Καθώς η Δημοκρατία μπαίνει στην φάση ολοκλήρωσης του Προϋπολογισμού για το 2023 και του Μεσοπρόθεσμου Δημοσιονομικού Πλαισίου 2024-2025, πολλοί από τους εμπλεκόμενους βρισκόμαστε στην κορύφωση των ποσοτικών αναλύσεων και τελικών εκτιμήσεων των μεγεθών. Η διαδικασία είναι ιδιαίτερα δύσκολη αυτή τη χρονιά, όχι διότι έχουν διαφοροποιηθεί οι μέθοδοι υπολογισμού, αλλά κυρίως διότι απαιτείται μεγάλη και προσεκτική ενημέρωση, συζήτηση και ανάλυση των παραδοχών και των υποθέσεων εργασίας στις οποίες θα στηριχθούν οι μετέπειτα ποσοτικές αναλύσεις. Εντούτοις, πριν από τις τελικές αναλύσεις των μεγεθών -πριν από τα νούμερα- μια σειρά από παρατηρήσεις έχουν ήδη αρχίσει να ξεκαθαρίζουν. Η κυπριακή οικονομία συνεχίζει να δείχνει αντοχές και ανθεκτικότητα μπροστά στις συνεχιζόμενες δυσκολίες που καταγράφονται μέσα στο 2022, παρόλο ότι αυτές ακολούθησαν δύο ούτως ή άλλως δύσκολα έτη μειωμένης ανάπτυξης. Τόσο ο πραγματικός ρυθμός ανάπτυξης όσο και η απασχόληση συνεχίζουν να κινούνται σε ικανοποιητικά πρόσημα, με την κυπριακή οικονομία να συνεχίζει με επιδόσεις πολύ αξιόλογες σε σύγκριση με τους λοιπούς μας εταίρους στην Ευρώπη και στην Ευρωζώνη, παρά τις δυσκολίες που συνεχίζονται λόγω των πληθωριστικών τάσεων και της αναταραχής στην αλυσίδα τροφοδοσίας. Επιπλέον, τα δημόσια οικονομικά συνεχίζουν να εμπνέουν αξιοπιστία και σταθερότητα, χωρίς σοβαρές δημοσιονομικές εξελίξεις, σε πείσμα των συνθηκών των τελευταίων 36 μηνών και των αυξημένων δαπανών για αντιμετώπιση της υγειονομικής και στη συνέχεια της πληθωριστικής κρίσης. Ωστόσο, η σημερινή εικόνα θα πρέπει να αντιμετωπιστεί ως προσωρινή, καθώς η διεθνής οικονομία εκπέμπει σοβαρές προειδοποιήσεις πως τα αμέσως επόμενα χρόνια θα επιφέρουν μεγαλύτερες και ευρύτερες προκλήσεις. Έστω κι αν τα ποσοστά ανεργίας παραμένουν χαμηλά, εν μέρει λόγω των υψηλών εταιρικών κερδών των προηγούμενων μηνών, οι ΗΠΑ βρίσκονται ήδη κάτω από αυξημένη πίεση, ενώ είναι πιθανόν να βρίσκονται ήδη σε ύφεση. Οι αντοχές των χρηματιστηριακών αγορών, στηριζόμενες κυρίως στα εταιρικά κέρδη, έχουν ήδη αρχίσει να δείχνουν τις πρώτες σοβαρές ρωγμές. Παρομοίως, η ΕΕ και η Ευρωζώνη βρίσκονται κάτω από υψηλές πιέσεις, με το ενδεχόμενο ύφεσης να είναι πλέον σαφώς ορατό, έστω κι αν, και σε αυτή την περίπτωση κάποια επί μέρους θεμελιώδη, όπως η απασχόληση, δεν έχουν ακόμα αντικατοπτρίσει τις πιέσεις που δέχονται οι οικονομίες. Την ίδια στιγμή, οι νομισματικές αρχές αναμένεται πως, κάτω από το βάρος του συνεχιζόμενου πληθωρισμού -και των ποιοτικών ενδείξεων πως αυτό το βάρος δεν θα μειωθεί στο εγγύς μέλλον- θα συνεχίσουν να κινούνται προς πολιτικές νομισματικής συρρίκνωσης. Μια κούρσα μεταξύ ΗΠΑ και Φρανκφούρτης είναι πλέον πολύ πιθανή, με συνεχιζόμενες υφεσιακές αυξήσεις επιτοκίων προς αντιμετώπιση του πληθωρισμού. Πέρα από τον συνεχιζόμενο πληθωρισμό, και την ανάγκη της ΕΚΤ να συγκρατήσει την ισοτιμία του ευρώ έναντι του δολαρίου -το νόμισμα στο οποίο τιμολογούνται σειρά από σημαντικούς πόρους παραγωγής-, σημαντικό πρόβλημα παραμένει και η κατάσταση στο διεθνές εμπόριο, όπου παρατηρούμε ήδη μείωση των εξαγωγών από την Κίνα. Πρόκειται για ένα σημάδι που, αν συνεχιστεί, προμηνύει περαιτέρω επιδείνωση της ήδη ανάστατης και προβληματικής εικόνας στην ναυσιπλοΐα, με ό,τι αυτό προφανώς συνεπάγεται για την οικονομία μας. Ήδη οι πιέσεις στη ναυσιπλοΐα αυξάνονται, με ποιοτικές ενδείξεις (π.χ. ασφάλιστρα και καθυστερήσεις) να προμηνύουν πως θα συνεχιστούν οι δυσκολίες τους ερχόμενους μήνες. Παρά το ότι στο παρόν στάδιο δεν αναθεωρούνται οι αρχικές εκτιμήσεις για αποκλιμάκωση του πληθωρισμού (όχι όμως μείωση των τιμών) από το φθινόπωρο, την ίδια στιγμή οι πιέσεις στην συνολική προσφορά στις οικονομίες μας παραμένουν, με αυξημένα κόστη και αυξημένες καθυστερήσεις στην παραγωγή σειράς αγαθών. Το γεγονός ότι οι οίκοι αξιολόγησης έχουν αρχίσει να συνυπολογίζουν αυτά τα ρίσκα στις αξιολογήσεις της κυπριακής οικονομίας αποτελεί ένα φυσιολογικό συνεπακόλουθο των εξωγενών πιέσεων. Είναι πλέον σαφές πως η κατάσταση στην Ευρώπη όσον αφορά στην εξασφάλιση αποθεμάτων φυσικού αερίου είναι δύσκολη, ενώ και ο ΟΠΕΚ έχει στείλει ξεκάθαρα μηνύματα πως δεν θα επιτρέψει συνέχιση στις μειώσεις των τιμών του πετρελαίου. Ένα από τα ζητήματα που παραμένουν, ιδιαίτερα για την Κύπρο, είναι πως οι πληθωριστικοί ρυθμοί είναι εκ φύσεως χαμηλότεροι στις υπηρεσίες σε σχέση με τα βιομηχανικά αγαθά και τα αγαθά μεταποίησης. Έτσι, καθώς συνεχίζονται οι αυξήσεις στις τιμές παραγωγού και καταναλωτή, οι κύριές μας εξαγωγές δεν μπορούν να αντισταθμίσουν το κόστος των εισαγωγών στους εθνικούς λογαριασμούς. Επομένως, θα συνεχίσουν μεν να καθίστανται ανταγωνιστικές οι κύριες μας εξαγωγές σε υπηρεσίες, περιλαμβανομένου και του τουρισμού, αλλά τα περιθώρια κέρδους θα διαβρωθούν, αντισταθμίζοντας μερικώς τα όποια οφέλη θα προέρθουν από μια πιθανή αύξηση σε όγκους. Καθώς θα αυξάνονται, επομένως, τα κόστη των εισαγωγών μας, δεν θα μπορούν να αυξηθούν εξίσου και οι τιμές των εξαγωγών μας αξιοποιώντας τις ανατιμολογήσεις για να καλύψουν τα αυξημένα κόστη. Την ίδια ώρα, οι ρυθμοί ανάπτυξης στις υπηρεσίες δεν μπορούν εύκολα να ακολουθήσουν τους ρυθμούς της βιομηχανίας και της μεταποίησης. Γι’ αυτό η πιθανή αύξηση στους όγκους δραστηριοτήτων κατά πάσα πιθανότητα δεν θα είναι αρκετή για να αντιστρέψει τις πιέσεις στην εθνική μας οικονομία. Αυτή η εικόνα, μιας ανθεκτικής κυπριακής οικονομίας, με ικανοποιητική επί του παρόντος επίδοση, η οποία όμως περιβάλλεται από ανησυχητικές εξελίξεις στη διεθνή οικονομία, πρέπει να αποτελέσει τον κεντρικό άξονα της προσέγγισής μας στον κρατικό προϋπολογισμό του 2023. Όπως έχουμε επιμείνει από την αρχή του έτους, η όποια υπόσχεση πως η νομοθετική ή η εκτελεστική εξουσία μπορούν να λάβουν μέτρα κατά του πληθωρισμού, αποτελεί πλάνη. Ως δημοσιονομικές αρχές χωρίς νομισματικά εργαλεία, δεν έχουν στη διάθεσή τους τα απαιτούμενα μέσα για να αντιμετωπίσουν τον πληθωρισμό. Έστω κι αν εκ πρώτης όψεως ακούγονται λογικές πολλές από τις προτάσεις, πρέπει να είναι σαφές πως, ούτε η σχετική θεωρία ούτε η σχετική εμπειρία δεν μπορούν να