Ο Οίκος Πιστοληπτικής Αξιολόγησης Moody’s, με ανακοίνωση του, προχώρησε σε διπλήαναβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας της Κυπριακής Δημοκρατίας από το Ba1 με θετική προοπτική, στο Baa2 με σταθερή προοπτική. Με την αναβάθμιση αυτή, η Κυπριακή Δημοκρατία κατατάσσεται πλέον στην επενδυτική βαθμίδα από όλους τους διεθνείς Οίκους αξιολόγησης και μάλιστα κατά δύο βαθμίδες εντός της επενδυτικής περιοχής, με εξαίρεση της αξιολόγηση του Οίκου DBRS που κατατάσσει την Κύπρο σε επίπεδο τριών βαθμίδων μέσα στην επενδυτική περιοχή. Η αναβάθμιση κατά δύο βαθμίδες και η κατάταξη της κυπριακής οικονομίας στην επενδυτική βαθμίδα από τον Οίκο Moody’s, μετά από σχεδόν 11 χρόνια, απεικονίζει τις αξιοσημείωτες επιδόσεις της κυπριακής οικονομίας σε ένα πολύ δύσκολο περιβάλλον διεθνώς και αντικατοπτρίζει τις προσπάθειες της κυβέρνησης για εφαρμογή μιας αποδοτικής οικονομικής πολιτικής, με στόχο τη στήριξη της ευρωστίας της οικονομίας, των δημόσιων οικονομικών και του τραπεζικού τομέα. Οι σημαντικές ιδιωτικές και δημόσιες επενδύσεις, σε συνδυασμό με την υλοποίηση περαιτέρω διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων στο πλαίσιο του NextGenerationEU (NGEU), υποστηρίζουν τις μεσοπρόθεσμες προοπτικές ανάπτυξης, σύμφωνα με τον Οίκο Moody’s. Η δημοσιονομική ευρωστία της Κύπρου έχει βελτιωθεί σημαντικά, ενώ η πτωτική πορεία του δημόσιου χρέους (η οποία είχε προσωρινά διακοπεί λόγω των οικονομικών και δημοσιονομικών επιπτώσεων της πανδημίας) σύμφωνα με τον Οίκο Moody’s, αναμένεται να συνεχιστεί. Επιπρόσθετα, ο ίδιος Οίκος αναφέρει ότι η συνεχιζόμενη ενδυνάμωση του τραπεζικού τομέα περιορίζει οποιουσδήποτε κινδύνους ενδεχόμενων υποχρεώσεων για το κράτος και στηρίζει την περαιτέρω μεγέθυνση του ΑΕΠ, συμβάλλοντας στην οικονομική ανάπτυξη. Η σταθερή προοπτική εξισορροπεί τις θετικές αυτές τάσεις έναντι των υπολειπόμενων προκλήσεων. Οι προκλήσεις συμπεριλαμβάνουν την πιθανή επιβράδυνση προόδου στην υλοποίηση των επενδύσεων και των μεταρρυθμίσεων που σχετίζονται με το Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας της Κύπρου (NRRP) με βάση τις εκτιμήσεις Οίκου Moody’s, τους εναπομείναντες κινδύνους οι οποίοι σχετίζονται με το τραπεζικό σύστημα και που θα μπορούσαν να θέσουν σε κίνδυνο τη θετική οικονομική και δημοσιονομική δυναμική καθώς και τους κινδύνους από την κλιματική αλλαγή στους οποίους εκτίθεται η Κύπρος και που θα μπορούσαν να υπονομεύσουν την ανάπτυξη περισσότερο από όσο εκτιμάται επί του παρόντος. Ο Οίκος επισημαίνει ότι η προοπτική ταχύτερης από ότι αναμένεται βελτίωσης στους δημοσιονομικούς δείκτες και τους δείκτες χρέους θα ασκούσε ανοδική πίεση στην πιστοληπτική αξιολόγηση. Η ιδιαίτερα υψηλή απορρόφηση κονδυλίων της ΕΕ και η αποτελεσματική εφαρμογή μεταρρυθμίσεων, ιδίως στους τομείς του δικαστικού συστήματος και του ελέγχου της διαφθοράς, θα μπορούσε να