Στόχος η ενίσχυση της δραστηριότητας και η εδραίωση υγιούς ρυθμού ανάπτυξης, τόνισε ο ΥΠΟΙΚ17/10/2016 Όλες οι προσπάθειες και οι σχεδιασμοί μας στοχεύουν στην ενίσχυση και ενθάρρυνση της δραστηριότητας και στην εδραίωση υγιούς ρυθμού ανάπτυξης, τόνισε ο Υπουργός Οικονομικών Χάρης Γεωργιάδης, παρουσιάζοντας ενώπιον της Επιτροπής Οικονομικών της Βουλής τον κρατικό προϋπολογισμό για το 2017 και το Μεσοπρόθεσμο Δημοσιονομικό Πλαίσιο για την τριετία 2017-2019. “Μόνο η ανάπτυξη θα δημιουργήσει ευκαιρίες και θέσεις εργασίας, θα οδηγήσει σε περαιτέρω μείωση της ανεργίας και θα ενισχύσει την κοινωνική συνοχή”, υπογράμμισε ο ΥΠΟΙΚ στην Επιτροπή Οικονομικών στην οποία άρχισε σήμερα η συζήτηση του κρατικού προϋπολογισμού.
Ο κ. Γεωργιάδης είπε ότι “αυτός είναι ο πρώτος προϋπολογισμός που ετοιμάζεται μετά την έξοδο της Κύπρου από το μνημόνιο και θα είναι ο τέταρτος στη σειρά προϋπολογισμός που θα είναι ουσιαστικά ισοσκελισμένος”. Ανέφερε ότι αυτό αποτελεί μια πολύ σωστή, υγιή, συνετή βάση διαχείρισης των δημοσίων οικονομικών και “είναι αυτή η συνετή διαχείριση των οικονομικών του κράτους που επιτρέπει από την 1η Ιανουαρίου του 2017 την απόδοση πολύ σημαντικών φορολογικών ελαφρύνσεων, οι οποίες αναμένεται να δώσουν περαιτέρω ώθηση στην οικονομική δραστηριότητα, να στηρίξουν και να ενθαρρύνουν την ανάπτυξη η οποία πλέον κινείται με έναν από τους πιο ψηλούς ρυθμούς στην ΕΕ”. Είπε ακόμη ότι ο ψηλός ρυθμός ανάπτυξης, ο ισοσκελισμένος προϋπολογισμός, δεν σημαίνει πως έχουμε ξεπεράσει και αντιμετωπίσει όλα τα προβλήματα και ότι έχουμε αφήσει πίσω τις συνέπειες της βαθιάς και παρατεταμένης ύφεσης που πέρασε η χώρας μας. “Σημαίνει όμως πως είμαστε σε ένα σωστό δρόμο και πως μόνο μέσα από τη διατήρηση αυτής της πορείας που έχει φέρει ξανά την ανάπτυξη στον τόπο μας θα μπορέσουμε τελικά να καλύψουμε πλήρως το χαμένο έδαφος και να δημιουργήσουμε τις βάσεις για βιώσιμη, διατηρήσιμη ανάπτυξη σε ένα μακροπρόθεσμο ορίζοντα”, υπογράμμισε ο ΥΠΟΙΚ. Ο στόχος μας είναι να διατηρήσουμε ένα προϋπολογισμό ουσιαστικά ισοσκελισμένο, που σημαίνει με ένα οριακό και μόνο δημοσιονομικό έλλειμμα και με ένα καλό πρωτογενές πλεόνασμα, διότι με αυτό τον τρόπο μπορεί να συνεχιστεί η πορεία αποκλιμάκωσης του δημοσίου χρέους, επισήμανε. Ο κ. Γεωργιάδης τόνισε ότι επιβάλλεται πλέον συνετή δημοσιονομική διαχείριση, καλές δημοσιονομικές επιδόσεις, που να μην δημιουργούν ελλείμματα και να διογκώνουν το χρέος περαιτέρω, αλλά αντιθέτως να δημιουργούν περιθώρια, μέσω των φορολογικών ελαφρύνσεων, να στηρίζεται η ανάκαμψη της οικονομίας. Σύμφωνα με τον ΥΠΟΙΚ, είναι πολύ σημαντικό το γεγονός ότι αναμένουμε για φέτος ρυθμό ανάπτυξης που θα πλησιάζει το 3%. Σημείωσε ότι θα είναι η δεύτερη