O Στίβεν Χόκινγκ είχε προειδοποιήσει ότι η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να τερματίσει την ανθρωπότητα31/1/2023
«Η ανάπτυξη πλήρους τεχνητής νοημοσύνης θα μπορούσε να σημάνει το τέλος της ανθρώπινης φυλής». Ο καθηγητής Στίβεν Χόκινγκ, ένας από τους σημαντικότερους επιστήμονες της Βρετανίας, είχε δηλώσει, πολλά χρόνια πριν, ότι οι προσπάθειες για τη δημιουργία σκεπτόμενων μηχανών αποτελούν απειλή για την ίδια την ύπαρξή μας. Όπως είχε δηλώσει στο BBC: «Η ανάπτυξη πλήρους τεχνητής νοημοσύνης θα μπορούσε να σημάνει το τέλος της ανθρώπινης φυλής». Τώρα που η AI έχει επεκταθεί σε πολλούς τομείς της ζωής μας και το ChatGPT απαντάει σε όλα τα θεμελιώδη ερωτήματα της ανθρωπότητας (όχι με επιτυχία φυσικά, αλλά τι σημασία έχει;), θυμόμαστε ξανά τα λόγια του Χόκινγκ. Η προειδοποίησή του ήρθε ως απάντηση σε ερώτηση σχετικά με την ανανέωση της τεχνολογίας που χρησιμοποιεί για να επικοινωνεί, η οποία περιλαμβάνει μια βασική μορφή τεχνητής νοημοσύνης. Άλλοι, βέβαια, ήταν και παραμένουν λιγότερο δυσοίωνοι για τις προοπτικές της τεχνητής νοημοσύνης Ο θεωρητικός φυσικός, ο οποίος έπασχε από την ασθένεια του κινητικού νευρώνα με αμυοτροφική πλευρική σκλήρυνση (ALS), χρησιμοποιούσε ένα νέο για την εποχή του σύστημα, το οποίο αναπτύχθηκε από την Intel για να μιλάει. Στη δημιουργία του συμμετείχαν επίσης ειδικοί στη μηχανική μάθηση από τη βρετανική εταιρεία Swiftkey. Η τεχνολογία τους, η οποία χρησιμοποιήθηκε ως εφαρμογή πληκτρολογίου για smartphone, μάθαινε τον τρόπο που σκεφτόταν ο καθηγητής και πρότεινε τις λέξεις που μπορεί να θέλει να χρησιμοποιήσει στη συνέχεια. Ο καθηγητής Χόκινγκ έλεγε ότι οι πρωτόγονες μορφές τεχνητής νοημοσύνης που έχουν αναπτυχθεί μέχρι τότε έχουν ήδη αποδειχθεί πολύ χρήσιμες, αλλά φοβάται τις συνέπειες της δημιουργίας κάτι που μπορεί να φτάσει ή να ξεπεράσει τους ανθρώπους. «Θα απογειωθεί από μόνη της και θα επανασχεδιάζεται με συνεχώς αυξανόμενο ρυθμό», είπε. «Οι άνθρωποι, οι οποίοι περιορίζονται από την αργή βιολογική εξέλιξη, δεν θα μπορούσαν να ανταγωνιστούν και θα υποσκελίζονταν». Άλλοι όμως, όπως ήδη είπαμε είναι και παραμένουν λιγότερο απαισιόδοξοι. «Πιστεύω ότι θα παραμείνουμε επικεφαλής της τεχνολογίας για ένα αξιοπρεπώς μεγάλο χρονικό διάστημα και θα αξιοποιηθούν οι δυνατότητές της να λύσει πολλά από τα παγκόσμια προβλήματα» είχε δηλώσει ο Ρόλο Κάρπεντερ, δημιουργός του Cleverbot, ενός λογισμικού που μάθαινε από τις προηγούμενες συνομιλίες του και έχει συγκεντρώσει υψηλή βαθμολογία στο τεστ Turing, ξεγελώντας ένα μεγάλο ποσοστό ανθρώπων που πίστευαν ότι μιλούν με άνθρωπο. Η άνοδος των ρομπότ Ο Κάρπεντερ έλεγε, τότε, ότι απέχουμε πολύ από το να έχουμε την υπολογιστική ισχύ ή να αναπτύξουμε τους αλγόριθμους που απαιτούνται για την επίτευξη πλήρους τεχνητής νοημοσύνης, αλλά πίστευε ότι αυτό θα έρθει μέσα στις επόμενες δεκαετίες. «Δεν μπορούμε να ξέρουμε ακριβώς τι θα συμβεί αν μια μηχανή ξεπεράσει τη δική μας νοημοσύνη, οπότε δεν μπορούμε να ξέρουμε αν θα μας βοηθήσει απείρως, ή θα μας αγνοήσει και θα μας παραγκωνίσει, ή θα μας καταστρέψει ενδεχομένως» ξεκαθάρισε. Αλλά στοιχημάτιζε ότι η τεχνητή νοημοσύνη θα είναι μια θετική δύναμη. Ο καθηγητής Χόκινγκ δεν ήταν ο μόνος που φοβόταν για το μέλλον. Βραχυπρόθεσμα, υπήρχαν και υπάρχουν ανησυχίες ότι οι έξυπνες μηχανές που είναι ικανές να αναλαμβάνουν εργασίες που μέχρι τώρα έκαναν οι άνθρωποι θα καταστρέψουν γρήγορα εκατομμύρια θέσεις εργασίας. Μακροπρόθεσμα, ο επιχειρηματίας της τεχνολογίας Ίλον Μασκ έχει προειδοποιήσει ότι η τεχνητή νοημοσύνη είναι «η μεγαλύτερη υπαρξιακή μας απειλή». Ρομποτική φωνή Στη συνέντευξή του στο BBC, ο καθηγητής Χόκινγκ μίλησε επίσης για τα οφέλη και τους κινδύνους του διαδικτύου. Παράθεσε την προειδοποίηση του διευθυντή της GCHQ ότι το δίκτυο θα γίνει το κέντρο διοίκησης των τρομοκρατών: «Πρέπει να γίνουν περισσότερα από τις εταιρείες του διαδικτύου για την αντιμετώπιση της απειλής, αλλά η δυσκολία είναι να γίνει αυτό χωρίς να θυσιαστεί η ελευθερία και η ιδιωτικότητα». Ο ίδιος, ωστόσο, υπήρξε ενθουσιώδης, πρώιμος υποστηρικτής όλων των ειδών των τεχνολογιών επικοινωνίας και ανυπομονούσε να μπορέσει να γράψει πολύ πιο γρήγορα με το νέο του σύστημα. Όμως μια πτυχή της δικής του τεχνολογίας – η φωνή που παρήγαγε ο υπολογιστής – δεν είχε αλλάξει στην τελευταία ενημέρωση. Ο καθηγητής Χόκινγκ παραδέχτηκε ότι ήταν ελαφρώς ρομποτική, αλλά επέμεινε ωστόσο ότι δεν ήθελε μια πιο φυσική φωνή. «Έχει γίνει το σήμα κατατεθέν μου και δεν θα την άλλαζα για μια πιο φυσική φωνή με βρετανική προφορά» είχε δηλώσει τότε. «Μου λένε ότι τα παιδιά που χρειάζονται φωνή υπολογιστή, θέλουν μια φωνή σαν τη δική μου» έκανε πλάκα. Δείτε την ομιλία του μέσω του υπολογιστή Σε λειτουργία τέθηκε αυτή την εβδομάδα η νέα υπηρεσία ακριβείας του Galileo, του ευρωπαϊκού συστήματος δορυφορικής πλοήγησης, το οποίο πλέον ξεπερνά το αμερικανικό GPS με ακρίβεια μόλις 20 εκατοστών. «Με τη νέα Υπηρεσία Υψηλής Ακρίβειας, το Galileo γίνεται ο πρώτος αστερισμός δορυφόρων που προσφέρει υπηρεσία υψηλής