είναι ακόμα ένα θετικό σημείο ως προς την κατεύθυνση αυτή, καθώς η ώθηση ενδεχόμενης ανάπτυξης και η ενδυνάμωση των ιδρυμάτων και της διακυβέρνησης θα μπορούσε να είναι σημαντικά μεγαλύτερη από ότι εκτιμάται στο παρόν στάδιο από τον εν λόγω Οίκο. Η περαιτέρω μείωση της έκθεσης του κράτους στους κινδύνους του τραπεζικού τομέα μέσω της συνεχιζόμενης απομόχλευσης του τελευταίου, σε συνδυασμό με την ουσιαστική ενδυνάμωση των κυπριακών τραπεζών, θα μπορούσε επίσης να συμβάλει θετικά στην ανοδική πορεία της πιστοληπτικής αξιολόγησης της Κυπριακής Δημοκρατίας στο μέλλον. Ταυτόχρονα, με σχετική ανακοίνωσή του, ο διεθνής Οίκος Πιστοληπτικής Αξιολόγησης DBRS Morningstar αναβάθμισε την πιστοληπτική ικανότητα της Κυπριακής Δημοκρατίας από BBB σε «ΒΒΒ (high)» και επιβεβαίωσε την προοπτική της σε σταθερή. Ο Οίκος DBRS στηρίζει την απόφασή του για αναβάθμιση της πιστοληπτικής αξιολόγησης της Κυπριακής Δημοκρατίας σε «ΒΒΒ(high)» στην πτωτική πορεία του δημόσιου χρέους και την προσδοκία ότι θα συνεχίσει να μειώνεται τα επόμενα χρόνια, στην οικονομική ανάπτυξη, που ακόμη και εάν μειώνεται παραμένει μεταξύ των ισχυρότερων στην ευρωζώνη και την προβλεπόμενη αύξηση του πραγματικού ΑΕΠ, η οποία εκτιμάται στο 2,4% το 2023 και στο 2,7% το 2024. Ο Οίκος DBRS θεωρεί ότι η νέα κυβέρνηση θα συνεχίσει να ακολουθεί συνετή δημοσιονομική πολιτική. Το πρόγραμμα σταθερότητας της κυβέρνησης στοχεύει σε πρωτογενή δημοσιονομικά πλεονάσματα 3,2% του ΑΕΠ το 2023 και 3,7% το 2024. Επιπλέον, ο Οίκος σημειώνει ότι οι κίνδυνοι από την παγκόσμια χρηματοπιστωτική αστάθεια, που είχαν αυξηθεί κατά την προηγούμενη αναθεώρηση που έγινε τον Μάρτιο του 2023, έχουν υποχωρήσει τους τελευταίους μήνες. Στον τραπεζικό τομέα, παρόλο που η υλοποίηση ενδεχόμενων υποχρεώσεων παραμένει ένας σημαντικός κίνδυνος, ο Οίκος δεν αναμένει αντιστροφή της πτωτικής πορείας στους δείκτες χρέους τα επόμενα χρόνια. Η βελτίωση στη «Δημοσιονομική Διαχείριση και Πολιτική» και το «Χρέος και την Ρευστότητα» είναι οι βασικοί παράγοντες για την αναβάθμιση. Η αξιολόγηση της Κύπρου σε BBB (high) και της προοπτικής σε σταθερή σύμφωνα με τον οίκο υποστηρίζεται επίσης από το σταθερό πολιτικό περιβάλλον, τις υγιείς δημοσιονομικές και οικονομικές πολιτικές της κυβέρνησης τα τελευταία χρόνια και το ευνοϊκό προφίλ του δημόσιου χρέους. Επιπλέον, ο Οίκος DBRS συνεχίζει να θεωρεί τη συμμετοχή της χώρας στην ΕΕ ως σημαντική βάση για θεσμική ποιότητα. Από την άλλη πλευρά, η Κύπρος αντιμετωπίζει επίσης σημαντικές προκλήσεις λόγω του υψηλού ακόμη αποθέματος κληροδοτημένων Μη Εξυπηρετούμενων Δανείων (ΜΕΔ) στον τραπεζικό τομέα και του συγκριτικά χαμηλού επιπέδου παραγωγικότητας εργασίας της οικονομίας. Επιπλέον, οι αξιολογήσεις της Κύπρου εξακολουθούν να περιορίζονται από το μικρό μέγεθος της οικονομίας της που βασίζεται στις υπηρεσίες, γεγονός που την καθιστά ευάλωτη σε