δικαιολογήσουν την ελπίδα πως μέτρα που συνεπάγονται δημοσιονομική επέκταση (αυξημένες δαπάνες ή μειωμένους φόρους) θα μειώσουν τον πληθωρισμό. Δεν το έκαναν ποτέ, και δεν θα το καταφέρουν ούτε τώρα. Αυτή είναι μια από τις ελάχιστες βεβαιότητες της παρούσας περίστασης. Με αυτά τα δεδομένα, είναι σαφές πως η προσέγγιση προς τον κρατικό προϋπολογισμό πρέπει να διέπεται από προσοχή και σύνεση και πως θα ήταν σοφότερο να αποφύγουμε τις υπεραισιόδοξες εκτιμήσεις, περιλαμβανομένων και των θεωρητικών αυξήσεων στα κρατικά έσοδα. Η Δημοκρατία έχει αυξημένα μεν έσοδα φέτος, αλλά θα τα χρειαστεί, κι αυτό είναι βέβαιο, μέσα στους επόμενους 24 μήνες. Υπάρχει πλεόνασμα, αλλά, με δεδομένα τα σύννεφα στον ορίζοντα της παγκόσμιας οικονομίας, δεν υπάρχει μαξιλαράκι. Αντίθετα, η δημοσιονομική πολιτική θα πρέπει να εστιάσει στην ανάπτυξη, τη στοχευμένη προστασία και την απασχόληση, με πρωτογενή πλεονάσματα που να στηρίζονται σε επενδύσεις στην πραγματική οικονομία. Μια συντηρητική δημοσιονομική πολιτική συνάδει, επιπλέον, και με τις εισηγήσεις του Ευρωπαϊκού Δημοσιονομικού Συμβουλίου. Τέλος, είναι αναγκαίο να επαναλάβουμε πως τα οριζόντια μέτρα είναι κοινωνικά άδικα, αντίθετα με τους στόχους της Πράσινης Μετάβασης, αναποτελεσματικά ως προς τον δεδηλωμένο τους στόχο και σπάταλα. Ο φορολογούμενος πληρώνει για να εξυπηρετήσει μια κοινωνικά και περιβαλλοντικά άδικη πολιτική, ενώ επιπλέον τίθεται σε κίνδυνο η οικονομική σταθερότητα του τόπου στα επόμενα χρόνια. Η πολιτική στήριξη νοικοκυριών χαμηλού οικονομικού εκτοπίσματος και μικρομεσαίων επιχειρήσεων είναι οικονομικά πιο σοφή και κοινωνικά και ηθικά πιο δίκαιη και πρέπει να προτιμηθεί. Σημειώνουμε, τέλος, τις Συστάσεις του Συμβουλίου στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου, οι οποίες προκύπτουν από την ανάλυση της Κομισιόν και φέρουν τη σύμφωνο γνώμη της εκάστοτε κυβέρνησης. Η υλοποίηση των συστάσεων του 2022 και του 2023, όπως προκύπτουν από το πλαίσιο υλοποίησης του Προγράμματος Σταθερότητας, θα πρέπει να αντικατοπτρίζονται στον προϋπολογισμό του 2023.
0 Comments
Κοινή ανακοίνωση των Υπουργείων Ενέργειας Κύπρου και Ισραήλ αναφορικά με τις σημερινές διαπραγματεύσεις για το ζήτημα των «Αφροδίτη» και «Ισάι» Κατά τη διάρκεια επίσημης επίσκεψης της Υπουργού Ενέργειας του Κράτους του Ισραήλ στην Κύπρο κας Karine Elharrar, η Υπουργός Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας κα Νατάσα Πηλείδου και η κα Elharrar συμφώνησαν τη συνέχιση της εποικοδομητικής διαδικασίας που ακολουθείται για το ζήτημα των κοιτασμάτων «Αφροδίτη» και «Ισάι», με στόχο τη δίκαιη και ταχεία επίλυσή του. Οι ομάδες εργασίας έχουν σημειώσει πρόοδο στις βασικές πτυχές και έχουν αναπτύξει έναν χάρτη πορείας για μελλοντικές διαπραγματεύσεις. Και οι δύο πλευρές εξέφρασαν αισιοδοξία σχετικά με τις πιθανότητες διευθέτησης του ζητήματος και ενθάρρυναν τις εμπλεκόμενες εταιρείες να συνεχίσουν τον δικό τους διάλογο. Η Υπουργός Ενέργειας κα Πηλείδου ανέφερε: «Κύπρος και Ισραήλ μοιραζόμαστε το κοινό όραμα για πλήρη αξιοποίηση του δυναμικού των αποθεμάτων φυσικού αερίου της Ανατολικής Μεσογείου, διαφοροποιώντας έτσι και τις πηγές και διαδρομές ενέργειας προς την Ευρώπη. Σε αυτό το πλαίσιο, τα δύο Υπουργεία Ενέργειας έχουν σημειώσει σημαντική πρόοδο στις συζητήσεις που οδηγούν σε αμοιβαία επωφελή διευθέτηση του ζητήματος των κοιτασμάτων «Αφροδίτη» και «Ισάι», τόσο όσον αφορά στη σχετική διμερή συμφωνία όσο και για τους όρους εντολής για τον εμπειρογνώμονα που θα οριστεί από τις δύο χώρες. Οι συζητήσεις αυτές θα συνεχιστούν με δομημένο τρόπο τις επόμενες εβδομάδες». Η Υπουργός Ενέργειας του Ισραήλ κα Elharrar ανέφερε: «Υπό το πρίσμα της παγκόσμιας ενεργειακής κρίσης και των αυξανόμενων αναγκών της Ευρώπης για φυσικό αέριο, πιστεύω ότι είναι προς το συμφέρον μας και οι δύο πλευρές να επισπεύσουν τις εργασίες τους για μια ταχεία, διαφανή και δίκαιη διευθέτηση. Η μεταξύ μας εμπιστοσύνη και η συνέχιση της γόνιμης συνεργασίας μας στους διάφορους τομείς είναι πολύ σημαντική και για τα δύο μέρη». ΤΑ ΕΦΙΑΛΤΙΚΑ ΣΕΝΑΡΙΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΟΛΕΜΟ ΤΟΥ ΚΟΛΠΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΔΙΔΥΜΟΥΣ ΠΥΡΓΟΥΣ ΑΝΑΖΩΠΥΡΩΝΟΝΤΑΙ!Καταπέλτης του άρθρο του David Chu για το UNZ Review όπου αναλύονται οι πραγματικοί λόγοι για τους οποίους η Γερμανία αλλά και όλη η Ευρώπη ουσιαστικά αυτοκτονούν με αφορμή την κρίση στην ενέργεια, αλλά και για να ικανοποιούσουν τις εντολές του WEF περί «πράσινης ανάπτυξης» και άλλων τέτοιων ανοησιών, όπως αναφέρει. Ο αρθρογράφος παίρνει ως αφορμή το εμπιστευτικό έγγραφο του ιδρύματος RAND (όπως είχαμε αναφέρει σχετικά εχθές), το οποίο διέρρευσε στη δημοσιότητα η σουηδική εφημερίδα Nya Dagbladet σύμφωνα με το οποίο η κρίση στην Ουκρανία είναι αποτέλεσμα αμερικανικού σχεδιασμού με στόχο να γονατίσει απομυζώντας οικονομικά την Ευρώπη. Τώρα ένας εκ των συντακτών της σουηδικής εφημερίδας αναφέρει πως τελικά το έγγραφο είναι πλαστό, αλλά οι πιέσεις είναι ισχυρές και κάτι τέτοιο ήταν εύλογο να γίνει. Αναφέρει ο συντάκτης: «Πρόσφατα, ο William F. Engdahl έγραψε ένα πολύ ενδιαφέρον άρθρο με τίτλο, «Ο ευρωπαϊκός ενεργειακός Αρμαγεδώννας – Από το Βερολίνο στις Βρυξέλλες όχι στην Μόσχα», όπως και ο Pepe Escobar «Η ενεργειακή γερμανική αυηοτκονία – Η αυτοψία» Και τα δύο άρθρα δίνουν μια συναρπαστική εξήγηση για το ΠΩΣ η Γερμανία αυτοκτονεί με την «Πράσινη Ατζέντα 2030» την «Η Μεγάλη Επαναφορά» κτλ. Έστειλα email στον Engdahl σχετικά με την ακόλουθη δήλωση που έγραψε στο άρθρο του και τον ρώτησα, «Ποιος είναι ο πραγματικός λόγος για την πλήρη αποβιομηχάνιση της Γερμανίας; Εκτός από τις μαλακίες Green Energy ή Great Reset.”: Δεν είναι επειδή πολιτικοί όπως ο Όλαφ Σολτς ή ο Γερμανός υπουργός Πράσινης Οικονομίας Ρόμπερτ Χάμπεκ, ούτε ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την Πράσινη Ενέργεια Φρανς Τίμερμανς είναι ηλίθιοι ή ανίδεοι. Διεφθαρμένοι όμως και ανέντιμοι; ίσως ναι. Ξέρουν ακριβώς τι κάνουν. Διαβάζουν ένα σενάριο. Είναι όλα μέρος του σχεδίου της ΕΕ για την αποβιομηχανοποίηση μιας από τις πιο ενεργειακά αποδοτικές βιομηχανικές