Εννιά μήνες μετά τη ρωσική εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία που εκτίναξε την τιμή στο φυσικό αέριο, η Ευρωπαϊκή Ενωση δεν έχει αποφασίσει ακόμη για το πλαφόν, που δεν θα επέτρεπε να υπάρξουν στο μέλλον ακραίες τιμές, όπως αυτές τον περασμένο Αύγουστο. Αν και η Ευρώπη έχει κάνει ενέργειες για να μειώσει την εξάρτηση της από το φυσικό αέριο, ακόμα είναι εξαρτημένη από το LNG. Το συγκεκριμένο προϊόν γνωρίζει άνθηση και είναι απίθανο να βρεθεί αντιμέτωπο σύντομα με ευρωπαϊκό μποϊκοτάζ. Αυξήθηκαν οι εισαγωγές LNG από τη Ρωσία Βάσει των πληροφοριών του Bloomberg, οι εισαγωγές του LNG από την Ρωσία αυξήθηκαν κατά 40% μέσα σε ένα χρόνο. Οι εισαγωγές αυξάνονται με τους επενδυτές να προσπαθούν να καταργήσουν τις ροές μέσω αγωγών. Ήδη όμως ακόμη και αυτή η εναλλακτική κόστισε στην ΕΕ 12,5 δισ. ευρώ για ρωσικό LNG από τον Ιανουάριο έως τον Σεπτέμβριο, πέντε φορές περισσότερο από ό,τι πέρυσι. Η αυξανόμενη ζήτηση από χώρες όπως η Γαλλία και το Βέλγιο συνέβαλε στο να καταστεί η Ρωσία φέτος ο νούμερο 2 προμηθευτής LNG στη βορειοδυτική Ευρώπη, πολύ πίσω από τις ΗΠΑ αλλά μπροστά από το Κατάρ, σύμφωνα με το πρακτορείο Bloomberg που επικαλείται στοιχεία παρακολούθησης πλοίων και λιμένων. «Το ρωσικό LNG πρέπει να συνεχίσει να ρέει» Πριν από τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο, το αέριο μέσω αγωγών από τη Ρωσία ήταν η μεγαλύτερη πηγή καυσίμου της Ευρώπης. Με τον περιορισμό της προσφοράς από το Κρεμλίνο έκτοτε, η περιοχή αναγκάστηκε να φέρει LNG από τη Ρωσία και διεθνώς. «Το ρωσικό LNG πρέπει να συνεχίσει να ρέει», δήλωσε η Anne-Sophie Corbeau, ερευνήτρια στο Κέντρο Παγκόσμιας Ενεργειακής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Κολούμπια. «Το χρειαζόμαστε στο παγκόσμιο ισοζύγιο LNG, το οποίο είναι ήδη αρκετά στενό. Νομίζω ότι οι περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες είναι πράγματι ευτυχείς να κάνουν τα στραβά μάτια πάνω σε αυτό το ζήτημα». Αυξάνεται η εξάρτηση στο LNG Ένα πλήρες εμπάργκο στο ρωσικό φυσικό αέριο δεν έχει ποτέ εξεταστεί σοβαρά, δεδομένης της στενότητας της παγκόσμιας προσφοράς και του ενδεχόμενου μιας ακόμη πιο στενής αγοράς το επόμενο έτος. Ωστόσο, η ΕΕ έχει καταβάλει προσπάθειες για την εξεύρεση εναλλακτικών προμηθειών. Τον Μάρτιο, το μπλοκ δεσμεύτηκε να αντικαταστήσει σχεδόν τα δύο τρίτα των εισαγωγών φυσικού αερίου από τη Ρωσία φέτος, με τις περισσότερες από τις νέες ποσότητες να προέρχονται με τη μορφή παγκόσμιου LNG. Το ρωσικό φυσικό αέριο αντιπροσωπεύει πλέον λιγότερο από το 10% των προμηθειών της περιοχής σε καύσιμο, από περισσότερο από το ένα τρίτο πέρυσι, αλλά το μερίδιο του LNG στις ρωσικές παραδόσεις είναι σχεδόν