συνεχόμενη χρονιά με θετικό ρυθμό ανάπτυξης ο οποίος φέτος θα είναι ένας από τους πιο ψηλούς στο χώρο της ΕΕ. “Όλοι οι επιμέρους και δευτερεύοντες δείκτες επιβεβαιώνουν ότι η οικονομία μας καταγράφει ισχυρή πλέον ανάκαμψη”, υπογράμμισε ο κ. Γεωργιάδης. Ανέφερε ότι αυτές οι δημοσιονομικές επιδόσεις συγκαταλέγονται στις τρεις καλύτερες επιδόσεις στην ΕΕ και είναι ανάγκη να έχουμε τέτοιες καλές επιδόσεις γιατί τα προηγούμενα χρόνια είχαν μία από τις χειρότερες δημοσιονομικές επιδόσεις. Σημαντικό, σύμφωνα με τον ΥΠΟΙΚ, είναι ότι η ανάπτυξη στηρίζεται πλέον από όλους τους βασικούς παραγωγικούς τομείς της οικονομίας, τον τουρισμό, των υπηρεσιών, της ναυτιλίας, του λιανικού εμπορίου και των κατασκευών, ο οποίος είχε πληγεί περισσότερο. “Όλοι οι επιμέρους και δευτερεύοντες δείκτες επιβεβαιώνουν ότι η οικονομία μας καταγράφει ισχυρή πλέον ανάκαμψη”, υπογράμμισε ο κ. Γεωργιάδης. Ανέφερε ότι την ίδια περίπου εικόνα με ένα πολύ ικανοποιητικό ρυθμό ανάπτυξης μεταξύ 2,5% και 3% αναμένουμε και για το 2017 αλλά και για τον μεσοπρόθεσμο ορίζοντα. Σύμφωνα με τον ΥΠΟΙΚ, τα αναμενόμενα έσοδα για το 2017 όπως αυτά προβλέπονται στον προϋπολογισμό είναι €6.964 εκατομμύρια, αυξημένα κατά 1,8%, σε σχέση με το 2016, και αποτελούνται κυρίως από τους έμμεσους και άμεσους φόρους σε ποσοστό που προσεγγίζει το 85%. “Το 2017, παρά το ότι καταργούνται φορολογίες της απασχόλησης και της ακίνητης ιδιοκτησίας, λόγω της ανάκαμψης και της ενίσχυσης της οικονομικής δραστηριότητας, αναμένουμε αύξηση στα έσοδα”, σημείωσε. Ανέφερε ότι οι συνολικές δαπάνες της Γενικής Κυβέρνησης είναι €7.069 εκατομμύρια, αυξημένες κατά 2,6% σε σχέση με το 2016, και εξήγησε πως αυτό συμβαίνει λόγω της απόδοσης προσαυξήσεων εντός 2017 και της πρόσληψης των 3.000 επαγγελματιών οπλιτών και σημείωσε ότι περιορίζεται η αύξηση των δαπανών λόγω περαιτέρω μείωσης, κατά 13%, του κόστους χρηματοδότησης του δημόσιου χρέους. Είπε ακόμη ότι οι πρωτογενείς δαπάνες της Κεντρικής Κυβέρνησης είναι στα €6.150, αυξημένες κατά 1,6% ή 100 εκ. σε σχέση με 2016, ενώ άλλη τόση αύξηση αναμένεται για το 2018. Αναφερόμενος στις σημαντικές μακροοικονομικές εξελίξεις που καθορίζουν τις παραμέτρους που βασίζεται ο προϋπολογισμός, ο κ. Γεωργιάδης είπε ότι οι επιδόσεις της πραγματικής οικονομίας αποτελούν τον κορυφαίο στόχο, υπογραμμίζοντας ότι “τελικά όλες οι προσπάθειες και οι σχεδιασμοί μας στοχεύουν στην ενίσχυση και ενθάρρυνση της δραστηριότητας και στην εδραίωση υγιούς ρυθμού ανάπτυξης”. Αναφέρθηκε σε μια σειρά από σημαντικές δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις, φέροντας ως παράδειγμα την περιοχή του Πανεπιστημίου όπου επιβεβαιώνουν, όπως είπε, το μέγεθος της δημόσιας επένδυσης που