Η Μόσχα είναι έτοιμη να ξαναρχίσει τις παραδόσεις φυσικού αερίου στην Ευρώπη μέσω του αγωγού Γιαμάλ, δήλωσε χθες Κυριακή στο πρακτορείο TASS ο αντιπρόεδρος της ρωσικής κυβέρνησης Αλεξάντερ Νόβακ. «Η ευρωπαϊκή αγορά παραμένει στην επικαιρότητα, καθώς οι ελλείψεις σε φυσικό αέριο συνεχίζονται και έχουμε την ευκαιρία να ξαναρχίσουμε τις παραδόσεις», είπε και ανέφερε ειδικότερα τον αγωγό Γιαμάλ του οποίου η λειτουργία «σταμάτησε για πολιτικούς λόγους και παραμένει αχρησιμοποίητος». Η ροή του αγωγού προς τη Δύση είχε αντιστραφεί από τον Δεκέμβριο του 2021, καθώς η Πολωνία απέρριψε την αγορά φυσικού αερίου από τη Ρωσία και κατέφυγε σε αποθέματα που υπήρχαν στη Γερμανία. Ο επίλογος στη σύμβαση μεταξύ Πολωνίας και Ρωσίας γράφτηκε τον Μάιο, αφού νωρίτερα η Βαρσοβία απέρριψε την απαίτηση της Μόσχας να πληρώσει σε ρούβλια. Ο ρωσικός ενεργειακός κολοσσός Gazprom διέκοψε την παροχή, υπογραμμίζοντας ότι δεν ήταν πλέον σε θέση να εξάγει φυσικό αέριο μέσω της Πολωνίας ύστερα από την επιβολή κυρώσεων από τη Μόσχα σε βάρος της εταιρείας που διαχειρίζεται το πολωνικό τμήμα του αγωγού Γιαμάλ. Ο αντιπρόεδρος της ρωσικής κυβέρνησης Αλεξάντερ Νόβακ είπε επίσης ότι η Μόσχα εξετάζει το ενδεχόμενο παραδόσεων μεγαλύτερων ποσοτήτων φυσικού αερίου μέσω Τουρκίας, μετά τη δημιουργία ενεργειακού κόμβου εκεί. Αναφερόμενος στις παραδόσεις υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), ο Νόβακ είπε πως η Μόσχα υπολογίζει ότι προμήθευσε την Ευρώπη με 21 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα (bcm) το 2022. «Φέτος καταφέραμε να αυξήσουμε σημαντικά τις παραδόσεις LNG στην Ευρώπη», ανέφερε και διευκρίνισε πως μέχρι τα τέλη Νοεμβρίου υπολογίζονταν σε 19,4 bcm, ενώ μέχρι την Πρωτοχρονιά εκτιμάται πως θα ανέλθουν σε 21 bcm. Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ-Reuters Γιατί η αμερικάνικη τράπεζα ζητά πλαφόν στη... ζήτηση Η απόφαση της Ευρώπης να επιβάλλει πλαφόν στις τιμές του φυσικού αερίου απειλεί να περιορίσει την προσφορά στην περιοχή και να εντείνει την ενεργειακή κρίση, που ήδη πλήττει ολόκληρη την ήπειρο, αναφέρει το πρακτορείο Bloomberg σε δημοσίευμά του επικαλούμενο μεταξύ άλλων έκθεση της Goldman Sachs. Στο δημοσίευμα τονίζεται ότι τα ευρωπαϊκά έθνη αυτή την εβδομάδα κατέληξαν σε συμφωνία για να βάλουν ανώτατο όριο στις τιμές του φυσικού αερίου, δίνοντας τέλος σε μήνες πολιτικής διαμάχης για το αν θα παρέμβουν στον ενεργειακό τους τομέα. Ωστόσο, ενώ ο μηχανισμός μπορεί να βοηθήσει στην αποφυγή ακραίων διακυμάνσεων των τιμών, μπορεί να αφήσει την περιοχή ευάλωτη σε ανεπαρκείς προμήθειες και ισχυρότερο ανταγωνισμό από την Ασία. Πλαφόν στη ζήτηση Ειδικότερα, οι αναλυτές της Goldman Sachs Group Inc. συμπεριλαμβανομένης της Samantha Dart, σε έκθεσή τους, που δημοσιεύθηκε τη Δευτέρα αναφέρουν ότι ένα ανώτατο όριο τιμών χωρίς σχετικό ανώτατο όριο στη ζήτηση κινδυνεύει να επιδεινώσει το έλλειμμα εφοδιασμού σε φυσικό αέριο της Ευρώπης ενθαρρύνοντας την κατανάλωση. Αυτό θα μπορούσε να περιορίσει την παγκόσμια προσφορά το επόμενο έτος και, στο χειρότερο σενάριο, να αναγκάσει τις κυβερνήσεις να μεριμνήσουν για το φυσικό αέριο. Επιπλέον, το ανώτατο όριο θα καταστήσει πιο δύσκολο για τους εισαγωγείς της περιοχής να αυξήσουν σημαντικά τις προσφορές για να εξασφαλίσουν τον εφοδιασμό με υγροποιημένο φυσικό αέριο. Ο κλάδος έχει προειδοποιήσει ότι τα φορτία LNG θα ευνοήσουν την Ασία εάν οι τιμές εκεί είναι υψηλότερες από τα