το μισό. Οι παραδόσεις σε όλη την Ευρώπη απέχουν πολύ από το να είναι ομοιόμορφες, όπως δείχνουν τα στοιχεία παρακολούθησης πλοίων. Με τη Βρετανία να απορρίπτει το ρωσικό LNG, τα φορτία έχουν ανακατευθυνθεί αλλού, με τα φορτία της χώρας προς τα βελγικά λιμάνια να υπερδιπλασιάζονται από τον Ιανουάριο έως τον Οκτώβριο και τις εισαγωγές της Γαλλίας να αυξάνονται κατά 60%. Δεν υπάρχει εμπάργκο «Ποτέ δεν ανακοινώσαμε εργασίες για την απαγόρευση του ρωσικού φυσικού αερίου και αυτό δεν έχει αλλάξει», δήλωσε ο Έρικ Μάμερ, εκπρόσωπος της Κομισιόν, σε ενημέρωση στις 25 Νοεμβρίου. Οι περισσότερες παγκόσμιες προμήθειες LNG είναι «κλειδωμένες» σε μακροχρόνιες συμβάσεις, με τους πωλητές να είναι συχνά μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες και σε γενικές γραμμές ελεύθερες από κυβερνητικό έλεγχο. Η γαλλική TotalEnergies, για παράδειγμα, κατέχει μερίδιο 20% στο Yamal LNG, τη μεγαλύτερη μονάδα παραγωγής της Ρωσίας. Ενώ η εταιρεία έχει σταματήσει τις νέες επενδύσεις στη Ρωσία και έχει πουλήσει ορισμένα περιουσιακά στοιχεία στη χώρα, έχει δεσμευτεί να παραμείνει στο Yamal για να συμβάλει στην εξασφάλιση του εφοδιασμού της Ευρώπης με φυσικό αέριο, όσο το επιτρέπουν οι κυρώσεις. Η Total κατέχει επίσης το 19% της ρωσικής Novatek, η οποία ελέγχει το έργο. «Υπό τις σημερινές συνθήκες, δεν μπορεί να υπάρχουν «καλά» και «κακά» έργα LNG», δήλωσε τον Οκτώβριο ο διευθύνων σύμβουλος της Novatek, Leonid Mikhelson. Η εταιρεία προσθέτει επίσης δυναμικότητα, με την ανάπτυξη του γιγαντιαίου έργου Arctic LNG 2 να ξεκινάει ήδη από το επόμενο έτος. Εκτός των κυρώσεων το ρωσικό LNGΟ ρωσικός κρατικός ενεργειακός κολοσσός Gazprom, προμηθευτής κυρίως φυσικού αερίου μέσω αγωγών στην Ευρώπη, έχει επίσης αρχίσει να στέλνει LNG στην Ευρώπη. Αν και το τεράστιο έργο Sakhalin 2 στην Άπω Ανατολή της Ρωσίας στέλνει γενικά φορτία στην Ασία, μια νέα, μικρότερη εγκατάσταση στις ρωσικές ακτές της Βαλτικής Θάλασσας έστειλε τις πρώτες παραδόσεις στην Ελλάδα. Αυτό δεν σημαίνει ότι η Ρωσία δεν θα περιορίσει τις προμήθειες LNG στο μέλλον, όπως έχει κάνει με τις ροές φυσικού αερίου μέσω αγωγών. Ορισμένοι αγοραστές φοβούνται επίσης ότι η Ρωσία μπορεί να απαιτήσει πληρωμές σε ρούβλια για το LNG, όπως έκανε για το αέριο μέσω αγωγών την άνοιξη, αλλά δεν υπάρχει τέτοια απόφαση μέχρι στιγμής. Ο αντίκτυπος του εμπορίου LNG στον προϋπολογισμό της Ρωσίας είναι ασαφής, αν και η κυβέρνηση επιδιώκει υψηλότερους φόρους επί των κερδών από τους εξαγωγείς του καυσίμου. Και ενώ η Μόσχα στέλνει λιγότερο αέριο μέσω αγωγών στην Ευρώπη, θα έχει αποκομίσει κέρδη από τις τιμές της αγοράς που έχουν εκτοξευθεί στα ύψη. Προς το παρόν, φαίνεται ότι η Ευρώπη