Ο Υφυπουργός Ναυτιλίας παρά τω Προέδρω κ. Βασίλης Δημητριάδης αναχωρεί σήμερα, 31 Αυγούστου 2022, για την Ολλανδία όπου θα πραγματοποιήσει σειρά συναντήσεων με ναυτιλιακές εταιρείες στα πλαίσια προώθησης και προβολής της Κυπριακής Ναυτιλίας. Κατά τη διήμερη παραμονή του στην Ολλανδία, ο κ. Δημητριάδης θα έχει την ευκαιρία να παρουσιάσει το Στρατηγικό Όραμα για την Κυπριακή Ναυτιλία “SEA Change 2030” και να αναπτύξει τα πλεονεκτήματα της Κύπρου ως ποιοτικό κέντρο δραστηριοποίησης ναυτιλιακών εταιρειών και εγγραφής πλοίων στο κυπριακό νηολόγιο. Στο πλαίσιο της επίσκεψης του, ο Υφυπουργός θα παραστεί στην τελετή βάφτισης νεότευκτου πλοίου που θα υψώσει την κυπριακή σημαία ενώ θα παραθέσει συνεντεύξεις σε εκπροσώπους των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης γύρω από τις τρέχουσες εξελίξεις και προκλήσεις που αντιμετωπίζει η παγκόσμια ναυτιλία, παρουσιάζοντας παράλληλα την προσέγγιση της Κύπρου καθώς και τις εθνικές δράσεις και πρωτοβουλίες που στηρίζουν την αειφόρο ανάπτυξη του τομέα. Ο κ. Δημητριάδης θα συνοδεύεται από την Αναπληρώτρια Γενική Διευθύντρια του Υφυπουργείου Ναυτιλίας κα Λιάνα Χαραλάμπους-Τάνου καθώς και από την Πρέσβειρα της Κύπρου στην Ολλανδία κα Φράνσις Λανίτου.
0 Comments
Ο Υπουργός Οικονομικών ενημέρωσε το Υπουργικό Συμβούλιο, κατά τη σημερινή του συνεδρία για το ύψος της οικονομικής βοήθειας που παραχωρήθηκε προς τους Τουρκοκυπρίους για το έτος 2021. Η οικονομική βοήθεια ανήλθε στα €40,4 εκατ. και ήταν αυξημένη κατά €1,4 εκατ. σε σχέση με το 2020, όπου η οικονομική βοήθεια ανήλθε στα €39,0 εκατ. Η οικονομική βοήθεια για τη στήριξη των Tουρκοκυπρίων το 2021 παραχωρήθηκε από την Κυβέρνηση κυρίως στους πιο κάτω τομείς:
To Υπουργείο Οικονομικών, στο πλαίσιο αντικειμενικής ενημέρωσης του κοινού, αναφέρει ότι η Έκθεση του Γενικού Ελεγκτή για τα συσσωρευμένα ανείσπρακτα φορολογικά έσοδα του κράτους ύψους €2,3 δις ευρώ τα οποία το ίδιο το Τμήμα Φορολογίας δημοσιεύει κάθε έτος με τη δική του Έκθεση, αφορά την περίοδο από την ίδρυση της Δημοκρατίας μέχρι το τέλος του 2021. Τα συσσωρευμένα ανείσπρακτα φορολογικά έσοδα αποτελούν μηδαμινό ποσοστό στο σύνολο των εισπραχθέντων φόρων από ίδρυσης της Κυπριακής Δημοκρατίας. Ενδεικτικά, από τα δημοσιευμένα στοιχεία του Τμήματος Φορολογίας οι φόροι που εισπράχθηκαν από το 1970 μέχρι 2021 φθάνουν τα €79,1 δις. Ως εκ τούτου, το ποσοστό των συσσωρευμένων ανείσπρακτων φορολογικών εσόδων δεν υπερβαίνει το 3% του συνόλου των φορολογικών εισπράξεων του Τμήματος Φορολογίας. Όπως καταγράφεται και στη δημοσιευμένη Έκθεση του Τμήματος Φορολογίας, το ποσό του άμεσου απαιτητού χρέους έχει μειωθεί κατά 200 εκ. ευρώ περίπου, από €1.7 δις τον Δεκέμβριο 2020 σε €1.5 δις τον Δεκέμβριο 2021. Σημειώνεται ότι κατά την περίοδο 2019-2021 υπήρξε σημαντική αύξηση στα φορολογικά έσοδα κατά μέσο όρο 10.4% ετησίως και το Τμήμα Φορολογίας έχει ασκήσει τις εξουσίες που του παρέχονται με βάση τον Νόμο για είσπραξη των οφειλομένων ποσών, εγγραφή εμπράγματου βάρους και δέσμευση και κατάσχεση ποσών από τραπεζικούς λογαριασμούς για χρέος που ανέρχεται σε €288 εκατ. περίπου. Για περαιτέρω ενίσχυση της φοροεισπρακτικής ικανότητας του κράτους σημαντικότατο εργαλείο αποτελεί και η νομοθεσία που προωθείται από το Υπουργείο Οικονομικών για ποινικοποίηση της μη καταβολής του φόρου εισοδήματος, διάταξη που εφαρμόζεται ήδη για το ΦΠΑ και, όπως διαπιστώνεται, αποτελεί το αποτελεσματικότερο μέτρο στην είσπραξη των φόρων. Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας παρέλαβε την ετήσια έκθεση του Επιτρόπου Ανάπτυξης Ορεινών Κοινοτήτων30/8/2022 Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας κ. Νίκος Αναστασιάδης παρέλαβε σήμερα την ετήσια έκθεση για το 2021 του Επιτρόπου Ανάπτυξης Ορεινών Κοινοτήτων κ. Κώστα Χαμπιαούρη. Επιδίδοντας την έκθεση ο κ. Χαμπιαούρης είπε ότι «η αξιολόγηση της πορείας υλοποίησης των δράσεων της εθνικής στρατηγικής ανάπτυξης ορεινών κοινοτήτων και η πρόοδος που σημειώθηκε δικαιώνει πλήρως τις επιλογές σας, τις πολιτικές και το όραμα σας. Είστε ο άνθρωπος που οδηγήσατε τις ορεινές κοινότητες σε πορεία ολοκληρωμένης, πολυεπίπεδης, πολυδιάστατης βιώσιμης ανάπτυξης. Ένα μεγάλο ευχαριστώ από μέρους μου και από τους κατοίκους των ορεινών κοινοτήτων για την αγάπη και τη στήριξη σας». Παραλαμβάνοντας την έκθεση, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας είπε ότι «είναι με ιδιαίτερη ικανοποίηση που παραλαμβάνω την ετήσια έκθεση. Ένας από τους πρωτεργάτες ήταν ο Γιαννάκης Παπαδούρης, ο οποίος για προσωπικούς λόγους παραιτήθηκε, αλλά χαίρομαι διότι επαξίως τον έχετε διαδεχθεί και μέσα από το όραμα της Κυβέρνησης έχετε μέχρι στιγμής αποδείξει ότι όταν υπάρχει όραμα, όταν υπάρχουν άνθρωποι που συνειδητά υιοθετούν το όραμα, μπορούν να το μετατρέψουν σε πράξη. Αποτελεί γεγονός - και αυτό δεν είναι δική μου μαρτυρία, αλλά των κατοίκων της υπαίθρου - ότι αλλάζει ο χάρτης, αλλάζουν οι πολιτικές, αλλάζει γενικότερα το όραμα για αναζωογόνηση των ορεινών κοινοτήτων. Δεν θέλω να κάνω ειδικότερη αναφορά όσον αφορά τα κέντρα υγείας και ευεξίας, είτε τα έργα ανάπτυξης, είτε οδικών δικτύων που οδηγούν προς την ύπαιθρο, είτε τα κίνητρα που δόθηκαν για ιδιοκατοίκηση και επιστροφή των κατοίκων στις πατρογονικές τους εστίες, είτε για σωρεία άλλων επιδομάτων που δίδονται στις ορεινές κοινότητες, αλλά ευρύτερα σε αναπτυξιακά έργα, σε πολιτιστικά έργα. Εξ όσων γνωρίζω σήμερα ξεκινάτε με τον Υφυπουργό Πολιτισμού μια περιοδεία για να δείτε πώς αξιοποιούνται καλύτερα οι προοπτικές, έτσι ώστε ο πολιτισμός, η ανάδειξη των ιδιαιτέρων χαρακτηριστικών και η ανάπτυξη του αγροτουρισμού, να αποτελέσουν ουσιαστικά έργα πλέον που θα προσεγγίσουν τους νέους πίσω στις κοινότητες, ώστε να ξαναδούμε, όπως συμβαίνει σε πολλές ορεινές κοινότητες, νέες επενδύσεις και αναπτύξεις που δίνουν άλλη διάσταση στην προσπάθεια που καταβάλλουμε. Υπενθυμίζω ότι, πέραν του αγροτουρισμού, τα μνημεία πολιτισμού ή τα προϊόντα που παράγονται είναι στοιχεία, τα οποία μπορεί να δώσουν στίγμα και επιτυχία στους στόχους που θέσαμε. Χωρίς την ενεργό εμπλοκή τη δική σας και των συνεργατών σας δεν θα μπορούσε να υλοποιηθεί αυτό το όραμα και το έργο που μέχρι στιγμής έχουμε δώσει». Στην επέκταση των εξειδικευμένων Σημείων Εξυπηρέτησης Επιδομάτων Πρόνοιας (ΣΕΕΠ) σε όλες τις Επαρχίες προχωρά το Υφυπουργείο Κοινωνικής Πρόνοιας, μετά από σχετική απόφαση που λήφθηκε από το Υπουργικό Συμβούλιο. Με τη λειτουργία των ΣΕΕΠ, το Υφυπουργείο Κοινωνικής Πρόνοιας επιδιώκει, ανάμεσα σε άλλα, την άμεση εξυπηρέτηση του κοινού για τα διάφορα επιδόματα που αφορούν την Υπηρεσία Διαχείρισης Επιδομάτων Πρόνοιας (ΥΔΕΠ). Σε πιλοτική φάση, η ΥΔΕΠ διαχειρίζεται ήδη Σημεία Εξυπηρέτησης Επιδομάτων Πρόνοιας στα Κεντρικά Γραφεία της Υπηρεσίας στην Λευκωσία, στο Κέντρο Πολίτη (ΚΕ.