ανώτατα όρια στην Ευρώπη, καθώς η ζήτηση της Κίνας ενισχύεται με τη χαλάρωση των περιορισμών μετά την πολιτική μηδενικής Covid. LNG Οι εισαγωγείς LNG στην Ευρώπη και την Ασία ανταγωνίζονται για προμήθεια από τους ίδιους εξαγωγείς, όπως οι ΗΠΑ και το Κατάρ. Ένα από τα πλεονεκτήματα του ανώτατου ορίου είναι ότι θα μπορούσε να μειώσει την πιθανότητα αφανών πολέμων προσφορών και αιχμές τιμών για αποστολές spot μεταξύ των δύο περιοχών. Οι ασιατικές τιμές LNG ακολουθούν στενά τις κινήσεις στην Ευρώπη. Το Bloomberg αναφέρει ότι το ευρωπαϊκό μέτρο, το οποίο πρόκειται να τεθεί σε ισχύ τον Φεβρουάριο, θα μπορούσε να αποσυρθεί εάν υπάρξουν «δυσμενείς επιπτώσεις». Και το ανώτατο όριο δεν επεκτείνεται στις εξωχρηματιστηριακές συναλλαγές, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει σε μεγάλη μετατόπιση από τα χρηματιστήρια στην λιγότερο διαφανή αγορά. Το πλαφόν Χθες, μετά από πολύωρες διαβουλεύσεις, το συμβούλιο κατέληξε σε συμφωνία, με την ψήφιση Μηχανισμού διόρθωσης τιμών στις αγορές φυσικού αερίου. Το ανώτατο όριο τιμής ορίστηκε στα 180 ευρώ/MWh και θα ισχύει από 15 Φεβρουαρίου για τον δείκτη τιμών TTF και από 31 Μαρτίου 2023 για όλους τους υπόλοιπους δείκτες, μετά από αξιολόγηση του ESMA και του ACER. Πότε θα επιβάλλεται Ο μηχανισμός θα ενεργοποιείται όταν η τιμή του φυσικού αερίου θα υπερβαίνει τα 180 ευρώ για τρείς συνεχόμενες μέρες. Η διάρκεια ισχύος του Μηχανισμού καθορίζεται στον ένα χρόνο. Σχετικά με την αναστολή του Μηχανισμού διόρθωσης της αγοράς αποφασίστηκε πως, σε περιπτώσεις που η εφαρμογή του σε κάποιο hub οδηγεί σε αρνητικές επιπτώσεις τις χρηματοπιστωτικές αγορές ή τις αγορές φυσικού αερίου, η Επιτροπή μπορεί να εξαιρεί ορισμένα παράγωγα από την εφαρμογή του Μηχανισμού. Ποιοι διαφώνησαν Στη διάρκεια του συμβουλίου, όπως αναφέρουν πληροφορίες, οι συγκρούσεις μεταξύ των χωρών που υποστηρίζουν την επιβολή πλαφόν κι εκείνων που διαφωνούσαν ήταν έντονες. Πηγές αναφέρουν ότι η Γερμανία στη διάρκεια της συνεδρίασης αναζητούσε διαρκώς προσκόμματα για να μπλοκάρει την απόφαση. Ωστόσο, τελικά η Γερμανία υπερψήφισε την πρόταση. (ot.gr) Αιγύπτιοι αξιωματούχοι αρνήθηκαν να επιβεβαιώσουν λεπτομέρειες για το μέγεθος του κοιτάσματος Μεγάλο κοίτασμα φυσικού αερίου στο οικόπεδο Nargis, στην ανατολική Μεσόγειο, ανακάλυψε η Αίγυπτος, όπως δήλωσε ο υπουργός Πετρελαίου Tarek El Molla. Προς το παρόν, κανείς δεν γνωρίζει αν η ανακοίνωση έγινε τυχαία λίγες μόλις ώρες μετά τη μονομερή ανακήρυξη των ορίων της Αιγυπτιακής ΑΟΖ αλλά, όπως ανακοινώθηκε, η αξιολόγηση συνεχίζεται ακόμη για τον προσδιορισμό του μεγέθους του κοιτάσματος. Δημοσιεύματα, ωστόσο, στον τοπικό Τύπο υποστήριξαν πως το κοίτασμα υπολογίζεται στα 3,5 τρισ. κυβικά πόδια αερίου. Το οικόπεδο Νάργκις είναι ένα από τα τέσσερα που έχει αναλάβει να διερευνήσει η αμερικανική Chevron, σε συνεργασία με την αιγυπτιακή Tharva Petroleum. Θυμίζουμε πως η Ιταλική Eni είχα ανακαλύψει το γιγάντιο κοίτασμα φυσικού αερίου Ζορ, στα ανοιχτά των ακτών της χώρας, το 2015. Ενεργειακός κόμβος Αιγύπτιοι αξιωματούχοι αρνήθηκαν να επιβεβαιώσουν λεπτομέρειες για το μέγεθος του κοιτάσματος. Το εύρημα αυτό θα μπορούσε να δώσει ώθηση στις προσπάθειες της Αιγύπτου να γίνει ενεργειακός κόμβος στην ανατολική Μεσόγειο μετά την ανακοίνωση του 2015 για την ανακάλυψη από την Eni του γιγαντιαίου κοιτάσματος φυσικού αερίου Zohr. Το τουρκολιβυκό μνημόνιο Σημειώνεται πως, προ ημερών, η Αίγυπτος προσχώρησε με