ακρίβειας σε παγκόσμιο επίπεδο» δήλωσε ο Ροντρίγκο Ντε Κόστα, εκτελεστικός διευθυντής της Υπηρεσίας Διαστημικού Προγράμματος της ΕΕ (EUSPA), η οποία διαχειρίζεται το σύστημα. Το Galileo τέθηκε σε λειτουργία το 2016 και σήμερα χρησιμοποιείται από 3 δισεκατομμύρια χρήστες, κυρίως χρήστες συμβατών κινητών τηλεφώνων που χρησιμοποιούν παράλληλα και το GPS. Η νέα υπηρεσία υψηλής ακρίβεια προσφέρεται δωρεάν, είναι όμως προσβάσιμη μόνο από ακριβούς δέκτες και γενικά δεν υποστηρίζεται ακόμα από κινητά και άλλες καταναλωτικές συσκευές. Ωστόσο το σήμα της νέας υπηρεσίας είναι διαθέσιμο και στο Διαδίκτυο, κάτι που ενθαρρύνει την αξιοποίησή του από περισσότερες συσκευές. Η δωρεάν υπηρεσία του Galileo που χρησιμοποιείται σε πολλά κινητά προσφέρει ακρίβεια στίγματος γύρω στο ένα μέτρο, σημαντικά καλύτερη σε σχέση με το GPS που περιορίζεται στα τρία περίπου μέτρα. Μέχρι σήμερα όμως το GPS πλεονεκτούσε για τους χρήστες υψηλών απαιτήσεων, καθώς προσφέρει ακρίβεια μόλις 30 εκατοστών για όσους διαθέτουν κατάλληλο δέκτη υψηλής ακρίβειας. Τώρα το ευρωπαϊκό σύστημα ξεπερνά και την υπηρεσία ακρίβειας του GPS, καθώς και την ακρίβεια των αντίστοιχων συστημάτων της Ρωσίας (Glonass) και της Κίνας (Beidu). Διόρθωση σφάλματος Η αρχή λειτουργίας των συστημάτων δορυφορικής πλοήγησης είναι σχετικά απλή. Οι δορυφόροι διαθέτουν ατομικά ρολόγια μεταδίδουν σήματα που περιέχουν χρονοσφραγίδες, μετρήσεις της ώρας με ακρίβεια μερικών δισεκατομμυριοστών του δευτερολέπτου. Στο έδαφος, ο δέκτης καταγράφει το σήμα τουλάχιστον τεσσάρων τέτοιων δορυφόρων και μετρά το χρόνο που χρειάστηκε κάθε σήμα για να καλύψει την απόσταση. Στη συνέχεια, αυτά τα χρονικά διαστήματα πολλαπλασιάζονται με την ταχύτητα του φωτός για να υπολογιστούν οι αντίστοιχες αποστάσεις. Από εκεί ο υπολογισμός του στίγματος είναι εύκολος με μεθόδους τριγωνομετρίας. Στην πράξη, μικρές αποκλίσεις παρουσιάζονται τόσο στις τροχιές των δορυφόρων όσο και στις ενδείξεις των ατομικών ρολογιών. Επιπλέον, το σήμα μπορεί να καθυστερήσει ελαφρώς να φτάσει στο έδαφος λόγω της επίδρασης της ιονόσφαιρας. Για να αντισταθμιστούν αυτές οι αποκλίσεις, οι επίγειοι σταθμοί του Galileo παρακολουθούν τους δορυφόρους και τα σήματά τους και εκδίδουν διορθώσεις που μεταδίδονται στους δορυφόρους περίπου κάθε 100 λεπτά. Αυτό εφαρμοζόταν ήδη, τώρα όμως η ακρίβεια αυξάνεται χάρη σε πρόσθετες διορθώσεις που υπολογίζονται στο Κέντρο Ελέγχου Galieo στο Φουτσίνο της Ιταλίας. Οι διορθώσεις αυτές δεν μεταδίδονται στους ίδιους τους δορυφόρους