Το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων ανακοινώνει ότι, ενόψει της εορταστικής περιόδου, έχουν προωθηθεί όλες οι απαραίτητες διευθετήσεις για την καταβολή όλων των συντάξεων και επιδομάτων που εμπίπτουν στην αρμοδιότητά του, πριν από την ημέρα των Χριστουγέννων. Συγκεκριμένα, έχουν προγραμματιστεί τα ακόλουθα:
0 Comments
Είναι με ιδιαίτερη χαρά που βρίσκομαι σήμερα εδώ στην τελετή έναρξης του Limassol Book Fair. Όπως γνωρίζετε, μεταξύ των αρμοδιοτήτων του Υφυπουργείου Πολιτισμού είναι η ανάπτυξη πολιτικής για την ενθάρρυνση της εκδοτικής δραστηριότητας και την καλλιέργεια της λογοτεχνίας, των επιστημών και των γραμμάτων στο σύνολό τους καθώς και η υιοθέτηση πολιτικής για την ανάπτυξη πολιτιστικών σχέσεων και πολιτιστικής διπλωματίας, με απώτερο στόχο τη θεμελίωση των βάσεων για δυναμική προώθηση του πολιτιστικού μας προϊόντος στο εξωτερικό. Η ανελλιπής επίσημη εκπροσώπηση της Κύπρου σε διεθνείς εκθέσεις, όπως αυτή στη Φρανκφούρτη, στην οποία και παρευρέθηκα τον περασμένο Οκτώβριο, αποτελεί μια από τις σημαντικότερες επιδιώξεις μας ως Υφυπουργείο Πολιτισμού στον τομέα της πολιτιστικής διπλωματίας. Είναι κοινώς αποδεκτό πλέον ότι οι δημιουργικές επιχειρήσεις είναι κρίσιμες για την αειφόρο ανάπτυξη. Τονώνουν την καινοτομία και αποτελούν σημαντικό παράγοντα στον αναπτυσσόμενο τομέα των υπηρεσιών, στηρίζουν την επιχειρηματικότητα και συμβάλλουν στην πολιτιστική πολυμορφία. Διοργανώσεις όπως αυτή, με το εντυπωσιακό εύρος των συμμετοχών και τις ποικίλες, ενδιαφέρουσες εκδηλώσεις της, αποδεικνύουν τη δυναμική προσαρμογή του εκδοτικού χώρου στις απαιτήσεις της νέας πραγματικότητας καθώς και το συνεχές ενδιαφέρον του για την ανάπτυξη του διαλόγου, της ανταλλαγής ιδεών, της κριτικής προσέγγισης των κοινωνικών και πνευματικών ζητημάτων της εποχής μας. Η αξιοποίηση της επιχειρηματικής και της πολιτιστικής ανάπτυξης της Λεμεσού αποτελεί καίρια απόφαση για τη δημιουργία μιας διεθνούς διοργάνωσης για το βιβλίο. Παράλληλα, η συμβολή της ίδιας της έκθεσης στην ανάπτυξη της πόλης αποτελεί ένα φιλόδοξο στόχο που καλώς τέθηκε και είμαι βέβαιος ότι έχει ήδη τροχοδρομηθεί η υλοποίησή του. Είναι με ιδιαίτερη χαρά που χαιρετίζω το γεγονός ότι μια ομάδα νέων ανθρώπων, με αφοσίωση, αποφασιστικότητα και πολλή όρεξη για δουλειά, έχει την πρωτοβουλία και την ικανότητα να φέρει εις πέρας το μεγάλο και απαιτητικό αυτό εγχείρημα. Κερδισμένοι στο τέλος της μέρας θα είναι οι ίδιοι οι επαγγελματίες του χώρου και η ίδια η Κύπρος. Η αρωγή της πολιτείας είναι ακόμη πιο απαραίτητη σ’ αυτούς τους καιρούς της μακράς και πολυδιάστατης κρίσης, προκειμένου να διαφυλαχθεί ο εύθραυστος εκδοτικός κόσμος. Η στήριξή του είναι υποχρέωση όλων μας. Για τον σκοπό αυτό το Υφυπουργείο Πολιτισμού