προεδρικό διάταγμα σε οριοθέτηση των δυτικών ορίων της ΑΟΖ της χώρας με τη Λιβύη, απόφαση που επηρεάζει το παράνομο τουρκολιβυκό μνημόνιο. Σύμφωνα με πληροφορίες, για τις γεωγραφικές συντεταγμένες που ορίζει το διάταγμα του προέδρου Σίσι η γραμμή οριοθέτησης ακολουθεί τη γραμμή της ελληνοαιγυπτιακής συμφωνίας προς βορρά. Μάλιστα, η οριοθέτηση σταματά ακόμη πιο νότια, στη μέση γραμμή μεταξύ Κρήτης και Αιγύπτου, ακυρώνοντας ουσιαστικά τις προβλέψεις του παράνομου τουρκολιβυκού μνημονίου και δίνοντας ένα ακόμη ισχυρό χτύπημα στους ισχυρισμούς της Αγκυρας και της Τρίπολης. Πρακτικά, το διάταγμα Σίσι υπ’ αριθμόν 595/2022 οριοθετεί τα θαλάσσια σύνορα με την Τρίπολη προς δυσμάς, με βάση τη χάραξη μιας ευθείας γραμμής, η οποία νοητά κόβει το τουρκολιβυκό μνημόνιο στη μέση και αγνοεί πλήρως τις απόψεις της Αγκυρας, όπως αυτές αντικατοπτρίζονται σε όλα τα κείμενα που έχουν υπογραφεί με την κυβέρνηση της Τρίπολης. Εφόσον οι πληροφορίες επιβεβαιωθούν και το δυτικό όριο των αιγυπτιακών συνόρων αγγίζει το γεωγραφικό μήκος προς δυσμάς του 25ου μεσημβρινού, τότε η χάραξη είναι σχεδόν πανομοιότυπη με τη συμφωνία Αθήνας – Καΐρου του 2020. Η εξέλιξη εξαναγκάζει ουσιαστικά τη μεταβατική κυβέρνηση της Τρίπολης να συρθεί σε ουσιαστικές διαπραγματεύσεις, καθώς η (σ.σ. μονομερής, όπως έχει κάθε χώρα το δικαίωμα) χάραξη ΑΟΖ από την πλευρά της Αιγύπτου αφήνει ουσιαστικά προς βορράν ένα τριεθνές σημείο Ελλάδας, Αιγύπτου και Λιβύης προκειμένου να καθοριστεί περαιτέρω βάσει βεβαίως των προβλέψεων του Διεθνούς Δικαίου και της UNCLOS και όχι των φαντασιώσεων της Αγκυρας. (in.gr) Η καναδική εταιρεία TC Energy, που εκμεταλλεύεται τον αγωγό μεταφοράς πετρελαίου Keystone ο οποίος συνδέει τον Καναδά με τις ΗΠΑ, επιβεβαίωσε σήμερα ότι ο αγωγός αυτός έκλεισε λόγω διαρροής που παρατηρήθηκε στην Νεμπράσκα. «Κλείσαμε το δίκτυο των αγωγών Keystone και κινητοποιήσαμε το προσωπικό και τον εξοπλισμό μας» λόγω μιας διαρροής πετρελαίου σε ένα ποτάμι, που απέχει περίπου 32 χιλιόμετρα νοτίως της Στιλ Σίτι. Ο συναγερμός σήμανε γύρω στις 8 το βράδυ της 7ης Δεκεμβρίου, όταν παρατηρήθηκε πτώση της πίεσης στο σύστημα, διευκρίνισε η TV Energy. Το τμήμα του αγωγού όπου εντοπίστηκε η διαρροή απομονώθηκε και τοποθετήθηκαν φράγματα για να ελεγχθεί η ρύπανση. Η εταιρεία δεν έχει δώσει ακόμη λεπτομέρειες για το εύρος ή την αιτία της διαρροής αλλά δεσμεύτηκε ότι θα παρουσιάσει περισσότερες πληροφορίες μόλις αυτό καταστεί δυνατό. Η τιμή του αμερικανικού αργού WTI, παράδοσης Ιανουαρίου, κατέγραφε άνοδο 4,04%, στα 74,92 δολάρια, γύρω στις 15.55 (ώρα Ελλάδας). Ο αγωγός Keystone, μήκους σχεδόν 3.500 χιλιομέτρων, μεταφέρει πετρέλαιο από την Αλμπέρτα του δυτικού Καναδά σε διάφορους προορισμούς στις ΗΠΑ, μεταξύ των οποίων είναι και ο τερματικός σταθμό του Κάσινγκ, στην Οκλαχόμα, όπου αποθηκεύεται το WTI, σε τεράστιες δεξαμενές. Το αμφιλεγόμενο σχέδιο επέκτασης του αγωγού, το αποκαλούμενο Keystone XL, απορρίφθηκε τον Ιούνιο του 2021 από τον Αμερικανό πρόεδρο Τζο Μπάιντεν και εγκαταλείφθηκε στη συνέχεια από την TC Energy. Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ Σύμφωνα με δημοσίευμα των Financial Times, τέσσερα στελέχη της πετρελαϊκής βιομηχανίας ανέφεραν ότι η Τουρκία είχε ζητήσει νέα απόδειξη πλήρους ασφαλιστικής κάλυψης για κάθε σκάφος που πλέει στα στενά της υπό το φως των μέτρων Μποτιλιάρισμα στα ανοικτά των ακτών της Τουρκίας έχουν προκαλέσει τα τάνκερ την πρώτη ημέρα του ανώτατου ορίου τιμών στο ρωσικό πετρέλαιο που επιβλήθηκε από τη Δύση, με την Τουρκία να ζητά απόδειξη ασφάλισης για όλα τα πλοία, όπως μεταδίδουν οι Financial Times. Περίπου 19 δεξαμενόπλοια αργού πετρελαίου περίμεναν να διασχίσουν τα τουρκικά ύδατα τη Δευτέρα, αναφέρει το δημοσίευμα, επικαλούμενο μεσίτες πλοίων, εμπόρους πετρελαίου, αλλά και υπηρεσίες δορυφορικής παρακολούθησης. Το ανώτατο όριο τιμής στα 60 δολ. το βαρέλι που επέβαλε η G7, η Αυστραλία και τα 27 κράτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το ρωσικό θαλάσσιο αργό πετρέλαιο τέθηκε σε ισχύ αυτή την εβδομάδα. Πρόκειται για το τελευταίο μέτρο της Δύσης απέναντι στη Μόσχας για την εισβολή της στην Ουκρανία. Η συμφωνία επιτρέπει τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου σε τρίτες χώρες με τη χρήση πλοίων από τα κράτη μέλη της G7 και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ασφαλιστικών εταιρειών και πιστωτικών ιδρυμάτων μόνο εάν το φορτίο αγοράζεται στο όριο ή κάτω από το ανώτατο όριο. Η Ρωσία υποστήριξε ότι το ανώτατο όριο θα αποσταθεροποιήσει τις παγκόσμιες αγορές ενέργειας, χωρίς να επηρεάσει την ικανότητά της να συνεχίσει αυτό που αποκαλεί «ειδική στρατιωτική επιχείρηση» στην Ουκρανία. Η Τουρκία ζητά νέα απόδειξη Σύμφωνα με δημοσίευμα των Financial Times, τέσσερα στελέχη της πετρελαϊκής βιομηχανίας ανέφεραν ότι η Τουρκία είχε ζητήσει νέα απόδειξη πλήρους ασφαλιστικής κάλυψης για κάθε σκάφος που πλέει στα στενά της υπό το φως των μέτρων. Τα σκάφη είχαν αγκυροβολήσει κοντά στο Βόσπορο και τα Δαρδανέλια, τα δύο στενά που συνδέουν τα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας της Ρωσίας με τις διεθνείς αγορές. Το πρώτο δεξαμενόπλοιο έφτασε στις 29 Νοεμβρίου και από τότε είναι σε αναμονή, ανέφερε ένας μεσίτης πλοίων που ζήτησε να μην κατονομαστεί. Άμεση ήταν η απάντηση του Κρεμλίνου για το πλαφόν που επέβαλε η Δύση στο ρωσικό πετρέλαιο. Οι εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου στην Ευρωπαϊκή Ένωση απαγορεύονται από σήμερα —με εξαιρέσεις—, καθώς το εμπάργκο που συμφωνήθηκε τον Ιούνιο τέθηκε πλέον σε ισχύ. Άμεση ήταν η ρωσική απάντηση από το Κρεμλίνο, το οποίο προειδοποίησε για αποσταθεροποίηση της παγκόσμιας αγοράς ενέργειας. Η ρωσική οικονομία «έχει όλες τις απαραίτητες δυνατότητες» για να χρηματοδοτήσει τη στρατιωτική επίθεση, δήλωσε σε δημοσιογράφους ο εκπρόσωπος του Κρεμλίνου Ντμίτρι Πεσκόφ. «Τα μέτρα αυτού του είδους δεν θα έχουν αντίκτυπο» στην επέμβαση στην Ουκρανία, επέμεινε. Ρωσικό πετρέλαιο: Ποιος ο στόχος των κυρώσεων «Αντιθέτως τα μέτρα αυτά θα έχουν αναμφίβολα αντίκτυπο στη σταθερότητα της παγκόσμιας αγοράς ενέργειας (…) Είναι ένα βήμα προς την αποσταθεροποίησή της», συνέχισε ο Πεσκόφ, προσθέτοντας ότι η Μόσχα «ετοιμάζει» αντίμετρα. Η ΕΕ, οι χώρες της G7 και η Αυστραλία συμφώνησαν να θέσουν πλαφόν στην τιμή του ρωσικού πετρελαίου, ένα μέτρο που τίθεται σε ισχύ από σήμερα. Ο στόχος αυτής της νέας κύρωσης, που επιβάλλεται στη Ρωσία, είναι να της στερήσουν ένα μέρος των τεράστιων εσόδων που έχει από την πώληση των υδρογονανθράκων της και έτσι να μειώσουν την ικανότητά της να χρηματοδοτεί τον πόλεμό της στην Ουκρανία. Ρωσικό πετρέλαιο: Η προειδοποίηση του Κρεμλίνου Το Κρεμλίνο είχε ήδη προειδοποιήσει ότι δεν θα παραδίδει πετρέλαιο στις χώρες που θα υιοθετούσαν τον μηχανισμό της επιβολής πλαφόν, θέση που επαναδιατύπωσε χθες, Κυριακή, ο αντιπρόεδρος της ρωσικής κυβέρνησης που είναι