εξωτερικούς κραδασμούς. Ο Οίκος τονίζει ως τους σημαντικότερους παράγοντες για την μελλοντική αναβάθμιση της πιστοληπτικής αξιολόγησης της Κυπριακής Δημοκρατίας, τη διατήρηση οικονομικής ανάπτυξης και ισχυρής δημοσιονομικής επίδοσης, αυξημένης οικονομικής ανθεκτικότητας και βελτίωση της παραγωγικότητας εργασίας. Η κυβέρνηση θα συνεχίσει να στηρίζει την οικονομική δραστηριότητα ενόψει και των προκλήσεων που καλείται να αντιμετωπίσει όπως η συνέχιση του πολέμου στη Ουκρανία, οι πληθωριστικές πιέσεις και η ενεργειακή κρίση, με τρόπο υπεύθυνο όσον αφορά την ανάπτυξη και την απασχόληση (συγκράτηση ανεργίας) και τα δημόσια οικονομικά. Για την επίτευξη του στόχου αυτού, το Υπουργείο Οικονομικών στηρίζει την κυπριακή οικονομία και το κοινωνικό σύνολο, κατά τρόπο στοχευμένο και ευέλικτο προωθώντας τα κατάλληλα οικονομικά σχέδια τα οποία θα επιτρέψουν τη μέγιστη δυνατή αξιοποίηση των προσφερόμενων ευρωπαϊκών κονδυλίων και προγραμμάτων.
0 Comments
Ο Moody's ήταν ο μόνος από τους μεγάλους οίκους που διατηρούσε ακόμη την Κύπρο σε μη επενδυτική κατηγορία
Το Υπουργικό Συμβούλιο κατά τη συνεδρία του σήμερα, 27.9.2023, ενέκρινε, το νομοσχέδιο του Προϋπολογισμού για το έτος 2024 και το Μεσοπρόθεσμο Δημοσιονομικό Πλαίσιο 2024-2026. Ο Προϋπολογισμός του 2024 και το Μεσοπρόθεσμο Δημοσιονομικό Πλαίσιο 2024-2026 έχουν ως βασικές προτεραιότητες τη διατήρηση ενός πλεονασματικού δημοσιονομικού ισοζυγίου, τη συγκράτηση της απασχόλησης στον δημόσιο τομέα, τη μείωση του δημοσίου χρέους μεσοπρόθεσμα, την προώθηση της πράσινης μετάβασης και του ψηφιακού μετασχηματισμού, τη διατήρηση ενός εύρωστου χρηματοπιστωτικού συστήματος και ακόμα πιο σημαντικό τη δημιουργία συνθηκών βιώσιμης ανάπτυξης σε βασικούς τομείς της οικονομίας. Παράλληλα, υψίστης σημασίας θεωρείται η υλοποίηση έργων υποδομής με σημαντική προστιθέμενη αξία, με ιδιαίτερη έμφαση στα συγχρηματοδοτούμενα έργα και τα έργα του Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Στο πιο πάνω πλαίσιο σημειώνεται ότι οι αναπτυξιακές δαπάνες αναμένεται να αυξηθούν κατά 12% το 2024 σε σχέση το έτος 2023. Περαιτέρω, κατά το 2024 αναμένεται αύξηση της τάξης του 15% στις δαπάνες για κοινωνικές παροχές. Όσον αφορά στην απασχόληση στον δημόσιο τομέα σημειώνεται η μείωση του συνολικού αριθμού νέων/πρόσθετων μόνιμων θέσεων για το έτος 2024 σε σχέση με το 2023. Για το έτος 2024 η συνολική αύξηση θέσεων ανέρχεται στις 52, ενώ για το 2023 η συνολική αύξηση θέσεων ήταν 485 θέσεις. H κυπριακή οικονομία εκτιμάται ότι το 2024 θα καταγράψει θετικό ρυθμό ανάπτυξης της τάξης του 2,9% επηρεαζόμενο από τις εξελίξεις στις τιμές και τα επιτόκια. Να σημειωθεί ότι για το 2023 εκτιμάται ότι η κυπριακή οικονομία θα καταγράψει θετικό ρυθμό ανάπτυξης της τάξης του 2,5%. Ως εκ τούτου, η αγορά εργασίας αναμένεται να επηρεαστεί θετικά, με μείωση του ποσοστού ανεργίας το 2024 στο 