βρίσκεται σε εξέλιξη. Αναφέρθηκε επίσης, μεταξύ άλλων, σε έργα ανάπλασης αστικών κέντρων, στην ανάπτυξη του λιμανιού Λεμεσού και Αγίας Νάπας. Πρόσθεσε ότι εντός του 2017 αναμένουμε και έναρξη κατασκευής και λειτουργίας των περιφερειακών καζίνων, ενώ μέχρι τέλος του 2017 ο προγραμματισμός αφορά κατάληξη στο λιμάνι της Λάρνακας σε επιπρόσθετες μαρίνες. Ανεργία -------- Ο κ. Γεωργιάδης είπε ότι το 2016 αναμένουμε την ανεργία να είναι λίγο πιο πάνω από το 12%, από το 17% που ήταν το 2015, με τη νεανική ανεργία που είχε φθάσει στο 40% να είναι στο 27%, ενώ η μακροχρόνια ανεργία είναι στο 5,6%, από 7,7%. Αναφορικά με τη συνολική απασχόληση, ο κ. Γεωργιάδης είπε ότι είχαμε μια συνεχή μείωση στην απασχόληση από το 2011 μέχρι το 2014, ενώ υπήρξε αύξηση 0,8% το 2015 και 2,2% το 2016. Απολαβές, πληθωρισμός και απασχόληση στον δημόσιο τομέα ------------------------------- Ανέφερε επίσης ότι οι απολαβές καταγράφουν πλέον συγκρατημένη αύξηση και πρόσθεσε ότι το 2016 θα είναι η τελευταία χρονιά αρνητικού πληθωρισμού και του χρόνου θα έχουμε ελαφρά θετικό πληθωρισμό και βελτίωση του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών, σημειώνοντας ότι ο αρνητικός πληθωρισμός βοήθησε την ανάκαμψη της οικονομίας μας κυρίως γιατί σχετιζόταν με μείωση του κόστους βασικών παραγόντων, όπως η ενέργεια. Είπε ακόμη ότι η πολιτική απασχόληση στον δημόσιο τομέα συνεχίζει αμετάβλητη με την παγοποίηση προσλήψεων με τις γνωστές εξαιρέσεις που ψήφισε η Βουλή. Θέτοντας το ερώτημα κατά πόσον υπάρχει περιθώριο αύξησης των δημοσίων δαπανών, ο κ. Γεωργιάδης είπε ότι δεν είναι οι ανάγκες που καθορίζουν το όριο δαπανών αλλά οι δυνατότητες που σχετίζονται με τα έσοδα. Αναφέροντας ότι το 1980 οι δημόσιες δαπάνες ήταν 29%, το 1990 ήταν 32,5%, το 2000 ήταν 34,5% και το 2010 ήταν 42,5%, ο κ. Γεωργιάδης είπε ότι “δεν μπορούν οι δημόσιες δαπάνες συνεχώς να διογκώνονται και να αποσπούν όλο και μεγαλύτερο ποσοστό του ΑΕΠ”, προσθέτοντας ότι το 2015 έχουν μειωθεί στο 40%. “Πρέπει να διατηρήσουμε με διαρθρωτικό τρόπο ένα όριο των δημοσίων δαπανών επί του ΑΕΠ”, ανέφερε, προσθέτοντας ότι “είμαστε οριακά και μόνο εντός των ορίων που καθορίζει ο ευρωπαϊκός κανόνας δαπανών”. Δημόσιο χρέος --------------- Σε σχέση με το δημόσιο χρέος, ο κ. Γεωργιάδης είπε ότι αυτό βρίσκεται στα €19,4 δισ. ή στο 108,3% του ΑΕΠ, μειωμένο 0,5 ποσοστιαία μονάδα σε σχέση με το περσινό, ενώ το 2017 αναμένουμε να κλείσει στο 105% του ΑΕΠ. Ανέφερε ότι η ανάλυση βιωσιμότητας του δημόσιου χρέους είναι θετική και οι χρηματοδοτικές ανάγκες είναι αρκετά χαμηλές τα επόμενα χρόνια λόγω της εξαιρετικής δουλειάς του αρμόδιου Γραφείου Δημοσίου Χρέους. Εξήγησε ότι το δημόσιο χρέος δεν μειώθηκε περισσότερο λόγω του