αρμόδιος για θέματα Ενέργειας Αλεξάντρ Νόβακ. Τα ρωσικά πρακτορεία ειδήσεων, που επικαλέστηκαν τις δηλώσεις του, μετέδωσαν ότι σημείωσε επίσης πως η Ρωσία εργάζεται «πάνω σε μηχανισμούς για να απαγορεύσει την χρήση του εργαλείου της επιβολής πλαφόν, ασχέτως του επιπέδου στο οποίο ορίζεται αυτό». «Παρέμβαση αυτού του είδους μπορεί μόνον να προκαλέσει μεγαλύτερη αποσταθεροποίηση της αγοράς και έλλειψη ενεργειακών πόρων», τόνισε ο Νόβακ. Η τιμή του βαρελιού αργού Ουραλίων κυμαινόταν αυτήν την ώρα γύρω στα 65 δολάρια, ήτοι μόλις και μετά βίας πάνω από το πλαφόν των 60 δολαρίων. (in.gr) Ως «πείραμα με καλές πιθανότητες επιτυχίας» περιγράφει ο επικεφαλής του Γερμανικού Ινστιτούτου Οικονομίας (DIW) Μαρσέλ Φράτσερ την επιβολή ανώτατου ορίου για την τιμή του ρωσικού πετρελαίου. «Η τιμή του πετρελαίου έχει πέσει τους τελευταίους μήνες και δεν έχει αυξηθεί αισθητά παρά την απειλή» της Μόσχας ότι δεν θα δεχθεί το πλαφόν των 60 ευρώ/βαρέλι, επισημαίνει ο κ. Φράτσερ σε συνέντευξή του στο πρακτορείο Reuters και εκτιμά ότι το όριο θα αποδειχθεί επιτυχημένο εργαλείο για τη σταθεροποίηση των διεθνών τιμών. Οι ναυτιλιακές εταιρίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης επιτρέπεται να μεταφέρουν ρωσικό αργό πετρέλαιο μόνο εφόσον πωλείται μέχρι την ανώτατη τιμή. Το ίδιο ισχύει για τους ασφαλιστές και αντασφαλιστές των πλοίων. Με τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρίες του κόσμου να εδρεύουν στις μεγάλες ανεπτυγμένες χώρες, εξηγεί ο κ. Φράτσερ, το ανώτατο όριο τιμών θα μπορούσε στην πραγματικότητα να εμποδίσει τη Ρωσία να πουλήσει το πετρέλαιό της σε υψηλότερη τιμή. Το σημαντικό ερώτημα τώρα, σύμφωνα με τον ίδιο, είναι εάν πρέπει να επιβληθεί αντίστοιχο πλαφόν και για την τιμή του φυσικού αερίου, κάτι για το οποίο δέχεται έντονες πιέσεις το Βερολίνο. Πηγή: ΑΠΕ - ΜΠΕ Η Ιαπωνία επέβαλε από σήμερα ανώτατο όριο τιμής στο ρωσικό αργό πετρέλαιο, εξαιρώντας ωστόσο αυτό που εισάγεται από τις εγκαταστάσεις Σαχαλίν-2, αναφέρει η ιαπωνική κυβέρνηση σε ανακοίνωσή της. Η απόφαση αυτή έπεται συμφωνίας της Ομάδας των Επτά (G7) πιο ανεπτυγμένων βιομηχανικών χωρών στον κόσμο και της Αυστραλίας την Παρασκευή να τεθεί πλαφόν στο ρωσικό αργό στα 60 δολάρια το βαρέλι, στην πιο πρόσφατη κίνηση που γίνεται για την επιβολή κυρώσεων στη Μόσχα για τον πόλεμό της στην Ουκρανία. Η εξαίρεση του αργού από τις πετρελαϊκές εγκαταστάσεις Σαχαλίν-2 στην ρωσική Άπω Ανατολή, στις οποίες ιαπωνικοί ενεργειακοί φορείς διακρατούν μετοχές μετά την αποχώρηση της Shell, αποφασίστηκε "υπό το πρίσμα της ενεργειακής ασφάλειας της Ιαπωνίας", διευκρινίζει η ιαπωνική κυβέρνηση στην ανακοίνωσή της. Περαιτέρω μέτρα στα ρωσικά πετρελαϊκά προϊόντα, τα οποία έχει οριστεί ότι θα αρχίσουν να εφαρμόζονται στις 5 Φεβρουαρίου του 2023, θα ανακοινωθούν σε μεταγενέστερη ημερομηνία, καταλήγει η ιαπωνική κυβέρνηση στην ανακοίνωσή της. Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ Ξεκίνησε σήμερα η αυτοκτονική ενέργεια της Δύσης για επιβολή πλαφόν στο ρωσικό πετρέλαιο, οριοθετώντας μία ανώτατη τιμή αγοράς στα 60 δολάρια το βαρέλι κάτι που θα επιφέρει μεγάλες αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων ενώ η Ρωσία έχει ήδη εναλλακτικές αγορές για να διαθέσει τον «μαύρο χρυσό» της όπως επίσης και εναλλακτικούς μεταφορείς και εναλλακτικές ασφαλιστικές εταιρείες. Ας απαντήσουμε όμως στο μεγάλο ερώτημα που όλοι έχουν απορία: Μπορεί η Ρωσία να μεταφέρει το