Το πρώτο πράγμα που πρέπει να θυμόμαστε για τις τοπικές εκλογές που έγιναν στην Τουρκία στις 31 Μαρτίου, είναι ότι είναι οι πρώτες που εντάσσονται σε ένα θεσμικό πλαίσιο που περιορίζει τη δυνατότητά τους να είναι δείκτες των συνολικών πολιτικών εξελίξεων. Αυτό προκύπτει από την τελευταία αναθεώρηση του τουρκικού Συντάγματος, όπως αυτή εγκρίθηκε στο δημοψήφισμα του 2017, στην επαύριον του πραξικοπήματος του 2016. Όπως είχε υπογραμμιστεί πολλές φορές τότε, η βασική τομή του δημοψηφίσματος ήταν ότι αναβάθμισε σε πολύ μεγάλο βαθμό τις αρμοδιότητες του προέδρου της δημοκρατίας, διαμορφώνοντας ουσιαστικά ένα προεδροκεντρικό σύστημα, εξ ου και η συχνή χρήση του παραλληλισμού με «σουλτάνο».
Πληγωμένη «πρωτιά» για το AKP Η παραπάνω διαπίστωση σε κανένα βαθμό δεν μειώνει την πολιτική βαρύτητα των δημοτικών εκλογών ως ένδειξη συνολικότερων τάσεων μέσα στην τουρκική κοινωνία. Το κυβερνών AKP κόμμα υποστηρίζει ότι πέτυχε τους στόχους αφού κατάφερε σε επίπεδο κομματικών ψήφων να φτάσει το 44,32%, ενώ εάν προσθέσουμε και το 7,31% του Κόμματος Εθνικιστικής Δράσης MHP), τότε ο τωρινός κυβερνητικός συνασπισμός διατηρεί μια καθαρή πρώτη θέση με 51,63%. Ωστόσο, την ίδια στιγμή το Ρεπουμπλικανικό Λαϊκό Κόμμα (CHP), είχε μια σημαντική άνοδο, αφού φτάνει το 30,1% ενώ μαζί με το 7,45% του «Καλού Κόμματος» (Iyi Parti) της Μεράλ Ακσενέρ, ο συνασπισμός του φτάνει το 37,55%. Τα δύσκολα έρχονται τώρα Τυπικά, η Τουρκία δεν έχει άλλες εκλογές μέχρι το 2023 και οι τελευταίες εκλογές ολοκληρώνουν έναν εκλογικό κύκλο που περιλάμβανε τις διπλές βουλευτικές εκλογές του 2015, το δημοψήφισμα για το νέο σύνταγμα το 2017, μετά το δημοψήφισμα του 2016, και τις προεδρικές και βουλευτικές εκλογές του 2018. Όμως, αυτό δεν ακυρώνει και τις μεγάλες προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει ο Ερντογάν το επόμενο διάστημα. Η πρώτη αφορά την ίδια την οικονομία. Εδώ ο Ερντογάν καλείται να λύσει μια δύσκολη εξίσωση. Από τη μια, δεν μπορεί να καταφύγει στη λύση του ΔΝΤ, γιατί θα ήταν ως να αναιρεί την ιστορία του, εφόσον ένα από τα πρώτα πολιτικά του επιτεύγματα ήταν ότι πέτυχε τη γρήγορα έξοδο της Τουρκίας από τα προγράμματα του ΔΝΤ. Από την άλλη, χωρίς μια περιοριστική πολιτική, που ουσιαστικά θα θυμίζει ακριβώς τα προγράμματα του ΔΝΤ, δεν μπορούν να αντιστραφούν οι σημερινές τάσεις και κυρίως να ανακάμψει η τουρκική λίρα και να ανακοπεί το σημερινό πληθωριστικό σπιράλ. Η δεύτερη πρόκληση αφορά την εξωτερική πολιτική και την εμπλοκή στη συριακή κρίση. Εδώ η πρόκληση είναι διπλή. Από τη μια η Τουρκία καλείται να ορίσει μια νέα ισορροπία με τις ΗΠΑ, καθώς είναι σαφές ότι ανεξαρτήτως ρητορικής ο Ερντογάν δεν επιδιώκει μια πλήρη ρήξη, χωρίς αυτό να είναι εύκολο. Για παράδειγμα είναι πολύ δύσκολο για την τουρκική κυβέρνηση να κάνει πίσω από την αγορά των ρωσικών συστοιχιών S-400, παρότι είναι σαφές ότι οι ΗΠΑ δείχνουν διατεθειμένες να ακυρώσουν το σχέδιο για τα F-35 όσο η Τουρκία επιμένει στην προμήθεια του ρωσικού οπλικού συστήματος. Από την άλλη, η Τουρκία έχει μπροστά της την προοπτική στρατιωτικής επέμβασης στη Συρία, για να μπορέσει να ανασχέσει τους Κούρδους της Συρίας, με όλες τις δυσκολίες που αυτό έχει, την ώρα που ακόμη δεν έχει ξεκαθαρίσει πώς θα διαχειριστεί την κατάσταση στην Ιντλίμπ, ενώ διαρκής είναι η υπενθύμιση από Ρωσία και Ιράν για την ανάγκη σεβασμού και διατήρησης της ακεραιότητας της Συρίας. Η τρίτη πρόκληση αφορά την ίδια την προοπτική της πολιτικής συγκρότησης της Τουρκίας. Παρότι ο Ερντογάν εκμεταλλεύτηκε τη συγκυρία μετά το πραξικόπημα για να εμπεδώσει ένα αυταρχικό κλίμα, τόσο απέναντι στην αντιπολίτευση όσο και απέναντι στο κουρδικό στοιχείο, είναι σαφές ότι η διατήρηση ενός τέτοιου «καθεστώτος ανάγκης» και αντιδράσεις προκαλεί και δεν ανακόπτει ένα αίτημα μεγαλύτερου εκδημοκρατισμού που με κάθε ευκαιρία βγαίνει στο προσκήνιο, συμπεριλαμβανομένων των τοπικών εκλογών.
0 Comments
Leave a Reply. |
Archives
May 2024
CategoriesClick to set custom HTML
Click to set custom HTML
|