5,8% από 6,5% το 2023. Με βάση τις προκαταρκτικές προβλέψεις, το δημοσιονομικό ισοζύγιο της Γενικής Κυβέρνησης για το 2024 αναμένεται να παραμείνει πλεονασματικό και να κυμανθεί στο 2,2% του ΑΕΠ σε σύγκριση με πλεόνασμα ύψους 1,9% το 2023. Το πρωτογενές πλεόνασμα εκτιμάται στο 3,6% για το 2024 σε σύγκριση 3,3% του ΑΕΠ τον προηγούμενο χρόνο. Σημειώνεται ότι, μεσοπρόθεσμα, η δημοσιονομική θέση προβλέπεται να παραμείνει πλεονασματική, με το δημοσιονομικό ισοζύγιο να είναι κατά μέσο όρο γύρω στο 2,1% του ΑΕΠ την περίοδο 2024-2026. Επισημαίνεται ότι η προβλεπόμενη διατήρηση δημοσιονομικών πλεονασμάτων του κράτους κατά το έτος 2023, λόγω της βελτιωμένης οικονομικής δραστηριότητας στην οικονομία παρά το δυσμενές εξωτερικό περιβάλλον, σε συνδυασμό με την προβλεπόμενη απορρόφηση κονδυλιών μέσω του Μηχανισμού Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, αναμένεται να διαδραματίσουν θετικό ρόλο στη διαμόρφωση του πλάνου χρηματοδότησης της Κυβέρνησης, με αποτέλεσμα το δημόσιο χρέος ως προς το ΑΕΠ να παραμένει σε πτωτική πορεία. Στο πλαίσιο αυτό, το δημόσιο χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ αναμένεται να περιοριστεί στο 72,9% το τέλος του 2024, σε σύγκριση με 80,9% το 2023. Αξιοσημείωτα είναι τα συμπεράσματα από τις πιστοληπτικές αξιολογήσεις, που έλαβαν χώρα κατά το πρώτο εξάμηνο του 2023, οι οποίες ήταν ιδιαίτερα θετικές για την Κυπριακή Δημοκρατία καταδεικνύοντας τα βήματα σταθερότητας και προόδου της κυπριακής οικονομίας. Η διασφάλιση της μακροοικονομικής σταθερότητας και η περαιτέρω βελτίωση του χρηματοπιστωτικού συστήματος αποτελούν το κλειδί, τους κρίσιμους παράγοντες για περαιτέρω αναβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας της Κυπριακής Δημοκρατίας. Όσον αφορά στους δημοσιονομικούς κινδύνους, επισημαίνεται ο κίνδυνος της αύξησης του πληθωρισμού λόγω συνέχισης ή και επιβολής νέων κυρώσεων στη Ρωσία και τη Λευκορωσία, που οδηγεί σε διάβρωση του πραγματικού εισοδήματος των πολιτών, με αρνητικές επιπτώσεις στην κατανάλωση και στα έσοδα του κράτους. Σε αυτό το πλαίσιο διατυπώνεται και ο κίνδυνος για ανάληψη επιπρόσθετων οριζόντιων κοινωνικών μέτρων στήριξης του πληθυσμού λόγω των συνεχόμενων πληθωριστικών πιέσεων. Περαιτέρω, υπάρχει ο κίνδυνος περαιτέρω αύξησης των επιτοκίων οδηγώντας σε επιβράδυνση της οικονομικής ανάπτυξης, με συνεπακόλουθο τη μείωση των κρατικών εσόδων, καθώς και οι επιπτώσεις από τυχόν αύξηση των μεταναστευτικών ροών. ---------------- Για τους συγκριτικούς πίνακες πληροφόρησης σχετικά με τον Κρατικό Προϋπολογισμό πατήστε εδώ. Για τον ενδεικτικό πίνακα έργων υποδομής πατήστε εδώ. «Εγκρίθηκε σήμερα από το Υπουργικό Συμβούλιο ο Προϋπολογισμός του 2024, ο πρώτος προϋπολογισμός της διακυβέρνησής μας, ο οποίος δίνει και το ξεκάθαρο στίγμα των πολιτικών μας προτεραιοτήτων», αναφέρεται σε ανακοίνωση της Προεδρίας της Δημοκρατίας.