ΠΟ.) Προδρόμου στην Λευκωσία και στο ΚΕ.ΠΟ. Ξυλοφάγου. Σε αυτά έχουν εξυπηρετηθεί από τα μέσα Μαΐου, πέραν των 3.500 πολιτών. Εκτιμώντας ότι η λειτουργία των εξειδικευμένων Σημείων συνέβαλε στην πιλοτική της φάση στην καλύτερη διεκπεραίωση των αιτημάτων των πολιτών για ζητήματα που αφορούν τα Επιδόματα του Υφυπουργείου Κοινωνικής Πρόνοιας, αποφασίστηκε η επέκτασή τους σε όλες τις Επαρχίες. Συνεπώς, πέραν των ΣΕΕΠ στα Κεντρικά Γραφεία της ΥΔΕΠ, στην Προδρόμου και στην Ξυλοφάγου, έχουν ήδη τεθεί σε λειτουργία τις προηγούμενες μέρες τα Σημεία στον Πολυδύναμο Πολυχώρο Κοινωνικής Πρόνοιας και Απασχόλησης του Δήμου Λάρνακας και στην Κυπερούντα. Το επόμενο διάστημα θα λειτουργήσουν Σημεία εντός των ΚΕ.ΠΟ. Λεμεσού και Πάφου, ολοκληρώνοντας έτσι τον σχεδιασμό. Οι πολίτες θα μπορούν να εξυπηρετηθούν στα Σημεία μόνο κατόπιν διευθέτησης ραντεβού ηλεκτρονικά είτε μέσω της ιστοσελίδας της ΥΔΕΠ είτε της ιστοσελίδας των ΚΕ.ΠΟ., ή τηλεφωνικώς μέσω του τηλεφωνικού κέντρου των ΚΕ.ΠΟ. στο 8000 2000 (δωρεάν κλήση). Τα ΣΕΕΠ λειτουργούν Δευτέρα με Παρασκευή από τις 8 το πρωί μέχρι τις 2:30 το απόγευμα. Μεταξύ άλλων, στα Σημεία Εξυπηρέτησης Επιδομάτων Πρόνοιας θα διενεργούνται οι πιο κάτω υπηρεσίες:
Αρχείο σχετικής παρουσίασης είναι διαθέσιμο εδώ. Σε απάντηση διαφόρων ανακοινώσεων, δηλώσεων και δημοσιευμάτων σε σχέση με το μειωμένο ΦΠΑ πρώτης κατοικίας, παραθέτουμε τα πιο κάτω στοιχεία. 1. Στις 26.8.2011, στο πλαίσιο συζήτησης κυβερνητικών νομοσχεδίων για εξυγίανση της οικονομίας, η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών έκρινε σκόπιμο, μέσα στο πλαίσιο της ενίσχυσης του τομέα της ανάπτυξης, να προωθήσει στην ολομέλεια της Βουλής πρόταση νόμου βουλευτών, με την οποία επεκτεινόταν το πεδίο εφαρμογής της πρόνοιας του μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ για την απόκτηση πρώτης κατοικίας ώστε να καλύπτει τα πρώτα 200τ.μ. κατοικίας εμβαδού μέχρι 300τ.μ. (εξαιρουμένων διαφόρων βοηθητικών χώρων εμβαδού μέχρι 88τ.μ.). Στην πρόταση είχε αναφερθεί ότι τούτο θα ήταν αποδεχτό από την Ευρωπαϊκή Ένωση, όταν γίνεται στα πλαίσια εφαρμογής κοινωνικής πολιτικής. Με τη ψήφιση της πρότασης σε Νόμο θα καταργείτο ο περί Ειδικής Χορηγίας (Αγορά ή Ανέγερση Κατοικίας) Νόμος που ίσχυε από 1.5.2004 και ο οποίος κάλυπτε κατοικίες εμβαδού μέχρι 250 τ.μ. (συν βοηθητικούς χώρους εμβαδού 85τ.μ.) και αφορούσε τα πρώτα 130τ.μ. Η πρόταση νόμου ψηφίστηκε ομόφωνα σε Νόμο. Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας μ. Δ. Χριστόφιας ανέπεμψε το νόμο και η αναπομπή συζητήθηκε στην Ολομέλεια της Βουλής στις 22.9.2011. Με βάση το σκεπτικό της αναπομπής «το μέτρο που έχει ψηφιστεί από τη Βουλή των Αντιπροσώπων, δεν εμπίπτει στα πιο πάνω πλαίσια εφαρμογής του κοινοτικού κεκτημένου. Οι κατοικίες μέχρι 388 τ.μ., των οποίων η αξία μπορεί να ανέλθει μέχρι και €1.000 000, δεν μπορεί να θεωρηθούν ότι εμπίπτουν στο πλαίσιο κοινωνικής πολιτικής τους Κράτους». Τελικά ο Νόμος ψηφίστηκε με μείωση του συνολικού εμβαδού από 300τ.μ. σε 275τ.μ. και δημοσιεύτηκε στην Επίσημη Εφημερίδα στις 7.10.2011 (Ν.129(Ι)/2011). 2. Στις 24.5.2012 η Βουλή ψήφισε μια σειρά μέτρων «για τόνωση της ανάπτυξης και για διασφάλιση της αναπτυξιακής πορείας της οικονομίας, με βασικούς άξονες την επίτευξη επιτυχούς δημοσιονομικής προσαρμογής, τη διατήρηση ενός ευνοϊκού φορολογικού πλαισίου για τις επιχειρήσεις, την επαρκή διοχέτευση ρευστότητας στην οικονομία και την προώθηση αναπτυξιακών έργων υψηλής προστιθέμενης αξίας». Στο πλαίσιο αυτό υπερψηφίστηκε κυβερνητικό νομοσχέδιο που σκοπό είχε την διεύρυνση του πεδίου εφαρμογής του μειωμένου συντελεστή Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (ΦΠΑ) ύψους 5% και στην παράδοση ή ανέγερση κατοικίας που χρησιμοποιείται ή που προορίζεται να χρησιμοποιηθεί ως μόνιμος και κύριος χώρος διαμονής στη Δημοκρατία, ώστε να καλύπτει και αγορά ή ανέγερση κατοικίας και από πολίτες χωρών που δεν είναι κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ν.73(1)/2012). 3. Αμέσως μετά τη δημοσίευση του πιο πάνω Νόμου, η Υπηρεσία ΦΠΑ εξέδωσε εγκύκλιο (167, ημερ. 12.6.2012) με την οποία διευκρίνισε ότι «οι διατάξεις του Νόμου καλύπτουν πρόσωπα που διαμένουν στη Δημοκρατία για οποιοδήποτε χρονικό διάστημα και χρησιμοποιούν την κατοικία για την οποία υποβάλλουν δήλωση ως κύριο και μόνιμο χώρο διαμονής ενόσω βρίσκονται στη Δημοκρατία. Δεν καλύπτονται από τον Νόμο πρόσωπα που αγοράζουν ή ανεγείρουν κατοικία στη Δημοκρατία για επένδυση ή για σκοπούς μίσθωσης σε άλλα πρόσωπα ή για άσκηση οποιασδήποτε άλλης οικονομικής δραστηριότητας». 4. Χωρίς η Υπηρεσία ΦΠΑ (μετέπειτα Τμήμα Φορολογίας) να εκδώσει οποιαδήποτε άλλη εγκύκλιο, χειριζόταν τα πρόσωπα τα οποία αγόραζαν κατοικία στην Κύπρο στο πλαίσιο του Κυπριακού Επενδυτικού Προγράμματος, όπως οποιοδήποτε άλλο αλλοδαπό ο οποίος θα αγόραζε στην Κύπρο κατοικία για σκοπούς μόνιμης διαμονής. Σημειώνεται ότι με βάση τον Νόμο (Ν.73(Ι)/2012) «κατοικία σημαίνει ειδικά σχεδιασμένο και διαμορφωμένο, στεγασμένο κτίριο, το οποίο χρησιμοποιείται ή προορίζεται να χρησιμοποιηθεί από το δικαιούχο πρόσωπο ως κύριος και μόνιμος χώρος διαμονής στη Δημοκρατία». 