δεν έχει άλλη επιλογή από το να συνεχίσει να αγοράζει το ρωσικό LNG. Με τους καταναλωτές να είναι αντιμέτωποι με τη χειρότερη κρίση κόστους ζωής των τελευταίων δεκαετιών και τις υψηλές τιμές των καυσίμων να αυξάνουν τον πληθωρισμό, η ενεργειακή ασφάλεια είναι το βασικό ζήτημα που απασχολεί τις κυβερνήσεις σε όλη την περιοχή. Η αγορά φυσικού αερίου «είναι πιθανό να παραμείνει σφιχτή μέχρι να γίνουν διαθέσιμες νέες προμήθειες LNG, το 2025 το νωρίτερο», δήλωσε η Kate Dourian, μη μόνιμη συνεργάτης του Ινστιτούτου Αραβικών Κρατών του Κόλπου στην Ουάσινγκτον. «Είναι αμφίβολο αν η ΕΕ θα βρει συναίνεση γύρω από αυστηρότερες κυρώσεις που θα περιλαμβάνουν το ρωσικό LNG», πρόσθεσε. (in.gr) Μέσα στην επόμενη εβδομάδα, οι χώρες της G7 και της ΕΕ αναμένεται να ορίσουν πλαφόν στο ρωσικό πετρέλαιο, με την αντίδραση των αγορών να παραμένει ακόμα άγνωστη. Ήδη η Ρωσία έχει δηλώσει πως θα σταματήσει να προμηθεύει πετρέλαιο και αέριο σε χώρες που υποστηρίζουν την επιβολή πλαφόν. Παρόλα αυτά, η Ευρώπη έχει δύο μεγάλα προβλήματα. Το πρώτο είναι ότι απομένουν δέκα εβδομάδες για να μπλοκάρουν τις συναλλαγές στον τομέα αυτό. Το δεύτερο και μεγαλύτερο είναι ότι θα πρέπει να βρεθεί νέος προμηθευτής για την Γηραιά Ήπειρο. Το επίπεδο της εξάρτησης Σύμφωνα με το Bloomberg, η ΕΕ και η Βρετανία έλαβαν τις μισές εισαγωγές τύπου ντίζελ τις πρώτες 24 ημέρες του τρέχοντος μήνα. Το επίπεδο εξάρτησης της Ευρώπης εκτοξεύτηκε απότομα από τον Οκτώβριο, όταν οι συνολικές εισαγωγές της ηπείρου αυξήθηκαν για να αντιμετωπίσουν τις απεργίες που έβγαλαν «νοκ άουτ» τη γαλλική δυνατότητα διύλισης πετρελαίου. Συνολικά, δεξαμενόπλοια παρέδιδαν κατά μέσο όρο 1,34 εκατομμύρια βαρέλια ντίζελ ημερησίως κατά τη διάρκεια της περιόδου 1ης-24ης Νοεμβρίου στην ΕΕ και στο Ηνωμένο Βασίλειο, σύμφωνα με τα στοιχεία της Vortexa. Πρόκειται για ποσότητα σημαντικά χαμηλότερη σε σχέση με τον Οκτώβριο, ωστόσο εξακολουθεί να είναι υψηλότερη από τον μέσο όρο για τους πρώτους 10 μήνες του 2022. Τo deadline για τις εισαγωγές ντίζελ Το πετρέλαιο μέχρι τις 5 Φεβρουαρίου θα έχει απαγορευτεί εξ ολοκλήρου στην Ευρώπη. Όπως είναι λογικό, οι αγοραστές θα έχουν να αντιμετωπίζουν μία κρίση, εκτός αν πάρουν περισσότερα βαρέλια για να καλύψουν το κενό. Η ΕΕ και το Ηνωμένο Βασίλειο λάμβαναν περίπου 600.000 βαρέλια ντίζελ την ημέρα σε αποστολές από τη Ρωσία κατά την περίοδο 1-24 Νοεμβρίου, ποσοστό 45% των συνολικών αφίξεων. Τον Οκτώβριο έλαβαν το 34% από τη Ρωσία, ενώ ο μέσος όρος για τους πρώτους 10 μήνες του έτους ήταν 51%. Οι εξαγωγές από το λιμάνι Πριμόρσκ της Βαλτικής Θάλασσας παρουσίασαν δραματική ανάκαμψη τον περασμένο μήνα και αναμένεται να αυξηθούν ακόμη περισσότερο