ότι διατηρούμε πολύ ψηλά επίπεδα ρευστών διαθεσίμων που ανέρχονται στο 9% του ΑΕΠ και ότι μέχρι το τέλος θα μειώσουμε τα ρευστά διαθέσιμα στο 6% του ΑΕΠ, ενώ πρόσθεσε ότι το κόστος χρηματοδότησης του χρέους έχει μειωθεί σημαντικά στο 2,7%. Ανέφερε ότι από την Άνοιξη του 2013 μέχρι σήμερα έχει αποπληρωθεί χρέος πέρα των €9 δισ. (€7,5 δισ. κεφάλαιο και €1,5 δισ. τόκοι), πέραν της κάλυψης μικρών ελλειμμάτων και της ανακεφαλαιοποίησης του τραπεζικού τομέα, της Λαϊκής Τράπεζας και του Συνεργατισμού. Το πρόβλημα με τη διόγκωση του κρατικού μισθολογίου θα ξεκινήσει να προκύπτει σταδιακά χρόνο-χρόνο, σε δύο με τρία χρόνια, όταν δεν θα υπάρχει πλέον παγοποίηση προσλήψεων, και θα αποδίδεται η ΑΤΑ. Πάταξη της φοροδιαφυγής --------------------- Σε σχέση με τις προσπάθειες για πάταξη της φοροδιαφυγής, ο κ. Γεωργιάδης είπε ότι αυτές είναι η πλήρης ενοποίηση των τμημάτων Φόρου Εισοδήματος και ΦΠΑ που βρίσκεται σε εξέλιξη, η μηχανογράφηση του Τμήματος και η ενίσχυση σειράς νομοθεσιών. Χωρίς σύγχρονο μηχανογραφικό σύστημα δεν θα μπορεί να λειτουργήσει όπως θέλουμε το Τμήμα, είπε, προσθέτοντας ότι βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία για αγορά νέου συστήματος που θα αναβαθμίσει τις ικανότητες του Τμήματος. Οικονομικές παράμετροι της λύσης Κυπριακού --------------------------- Ο κ. Γεωργιάδης είπε ότι είναι εξαιρετικά σημαντικές οι οικονομικές παράμετροι της λύσης του Κυπριακού και κακώς θεωρείται από κάποιους το κεφάλαιο της οικονομίας ως δευτερεύων και εύκολο και που θα μπορούσε να τύχει χειρισμού μετά τη λύση, προσθέτοντας ότι βρίσκονται σε εξέλιξη μια σειρά από μελέτες, αλλά το ΥΠΟΙΚ είναι περιορισμένο να προβεί σε αποτελεσματικές μελέτες με δεδομένο ότι δεν έχει πρόσβαση στα κατεχόμενα. Για αυτό το λόγο έχουμε φροντίσει να υπάρχει η παρουσία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, του ΔΝΤ και της Παγκόσμιας Τράπεζας, ανέφερε, προσθέτοντας ότι δεν έχουν ολοκληρωθεί οι μελέτες και όλες αυτές οι μελέτες δεν είναι σε καλό δρόμο. “Πρέπει να γίνει αρκετή δουλειά ώστε να διασφαλίσουμε ότι οι οικονομικές παράμετροι της λύσης θα είναι τέτοιες που θα υποβοηθούν και θα διασφαλίζουν την επιβεβαίωση των εξαιρετικά θετικών προοπτικών που θα προκύψουν στον τομέα της οικονομίας”, ανέφερε. Σε σχέση με το χρέος του ψευδοκράτους προς την Τουρκία, ο κ. Γεωργιάδης είπε ότι “θα είναι μια από τις πτυχές”, προσθέτοντας ότι “το λεγόμενο τουρκοκυπριακό χρέος από κανένα δεν θεωρείται ότι είναι πραγματικό χρέος”. “Δεν έχει κανένα χαρακτηριστικό δημοσίου χρέους, δεν έγινε ποτέ καμία αποπληρωμή, ούτε τόκου, ούτε κεφαλαίου, δεν έχει διάρκεια. Είναι μια λογιστική καταγραφή του συνόλου των ποσών που διέθετε η κατοχική Τουρκία από το 1974 