5. Θεωρούμε προφανές ότι η κατοικία που αγοράζει ένας πολυεκατομμυριούχος επενδυτής στο πλαίσιο ενός Επενδυτικού Προγράμματος, και ο οποίος δεν εγκαθίσταται στη Δημοκρατία ώστε να χρησιμοποιεί την κατοικία για σκοπούς μόνιμης διαμονής αλλά τη χρησιμοποιεί περιστασιακά υπό τύπο εξοχικού, δεν είναι δικαιούχος του ωφελήματος αφού είναι δεδομένο και νομολογημένο ότι μία εξοχική κατοικία δεν θεωρείται κατοικία που χρησιμοποιείται ως κύριος και μόνιμος χώρος διαμονής. Λαμβάνοντας δε επιπλέον υπόψη την Ευρωπαϊκή Οδηγία 2006/112/ΕΚ που επιτρέπει μειωμένο ΦΠΑ για πρώτη κατοικία μόνο στο πλαίσιο κοινωνικής πολιτικής, ο Έφορος Φορολογίας παράνομα και καταχρηστικά επέτρεψε χρήση του ωφελήματος από τους επενδυτές του ΚΕΠ. Αυτή είναι η θέση της Υπηρεσίας μας. 6. Ως προς την τροποποίηση που επέφερε η Βουλή το 2016 με την κατάργηση του ανωτάτου ορίου εμβαδού των 275τ.μ. που ίσχυε μέχρι τότε, η τροποποίηση αυτή επιδείνωσε κάπως το πρόβλημα. Από τον Πίνακα που έχει περιληφθεί στην Έκθεση μας, φαίνεται ότι η απώλεια για κατοικίες με εμβαδό μέχρι 275τ.μ. είναι €185,1εκ. και η απώλεια για κατοικίες με μεγαλύτερο εμβαδό είναι €19,2 εκ. (σύνολο €204,3 εκ.). Αρ. κατοικιών Συνολική Αξία (€) Κανονικό ΦΠΑ (19%) (€) Μειωμένο ΦΠΑ (5%) (€) Απώλεια εσόδων (€) Ε < 200 τ.μ. 950 1.019.536.462 193.711.928 50.976.823 142.735.105 200τμ < Ε < 225τμ 87 134.385.245 25.533.196 7.864.929 17.668.268 225τμ < Ε < 250τμ 86 146.880.068 27.907.213 10.420.701 17.486.512 250τμ < Ε < 275τμ 44 67.878.975 12.897.005 5.662.847 7.234.158 275τμ < Ε < 300τμ 50 87.268.318 16.580.981 8.117.650 8.463.330 300τμ < Ε < 400τμ 68 104.033.803 19.766.423 10.995.955 8.770.467 Ε > 400τμ 13 35.542.523 6.753.079 4.784.046 1.969.034 ΣΥΝΟΛΟ 1.298 1.595.525.395 303.149.825 98.822.952 204.326.874 7. Συνεπώς, η αναφορά και επικέντρωση στον Νόμο του 2016 προφανώς αποτελεί παραπλάνηση. Η Έκθεση του Γενικού Ελεγκτή είναι ελλιπής και ατεκμηρίωτη, είπε ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος κ. Μάριος Πελεκάνος. Σε δηλώσεις του στους δημοσιογράφους, στο Προεδρικό Μέγαρο, ο κ. Πελεκάνος είπε ότι «θα επαναλάβουμε ότι η έκθεση του Γενικού Ελεγκτή είναι ανεπαρκής εφόσον δεν ασχολήθηκε με το σύνολο των συμμετεχόντων στη διαδικασία του Κυπριακού Επενδυτικού Προγράμματος. Είναι δε ελλιπής και ατεκμηρίωτη, αφού οι πλείστες των αναφορών χαρακτηρίζονται από ενδεχόμενα και πιθανότητες. Ο χρόνος δε που ο Γενικός Ελεγκτής επιλέγει τη δημοσιοποίηση της έκθεσης για πολλοστή φορά γίνεται σε προεκλογική περίοδο με την πολιτική εκμετάλλευση να είναι ήδη εμφανής. Το Υπουργείο Εσωτερικών, όπως επεξηγήθηκε χθες, όχι μόνο δεν απέκρυψε πληροφορίες από το όργανο λήψης απόφασης, δηλαδή το Υπουργικό Συμβούλιο, αλλά προωθούσε στο Σώμα επαρκή πληροφόρηση στη βάση της πρακτικής που ακολουθείτο από το 2008. Την ίδια ακριβώς πληροφόρηση λάμβανε πριν από τη λήψη των αποφάσεων από το Υπουργικό Συμβούλιο και η Βουλή των Αντιπροσώπων. Ως εκ τούτου, για ποια απόκρυψη στοιχείων μιλά ο Γενικός Ελεγκτής; Για τη δε επαναλαμβανόμενη αναφορά του Γενικού Ελεγκτή ότι το Υπουργικό Συμβούλιο παραβίαζε τα κριτήρια του προγράμματος, αντί άλλης απάντησης παραπέμπουμε στις ξεκάθαρες αρμοδιότητες που η κείμενη νομοθεσία δίνει στο Υπουργικό Συμβούλιο και τις οποίες επίσης ανέλυσε εν εκτάσει στη χθεσινή συνεδρία της επιτροπής ελέγχου ο Υπουργός Εσωτερικών. Η Κυβέρνηση δεν αμφισβήτησε καμία εξουσία του Γενικού Ελεγκτή. Είναι, όμως, ο Γενικός Ελεγκτής που συνεχίζει να αμφισβητεί τις αρμοδιότητες το Γενικού Εισαγγελέα της Δημοκρατίας τις γνωματεύσεις του οποίου ακολούθησε πιστά το Υπουργείο Εσωτερικών όσον αφορά τον χρόνο παραχώρησης των φακέλων και στοιχείων που ζήτησε ο Γενικός Ελεγκτής. Υπενθυμίζεται ότι με την ολοκλήρωση του πορίσματος της Ερευνητικής Επιτροπής τον Ιούνιο του 2021, το Υπουργείο Εσωτερικών προχώρησε άμεσα με την παραχώρηση πρόσβασης στον Γενικό Ελεγκτή σε όλα τα στοιχεία που ζητούσε. Επειδή ακριβώς όλους θα μας κρίνουν οι πολίτες, ο Γενικός Ελεγκτής θα πρέπει να απαντήσει σε κάποια βασικά ερωτήματα. Γιατί όλες οι αναφορές και οι έλεγχοι της έκθεσης αρχίζουν συμπωματικά το 2013 παραλείποντας την περίοδο από το 2008 κατά την οποία, όπως τεκμηριώθηκε στη χθεσινή συνεδρία της Επιτροπής Ελέγχου από τον Υπουργό Εσωτερικών, καταγράφηκαν συγκεκριμένες παρατυπίες; Γιατί αποδίδει στην Κυβέρνηση την ευθύνη απώλειας εσόδων από την εφαρμογή της νομοθεσίας για τον ΦΠΑ στις κατοικίες όταν είναι η Βουλή που θέσπισε τη συγκεκριμένη πρόταση νόμου και την ψήφισε σχεδόν ομόφωνα; Δεν είναι η Ελεγκτική Υπηρεσία που έκανε το 2016 έλεγχο για τις κατ’ εξαίρεση πολιτογραφήσεις και ο ίδιος ο Γενικός Ελεγκτής ήταν ενήμερος για τα ευρήματα, αλλά και ο ίδιος κατέθεσε ενόρκως ενώπιον της Ερευνητικής Επιτροπής αντιφατικές δηλώσεις; Επειδή η αξιοπιστία όλων μας κρίνεται από τις πράξεις και δηλώσεις μας, παραθέτουμε τα όσα καταγράφονται στο πόρισμα της Ερευνητικής Επιτροπής στην παράγραφο 14.4 της έκθεσης: ΄Συνοπτικά και σε σχέση με τη μη ετοιμασία έκθεσης το 2016 τέθηκαν ενώπιον της επιτροπής διάφορα στοιχεία. Σε μια από τις δηλώσεις του ο Γενικός Ελεγκτής διατύπωσε ότι δεν γνώριζε για τον έλεγχο το 2016. Σε δεύτερη δήλωση του ανέφερε ότι δεν εντοπίστηκαν αδυναμίες για το πρόγραμμα, ενώ σε τρίτη δήλωση ότι κάτι είχε ετοιμαστεί αλλά κρίθηκε ότι δεν υπήρχε αντικείμενο για ετοιμασία έκθεσης. Σε τέταρτη δήλωση του διατύπωσε ότι τους αναφέρθηκε ότι οι αδυναμίες που είχαν εντοπιστεί θα αντιμετωπίζονταν με την απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου, ημερομηνίας 13 Σεπτεμβρίου 2016 και τέλος ότι σύμφωνα με το πιο πάνω σημείωμα, ο έλεγχος ήταν ημιτελής΄». Γραπτή δήλωση του Υπουργού Οικονομικών σε σχέση με τους ισχυρισμούς για απώλεια εσόδων από το ΦΠΑ27/8/2022 Η υποκρισία του πολιτικού μας συστήματος σε όλο της το μεγαλείο: Σε σχέση με τη δημόσια συζήτηση που διεξάγεται τις τελευταίες μέρες, με αφορμή την έκθεση του Γενικού Ελεγκτή ξεκαθαρίζω τα πιο κάτω:
Ο «Κρόνος», ο «Γλαύκος», η «Αφροδίτη», η Καλυψώ είναι πλανήτες, θεοί και μούσες, με τρισεκατομμύρια κυβικά φυσικού αερίου στην κυπριακή ΑΟΖ. Η Κύπρος προτιμά να δίνει ονόματα θεών του Ολύμπου ή πλανητών, ακόμα και πρώην προέδρου, στα θαλάσσια οικόπεδά της που στα έγκατά τους ανακαλύπτεται αξιοποιήσιμο φυσικό αέριο το οποίο – αν προσθέσει κανείς όλα αυτά τα κοιτάσματα – μπορεί να καλύψει όχι μόνον τις ανάγκες της Κύπρου, αλλά και ολόκληρης της Ευρώπης για πολλά χρόνια. Αλλά πόσες ποσότητες φυσικού αερίου «κρύβονται» στην κυπριακή ΑΟΖ, πότε αυτό μπορεί να αξιοποιηθεί και πώς; Πότε μπορεί άραγε να ξεπηδήσει από τα γεωτρύπανα η γαλάζια φλόγα-ένδειξη ότι το φυσικό αέριο είναι αρίστης ποιότητας έτοιμο για εξόρυξη; Ερωτήματα που χρήζουν άμεσης απάντησης, τώρα μάλιστα με την αύξηση της τιμής του μετά τον πόλεμο της Ουκρανίας, τώρα που ο Ερντογάν εποφθαλμιά τα κυπριακά θαλάσσια οικόπεδα, με τα τέσσερα γεωτρύπανά του και με τις μαξιμαλιστικές του φιλοσοφίες περί «γαλάζιας πατρίδας»; Οι πιθανές επιπτώσεις Στην Αθήνα υποδέχθηκαν με ικανοποίηση τις ανακαλύψεις νέων κοιτασμάτων στην Κύπρο που γίνονται μάλιστα από πετρελαϊκούς κολοσσούς, πλην όμως υπάρχει και ένα είδος προβληματισμού εάν όλος αυτός ο θαλάσσιος πλούτος που προέρχεται από την Κύπρο θα έχει επιπτώσεις και στον γεωπολιτικό χάρτη της περιοχής. Η Τουρκία, ως γνωστόν, δεν αποκλείει να στείλει σε δεύτερη φάση το νέο γεωτρύπανό της, αυτό που τώρα τρυπά τον βυθό της τουρκικής ΑΟΖ, στο οικόπεδο 6 της κυπριακής ΑΟΖ (εκεί όπου βρέθηκε το νέο κοίτασμα). Βεβαίως εγγύηση είναι οι ενεργειακές συμφωνίες που υπέγραψε η Κύπρος με το Ισραήλ και την Αίγυπτο (με την εποπτεία των Αμερικανών) και το γεγονός ότι τα ενεργειακά συμφέροντα ΗΠΑ, Γαλλίας, Ιταλίας, Κατάρ και Αιγύπτου βρίσκονται στην κυπριακή ΑΟΖ. Ωστόσο ο Ερντογάν έχει αποδείξει ότι δεν σέβεται κανέναν κανόνα διεθνούς δικαίου, και με το πρόσχημα της προστασίας των συμφερόντων του κατοχικού καθεστώτος στη Βόρεια Κύπρο, μπορεί και πάλι να στείλει γεωτρύπανο και φρεγάτες στην περιοχή. Ο θαλάσσιος πλούτος Μετά και την ανακάλυψη νέου κοιτάσματος στον στόχο «Κρόνος», στο θαλάσσιο οικόπεδο 6 της κυπριακής ΑΟΖ, εκτιμώμενης δυναμικότητας 2,5 τρισεκατομμυρίων κυβικών ποδιών (tcf), η συνολική δυνητική δυναμικότητα της Κύπρου σε φυσικό αέριο ανέρχεται στα 11,7 tcf έως και 14,7 tcf (4,2 tcf το «Αφροδίτη», 5-8 tcf ο «Γλαύκος», 2,5 tcf ο «Κρόνος»). Δεν υπολογίζεται η όποια ποσότητα επιβεβαιωθεί στο κοίτασμα «Καλυψώ», στο 6, καθώς η ΕΝΙ ανακοίνωσε μεν το 2018 ότι εντόπισε κοίτασμα, αλλά δεν προέβη ακόμα σε επίσημη εκτίμηση για την ποσότητα, η οποία υπολογίζεται ανεπίσημα μεταξύ 1 tcf και 3 tcf, χωρίς να είναι βέβαιο ότι είναι ανακτήσιμη, λόγω ιδιαιτεροτήτων στον βυθό. Μιλάμε δηλαδή για πολύ μεγάλη ποσότητα με 11,7 tcf έως 14,7 tcf. Αυτή είναι η εκτίμηση για ήδη εντοπισθέντα αποθέματα από προηγηθείσες γεωτρήσεις, μόνο τα 4,2 tcf της Αφροδίτης είναι μερικώς επιβεβαιωμένα και εκκρεμεί μια δεύτερη επιβεβαιωτική γεώτρηση, η οποία ίσως πραγματοποιηθεί από τη Chevron εντός 2023. Σύμφωνα με την κυπριακή εφημερίδα «Φιλελεύθερος», για την επιβεβαιωτική γεώτρηση της ExxonMobil στο κοίτασμα «Γλαύκος» (τον περασμένο Μάρτιο) δεν εξεδόθη ανακοίνωση για τη δυναμικότητα του κοιτάσματος, η οποία αρχικά είχε εκτιμηθεί μεταξύ 5 tcf και 8 tcf. Εάν επισημοποιηθούν όλα αυτά και προστεθούν στα ήδη ανακοινωθέντα, τότε θα μιλάμε για ποσότητες που αγγίζουν τα 20 tcf. Τον Μάρτιο του 2019 η κυπριακή κυβέρνηση έχοντας δίπλα της τον αντιπρόεδρο της Exxon, Τρίσταν Ασπρεϊ, έκανε τα «αποκαλυπτήρια» ενός κοιτάσματος µεγέθους µεταξύ 5 και 8 τρισεκατοµµυρίων κυβικών ποδών στη θέση «Γλαύκος» του οικοπέδου 10. Το Οικόπεδο 11 είναι θαλάσσιο οικόπεδο στην ΑΟΖ της Κυπριακής Δημοκρατίας το οποίο βρίσκεται στα νότια ανοιχτά της Λεμεσού. Στο τεμάχιο αυτό έχει εντοπιστεί το κοίτασμα φυσικού αερίου «Ονησίφορος». Εχει επιβεβαιωθεί ότι όντως υπάρχουν κοιτάσματα φυσικού αερίου στην Κύπρο, αλλά μήπως αυτά δεν είναι όλα αξιοποιήσιμα; Και με ποιους αγωγούς θα μεταφερθούν στην Ευρώπη, μετά την (αμερικανική) «τορπίλη» στον EAST MED; Στο κοίτασμα «Αφροδίτη» του οικοπέδου 12, δυτικά του «Λεβιάθαν» (το μεγαλύτερο κοίτασμα φυσικού αερίου που ανακαλύφθηκε την τελευταία δεκαετία) του Ισραήλ έχει επιβεβαιωμένα 4,5 τρισεκατομμύρια κυβικά πόδια. Ωστόσο το μεγάλο βάθος (1.700 μέτρα), το δύσκολο πέτρωμα και η μεγάλη απόσταση από την Κύπρο καθιστούν το κόστος εξόρυξης απαγορευτικό. Εκτός εάν το προσπαθήσει η Exxon Mobil. Τα οφέλη για την Κύπρο Θεωρητικά, η ποσότητα φυσικού αερίου που εκτιμάται ότι βρίσκεται στα βάθη του «Κρόνου» αρκεί για να καλύψει τις σημερινές ανάγκες της Κύπρου σε καύσιμο ηλεκτροπαραγωγής για 60-70 χρόνια, ενώ για σχεδόν διπλάσια περίοδο θα μπορούσε να καλύψει τις ανάγκες ηλεκτροπαραγωγής το «Αφροδίτη». Ωστόσο, κυβέρνηση, τεχνοκράτες υπουργείων αλλά και οι ίδιες οι εταιρείες θεωρούν πως είναι οικονομικά ασύμφορη η μεταφορά του «κυπριακού» φυσικού αερίου αποκλειστικά στη στεριά για την παραγωγή ηλεκτρισμού, χωρίς να προηγηθεί η άντληση αποθεμάτων στο πλαίσιο ενός ευρύτερου σχεδιασμού εκμετάλλευσης, με πώληση των περισσότερων ποσοτήτων σε άλλους αγοραστές. Συνεπώς, όπως επισήμανε και η υπουργός Ενέργειας της Κύπρου, Νατάσα Πηλείδου, η μεταφορά του αερίου στην Αίγυπτο για υγροποίηση και πώλησή του σε (πιθανόν Ευρωπαίους) αγοραστές παραμένει το επικρατέστερο σενάριο. Έντυπη έκδοση «ΤΑ ΝΕΑ» Διευρύνονται κατά 30 χιλιάδες οι ευάλωτοι δικαιούχοι των Σχεδίων Χορηγιών του Υπουργείου Ενέργειας23/8/2022
