Πώς μπορεί ένας χρήστης να αξιοποιήσει σωστά μία εφαρμογή γνωριμιών;Ανέκαθεν οι άνθρωποι προσπαθούσαν να σταθούν τυχεροί στον έρωτα. Όμως το διαδίκτυο και ιδιαίτερα τα κινητά έχουν φέρει επανάσταση στον τρόπο με τον οποίο αναζητούμε συντρόφους. Σύμφωνα με την ψυχολόγο του Βερολίνου και ειδική σε θέματα γνωριμιών Πία Κάμπιτς, οι διαδικτυακές γνωριμίες έχουν γίνει απαραίτητες σε πολλές χώρες σήμερα, ιδίως για τη νέα γενιά. «Μια έρευνα του 2023 διαπίστωσε ότι το 77% των ανθρώπων 16 έως 29 ετών και το 66% των ανθρώπων 30 έως 49 ετών έχουν βγει ραντεβού με κάποιον που έχουν γνωρίσει στο διαδίκτυο. Επιπλέον, τα περισσότερα ζευγάρια σήμερα γνωρίζονται ουσιαστικά διαδικτυακά». Μία τέτοια περίπτωση είναι και αυτή της 31χρονης Βραζιλιάνας Τζοβάνα Ζανφορλίν και της συντρόφου της Τζουλιάνα. Όπως λέει η Τζοβάνα, «οι διαδικτυακές γνωριμίες είναι συχνά επιφανειακές όμως είναι και αρκετά πρακτικές. Δεν χρειάζεται να πας κάπου για να γνωρίσεις κάποιον. Και ξέρεις αμέσως ποιος είναι ο σεξουαλικός του προσανατολισμός». Καθοριστικός ο αλγόριθμος Οι γνωριμίες μέσω δημοφιλών εφαρμογών όπως το Tinder, το Bumble ή το Grindr λειτουργούν συνήθως ως εξής: οι χρήστες δημιουργούν ένα προφίλ με φωτογραφίες και κάποιες προσωπικές πληροφορίες και γράφουν τι ψάχνουν. Στη συνέχεια, ένας αλγόριθμος τους φέρνει σε επαφή με άλλους χρήστες, ανάλογα με τον τόπο διαμονής, τις προτιμήσεις και τα ενδιαφέροντά τους. Το Tinder προσφέρει ένα τέτοιο είδους online dating. Οι χρήστες μπορούν να μετακινήσουν τα προτεινόμενα προφίλ στην οθόνη προς τα αριστερά, ώστε να τα απορρίψουν ή προς τα δεξιά όταν ο προτεινόμενος χρήστης τους αρέσει. Έτσι, οι ενδιαφερόμενοι αποφασίζουν μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα ποιο προφίλ τους αρέσει. Όταν πριν από μερικά χρόνια έγινε γνωστό ότι ο αλγόριθμος του Tinder εφάρμοζε το λεγόμενο «elo score», προωθώντας τους πιο «ελκυστικούς» χρήστες, ξεσηκώθηκαν τεράστιες αντιδράσεις. «Πουλάς τον εαυτό σου σαν προϊόν στο ράφι» Ο Ισπανός Αλφόνσο Ροσάλες Γκαρθία ο οποίος εδώ και δύο χρόνια ζει στο Βερολίνο και χρησιμοποιεί την εφαρμογή γνωριμιών Hinge, επικρίνει επίσης το πόσο επιφανειακές είναι οι εφαρμογές γνωριμιών: «Είναι αστείο, μερικές φορές αισθάνεσαι ότι πρέπει να πουλήσεις τον εαυτό σου όπως ένα προϊόν σε ράφι καταστήματος». Ο 29χρονος επισημαίνει και ένα ακόμη παράδοξο των εφαρμογών γνωριμιών: όσο καλύτερα λειτουργήσει η εφαρμογή, τόσο πιο γρήγορα χάνει τους πελάτες της. «Οι πάροχοι θέλουν να βγάλουν κέρδος από τις ζωές των ανθρώπων που γνωρίζονται στην εφαρμογή. Γι’ αυτό και προβάλλουν περισσότερο τους χρήστες που πληρώνουν περισσότερα». Όπως ο