Μήνας γεωτρήσεων στην ανατολική Μεσόγειο είναι ο Νοέμβριος εν μέσω έντασης και απειλών κατά Κύπρου και Ελλάδας που εκτοξεύει η Τουρκία. Ο «Πορθητής» βρίσκεται στο στόχο «Αλάνια-1» για να διεξάγει την πρώτη γεώτρηση για λογαριασμό της Τουρκίας. Παράλληλα, αυτό τον μήνα αναμένεται να πραγματοποιηθεί η πολλά υποσχόμενη γεώτρηση της Εxxon Mobil στο τεμάχιο «10», στην Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη (ΑΟΖ) της Κυπριακής Δημοκρατίας.
Με όλα αυτά ο Νοέμβριος κρίνεται σημαντικό χρονικό σημείο την ώρα που καταβάλλονται προσπάθειες για επανέναρξη των συνομιλιών στο Κυπριακό. Οι προετοιμασίας της ExxonMobil και Qatar Petroleum βρίσκονται στην τελική ευθεία. Ήδη, στη Λεμεσό βρίσκονται, εδώ και 10 μέρες, τέσσερα σκάφη, τα οποία θα προσφέρουν υποστηρικτικές υπηρεσίες. Όλα ανήκουν στο ίδιο όμιλο και εκπροσωπούνται από δύο κυπριακές εταιρείες, οι οποίες έχουν υπογράψει συμφωνία εξυπηρέτησης με τον αμερικανικό κολοσσό. Τα τέσσερα σκάφη θα πραγματοποιήσουν ασκήσεις σύνδεσης με την πλατφόρμα γεώτρησης, υπό τις θαλάσσιες συνθήκες που επικρατούν αυτή την εποχή. Το υπερσύγχρονο γεωτρύπανο Stena IceMax ξεκίνησε το ταξίδι του για το λιμάνι Λεμεσού στο οποίο αναμένεται να φθάσει τη Δευτέρα. Αφού γίνει εφοδιασμός και επιβιβαστεί το προσωπικό θα βάλει πλώρη για τον στόχο «Δελφίνη» στο τεμάχιο «10», όπου θα ξεκινήσει τη γεώτρηση στις 15 Νοεμβρίου. Το Stena IceMax έχει μήκος 228 μέτρα και αποτελεί ότι πιο σύγχρονο υπάρχει σε πλωτά γεωτρύπανα. Η Εxxon Mobil, πάντως, είναι αποφασισμένη να τηρήσει τους σχεδιασμούς που έχει ανακοινώσει για διερευνητική γεώτρηση στο στόχο «Δελφίνος», έναν από τους τρεις, στο τεμάχιο «10». Σημειώνεται ότι στο λιμάνι Λεμεσού έχουν ολοκληρωθεί οι απαραίτητες υποδομές υποστήριξης. Ψηλές προσδοκίες Πρόκειται ουσιαστικά για τη γεώτρηση με τις μεγαλύτερες προσδοκίες για την Κύπρο, αφού σε περίπτωση επιβεβαίωσης των ερμηνειών των γεωλογικών δεδομένων θα πρόκειται για πολύ σημαντικές ποσότητες. Ωστόσο, πριν το γεωτρύπανο φτάσει στο βάθος της επιφάνειας του στόχου, όλοι οι ειδικοί είναι συγκρατημένοι, αφού πολλές φορές λόγω κάποιας παραμέτρου που δεν έχει διαφανεί στις έρευνες, μπορεί το αποτέλεσμα να είναι διαφορετικό. Σε ανάλυσή τους οι ειδικοί σε θέματα ενέργειας Ηλίας Κονοφάγος, Νίκος Λυγερός και Αντώνης Φώσκολος, δημοσίευσαν εικόνες από τις επίσημες χαρτογραφήσεις των κυπριακών και αιγυπτιακών ΖΟΡ από την PGS. Κι όπως αναφέρουν : «γνωρίζουμε ότι με βάση το σύμπλεγμα Καστελόριζου, μέρος της Λεκάνης του Ηροδότου βρίσκεται μέσα στην Ελληνική ΑΟΖ. Παράλληλα, λαμβάνοντας υπόψη ότι οι ύφαλοι αυτού του τύπου είναι