αλλά στους συμβατούς δέκτες, και μάλιστα σε πραγματικό χρόνο. Στο μέλλον, η ακρίβεια σχεδιάζεται να αυξηθεί περαιτέρω με πρόσθετες διορθώσεις για την επίδραση της ιονόσφαιρας. in.gr Μπορεί να έχουν περάσει τρεις αιώνες από την ανακάλυψη του, ωστόσο το Royston Cave παραμένει μέχρι και σήμερα ένα από τα πιο μυστηριώδη μέρη της Βρετανίας. Κάτω από την πόλη Royston του Hertfordshire (κομητεία της νότιας Αγγλίας), σε μία τρύπα στο έδαφος ξεχωρίζει αμυδρά ένα φως που τρεμοπαίζει. Πρόκειται για ένα σπήλαιο, μέσα στο οποίο στεγάζεται μία γκαλερί από χοντροκομμένες μορφές, με κενά πρόσωπα. Κατά την είσοδο μπορεί κανείς να αντικρίσει πολλές παγανιστικές εικόνες: ένα μεγάλο γλυπτό ενός αλόγου και ένα σύμβολο γονιμότητας, γνωστό ως sheela na gig, που απεικονίζει μια γυναίκα με υπερβολικά σεξουαλικά όργανα. Μια άλλη απεικόνιζε ένα άτομο που κρατούσε ένα κρανίο στο δεξί του χέρι και ένα κερί στο αριστερό, θεωρητικά αναπαριστώντας μια τελετή μύησης – ένα βασανιστικό στοιχείο για τον πιθανό σκοπό του σπηλαίου. Το ανατριχιαστικό των γλυπτών ενισχύεται από την υποτυπώδη, σχεδόν παιδική, εκτέλεσή τους. Σύμφωνα με πληροφορίες του BBC το σπήλαιο Royston Cave, ανακαλύφθηκε τυχαία το καλοκαίρι του 1742. Κατά τη διάρκεια που ένας εργάτης έσκαβε τα θεμέλια για ένα νέο πάγκο στην αγορά βουτύρου της πόλης, χτύπησε μια θαμμένη μυλόπετρα και διαπίστωσε ότι έκρυβε την είσοδο ενός βαθύ φρεατίου στη γη. Τότε ένα διερχόμενο μικρό αγόρι πήρε αμέσως ένα κερί και το έστειλαν κάτω με ένα σχοινί για να το ερευνήσει, ενώ οι κάτοικοι του Royston φλυαρούσαν ενθουσιασμένοι από πάνω για την προοπτική ενός θαμμένου θησαυρού. Αυτό που ανακάλυψαν ήταν ένα σπασμένο κύπελλο και μερικά κοσμήματα, ένα ανθρώπινο κρανίο και οστά, και τοίχοι χαραγμένοι από πάνω μέχρι κάτω με παράξενες ανέκφραστες φιγούρες. Παρά το γεγονός πως έχουν περάσει σχεδόν τρεις αιώνες από την ανακάλυψη του σπηλαίου, το Royston Cave παραμένει μέχρι και σήμερα ένα από τα πιο μυστηριώδη μέρη της Βρετανίας. Το μυστήριο βρίσκεται στο ποιος, πότε και γιατί το έφτιαξε. Οι θεωρίες σχετικά με τη δημιουργία του σπηλαίου Σύμφωνα με τους εσωτεριστές, το σπήλαιο βρίσκεται στη διασταύρωση δύο γραμμών ley (αρχαία μονοπάτια που θεωρητικά συνδέουν τόπους πνευματικής δύναμης) – η μία από τις οποίες, η λεγόμενη γραμμή Michael Line, περνά επίσης μέσα από το Stonehenge (νεολιθικό μεγαλιθικό μνημείο) και το Avebury (νεολιθικό μνημείο henge). Πιο εύκολα επαληθεύσιμο είναι το γεγονός ότι το σπήλαιο βρίσκεται ακριβώς κάτω από τη διασταύρωση