Τα αστυνομικά βιβλία είναι κλασσική κατηγορία βιβλίων με εκατομμύρια θαυμαστές. Τα τελευταία χρόνια, αυτού του είδους η λογοτεχνία έχει επανέλθει στο προσκήνιο με μεγαλύτερη ορμή από ποτέ, βοηθούμενη αρκετά και από τις κινηματογραφικές μεταφορές βιβλίων που κάποιοι παραγωγοί του Χόλιγουντ ξεχώρισαν και ήξεραν πως είναι το υλικό που χρειάζονται για την επόμενη μεγάλη επιτυχία της μεγάλης οθόνης. Η κινηματογραφική μεταφορά του «Χιονάνθρωπου», του έβδομου και δημοφιλέστερου ίσως μυθιστορήματος του Γιο Νέσμπο με πρωταγωνιστή τον ντετέκτιβ Χάρι Χόλε, κάνει πρεμιέρα στο σινεμά και εμείς θυμηθήκαμε ορισμένα αστυνομικά μυθιστορήματα που έγιναν ταινίες στο παρελθόν με μεγάλη επιτυχία. Μάλιστα, οι περισσότερες από αυτές έχουν κερδίσει και αρκετά βραβεία.
Όταν στις αρχές της δεκαετίας του 2000, ο Στιγκ Λάρσον παρέδιδε στον εκδότη του την τριλογία «Millennium», της οποίας το πρώτο αυτοτελές μέρος είναι «Το Κορίτσι με το Τατουάζ», κανένας δε φανταζόταν ότι βρισκόμασταν στην αρχή ενός φαινόμενου. Δυο χρόνια μετά, ο Λάρσον πεθαίνει από ανακοπή καρδιάς, ενώ τα βιβλία του κατακτούν μέρα με τη μέρα ολόκληρο τον κόσμο. Ο κινηματογράφος ήταν αναμενόμενο να εκμεταλλευθεί την επιτυχία μιας ιστορίας που δεν σε αφήνει να πάρεις ανάσα από την αρχή μέχρι το τέλος. Η πλειοψηφία των θεατών που είδαν «Tο Κορίτσι με το Τατουάζ» του Ντέιβιντ Φίντσερ δηλώνουν ενθουσιασμένοι, ενώ όσοι είχαν παρακολουθήσει και την σουηδική εκδοχή του μυθιστορήματος του Στιγκ Λάρσον μιλούν για ένα αξιοπρεπέστατο, αλλά σε πολλά σημεία παρόμοιο φιλμ. Η «Σιωπή των αμνών» θεωρείται μέχρι σήμερα μια από τις τρομακτικότερες ταινίες όλων των εποχών. Σε αντίθεση με τις αρχικές εκτιμήσεις σχετικά με την πορεία της, ήταν από τις πρώτες ταινίες θρίλερ που κέρδισαν Όσκαρ. Το σενάριο ήταν βασισμένο στο μυθιστόρημα του Τόμας Χάρις, που για να το ολοκληρώσει, χρειάστηκε έξι χρόνια. Η ταινία θεωρήθηκε ότι θα αποτύγχανε εξαιτίας των συντελεστών. Ήταν χαμηλού κόστους και θα τη σκηνοθετούσε ο Τζόναθαν Ντέμι, που μέχρι τότε είχε αναλάβει μόνο κωμωδίες. Τελικά, απέφερε κέρδη 272 εκατομμυρίων δολαρίων και κέρδισε συνολικά πέντε Όσκαρ. Ο Κλιντ Ίστγουντ, διασκευάζοντας υποδειγματικά το βιβλίο του Ντένις Λεχέιν «Σκοτεινό ποτάμι», παρουσιάζει βασανισμένους ήρωες με τραυματικό παρελθόν, το οποίο καθορίζει αμετάκλητα το παρόν τους. Παράλληλα δείχνει τον παραλογισμό της αυτοδικίας και το κατά πόσον η οργή σκιάζει τη φρόνηση. Η ταινία έχει κερδίσει πλήθος υποψηφιοτήτων και βραβείων. Μεταξύ άλλων, απέσπασε το Όσκαρ α΄αντρικού ρόλου για τη συγκλονιστική ερμηνεία του Σον Πεν, και β’ αντρικού ρόλου για τον Τιμ Ρόμπινς αντίστοιχα. Το «Γεράκι της Μάλτας» είναι βασισμένη στο ομότιτλο