τον επόμενο μήνα. Ένα αξιοσημείωτο μερίδιο του συνολικού ρωσικού προϊόντος που φθάνει στην Ευρώπη μέσω θαλάσσης διοχετεύεται στην περιοχή Άμστερνταμ-Ρότερνταμ-Αμβέρσα, κόμβο εμπορίας πετρελαίου της βορειοδυτικής Ευρώπης. Το κίνητρο για την πώληση των βαρελιών Ο Δεκέμβριος είναι ο τελευταίος μήνας που οι traders του ICE Gasoil – της κύριας αγοράς προθεσμιακών συμβάσεων ντίζελ στην Ευρώπη – θα έχουν τη δυνατότητα να παραδίδουν φυσικό ρωσικό καύσιμο σε τοποθεσίες αποθήκευσης στην περιοχή ARA μέσω αυτών των συμβολαίων. Αυτό δυνητικά δημιουργεί ένα κίνητρο για όποιον θέλει να πουλήσει ρωσικά βαρέλια μέσω αυτών των συμβολαίων μελλοντικής εκπλήρωσης να το πράξει. Ήδη από τον Ιανουάριο, η παράδοση προϊόντος ρωσικής προέλευσης θα απαγορευτεί. Άλλοι εισαγωγείς φορτίων ντίζελ από τη Ρωσία περιλαμβάνουν τη Γαλλία, τη Γερμανία και την Πολωνία. Σε κυνήγι προμηθευτών η Ευρώπη Την ίδια ώρα, η Ευρώπη βρίσκεται υπό πίεση να βρει εναλλακτικές πηγές προμήθειών, η Ρωσία χρειάζεται επίσης να βρει νέους προορισμούς για τις εξαγωγές της: τον Σεπτέμβριο, περισσότερες από τις μισές ποσότητες κατευθύνθηκαν προς την ΕΕ. Η Τουρκία είναι επίσης σημαντικός αγοραστής, μαζί με το Μαρόκο και την Τυνησία. Η Ρωσία εξάγει επίσης μεγάλους όγκους άλλων προϊόντων πετρελαίου. Η νάφθα είναι ένα προϊόν πετρελαίου που μπορεί να χρησιμοποιηθεί είτε για την παραγωγή βενζίνης, είτε ως πρώτη ύλη στη βιομηχανία πετροχημικών. Το μαζούτ, ουσιαστικά υπόλειμμα της διαδικασίας διύλισης του αργού, έχει πολλαπλές πιθανές χρήσεις, μεταξύ άλλων για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και ως καύσιμο για πλοία. Οι συνολικές αποστολές προϊόντων πετρελαίου της Ρωσίας αυτόν τον μήνα πρόκειται να φτάσουν στο υψηλότερο επίπεδο σε αριθμό βαρελιών ημερησίως από τον Φεβρουάριο, όταν ξεκίνησε η εισβολή στην Ουκρανία. Τα ρωσικά καύσιμα δεν εξάγονται βεβαίως στο σύνολό τους από τα λιμάνια της χώρας – ορισμένα μπορούν να αποσταλούν μέσω τρίτων χωρών και δεν περιλαμβάνονται στα στατιστικά στοιχεία που αναφέρθηκαν νωρίτερα. (in.gr) Σε συμφωνία για την προμήθεια υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) κατέληξαν η Γερμανία και το Κατάρ, σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργού Ενέργειας του κράτους του Κόλπου. Οι παραδόσεις θα ξεκινήσουν το 2026 και θα διαρκέσουν 15 χρόνια. Έπειτα από διαπραγματεύσεις μηνών, οι οποίες φαινόταν ότι ναυαγούν, ο υπουργός Ενέργειας του Κατάρ Σαάντ Σαρίντα αλ Κααμπί ανακοίνωσε νωρίτερα σήμερα από την Ντόχα ότι ο κρατικός ενεργειακός κολοσσός Qatar Energy έχει συνάψει συμφωνία με τη Γερμανία για την προμήθεια LNG. Το αέριο, το οποίο προέρχεται από τα κοιτάσματα North Field East και North