συγκεντρώσεις στον πλανήτη. Αυτή είναι η Πράσινη Ατζέντα του ΟΗΕ για το 2030, αλλιώς γνωστή ως Μεγάλη Επαναφορά του Klaus Schwab. Για οποιονδήποτε λόγο, ο Engdahl δεν απάντησε στο email μου. Αλλά στο email μου προς αυτόν, βασικά απάντησα εγώ στην ερώτησή μου όταν ρώτησα το εξής: Είναι ο σκοπός να εξαπατήσουμε εντελώς την Ευρώπη ώστε να την καταστήσουμε πλήρως εξαρτημένη από τις ΗΠΑ τόσο για την ενέργεια όσο και για την τεχνολογία; Ο υπόλοιπος κόσμος κινείται προς το BRI και το BRICS. Το μόνο τετράγωνο που έχει μείνει για την λεηλασίας από τους τους Αμερικανούς είναι η Ευρώπη (συν την Ιαπωνία και τη Νότια Κορέα). Στις 16 Σεπτεμβρίου 2022, το RT (Russia Today) δημοσίευσε ένα άρθρο στο οποίο αναφερόταν το σενάριο ενός υποτιθέμενου σχεδίου των ΗΠΑ να εξαντλήσουν τους πόρους της ΕΕ από το Nya Dagbladet, ένα σουηδικό ειδησεογραφικό πρακτορείο, το οποίο περιγράφει τον εαυτό του ως αντι-παγκοσμιοποιημένο, υπέρ της ελευθερίας και ανεξάρτητο. Μια αγγλόφωνη έκδοση κυκλοφόρησε αργότερα μέσα στην εβδομάδα. Η εφημερίδα ισχυρίστηκε ότι έλαβε ένα διαβαθμισμένο έγγραφο υπογεγραμμένο από την RAND Corporation, με τίτλο «Αδυνατίζοντας τη Γερμανία, ενισχύοντας τις ΗΠΑ». Το έγγραφο, το οποίο φέρεται να εκδόθηκε τον Ιανουάριο, σκιαγράφησε ένα σενάριο για το πώς οι ΗΠΑ θα μπορούσαν να βοηθήσουν την ταλαιπωρημένη οικονομία τους εξαντλώντας τους πόρους από τους Ευρωπαίους συμμάχους τους. Λοιπόν, σήμερα (17 Σεπτεμβρίου 2022) επικοινώνησα με τους δύο Σουηδούς συγγραφείς του Nya Dagbladet και τους ζήτησα να μου δώσουν το έγγραφο RAND. Ο Markus Andersson, ένας από τους συγγραφείς και αρχισυντάκτης, απάντησε γρήγορα ότι τελικά είναι «ψεύτικο» το έγγραφο RAND: Πολύ σύντομα τώρα, οι άνθρωποι της RAND θα το αποκαλούν «πλαστό». Η έκθεση RAND τιτλοφορείται, «Σύνοψη: Αποδυνάμωση της Γερμανίας, ενίσχυση των ΗΠΑ». Χρονολογείται στις 25 Ιανουαρίου 2022 και φέρει την ένδειξη «Εμπιστευτικό». Ο κατάλογος διανομής περιλαμβάνει WHCS (Επιτελάρχης του Λευκού Οίκου), ANSA (Βοηθός του Προέδρου για Υποθέσεις Εθνικής Ασφάλειας), Τμήμα Πολιτείας, CIA (Κεντρική Υπηρεσία Πληροφοριών), NSA (Εθνική Υπηρεσία Ασφαλείας) και DNC (Δημοκρατικό Εθνικό Επιτροπή). Τι αναφέρει αυτό το «ψεύτικο» έγγραφο; Η παρούσα κατάσταση της οικονομίας των ΗΠΑ υποδηλώνει ότι δεν μπορεί πλέον να λειτουργήσει χωρίς οικονομική και υλική υποστήριξη από εξωτερικές πηγές [ακριβώς ο ορισμός μιας παρασιτικής αυτοκρατορίας!]. Η πολιτική ποσοτικής χαλάρωσης, στην οποία καταφεύγει τακτικά η Fed τα τελευταία χρόνια, καθώς και η ανεξέλεγκτη έκδοση μετρητών κατά τη διάρκεια του lockdown του 2020 και του 2021, έχουν οδηγήσει σε απότομη αύξηση του χρέους και αύξηση της προσφοράς σε δολάρια. Ακριβώς ο ορισμός των υψηλών ποσοστών πληθωρισμού. Η συνεχιζόμενη επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης είναι πολύ πιθανό να οδηγήσει σε απώλεια της θέσης του Δημοκρατικού Κόμματος στο Κογκρέσο και τη Γερουσία στις προσεχείς εκλογές που θα διεξαχθούν τον Νοέμβριο του 2022. Η παραπομπή του Προέδρου δεν μπορεί να αποκλειστεί υπό αυτές τις συνθήκες , που πρέπει να αποφευχθεί πάση θυσία. Υπάρχει επείγουσα ανάγκη για εισροή πόρων στην αμερικανική οικονομία, ιδιαίτερα στο τραπεζικό σύστημα. Μόνο οι ευρωπαϊκές χώρες που δεσμεύονται από ΕΕ και ΝΑΤΟ μπορούν να τις παρέχουν χωρίς σημαντικό στρατιωτικό και πολιτικό κόστος για εμάς. Το σημαντικότερο εμπόδιο είναι η αυξανόμενη ανεξαρτησία της Γερμανίας. Αν και εξακολουθεί να είναι μια χώρα με περιορισμένη κυριαρχία, εδώ και δεκαετίες κινείται σταθερά προς την άρση αυτών των περιορισμών και να γίνει ένα πλήρως ανεξάρτητο κράτος. Αυτή η κίνηση είναι αργή και προσεκτική, αλλά σταθερή. Η παρέκταση δείχνει ότι ο τελικός στόχος μπορεί να επιτευχθεί μόνο σε αρκετές δεκαετίες. Ωστόσο, εάν τα κοινωνικά και οικονομικά προβλήματα στις Ηνωμένες Πολιτείες κλιμακωθούν, ο ρυθμός θα μπορούσε να επιταχυνθεί σημαντικά. . . . Τρωτά σημεία στη γερμανική και ευρωπαϊκή οικονομία Μια αύξηση στη ροή των πόρων από την Ευρώπη προς τις ΗΠΑ μπορεί να αναμένεται εάν η Γερμανία αρχίσει να βιώνει μια ελεγχόμενη οικονομική κρίση. Ο ρυθμός οικονομικής ανάπτυξης στην ΕΕ εξαρτάται σχεδόν χωρίς εναλλακτική από την κατάσταση της γερμανικής οικονομίας. Είναι η Γερμανία που επωμίζεται το κύριο βάρος των δαπανών που απευθύνονται στα φτωχότερα μέλη της ΕΕ. Το σημερινό γερμανικό οικονομικό μοντέλο βασίζεται σε δύο πυλώνες. Πρόκειται για απεριόριστη πρόσβαση σε φθηνούς ρωσικούς ενεργειακούς πόρους και σε φθηνή γαλλική ηλεκτρική ενέργεια, χάρη στη λειτουργία πυρηνικών σταθμών. Η σημασία του πρώτου παράγοντα είναι σημαντικά μεγαλύτερη. Η διακοπή των ρωσικών προμηθειών μπορεί κάλλιστα να δημιουργήσει μια συστημική κρίση που θα ήταν καταστροφική για τη γερμανική οικονομία και, έμμεσα, για ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση. . . . Μια ελεγχόμενη κρίση Λόγω των περιορισμών του κυβερνητικού συνασπισμού, η γερμανική ηγεσία δεν ελέγχει πλήρως την κατάσταση στη χώρα. Χάρη στις ακριβείς ενέργειές μας, κατέστη δυνατό να αποκλειστεί η θέση σε λειτουργία του αγωγού Nord Stream 2, παρά την αντίθεση των ομάδων συμφερόντων από τη χαλυβουργία και τη χημική βιομηχανία. Ωστόσο, η δραματική επιδείνωση του βιοτικού επιπέδου μπορεί να ενθαρρύνει την ηγεσία να επανεξετάσει την πολιτική της και να επιστρέψει στην ιδέα της ευρωπαϊκής κυριαρχίας και της στρατηγικής αυτονομίας. Ο μόνος εφικτός τρόπος για να διασφαλιστεί η απόρριψη των ρωσικών ενεργειακών προμηθειών από τη Γερμανία είναι η εμπλοκή και των δύο πλευρών στη στρατιωτική σύγκρουση στην Ουκρανία. Οι περαιτέρω ενέργειές μας σε αυτή τη χώρα θα οδηγήσουν αναπόφευκτα σε στρατιωτική απάντηση από τη Ρωσία. Οι Ρώσοι προφανώς δεν θα μπορέσουν να αφήσουν αναπάντητη τη μαζική πίεση του ουκρανικού στρατού στις μη αναγνωρισμένες δημοκρατίες του Ντονμπάς. Αυτό θα επέτρεπε να κηρυχθεί η Ρωσία επιτιθέμενος και να εφαρμοστεί σε αυτήν ολόκληρο το πακέτο κυρώσεων που είχε προετοιμαστεί εκ των προτέρων.» . Όλα αυτά την ώρα που οι Γερμανοί καταναλωτές κινδυνεύουν να έρθουν αντιμέτωποι ακόμη και με τετραψήφια ποσά στους λογαριασμούς ενέργειας, όπως δήλωσε