βρίσκεται σε διαρκή επαφή με τους επαγγελματίες του βιβλίου, σε μια προσπάθεια να αφουγκράζεται τις ανάγκες των εμπλεκομένων στην παραγωγή του βιβλίου, τόσο των συγγραφέων όσο και των εκδοτών και των βιβλιοπωλών, με απώτερο στόχο την καλύτερη διαχείριση των υπαρχουσών δυνατοτήτων στην παραγωγή και στη διάθεση του πολύτιμου αυτού πολιτιστικού αγαθού, του βιβλίου. Το Υφυπουργείο Πολιτισμού ενισχύει την εκδοτική παραγωγή με το Σχέδιο «Αγορά Εκδόσεων για τον Εμπλουτισμό Κυπριακών και Ξένων Βιβλιοθηκών», μέσω του οποίου στηρίζονται επιλεγμένες εκδόσεις. Παράλληλα, με το «Σχέδιο Επιχορήγησης Μεταφράσεων Έργων Κυπρίων Λογοτεχνών από την Ελληνική σε Ξένες Γλώσσες» και το «Σχέδιο Επιχορήγησης Μετάφρασης Λογοτεχνικών Έργων Ελληνοκυπρίων και Τουρκοκυπρίων» επιδιώκονται αντίστοιχα η προβολή των έργων της ελληνικής γραμματείας της Κύπρου στον κόσμο και η αλληλογνωριμία των δύο κοινοτήτων της Κύπρου μέσα από τα γραπτά έργα του πολιτισμού τους. Οι Κύπριοι εκδότες είναι δικαιούχοι και των δύο Σχεδίων και διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην έκδοση μεταφράσεων, επεκτείνοντας την επιχειρηματική τους δραστηριότητα σε συμπράξεις με εκδοτικούς οίκους του εξωτερικού, αλλά και σε εκδόσεις έργων Τουρκοκύπριων συγγραφέων στα ελληνικά. Επίσης, με το «Σχέδιο ενίσχυσης της προώθησης και προβολής των κυπριακών εκδόσεων σε διεθνείς εκθέσεις βιβλίου στο εξωτερικό», το Υφυπουργείο αποσκοπεί στην ενίσχυση της στοχευμένης και αναβαθμισμένης παρουσίας των κυπριακών εκδοτικών οργανισμών σ’ αυτές. Εκφράζω τα θερμά μου συγχαρητήρια στην ομάδα του Limassol Book Festival που με αφοσίωση, αποφασιστικότητα και πολλή όρεξη για δουλειά, είχε την πρωτοβουλία και την ικανότητα να φέρει εις πέρας το μεγάλο και απαιτητικό αυτό εγχείρημα, δίνοντάς μας τη χαρά να διαβάσουμε και να συζητήσουμε εκατοντάδες βιβλία. Εύχομαι κάθε επιτυχία στη νέα αυτή διεθνή διοργάνωση, με συνεχή και ουσιαστική ανάπτυξη, ώστε όταν κοιτάξουμε κάποτε πίσω, αυτή τη μέρα, να συνειδητοποιήσουμε πόσα πολλά θα μάς έχει προσφέρει. Είναι πραγματικά με ιδιαίτερη χαρά που βρίσκομαι ανάμεσα σε όλους εσάς, την ηγεσία και τα μέλη του Εμπορικού Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Λεμεσού. Η παρουσία μου συνιστά ελάχιστο δείγμα σεβασμού και εκτίμησης στο έργο που επιτελείτε, το οποίο υπήρξε ανέκαθεν υψίστης συμβολής στη δημιουργία προοπτικών ευημερίας και προόδου τόσο στην πόλη της Λεμεσού όσο και στην πατρίδα μας. Την ίδια στιγμή, αποτελεί επιβεβαίωση της αγαστής συνεργασίας που αναπτύξαμε με την ηγεσία και το σύνολο των μελών του Κυπριακού Εμπορικού Βιομηχανικού Επιμελητηρίου, κατά τη θητεία μου στην Προεδρία της Κυπριακής Δημοκρατίας. Βεβαίως γνωρίζω πολύ καλά ότι με τους εκάστοτε Προέδρους είχατε άριστη