Ταυτόχρονα, αυξάνεται κατά €40 εκατ. ο προϋπολογισμός του Σχεδίου Χορηγιών για ενθάρρυνση της χρήσης Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και Εξοικονόμησης Ενέργειας σε κατοικίες για τα έτη 2022-2023 το οποίο εφαρμόζεται από το Ταμείο ΑΠΕ και ΕΞΕ, με το συνολικό ποσό να αγγίζει πλέον τα €70 εκατ. Τις σχετικές εισηγήσεις της Υπουργού Ενέργειας κας Νατάσας Πηλείδου ενέκρινε κατά τη σημερινή του συνεδρία το Υπουργικό Συμβούλιο. Όπως δήλωσε η Υπουργός «η διεύρυνση του καταλόγου των ευάλωτων νοικοκυριών ως δικαιούχων στα Σχέδια Χορηγιών που σχετίζονται με την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών και εν γένει την ενεργειακή αναβάθμιση, γίνεται στο πλαίσιο της κοινωνικής πολιτικής της Κυβέρνησης για στήριξη των νοικοκυριών με χαμηλά εισοδήματα και άλλων ευάλωτων ομάδων πολιτών. Ειδικά σε αυτή την περίοδο του υψηλού πληθωρισμού στον τομέα της ενέργειας, η στήριξη όλων των πολιτών για μείωση του ενεργειακού τους κόστους θεωρείται από την Κυβέρνηση εξαιρετικά σημαντική. Όπως γνωρίζετε, τον τελευταίο χρόνο έχουμε προχωρήσει σε μέτρα στήριξης ύψους €350 εκατ., μεταξύ των οποίων η μείωση της τιμής του ηλεκτρισμού. Στο πλαίσιο αυτό και μετά από διαβούλευση με το Υπουργείο Υγείας, το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων και το Υφυπουργείο Πρόνοιας, προχωρήσαμε με τη διεύρυνση του καταλόγου των ευάλωτων νοικοκυριών. Η αυτοπαραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος από φωτοβολταϊκά για ιδιοκατανάλωση», σημείωσε η κα Πηλείδου, «μαζί με τη θερμομόνωση οροφής για εξοικονόμηση ενέργειας, θεωρείται ένα από τα πιο άμεσα μέτρα για μείωση του λογαριασμού ενέργειας. Είναι για αυτό το λόγο που το Υπουργείο Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας, μέσω του Ταμείου ΑΠΕ και ΕΞΕ, προχώρησε φέτος αρχικά στον διπλασιασμό του προϋπολογισμού του Σχεδίου Χορηγιών για ενθάρρυνση της χρήσης ΑΠΕ και ΕΞΕ και τώρα, με νέα απόφαση, το ποσό τετραπλασιάζεται στα €70 εκατ. για τα έτη 2022-2023. Σημαντικά αυξημένες είναι και οι χορηγίες, όχι μόνο για τους ευάλωτους καταναλωτές αλλά και τις ορεινές περιοχές, όπως επίσης για όλα τα νοικοκυριά που θα αποφασίσουν να αξιοποιήσουν το Σχέδιο». Από σήμερα λοιπόν, δικαιούχοι αυξημένης χορηγίας των Σχεδίων Χορηγιών του ΥΕΕΒ είναι και: 1. Οι οικογένειες με εισόδημα μέχρι €19.500, οι οποίες έχουν εξαρτώμενα τέκνα μέχρι 18 ετών που λαμβάνουν επίδομα τέκνου από την Υπηρεσία Διαχείρισης Επιδομάτων Πρόνοιας. 2. Οι λήπτες επιδόματος διακίνησης αιμοκαθαιρόμενων νεφροπαθών από το Τμήμα Κοινωνικής Ενσωμάτωσης Ατόμων με Αναπηρίες. 3. Οι νεφροπαθείς περιτονιακής κάθαρσης. 4. Τα άτομα που πάσχουν από πολλαπλή σκλήρυνση. 5. Παθόντες οι οποίοι είναι δικαιούχοι ειδικής μηνιαίας σύνταξης από το Ταμείο Ανακουφίσεως Παθόντων. 6. Τα άτομα που πάσχουν από καρκίνο του λάρυγγα και έχουν υποβληθεί σε λαρυγγεκτομή. 7. Τα άτομα που έχουν υποβληθεί σε μεταμόσχευση καρδίας. 8. Τα άτομα που πάσχουν από το σύνδρομο Raynaud. Επιπρόσθετα, οι πιο κάτω κατηγορίες δικαιούχων διαφοροποιούνται με συνεπαγόμενη αύξηση των δυνητικών δικαιούχων: 9. Πολύτεκνη ή τρίτεκνη οικογένεια που παίρνει Επίδομα Τέκνου από την Υπηρεσία Διαχείρισης Επιδομάτων Πρόνοιας. 10. Οι λήπτες του Επιδόματος σε Συνταξιούχους με Χαμηλά Εισοδήματα που παρέχεται από την Υπηρεσία Διαχείρισης Επιδομάτων Πρόνοιας. Στην κατηγορία αυτή έχει απαλειφθεί η προϋπόθεση που υπήρχε όπως ο Συνταξιούχος να είναι άνω των 70 ετών). Δικαιούχοι εξακολουθούν να είναι: 11. Οι λήπτες του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος που παρέχεται από την Υπηρεσία Διαχείρισης Επιδομάτων Πρόνοιας. 12. Οι λήπτες Δημοσίου Βοηθήματος από τις Υπηρεσίες Κοινωνικής Ευημερίας. 13. Οι λήπτες Επιδόματος Βαριάς Κινητικής Αναπηρίας από το Τμήμα Κοινωνικής Ενσωμάτωσης Ατόμων με Αναπηρίες. 14. Οι λήπτες Επιδόματος Φροντίδας σε Παραπληγικά Άτομα από το Τμήμα Κοινωνικής Ενσωμάτωσης Ατόμων με Αναπηρίες. 15. Οι λήπτες Επιδόματος Φροντίδας σε Τετραπληγικά Άτομα από το Τμήμα Κοινωνικής Ενσωμάτωσης Ατόμων με Αναπηρίες. 16. Οι λήπτες Χορηγίας για Τυφλούς από το Τμήμα Κοινωνικής Ενσωμάτωσης Ατόμων με Αναπηρίες. Όσον αφορά στις επιπρόσθετες χρηματοδοτικές ανάγκες ύψους €40 εκατ., σύμφωνα με τη σημερινή απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου, αυτές θα καλυφθούν από τα έκτακτα χρηματικά πλεονάσματα που έχουν δημιουργηθεί στο Ταμείο ΑΠΕ και ΕΞΕ λόγω της αύξησης των διεθνών τιμών καυσίμων (εξοικονομήσεις/έσοδα από Συμβάσεις με παραγωγούς ΑΠΕ), τα οποία κατά το τέλος του 2022 υπολογίζεται ότι θα προσεγγίσουν τα €55 εκατ. Για την επιπρόσθετη δαπάνη λήφθηκε η σύμφωνη γνώμη του Υπουργείου Οικονομικών. Σημειώνεται πως το Σχέδιο συγχρηματοδοτείται από το Ταμείο ΑΠΕ και ΕΞΕ και από το Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας_«Κύπρος το Αύριο». Υπενθυμίζουμε ότι στην παρούσα φάση οι ευάλωτοι καταναλωτές μπορούν να αξιοποιήσουν το Σχέδιο Χορηγιών για ενθάρρυνση ΑΠΕ και ΕΞΕ σε κατοικίες 2022-23, λαμβάνοντας αυξημένη χορηγία για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκού συστήματος με τη μέθοδο του συμψηφισμού μετρήσεων (Net Metering) ή του εικονικού συμψηφισμού μετρήσεων (Virtual Net Metering) σε υφιστάμενες κατοικίες (ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ 3Β). Το ύψος της χορηγίας για τα ευάλωτα νοικοκυριά ανέρχεται στα €1.000 (αντί €375 τα υπόλοιπα νοικοκυριά -ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ 3Α) ανά εγκαταστημένο kW φωτοβολταϊκού, με μέγιστο ποσό χορηγίας €5.000 (αντί €1.500 τα υπόλοιπα νοικοκυριά-ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ 3Α). Όλα τα νοικοκυριά, συμπεριλαμβανομένων των ευάλωτων, μπορούν να λάβουν χορηγία και για: (α) Θερμομόνωση Οροφής υφιστάμενης κατοικίας με επιχορήγηση 45% των επιλέξιμων δαπανών, με μέγιστο ποσό χορηγίας €2.250 (ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ 1). (β) Θερμομόνωση Οροφής σε συνδυασμό με εγκατάσταση Φωτοβολταϊκού Συστήματος με τη μέθοδο Net Metering ή Virtual Net Metering σε υφιστάμενη κατοικία. Για τη θερμομόνωση της οροφής επιχορηγείται το 55% των επιλέξιμων δαπανών, με μέγιστο ποσό χορηγίας τα €2.750 και για το φωτοβολταϊκό σύστημα παρέχεται χορηγία €450 ανά εγκατεστημένο kW, με μέγιστο ποσό χορηγίας τα €1.800. Το συνολικό ποσό χορηγίας ανέρχεται στα €4.550 (ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ 2). Σημαντικά αυξημένες από φέτος είναι και οι χορηγίες για τα νοικοκυριά που εμπίπτουν στις ορεινές περιοχές. Όλες οι πληροφορίες για το Σχέδιο, περιλαμβανομένου του Οδηγού Σχεδίου και της διαδικασίας υποβολής αίτησης, βρίσκονται αναρτημένες στην ιστοσελίδα του Ταμείου ΑΠΕ και ΕΞΕ: www.resecfund.org.cy Σημειώνεται πως το ΥΕΕΒ προγραμματίζει επίσης, προς τα τέλη του 2022 με αρχές του 2023, να προχωρήσει στη δεύτερη προκήρυξη του Σχεδίου Χορηγιών «Εξοικονομώ και Αναβαθμίζω για Κατοικίες», για την ενεργειακή αναβάθμιση κατοικιών, ύψους €35 εκατ., από το οποίο θα μπορούν να επωφεληθούν και τα ευάλωτα νοικοκυριά που εμπίπτουν στον διευρυμένο κατάλογο. Συνολικά το ΥΕΕΒ έχει προκηρύξει ή θα προκηρύξει έως το τέλος του έτους σχέδια χορηγικών για ενεργειακή αναβάθμιση κτηρίων και εγκατάσταση ΑΠΕ τόσο για νοικοκυριά όσο και για επιχειρήσεις, αλλά και για τοπικές αρχές, συνολικού ύψους €160 εκατ. Δηλώσεις Υφυπουργού Κοινωνικής Πρόνοιας κας Αναστασίας Ανθούση Τη συνέχιση της καταβολής του ίδιου ύψους επιδόματος για το υπόλοιπο του έτους 2022 σε όλους τους υφιστάμενους δικαιούχους του Σχεδίου Ενίσχυσης Συνταξιούχων με Χαμηλά Εισοδήματα, ενέκρινε σήμερα το Υπουργικό Συμβούλιο, μετά από πρόταση που παρουσίασε η Υφυπουργός Κοινωνικής Πρόνοιας κα Αναστασία Ανθούση. Από την Απόφαση επηρεάζονται περίπου 4.000 νοικοκυριά που λαμβάνουν το Επίδομα Χαμηλοσυνταξιούχου. Συγκεκριμένα, το Υπουργικό Συμβούλιο ενέκρινε την εισήγηση όπως, για το υπόλοιπο του έτους 2022, όλοι οι υφιστάμενοι δικαιούχοι του Σχεδίου Ενίσχυσης Συνταξιούχων με Χαμηλά Εισοδήματα συνεχίσουν να λαμβάνουν το ίδιο ύψος Επιδόματος που καταβλήθηκε τον Ιούλιο 2022, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η αύξηση της σύνταξης από το Ταμείο Κοινωνικών Ασφαλίσεων (ΤΚΑ) λόγω της αυτόματης αναπροσαρμογής του Ιουλίου 2022 βάσει του δείκτη τιμών καταναλωτή, νοουμένου ότι τα υπόλοιπα δεδομένα που αφορούν τον κάθε δικαιούχο (σύνθεση νοικοκυριού/οικογένειας, άλλα εισοδήματα εξαιρουμένων των συντάξεων από το ΤΚΑ) δεν θα διαφοροποιηθούν. Για την Απόφασή του, το Υπουργικό Συμβούλιο έλαβε υπόψη τις σημαντικές ανατιμήσεις στις τιμές βασικών ειδών πρώτης ανάγκης και την αύξηση των συντάξεων κατά 5,6% από τον Ιανουάριο 2022 έως σήμερα, καθώς και το γεγονός ότι ενδεχόμενη μείωση του Επιδόματος Χαμηλοσυνταξιούχων λόγω αυτής της αύξησης θα αποτελούσε αιτία για αποκλεισμό σημαντικού αριθμού δικαιούχων από το εν λόγω Επίδομα, σε μια χρονική συγκυρία που επιβάλλει τη στήριξη των ευάλωτων ομάδων του πληθυσμού. Σε δηλώσεις της μετά το πέρας της συνεδρίας του Υπουργικού Συμβουλίου, η Υφυπουργός Κοινωνικής Πρόνοιας επεσήμανε ότι με τη σημερινή της απόφαση, η Κυβέρνηση προχωρά με έμπρακτη στήριξη στην ευάλωτη ομάδα των χαμηλοσυνταξιούχων. «Υλοποιώντας τη δέσμευση για μη μείωση των συνολικών εισοδημάτων των συνταξιούχων, απορροφούμε αυτές τις αυξήσεις (σ.σ. στις συντάξεις)», ανέφερε η κα Ανθούση, σημειώνοντας πως για 4.000 νοικοκυριά δεν θα υπάρξει μείωση του επιδόματος. Η δαπάνη, είπε, ανέρχεται στις €310.000 μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους. pio Τα Σχέδια Επιδότησης Επιτοκίων για νέα Στεγαστικά και Επιχειρηματικά Δάνεια αποτελούσαν μέρος του έκτακτου πακέτου μέτρων του Μαΐου 2020, για στήριξη της οικονομίας για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων από την πανδημία, στόχοι των οποίων ήταν η στήριξη των νοικοκυριών για σύναψη δανείων για σκοπούς ιδιοκατοίκησης και η βελτίωση των προοπτικών παροχής ρευστότητας σε επιχειρήσεις, περιλαμβανομένων και αυτοτελώς εργαζομένων που αντιμετωπίζουν αιφνίδια έλλειψη ρευστότητας, μέσα στις ιδιαίτερα δύσκολες και έκτακτες συνθήκες που δημιούργησε η πανδημία του COVID -19. Η περίοδος υποβολής αιτήσεων για συμμετοχή στα δύο Σχέδια έληξε στις 31 Δεκεμβρίου 2021 και η διαδικασία υλοποίησης τους είναι σε εξέλιξη. Σε σχέση με τα δύο Σχέδια Επιδότησης των Επιτοκίων σε νέα Στεγαστικά και Επιχειρηματικά Δάνεια, οι συνολικές υποβληθείσες αιτήσεις ανήλθαν στις 10.058 για συνολικό ποσό δανείων ύψους €1,7 δις περίπου. Συγκεκριμένα, 8.960 δάνεια για ποσό €1,36 δις περίπου αφορούν νέα Στεγαστικά Δάνεια και 1090 δάνεια για ποσό €295 εκατομμυρίων αφορούν νέα Επιχειρηματικά Δάνεια. To Υπουργικό Συμβούλιο σε σημερινή του συνεδρία και λαμβάνοντας υπόψη τις συνεχιζόμενες επιπτώσεις από την πανδημία COVID-19 και του πολέμου στην Ουκρανία αποφάσισε τις πιο κάτω τροποποιήσεις των δύο Σχεδίων: (α) Την παράταση της περιόδου εκταμίευσης των δανείων που παραχωρήθηκαν στη βάση του Σχεδίου Επιδότησης Επιτοκίων για νέα Στεγαστικά Δάνεια, από δύο σε τρία χρόνια, με αναδρομική ισχύ από την ημερομηνία έγκρισης των δανείων. (β) Την δυνατότητα αναδιάρθρωσης των δανείων που παραχωρήθηκαν στη βάση των δύο Σχεδίων Επιδότησης Επιτοκίων για νέα Στεγαστικά και Επιχειρηματικά Δάνεια, με αναδρομική ισχύ, νοουμένου ότι ισχύουν τα πιο κάτω: (i) δεν παραχωρήθηκε νέο ποσό δανειοδότησης μέσω της αναδιάρθρωσης, (ii) δεν αυξήθηκε το ύψος του επιτοκίου του αναδιαρθρωμένου δανείου, (iii) δεν έχουν τύχει νέας, δεύτερης αναδιάρθρωσης εντός της περιόδου των τεσσάρων ετών επιδότησης του επιτοκίου τους, (iv) η περίοδος επιδότησης του επιτοκίου δεν υπερβαίνει τα τέσσερα έτη από την ημερομηνία της 1ης εκταμίευσης του αρχικού δανείου. Ειδική Έκθεση Ελεγκτικής Υπηρεσίας με θέμα «Έλεγχος του Κυπριακού Επενδυτικού Προγράμματος (ΚΕΠ)»22/8/2022 Το Γραφείο του Γενικού Ελεγκτή της Δημοκρατίας γνωστοποιεί ότι η Ειδική Έκθεση με θέμα «Έλεγχος του Κυπριακού Επενδυτικού Προγράμματος (ΚΕΠ)» που ετοιμάστηκε από την Ελεγκτική Υπηρεσία έχει αναρτηθεί σήμερα στην ιστοσελίδα της Υπηρεσίας, στη διεύθυνση: http://www.audit.gov.cy/audit/audit.nsf/annualscg_gr/annualscg_gr?OpenForm. Ο Οίκος αξιολόγησης Moody’s κατά τη 19η Αυγούστου 2022, εξέδωσε ανακοίνωση μέσω της οποίας επιβεβαίωσε την αξιολόγηση της Κυπριακής Δημοκρατίας (Βα1) αλλά προχώρησε και στην αναβάθμιση της προοπτικής από σταθερή (stable outlook) σε θετική προοπτική (positive outlook). Η απόφαση αυτή σύμφωνα με τους Moody’s βασίζεται σε τρεις κύριους παράγοντες: α) τη σημαντική μείωση του δημοσίου χρέους, β) τη μεγαλύτερη του αναμενόμενου ανθεκτικότητα της οικονομίας στην πανδημία και στην κρίση, λόγω της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία και γ) τη συνεχιζόμενη βελτίωση της