ο υπουργός Οικονομίας Ρόμπερτ Χάμπεκ και παραδέχθηκε ότι αυτό μπορεί να οδηγήσει σε κοινωνική κατάρρευση «αν και δεν πρέπει να συμβεί αυτό». Σε συνέντευξη που παραχώρησε στον νεανικό τηλεοπτικό σταθμό Funk των ARD και ZDF, ο κ. Χάμπεκ δήλωσε ότι το κόμμα του, οι Πράσινοι, «τα κάνουν όλα καλά, αλλά θα έπρεπε να έχουν λίγη περισσότερη υπομονή», ανέφερε ότι κοιμάται κατά μέσο όρο έξι ώρες, αλλά όταν έχει κυβερνητική επιτροπή δεν κοιμάται καθόλου και εκτίμησε ότι το σημαντικότερο πρόβλημα των νέων στη Γερμανία είναι η κλιματική αλλαγή! Αν μπορούσε να κρατήσει κάτι από τη ζωή του πριν από την πολιτική, αυτό θα ήταν, δήλωσε, η ανωνυμία, ενώ ως τη χειρότερη πλευρά της δουλειάς του ανέδειξε την πολιτική επικοινωνία. «Κατά μέσο όρο, οι καταναλωτές πρέπει να περιμένουν αύξηση της τιμής της κιλοβατώρας από 30 σε 60 λεπτά, αλλά αν είμαστε καλοί και αναθεωρήσουμε το σύστημα, ίσως η κατάσταση να είναι καλύτερη. Με το φυσικό αέριο η κατάσταση είναι πιο περίπλοκη, απειλούμαστε με τριπλασιασμό ή και τετραπλασιασμό του κόστους», δήλωσε ο κ. Χάμπεκ και παραδέχθηκε ότι κάτι τέτοιο μπορεί να προκαλέσει κοινωνική διάλυση. «Πολύς κόσμος έχει εξοργιστεί με το θέμα της εισφοράς φυσικού αερίου», ανέφερε και, απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με την απογοήτευση των νέων από την πολιτική της κυβέρνησης για το κλίμα, ζήτησε υπομονή έως το τέλος της νομοθετικής περιόδου, καθώς τώρα, όπως είπε, κυριαρχεί η συζήτηση για την κρίση. Ακόμη και για τη διατήρηση των λιγνιτικών μονάδων σε λειτουργία, ο κ. Χάμπεκ έκανε λόγο για λάθος από την άποψη της πολιτικής για το κλίμα, αλλά αναγκαία”, λόγω των συνθηκών. Αν αντέξουμε αυτόν τον χειμώνα, έχουμε καλές πιθανότητες το καλοκαίρι και τον επόμενο χειμώνα η κατάσταση στη Γερμανία να είναι πολύ πιο εύκολη», πρόσθεσε. Πηγές: ΑΠΕ/ΜΠΕ - pronews.gr - CNN - BBC THE DOCUMENT beneath. (It's authenticity is debatable) Με βάση τις αρχές της διαφάνειας και της ίσης μεταχείρισης των πολιτών, το Γενικό Λογιστήριο της Δημοκρατίας δημοσιοποιεί τις οικονομικές συναλλαγές του Κράτους για το 2021, εφαρμόζοντας τις πρόνοιες του Νόμου περί της Λογιστικής και Δημοσιονομικής Διαχείρισης και περί του Χρηματοοικονομικού Ελέγχου της Δημοκρατίας, Ν.38(Ι)/2014. Δημοσιοποιούνται σε συνολική βάση για όλη την Κυβέρνηση όλα τα φυσικά ή νομικά πρόσωπα που έλαβαν κατά το 2021 πέραν του 1 εκατομμυρίου ευρώ, μαζί με περιγραφή της κύριας φύσης των συναλλαγών τους. Η κατάσταση με τους λήπτες κυβερνητικών πληρωμών έχει αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του Γενικού Λογιστηρίου της Δημοκρατίας. Οι αναγνώστες θα πρέπει να γνωρίζουν ότι: - Τα ποσά που παρουσιάζονται αφορούν συνολικές πληρωμές, πριν από την αφαίρεση τυχόν συμψηφισμών έναντι οφειλών προς το Κράτος. - Οι πληρωμές αφορούν αγορές, χορηγίες, διάφορες εισφορές του Κράτους ως εργοδότης όπως για παράδειγμα εισφορές ΓεΣΥ και άλλους σκοπούς. - Εξαιρούνται ευαίσθητες πληρωμές όπως για παράδειγμα δαπάνες άμυνας, πληρωμές για εξυπηρέτηση Δημοσίου Χρέους, επιστροφές ποσών, καθώς και πληρωμές για τις οποίες το Κράτος ενεργεί αποκλειστικά ως ενδιάμεσος φορέας. - Τα φυσικά ή νομικά πρόσωπα παρουσιάζονται με φθίνουσα κατάταξη με βάση το ποσό της πληρωμής τους. Συνεχίστηκαν οι σημαντικές αυξήσεις στις τιμές βασικών καταναλωτικών αγαθών και την περίοδο 10 Αυγούστου – 14 Σεπτεμβρίου, με τις μεγαλύτερες αυξήσεις που ανήλθαν μέχρι και το 21% να καταγράφεται σε κατεψυγμένα είδη, σε φρέσκα ντόπια κρέατα και σε γαλακτοκομικά προϊόντα όπως γιαούρτι και τυριά, σύμφωνα με το Παρατηρητήριο Τιμών της Υπηρεσίας Προστασίας Καταναλωτή.
Αναφορικά με δημοσίευμα της Εφημερίδας «Χαραυγή», ημερομηνίας 14 Σεπτεμβρίου 2022, με θέμα «Αύξηση της ανεργίας και μείωση των κενών θέσεων», το Υπουργείο Οικονομικών επιθυμεί να παραθέσει τα πιο κάτω στοιχεία για την υφιστάμενη κατάσταση στην αγορά εργασίας, για σκοπούς διευκρίνισης και αποφυγής εξαγωγής λανθασμένων συμπερασμάτων, με βάση τις επίσημες στατιστικές της Στατιστικής Υπηρεσίας. Τα στοιχεία τα οποία δημοσίευσε η Στατιστική Υπηρεσία και αφορούν τους εγγεγραμμένους άνεργους για τον μήνα Αύγουστο ανέρχονται στα 14.641 άτομα, δηλαδή μείωση της τάξης του 10% σε σχέση με τον Αύγουστο του 2021 και όχι αύξηση όπως ισχυρίζεται το εν λόγω δημοσίευμα. Το άρθρο της εφημερίδας «Χαραυγή» συγκρίνει τους μήνες Αύγουστο 2022 με Ιανουάριο 2022, εξάγοντας παραπλανητικά συμπεράσματα, καθώς ο αριθμός των εγγεγραμμένων ανέργων παρουσιάζει διακύμανση κατά τη διάρκεια ενός έτους που οφείλεται στην εποχικότητα. Ο Αύγουστος συγκεκριμένα είναι κατεξοχήν μήνας χαμηλής έντασης εργασίας σε συγκεκριμένους κλάδους της οικονομίας σε σύγκριση με άλλους μήνες του έτους. Για αποφυγή εξαγωγής λανθασμένων συμπερασμάτων, οι συγκρίσεις πρέπει να γίνονται σε αντιστοιχία με την ίδια περσινή περίοδο. Περαιτέρω, οι κενές θέσεις εργασίας αυξήθηκαν κατά 50,2% σε σύγκριση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2021, σε συνάρτηση και με τη συνεχιζόμενη θετική πορεία της οικονομίας το 2022, όπου καταγράφονται ρυθμοί ανάπτυξης της τάξης του 6% και 6,1% για το 1ο και 2ο τρίμηνο του έτους αντίστοιχα. Αξίζει να σημειωθεί ότι, οι κενές θέσεις εργασίας παρουσιάζουν συνεχή αυξητική τάση από το 2017, αντικατοπτρίζοντας τη δυναμική της κυπριακής οικονομίας παρουσιάζοντας την ισχυρή προσφορά θέσεων εργασίας από επιχειρήσεις. Τονίζεται και πάλι ότι, η σύγκριση μεταξύ συνεχόμενων τριμήνων εμπεριέχει τον παράγοντα της εποχικότητας και απαιτεί προσοχή στα συμπεράσματα που εξάγονται, λόγω του ότι ορισμένες οικονομικές δραστηριότητες (όπως για παράδειγμα ο τουρισμός) έχουν ιδιαίτερη δυναμική σε συγκεκριμένες εποχές του έτους. Σημειώνεται ότι, παρόλη την αβεβαιότητα που επικρατεί στο παγκόσμιο γεωπολιτικό σκηνικό, οι ρυθμοί ανάπτυξης της οικονομίας κατατάσσονται ανάμεσα στους υψηλότερους της Ευρωπαϊκής Ένωσης και υπερβαίνουν τον Ευρωπαϊκό μέσο όρο κατά 2 ποσοστιαίες μονάδες. Αυτό καταδεικνύει την ανθεκτικότητα της κυπριακής οικονομίας και την αποτελεσματικότητα των κρατικών παρεμβάσεων για στήριξη των επιχειρήσεων και των εργαζομένων για αποσόβηση των επιπτώσεων