συνεργασία για το καλό των στόχων και σκοπών της πόλης, της ευημερίας των μελών, της επιχειρηματικής ανάπτυξης γενικότερα, και ορθά πράττατε. Και θέλω για ακόμη μια φορά να δηλώσω δημόσια ότι οι εποικοδομητικές πρωτοβουλίες, η δράση σας στο πλαίσιο της οικονομικής διπλωματίας, ως επίσης η ευρύτερη δραστηριότητα που αναπτύσσετε διαχρονικά, υπήρξε σημαίνουσα για την αντιμετώπιση των κρίσεων και των προκλήσεων που κληθήκαμε να διαχειριστούμε την τελευταία δεκαετία. Ευρισκόμενοι ενώπιον μίας νέας παγκόσμιας κρίσης σαν αποτέλεσμα της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία, σαν αποτέλεσμα της πανδημίας, σαν αποτέλεσμα των πληθωριστικών τάσεων, την οποία αντιμετωπίζουμε με την ίδια σοβαρότητα όπως και τις προηγούμενες, δεν έχω αμφιβολία πως αν και ο διάδοχος Πρόεδρος ακολουθήσει την ίδια συνετή και συνεπή διαχείριση θα μπορέσουμε ικανοποιητικά να αντιμετωπίσουμε και την παρούσα κρίση. Προς την επιτυχή αυτή κατεύθυνση αναδείχθηκε και η διαφοροποίηση του αναπτυξιακού μοντέλου που υιοθετήσαμε με ιδιαίτερο προσανατολισμό στους τομείς, μεταξύ άλλων, της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης, της ναυτιλίας, του τουρισμού, και τα τελευταία χρόνια, των εταιρειών υψηλής τεχνολογίας, της έρευνας και καινοτομίας και των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Σημαντική αποδείχθηκε, επίσης, η εφαρμογή ριζικών μεταρρυθμιστικών αλλαγών, σχετικών με βελτίωση της αποτελεσματικότητας της λειτουργίας του κράτους και των δομών του. Μεταρρυθμίσεις, όπως: • Η διασφάλιση συντάξεων για όλους πάνω από το όριο της φτώχιας. • Οι διοικητικές μεταρρυθμίσεις με τη δημιουργία Υφυπουργείων που απεδείχθη πόσο αποτελεσματικότερες ως προς τη διοίκηση, διαχείριση και εφαρμογή πολιτικών υπήρξαν. • Σωρεία άλλων μεταρρυθμίσεων στους τομείς της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, της ενέργειας, της δικαιοσύνης, της παιδείας. • Ως επίσης μεταρρυθμίσεις οι οποίες, μεταξύ άλλων, αφορούν τη μεταρρύθμιση της Δημόσιας Υπηρεσίας, της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, της πάταξης της διαφθοράς και της εισαγωγής κανόνων διαφάνειας. Την ίδια ώρα δεν αγνοήσαμε τις ευάλωτες ομάδες, εκείνους που έχουν ανάγκη την προστασία του κράτους με την εισαγωγή του ΓεΣΥ, την εφαρμογή του ΕΕΕ, την εισαγωγή του κατώτατου μισθού, τη διασφάλιση συντάξεων για όλους πάνω από το όριο της φτώχειας, και όταν μιλάμε για όλους, ιδιαίτερα για τους ευάλωτους που πληρούν τα κριτήρια, η ελάχιστη σύνταξη για μονήρη άτομα είναι 710 ευρώ ενώ για ζεύγος συνταξιούχων που έχουν ανάγκη είναι 1200. Επιβεβαιωτικά της αναπτυξιακής πορείας στην οποία εισήλθε η πατρίδα μας, συνεπεία των όσων έχω αναφέρει, αποτελούν τα σχετικά στατιστικά στοιχεία που καταγράφουν πως: • Η