μυθιστόρημα του Ντάσιελ Χάμετ. Μια ιστορία που εκτυλίσσεται στα πιο σκοτεινά λημέρια του Σαν Φρανσίσκο, εκεί που η παρανομία και το έγκλημα είναι καθημερινότητα και κυριαρχεί ο νόμος του δυνατότερου. Η ταινία έχει ανακηρυχθεί μια από τις καλύτερες όλων των εποχών από τον κριτικό Ρότζερ Ίμπερτ και το Entertainment Weekly. Έχει, επίσης, ανακηρυχθεί «Το πρώτο αυθεντικό φιλμ νουάρ, αλλά και το καλύτερο του είδους του» από το Panorama du Film Noir Américain. Τέλος, θεωρήθηκε αμερικανικός κινηματογραφικός θησαυρός το 1989, αφού επιλέχθηκε από τη βιβλιοθήκη του Κογκρέσου να διατηρηθεί ως ταινία μεγάλης «ιστορικής, πολιτιστικής και αισθητικής» αξίας. Μια αριστουργηματική ταινία, όπου η μία ιστορική ατάκα διαδέχεται την άλλη, ενώ ο Μπόγκαρτ δίνει ρεσιτάλ ερμηνείας, συνοδευόμενος από μία πλειάδα αξεπέραστων ηθοποιών. Το 1997, ο Κουεντίν Ταραντίνο διασκεύασε για την ταινία «Jackie Brown» το μυθιστόρημα «Rum Punch» του Ελμορ Λέοναρντ, διαμορφώνοντας τον πρωταγωνιστικό ρόλο ειδικά για την Παμ Γκριρ, πρωταγωνίστρια της δεκαετίας του 70 σε blaxploitation ταινίες. Ο Σάμιουελ Τζάκσον σίγουρα κλέβει την παράσταση, ενσαρκώνοντας τον πολυμήχανο και αδίστακτο Ορντελ Ρόμπι και κερδίζοντας βραβείο ερμηνείας στο Βερολίνο, ενώ η ταινία συγκέντρωσε αρκετές υποψηφιότητες στα Όσκαρ και στις Χρυσές Σφαίρες. Ο σκηνοθέτης Ρόουαν Τζόφι υπογράφει το 2010 το ριμέικ ενός κλασικού βρετανικού νουάρ του 1947 με τίτλο «Ανήλικος Δολοφόνος», βασισμένο στο μυθιστόρημα του Γκράχαμ Γκριν «Brighton Rock». Με διακριτικό χιούμορ, σκληρή ειλικρίνεια και αφηγηματική συνέπεια, η οποία μοιάζει να κλυδωνίζεται στις τελευταίες σεκάνς, αλλά δικαιώνεται στο εξαιρετικό φινάλε, ζωντανεύει έναν αντιφατικό, μα συναρπαστικό χαρακτήρα, θέτει καίρια ηθικά διλήμματα και περιγράφει το νοσταλγικό τέλος μιας εποχής αθωότητας. Από την πρώτη στιγμή της κυκλοφορίας του, το «Λος Άντζελες Εμπιστευτικό» τράβηξε πάνω του την προσοχή κοινού και κριτικών. Ο Κέρτις Χάνσον, που έγραψε το σενάριο και σκηνοθέτησε την ταινία, μετέφερε στη μεγάλη οθόνη το μυθιστόρημα του Τζέμις Ελρόι για τη σχέση των αστυνομικών, των εγκληματικών και των ταμπλόιντ του 1950 στο Λος Άντζελες. Η ταινία έφτασε μέχρι και τα Όσκαρ με εννέα υποψηφιότητες, μεταξύ των οποίων και αυτό για την Καλύτερη Ταινία της χρονιάς. Εκείνη η χρονιά, όμως, άνηκε στον «Τιτανικό», ο οποίος κέρδισε έντεκα χρυσά αγαλματίδια. Το «Λος Άντζελες Εμπιστευτικό» όμως δεν έφυγε αβράβευτο, κερδίζοντας Όσκαρ Διασκευασμένου Σεναρίου και Β’ Γυναικείου Ρόλου. Είκοσι χρόνια μετά, η ταινία μνημονεύεται ως μια από τις καλύτερες όλων των εποχών.
0 Comments
Leave a Reply. |
ARXEIO
May 2024
Click to set custom HTML
Click to set custom HTML
|