέας της Δημοκρατίας είναι ανεξάρτητος αξιωματούχος της Πολιτείας, οι νομικοί λειτουργοί της ίδιας Υπηρεσίας είναι δημόσιοι υπάλληλοι; Δεν πρέπει κι’ αυτοί να είναι ανεξάρτητοι από τη δημόσια υπηρεσία; Άλλωστε, το Άρθρο 113.2 του Συντάγματός μας δεν μιλά για δημοσίους υπαλλήλους στη Νομική Υπηρεσία, αλλά απλώς για υπαλλήλους υπαγομένους στον Γενικό Εισαγγελέα. Πολλώ μάλλον που και στη Δικαστική εξουσία, η οποία είναι, σύμφωνα με το Σύνταγμα, ανεξάρτητη εξουσία, ούτε ένας δικαστής είναι δημόσιος υπάλληλος. Επίσης, στην Κεντρική Τράπεζα, η ανεξαρτησία της οποίας είναι εγγυημένη, τόσο από το Σύνταγμα, όσο και από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, οι λειτουργοί της δεν είναι δημόσιοι υπάλληλοι. Μήπως είναι περισσότερο επάναγκες να προστατευθεί ή διασφαλισθεί η ανεξαρτησία αυτών των Υπηρεσιών, από την ανεξαρτησία της Νομικής Υπηρεσίας; Έρχομαι στον τρόπο με τον οποίο προτείνεται η «ανεξαρτητοποίηση» ή «αυτονόμηση» της Νομικής Υπηρεσίας. Όπως αντιλαμβάνομαι από τις πρόσφατες δημόσιες τοποθετήσεις του Γενικού Εισαγγελέα, πρόκειται ουσιαστικά για επανάληψη αρκετά παλαιότερης εισήγησης που είχε υποβληθεί από νομικούς λειτουργούς προς προηγούμενο Γενικό Εισαγγελέα. Την θυμούμαι εκείνη την εισήγηση. Είχε μάλιστα ετοιμασθεί και σχετικό σχέδιο νόμου που προέβλεπε για τον διορισμό, προαγωγές, πειθαρχικό έλεγχο και απόλυση των νομικών λειτουργών από το «Εισαγγελικό Συμβούλιο», δηλαδή ένα ανώτατο σώμα Εισαγγελέων υπό τον Γενικό Εισαγγελέα. Το σχέδιο νόμου περιείχε και πρόνοιες για βαθμολογική και μισθολογική εξίσωση των νομικών λειτουργών με τους δικαστές. Και τώρα, πιστεύω, πως κάτι ανάλογο έχει προταθεί. Δυστυχώς, τότε το όλο θέμα παραπέμφθηκε στις ελληνικές καλένδες, γιατί, στο μεταξύ, ανέκυψαν άλλα πολύ σοβαρότερα θέματα που απορρόφησαν όλη την ενέργεια των λειτουργών της Υπηρεσίας, όπως ο τεράστιος όγκος εργασίας που μεσολάβησε έκτοτε για την εναρμόνιση εκατοντάδων νόμων και κανονισμών με το Ευρωπαϊκό Δίκαιο, η συνεχιζόμενη αύξηση γνωμοδοτήσεων και δικαστικών υποθέσεων, η αναγκαία συχνότερη εκπροσώπηση της Δημοκρατίας σε Ευρωπαϊκά και άλλα διεθνή σώματα, ο μετέπειτα ογκόλιθος της ετοιμασίας νομοθεσίας για το σχέδιο ΑΝΑΝ που κράτησε πολλούς από εμάς άγρυπνους για αρκετό χρονικό διάστημα και, μάλιστα, χωρίς υπερωριακή αμοιβή, κι’ ένα σωρό άλλα δύσκολα προβλήματα. Όμως η επιθυμία για αυτονόμηση της Υπηρεσίας υπόβοσκε όλα αυτά τα χρόνια. Τώρα, που εγείρεται ξανά το θέμα της αυτονόμησης της Νομικής Υπηρεσίας και της βαθμολογικής και μισθολογικής εξίσωσης των νομικών λειτουργών με τους Δικαστές, είναι καιρός, κατά τη γνώμη μου, να του δοθεί η δέουσα προσοχή και βαρύτητα και να επιδιωχθεί η επίλυσή του με τον καλύτερο εφικτό τρόπο, το συντομότερο δυνατό. Μεγάλο σχολείο η Νομική Υπηρεσία της Δημοκρατίας! Τόσο μεγάλο, που έχει δωρίσει στην Δικαστική εξουσία ένα σεβαστό αριθμό πεπειραμένων λαμπρών νομικών, οι οποίοι αναγκάσθηκαν να μεταπηδήσουν στην Δικαστική εξουσία, δεδομένου ότι η μισθοδοσία, η ανέλιξη, και οι άλλοι όροι εργασίας των δικαστών, είναι κατά πολύ ευνοϊκότεροι εκείνων των νομικών λειτουργών της Νομικής Υπηρεσίας. Ως πότε, όμως; *Δικηγόρος, πρώην Εισαγγελέας της Δημοκρατίας
0 Comments
Leave a Reply. |
APXEIO
April 2024
Click to set custom HTML
Click to set custom HTML
|