οικονομία συνεχίζει τη θετική της πορεία με τον ρυθμό ανάπτυξης να προβλέπεται να κυμανθεί στο 6% για το 2022, κάτι που καταδεικνύει την ανθεκτικότητα, αλλά και τις προοπτικές της οικονομίας. Πολύ ψηλότερος από τον μέσο όρο που παρατηρήθηκε στην Ευρώπη ή και παγκόσμια. • Την επιστροφή στα πλεονάσματα το 2023, μετά τις ελλειμματικές χρονιές της πανδημίας που προηγήθηκαν. Για το 2023 προβλέπεται πλεόνασμα ύψους 460εκ, δηλαδή 1.7% του ΑΕΠ. • Την υποχώρηση του δημόσιου χρέους στο 89.3% το τρέχον έτος και στο 83,3% το 2023. • Τη μείωση του ποσοστού ανεργίας στο 7% του εργατικού δυναμικού για το 2022, με πρόβλεψη για περαιτέρω μείωσή του το 2023 στο 6,4%. • Τη συνεχή αναβάθμιση της μακροπρόθεσμης και βραχυπρόθεσμης πιστοληπτικής ικανότητας της Κύπρου από τους διεθνείς Οίκους Αξιολόγησης. Και επειδή κάνω ένα απολογισμό για το έργο μπορεί να θεωρηθεί ότι υπερβάλλω. Αλλά όταν διεθνείς Οίκοι, οι οποίοι έχουν την επιστημονική κατάρτιση, αλλά και την καθ’ ύλην αρμοδιότητα να διαπιστώνουν τις οικονομικές προοπτικές μιας χώρας, δεν χρειάζονται άλλα πιστοποιητικά για τα όσα καταθέτω και αναφέρονται στις εκθέσεις τους. Θέλω να το επαναλάβω, τα όσα προανέφερα προκύπτουν ως αποτέλεσμα μιας συνετούς και στοχευμένης δημοσιονομικής πολιτικής που ακολουθήθηκε τόσο προ της κρίσης όσο και κατά τη διάρκεια της υγειονομικής κρίσης, αλλά και της παρούσας κρίσης. Πολιτική, που επέτρεψε τη γενναιόδωρη στήριξη εργαζομένων, εργοδοτών, επιχειρήσεων και ευάλωτων ομάδων μέσα από την υλοποίηση σειράς μέτρων ύψους, κατά τη διάρκεια της πανδημίας, 3,2 δισεκατομμυρίων ευρώ, που αφορούσαν την περίοδο της πανδημίας, αλλά και 390 εκατομμυρίων για την παρούσα κρίση. Όπως μας επέτρεψε, επίσης, να υποβάλουμε για το 2023 έναν αυξημένο προϋπολογισμό κατά 520 εκατομμύρια ευρώ σε σύγκριση με το 2022, με αυξημένες αναπτυξιακές δαπάνες κατά 12% και ενίσχυση των δαπανών για κοινωνική προστασία κατά 4%. Είναι γι’ αυτό που θέλω να τονίσω, για ακόμη μία φορά, ότι σε καμία των περιπτώσεων, δεν πρόκειται να προχωρήσουμε σε κινήσεις, οι οποίες ναι μεν θα ικανοποιούσαν ενδεχόμενα σωρεία νέων αιτημάτων, ιδιαίτερα οικονομικής υφής, αλλά θα θέσουν σε κίνδυνο και υπό αμφισβήτηση τη δημοσιονομική σταθερότητα και πολιτική. Δεν αγνοούμε τα όσα καταγράφονται ως αποτέλεσμα της διεθνούς κρίσης, δηλαδή της ακρίβειας, των όσων καταγράφονται. Για αυτό και παίρνουμε μέτρα και θα συνεχίσουμε να παίρνουμε, θα σταθούμε στο πλευρό των ευάλωτων ομάδων, των όσων υποφέρουν ως αποτέλεσμα της αύξησης των τιμών. Εκείνο, όμως, που απαιτείται είναι η σταθερή και συνεπής δημοσιονομική πολιτική για να μπορεί να υπάρχουν στα ταμεία χρήματα, έτσι ώστε να ανταποκρίνεται το κράτος στις υποχρεώσεις του τη δεδομένη στιγμή που ο κόσμος το έχει ανάγκη. Είναι