ΤΗΣ ΜΑΡΙΑΣ ΧΑΤΖΗΛΟΪΖΟΥ Η ένταξη των προσφύγων στην κοινωνία της Κύπρου, και σε άλλες χώρες της Ε.Ε., χαρακτηρίστηκε ως «ο πιο αδύναμος κρίκος του εθνικού συστήματος ασύλου» από τον Επικεφαλής της Αντιπροσωπείας της Υπάτης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες στην Κύπρο. Ο Damtew Dessalegne, στη συνέντευξη που παραχώρησε στη «Μ», μίλησε για τη σύσταση Ομάδας Εργασίας για την Ένταξη με στόχο τη διαμόρφωση συγκεκριμένων προτάσεων για σχεδιασμό και εφαρμογή εθνικού σχεδίου δράσης για την ένταξη αιτητών ασύλου στην κυπριακή κοινωνία, μέχρι τον Ιούνιο του 2017. Ανάμεσα σε άλλα, χαρακτήρισε τη διάσωση των αιτητών ασύλου που έφτασαν μέχρι στιγμής στο νησί μας ως αποτελεσματική, αλλά θέματα όπως οι συνθήκες διαβίωσης, η ασφάλεια και η υγεία όσων διαμένουν στο Κέντρο Υποδοχής Αιτητών Ασύλου στην Κοφίνου χρήζουν καλύτερης διαχείρισης από την πολιτεία.
Καίριο ζήτημα είναι και η προστασία των ασυνόδευτων παιδιών που φτάνουν στην Κύπρο. Σύμφωνα με τον κ. Dessallegne, η διασφάλιση της πρόσβασης τους σε ποιοτική εκπαίδευση, ο εντοπισμός και η επανένωση με την οικογένειά τους είναι άκρως απαραίτητα. Όσο αφορά την αντιμετώπιση του προσφυγικού προβλήματος σε ευρωπαϊκό επίπεδο, όπως είπε ο κ. Dessalegne, τα κράτη μέλη της Ε.Ε. πρέπει να αναμορφώσουν την παγκόσμια στάση τους απέναντι στους πρόσφυγες, μέσω στοχευμένης υποστήριξης στις χώρες προέλευσης, ασύλου και διέλευσης προσφύγων. Πόσοι από τους Σύρους που κατέφθασαν στην Κύπρο και αιτήθηκαν ασύλου, εγκρίθηκαν ως πρόσφυγες, και ποιοι άλλοι αιτούνται ασύλου στην Κύπρο; Από την έναρξη της Συριακής σύρραξης τον Μάρτιο/Απρίλιο του 2011 μέχρι τον Οκτώβριο του 2016 (τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία από τις αρχές), περίπου 5, 000 Σύριοι έχουν υποβάλει αίτηση για άσυλο στην Κύπρο. Σε 105 έχει χορηγηθεί το καθεστώς του πρόσφυγα και σε 3,765 καθεστώς συμπληρωματικής προστασίας, αυτό που είναι γνωστό στην ΕΕ ως καθεστώς επικουρικής προστασίας και το οποίο είναι μικρότερης διάρκειας και λιγότερων δικαιωμάτων από το καθεστώς του πρόσφυγα*. Άλλες κύριες εθνικότητες αιτούντων άσυλο στην Κύπρο είναι η Ουκρανία, Σομαλία, Αίγυπτος, Πακιστάν, Βιετνάμ, Παλαιστίνη, Ινδία, Ιράκ, Σρι Λάνκα. Από το 2002 - 2016 (Σεπτέμβριο) η Κυπριακή Δημοκρατία χορήγησε διεθνή προστασία σε 6.359 άτομα (883 πρόσφυγες, 4686 επικουρικής προστασίας και 790 ανθρωπιστικό καθεστώς) * Το καθεστώς του πρόσφυγα παρέχεται σε πρόσωπα που πληρούν τα κριτήρια της Σύμβασης του 1951, δηλαδή βρίσκονται εκτός της χώρας καταγωγής τους, έχουν βάσιμο και δικαιολογημένο φόβο δίωξης λόγω φυλής, θρησκείας, εθνικότητας, συμμετοχής σε μια συγκεκριμένη κοινωνική ομάδα ή πολιτικών πεποιθήσεων, και δεν είναι σε θέση ή δεν επιθυμεί να κάνει χρήση / τον εαυτό της προστασίας της χώρας αυτής, ή να