Του Θεόδωρου Φ. Ηλία* Σε έναν κόσμο, στον οποίο τα πάντα αλλάζουν με επιταχυνόμενους ρυθμούς, η εκπαίδευση δεν μπορεί να αποτελέσει εξαίρεση. Το εκπαιδευτικό σύστημα της Κύπρου βρίσκεται σε ένα κρίσιμο και καθοριστικό σημείο. Είναι απαραίτητο να γίνουν, άμεσα, προσεγμένες, ριζικές και καλά προγραμματισμένες αλλαγές, που να θέτουν πάντα στο επίκεντρο τον μαθητή. Μπορεί οι αλλαγές αυτές να μας φοβίζουν, αλλά ο φόβος δεν πρέπει να μας εμποδίσει από το να προχωρήσουμε μπροστά, να αλλάξουμε και να προσαρμοστούμε στα νέα δεδομένα. Άλλωστε, όπως αναφέρει ο Καναδός συγγραφέας Bryan Tracy: «Σε μια εποχή γρήγορων αλλαγών, το να κάθεσαι ακίνητος είναι η πιο επικίνδυνη ενέργεια».
Σημαντικό και καθοριστικό ρόλο αποτελεί η σύσταση Συμβουλίου Παιδείας, το οποίο θα καθορίζει την εκπαιδευτική πολιτική της χώρας μας για τα επόμενα 10 με 20 χρόνια, ανεξάρτητα από το ποιος βρίσκεται στην εξουσία. Το Συμβούλιο αυτό θα πρέπει απαραίτητα να είναι μακριά από πολιτικά κόμματα και πολιτικές σκοπιμότητες. Το Συμβούλιο Παιδείας θα μπορούσε να αποτελείται από διακεκριμένους ακαδημαϊκούς, έμπειρους τεχνοκράτες, διευθυντές-ηγέτες και άριστους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι θα έχουν τόσο τις γνώσεις, αλλά κυρίως τις ικανότητες, να κοιτάνε πέρα από τα συνηθισμένα, ενώ ταυτόχρονα θα διαθέτουν δημιουργικές και καινοτόμες ιδέες. Να έχουν ψηλά στις προτεραιότητές τους την αριστεία, την ποιότητα, να μπορούν να θέτουν ξεκάθαρους στόχους και να μπορούν να σχεδιάζουν ένα εφαρμόσιμο και πρακτικό σχέδιο δράσης, με συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα. Η λειτουργία των σχολικών μονάδων χρειάζεται επανεξέταση και προσαρμογή στις σύγχρονες μεθόδους διοίκησης. Οι ρόλοι των Διευθυντών, των Βοηθών Διευθυντών και των Εκπαιδευτικών θα πρέπει να εξεταστούν άμεσα, σύμφωνα με τα νέα δεδομένα και τις ανάγκες του μέλλοντος. Τόσο οι Διευθυντές, οι Β.Δ. και οι Εκπαιδευτικοί θα πρέπει να αξιολογούνται σε συνεχή βάση, εάν πραγματικά επιθυμούμε να βελτιωνόμαστε και να αναπτυσσόμαστε. Τα πάντα γύρω μας αλλάζουν και αλλάζουν γρήγορα. Χρειάζεται συνεχής επιμόρφωση και αξιολόγηση των ικανοτήτων και δεξιοτήτων μας, ώστε να μπορούμε να αναπτυσσόμαστε και να εξελισσόμαστε. Μόνο έτσι θα αποκτούμε συνεχώς νέες δεξιότητες, ώστε να παρέχουμε υψηλής ποιότητας εκπαίδευση σύμφωνα με τη νέα εποχή και τα νέα δεδομένα. Τα παιδιά μας θα ζήσουν σε ένα εντελώς νέο και διαφορετικό περιβάλλον και χρειάζεται να αναπτύξουν τέτοια εφόδια και δεξιότητες, ώστε να μπορούν να ανταγωνιστούν ισάξια τα παιδιά άλλων χωρών. Προτεραιότητες στην αναβάθμιση του εκπαιδευτικού μας συστήματος θα μπορούσαν μεταξύ άλλων να αποτελέσουν τα πιο κάτω ζητήματα: 1. Αναβάθμιση του περιεχομένου των αναλυτικών προγραμμάτων. 2. Εφαρμογές νέων καινοτόμων μεθόδων διδασκαλίας με συνεχή αξιολόγηση των αποτελεσμάτων. 3. Ανάπτυξη δεξιοτήτων κριτικής και δημιουργικής σκέψης, επίλυσης προβλημάτων και κοινωνικής και συναισθηματικής νοημοσύνης. 4. Συνεχής, συστηματική και στοχευμένη επιμόρφωση όλων όσων εμπλέκονται στα εκπαιδευτικά δρώμενα. 5. Οργάνωση και προγραμματισμός των δραστηριοτήτων της κάθε σχολικής χρονιάς με συγκεκριμένους στόχους, σχέδια δράσης και αξιολόγηση αποτελεσμάτων. 6. Αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας του Υπουργείου Παιδείας, των σχολικών μονάδων, των Διευθυντών, των Βοηθών Διευθυντών και των Εκπαιδευτικών, βάσει συγκεκριμένων κριτηρίων, και λήψη μέτρων για διορθωτικές δράσεις, με στόχο τη συνεχή βελτίωση και ανάπτυξη. 7. Αξιοποίηση και αναβάθμιση των Τεχνικών Σχολών. 8. Αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών. 9. Βελτίωση της υλικοτεχνικής υποδομής και ασφάλειας των σχολείων. 10. Στήριξη των ευάλωτων σχολείων και έγκαιρη στήριξη των μαθητών με μαθησιακά προβλήματα. Εάν επιθυμούμε να δημιουργήσουμε ένα νέο αλλά κυρίως ποιοτικό σχολείο, ένα σχολείο του 21ου αιώνα που να προετοιμάζει τους νέους μας για το αύριο, θα πρέπει να κοιτάξουμε ψηλά και μακριά. Οι νέοι μας θα ζήσουν σε ένα εντελώς διαφορετικό περιβάλλον και χρειάζεται να αναπτύξουν νέα εργαλεία σκέψης, επίλυσης προβλημάτων και ικανότητες έρευνας. Έχουμε χρέος και ευθύνη να δημιουργήσουμε έναν καλύτερο κόσμο για τα παιδιά μας. Έχουμε χρέος και ευθύνη να δώσουμε στα παιδιά μας αυτό που τους αξίζει. Μόνο έτσι, θα μπορέσουν να ανοίξουν τα δικά τους φτερά, να χαράξουν τη δική τους πορεία, να αξιοποιήσουν το τεράστιο δυναμικό που διαθέτουν και να κάνουν τα όνειρά τους πραγματικότητα. Μόνο έτσι μπορούμε να ελπίζουμε σε ένα καλύτερο αύριο. * Διευθυντής Τεχνικής Σχολής Πάφου
0 Comments
Leave a Reply. |
APXEIO
April 2024
Click to set custom HTML
Click to set custom HTML
|