πετρέλαιό της στις χώρες που θέλει και η μεταφορά αυτή να μην μπορεί να διακοπεί από τους Δυτικούς; H απάντηση δεν θα αρέσει καθόλου σε Ουάσινγκτον και Βρυξέλλες αλλά ναι, μπορεί και το γνωρίζουν και οι ίδιες (το γιατί κάνουν πως δεν το ξέρουν είναι μία άλλη ιστορία). Σύμφωνα με τη γερμανική οικονομική επιθεώρηση Handelsblatt, που επικαλείται στοιχεία του Institute of International Finance, το 50% του ρωσικού πετρελαίου που εξάγεται δια θαλάσσης μεταφέρεται από τάνκερ που ανήκουν σε Έλληνες εφοπλιστές (κάτι που επί του παρόντος δεν θεωρείται παράνομο και δεν αντιβαίνει στο ισχύον καθεστώς κυρώσεων). Οι μεγάλες εφοπλιστικές εταιρείες MSC, Maersk, Hapag Lloyd, CMA CGM έχουν αποσυρθεί εδώ και πολλούς μήνες από τη Ρωσία ή τουλάχιστον αυτό ισχυρίζονται οι ίδιες, διευκρινίζοντας ότι μεταφέρουν μόνο τρόφιμα και είδη πρώτης ανάγκης. Το 97% των σημερινών μεταφορών ρωσικού πετρελαίου ασφαλίζεται στη Μ.Βρετανία, τη Νορβηγία και τη Σουηδία. Με την επιβολή του εμπάργκο στις 5 Δεκεμβρίου θα εκλείψει αυτή η δυνατότητα. Ωστόσο, προβλέπεται μεταβατική περίοδος έξι μηνών, ενώ η Ρωσία έχει, την εναλλακτική λύση να αναζητήσει ασφαλιστική κάλυψη από ασιατικές εταιρείες. Ήδη από τον Μάρτιο η Ρωσία εξάγει όλο και περισσότερο πετρέλαιο στην Ινδία, με τα ελληνικά τάνκερ να έχουν αναλάβει το 75% των μεταφορών, όπως επισημαίνει η Handelsblatt, επικαλούμενη στοιχεία του Centre for Research on Energy and Clean Air (Crea) στο Ελσίνκι. Υπάρχει όμως και η λύση της Κίνας. Αναλυτές της M.M.Warburg αναφέρουν στην ARD ότι «η Κίνα διαθέτει σήμερα τον δεύτερο μεγαλύτερο εμπορικό στόλο στον κόσμο και θα μπορούσε να ασφαλίσει μόνη της τα πλοία της. Αλλά και η Ινδία θα μπορούσε να ασφαλίσει δικά της τάνκερ μέσω κινεζικών ή ρωσικών αντασφαλιστικών εταιρειών». Εμείς θα θέσουμε το απλό ερώτημα: Γιατί Ινδία και Κίνα να αφήσουν αυτή την ευκαιρία ανεκμετάλλευτη και να μην έχουν πρόσβαση σε άφθονο ρωσικό πετρέλαιο άριστης ποιότητας σε καλές τιμές και ταυτόχρονα να γίνουν τόσο ανταγωνιστικές οικονομίες τους που να ρημάξουν τις δυτικές; Όπως ήδη ξέρουμε, το μέτρο αφορά στο εμπάργκο στις θαλάσσιες μεταφορές εισαγόμενου, ρωσικού πετρελαίου στην ΕΕ, αλλά και στην θέσπιση ανώτατου ορίου τιμής στο ρωσικό πετρέλαιο από την ΕΕ, τους G7 και την Αυστραλία. Στην παραπάνω, ευρωπαϊκή απόφαση δεν συμπεριλαμβάνεται επί της αρχής η Ουγγαρία, η Σλοβακία και η Τσεχία, τρία κράτη μέλη με υψηλό βαθμό εξάρτησης από το αργό της Ρωσίας και τα οποία βλέποντας την πιθανότητα οικονομικής τους «εξαέρωσης» και χρησιμοποιώντας τους κανόνες της Λογικής, φρόντισαν να μην μετέχουν σε αυτή την παράνοια. Οι αποφάσεις της G7 πάρθηκα με το σκεπτικό να μειωθούν τα έσοδα της Ρωσίας από τις εξαγωγές ενέργειας στην παγκόσμια αγορά, ιδίως σε χώρες όπως η Κίνα ή η Ινδία, κάτι που εν τέλει δεν μπορεί να γίνε αλλά μάλλον θα προκαλέσουν το αντίθετο αποτέλεσμα. Κίνα και Ινδία θα συνεχίσουν να αγοράζουν άφθονο ρωσικό πετρέλαιο και μάλιστα σε προνομιακές τιμές, κάτι που θα καταστήσει τις οικονομίες τους ανταγωνιστικές σε σχέση με αυτών της Δύσης. Πεκίνο και Νέο Δελχί θα διαθέτουν άφθονη ενέργεια ενώ οι χώρες της Δύσης θα έχουν πρόβλημα ακόμα και στο να ανάψουν τις λάμπες. Αν το ρωσικό αργό μεταφέρεται ή ασφαλίζεται ή χρηματοδοτείται ή οι μεταφορείς λαμβάνουν τεχνική υποστήριξη και υπηρεσίες από δυτικές εταιρίες, απαγορεύεται να πωλείται πάνω από τα 60 δολάρια το βαρέλι. Το όριο αυτό θα επανεξετάζεται ανά δύο