δύο πολύ σημαντικών αρχαίων δρόμων: του Icknield Way, ενός ιστορικού μονοπατιού που εκτείνεται κατά μήκος της πλαγιάς της νότιας Αγγλίας από το Νόρφολκ στο Γουίλτσαϊρ, και της Ermine Street, ενός ρωμαϊκού δρόμου που αρχικά εκτείνεται από το Λονδίνο στο Γιορκ. Μια μεγάλη πέτρα είναι σήμερα το μόνο που έχει απομείνει από έναν σταυρό που κάποτε βρισκόταν στη διασταύρωση αυτών των δύο δρόμων, ο οποίος πήρε το όνομά του από τη Lady Roisia, μια τοπική ευγενή, από την οποία πιστεύεται ότι πήρε το όνομά του το Royston. Από την άλλη πλευρά υπάρχει μία θεωρία η οποία υποστηρίζει πως το Royston Cave, ήταν μία υπόγεια κρυψώνα των Ναϊτών Ιπποτών, αυτού του αινιγματικού τάγματος πολεμιστών μοναχών που απέκτησε τεράστιο πλούτο και επιρροή σε όλη την Ευρώπη προτού κατασταλεί βίαια το 1307. Οι Ναΐτες ίδρυσαν την κοντινή πόλη Baldock τη δεκαετία του 1140 και τεκμηριώνεται ότι έκαναν εβδομαδιαίες συναλλαγές στην αγορά βουτύρου του Royston μεταξύ 1149 και 1254. Έτσι λέγεται πως το σπήλαιο αποτελούσε μία δομή αποθήκευσης ευπαθών τροφίμων. Παρά το γεγονός πως οι Ναΐτες Ιππότες ήταν γνωστοί για την κατασκευή στρογγυλών εκκλησιών, το κυκλικό σχήμα του σπηλαίου δεν καθιστά επίσης αναγκαία τη σύνδεση με τους Ναΐτες. Ούτε η παρουσία παγανιστικών συμβόλων, όπως η sheela na gig, είναι ιδιαίτερα μυστηριώδης- η ίδια εικόνα εμφανίζεται σε μεσαιωνικές εκκλησίες σε όλη τη Βρετανία και την Ευρώπη-. Έτσι το σπήλαιο Royston δεν θα έπρεπε να αποτελεί ένα μεγάλο μυστήριο. Κάποιος, πιθανότατα στα μέσα-τέλη του 1300, έφτιαξε αυτά τα γλυπτά, από τα οποία το πιο εντυπωσιακό – η φιγούρα που κρατάει ένα κρανίο στο ένα χέρι και ένα κερί στο άλλο – παραμένει ανεξήγητο. Ίσως να αποτελεί ένα γκράφιτι που δημιούργησε μύθους, το οποίο προστέθηκε αμέσως μετά την ανακάλυψη του σπηλαίου για να προσελκύσει τουρίστες, αν δεν υπήρχε ο τρόπος με τον οποίο ταιριάζει με το ανθρώπινο κρανίο, τα τελετουργικά κεραμικά και τα κοσμήματα που επίσης βρέθηκαν στο χώρο. H γαλλική φίρμα παρουσιάζει στο CES ένα επιβλητικό sportscar που εκτός από τις φουτουριστικές προδιαγραφές του κρύβει και την νέα εκδοχή του i-cockpit Οι Γάλλοι αποφάσισαν να παρουσιάσουν στην τεχνολογική έκθεση του Las Vegas ένα από τα πιο εντυπωσιακά, από σχεδιαστικής πλευράς, πρωτότυπα που έκαναν την εμφάνισή τους στην αμερικανική διοργάνωση. Παρά τον σαφώς υπερβατικό του χαρακτήρα, το Inception κρύβει ψήγματα από την μελλοντική αισθητική μοντέλων της Peugeot και σύμφωνα με τις συστάσεις, ορισμένες από τις σχεδιαστικές του