Το άγχος της αυτονομίας ήταν -και συνεχίζει εν πολλοίς να είναι- η κύρια ανησυχία ενός οδηγού ηλεκτρικού οχήματος. Σε κάποιες χώρες, η ανάπτυξη ενός «σοβαρού» δικτύου φόρτισης, έχει καταφέρει να μειώσει σημαντικά αυτό το άγχος. Δημιουργώντας όμως ένα νέο, που έχει να κάνει με τη διάρκεια ζωής των μπαταριών ενός EV. H Recurrent Auto διεξήγαγε μια έρευνα προκειμένου να απαντήσει στο ερώτημα «Ποια είναι η διάρκεια ζωής των μπαταριών ενός ηλεκτρικού οχήματος». Τα αποτελέσματα της έρευνας μάλλον αφήνουν ικανοποιημένους τους κατόχους των ηλεκτρικών μοντέλων αλλά και τους λάτρεις της ηλεκτροκίνησης. Σε ένα δείγμα 15.000 και πλέον ηλεκτρικών αυτοκινήτων, η έρευνα διαπίστωσε ότι μόνο το 1,5% αυτών των οχημάτων έχει αντικαταστήσει πλήρως τις μπαταρίες του. Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι στον αριθμό αυτό δεν συμπεριλαμβάνονται τυχόν ανακλήσεις που έχουν γίνει κατά καιρούς σε διάφορα ηλεκτρικά μοντέλα από τις κατασκευάστριες εταιρείες. Τα πιο αξιόπιστα σε αυτό το «κομμάτι» EV’s, αποδείχθηκαν τα Nissan Leaf και Tesla Model S. Τα δύο ηλεκτρικά αυτοκίνητα παρότι είναι από τα πρώτα του είδους τους, δεν χρειάστηκε να αντικαταστήσουν ποτέ πλήρως τις μπαταρίες τους. Σε κάποιες περιπτώσεις απαιτήθηκε η αντικατάσταση ορισμένων κυψελών αλλά ποτέ ολόκληρη η συστοιχία των μπαταριών. Τα Jaguar I-Pace, Chevrolet Volt, Audi e-Tron καθώς και τα Tesla Model X, 3 και Y, εμφάνισαν επίσης υψηλούς δείκτες αξιοπιστίας στη διάρκεια ζωής των μπαταριών τους. Η μελέτη του Recurrent Auto εξέτασε επίσης τη διάρκεια ζωής των μπαταριών ανά χρονιά λανσαρίσματος κάθε ηλεκτρικού μοντέλου και διαπίστωσε ότι τα EV’s που κυκλοφόρησαν από το 2015 και μετά, χρειάζονται πιο συχνά αντικατάσταση μέρους ή όλης της συστοιχίας των μπαταριών τους (ποσοστό 8%). Για παράδειγμα, στα Tesla Model S του 2015 χρειάστηκε το 8,5% όσων παρήχθησαν να αντικαταστήσουν μέρος των μπαταριών τους, σε αντίθεση με τα μοντέλα του 2016 όπου ο δείκτης αυτός μειώθηκε στο 7,3%. Το καλό βέβαια σε κάθε περίπτωση είναι ότι οι περισσότεροι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων καλύπτουν μέσω εγγύησης την αντικατάσταση των μπαταριών καθώς οι περισσότεροι προσφέρουν τουλάχιστον 8 χρόνια ή 100.000 km. Τα κακά νέα είναι ότι άπαξ και «βγείτε» εκτός εγγύησης, τότε θα πρέπει να πληρώσετε αρκετά για τις νέες μπαταρίες του αυτοκινήτου σας. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε ότι στην Β. Αμερική (όπου και διεξήχθη η έρευνα), η Chevrolet θέλει για την αντικατάσταση των μπαταριών του Volt $16.250, η Nissan για το Leaf έως $9.500, ενώ η Tesla για τα Model 3 και S, διαμορφώνει το κόστος στα $15.800 και $22.000 αντίστοιχα. Πηγή: drive.gr Σε αντίθεση με ό,τι πιστεύαμε, τα δόντια του τέρατος μάλλον δεν προεξείχαν αλλά καλύπτονταν από χείλη. Σε αντίθεση με ό,τι πιστεύαμε για πάνω από έναν αιώνα, τα μεγάλα δόντια του Tyrannosaurus rex και άλλων θηριόποδων δεινοσαύρων πιθανότατα δεν προεξείχαν αλλά καλύπτονταν πλήρως από λεπτά, φολιδωτά χείλη όταν το στόμα τους ήταν κλειστό, σύμφωνα με μελέτη που στο περιοδικό Science. Τα θηριόποδα είναι γνωστά για τα μεγάλα δόντια τους που μοιάζουν με στιλέτα και οι επιστημονικές και δημοφιλείς αναπαραστάσεις τους συχνά εμφανίζουν αυτά τα δόντια να προεξέχουν από το κλειστό στόμα τους όπως στους κροκόδειλους, αντί να καλύπτονται από μαλακούς ιστούς του στόματος, όπως συμβαίνει στα περισσότερα άλλα χερσαία ερπετά. Ωστόσο τα δόντια των θηριόποδων είναι γνωστό ότι έχουν σχετικά λεπτό σμάλτο και, δεδομένου ότι τα μεγάλα είδη θηριόποδων πιθανότατα διατήρησαν τα αιχμηρά και οδοντωτά δόντια τους για μεγάλες χρονικές περιόδους, οι ερευνητές πιστεύουν ότι η συνεχής έκθεση θα οδηγούσε πιθανότατα σε φθορά των δοντιών. Θέλοντας να εξετάσουν εναλλακτικές υποθέσεις, ο ερευνητής Τόμας Κάλλεν από τα Πανεπιστήμια Όμπουρν και Κάρλτον και το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Field και οι συνεργάτες του αξιολόγησαν τη σχέση μεταξύ του μήκους του κρανίου και του μεγέθους των δοντιών διαφορετικών θηριόποδων, καθώς και σύγχρονων και εξαφανισμένων ερπετών με δόντια. Πραγματοποίησαν επίσης μια συγκριτική ιστολογική ανάλυση των μοτίβων φθοράς των δοντιών τυραννόσαυρου και κροκόδειλου. Όπως παρατήρησαν, σε αντίθεση με τους στενότερους συγγενείς τους, τουες κροκόδειλους, τα δόντια των θηριόποδων δεν είχαν καμία ένδειξη φθοράς της εξωτερικής επιφάνειας και αυτό υποδεικνύει την ύπαρξη εξωστοματικών ιστών και στοματικών εκκρίσεων που απαιτούνται για να διατηρούνται τα δόντια ενυδατωμένα και προστατευμένα από την έκθεση. Επιπλέον, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι, παρόλο που τα κρανία και τα δόντια ορισμένων θηριόποδων ήταν πολύ μεγαλύτερα από τα υπάρχοντα ερπετά, η σχέση μεγέθους δοντιού- κρανίου στα θηριόποδα είναι σε στενή συμφωνία με αυτή των ζωντανών ερπετών, ιδιαίτερα των μεγαλόσωμων σαυρών, οι οποίες δεν έχουν εκτεθειμένα δόντια. Τα ευρήματα υποδηλώνουν ότι τα δόντια των θηριόποδων δεν ήταν υπερβολικά μεγάλα για να χωρούν στο στόμα τους. Τα ευρήματα αλλάζουν τις αντιλήψεις για την εμφάνιση και τη στοματική ανατομία αυτών των εμβληματικών προϊστορικών ζώων. Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ (photo) Καλλιτεχνική απεικόνιση τυραννόσαυρου με βάση τα νέα ερευνητικά δεδομένα (Mark P. Witton
Το πολυτελές ποδήλατο με την ονομασία «XTURISMO» είναι εμπνευσμένο από το σύμπαν του «Πολέμου των Άστρων», αναπτύχθηκε από την εταιρεία αεροσκαφών AERWINS.