Αναφορικά με την πρόσφατη Απόφαση 317/2023 της ΡΑΕΚ, ημερ. 15 Σεπτεμβρίου 2023, το Διοικητικό Συμβούλιο της ΑΗΚ επιθυμεί να σημειώσει τα ακόλουθα: Ακολουθώντας όλες τις σχετικές διαδικασίες και αποφάσεις της ΡΑΕΚ, η ΑΗΚ υπέβαλε έγκαιρα και ολοκληρωμένα τα Επιτρεπόμενα Έσοδα (ΕΕ) των Βασικών Ρυθμιζόμενων Δραστηριοτήτων (ΒΡΔ) της για το έτος 2023, πάνω στα οποία θα βασίζονταν οι διατιμήσεις, με απώτερο στόχο την έγκριση και εφαρμογή των σχετικών διατιμήσεων, την 1η Ιανουαρίου 2023. Αυτά εγκρίθηκαν προκαταρκτικά από τη ΡΑΕΚ στις 17 Μαρτίου 2023. H ΑΗΚ προχώρησε στη συνέχεια στον καθορισμό του ύψους των Διατιμήσεων, όπως προβλέπει η διαδικασία. Οι Διατιμήσεις υποβλήθηκαν στη ΡΑΕΚ τον Ιούνιο του 2023, για έγκριση. Ακολούθησε σειρά νέων διευκρινίσεων που ζητήθηκαν από τη ΡΑΕΚ, οι οποίες και δόθηκαν από την ΑΗΚ. Χωρίς οποιαδήποτε περαιτέρω συζήτηση ή/και διαβούλευση, η ΡΑΕΚ εξέδωσε την Απόφασή της με Αρ.317/2023 την 15 Σεπτεμβρίου 2023. Σύμφωνα με αυτή παραμένουν σε ισχύ, για το έτος 2023, οι ρυθμιζόμενες διατιμήσεις του έτους 2022 και ταυτόχρονα ανακαλούνται οι Αποφάσεις της σχετικά με την προκαταρκτική έγκριση των Επιτρεπόμενων Εσόδων (ΕΕ) του έτους 2023 των ΒΡΔ της ΑΗΚ. Η ΑΗΚ αντιλαμβάνεται πλήρως τις δύσκολες οικονομικές συνθήκες που αντιμετωπίζουν τα τελευταία χρόνια οι επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά. Γι’ αυτό το λόγο, και μέσα στο πλαίσιο της κοινωνικής της ευθύνης, αποφάσισε και επέστρεψε στην Κοινωνία και στην οικονομία του τόπου, από τα δικά της ταμειακά διαθέσιμα, το ποσό των €54εκ. περίπου κατά τα έτη 2020-2022 (εκπτώσεις 10% στα τιμολόγια), λαμβάνοντας υπόψη τις συνεπακόλουθες επιπτώσεις αυτής της απόφασης. Η ΑΗΚ, εντός των υποχρεώσεών της, καθορίζει τις ενέργειές της με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον και με στόχους: την απρόσκοπτη παροχή ενέργειας στην Κύπρο, την υλοποίηση του αναπτυξιακού της προγράμματος, την οικονομική βιωσιμότητα του Οργανισμού και την εύρυθμη λειτουργία του. Η συνέχιση της στέρησης κεφαλαίων από την ΑΗΚ, που με την προαναφερόμενη απόφαση της ΡΑΕΚ υπολογίζεται σε απολεσθέντα εισοδήματα συνολικού ποσού €107εκ., οδηγεί σε βραχυπρόθεσμους και μακροπρόθεσμους κινδύνους. Μεταξύ άλλων οι κίνδυνοι αυτοί αφορούν και στην υλοποίηση του εγκεκριμένου αναπτυξιακού Προγράμματος του Οργανισμού, που περιλαμβάνει ζωτικής σημασίας υποδομές ώστε να συμβάλουν ουσιαστικά στο μεγάλο στόχο που έχει θέσει η Πολιτεία για Πράσινη