Μεγάλη ήταν η συγκίνηση τόσο του Μίκη Θεοδωράκη, όσο και της ερμηνεύτριας, Μαίρης Λίντα, η οποία ερμήνευσε σε πρώτη εκτέλεση αρκετά τραγούδια του συνθέτη, καθώς και της πιανίστριας, Τατιάνας Παπαγεωργίου όταν οι τρεις τους βρέθηκαν μαζί στην πρόβα για τη μεγαλειώδη συναυλία που θα πραγματοποιηθεί τη Δευτέρα στις 4 Δεκεμβρίου στο Παλλάς των Αθηνών προς τιμήν του κορυφαίου Έλληνα δημιουργού, με τη σύμπραξη της Συμφωνικής Ορχήστρας και των Μπαλέτων της Όπερας του Κιέβου. Σύμφωνα με την ιστοσελίδα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, «Φίλοι του Μίκη Θεοδωράκη», στη μοναδική αυτή βραδιά, θα παρουσιαστούν τα εμβληματικά έργα του συνθέτη, εμπνευσμένα από την Κρήτη και την ελληνική θάλασσα.
Πρόκειται για τα πρώτα Παιδικά Τραγούδια του 1937, το «Κρητικό Κοντσέρτο» για πιάνο κι ορχήστρα σε πρώτη εκτέλεση, ο αγαπημένος κύκλος τραγουδιών «Αρχιπέλαγος» και σκηνές από το φημισμένο μπαλέτο «Αλέξης Ζορμπάς». Αντίστοιχη βραδιά είχε πραγματοποιηθεί τον Οκτώβριο στην Οδησσό με τη χορηγία του Ιδρύματος Μπούμπουρα και τώρα με τον ίδιο χορηγό η παράσταση μεταφέρεται και στην Αθήνα. «Είναι πολύ συγκινητικό να συναντιόμαστε 50 και πλέον χρόνια μετά για να ξαναπαρουσιάσουμε τον κύκλο τραγουδιών ‘Αρχιπέλαγος’, είπε ο Μίκης Θεοδωράκης απευθυνόμενος στη Μαίρη Λίντα, κατά τη διάρκεια της πρόβας τους για τη συναυλία. Το «Αρχιπέλαγος» γράφτηκε από το συνθέτη το 1959 με πρώτη ερμηνεύτρια τη Μαίρη Λίντα και το Γρηγόρη Μπιθικώτση, σε ποίηση Δημήτρη Χριστοδούλου, Νίκου Γκάτσου, του ίδιου του συνθέτη, του Οδυσσέα Ελύτη, του Γιάννη Θεοδωράκη και του Πάνου Κοκκινόπουλου. Κατά τη διάρκεια της πρόβας η Μαίρη Λίντα ερμήνευσε τραγούδια όπως «Σε πότισα ροδόσταμο», «Μυρτιά», «Ροδιά τετράκλωνη» και άλλα. Όπως αναφέρει η ιστοσελίδα, Μίκης Θεοδωράκης και Μαίρη Λίντα «τρέφουν μεγάλη αγάπη και εκτίμηση ο ένας για τον άλλον και μέσα σε μια ζεστή και φιλική ατμόσφαιρα θυμήθηκαν τα παλιά και τις στιγμές της πρώτης ηχογράφησης στο στούντιο με το Μανώλη Χιώτη ο οποίος έπαιζε μπουζούκι». «Αυτή η στιγμή συγκαταλέγεται σε μια από τις πιο όμορφες αναμνήσεις μου», είπε ο Μ. Θεοδωράκης. Ανάμεσα σε άλλα, όταν γινόντουσαν οι πρόβες για τη συναυλία της Δευτέρας, ο Μίκης Θεοδωράκης, θυμήθηκε και πώς γεννήθηκε το τραγούδι «Σε πότισα ροδόσταμο» τους στίχους του οποίου είχε καταγράψει σ ‘ ένα σημειωματάριο του και κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού μαζί με τη Λίντα και το Χιώτη, όταν κατέβαιναν για πρωινό στο ξενοδοχείο, μπήκαν και οι βάσεις για τη μελοποίηση και τη μετέπειτα ηχογράφηση του τραγουδιού με τη Μαίρη Λίντα. Ο Μίκης Θεοδωράκης, κατά τη διάρκεια της πρόβας επιφύλασσε μια μεγάλη έκπληξη στη μεγάλη ερμηνεύτρια. Κρατώντας ένα tablet όπου μεταξύ άλλων είχε και ανέκδοτα