Αλφόνσο, πολλοί είναι απογοητευμένοι από ορισμένες πτυχές του online dating. Η Πία Κάμπιτς συμφωνεί, ωστόσο πιστεύει ότι είναι λάθος να ψάχνουμε τα ελαττώματα μονάχα στις εφαρμογές: «Το πώς οι χρήστες χρησιμοποιούν τις εφαρμογές και τι κάνουν με τις νέες γνωριμίες τους, εξαρτάται από τους ίδιους. Και ακριβώς εδώ βρίσκονται συχνά οι λόγοι της απογοήτευσης: οι χρήστες αποδέχονται δεκάδες προφίλ, για παράδειγμα και στη συνέχεια διαμαρτύρονται πως οι γνωριμίες τους είναι επιφανειακές και μη δεσμευτικές». Πάντως οι εφαρμογές γνωριμιών έχουν και άλλα μειονεκτήματα. Όπως άλλα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ενέχουν τον κίνδυνο του εθισμού. Μερικοί άνθρωποι δεν μπορούν να σταματήσουν να ψάχνουν τα διάφορα προτεινόμενα προφίλ. Η προοπτική και μόνο για ένα νέο ταίρι συνεπάγεται μία ισχυρή δόση ντοπαμίνης για τον εγκέφαλο. Κίνδυνοι για την ψυχική υγεία; Ακόμη, οι άπειρες επιλογές μπορούν να γίνουν άκρως κουραστικές για τον χρήστη, ο οποίος «υπερφορτώνεται», χάνοντας την προσοχή και την υπομονή του ολοένα και περισσότερο από γνωριμία σε γνωριμία. Αρκετές μελέτες καταδεικνύουν επίσης ότι οι εφαρμογές γνωριμιών μπορεί να προκαλέσουν άγχος, δυσαρέσκεια ή να επιδεινώσουν ψυχικά προβλήματα. Ο Ελίας Αμπουτζάουντε, καθηγητής ψυχιατρικής και επιστημών συμπεριφοράς στο Πανεπιστήμιο Στάντφορντ, μελέτησε τις περιπτώσεις 1.300 χρηστών του Tinder και το κατά πόσο είναι ικανοποιημένοι με την εφαρμογή. Στα πορίσματα της έρευνάς του αναφέρει πως «οι διαδικτυακές γνωριμίες φαίνεται να αποτελεί μία αναποτελεσματική λύση για τους ανθρώπους που αντιμετωπίζουν προβλήματα με την ψυχική τους υγεία». Ως κάποιος που έχει ασχοληθεί με την προβληματική χρήση του διαδικτύου εδώ και 15 χρόνια, παραλληλίζει το Tinder με άλλα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τα οποία μπορούν να επιδεινώσουν την κατάθλιψη, το άγχος και τη χαμηλή αυτοεκτίμηση. Κλειδί η σωστή χρήση της εφαρμογής Οι ίδιοι οι χρήστες μπορούν να αποφύγουν την ανθυγιεινή χρήση της εφαρμογής. Η Κάμπιτς τονίζει πως πρέπει κανείς να έχει επίγνωση του τι ακριβώς ψάχνει. Οι χρήστες θα πρέπει επίσης να αφιερώνουν χρόνο προκειμένου να εξετάσουν τα προτεινόμενα προφίλ και να μην ξεχνούν ότι πίσω από κάθε προφίλ κρύβεται ένας άνθρωπος με συναισθήματα. Εάν «απορριφθούν» οι ίδιοι ή λάβουν λίγα likes, είναι σημαντικό να θυμούνται πως «δεν “απορρίπτεται” κάποιος ως άνθρωπος, αλλά μονάχα το μικρό μέρος του εαυτού του που έχει αποκαλύψει στο διαδίκτυο». Οι πολλές πόρτες που μας ανοίγουν οι διαδικτυακές γνωριμίες μπορεί να είναι συντριπτικές, τόσο με τη θετική όσο και με την αρνητική έννοια. Και τελικά η συνειδητή χρήση