προδιαγραφές θα ξεκινήσουν να ενσωματώνονται σε μοντέλα παραγωγής της γαλλικής φίρμας ήδη από το 2025. Να σημειωθεί ότι το φουτουριστικό concept με μήκος 5,0 μέτρων και ύψος μόλις 1,34 μ., φιλοξενεί στην αθέατη πλευρά του την νέα αρχιτεκτονική STLA Large η οποία συνδυάζεται με κύκλωμα φόρτισης 800 Volt. Στο κέντρο της πλατφόρμας φιλοξενούνται συστοιχίες ιόντων λιθίου με χωρητικότητα 100 kWh που υπόσχονται αυτονομία που φτάνει τα 800 χλμ. Επίσης χάρη στην παρουσία ενός επαγωγικού συστήματος φόρτισης, η διαδικασία αναπλήρωσης της ενέργειας απαιτεί μόλις πέντε λεπτά για την επαναφόρτιση των μπαταριών με την ενέργεια που απαιτείται για 150 χλμ. διαδρομής. Οι μπαταρίες αναλαμβάνουν να τροφοδοτούν ένα δίδυμο ηλεκτρικών μοτέρ συνδυαστικής ισχύος 680 ίππων με την κίνηση να μεταδίδεται και στους τέσσερις τροχούς. Με δεδομένη την άφθονη ισχύ το πρωτότυπο υπόσχεται επιτάχυνση από 0-100 χλμ./ώρα σε χρόνο μικρότερο των 3,0 δευτερολέπτων. Πλην ωστόσο των παραπάνω εντυπωσιακών προδιαγραφών, το Inception φιλοξενεί στο εσωτερικό του τη νέα γενιά του i-cockpit η οποία απαρτίζεται από μια επιβλητική οθόνη που καταλαμβάνει όλο το πλάτος του ταμπλό και συνδυάζεται με ένα εντυπωσιακό τετραγωνισμένο τιμόνι, εμπνευσμένο από τον κόσμο του gaming, που φιλοξενεί χειριστήρια αφής για λειτουργίες που αφορούν τον κλιματισμό, και το ηχοσύστημα. Μακράν το πιο εντυπωσιακό στοιχείο του concept car είναι η έκταση της γυάλινης οροφής η οποία καλύπτει 7,25 τ.μ. και αποτελείται από ειδικής επεξεργασίας γυαλί που να διασφαλίζει την αντοχή του. Για την ακρίβεια, σύμφωνα με την Peugeot πρόκειται για γυαλί Narima το οποίο χρησιμοποιείται για τις γυάλινες επιφάνειες στα κράνη των αστροναυτών της NASA. Η επεξεργασία του γυαλιού γίνεται με οξείδια μετάλλου κάτι που αφενός προσδίδει στην κατασκευή ιδιαίτερη ανθεκτικότητα, προσφέρει θερμομόνωση, αλλά και δίνει στην εμφάνιση του γυαλιού μια ιριδίζουσα κίτρινη απόχρωση. Πλην των παραπάνω το πρωτότυπο μοντέλο προσφέρει τη δυνατότητα αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 4, η οποία συνοδεύεται και από την δυνατότητα του cockpit να αναδιαμορφώνεται σε ένα άνετο χώρο διαβίωσης με το τιμόνι Hyperquare να αποτραβιέται αφήνοντας χώρο για μια πιο άνετη εμπειρία. Αν και τα παραπάνω μπορούν να δείχνουν ιδιαιτέρως φουτουριστικά, σύμφωνα με την Peugeot, ορισμένα από αυτά θα βρουν διέξοδο στην παραγωγή ήδη από το 2025 αν και σε μια πιο προσγειωμένη υλοποίηση. |
APXEIO
April 2024
Click to set custom HTML
Click to set custom HTML
|