κατάστασης του τραπεζικού τομέα και της συνεχιζόμενης μείωσης των μη εξυπηρετούμενων δανείων. Ο Οίκος αξιολόγησης έχει δηλώσει πως αν επαληθευθεί το βασικό του σενάριο (3% ανάπτυξη του ΑΕΠ το 2022 και 2% το 2023) είναι πιθανή η αναβάθμιση της Δημοκρατίας εντός 12 μηνών. Ως κύριους παράγοντες που θα επηρεάσουν την πορεία της αξιολόγησης της Δημοκρατίας οι Moody’s οριοθετούν την δημοσιονομική πειθαρχία και την επακόλουθη μείωση του δημόσιου χρέους, τη συνέχιση μεσοπρόθεσμα της ανάπτυξης της οικονομίας με ικανοποιητικό ρυθμό και τη συνέχιση της μείωσης του ποσού των μη εξυπηρετούμενων δανείων στο εγχώριο τραπεζικό σύστημα. Γενικά οι Moody’s έχουν αποτιμήσει θετικά, όχι μόνο τη δημοσιονομική βελτίωση της Δημοκρατίας κατά το 2021 και το πρώτο μισό του 2022 αλλά και τη συνεχιζόμενη ανθεκτικότητα της οικονομίας στις διάφορες διεθνείς κρίσεις που έχουν προκύψει τα τελευταία χρόνια, όπως επίσης και τη συνεχιζόμενη προσπάθεια μείωσης των μη εξυπηρετούμενων δανείων, που συνεχίστηκε κατά την περίοδο της πανδημίας. Συνοψίζοντας, η ανακοίνωση των Moody’s περιέχει πολλά θετικά σημεία για την οικονομία της Δημοκρατίας, παρά τα προβλήματα που δημιουργούν οι ευρύτερες γεωπολιτικές συνθήκες και αναγνωρίζει την ανθεκτικότητα της οικονομίας και τη δυνατότητα της Κυπριακής Δημοκρατίας να ανταπεξέλθει στις προκλήσεις που παρουσιάζονται. Η συνέχιση της βελτίωσης της δημοσιονομικής θέσης του κράτους και η συνεχιζόμενη εξυγίανση του τραπεζικού τομέα θα οδηγήσουν σε μελλοντικές αναβαθμίσεις. (ΕΚ) Με βάση τα αποτελέσματα της Έρευνας Εισοδήματος και Συνθηκών Διαβίωσης 2021, με οικονομικό έτος αναφοράς το 2020, 17,3% του πληθυσμού ή 154.000 άτομα βρίσκονταν σε Κίνδυνο Φτώχειας ή σε Κοινωνικό Αποκλεισμό, σύμφωνα με την Στατιστική Υπηρεσία Κύπρου. Ο σχετικός δείκτης AROPE, είναι ο κύριος δείκτης για την παρακολούθηση του στόχου της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το 2030 για τη φτώχεια και τον κοινωνικό αποκλεισμό. Πιο συγκεκριμένα, 17,3% του πληθυσμού ζούσε σε νοικοκυριά με διαθέσιμο εισόδημα κάτω από το όριο της φτώχειας ή ζούσε σε νοικοκυριά με σοβαρή υλική και κοινωνική στέρηση ή ζούσε σε νοικοκυριά με πολύ χαμηλό δείκτη έντασης εργασίας. Ο δείκτης παρουσιάζει μικρή βελτίωση σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά που ήταν στο 17,6%, συνεχίζοντας την πτωτική πορεία των τελευταίων χρόνων. Η βελτίωση αντικατοπτρίζεται αποκλειστικά στο ποσοστό των αντρών (15,8%), εφόσον το ποσοστό των γυναικών διατηρήθηκε περίπου στα ίδια επίπεδα (18,7%) με το 2020. Διαχρονικά, οι γυναίκες διατηρούνται σε δυσμενέστερη θέση έναντι των αντρών. Δείκτης Κινδύνου Φτώχειας (AROP) ---------------------------------------- Το ποσοστό του πληθυσμού που βρισκόταν σε Κίνδυνο Φτώχειας, δηλαδή το διαθέσιμο εισόδημα του βρισκόταν κάτω από το Χρηματικό Όριο Κινδύνου Φτώχειας, παρουσίασε μικρή μείωση, φτάνοντας στο 13,8% σε σχέση με 14,3% που ήταν το 2020. Το ψηλότερο ποσοστό που έφτασε ποτέ ο δείκτης αυτός ήταν το 2015 με 16,2%. Το Χρηματικό Όριο Κινδύνου Φτώχειας παρέμεινε σχεδόν στα ίδια επίπεδα μεταξύ του 2021 και του 2020, το 2021 στα €10.011 για νοικοκυριά ενός ατόμου σε σχέση με €10.022 το 2020 και στα €21.024 για νοικοκυριά με δυο ενήλικες και 2 εξαρτώμενα παιδιά, σε σχέση με €21.047 το 2020. Δείκτης Σοβαρής Υλικής και Κοινωνικής Στέρησης (SMSD) Το ποσοστό του πληθυσμού με Σοβαρή Υλική και Κοινωνική Στέρηση, δηλαδή το ποσοστό του πληθυσμού που στερείται λόγω οικονομικών δυσκολιών τουλάχιστον 7 από τα 13 είδη υλικής και κοινωνικής στέρησης, μειώθηκε στο 2,6% το 2021 σε σχέση με 3,2% που είχε φτάσει το 2020. Τα είδη της υλικής και κοινωνικής στέρησης αποτελούνται από 7 σε επίπεδο νοικοκυριού, π.χ. οικονομική αδυναμία του νοικοκυριού να αποπληρώσει τους λογαριασμούς του ρεύματος/νερού ή τα δάνειά του ή δεν μπορούσε να έχει τον χειμώνα ικανοποιητική θέρμανση ή να αντιμετωπίσει μια έκτακτη αλλά αναγκαία δαπάνη κ.λπ., και 6 σε προσωπικό επίπεδο, π.χ. οικονομική αδυναμία του ατόμου να ξοδεύει ένα μικρό χρηματικό ποσό για τον εαυτό του/της ή να συμμετέχει σε δραστηριότητες αναψυχής ή να συναντιέται με φίλους ή συγγενείς για ποτό/φαγητό τουλάχιστον 1 φορά τον μήνα κ.λπ. Δείκτης Πολύ Χαμηλής Έντασης Εργασίας (LWI) Το ποσοστό του πληθυσμού στις ηλικίες 0-64 ετών που ζούσε σε νοικοκυριά με πολύ χαμηλό Δείκτη Έντασης Εργασίας, δηλαδή οι ενήλικες στο νοικοκυριό εργάστηκαν κατά την περασμένη χρονιά λιγότερο από 20% της συνολικής τους δυνατότητας, παρουσιάζει μικρή αύξηση το 2021, φτάνοντας στο 5,6% σε σχέση με 5,3% που είχε φτάσει το 2020. Οικονομική Ανισότητα Το μέσο ετήσιο καθαρό διαθέσιμο εισόδημα του νοικοκυριού για το 2021, με οικονομικό έτος αναφοράς το 2020, ήταν €34.227, παρουσιάζοντας αύξηση 1,1% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά που ήταν €33.862. Η οικονομική ανισότητα εκφράζεται, κυρίως, με τον δείκτη κατανομής εισοδήματος σε πεμπτημόρια (S80/S20) και τον δείκτη άνισης κατανομής εισοδήματος, συντελεστή Gini. Το 2021 οι εν λόγω δείκτες, παρέμειναν περίπου στα ίδια επίπεδα σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Συγκεκριμένα, ο δείκτης S80/S20, ο οποίος εξετάζει το μερίδιο του εισοδήματος του πλουσιότερου 20% του πληθυσμού προς το εισόδημα του φτωχότερου 20% του πληθυσμού, έφτασε το 2021 στο 4,2. Δηλαδή, το μερίδιο του εισοδήματος του πλουσιότερου 20% του πληθυσμού ήταν 4,2 φορές ψηλότερο από το εισόδημα του φτωχότερου 20% του πληθυσμού, σε σχέση με 4,3 που ήταν το 2020. Ο συντελεστής Gini το 2021 έφτασε στο 29,4% σε σχέση με 29,3% που ήταν το 2020. Πηγή: ΚΥΠΕ Ο Κυπριακός Οργανισμός Αγροτικών Πληρωμών (ΚΟΑΠ) ανακοινώνει ότι έχουν ολοκληρωθεί οι πληρωμές στους δικαιούχους του Μέτρου ΚΟΑ 15 - Έκτακτη Ενίσχυση Προσαρμογής των Χοιροτρόφων. Η ενίσχυση για το Μέτρο ΚΟΑ 15 - Έκτακτη Ενίσχυση Προσαρμογής των Χοιροτρόφων δόθηκε ως βοήθεια στους χοιροτρόφους για άμβλυνση των συνεπειών κυρίως από την αύξηση στις τιμές των ζωοτροφών και της ενέργειας, όπως και τη διατήρηση της επισιτιστικής ασφάλειας. Στους