σε αυτό το πλαίσιο που κινήθηκε η απόφαση να μη δεχθούμε αιτήματα οικονομικής φύσεως - πάντα προ των εκλογών παρατηρούνται οι συνδικαλιστές, οι οποίοι προηγούνται των αξιώσεων αγνοώντας οπωσδήποτε το ποιο θα είναι το κόστος, έτσι απαιτείται μια ισχυρή βούληση και θέληση αποφυγής του λαϊκισμού. Είναι καλά γνωστό ότι απέρχομαι συνεπώς θα είχα κάθε λόγο να είμαι, και για λόγους υστεροφημίας, αρεστός σε όλους. Αλλά για τη μακροχρόνια υστεροφημία, έχω την εντύπωση θα ήταν το αρνητικότερο που θα μπορούσα να προσφέρω στην πατρίδα μου. Μέσα από τους σχεδιασμούς μας έχουμε θέσει τα θεμέλια για επίτευξη βιώσιμης οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης. Γεγονός που αναγνωρίζεται τόσο από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο όσο και από διεθνείς Οίκους Αξιολόγησης, οι οποίοι καταγράφουν την ίδια στιγμή την ισχυρή δυναμική της κυπριακής οικονομίας. Το πλέον σημαντικό είναι ότι η δυναμική που δημιουργήθηκε ενισχύεται από την υλοποίηση του Σχεδίου «Κύπρος – το Αύριο». Ένα σχέδιο το οποίο αποτελεί το επιστέγασμα, την ολοκλήρωση του έργου που έχουμε επιτύχει, αλλά και το κληροδότημα της Κυβέρνησης για ένα σύγχρονο Ευρωπαϊκό Κράτος, στο σύνολο των πολιτών, την κάθε Κύπρια και τον κάθε Κύπριο. Συγκεκριμένα, το Σχέδιο περιλαμβάνει 58 μεταρρυθμιστικές και 75 επενδυτικές δράσεις που αποτελούν τη μεγαλύτερη μεταρρυθμιστική και αναπτυξιακή παρέμβαση από εγκαθιδρύσεως της Κυπριακής Δημοκρατίας. Στο πλαίσιο αυτό, μέσα από την υλοποίησή τους προβλέπεται η άντληση είτε από την Ευρώπη είτε από τον ιδιωτικό τομέα, από επενδύσεις, ποσού ύψους 4.4. δισεκατομμυρίων ευρώ για την περίοδο 2021 – 2026, ενώ αναμένεται να προστεθεί ένα επιπλέον ποσοστό ύψους 7% στο Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν, με την παράλληλη δημιουργία πέραν των 11 χιλιάδων καλά αμειβομένων θέσεων εργασίας. Εστιάζοντας στον πυλώνα που άπτεται των δραστηριοτήτων σας, ο οποίος αφορά την ενίσχυση της ανθεκτικότητας και ανταγωνιστικότητας της οικονομίας, αναφέρω ότι στο Σχέδιο «Κύπρος – το Αύριο» περιλαμβάνονται επενδύσεις και μεταρρυθμίσεις που αποσκοπούν, μεταξύ άλλων: • Στη διεύρυνση της παραγωγικής βάσης μέσω της ενδυνάμωσης του πρωτογενούς και δευτερογενούς τομέα της οικονομίας. • Στον ψηφιακό μετασχηματισμό, την επίσπευση των αδειοδοτικών διαδικασιών και την παροχή κινήτρων, στοχεύοντας τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας και του επιχειρηματικού περιβάλλοντος. • Στη στήριξη νεοφυών και καινοτόμων μονάδων. • Στη διαφοροποίηση και περαιτέρω προώθηση του τουριστικού προϊόντος. Πέραν τούτων, βασική στόχευσή μας είναι η ενίσχυση των μέχρι στιγμής πολιτικών μας σχετικά με τη μετατροπή της Κύπρου σε αειφόρο επιχειρηματικό και εμπορικό κέντρο της