στην οικονομική δραστηριότητα. Διαφορετικές ή άλλες ερμηνείες, που διαστρεβλώνουν τη θετική εικόνα που παρουσιάζει η αγορά εργασίας, με μείωση της ανεργίας και αύξηση των κενών θέσεων εργασίας, αποτελούν αβάσιμους ισχυρισμούς που δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Ο μηνιαίος ακαθάριστος εθνικός κατώτατος μισθός (ΕΚΜ) στην Κύπρο έχει καθοριστεί με διάταγμα του Υπουργικού Συμβουλίου στα €940, με ημερομηνία εφαρμογής την 1η Ιανουαρίου 2023, ύψος το οποίο χαρακτηρίζεται ως ευνοϊκό αφού, ανάμεσα στα 22 κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) που εφαρμόζουν ΕΚΜ (συμπεριλαμβανομένης της Κύπρου), η Κύπρος συγκαταλέγεται ανάμεσα στις ψηλότερες εννέα θέσεις. Περαιτέρω, σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat και σχετική ανάλυση της Στατιστικής Υπηρεσίας, συνεκτιμώντας τις διαφορές στα επίπεδα τιμών, δηλαδή το κόστος ζωής, η διακύμανση του επιπέδου των ΕΚΜ μειώνεται σημαντικά μεταξύ των κρατών μελών της ΕΕ και η Κύπρος συνεχίζει να συγκαταλέγεται στις χώρες με ψηλό ΕΚΜ. Πιο συγκεκριμένα, λαμβάνοντας υπόψη το κόστος ζωής με τη χρήση των ισοτιμιών αγοραστικής δύναμης (PPS), o EKM της Κύπρου μετατρέπεται €1.036 σε PPS, συγκαταλέγοντας τη χώρα μας στην ομάδα των κρατών μελών της ΕΕ με μηνιαίο ΕΚΜ άνω των €1.000 σε PPS. Η σύγκριση σε μονάδες αγοραστικής δύναμης είναι σημαντική διότι σε χώρες με συγκριτικά χαμηλότερα επίπεδα τιμών/κόστος ζωής, η αγοραστική δύναμη των μισθών είναι μεγαλύτερη και αντίστροφα. Το πιο κάτω γράφημα απεικονίζει το μηνιαίο ακαθάριστο ΕΚΜ στην Κύπρο, όπως θα ισχύσει από 1.1.2023, σε σύγκριση με τα υπόλοιπα κράτη μέλη της ΕΕ, σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat για τον Ιούλιο του 2022. Για την Κύπρο, τα στοιχεία σε μονάδα αγοραστικής δύναμης έχουν υπολογιστεί από τη Στατιστική Υπηρεσία της Κύπρου. Ο Υπουργός Οικονομικών κ. Κωνσταντίνος Πετρίδης μεταβαίνει σήμερα, Πέμπτη 8 Σεπτεμβρίου 2022, στην Πράγα, όπου θα συμμετάσχει αύριο και μεθαύριο, στη συνεδρίαση του Eurogroup και στην άτυπη συνάντηση των Υπουργών Οικονομικών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ecofin). Κατά τη διάρκεια της συνεδρίας του Eurogroup, οι Υπουργοί θα ανταλλάξουν απόψεις με την Πρόεδρο της επιτροπής ECON του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, σχετικά με τις μακροοικονομικές εξελίξεις στην Ευρωζώνη, για τον τομέα της ενέργειας και τον πληθωρισμό, καθώς και για τις επιπτώσεις τους στη δημοσιονομική πολιτική. Ακολούθως, σε διευρυμένη μορφή θα ενημερωθούν από την ΕΚΤ για την πρόοδο των συζητήσεων για το ψηφιακό ευρώ και τις εργασίες για τα ψηφιακά νομίσματα των κεντρικών τραπεζών στα κράτη μέλη που δεν ανήκουν στην Ευρωζώνη. Κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης του άτυπου Ecofin, οι Υπουργοί θα ανταλλάξουν απόψεις ως προς την αντιμετώπιση των οικονομικών αναγκών της Ουκρανίας, που προκλήθηκαν λόγω της επιθετικότητας της Ρωσίας και στη συνέχεια θα συζητήσουν τρόπους μετριασμού των επιπτώσεων της ενεργειακής κρίσης όπως επίσης και πιθανού συντονισμού σε επίπεδο ΕΕ. Το Σάββατο, 10 Σεπτεμβρίου, οι Υπουργοί Οικονομικών θα κληθούν να ανταλλάξουν απόψεις σχετικά με τη διασφάλιση της μακροπρόθεσμης δημοσιονομικής βιωσιμότητας στην ΕΕ και ακολούθως θα συζητήσουν το πλαίσιο για την άμεση φορολογία στην ΕΕ γενικά. Ο Υπουργός Οικονομικών αναχωρεί για την Κύπρο το απόγευμα του Σαββάτου, 10 Σεπτεμβρίου. Στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα προσφύγει ο Σύνδεσμός Πρατηριούχων για να καταγγείλει την Κυπριακή Δημοκρατία για την εμπορία καυσίμων από τα κατεχόμενα. Στο Ράδιο Πρώτο μίλησε ο δικηγόρος Αλέξανδρος Κληρίδης ο οποίος εκπροσωπεί τον Σύνδεσμό πρατηριούχων.
Σε Υπουργική Συζήτηση με θέμα «Ξεκλειδώνοντας και επιταχύνοντας το δυναμικό φυσικού αερίου της λεκάνης της Ανατολικής Μεσογείου», στο πλαίσιο της διεθνούς έκθεσης ενέργειας Gastech 2022 που πραγματοποιείται στο Μιλάνο της Ιταλίας, θα συμμετάσχει αύριο, Τρίτη, η Υπουργός Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας κα Νατάσα Πηλείδου, κατόπιν σχετικής πρόσκλησης από τα Υπουργεία Εξωτερικών και Οικολογικής Μετάβασης της Δημοκρατίας της Ιταλίας. Η Υπουργός Ενέργειας, που βρίσκεται ήδη στο Μιλάνο, θα συμπροεδρεύσει, επίσης, μαζί με τον Υπουργό Πετρελαίου της Αιγύπτου κ. Tarek El Molla, της σημερινής Συζήτησης Στρογγυλής Τραπέζης «Strategic Leadership Roundtable», που συνδιοργανώνουν στο περιθώριο της Gastech ο διεθνής οργανισμός East Mediterranean Gas Forum (EMGF) και το Egypt Petroleum Show (EGYPS), με θέμα τις προοπτικές που δημιουργούνται για το φυσικό αέριο της Ανατολικής Μεσογείου και της Βορείου Αφρικής («The East Med and North African Gas Opportunity»). Νωρίτερα, η κα Πηλείδου θα έχει κατ’ ιδίαν συναντήσεις τόσο με τον κ. El Molla όσο και με τον Γενικό Γραμματέα του EMGF κ. Osama Mobarez, ο οποίος θα είναι εκ των συνομιλητών της στη Συζήτηση Στρογγυλής Τραπέζης. Στις παρεμβάσεις της, η Υπουργός Ενέργειας θα αναδείξει τον ρόλο που μπορούν να διαδραματίσουν τα αποθέματα φυσικού αερίου της Ανατολικής Μεσογείου, συμπεριλαμβανομένων και των ανακαλύψεων στην ΑΟΖ της Κυπριακής Δημοκρατίας, στις προσπάθειες της Ευρώπης για εξεύρεση νέων πηγών αερίου κι ενίσχυση τόσο της ενεργειακής της ασφάλειας όσο και της ενεργειακής της μετάβασης. Μεταξύ άλλων, θα αναφερθεί στη νέα ανακάλυψη αερίου στη γεώτρηση «Κρόνος-1», του Τεμαχίου 6 της κυπριακής ΑΟΖ, και πώς αυτή συμβάλλει στην αναζωπύρωση του ενδιαφέροντος για τον ενεργειακό διάδρομο της Ανατολικής Μεσογείου που οραματίζονται οι χώρες της περιοχής, εντείνοντας έτσι ακόμα περισσότερο τις κοινές τους προσπάθειες να καταστεί, το συντομότερο δυνατόν, μία εναλλακτική πηγή ενεργειακού ανεφοδιασμού της ΕΕ, π.