των εφαρμογών μπορεί να είναι ο καθοριστικός παράγοντας για το εάν θα βρει κανείς έναν πραγματικά ταιριαστό σύντροφο ή απλώς θα σπαταλήσει τον χρόνο του. Επιμέλεια: Γιώργος Πασσάς Μελέτη στην Οξφόρδη διαπιστώνει ότι η διάδοση του Facebook την περασμένη δεκαετία δεν επηρέασε την ψυχική ευημερία των χρηστών σε 72 χώρες. Η ευρέως διαδεδομένη αντίληψη ότι το Facebook βλάπτει την ψυχική υγεία των χρηστών δείχνει να διαψεύδεται από μεγάλη μελέτη του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης. Οι ερευνητές εξέτασαν πώς η διάδοση του Facebook την περασμένη δεκαετία μπορεί να επηρέασε τα επίπεδα ευημερίας των χρηστών σε 72 χώρες. Η ανάλυση δεν έδωσε «καμία ένδειξη» για επιπτώσεις στην ψυχική κατάσταση των χρηστών, αναφέρει η ερευνητική ομάδα στην επιθεώρηση Royal Society Open Science. «Τα καλύτερα διαθέσιμα δεδομένα σε παγκόσμιο επίπεδο δεν στηρίζουν την ιδέα ότι η επέκταση των κοινωνικών μέσων έχει αρνητική επίδραση στην ευημερία σε διαφορετικά έθνη με διαφορετική δημογραφική σύνθεση» δήλωσε σε δελτίο Τύπου ο Άντριου Πριζιμπίλσκι του Ινστιτούτου Διαδικτύου της Οξφόρδης, συνεπικεφαλής της μελέτης. H Meta παραχώρησε στους ερευνητές δεδομένα για την αύξηση της βάσης χρηστών της σε κάθε χώρα το διάστημα 2008-2019. Πέρα από αυτό, η εταιρεία δεν είχε καμία ανάμειξη στην ανάλυση και δεν ενημερώθηκε για τα αποτελέσματα πριν από τη δημοσίευσή τους, διαβεβαιώνουν οι ερευνητές. Τα δεδομένα της Meta αντιστοιχήθηκαν στη συνέχεια με δεδομένα για την ευημερία ενός εκατομμυρίου ανθρώπων που είχαν συμμετάσχει σε παλαιότερη έρευνα της εταιρείας Gallup. Η ανάλυση δεν προσέφερε ενδείξεις αρνητικών συνεπειών σε τρεις επιμέρους παράγοντες, την ικανοποίηση από τη ζωή και τις αρνητικές και θετικές ψυχολογικές εμπειρίες. Αντίθετα, «η ανάλυση υποδεικνύει ότι το Facebook είναι πιθανό να συνδέεται θετικά με την ευημερία» δήλωσε ο Πριζιμπίλσκι. Γενική εικόνα Προηγούμενη έρευνα της ίδιας ομάδας είχε δείξει εξάλλου πως δεν υπάρχει σαφής σύνδεση ανάμεσα στη χρήση του Διαδικτύου και την ψυχική υγεία των εφήβων. Η μελέτη μπορεί να δίνει μια γενική εικόνα, δεν απαντά όμως στο ερώτημα του εάν τα κοινωνικά μέσα έχουν αρνητικές συνέπειες για επιμέρους ευάλωτες ομάδες, όπως οι κάθε είδους μειονότητες. Όπως σχολίασε στο BBC η Σόνια Λίβινγκστοουν, καθηγήτρια της Σχολής Οικονομικών του Λονδίνου, «μου θυμίζει ένα συνέδριο που πήγα στο οποίο τέθηκε το ερώτημα ‘τι αλλαγές έφερε μισός αιώνας τηλεόρασης;’ Πώς είναι δυνατόν να υπάρχει μόνο μία απάντηση;» Για την καλύτερη διερεύνηση του θέματος, λένε οι ερευνητές, απαιτούνται περισσότερα δεδομένα από τις εταιρείες του Διαδικτύου. Όπως δήλωσε ο έτερος