μήνες, σύμφωνα με ανακοίνωση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, με βάση τις τιμές αναφοράς του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (ΔΟΕ). Η Ουκρανία καλούσε το όριο αυτό να κατέβει ακόμη χαμηλότερα, να φθάσει στα 30 δολάρια το βαρέλι! Όμως η Δύση ανησυχούσε για το ενδεχόμενο η Ρωσία να αποσύρει από την αγορά τις ποσότητες που διαθέτει, προκαλώντας ελλείψεις και κατακόρυφη άνοδο των τιμών διεθνώς. Πιο ρεαλιστικό απέναντι στην επιτυχία του μέτρου εμφανίζεται και το πρώτο κανάλι της Γερμανίας (ARD), καθώς «παραμένει άδηλο, εάν το εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο θα έχει το επιθυμητό αποτέλεσμα», όπως παρατήρησε, σύμφωνα με τη Deutsche Welle. Ωστόσο, αναλυτές της Commerzbank επισημαίνουν στην ARD ότι «το εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο σε συνδυασμό με την περιορισμένη προσφορά, που επιμένει να διατηρεί σε χαμηλά επίπεδα η ομάδα OPEC+ , μάλλον θα προκαλέσουν νέο άλμα στην αγορά πετρελαίου». Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (ΙΕΑ) εκτιμά ότι, από τη στιγμή που θα τεθεί σε ισχύ το ευρωπαϊκό εμπάργκο, η ΕΕ θα πρέπει να βρει άλλους προμηθευτές για να αναπληρώσει περίπου ένα εκατομμύριο βαρέλια αργού πετρελαίου ημερησίως. Κατά συνέπεια, αναφέρουν οι αναλυτές της Commerzbank, «αναμένουμε άνοδο του brent στα 95 δολάρια το βαρέλι για τις επόμενες εβδομάδες». Για το πετρέλαιο θέρμανσης κρίσιμη ημερομηνία δεν θεωρείται η 5η Δεκεμβρίου, αλλά η 23η Φεβρουαρίου 2023, οπότε τίθεται σε ισχύ το εμπάργκο για τα υπόλοιπα προϊόντα πετρελαίου. H Ρωσία φυσικά και θα χρησιμοποιήσει τον ΟΠΕΚ+, για να πετύχει νίκη επί της Δύσης. Την ίδια ώρα, μεγάλες ευρωπαϊκές χώρες βρίσκονται αντιμέτωπες με τις εκρηκτικές αυξήσεις στην τιμή του ηλεκτρικού και ακόμη χειρότερα με τις διακοπές -αν και προγραμματισμένες – στην ηλεκτροδότηση, με αποτέλεσμα το 2023 να βρει την Ευρώπη όχι μόνο χωρίς το ρωσικό αέριο και πετρέλαιο, αλλά και στο σκοτάδι. Περιγράφοντας πως η ΕΕ έκοψε κατά 80% έκοψε το φυσικό αέριο από τη Ρωσία, η Πρόεδρος της Κομισιόν, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν δήλωσε χθες πως «είμαστε ασφαλείς για τον χειμώνα» σε ομιλία της στο Κολέγιο της Ευρώπης στην Μπρυζ (όπου μάλλον δεν την πίστεψε κανείς που ξέρει ακόμα να χρησιμοποιεί το μυαλό του) σημειώνοντας, ωστόσο, ότι «ο παγκόσμιος ενεργειακός εφοδιασμός είναι περιορισμένος λόγω του επιθετικού πολέμου της Ρωσίας». Στην ίδια κατεύθυνση, «αυτούς τους οχτώ μήνες, όχι μόνο δεν υπήρξαν διακοπές ρεύματος στην Ευρώπη, αλλά καταφέραμε επίσης να γεμίσουμε τις αποθήκες αερίου μας κατά περίπου 96%. Είμαστε ασφαλείς για τον χειμώνα. Αλλά αυτό έχει το κόστος των υψηλότερων τιμών της ενέργειας» παραδέχτηκε η Πρόεδρος της Κομισιόν. Εν ολίγοις το ευρωπαϊκό αφήγημα στηρίζεται σε μία λογική άνευ ουσίας του τύπου «έχουμε φυσικό αέριο αλλά το πληρώσαμε τόσο ακριβά (στους Αμερικανούς που κερδίζουν τα πάντα) που το ρεύμα που θα χρησιμοποιήσετε θα το πληρώσετε χρυσό». Ήδη, το τελευταίο χρονικό διάστημα οι λογαριασμοί που φτάνουν στα γερμανικά νοικοκυριά καταγράφουν αυξήσεις ακόμη και έως 130%, ενώ μεσοσταθμικά η άνοδος των τιμών ανέρχεται σε ποσοστό άνω του 60% και «αφορά περίπου 7,3 εκατομμύρια νοικοκυριά», όπως αναφέρει η ιστοσελίδα Check24, μολονότι το ποσοστό διαφέρει από κρατίδιο σε κρατίδιο. Μπροστά στην «έκρηξη» των λογαριασμών του ηλεκτρικού, η γερμανική κυβέρνηση προχωρά στη θέσπιση πλαφόν για την τιμή