Μετάβαση του τόπου. Λαμβάνοντας υπόψη το κόστος ενέργειας και το γεγονός ότι η Κύπρος είναι απομονωμένο σύστημα και εξαρτάται κυρίως από τα υγρά καύσιμα για την ηλεκτροπαραγωγή, η ΑΗΚ διαχρονικά προσπαθεί να μειώσει τη τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος προς όφελος των καταναλωτών, εισάγοντας στο μίγμα παραγωγής πράσινη ενέργεια (δημιουργία έργων ΑΠΕ ή σύναψη συμφωνίας διμερών συμβάσεων αγοράς ενέργειας με ιδιώτες παραγωγούς ΑΠΕ). Αυτή είναι μια σταθερή επιδίωξη αλλά, μέχρι τώρα, δεν έχει επιτραπεί στην ΑΗΚ να την αναπτύξει στον βαθμό που επιθυμεί και είναι ικανή να υλοποιήσει. Η ΑΗΚ σέβεται και εφαρμόζει πιστά όλες τις διαδικασίες που προβλέπονται στους ισχύοντες Νόμους και Ρυθμιστικές Αποφάσεις και είναι έτοιμη να συνεργαστεί με τους Αρμόδιους Φορείς. Όπως έχει αποδειχθεί στο παρελθόν, και όταν η Διοίκηση και η Διεύθυνση του Οργανισμού κρίνουν ότι μπορεί, η ΑΗΚ στηρίζει έμπρακτα την Κοινωνία, στο πλαίσιο των υποχρεώσεων και των δυνατοτήτων της και σε πλήρη συνεννόηση με την Κυβέρνηση και τις Αρχές του Κράτους. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, το Διοικητικό Συμβούλιο της ΑΗΚ συζήτησε το όλο θέμα εκτενώς κατά τη προχθεσινή συνεδρία του και αποφάσισε να διενεργηθεί τεχνική και οικονομική ανάλυση των επιπτώσεων της Απόφασης. Με τον τρόπο αυτό θα καθοριστούν οι επόμενες ενέργειες του Οργανισμού, πάντα προς όφελος των καταναλωτών και διασφαλίζοντας τη βιωσιμότητα της ΑΗΚ. Οι τιμές του πετρελαίου συνέχισαν την άνοδό τους την Τρίτη, με τη διεθνή τιμή αναφοράς του αργού Brent να φτάνει τα 95 δολάρια, δηλαδή στο υψηλότερο σημείο από τον Νοέμβριο του 2022 ενώ εκτιμάται ότι ενδεχομένως θα ξεπεράσει το φράγμα των 100 δολαρίων.
Εναντίον της παλιάς απόφασης του Δικαστηρίου Λευκωσίας κατέθεσαν έφεση οι τρεις προαναφερθέντες, αλλά και η Marfin Investment Holdings S.A., στην οποία είχε απαγορευτεί να μεταβιβάσει στους Βγενόπουλο, Μπουλούτα και Μάγειρα περιουσιακά στοιχεία.
Η πολυαναμενόμενη ανάπτυξη του ιστορικότερου ορεινού θερέτρου της Κύπρου και πάλαι ποτέ «στολίδι του Προδρόμου», του Ξενοδοχείου Βερεγγάρια, βρίσκεται πλέον στη δεύτερη φάση των εργασιών επείγουσας αποκατάστασης και ανακαίνισης από τη γνωστή εταιρεία ανάπτυξης οικιστικών και εμπορικών ακινήτων bbf: η οποία έχει αναλάβει τη φιλόδοξη αποστολή αναβίωσης και αναγέννησης του θρυλικού ξενοδοχείου.
|
ΑPΧΕΙΟ
April 2024
Click to set custom HTML
Click to set custom HTML
Click to set custom HTML
|