Μεσογείου. Προς την κατεύθυνση αυτή, επιπλέον των υφιστάμενων ελκυστικών φορολογικών και άλλων επιχειρηματικών κινήτρων, αναμένεται να συμβάλει καθοριστικά η νέα εθνική στρατηγική για προσέλκυση επιχειρήσεων για δραστηριοποίηση ή/και επέκταση των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων τους στην Κύπρο. Μια στρατηγική που επιφέρει, ήδη, αποτελέσματα, όπως καταγράφεται από την άνοδο της Κύπρου από την 68η στη 18η θέση στον δείκτη Greenfield FDI Performance Index που καταγράφει τις επιδόσεις των χωρών στην προσέλκυση ξένων επενδύσεων, καταγράφοντας μάλιστα τη μεγαλύτερη άνοδο από όλες τις χώρες. Αξίζει να σημειωθεί ότι το 1ο εξάμηνο του 2022: - Οι ξένες άμεσες επενδύσεις αυξήθηκαν στην Κύπρο κατά 150% σε σχέση με τα επίπεδα προ πανδημίας (1ο εξάμηνο 2019). - Οι επενδύσεις σε λογισμικό (Software) και πληροφορική (IT) αυξήθηκαν με το εντυπωσιακό 600% (σε σύγκριση με το 2019) γεγονός που επιβεβαιώνει την επιτυχία του «Προγράμματος Προσέλκυσης Επιχειρήσεων» και για προώθηση της χώρας ως ενός ανερχόμενου τεχνολογικού κόμβου. Τα όσα έχω σημειώσει είναι ενδεικτικά των προσπαθειών μας για την επίτευξη του στόχου που θέσαμε προκειμένου να οικοδομήσουμε και να παραδώσουμε στους πολίτες ένα σύγχρονο, ευρωπαϊκό κράτος. Ένα κράτος που θα υπηρετεί την οικονομία και θα ανταποκρίνεται στις αυξημένες απαιτήσεις της σημερινής κοινωνίας των πολιτών. Νοιώθω πραγματικά περήφανος, γιατί σε λίγους μήνες θα παραδώσουμε στην επόμενη διακυβέρνηση ένα κράτος δομημένο σε στέρεα θεμέλια οικονομικής ανάπτυξης, που όχι μόνο θα αποτελούν τη βάση αντιμετώπισης των όποιων απρόβλεπτων κρίσεων, αλλά θα δημιουργούν και πραγματικές προοπτικές περαιτέρω ευημερίας. Καταλήγοντας, θα ήθελα για ακόμη μία φορά να εξάρω το έργο του Επιμελητηρίου, και θα σας παρακολουθώ εκτός εξουσίας και θα συμπαρίσταμαι εκεί και όπου η ανάγκη το απαιτεί ή η προσωπική μου παρέμβαση θα μπορούσε να συμβάλει, στην ανάπτυξη της πόλης μας που γίνεται αντικείμενο πολλές φορές και ειρωνικών σχολίων για την ανάπτυξη, αποδίδοντας κάπου την ευθύνη σε μένα, αλλά φαίνεται αγνοούν την ανάπτυξη και των υπολοίπων πόλεων, διότι όπως όλοι μπορεί να παρακολουθήσετε οι πόλεις η μια μετά την άλλη αλλάζουν, με έργα υποδομής τα οποία η παρούσα Κυβέρνηση με επιμέλεια σε συνεργασία με τις Τοπικές Αυτοδιοικήσεις έχει πετύχει. Εύχομαι πολλές δεκαετίες επιτυχίας στο ΕΒΕ Λεμεσού και αυτή είναι η χώρα που παραδίδω, όχι καμένη γη. Κάλεσμα από το ΔΣ της ΑΗΚ στις συνδικαλιστικές οργανώσεις να αναθεωρήσουν απεργιακά μέτρα15/11/2022 Το Διοικητικό Συμβούλιο και η Διεύθυνση της ΑΗΚ, με ανακοίνωση τους, καλούν τις Συνδικαλιστικές Οργανώσεις όπως επανεξετάσουν και αναθεωρήσουν τις αποφάσεις τους σε σχέση με τα απεργιακά μέτρα που έχουν εξαγγείλει για