επαναλαμβανόμενοι, όπως αυτό συμβαίνει επί 300 km στην ΑΟΖ της Κύπρου, οι ύφαλοι αυτοί είναι δυνατόν να επαναλαμβάνονται και μέσα στην ελληνική ΑΟΖ. Το πιο εντυπωσιακό εύρημα εκ μέρους της PGS», συνεχίζουν, «αποτελεί η χαρτογράφηση που έκανε όσον αφορά στους στόχους κοιτασμάτων μέσα στα κυπριακά ερευνητικά θαλάσσια οικόπεδα 6, 10 και 11. Με βάση τη χαρτογράφηση αυτή», επισημαίνουν, «είναι ενδιαφέρον να σημειώσουμε ότι ο μεγαλύτερος από τους χαρτογραφημένους στόχους υφάλων ασβεστόλιθου τύπου Zohr στο θαλάσσιο οικόπεδο 10 της ExxonMobil και της Qatar Petroleum, εμφανίζεται να είναι τουλάχιστον διπλάσιος από αυτόν του κοιτάσματος Ζohr. Προστασία Όσον αφορά την προστασία και ασφάλεια της γεώτρησης, αναμένεται ότι θα υπάρχει προστασία από το Αμερικανικό Ναυτικό. Οι Αμερικανοί που ενδιαφέρονται για την εξεύρεση φυσικών πόρων ώστε να ανεξαρτητοποιηθεί η Ευρώπη από το φυσικό αέριο της Ρωσίας, έστειλαν ή στέλλουν μηνύματα στην Άγκυρα να μην παρενοχλήσει τη γεώτρηση. Εξάλλου, με την πολυεθνική άσκηση που εξήγγειλε η Κυπριακή Δημοκρατία και που θα διαρκέσει μέχρι τις 20 Νοεμβρίου, υπάρχει πρόβλεψη για προστασία όλων των διόδων προς την περιοχή των γεωτρήσεων τόσο από το γεωτρύπανο, όσο και για τα σκάφη υποστήριξης, αλλά και τα ελικόπτερα που θα συνδέουν σε καθημερινή βάση την στεριά με το γεωτρύπανο. Ο Πορθητής Στα όρια του κόλπου της Αττάλειας πραγματοποιεί τελικά, την πρώτη απόπειρα γεώτρησης στην Ανατολική Μεσόγειο η Άγκυρα. Το πλωτό γεωτρύπανο «Φατίχ» και τρία συνοδευτικά ερευνητικά πλοία θα πραγματοποιήσουν γεώτρηση σε μια περιοχή η οποία βρίσκεται στα όρια του κόλπου της Αττάλειας, στο ύψος της Αλάνια (εξ ου και η ονομασία του πρώτου στόχου ως «Αλάνια-1»), σε μια χρονική περίοδο έως και τις 27 Απριλίου 2019. Η γεώτρηση του «Φατίχ» θα πραγματοποιηθεί σε βάθος 2.500 μέτρων και, σύμφωνα τουλάχιστον με τις δηλώσεις των Τούρκων αξιωματούχων, ακόμα περίπου 5.000 μέτρα κάτω από τον βυθό. Η τουρκική δραστηριοποίηση στο συγκεκριμένο σημείο της Ανατ. Μεσογείου αποτελεί μεν ένα μήνυμα παρουσίας προτού ξεκινήσει η γεώτρηση της Exxon/Mobil στο οικόπεδο 10 της κυπριακής ΑΟΖ αρκετές δεκάδες μίλια νοτιότερα, συνιστά δε και μια έμμεση παραδοχή ότι η Άγκυρα δεν είναι ακόμα έτοιμη να προχωρήσει σε επιχειρήσεις σε μεγάλα βάθη. Η δυσκολία εξεύρεσης εξειδικευμένου επιστημονικού προσωπικού και οι τεχνικές δυσκολίες δεν πρέπει, ωστόσο, να αποπροσανατολίζουν από τον ευρύτερο στρατηγικό στόχο της Άγκυρας, που δεν είναι άλλος από την απόκτηση ολοκληρωμένων δυνατοτήτων και σε αυτόν τον τομέα. Comments are closed.
|
ΑΡΧΕΙΟ
April 2024
Click to set custom HTML
|