συνεπικεφαλής της μελέτης, καθηγητής Μάτι Βουόρε, «τα ευρήματά μας θα πρέπει να οδηγήσουν τη συζήτηση σχετικά με τα κοινωνικά δίκτυα σε πιο ισχυρά θεμέλια εμπειρικής έρευνας». «Απαιτείται πιο διαφανής συνεργασία ανάμεσα σε ανεξάρτητους επιστήμονες και την βιομηχανία τεχνολογίας για να διαπιστώσουμε πώς, πότε και γιατί οι σύγχρονες online πλατφόρμες μπορεί να επηρεάζουν τους χρήστες τους». «Δεν θα ασκήσουμε απλώς αγωγές, θα καταδιώξουμε τα συμβούλια διευθυντών των εταιρειών», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Μασκ Ο Έλον Μασκ δήλωσε πως η πλατφόρμα του κοινωνικής δικτύωσης X θα πληρώσει τα νομικά έξοδα και θα καταθέσει αγωγές για λογαριασμό ανθρώπων, οι οποίοι αντιμετωπίσθηκαν άδικα από εργοδότες, επειδή έκαναν κάποια ανάρτηση ή ακόμη και «like» σε ανάρτηση άλλου στον ιστότοπο που ήταν προηγουμένως γνωστός ως Twitter. Η δήλωση του Μασκ «Αν αντιμετωπισθήκατε άδικα από τον εργοδότη σας επειδή κάνατε κάποια ανάρτηση ή κάνατε like σε κάτι σ’ αυτή την πλατφόρμα, θα χρημαΜάλιστα, στην ίδια ανάρτηση, που έκανε αργά χθες το βράδυ στην X, πρόσθεσε ότι δεν θα υπάρξει όριο στη χρηματοδότηση των νομικών εξόδων. «Και δεν θα ασκήσουμε απλώς αγωγές, θα το κάνουμε εξαιρετικά ηχηρά και θα καταδιώξουμε επίσης τα συμβούλια διευθυντών των εταιρειών», έγραψε αργότερα ο Μασκ απαντώντας σε ανάρτηση που υποστήριζε ότι τίποτε δεν αλλάζει ταχύτερα τη συμπεριφορά στις ΗΠΑ από μια απειλή για μαζικές αγωγές. Σε άνοδο η πλατφόρμα X Στα τέλη του περασμένου μήνα, ο Μασκ δήλωσε πως οι χρήστες της X κατέγραψαν σε διάστημα ενός μήνα «νέο υψηλό» ρεκόρ, ενώ ανήρτησε γράφημα, σύμφωνα με το οποίο έχουν ξεπεράσει τα 540 εκατομμύρια. (in.gr) Σε live μετάδοση στο «Χ» (πρώην Twitter), ο πλανήτης θα δει τον πολέμιο της Νέας Τάξης, εθνοτικό Έλον Μασκ του “Χ” (πρώην Twitter) και το φανατικό παγκοσμιοποιητή «νεοταξίτη», Μαρκ Ζούκερμπεργκ του Facebook, να μάχονται μέσα σε ένα κλουβί. Η μάχη οριστικοποιήθηκε μόλις πριν λίγες ώρες και μάλιστα, όπως αποκάλυψε ο ιδιοκτήτης του «Χ» ή αλλιώς Twitter, τα έσοδα θα διατεθούν σε ένα φιλανθρωπικό ίδρυμα για βετεράνους μαχητές των αμερικανικών Ενόπλων Δυνάμεων. Επιπλέον, έδωσε μερικές πληροφορίες για την φυσική του κατάσταση πριν τον αγώνα, εξηγώντας πως «σηκώνει βάρη όλη την ημέρα». «Δεν έχω χρόνο για γυμναστική, οπότε απλά τα φέρνω στη δουλειά», αναφέρει. Μέχρι στιγμής, δεν έχει ανακοινωθεί η ημερομηνία που θα πραγματοποιηθεί ο αγώνας. Ο Μασκ τον περιέγραψε ως «μια πολιτισμένη μορφή πολέμου», ενώ όταν ρωτήθηκε ποιο το νόημά του, απάντησε: «Οι άνδρες πάντα αγαπούν τον πόλεμο». |
APXEIO
April 2024
Click to set custom HTML
Click to set custom HTML
|