Ένα νέο μεταφορικό μέσο που διαφημίζεται ως το «πρώτο ιπτάμενο ποδήλατο στον κόσμο» κυκλοφόρησε επίσημα στην Ιαπωνία, με τιμή της να προσεγγίζει σχεδόν το ποσό των 555.000 δολαρίων. Το πολυτελές ποδήλατο με την ονομασία «XTURISMO» είναι εμπνευσμένο από το σύμπαν του «Πολέμου των Άστρων», αναπτύχθηκε από την εταιρεία αεροσκαφών AERWINS. Το όχημα έχει βάρος 661 κιλών, φιναλίστ στα βραβεία Edison 2023, έχει σχεδιαστεί για να αντλεί ενέργεια από δύο μηχανές που λειτουργούν με έναν κινητήρα Kawasaki ισχύος 228 ίππων, ο οποίος τροφοδοτείται με φυσικό αέριο. Πρόσθετη ισχύς προέρχεται από μια ηλεκτρική μπαταρία που τροφοδοτεί τέσσερις ανεμιστήρες στα εξωτερικά άκρα του οχήματος που παρέχουν σταθερότητα στην οδήγηση. Το ποδήλατο, που διαφημίζεται ως « ένα όνειρο στην εναέρια κινητικότητα», φέρεται να μπορεί να αναπτύξει ταχύτητες που κυμαίνονται από 80 έως 103 χιλιόμετρα την ώρα. «Ζωντανεύοντας την επιστημονική φαντασία: Φανταστείτε έναν κόσμο όπου οι άνθρωποι έχουν ελεύθερη κυριαρχία στους ουρανούς. Σίγουρα, η ζωή θα ήταν πιο ελεύθερη», αναφέρεται στην επίσημη περιγραφή. Νέα μελέτη ανιχνεύει συγγενικούς ιούς σε ψάρια και κοράλλια. Η πρώτη επιδημία γρίπης ίσως ξέσπασε πριν καν εμφανιστούν τα πρώτα χερσαία ζώα. Σύμφωνα με νέα μελέτη, αυτή η οικογένεια διαδεδομένων ιών πιθανότατα εξελίχθηκε στη θάλασσα πριν από εκατοντάδες εκατομμύρια χρόνια, λίγο μετά την εμφάνιση των πρώτων ζώων του πλανήτη. Οι σημερινοί ιοί της γρίπης προσβάλλουν μόνο πτηνά και θηλαστικά και, χάρη στην ικανότητά τους να μεταλλάσσονται γρήγορα και να ξεφεύγουν από την ανοσία που προσφέρουν τα εμβόλια και η φυσική λοίμωξη, προκαλούν κάθε χρόνο επιδημίες που εξαπλώνονται σε όλο τον πλανήτη. Η μελέτη, η οποία δεν έχει ακόμα υποβληθεί σε έλεγχο και παρουσιάζεται ως προδημοσίευση στο αποθετήριο BiorXiv, υποδεικνύει οι πρόγονοι της γρίπης προσέβαλλαν ψάρια και κνιδόζωα, την ομάδα οργανισμών που περιλαμβάνει τις μέδουσες και τα κοράλλια. Γρίπη και χαβιάρι Η Μέρι Πετρόουν, ιολόγος του Πανεπιστημίου του Σίδνεϊ, ξεκίνησε την έρευνα μελετώντας κοράλλια της Αυστραλίας, στα οποία ανίχνευσε ιικά μόρια RNA από ιούς της ομάδας Articulavirales, στην οποία ανήκουν και οι ιοί της γρίπης. Η ανάλυση υποδεικνύει ότι οι ιοί της ομάδας πρωτοεμφανίστηκαν πριν από 600 εκατομμύρια χρόνια, όταν τα ζώα περιορίζονταν ακόμα στους ωκεανούς. Στην επόμενη φάση της μελέτης, η Πετρόουν και οι συνεργάτες της άρχισαν να ψάχνουν βάσεις γενετικών δεδομένων και τελικά εντόπισαν παρόμοιες αλληλουχίες RNΑ σε δείγματα οξύρυγχου της Σιβηρίας (Acipenser baerii), είδος ψαριού του οποίου τα αβγά καταναλώνονται ως μαύρο χαβιάρι. Τα ευρήματα των αναλύσεων δείχνουν έτσι να επιβεβαιώνουν προηγούμενες ενδείξεις, όπως μια μελέτη του 2018 που ανίχνευε συγγενείς του ιού της γρίπης στα πετρόχελα, μια πρωτόγονη ομάδα ψαριών χωρίς σιαγόνες. Άλλη μελέτη που δημοσιεύτηκε 2021 εντόπιζε ιούς συγγενικούς με τη γρίπη σε αστακούς που ζουν σε μεγάλα βάθη. «Υπάρχει μεγάλη ποικιλία ιών στα υδατικά περιβάλλοντα