ΓΡΑΦΕΙ Η Κλαίλια Τομπόλη-Θεοδούλου* Από το έτος 2015 που τερματίσθηκαν οι υπηρεσίες του τελευταίου Βοηθού Γενικού Εισαγγελέα από το Ανώτατο Δικαστικό Συμβούλιο, μέχρι σήμερα, η Νομική Υπηρεσία της Δημοκρατίας δεν διαθέτει Βοηθό Γενικό Εισαγγελέα, χωρίς τούτο να φαίνεται ότι έχει επηρεάσει δυσμενώς την εύρυθμη λειτουργία της. Δεν είναι η πρώτη, αλλά η τρίτη φορά που η εν λόγω Υπηρεσία παραμένει χωρίς Βοηθό Γ.Ε. Η πρώτη φορά ήταν το 1963 όταν, λόγω των διακοινοτικών ταραχών, αποχώρησαν από το δημόσιο τομέα όλοι οι Τουρκοκύπριοι αξιωματούχοι και δημόσιοι λειτουργοί, μεταξύ των οποίων και ο τότε Τουρκοκύπριος Βοηθός Γενικός Εισαγγελέας. Η υπηρεσία παρέμεινε χωρίς Βοηθό Γ.Ε. για δώδεκα (12) σχεδόν χρόνια, μέχρι το 1975, οπόταν διορίσθηκε ελληνοκύπριος Βοηθός Γ.Ε., κατ’ επίκληση του Δικαίου της Ανάγκης. Η δεύτερη φορά ήταν το 2005, όταν ο τότε Βοηθός Γ.Ε. διορίσθηκε ως Γενικός Εισαγγελέας και η θέση του Βοηθού Γ.Ε. έμεινε κενή για τρία (3) σχεδόν χρόνια, μέχρι το 2008, οπόταν διορίσθηκε άλλος ελληνοκύπριος Βοηθός Γ.Ε., πάλιν κατ’ επίκληση του Δικαίου της Ανάγκης.
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Το δοτό Σύνταγμα της Κυπριακής Δημοκρατίας του 1960 είχε συνταχθεί με τέτοιο τρόπο, ώστε να τηρούνται οι ισορροπίες μεταξύ των δύο κοινοτήτων που προνοούνταν από το ίδιο, δηλαδή της ελληνοκυπριακής και της τουρκοκυπριακής. Από τη φιλοσοφία αυτή δεν μπορούσε να ξεφύγει ο θεσμός του Γενικού Εισαγγελέα της Δημοκρατίας. Έτσι, αν ο Γενικός Εισαγγελέας ήταν Ελληνοκύπριος, ο Βοηθός Γενικός Εισαγγελέας έπρεπε να είναι Τουρκοκύπριος και το αντίθετο. Όταν ο Ελληνοκύπριος Γενικός Εισαγγελέας προτίθετο να ασκήσει ποινική δίωξη εναντίον Τουρκοκυπρίου, όφειλε «να συμβουλεύεται» τον τουρκοκύπριο Βοηθό Γενικό Εισαγγελέα, στην ουσία «να ζητά την έγκριση» του Βοηθού Γενικού Εισαγγελέα, και το αντίθετο, και ούτω καθεξής. Τώρα, θα μου πείτε, γιατί να συνεχίσουν να διορίζονται Βοηθοί Γ.Ε. τη στιγμή που, μετά τις διακοινοτικές ταραχές και την αποχώρηση όλων των Τουρκοκυπρίων αξιωματούχων και δημοσίων λειτουργών το 1963 και, αργότερα, ολόκληρης της τουρκοκυπριακής κοινότητας, δεν τίθεται πλέον θέμα διατήρησης οποιωνδήποτε ισορροπιών μεταξύ των δύο κοινοτήτων; Έλα ντε! Και από λειτουργικής όμως πλευράς, μήπως χρειάζεται υπό τις σημερινές περιστάσεις να διορισθεί στη Νομική Υπηρεσία ακόμα ένας νομικός λειτουργός, ως Βοηθός Γ.Ε., κοντά στους τόσους άλλους νομικούς λειτουργούς της Υπηρεσίας που βοηθούν τον Γενικό Εισαγγελέα κατά την ενάσκηση των αρμοδιοτήτων του; Ή, μήπως, αντί Βοηθού Γενικού Εισαγγελέα, χρειάζεται σήμερα να διορισθεί ένα ανώτατο διοικητικό-διευθυντικό στέλεχος, όπως είναι ο Γενικός Διευθυντής Υπουργείου, έτσι ώστε να απελευθερωθεί ο Γενικός Εισαγγελέας από τον διοικητικό φόρτο μιας διαχρονικά διογκούμενης υπηρεσίας, τόσο από πλευράς προσωπικού, όσο, κυρίως, από πλευράς όγκου εργασίας και ποικιλίας υποθέσεων; Γνωρίζοντας από πρώτο χέρι για σαράντα (40) ολόκληρα χρόνια τις ανάγκες της Νομικής Υπηρεσίας, έχω τη γνώμη, πως ο διορισμός Γενικού Διευθυντή, με αξιόλογα διοικητικά προσόντα και πείρα, θα δώσει νέα δυναμική στην Υπηρεσία και θα βελτιώσει την αποδοτικότητά της. Ευελπιστώ πως, την σκοπιμότητα ενός τέτοιου διορισμού, θα αντιληφθεί και η πολιτική ηγεσία της χώρας μας, η οποία καλείται να διδαχθεί σχετικώς από την εμπειρία του παρελθόντος και, ιδίως, από την εμπειρία των τελευταίων ετών. *Δικηγόρος, τ. Εισαγγελέας της Δημοκρατίας
0 Comments
Leave a Reply. |
APXEIO
April 2024
Click to set custom HTML
Click to set custom HTML
|