χ. μέσω των εργασιών του EMGF του οποίου η Κύπρος έχει την Προεδρία το 2022. Η κα Πηλείδου επιστρέφει στην Κύπρο αύριο βράδυ. Με βάση τα στοιχεία που τηρούνται στα Επαρχιακά Γραφεία Εργασίας, ο αριθμός των εγγεγραμμένων ανέργων στο τέλος Αυγούστου 2022, έφτασε τα 14.961 πρόσωπα. Με βάση τα στοιχεία διορθωμένα για εποχικές διακυμάνσεις, τα οποία δείχνουν την τάση της ανεργίας, ο αριθμός των εγγεγραμμένων ανέργων τον Αύγουστο 2022 αυξήθηκε στα 14.641 πρόσωπα σε σύγκριση με 14.318 τον προηγούμενο μήνα. (Πίνακας 1) Σε σύγκριση με τον Αύγουστο του 2021 σημειώθηκε μείωση 1.320 προσώπων ή 8,1%, που αποδίδεται κυρίως στους τομείς του εμπορίου (μείωση 656), των υπηρεσιών παροχής καταλύματος και υπηρεσιών εστίασης (μείωση 547), της μεταποίησης (μείωση 110), των μεταφορών και αποθήκευσης (μείωση 109), των κατασκευών (μείωση 102), καθώς και στη μείωση 201 προσώπων που σημειώθηκε στους νεοεισερχόμενους στην αγορά εργασίας. (Πίνακας 2) Πίνακας 1 Μήνας και Έτος Εγγεγραμμένοι Άνεργοι - Πραγματικά Στοιχεία Εγγεγραμμένοι Άνεργοι - Εποχικά Διορθωμένα Στοιχεία 2022 Αύγουστος 14.961 14.641 Ιούλιος 14.145 14.318 Ιούνιος 12.332 13.895 Μάιος 10.586 13.445 Απρίλιος 11.664 13.416 Μάρτιος 13.818 13.464 Φεβρουάριος 15.364 13.472 Ιανουάριος 15.430 13.297 2021 Δεκέμβριος 14.800 13.026 Νοέμβριος 13.977 12.739 Οκτώβριος 10.974 12.679 Σεπτέμβριος 11.324 12.583 Αύγουστος 16.281 16.260 Ιούλιος 18.950 19.071 Ιούνιος 26.694 27.761 Μάιος 31.287 34.484 Απρίλιος 32.186 33.323 Μάρτιος 32.933 31.463 Φεβρουάριος 32.789 30.680 Ιανουάριος 32.333 29.640 2020 Δεκέμβριος 33.382 29.738 Νοέμβριος 32.968 29.242 Οκτώβριος 31.487 37.383 Σεπτέμβριος 30.718 36.040 Αύγουστος 33.649 35.272 Ιούλιος 32.313 34.017 Πίνακας 2 Nace Αναθ. 2 Οικονομική Δραστηριότητα Εγγεγραμμένοι Άνεργοι (πραγματικά στοιχεία) Αύγουστος 2021 Ιούλιος 2022 Αύγουστος 2022 A Γεωργία, Δασοκομία και Αλιεία 101 95 94 B Ορυχεία και Λατομεία 26 11 8 C Μεταποίηση 843 710 733 D Παροχή Ηλεκτρικού Ρεύματος, Φυσικού Αερίου, Ατμού και Κλιματισμού 8 8 7 E Παροχή Νερού, Επεξεργασία Λυμάτων, Διαχείριση Αποβλήτων και Δραστηριότητες Εξυγίανσης 51 35 38 F Κατασκευές 1.087 968 985 G Χονδρικό και Λιανικό Εμπόριο, Επισκευή Μηχανοκίνητων Οχημάτων και Μοτοσικλετών 2.726 2.022 2.070 H Μεταφορά και Αποθήκευση 530 410 421 I Δραστηριότητες Υπηρεσιών Παροχής Καταλύματος και Υπηρεσιών Εστίασης 1.772 1.198 1.225 J Ενημέρωση και Επικοινωνία 439 414 453 K Χρηματοπιστωτικές και Ασφαλιστικές Δραστηριότητες 743 737 1.117 L Διαχείριση Ακίνητης Περιουσίας 114 93 99 M Επαγγελματικές, Επιστημονικές και Τεχνικές Δραστηριότητες 878 807 841 N Διοικητικές και Υποστηρικτικές Δραστηριότητες 501 499 509 O Δημόσια Διοίκηση και Άμυνα, Υποχρεωτική Κοινωνική Ασφάλιση 1.811 1.848 1.886 P Εκπαίδευση 2.311 2.347 2.446 Q Δραστηριότητες Σχετικές με την Ανθρώπινη Υγεία και την Κοινωνική Μέριμνα 353 349 378 R Τέχνες, Διασκέδαση και Ψυχαγωγία 299 245 253 S Άλλες Δραστηριότητες Παροχής Υπηρεσιών 470 389 387 T Δραστηριότητες Νοικοκυριών 22 18 20 U Δραστηριότητες Ετερόδικων Οργανισμών και Φορέων 13 7 9 Νεοεισερχόμενοι 1.183 935 982 Σύνολο 16.281 14.145 14.961 ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΚΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ Εγγεγραμμένοι Άνεργοι Ο αριθμός των εγγεγραμμένων ανέργων αφορά τα άτομα άνω των 15 χρονών που αποτείνονται στα Επαρχιακά και Τοπικά Γραφεία Εργασίας του Τμήματος Εργασίας για εξεύρεση εργασίας και καταχωρούνται ως άνεργοι. Τα άτομα αυτά πρέπει να είναι ικανά και διαθέσιμα για εργασία και να αναζητούν ενεργά εργασία. Ο μηνιαίος αριθμός των εγγεγραμμένων ανέργων αφορά στα άτομα που κατά την τελευταία μέρα κάθε μήνα έχουν ενεργή αίτηση για εξεύρεση εργασίας. Στον αριθμό των εγγεγραμμένων ανέργων δεν περιλαμβάνονται αυτοεργοδοτούμενοι, άτομα που ψάχνουν για εργασία με μερική απασχόληση, καθώς επίσης και άτομα τα οποία ψάχνουν για εργασία σε συγκεκριμένη περιοχή ή σε συγκεκριμένο εργοδότη. Εποχικά Διορθωμένα στοιχεία Εποχική Διόρθωση είναι μια στατιστική τεχνική που αφαιρεί την επίδραση της εποχικότητας από μια χρονολογική σειρά, καθιστώντας με αυτό τον τρόπο περισσότερο ορατή την πραγματική τάση στη μεταβολή ενός μεγέθους. Για την εφαρμογή της εποχικής διόρθωσης, η Στατιστική Υπηρεσία χρησιμοποιεί το λογισμικό JDemetra+ 2.2.2 το οποίο έχει αναπτυχθεί από την Eurostat. Η παραγωγή των προσαρμοσμένων χρονοσειρών γίνεται με τον αλγόριθμο TRAMO&SEATS. Επισημαίνεται ότι, λόγω της εποχικής διόρθωσης, επανυπολογίζεται ολόκληρη η χρονολογική σειρά των μηνιαίων εκτιμήσεων κάθε φορά που προστίθενται τα στοιχεία ενός καινούργιου μήνα. Αυτός ο επανυπολογισμός οδηγεί συχνά σε αναθεωρήσεις των εκτιμήσεων για τους προηγούμενους μήνες. Τον Μάρτιο του 2020 έγινε αναπροσαρμογή του μοντέλου που εφαρμόζεται. Πρόσφατες Μεθοδολογικές Αλλαγές Σύμφωνα με ενημέρωση του Τμήματος Εργασίας, από την Τρίτη, 15 Ιουνίου 2021, τερματίστηκε η αυτόματη ανανέωση των εγγραφών και η διαδικτυακή πλατφόρμα της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης ενεργοποιήθηκε για να επιτρέπει την εγγραφή νέας αίτησης για εξεύρεση εργασίας, την ανανέωσή της, όπως επίσης και την καταχώριση κενής θέσης εργασίας. Η νέα αυτή ρύθμιση, η οποία αξιολογείται από το Τμήμα Εργασίας, ενδεχομένως να επηρεάζει τη σύγκριση των μηνιαίων στοιχείων ανεργίας που καταγράφονται μέσω της νέας αυτής διαδικασίας με τα στοιχεία που καταγράφονταν από τις προηγούμενες διαδικασίες. Σύστημα Ταξινόμησης Οι εγγεγραμμένοι άνεργοι κατά οικονομική δραστηριότητα δημοσιεύονται με βάση τη Στατιστική Ταξινόμηση Οικονομικών Δραστηριοτήτων στην Κοινότητα, Αναθ. 2 (NACE Αναθ. 2). Για περισσότερες πληροφορίες: Πύλη Στατιστικής Υπηρεσίας, υπόθεμα Αγορά Εργασίας CYSTAT-DB (Βάση Δεδομένων) Προκαθορισμένοι Πίνακες (Excel) Μεθοδολογικές Πληροφορίες Οι Προκαθορισμένοι Πίνακες σε μορφή Excel περιλαμβάνουν στοιχεία μέχρι και τον Δεκέμβριο του 2021. Για τα στοιχεία από τον Ιανουάριο 2022 και μετά η ενημέρωση γίνεται μόνο στη Βάση Δεδομένων CYSTAT-DB. Επικοινωνία Χριστόφορος Μιχαηλίδης: Τηλ:+35722602154, Ηλ. Ταχ.: cmichaelides@cystat.mof.gov.cy Μαρία Χατζηπροκόπη: Τηλ:+35722602146, Ηλ. Ταχ.: mhadjiprokopi@cystat.mof.gov.cy Η Κύπρος έπαψε να αποτελεί «Γη της Επαγγελίας» μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία - Πού αναζητούν τώρα ασφαλές καταφύγιο για τις καταθέσεις και τα πολυτελή γιοτ τους Ενώ Αθήνα και Λευκωσία αναφέρουν ότι η τουριστική κίνηση έφτασε εφέτος και θα ξεπεράσει τα επίπεδα του 2019, χωρίς τους ρώσους και τους ουκρανούς