Field South, θα πωληθεί στην αμερικανική εταιρία Conoco Phillips, η οποία κατόπιν θα το παραδώσει στη γερμανική Brunsbüttel. Η πρώτη παράδοση έχει προγραμματιστεί για το 2026 και η συμφωνία έχει διάρκεια τουλάχιστον 15 ετών. Προβλέπει την παράδοση έως και δύο εκατομμυρίων τόνων ετησίως, τα οποία αντιστοιχούν στο 3% των γερμανικών αναγκών σε φυσικό αέριο. Ο κ. Αλ Κααμπί δήλωσε ακόμη ότι η Qatar Energy βρίσκεται σε συνομιλίες και με άλλες γερμανικές εταιρίες. «Έχουμε καλές σχέσεις με τις γερμανικές εταιρίες και με τη γερμανική κυβέρνηση», σημείωσε ο υπουργός. Το Κατάρ είναι ένας από τους μεγαλύτερους εξαγωγείς LNG στον κόσμο, ενώ διαθέτει τα τρίτα μεγαλύτερα κοιτάσματα φυσικού αερίου, μετά τη Ρωσία και το Ιράν, με το οποίο μάλιστα μοιράζεται το μεγαλύτερο κοίτασμα του κόσμου. Οι περισσότερες εξαγωγές αφορούν την Ασία - κυρίως τη Νότια Κορέα, την Ιαπωνία και την Ινδία. Πρόσφατα το Κατάρ υπέγραψε συμφωνία μακροπρόθεσμης συνεργασίας και με την Κίνα, στην οποία θα παραδώσει 108 εκατομμύρια τόνους σε διάστημα 27 ετών. Πρόκειται, όπως είπε ο καταριανός υπουργός Ενέργειας, για τη μεγαλύτερη σύμβαση προμήθειας στην ιστορία της αγοράς LNG. Μέχρι τώρα η Γερμανία, η οποία ολοκλήρωσε ήδη την κατασκευή του πρώτου από τους πέντε τερματικούς σταθμούς LNG, προμηθεύεται LNG από τις ΗΠΑ, μέσω της Ολλανδίας, του Βελγίου και της Γαλλίας. Πηγή: ΑΠΕ- ΜΠΕ Η σύγκρουση για το φυσικό αέριο μεταξύ Γερμανίας και Ινδίας έχει αναβαθμιστεί σε σκληρή πολιτική αντιπαράθεση, όπως αποκαλύπτει το Bloomberg καθώς το Βερολίνο χρωστάει στο Νέο Δελχί μεγάλες ποσότητες φυσικού αερίου. Οι εμπορικές αντιθέσεις μεταξύ Γερμανίας και Ινδίας για την προμήθεια υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) έχουν μετατραπεί σε διπλωματική διαμάχη μεταξύ των δύο χωρών. Σύμφωνα με το πρακτορείο, η ινδική εταιρεία GAIL India Ltd, σύμφωνα με το ισχύον συμβόλαιο, μέχρι το 2041 θα πρέπει να λαμβάνει ετησίως 2,5 εκατομμύρια τόνους LNG από την πρώην θυγατρική της Gazprom, η οποία είναι πλέον υπό γερμανική διαχείριση και ονομάζεται Sefe. Ωστόσο, από τον Μάιο του τρέχοντος έτους, η εταιρεία δεν έχει παραδώσει 17 αποστολές LNG, αφού δεν έχει πλέον τη δυνατότητα να παραλαμβάνει καύσιμα από τη ρωσική χερσόνησο Γιαμάλ! Το δημοσίευμα σημειώνει ότι για την επίλυση του ενεργειακού ζητήματος, η Ινδία και η Γερμανία έχουν εμπλέξει διπλωμάτες. Τα πράγματα όμως για την Γερμανία είναι εξαιρετικά δύσκολα, αφού όπως είναι λογικό η Ινδία δεν συμμετέχει σε κυρώσεις και δεν αναγνωρίζει καμιά ανώτερα βία λόγω των κυρώσεων. Τον Σεπτέμβριο, αναφέρθηκε ότι η Γερμανία θα εθνικοποιήσει τη θυγατρική της Gazprom Sefe. Το που θα βρεθούν όμως οι ποσότητες, είναι