επιστρέψουν εκεί, για το φόβο της δίωξης. Η συμπληρωματική προστασία είναι μια μορφή προστασίας η οποία συμπληρώνει το καθεστώς του πρόσφυγα και χορηγείται σε άτομα τα οποία, αν και δεν πληρούν τα κριτήρια της Σύμβασης του 1951, εντούτοις χρήζουν διεθνούς προστασίας. Σε αυτή την κατηγορία μπορεί να συγκαταλέγονται, για παράδειγμα, άτομα που διαφεύγουν συνθήκες ένοπλων συγκρούσεων ή γενικευμένης βίας. Η Ύπατη Αρμοστεία έχει την άποψη ότι τα μέτρα παροχής συμπληρωματικής προστασίας θα πρέπει να εφαρμόζονται με στόχο την ενίσχυση, και όχι την υπονόμευση, του υπάρχοντος παγκόσμιου πλαισίου προστασίας των προσφύγων. Η Ύπατη Αρμοστεία φρονεί επίσης ότι το πρότυπο μεταχείρισης που προορίζεται για δικαιούχους συμπληρωματικής προστασίας θα πρέπει να προνοεί την προστασία βασικών αστικών ελευθεριών, πολιτικών, κοινωνικών και οικονομικών δικαιωμάτων, επί ίσοις όροις με όσους εξασφαλίζουν καθεστώς πρόσφυγα σύμφωνα με τη Σύμβαση του 1951. Παρατεταμένη περίοδος αβεβαιότητας Πώς εκτιμάτε τον τρόπο με τον οποίο η Κύπρος αντιμετωπίζει τους αιτητές ασύλου που φτάνουν στο νησί; Θεωρούμε ότι τα αποτελέσματα είναι ανάμεικτα. Για παράδειγμα, στον τομέα της διάσωσης προσφύγων οι κυπριακές αρχές έρευνας και διάσωσης έχουν ανταποκριθεί αποτελεσματικά και με επαγγελματισμό, όταν κλήθηκαν να σώσουν ζωές που κινδύνευσαν στις ακτές. Μέχρι σήμερα, δεν υπήρξαν θάνατοι ή αγνοούμενοι στην θάλασσα κατά τη διάρκεια των σποραδικών αφίξεων πλωτών στην Κύπρο που μετέφεραν αιτούντες άσυλο. Όσον αφορά τις συνθήκες διαβίωσης των αιτούντων άσυλο περισσότερα πρέπει να γίνουν για να εξασφαλιστεί βιοτικό επίπεδο κατάλληλο από απόψεως υγείας και διαβίωσης των αιτούντων άσυλο, όπως προβλέπεται από τη διεθνή και ευρωπαϊκή νομοθεσία. Πολλοί αιτούντες άσυλο στην Κύπρο έχουν σημαντικές ανάγκες όσον αφορά στην καθημερινή τους διαβίωση, την εκπαίδευση και την ανάπτυξη δεξιοτήτων, τη γλωσσική κατάρτιση και άλλη υποστήριξη όσον αφορά στην ένταξή τους. Υπάρχουν σήμερα περίπου 2.500 αιτούντες άσυλο στη χώρα που διαμένουν κυρίως σε ιδιωτικές κατοικίες κάτω από πολύ δύσκολες συνθήκες, και πολλοί πρέπει να βασίζονται στη φιλανθρωπία των γειτόνων τους, καθώς και σε φιλανθρωπικές οργανώσεις για να τα βγάλουν πέρα. Οι αιτούντες άσυλο έχουν εκ του νόμου τη δυνατότητα να εργαστούν ύστερα από έξι μήνες μετά την ημερομηνία υποβολή της αίτησης τους, αλλά μόνο σε ορισμένους τομείς που απαιτούν ανειδίκευτο εργατικό δυναμικό (κυρίως σε αγροκτήματα και κτηνοτροφία), ανεξάρτητα από ακαδημαϊκά τους προσόντα ή επαγγελματική πείρα. Αντιμετωπίζουν επίσης προβλήματα με το σύστημα κουπονιών, το οποίο σε πολλές περιπτώσεις δεν είναι επαρκές για να καλύψει βασικές ανάγκες, τα κουπόνια μπορούν να εξαργυρωθούν μόνο σε καθορισμένα μικρά τοπικά καταστήματα, πολύ λίγα σε κάθε πόλη, όπου