τουρίστες και ότι τούτο το καλοκαίρι δεν καήκαμε χωρίς τη βοήθεια του θηριώδους ρωσικού πυροσβεστικού αεροσκάφους Beriev, η Αγκυρα πανηγυρίζει για την άνευ προηγουμένου συγκέντρωση ρωσικών πολυτελών θαλαμηγών στα τουρκικά λιμάνια και ρωσικών κεφαλαίων στις τουρκικές τράπεζες. Δεν είναι επειδή οι ρώσοι μεγιστάνες ξαφνικά αγάπησαν τις τουρκικές μαρίνες και βρήκαν εξαίσια την τουρκική φιλοξενία, αλλά επειδή φοβήθηκαν τις κυρώσεις και κυρίως τις κατασχέσεις των θαλαμηγών, που έχει επιβάλει η Δύση λόγω των μέτρων κατά της Ρωσίας. Φοβήθηκαν μήπως και χάσουν την περιουσία τους, τις καταθέσεις τους και τις πολυτελείς θαλαμηγούς τους. Κατά μία διαβολική σύμπτωση όλοι αυτοί οι κάτοχοι των πολυτελών θαλαμηγών είναι φίλοι και υποστηρικτές του Πούτιν, αφήστε που οι φήμες τούς θέλουν και χρηματοδότες του. Για να γλιτώσουν, λοιπόν, την κατάσχεση οι ρωσικοί θαλαμηγοί (με δυτικούς καπετάνιους και με σημαίες χωρών της Καραϊβικής) έκαναν ολόκληρες μανούβρες και έπαιζαν κρυφτούλι στη Μεσόγειο έως ότου φθάσουν σε ασφαλή για αυτούς τουρκικά λιμάνια. Να, πάρτε για παράδειγμα το γιοτ «Solaris του Ρόμαν Αμπραμόβιτς, με τις 48 καμπίνες, με ελικοδρόμιο, με οκτώ καταστρώματα και με κινηματογράφο, ένα σκάφος αξίας 402 εκατ. βρετανικών λιρών, που άλλα, περασμένα καλοκαίρια αρμένιζε ανάμεσα στα Επτάνησα και στις Κυκλάδες, φέτος βρήκε καταφύγιο ανοικτά της Αλικαρνασσού. Για να φτάσει στην Αλικαρνασσό, έκανε ολόκληρο κύκλο, αποφεύγοντας επιμελώς τα ελληνικά χωρικά ύδατα, μήπως και το έπαιρνε χαμπάρι το ελληνικό Λιμενικό Σώμα και έχανε το γιοτ του. Αλλωστε σε τουρκικό νησί εντοπίστηκε και ένα άλλο μεγάλο υπερπολυτελές ρωσικό σκάφος, το «Eclipse», αξίας 363 εκατ. βρετανικών λιρών με το μίνι υποβρύχιο που διαθέτει αλλά και με τον εκτοξευτή πυραύλων!! Τα πολυτελή γιοτ Αλλα τέσσερα πολυτελή γιοτ ρώσων ολιγαρχών που οι ιδιοκτήτες τους έχουν ήδη υποστεί κυρώσεις από τις ΗΠΑ (αυτό σημαίνει ότι οι Αμερικανοί θα τα κυνηγήσουν σε όποιο μέρος κι αν καταφύγουν), κατάφεραν και κρύφτηκαν σε τουρκικά λιμάνια, με τους Τούρκους να αγνοούν τις αμερικανικές κυρώσεις και να υποδέχονται με ανοιχτές αγκάλες και τις θαλαμηγούς και τους ιδιοκτήτες τους και τις οικογένειές τους. Αλλα δέκα πολυτελή ρωσικά σκάφη βρίσκονται, σύμφωνα με δυτικούς υπολογισμούς σε τουρκικά λιμάνια. Εάν προσθέσει κανείς την αξία των θαλαμηγών στα τουρκικά λιμάνια, τότε θα διαπιστώσει ότι κάπου 2,2 δισ. ευρώ βρίσκονται, σύμφωνα με ρεπορτάζ των Times, στις μαρίνες της Τουρκίας. Από τις ρωσικές θαλαμηγούς που ελλιμενίζονται σε τουρκικά λιμάνια, καμία δεν είχε αγκυροβολήσει πέρυσι στην Τουρκία. Την αγνοούσαν, την περιφρονούσαν, τη θεωρούσαν υποβαθμισμένη περιοχή και προτιμούσαν τις ελληνικές θάλασσες, αλλά και τις θάλασσες της Ιταλίας, της Ισπανίας και της Νότιας Γαλλίας. Αδειασε δηλαδή το Μονακό από ρωσικά γιοτ και γέμισε η Αλικαρνασσός. Ορισμένοι από τους ιδιοκτήτες του λεγόμενου «κύκλου του Πούτιν» σκέφτηκαν προς στιγμή να «παρκάρουν» τα σκάφη τους στη Λεμεσό, στη «Λεμεσόγκραντ», όπως την αποκαλούν λόγω του μεγάλου αριθμού Ρώσων (αλλά και Ουκρανών) που κατοικούν μόνιμα στην κυπριακή μεγαλούπολη, πλην όμως φοβήθηκαν τις κυρώσεις της ΕΕ και για να μη χάσουν τα σκάφη τους τα «φυγάδευσαν» προς Τουρκία ή ακόμα πιο μακριά, σε νερά της Καραϊβικής. Αλλωστε η Τουρκία είναι η μοναδική χώρα του ΝΑΤΟ που όχι μόνο δεν έχει επιβάλει κυρώσεις στη Ρωσία, αλλά πωλεί όπλα (UAV) στην Ουκρανία για να καταστρέψουν οι Ουκρανοί τα ρωσικά άρματα μάχης και από την άλλη ο Ερντογάν συναντάται με τον Πούτιν για την εξαγωγή σιτηρών από την Ουκρανία. Η εμμονή των Ρώσων Ετσι λοιπόν, χωρίς να επιβάλει τις προβλεπόμενες από τη Δύση κυρώσεις η Τουρκία αξιοποιεί την εμμονή των ρώσων επιχειρηματιών για… φοροαποφυγή, για να αποφύγουν δηλαδή φόρους και κατασχέσεις (κυρίως) καταθέσεων και τους δίνει έδρα ώστε να αποφύγουν τους οικονομικούς περιορισμούς που επιβάλλει η Δύση. Με τον τρόπο αυτό αυξάνει τα έσοδα από τον τουρισμό της, εξασφαλίζει άνετη ροή φυσικού αερίου και παίζει τον ρόλο του διαμεσολαβητή στον ρωσοουκρανικό πόλεμο. Αποτέλεσμα; Η αξία των τουρκικών εξαγωγών προς τη Ρωσία μόνο στο δίμηνο Μαΐου – Ιουνίου αυξήθηκε κατά σχεδόν 50% σε σύγκριση με το περσινό αντίστοιχο διάστημα, σε υψηλό οκταετίας. Είναι γεγονός πλέον ότι ο πόλεμος της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας έφερε ολοένα περισσότερο την Κύπρο σε δύσκολη θέση. Ο εναέριος χώρος πάνω από το νησί είναι κλειστός για τα ρωσικά αεροπλάνα. Κλειστά επίσης είναι και τα κυπριακά λιμάνια για τις ρωσικές θαλαμηγούς. Αρκετοί Ρώσοι ωστόσο έχουν εγκλωβιστεί στη Λεμεσό, στο «Λεμεσόγκραντ», όπως τη λένε, έτσι για παρηγοριά. Η κυπριακή οικονομία, τώρα που οι ρωσικές επιχειρήσεις και τα ρωσικά κεφάλαια εγκαταλείπουν την Κύπρο, περνά δύσκολες ημέρες. Είναι και η εισαγόμενη ακρίβεια, βλέπετε. Και όμως, πριν από τον πόλεμο οι Ρώσοι θεωρούσαν την Κύπρο ως δεύτερη πατρίδα τους. Εξασφάλιζαν την παραμονή τους με τα περιβόητα «χρυσά διαβατήρια», που για την κυπριακή κυβέρνηση ήταν για πολύ καιρό μια επικερδής επιχείρηση. Οσοι επένδυσαν δυόμισι εκατομμύρια ευρώ – για παράδειγμα σε πολυτελή ακίνητα – πήραν δωρεάν υπηκοότητα, χωρίς κανείς να εξετάζει πού βρέθηκαν αυτά τα χρήματα, χωρίς κανείς να ελέγχει εάν οι υποψήφιοι για «χρυσό διαβατήριο» ήταν εγκληματίας, έμποροι όπλων, σκοτεινά πρόσωπα. Το πρόγραμμα έκλεισε πριν από δύο χρόνια ύστερα από σκάνδαλο διαφθοράς. Οι κυρώσεις Οι κυρώσεις εναντίον της Ρωσίας έπληξαν ευθέως τη ρωσική κοινότητα της Λεμεσού, που από τη μια μέρα στην άλλη είδε τους τραπεζικούς της λογαριασμούς να παγώνουν και κατ’ επέκταση την κυπριακή οικονομία να χάνει σημαντική πηγή των εσόδων της. Το κακό τώρα είναι μεγαλύτερο από τότε που, όπως ενθυμείστε, υπήρχε το περιβόητο κούρεμα των καταθέσεων. Το μοναδικό σκληρό μνημονιακό μέτρο που είχε επιβάλει ο Σόιμπλε εναντίον κράτους – μέλους της ευρωζώνης. Πολλές ρωσικές (και όχι μόνο) περιουσίες κουρεύτηκαν. Τότε η κυβέρνηση της Κύπρου, για να κατευνάσει τις ρωσικές αντιδράσεις, παραχώρησε σε σειρά Ρώσων μετοχές σε τράπεζες ως αντιστάθμισμα των απωλειών που προκλήθηκαν από το κούρεμα καταθέσεων. Οι