του ρεύματος, δηλαδή για τα νοικοκυριά και τις μικρές επιχειρήσεις προβλέπει μια τιμή το πολύ 40 λεπτά ανά κιλοβατώρα μέχρι το 80% της κατανάλωσης ρεύματος της περασμένης χρονιάς. Το πλαφόν τίθεται σε εφαρμογή το Μάρτιο του 2023, θα έχει ωστόσο αναδρομική ισχύ για τον Ιανουάριο και Φεβρουάριο. Πλαφόν και επιδόματα παντού, ποτέ στην Ιστορία η ΕΕ δεν έμοιαζε τόσο πολύ με… Σοβιετική Ένωση. Ποιος θα το περίμενε ότι ο υπαρκτός Σοσιαλισμός θα επέστρεφε στην Δύση! Αντίθετα με το Βερολίνο που προχωρά προς την καρδιά του χειμώνα με πλαφόν, τη λύση των ωριαίων διακοπών ρεύματος φαίνεται πως επεξεργάζεται σε τελικό στάδιο η γαλλική κυβέρνηση, με αποδέκτες του μέτρου περίπου 6 εκατομμύρια κατοίκους, ακόμα και σχολεία. Υπό το σύνθημα «όχι στον πανικό» ο Γάλλος Πρόεδρος, Εμανουέλ προσπάθησε να καθησυχάσει τους Γάλλους για τις πιθανές διακοπές ρεύματος, για τις οποίες προετοιμάζεται ενεργά η γαλλική ΔΕΗ, EDF. Όλα τα παραπάνω φαντάζουν ως εξαιρετικά πιθανά, δεδομένου ότι η Ρωσία όχι μόνο απέρριψε το μέτρο του πλαφόν, λέγοντας πως «δεν θα πουλάμε σε τιμή που ορίζει η Δύση», αλλά προσανατολίζεται στη λύση της μείωσης των διαθέσιμων αποθεμάτων, με την σύμφωνη γνώμη του ΟΠΕΚ+. Ο τελευταίος συνεδρίασε μέσα στο Σαββατοκύριακο, για να επιβεβαιώσει εκ νέου την ισχύ της απόφασης που είχε λάβει τον περασμένο Οκτώβριο για μείωση της παραγόμενης ποσότητας κατά 2 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως. Το «ψαλίδι» στα διαθέσιμα αποθέματα, με το οποίο προσανατολίζεται να αντιδράσει και η Μόσχα, ακολουθώντας σκληρή στάση στο εξής απέναντι στο δυτικό πλαφόν, όπως περιέγραψε χθες ο αναπληρωτής Πρωθυπουργός της χώρας, Αλεξάντερ Νόβακ, βρίσκει ακροατές σε χώρες μέλη του ΟΠΕΚ+, τα οποία θεωρούν πως σε περίπτωση που η Μόσχα ηττηθεί, τους περιμένει αντίστοιχη τύχη για προϊόντα ή υπηρεσίες από το ενιαίο μέτωπο της Δύσης. Αυτό είναι λογικό να το περιμένουν, στις αραβικές χώρες δεν είναι χαζοί, ξέρουν πως σκέφτονται οι Δυτικοί μόλις σκεφτούν πως μπορούν να έχουν το πάνω χέρι. «Θα πουλήσουμε πετρέλαιο και πετρελαϊκά προϊόντα μόνο σε εκείνες της χώρες που θα εργαστούν μαζί μας βάσει όρων αγοράς, ακόμη κι αν αναγκαστούμε να μειώσουμε λίγο την παραγωγή», ξεκαθάρισε προς πάσα κατεύθυνση ο Αλεξάντερ Νόβακ και επισήμανε -όχι τυχαία- το γεγονός ότι το δυτικό πλαφόν θα μπορούσε να προκαλέσει αναταραχή στις αγορές προϊόντων και να επηρεάσει και άλλες χώρες, εκτός από τη Ρωσία και κυρίως την εφοδιαστική αλυσίδα, προκαλώντας νέους φόβους στην Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη. Μάλιστα, πληροφορίες που επικαλείται το Reuters θέλουν τη ρωσική πλευρά να ετοιμάζει ένα διάταγμα, βάσει του οποίου θα απαγορεύονται στις ρωσικές εταιρείες και τους εμπόρους να αλληλοεπιδρούν με χώρες και εταιρείες που αποδέχονται το πλαφόν. Ο αντιπρόεδρος του Συμβουλίου Ασφαλείας και πρώην Πρόεδρος και πρωθυπουργός της Ρωσίας Ντμίτρι Μεντβέντεφ σχολίασε καυστικά την απόφαση της Δύσης να επιβάλει ανώτατο όριο στις τιμές του ρωσικού πετρελαίου στα 60 δολάρια το βαρέλι, αναρτώντας στο κανάλι του στο Telegram την πασίγνωστη φωτογραφία του παγωμένου Τζακ Νίκολσον στο αριστούργημα του Στάνλεϊ Κιούμπρικ (και διάσημο βιβλίο του Στέφεν Κινγκ) «The Shining». «Επιτέλους, πήραμε μια απόφαση για το ανώτατο όριο τιμής για το ρωσικό πετρέλαιο…» γράφει η επιγραφή στην εικόνα και όπως λένε και οι Κινέζοι «μία εικόνα, χίλιες λέξεις». |
ΑΡΧΕΙΟ
April 2024
Click to set custom HTML
|