μέχρι σήμερα για τη συντήρηση της οικονομίας και των δομών του ψευδοκράτους”, τόνισε ο ΥΠΟΙΚ. Τραπεζικός τομέας ------------------- Ο κ. Γεωργιάδης είπε ότι “είναι δεδομένο πως παραμένει σοβαρό πρόβλημα η πρόκληση των Μη Εξυπηρετούμενων Δανείων (ΜΕΔ) αλλά παρόλα αυτά ο τομέας μέσα από τη σταθεροποίηση και τη σταδιακή εξυγίανση του επανακτά το ρόλο του ως χρηματοδότης της οικονομικής δραστηριότητας. Οι συμπολίτες μας έχουν εμπιστοσύνη και καταθέτουν τις αποταμιεύσεις τους στις τράπεζες και αυτό ενισχύει τη ρευστότητα, η οποία επιτρέπει την παραχώρηση νέων δανείων και επέτρεψε τη δραστική μείωση του ΕΛΑ και την κατάργηση των κυβερνητικών εγγυήσεων που είχαν δοθεί το 2011 για σκοπούς ενίσχυσης της ρευστότητας, πρόσθεσε. Ανέφερε επίσης ότι είναι καθοριστικό το γεγονός ότι συνεχίζεται η σημαντική μείωση των δανειστικών επιτοκίων, που υποβοηθούν την ανάκαμψη της οικονομίας, ενώ σε σχέση με τα φορολογικά κίνητρα, είπε ότι έχουν καταστεί εφικτά λόγω των δημοσιονομικών περιθωρίων. Είπε ότι μέσα από τον προϋπολογισμό του 2017 υλοποιείται η κατάργηση της έκτακτης φορολογίας επί της απασχόλησης, μειώνονται μόνιμα τα μεταβιβαστικά τέλη κατά 50% και καταργούνται πλήρως και τα τελευταία €30 εκατομμύρια που είχαν απομείνει ως φορολογία ακίνητης ιδιοκτησίας. Ανέφερε ότι εξαιρετικά θετική επίδραση έχουν και τα φορολογικά κίνητρα που προτείναμε και ενέκρινε η Βουλή το Καλοκαίρι του 2015. Κρατικό λαχείο ----------- Ο κ. Γεωργιάδης είπε ότι το κρατικό λαχείο αποδίδει περίπου 12 εκατομμύρια ευρώ τον χρόνο και σημείωσε ότι φέραμε εξειδικευμένους οίκους για να μελετήσουν τα δεδομένα και τις προοπτικές. Θα εξεταστεί αν μπορούμε με βεβαιότητα να εξασφαλίσουμε μια συμφωνία διαχείρισης του λαχείου από ιδιώτες επενδυτές που να αποδίδει αυξημένα έσοδα σε σχέση με σήμερα, ανέφερε. Συνεργατισμός ------------- Ο ΥΠΟΙΚ είπε ότι ο Συνεργατισμός διατηρεί σε μεγάλο βαθμό την αξία του και δεν προβλέπει ότι θα υπάρξει ανάγκη νέας ανακεφαλαιοποίησης του Συνεργατισμού. Αλλά αν χρειαζόταν αύριο νέα κεφάλαια, θα έπρεπε αύριο να μπορεί να αντλήσει κεφάλαια και για αυτό οι κινήσεις για εισαγωγή του Συνεργατισμού στο Χρηματιστήριο Αξιών Κύπρου δεν πρέπει να παρεμποδιστούν, ανέφερε. Σχέδιο Γιούνκερ --------------- Σε σχέση με το επενδυτικό σχέδιο Γιούνκερ, ο κ. Γεωργιάδης αν και ανέφερε ότι η Κυβέρνηση έχει εξασφαλίσει ένα πιο ελκυστικό σχέδιο, υπογράμμισε ότι “πολύ σύντομα θα έχουμε τις πρώτες συμφωνίες” που αφορούν το σχέδιο Γιούνκερ και οι οποίες λόγω του αναμενόμενου μεγέθους τους θα ανεβάσουν πολύ ψηλά τη χώρα μας στον δείκτη του σχεδίου Γιούνκερ.
0 Comments
Leave a Reply. |
ΑPΧΕΙΟ
May 2024
Click to set custom HTML
Click to set custom HTML
Click to set custom HTML
|