Ρώσοι δεν έφυγαν τότε, συνέχισαν τις μπίζνες, συνέχισαν να κτίζουν ουρανοξύστες, να έρχονται όλο και περισσότεροι, ανάμεσά τους και έμποροι όπλων. Μαζί με αυτούς και οι σύμμαχοι του Πούτιν, οι Λευκορώσοι. Μόνο που οι Λευκορώσοι προτίμησαν τη Λευκωσία. Μια ομάδα λευκορώσων επιχειρηματιών έκτισε στη Λευκωσία, στη συνοικία Αγιοι Ομολογητές, κοντά στο Προεδρικό Μέγαρο, έναν ουρανοξύστη σε σχήμα φτερού του καρχαρία και μέσα σε αυτό παράγει βιντεοπαιχνίδια (war games) για όλο τον κόσμο. Τώρα μαραζώνει και αυτός, ενώ οι λευκορώσοι ιδιοκτήτες του προσπαθούν να βρουν άλλον τόπο για να μεταφέρουν τις επιχειρήσεις τους, κοιτάζοντας λοξά και προς τα Κατεχόμενα. Ο αμερικανικός στόλος Το τέλος όμως της προνομιακής οικονομικής μεταχείρισης των Ρώσων δεν ήρθε μόνο με την ΕΕ να απειλεί με κυρώσεις για τα «χρυσά διαβατήρια», ούτε με το κούρεμα των καταθέσεων, αλλά με τις αμερικανικές οδηγίες για να ξεκαθαρίσει η κατάσταση με τους Ρώσους και τις ύποπτες καταθέσεις τους, με αντάλλαγμα την άρση του εμπάργκο πώλησης αμερικανικών όπλων στην Κύπρο. Η κυπριακή κυβέρνηση το έκανε και τότε εμφανίστηκαν για πρώτη φορά αμερικανοί πεζοναύτες και αμερικανικά πολεμικά πλοία στο λιμάνι της Λεμεσού σε κοινές ασκήσεις με την κυπριακή Εθνοφρουρά. ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΝΕΑ Με σχετική απόφαση του που δημοσιεύθηκε χθες βράδυ, Παρασκευή 2 Σεπτεμβρίου 2022, ο διεθνής οίκος πιστοληπτικής αξιολόγησης Standard & Poor’s, αναβάθμισε την πιστοληπτική ικανότητα της Κυπριακής Δημοκρατίας κατά μια βαθμίδα, από «ΒΒΒ-»σε «BBB» και καθόρισε την προοπτική της ως σταθερή. Ο Οίκος Standard & Poor’s αιτιολογεί την απόφασή του για αναβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας της Δημοκρατίας στη βάση των ισχυρών επιδόσεων της κυπριακής οικονομίας την τελευταία δεκαετία, της διαφοροποιημένης οικονομίας, που αποδείχθηκε σχετικά ανθεκτική στους εξωτερικούς κλυδωνισμούς, περιλαμβανομένης και της πανδημίας Covid-19, καθώς επίσης και της προσδοκίας ότι οι ισχυρές επιδόσεις θα συνεχιστούν παρά τις επιπτώσεις από τον πόλεμο στην Ουκρανία. Επιπρόσθετα, ο Οίκος επισημαίνει ότι η σταθερή προοπτική αντικατοπτρίζει την άποψή του ότι οι κίνδυνοι οι οποίοι είναι συνυφασμένοι με την πιστοληπτική αξιολόγηση είναι γενικά ισοζυγισμένοι, σε συνδυασμό με την προσδοκία ότι η δημοσιονομική θέση της Κύπρου θα συνεχίσει να βελτιώνεται. Στο ίδιο πλαίσιο, ο Οίκος Standard & Poor’s τονίζει ως τους σημαντικότερους παράγοντες για τη μελλοντική αναβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας της Δημοκρατίας, τη βελτίωση της σταθερότητας του χρηματοπιστωτικού συστήματος, την περαιτέρω μείωση των μη εξυπηρετούμενων χορηγήσεων που θα μπορούσε να οδηγήσει στη μείωση των ενδεχόμενων υποχρεώσεων για το Δημόσιο, την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας της μετάδοσης της νομισματικής πολιτικής και τη βελτίωση της πρόσβασης των τραπεζών στην αγορά κεφαλαίου. Ο Οίκος τονίζει ότι η κυπριακή οικονομία θα καταγράψει ισχυρό ρυθμό οικονομικής μεγέθυνσης κατά το 2022, προσεγγίζοντας το4.5%. Ακόμη, αναμένει ότι η κυπριακή οικονομία θα καταγράφει ισχυρό ρυθμό οικονομικής μεγέθυνσης και θα παραμένει ανθεκτική στους αυξημένους κινδύνους, στηριζόμενη από τις εκταμιεύσεις του Σχεδίου Ανάπτυξης και Ανθεκτικότητας της Κύπρου 2021-2026. Η Κυβέρνηση θα συνεχίσει να στηρίζει την οικονομική δραστηριότητα ενόψει και των προκλήσεων που καλείται να αντιμετωπίσει (πανδημία, συνέχιση του πολέμου στην Ουκρανία, πληθωριστικές πιέσεις) κατά τρόπο υπεύθυνο τόσο όσον αφορά την ανάπτυξη και την απασχόληση (συγκράτηση της ανεργίας) όσο και τα δημόσια οικονομικά. Για την επίτευξη του στόχου αυτού, η Κυβέρνηση στηρίζει την κυπριακή οικονομία και το κοινωνικό σύνολο, κατά τρόπο στοχευμένο και ευέλικτο και προωθώντας, παράλληλα, τα κατάλληλα οικονομικά σχέδια τα οποία θα επιτρέψουν τη μέγιστη δυνατή αξιοποίηση των προσφερόμενων ευρωπαϊκών προγραμμάτων και κονδυλίων και ιδιαίτερα της χρηματοδοτικής στήριξης μέσα από το Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Το ΑΚΕΛ, κατά την προσφιλή του πρακτική, μηδενίζει μια από τις μεγαλύτερες μεταρρυθμίσεις που έγιναν στα 62 χρόνια ύπαρξης της Κυπριακής Δημοκρατίας, αυτής του Εθνικού Κατώτατου Μισθού (ΕΚΜ). Μια μεταρρύθμιση που στόχο έχει την εξασφάλιση ενός κατώτατου μισθού στους χαμηλόμισθους συμπολίτες μας, όταν η συνδικαλιστική οργάνωση του ΑΚΕΛ υπογράφει συλλογικές συμβάσεις για μισθούς των 720 έως 800 ευρώ. Κατά την ίδια προσφιλή πολιτική του, το ΑΚΕΛ θέλει να ξεχνά τα λαϊκά παντοπωλεία που δημιούργησε κατά την πενταετία που διακυβέρνησε τον τόπο, ξεχνά ότι ανέβασε την ανεργία πέραν του 16%, όπως ξεχνά τους μισθούς πείνας που απολάμβαναν οι εργοδοτούμενοι κατά την περίοδο της διακυβέρνησής του. Παραγνωρίζει σκόπιμα ότι από τον ΕΚΜ επωφελούνται δεκάδες χιλιάδες χαμηλόμισθοι συμπολίτες μας και ότι οι αυξήσεις στους μισθούς τους σε κάποιες περιπτώσεις φτάνουν μέχρι και το 30% του μισθού που λαμβάνουν σήμερα. Ισχυρίζεται το ΑΚΕΛ ότι η Κυβέρνηση νομιμοποιεί την απορρύθμιση των εργασιακών σχέσεων και θεσμοθετεί τη φθηνή εργασία. Είναι ακριβώς ό,τι το ΑΚΕΛ με τις πράξεις και παραλείψεις του κατάφερε να πετύχει τη μαύρη πενταετία που ανέλαβε τη διακυβέρνηση του τόπου. Ο καθορισμός ΕΚΜ, ακριβώς, προστατεύει τους χαμηλόμισθους συμπολίτες μας, όπως επίσης δίνει τη δυνατότητα για συνομολόγηση συλλογικών συμβάσεων. Ξεκάθαρα στο Διάταγμα για τον ΕΚΜ εξαιρείται η εφαρμογή των διαταξεων του για οποιονδήποτε εργαζόμενο ισχύουν ευνοϊκότερες ρυθμίσεις, ενώ ταυτόχρονα με ξεχωριστό άρθρο του Διατάγματος κατοχυρώνονται οι ευνοϊκότερες συνθήκες για τους εργαζόμενους. Έχουμε δει τι έφερε στον τόπο η «προοδευτική» Κυβέρνηση του ΑΚΕΛ την πενταετία 2008-2013. Βλέπουμε ταυτόχρονα το τι προσέφερε τα τελευταία εννέα χρόνια στον τόπο η Κυβέρνηση Αναστασιάδη με την εισαγωγή του ΕΕΕ, του ΓεΣΥ, τη στήριξη των ευάλωτων ομάδων και των χαμηλοσυνταξιούχων. Αφήνουμε στην κρίση του λαού το ΑΚΕΛ και τις μηδενιστικές του προσεγγίσεις. |
ΑPΧΕΙΟ
April 2024
Click to set custom HTML
Click to set custom HTML
Click to set custom HTML
|