οι τιμές είναι σύμφωνα με πληροφορίες πολύ υψηλότερες από ό, τι μεγάλα σούπερ μάρκετ και αρκετά προϊόντα δεν υπάρχουν. Υπάρχουν επίσης οι ιδιαίτερες κοινωνικές ευαισθησίες όσον αφορά στο σύστημα αγοράς με κουπόνια το οποίο οδηγεί πολλές φορές σε προκαταλήψεις και διακρίσεις σε βάρος των αιτούντων άσυλο. Επιπλέον, ένας αριθμός αιτητών ασύλου βρίσκεται σε μια παρατεταμένη περίοδο αβεβαιότητας ενώ περιμένουν, για αρκετούς μήνες και σε ορισμένες περιπτώσεις για χρόνια, μια απάντηση στην αίτησή τους για άσυλο. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ανάμεσά τους βρίσκονται άνθρωποι που διέφυγαν τον πόλεμο και ανείπωτες παραβιάσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων, διακινδύνευσαν τη ζωή τους για να βρουν ασφάλεια σε μια νέα χώρα και θα πρέπει να ξεκινήσουν το συντομότερο δυνατό να ξανακτίσουν τη ζωή τους στην καινούργια χώρα. Αναγκαία η βελτίωση των συνθηκών στην Κοφίνου Μιλήστε μας για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στο Κέντρο Υποδοχής Αιτητών Ασύλου στην Κοφίνου. Η σημερινή κατάσταση στο κέντρο παραμένει αιτία σοβαρής ανησυχίας, όπως έχουμε ήδη αναφέρει στην ανοικτή επιστολή που δημοσιεύσαμε από κοινού με το γραφείο της Επιτρόπου Διοικήσεως και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων (http://www.unhcr.org.cy/el/nea/article/890f4510efd63040fe505b7a753a0b84/anoikti-epistoli-tis-epitropoy-dioiki.html). Στα πλαίσια διερεύνησης καταγγελιών και της τακτικής παρακολούθησης των όσων διαδραματίζονται στο Κέντρο, έχουμε διαπιστώσει ότι, λόγω και του υπερ-τριπλασιασμού του πληθυσμού του Κέντρου, χωρίς την ανάλογη αύξηση στο προσωπικό που το στελεχώνει, οι συνθήκες υποδοχής και διαβίωσης σταδιακά επιδεινώθηκαν, δημιουργώντας κινδύνους για σοβαρά προβλήματα υγείας και ασφάλειας στους διαμένοντες. Είμαι ευχαριστημένος που ο υπουργός Εσωτερικών μετά τη δημοσίευση της κοινής επιστολής έχει δώσει οδηγίες για διοικητική έρευνα σχετικά με το θέμα και είμαστε στη διάθεση των αρχών να συζητήσουμε τα κενά και τα προβλήματα, προκειμένου να προσδιοριστούν λύσεις. Ενώ το κέντρο υποδοχής αιτητών ασύλου στην Κοφίνου (το μοναδικό κέντρο υποδοχής αιτητών ασύλου στην Κύπρο) έχει ανακαινιστεί και επεκταθεί για να φιλοξενήσει μέχρι και 400 άτομα, υπάρχει ακόμη ανάγκη βελτίωσης των συνθηκών διαβίωσης των διαμενόντων. Το κέντρο βρίσκεται σε απομακρυσμένη και απομονωμένη περιοχή. Σίγουρα δεν είναι κατάλληλο για ιδιαίτερα ευάλωτα άτομα (όπως μονήρεις γυναίκες με παιδιά), λόγω του ότι βρίσκεται σε απομακρυσμένη περιοχή καθώς και της έλλειψης επαρκούς- σε αριθμό και κατάρτιση- προσωπικού για να ανταποκριθεί στις ιδιαίτερες ανάγκες αυτών των περιπτώσεων. Το γεγονός ότι το κέντρο βρίσκεται σε απομονωμένη περιοχή επηρεάζει επίσης την πρόσβαση των κατοίκων στις υπηρεσίες και τη