αμφίβολο. Αυτό το πρόβλημα φυσικά απασχολεί κυρίως στην Γερμανία, αφού η Ινδία συνεχίζει να έχει απρόσκοπτη ροή φυσικού αερίου από την Ρωσία, σε τέτοιο σημείο που να της επιτρέπει να κάνει η ίδια εξαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου σε ολόκληρο τον κόσμο. Η υποχώρηση του δολαρίου στις διεθνείς αγορές, το ευρωπαϊκό εμπάργκο που αναμένεται να επιβληθεί στο ρωσικό πετρέλαιο, αλλά και οι προσδοκίες για χαλάρωση των περιορισμών λόγω κοροναϊού στην Κίνα, κάτι που θα αυξήσει τη ζήτηση, οδήγησε σε ισχυρή άνοδο την τιμή του πετρελαίου με το αμερικανικό αργό να κλείνει στο υψηλότερο επίπεδο από τις 7 Οκτωβρίου. Ειδικότερα, το αργό τύπου West Texas Intermediate παραδόσεως Δεκεμβρίου ενισχύθηκε κατά 4,44 δολάρια ή 5%, για να διαμορφωθεί η τιμή του στα 92,61 δολάρια το βαρέλι, καταγράφοντας υψηλό περίπου ένα μήνα. Στην εβδομάδα, το WTI πρόσθεσε 5,4% για την εβδομάδα, σύμφωνα με την Dow Jones Market Data. Ανάλογη εικόνα και για το πετρέλαιο τύπου Brent που είδε το συμβόλαιό του παραδόσεως να κερδίζει 3,90 δολάρια ή 4,1% στα 98,57 δολάρια το βαρέλι, πιάνοντας το υψηλότερό του επίπεδο από τις 30 Αυγούστου. Στην εβδομάδα το Brent σημείωσε άνοδο της τάξης του 5,1%. Καταλύτης το δολάριο και η Κίνα «Η ελαφρά αδυναμία του δολαρίου, η επερχόμενη απαγόρευση των πωλήσεων ρωσικού πετρελαίου είναι σίγουρα υποστηρικτικά, καθώς η εστίαση μετατοπίζεται από τους φόβους ύφεσης στα ζητήματα εφοδιασμού», δήλωσε ο αναλυτής της PVM Oil Associates, Tamas Varga. «Ο κύριος καταλύτης, ωστόσο, είναι οι αναφορές ότι η Κίνα μπορεί να χαλαρώσει τους περιορισμούς της για μηδενική Covid, κάτι που θα ήταν όφελος για την οικονομία της και τη ζήτηση πετρελαίου». Η απαγόρευση της ΕΕ για τις εισαγωγές αργού από τη Ρωσία πρόκειται να τεθεί σε ισχύ από τις 5 Δεκεμβρίου. Οι λεπτομέρειες του ανώτατου ορίου τιμών της G7 με στόχο την άμβλυνση των περιορισμών στις ρωσικές ροές εκτός ΕΕ είναι ακόμη υπό συζήτηση. Πολλές «επηρεαζόμενες από την Κίνα αγορές» άρχισαν να κάνουν ράλι από το βράδυ της Πέμπτης προς Παρασκευή, με βάση τις αναφορές για πιθανή «πιο κανονική» επαναλειτουργία της οικονομικής και κοινωνικής δραστηριότητας στη χώρα, επισημαίνει o αναλυτής Κόλιν Σιενζίσκι στο MarketWatch. Τα εμπορεύματα έλαβαν σήμερα περαιτέρω στήριξη από το αδύναμο δολάριο που υποχώρησε μετά την έκθεση για την απασχόληση στις ΗΠΑ, πρόσθεσε ο ίδιος. «Υπάρχουν πολλοί γεωπολιτικοί κίνδυνοι στο τραπέζι που θα πρέπει να διατηρήσουν την πορεία του πετρελαίου σε υψηλά επίπεδα», σημειώνει αναλυτής για να τονίσει πως «αν το δολάριο διολισθήσει και άλλο, η δύναμη του πετρελαίου θα μπορούσε να είναι τεράστια». |
ΑΡΧΕΙΟ
April 2024
Click to set custom HTML
|