τραγούδια του που γράφτηκαν πολύ αργότερα από τη δεκαετία του 1950 -60, πρότεινε στη Μαίρη Λίντα να τα τραγουδήσει. «Αυτά είναι τραγούδια που πάντα ήθελα να τα ερμηνεύσεις εσύ και έφτασε τώρα η στιγμή να τα ηχογραφήσουμε με τη συμβολή της πιανίστριας Τατιάνας Παπαγεωργίου», είπε ο Μ. Θεοδωράκης ο οποίος, μάλιστα, κάνοντας πρόβα, σήκωνε το χέρι του διευθύνοντας τη Μαίρη Λίντα. Ένα πολύ σημαντικό στοιχείο είναι επίσης ότι ο Μίκης Θεοδωράκης μαζί με την πιανίστρια και ακαδημαϊκό μουσικολόγο, Τατιάνα Παπαγεωργίου, επεξεργάστηκαν το «Κρητικό Κοντσέρτο» σε νέα, αναγεννημένη μορφή. Πρόκειται για έργο που ο συνθέτης έγραψε το 1951 όταν βρισκόταν στα Χανιά, το οποίο στη συνέχεια χάθηκε και η Τατιάνα Παπαγεωργίου έφερε στο φως μετά από διδακτορική έρευνα που έκανε σε Βρετανικό Πανεπιστήμιο. «Η Κρήτη ήταν λυτρωτικός τόπος τότε για μένα», σημείωσε ο συνθέτης, ο οποίος επέλεξε να πάει στα Χανιά μετά την αποφυλάκιση του από τη Μακρόνησο και όσα δεινά έζησε εκεί. «Επίσης αποτελεί μεγάλη πηγή έμπνευσης για το έργο του. Εκείνο το διάστημα έγραψε πολλά έργα για συμφωνικές ορχήστρες και κλασικά σχήματα που είχαν οδηγό έμπνευσης τους την Κρήτη», επεσήμανε η Τατιάνα Παπαγεωργίου. Ο μνημειώδης «Ζορμπάς», που θα παρουσιαστεί στο δεύτερο μέρος του προγράμματος, επίσης εμπνευσμένος από την Κρήτη, αντιπροσωπεύει την οικουμενικότητα του Μίκη Θεοδωράκη, καθώς είναι ένα αναγνωρίσιμο έργο που χαίρει θαυμασμού και εκτίμησης σε διεθνές επίπεδο. Άλλωστε και στο «Αρχιπέλαγος» εμπεριέχονται στοιχεία της κρητικής παράδοσης και του πνεύματος της μουσικής του Αιγαίου, σε μουσική και στίχο. Σ αυτά ανήκει και το τραγούδι «Ανάμεσα Σύρο και Τζια» σε ποίηση Οδυσσέα Ελύτη. Εκφραστικά, χαρούμενα, συγκινητικά τραγούδια, στον αντίποδα των ατσάλινων ρυθμών που αντιπροσωπεύουν την Κρήτη της τρυφερότητας και του συναισθήματος και ανάμεσά τους και το πολύ δημοφιλές τραγούδι «Απαγωγή» με το οποίο ο Μίκης Θεοδωράκης είχε πάρει το α’ βραβείο στο Φεστιβάλ Τραγουδιού Θεσσαλονίκης το 1961 με ερμηνεύτρια τη Μαίρη Λίντα. Τότε μάλιστα είχε παρουσιαστεί με το Μανώλη Χιώτη στο μπουζούκι και με Συμφωνική Ορχήστρα, κάτι πολύ πρωτοποριακό για την τότε εποχή. Κάτι που θα συμβεί και τώρα στο Παλλάς Αθηνών με την Συμφωνική Ορχήστρα της Εθνικής Όπερας του Κίεβου υπό την Διεύθυνση του Oleksiy Baklan. Σολίστ στο μπουζούκι στον «Ζορμπά» ο μέγας δεξιοτέχνης της νέας γενιάς Θανάσης Βασιλάς, συνεργάτης χρόνια της Μαίρης Λίντα αλλά και του Μίκη Θεοδωράκη. Η συναυλία λόγω του εορτασμού της Παγκόσμιας Ημέρας Ατόμων με Αναπηρία στις 3/12, πραγματοποιείται σε συνεργασία με τον Πανελλήνιο Σύλλογο Παραπληγικών, στον όποιο θα δοθούν τα έσοδα. (ΚΥΠΕ/ΑΑΓ/ΓΒΑ)
0 Comments
Leave a Reply. |
APXEIO
April 2024
Click to set custom HTML
|