δικαιούχους καταβλήθηκε το ποσό των €1,118,384.82. Η χρηματοδότηση προήλθε 50% από κονδύλια της Ευρωπαϊκής Ένωσης και 50% από κονδύλια της Κυπριακής Δημοκρατίας. CY PIO "Σε σχέση με την επιστολή του Υπουργού Οικονομικών της Γερμανίας προς τον Επίτροπο Gentiloni, για τη μη επιβολή ΦΠΑ στο νέο τέλος που θα επιβληθεί στο φυσικό αέριο σε όλους τους καταναλωτές για τον επιμερισμό του αυξημένου κόστους εισαγωγής, για υποβοήθηση των εισαγωγέων φυσικού αερίου αλλά και σχετικές δηλώσεις Κυπρίων πολιτικών όπως της Προέδρου της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών και Προϋπολογισμού, θα ήθελα να διευκρινίσω τα ακόλουθα, για αποφυγή οποιασδήποτε διαστρεβλωμένης πληροφόρησης: 1. Η Γερμανική κυβέρνηση αποφάσισε να επιβάλει νέο τέλος σε όλους τους καταναλωτές φυσικού αερίου. Υπολογίζεται ότι το τέλος αυτό θα κυμαίνεται μεταξύ 1,5 και 5 σεντ την κιλοβατώρα για ΟΛΟΥΣ τους καταναλωτές 2. Πέραν αυτού, η Γερμανική κυβέρνηση προσανατολίζεται σε επιβολή άλλου τέλους που αφορά στην αποθήκευση ενέργειας. 3. Η επιβολή των πιο πάνω τελών αποσκοπεί στην υποβοήθηση των εισαγωγέων φυσικού αερίου έτσι ώστε να μπορέσουν να αντεπεξέλθουν στις υπέρμετρα αυξημένες τιμές φυσικού αερίου που εισάγουν από χώρες εκτός από τη Ρωσία. 4. Οι εν λόγω αποφάσεις, σύμφωνα με τη Γερμανική κυβέρνηση, οδηγούν σε περαιτέρω αύξηση των τιμών ενέργειας για τους καταναλωτές, του πληθωρισμού αλλά και λαϊκή αντίδραση. 5. Είναι από αυτά τα επιπλέον τέλη που η Γερμανική κυβέρνηση, έχοντας εις γνώση την ενωσιακή νομοθεσία ζητά εξαίρεση από την καταβολή ΦΠΑ. 6. Το πιο πάνω αίτημα της Γερμανικής κυβέρνησης δεν σχετίζεται με τις προτάσεις της αντιπολίτευσης για τη μη επιβολή ΦΠΑ στους φόρους κατανάλωσης ή στη ρήτρα αναπροσαρμογής καυσίμων στα τιμολόγια της ΑΗΚ. Αντιθέτως η Γερμανική κυβέρνηση επιβάλλει ΦΠΑ στους φόρους κατανάλωσης και στην τελική τιμή χρέωσης κατανάλωσης ηλεκτρισμού σύμφωνα με την κοινοτική νομοθεσία. 7. Ελπίζω οι φωνασκίες των πολιτικών της αντιπολίτευσης να μην παροτρύνουν την κυβέρνηση για να επιβάλει νέα τέλη χωρίς ΦΠΑ για να στηρίξει εισαγωγείς φυσικού αερίου που δεν έχουμε! 8. Η Κυπριακή κυβέρνηση όχι μόνο δεν έχει επιβάλει επιπλέον τέλη ή άλλη φορολογία στους καταναλωτές αλλά έχει λάβει σωρεία μέτρων προς διασφάλιση του διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών εν όψει των αυξημένων τιμών ενέργειας. Πρώτα με τη μείωση του ΦΠΑ από 19% σε 9% για όλα τα νοικοκυριά και από 19% σε 5% για τα ευάλωτα νοικοκυριά, και με βάση την πρόσφατη απόφασή της την κάλυψη του ΦΠΑ, που επαναφέρεται από 1η Σεπτεμβρίου, αλλά και την κλιμακωτή κάλυψη των τελευταίων αυξήσεων των τιμών της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας από τα κρατικά ταμεία, που φθάνει μέχρι και το 30% της τελικής τιμής της ενέργειας. 9. Υπενθυμίζουμε ότι η Κύπρος διατηρεί πολύ χαμηλό συντελεστή ΦΠΑ και χαμηλότερους φόρους κατανάλωσης στα καύσιμα σε σχέση με τη Γερμανία αλλά και άλλες χώρες της Ε.Ε. 10. Σε αντίθεση με άλλες χώρες της Ε.Ε., η κυβέρνηση δεν προτίθεται να επιβάλει επιπλέον φορολογία ή τέλη στους καταναλωτές. Αντίθετα, αποδεδειγμένα οι πολιτικές μας στρέφονται αυτή τη δύσκολη περίοδο στη στήριξη της κοινωνίας, με προτεραιότητα τους ευάλωτους συμπολίτες μας, με σχετικό δημοσιονομικό κόστος πέραν των 350 εκ. ευρώ μέχρι σήμερα. 11. Η Γερμανική κυβέρνηση ορθά πριν προχωρήσει στον καθορισμό του νέου τέλους έχει ζητήσει εξαίρεση από την Ε.Ε., κάτι που καταδεικνύει πέραν πάσης αμφιβολίας τη μη συμβατότητα των σχετικών προτάσεων νόμου που ψήφισε η Βουλή με το κοινοτικό δίκαιο και το Σύνταγμά μας". Στα €545 εκατομμύρια υποχώρησαν οι αναδιαρθρώσεις δανείων το πρώτο μισό του 2022, με τις τράπεζες να ρίχνουν ρυθμούς στις επαναδιαπραγματεύσεις χορηγήσεων έπειτα από το ρεκόρ του 2021 (λόγω της κρίσης του κορωνοϊού) και καθώς ο δείκτης μη εξυπηρετούμενων δανείων (ΜΕΔ) βρίσκεται πλέον στο χαμηλότερο επίπεδο έπειτα από την κρίση του 2013. «Μεγάλο κοίτασμα φυσικού αερίου εντόπισε η κοινοπραξία Eni-Total στο τεμάχιο 6 της κυπριακής ΑΟΖ»5/8/2022 Κυπριακό ΥΠΕΝ: «Δεν υπάρχει οτιδήποτε ανακοινώσιμο στην παρούσα φάση» Μεγάλο κοίτασμα φυσικού αερίου εντόπισε η κοινοπραξία Eni-Total , στο τεμάχιο έξι της κυπριακής Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης, σύμφωνα με πληροφορίες που επικαλείται σήμερα η εφημερίδα «Αλήθεια» και αναδημοσιεύει το ΡΙΚ. Ωστόσο το κυπριακό υπουργείο Ενέργειας σε σημερινή του ανακοίνωση σημειώνει ότι η γεώτρηση στον στόχο «Cronos-1» στο τεμάχιο 6 της κυπριακής Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης βρίσκεται σε εξέλιξη και δεν υπάρχει οτιδήποτε προς ανακοίνωση στην παρούσα φάση. Δηλαδή ούτε το αρνείται ούτε το επιβεβαιώνει που σημαίνει πως η εφημερίδα είχε σοβαρούς λόγους για να προχωρήσει σε μία τέτοια αποκάλυψη αλλά και είναι εξίσου λογικό η Λευκωσία να περιμένει τα αποτελέσματα και τις αξιολογήσεις πριν προχωρήσει σε οποιαδήποτε ανακοίνωση. Σύμφωνα μάλιστα με την «Αλήθεια» υπάρχουν επιπρόσθετα θετικές ενδείξεις και για δεύτερη στήλη φυσικού αερίου δίπλα από τον εντοπισμό του κοιτάσματος. Το υπουργείο Ενέργειας της Κύπρου αναφέρει ότι «οι εργασίες της γεώτρησης ‘Cronos-1’, εντός του Τεμαχίου 6 της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης της Κυπριακής Δημοκρατίας, βρίσκονται σε εξέλιξη και δεν υπάρχει οτιδήποτε ανακοινώσιμο στην παρούσα φάση». Προσθέτει ότι η γεώτρηση, που διεξάγεται από την κοινοπραξία Εni Cyprus Limited και TotalEnergies EP Cyprus B.V. η οποία κατέχει Άδεια Έρευνας Υδρογονανθράκων για το εν λόγω Τεμάχιο, αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός των επόμενων εβδομάδων. Υπενθυμίζει τέλος οι εργασίες της γεώτρησης ξεκίνησαν στις 23/5/2022 με το πλοίο-γεωτρύπανο «Tungsten Explorer» και τυγχάνουν παρακολούθησης, επί συνεχούς βάσης, από το προσωπικό της Υπηρεσίας Υδρογονανθράκων, του υπουργείου Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας. |
ΑPΧΕΙΟ
April 2024
Click to set custom HTML
Click to set custom HTML
Click to set custom HTML
|