δυνατότητά τους να βρουν δουλειά. Πολύ λίγα προγράμματα υπάρχουν για την εκμάθηση της γλώσσας, τον προσανατολισμό και την δημιουργική ψυχαγωγία των διαμενόντων, ιδιαίτερα των παιδιών. Υπάρχει μεγάλη ανάγκη για δραστηριότητες που θα είναι κατάλληλες σε σχέση με το φύλο και την ηλικία, σε καθημερινή βάση, ώστε να αμβλύνει την ανία και την απογοήτευση. Είναι ακόμα επάναγκες όπως όλα τα παιδιά σχολικής ηλικίας που διαμένουν στο κέντρο να φοιτούν σε σχολεία και να τους παρέχεται η αναγκαία στήριξη στην διαδικασία της μάθησης. Όταν επισκεφθήκαμε το κέντρο τον περασμένο μήνα, 7 παιδιά δεν πήγαιναν σχολείο και αυτό αποτελεί σοβαρή ανησυχία για την Ύπατη Αρμοστεία. Σημειώνουμε τις φιλότιμες προσπάθειες του προσωπικού της Υπηρεσίας Ασύλου στο συντονισμό και εποπτεία της διαχείρισης και λειτουργίας του Κέντρου. Παράλληλα, όμως, είναι αναγκαία η λήψη άμεσων και αποτελεσματικών μέτρων από την πολιτεία για απάμβλυνση των προβλημάτων λειτουργικότητας του Κέντρου και τη διασφάλιση συνθηκών αξιοπρεπούς διαβίωσης, καθώς και κοινωνικής ένταξης. Κάτι τέτοιο θα συνιστά συμμόρφωση με τις υποχρεώσεις της Κυπριακής Δημοκρατίας για παροχή διεθνούς προστασίας και θα ανταποκρίνεται στις ιδιαίτερες ανάγκες του πληθυσμού του Κέντρου, ιδιαίτερα εκείνων των ομάδων που παρουσιάζουν καθεστώς ευαλωτότητας. Περισσότερα μέτρα για προστασία ασυνόδευτων παιδιών Υπάρχουν ασυνόδευτα παιδιά ανάμεσα σε όσους φτάνουν στο νησί. Ποιες ενέργειες γίνονται για την προστασία τους; Από Ιανουάριο του 2015 μέχρι τον Νοέμβριο του 2016, 225 ασυνόδευτα παιδιά ζήτησαν άσυλο στην Κύπρο. Την ευθύνη για την προστασία τους και ιδιαίτερα για το συμφέρον τους φέρουν οι Υπηρεσίες Κοινωνικής Ευημερίας που είναι δια νόμου ο Κηδεμόνας των παιδιών που έφθασαν στην Κύπρο χωρίς τους γονείς ή συγγενείς τους και που αιτούνται άσυλο. Θα πρέπει να δοθεί προτεραιότητα στην προστασία των παιδιών και άμεση στήριξη για την ευημερία και την ανάπτυξή τους, όπως της διασφάλισης της πρόσβασης των παιδιών σε ποιοτική εκπαίδευση καθώς και των μέτρων για τον εντοπισμό και την επανένωση με την οικογένειά τους. Για το σκοπό αυτό, υπάρχουν στην Κύπρο τέσσερις εγκαταστάσεις υποδοχής για να παρέχουν καταφύγιο στα ασυνόδευτα αγόρια και κορίτσια που ζητούν διεθνή προστασία. Φοιτούν επίσης σε ορισμένα σχολεία τα οποία τρέχουν ειδικά προγράμματα για τα παιδιά αυτά. Η Κύπρος έχει ένα γενικά λειτουργικό εθνικό σύστημα προστασίας παιδιών, υπάρχουν όμως κενά στο θέμα της προστασίας των εν λόγω παιδιών οι οποίες πρέπει ν’ αντιμετωπισθούν. Πρώτα απ’ όλα, χρειάζεται να γίνουν περισσότερα ώστε να διασφαλιστούν τόσο η έγκαιρη πρόσβασή τους στα σχολεία καθώς και η ομαλή ένταξή τους στην σχολική κοινότητα. Επιπλέον, χρειάζεται να γίνουν δράσεις και προγράμματα στα καταφύγια που διαμένουν τα παιδιά – π.