που δεν έχει μελετηθεί ως σήμερα» σχολίασε στον δικτυακό τόπο του Nature ο Τζία Κούι του Ινστιτούτου Παστέρ στη Σαγκάη, επικεφαλής της μελέτης στους αστακούς. Εκτός όμως από τη γρίπη, η νέα μελέτη διαπιστώνει ότι τα κοράλλια προσβάλλονται από ιούς της ομάδας Quaranjavirus, οι οποίοι είναι συγγενείς της γρίπης και προσβάλλουν συνήθως τσιμπούρια, αν και σποραδικά κρούσματα καταγράφονται επίσης στα πτηνά και σε θηλαστικά, συμπεριλαμβανομένου του ανθρώπου. Οι διαθέσιμες ενδείξεις επιβεβαιώνουν έτσι ότι η ευρύτερη ομάδα ιών στην οποία ανήκει η γρίπη έχουν αξιοθαύμαστη ικανότητα να μεταπηδούν σε διαφορετικές ομάδες ξενιστών. Τα ευρήματα της μελέτης θα μπορούσαν έτσι να βοηθήσουν στον εντοπισμό ιών που θα μπορούσαν στο μέλλον να μεταπηδήσουν στον άνθρωπο ως επιδημίες ζωονόσων. (in.gr) Η China Aerospace Science and Industry Corp σχεδιάζει να εκτοξεύσει τους πρώτους δορυφόρους LEO τον Σεπτέμβριο. Η κρατική αεροδιαστημική βιομηχανία της Κίνας ξεκινά την κατασκευή χιλιάδων δορυφόρων που θα προσφέρουν πρόσβαση στο Διαδίκτυο, η απάντηση του Πεκίνου στην υπηρεσία Starlink της SpaceX. Η διαστημική εταιρεία του δισεκατομμυριούχου Έλον Μασκ έχει εκτοξεύσει περισσότερους από 3.500 δορυφόρους χαμηλής τροχιάς που ήδη εξυπηρετούν δεκάδες χιλιάδες συνδρομητές, κυρίως σε απομονωμένες περιοχές χωρίς πρόσβαση σε ευρυζωνικά δίκτυα. Οι δορυφόροι χαμηλής τροχιάς (LEO) έχουν το πλεονέκτημα ότι κοστίζουν λιγότερο και επιτρέπουν ταχύτερη επικοινωνία με το έδαφος σε σχέση με άλλους τηλεπικοινωνιακούς δορυφόρους που κινούνται σε υψηλότερη γεωσύγχρονη τροχιά. Η κινεζική China Aerospace Science and Industry Corp (CASIC), η οποία εκτός από διαστημικά σκάφη κατασκευάζει και στρατιωτικούς πυραύλους, σχεδιάζει να εκτοξεύσει τους πρώτους LEO τον Σεπτέμβριο, ανέφερε την Πέμπτη η κρατική εφημερίδα Global Times, χωρίς να διευκρινίζει πόσους δορυφόρους θα περιλαμβάνει ο αστερισμός στην τελική μορφή του. Το σχέδιο αφορά δορυφόρους «πολύ χαμηλής τροχιάς», σε ύψος 150-300 χιλιομέτρων, οι οποίοι θα πρέπει να αντικαθίστανται κάθε λίγα χρόνια καθώς με τον καιρό επιβραδύνονται από την αραιή ατμόσφαιρα σε αυτό το ύψος και τελικά πέφτουν. Η υπηρεσία δορυφορικού Διαδικτύου εντάσσεται στο σχέδιο της κινεζικής κυβέρνησης για τεχνολογική αυτάρκεια σε κρίσιμους τομείς, την ώρα που η Ουάσιγκτον επιβάλλει περιορισμούς στην εξαγωγή προηγμένων ημιαγωγών στην Κίνα. Το σχέδιο της CASIC δεν είναι το πρώτο που παρουσιάζει το Πεκίνο. Η επίσης κρατική China Satellite Network Group Corp είχε ανακοινώσει το 2020 ότι σκόπευε να αναπτύξει αστερισμό 13.000 LEO, μέχρι σήμερα όμως η πρόοδος είναι αργή σύμφωνα με το Reuters. Αναλυτές εκτιμούν ότι μέχρι το 2027 η Κίνα θα έχει προλάβει να εκτοξεύσει το πολύ 4.000 δορυφόρων χαμηλής τροχιάς, την ώρα που η SpaceΧ μεγαλώνει διαρκώς τον στόλο της με νέες εκτοξεύσεις. Υπηρεσίες δορυφορικού Διαδικτύου αναπτύσσουν στο μεταξύ η Amazon και η ευρωπαϊκή OneWeb. |
APXEIO
April 2024
Click to set custom HTML
Click to set custom HTML
|