την ερχόμενη Πέμπτη 17 Νοεμβρίου και Τετάρτη 23 Νοεμβρίου 2022, ώστε να αποφευχθεί οποιαδήποτε ταλαιπωρία των καταναλωτών και του κοινού γενικότερα. Το αποτέλεσμα της συνεδρίας της Ολομέλειας της Βουλής των Αντιπροσώπων για συνέχιση της αναστολής των εκποιήσεων για τρίτη συνεχή φορά είναι άκρως απογοητευτικό και απαράδεκτο, ιδιαίτερα υπό το φως των πιο κάτω δεδομένων: 1. Των πρωτοφανών προσπαθειών από εμπλεκομένους, περιλαμβανομένων των Τραπεζών αλλά και του Συνδέσμου Εταιρειών Εξαγοράς Πιστώσεων και Διαχειριστριών Εταιρειών Πιστωτικών Διευκολύνσεων (ΣΕΔΠ) ότι δεν θα προχωρήσουν σε εκποιήσεις πρώτης κατοικίας αξίας μέχρι και €350,000, για εκείνες τις περιπτώσεις δανειοληπτών που πραγματικά ανήκουν στις ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού. 2. Η ρύθμιση, όπως ψηφίστηκε, συνεπάγεται ουσιαστικά καθολική αναστολή των εκποιήσεων χωρίς στόχευση. Εκπληκτικό το ότι αναστέλλονται οι εκποιήσεις, που αφορούν σε επαγγελματική στέγη ανεξαρτήτως αξίας και ύψους δανείου. Το ότι αφορά επιχειρήσεις με κύκλο εργασιών μέχρι €750.000 δεν έχει καμία απολύτως λογική, και καλύπτει πέραν των 85% των κυπριακών επιχειρήσεων. 3. Εξαιρείται επίσης η πλειοψηφία των αγροτεμαχίων αφού τίθεται ως ανώτατη αξία ύψους €100.000. Και πάλι ανεξαρτήτως εισοδήματος και ύψος δανείου. Αν μπορεί να θεωρηθεί κοινωνικό μέτρο η προστασία της πρώτης κατοικίας δεν μπορεί να θεωρηθεί το ίδιο για τα αγροτεμάχια. 4. Σε μια περίοδο που οι καταθέσεις στην οικονομία παρουσιάζονται αυξημένες, τόσο για τα νοικοκυριά όσο και τις επιχειρήσεις, κάτι που σκιαγραφεί την ικανότητα αποπληρωμής των οφειλών, αναστέλλονται εκποιήσεις χωρίς εισοδηματικά ή άλλα κριτήρια, επιβραβεύοντας κυρίως τους κακοπληρωτές και φορτώνοντας τις οφειλές τους στους συνεπείς πολίτες. 5. Την ύπαρξη κυβερνητικών σχεδίων όπως το Εστία, το Οικία, την αναστολή εκποιήσεων για τους μη βιώσιμους των εν λόγω σχεδίων, μέχρι την εφαρμογή του σχεδίου «ενοίκιο αντί δόσης». 6. Τη διαφωνία και προειδοποιήσεις όχι μόνο της Κυβέρνησης αλλά και της Κεντρικής Τράπεζας για τις συνέπειες ψήφισης αυτής της πρότασης νόμου. Η αναστολή των εκποιήσεων για τόσο διευρυμένη περίμετρο, και μάλιστα με τα πιο πάνω χαρακτηριστικά: 1. Πλήττει την αξιοπιστία της Κύπρου και δημιουργεί έντονη δυσφορία και στο εσωτερικό, στους επενδυτές, τους οίκους αξιολόγησης και την Ευρωπαϊκή Ένωση, σε μια πολύ δύσκολη περίοδο για την οικονομία, αφού τίθεται υπό αμφισβήτηση η θετική πορεία για περεταίρω αναβάθμιση του αξιόχρεου της κυπριακής οικονομίας σε μια τόσο κρίσιμη οικονομική συγκυρία, με τις αποδόσεις των κρατικών ομολόγων να αυξάνονται. 2. Οι συνεχιζόμενες αναστολές των εκποιήσεων δεν λαμβάνουν υπόψη τους καταθέτες και συνετούς δανειολήπτες οι οποίοι στην ουσία περιθωριοποιούνται και, έμμεσα, αδικούνται, προς όφελος των στρατηγικών κακοπληρωτών. 3. Δίνεται το λανθασμένο μήνυμα στην κοινωνία ότι δεν υπάρχει υποχρέωση αποπληρωμής των δανείων, ή ότι η πολιτεία θα εξεύρει φαεινές ρυθμίσεις που να αναιρούν αυτή την υποχρέωση, θυματοποιώντας τους ενσυνείδητους και συνετούς δανειολήπτες, που αποτελούν και το 75% των δανειοληπτών, και εγκυμονώντας τον κίνδυνο να αυξηθούν οι ΜΕΧ. Επαναφέρεται η κουλτούρα μη αποπληρωμής δανείων που τόσο έχει στοιχίσει στο κοινωνικό σύνολο στο πρόσφατο παρελθόν και έχει οδηγήσει και στο κούρεμα των καταθέσεων. 4. Τίθενται σε αυξημένο κίνδυνο χιλιάδες εγγυητές, με ενδεχόμενη αύξηση των ΜΕΧ σε μια περίοδο μάλιστα αύξησης των επιτοκίων που θα αυξήσει συνολικά τις υποχρεώσεις τους σε περίπτωση που κληθούν να τις αναλάβουν. 5. Προκαλείται ανησυχία για τον αντίκτυπο στην αποτελεσματικότητα του οροσήμου του Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας που αφορά στη βελτίωση του περιβάλλοντος διαχείρισης των Μη Εξυπηρετούμενων Χορηγήσεων (ΜΕΧ) από Εταιρείες Εξαγοράς Πιστώσεων και Εταιρείες Διαχείρισης Πιστώσεων, η επίτευξη του οποίου τελεί υπό αξιολόγηση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, καθώς και στις συνολικές προσπάθειες όλων των εμπλεκομένων για μείωση των ΜΕΧ. 6. Η μη εφαρμογή ενός αποτελεσματικού πλαισίου εκποιήσεων θα οδηγήσει το τραπεζικό σύστημα σε μια πολιτική πιο αυστηρής παροχής δανείων, τόσο σε νοικοκυριά όσο και σε επιχειρήσεις, τόσο ποσοτικά όσο και τιμολογιακά μέσω αυξημένων επιτοκίων προς αντιστάθμισμα του αυξημένου κινδύνου. Δυστυχώς, η ψήφιση της Πρότασης για αναστολή των εκποιήσεων, δεν αφήνει οποιαδήποτε περιθώρια στο Υπουργείο Οικονομικών παρά να εισηγηθεί στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας να ασκήσει τις εξουσίες που του παρέχει το Σύνταγμα για αναπομπή της ψηφισθείσας πρότασης νόμου. Το Υπουργείο Οικονομικών τονίζει, ξανά, την τεράστια σημασία ενός σταθερού νομικού πλαισίου το οποίο θα διέπει τους εξωδικαστικούς πλειστηριασμούς, παράλληλα με την ύπαρξη ενός πλαισίου προστασίας (διαμεσολάβηση, μηχανισμοί αφερεγγυότητας, Σχέδιο ΕΣΤΙΑ, ΟΙΚΙΑ, Ενοίκιο Έναντι Δόσης κ.α.) έτσι ώστε να επιτευχθεί ο στόχος της μείωσης των ΜΕΧ, και απώτερα, να βελτιωθεί η συνέπεια των πολιτών στην εξυπηρέτηση χρεών. Πρέπει να διασφαλιστεί ότι εκείνοι οι οποίοι επιλέγουν στρατηγικά να μην ανταποκρίνονται στις υποχρεώσεις τους θα βρίσκονται αντιμέτωποι με ένα αποτελεσματικό νομικό πλαίσιο και όχι να επιβραβεύονται. Σε αυτό το πλαίσιο, καλούμε τα κόμματα να αναθεωρήσουν τη θέση τους και να τηρήσουν μια πιο υπεύθυνη για το κοινωνικό σύνολο και την οικονομία στάση. |
ΑPΧΕΙΟ
March 2024
Click to set custom HTML
Click to set custom HTML
Click to set custom HTML
|