χ.συμβουλευτικά προγράμματα, εκπαιδευτικές, κοινωνικές και ψυχαγωγικές δραστηριότητες - ώστε ν’ αμβλυνθεί η απογοήτευση, η ανασφάλεια και η μοναξιά που τα περισσότερα από τα παιδιά αισθάνονται. Επένδυση στην ένταξη προσφύγων Ποιες προσπάθειες γίνονται για την ένταξη των προσφύγων στην κυπριακή κοινωνία; Στην Κύπρο, όπως και σε αρκετές άλλες χώρες της Ευρώπης, η ένταξη παραμένει ο πιο αδύναμος κρίκος του εθνικού συστήματος ασύλου. Για να μπορέσουν οι πρόσφυγες να αισθανθούν ότι πραγματικά ανήκουν στην Κύπρο θα πρέπει να υποστηριχθούν στη διαδικασία ενσωμάτωσής τους - να μάθουν τη γλώσσα, να γνωρίσουν την καινούργια κοινωνία, να βρουν μια θέση εργασίας στο τομέα της ειδικότητάς τους ή να αποκτήσουν μια νέα δεξιότητα για να τους επιτρέψει να βρουν μια θέση εργασίας σε άλλο τομέα. Μερικοί από αυτούς που έχουν υποστεί τη βία του πολέμου, βιασμούς, βασανιστήρια και άλλες παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων θα πρέπει να τους δοθεί ψυχολογική και άλλη ειδική υποστήριξη για να είναι σε θέση να σταθούν στα δικά τους πόδια. Το να βρίσκονται με την οικογένειά τους είναι απαραίτητο για την οικοδόμηση της καινούργιας τους ζωής στη νέα τους πατρίδα, ωστόσο η οικογενειακή επανένωση με νόμιμο και ασφαλή τρόπο δεν είναι εφικτή για τους περισσότερους ανθρώπους που έχουν διαφύγει από τον πόλεμο. Ειδικότερα, για τους δικαιούχους συμπληρωματικής προστασίας στην Κύπρο, που είναι κατ’εξοχήν Σύροι, απαγορεύεται δια νόμου να φέρουν στενά μέλη της οικογένειάς τους στην Κύπρο. Πιστεύουμε ότι η Κύπρος, όπως και οι περισσότερες άλλες χώρες της ΕΕ, θα πρέπει να επενδύσουν περισσότερο στην ένταξη των προσφύγων. Καταρχάς, υπάρχει μια ανάγκη για ένα ολοκληρωμένο σχέδιο ολοκλήρωσης που θα λαμβάνει υπόψη τις ειδικές ανάγκες των προσφύγων και την αντιμετώπιση των υφιστάμενων κενών. Σε μια προσπάθεια να ανοίξει το δρόμο για τη διαμόρφωση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου ένταξης, η Ύπατη Αρμοστεία στην Κύπρο συγκάλεσε το Σεπτέμβριο του 2016 μία πολυθεματική ομάδα εργασίας για την ένταξη (Integration Task Force) στην οποία συμμετέχουν εκπρόσωποι της κυβέρνησης, της προσφυγικής κοινότητας, της Ύπατης Αρμοστείας, μη κυβερνητικών οργανώσεων, της ακαδημαϊκής και επιχειρηματικής κοινότητας. Ο απώτερος στόχος της Ομάδας Εργασίας για την Ένταξη είναι να διαμορφώσει συγκεκριμένες προτάσεις για το σχεδιασμό και την εφαρμογή ενός εθνικού σχεδίου δράσης για την ένταξη, με ιδιαίτερη έμφαση σε πέντε βασικούς τομείς: εκπαίδευση (ακαδημαϊκή εκπαίδευση, αγωγή του πολίτη, γλωσσική κατάρτιση), επαγγελματική κατάρτιση, απασχόλησης και αυτοεργοδότηση, πρόσβαση σε βασικές υπηρεσίες (υγεία, πρόνοια, οικονομικά προσιτή στέγαση), και την ενεργό συμμετοχή στην κοινωνία (περιλαμβανομένων της οικογενειακής επανένωσης, πολιτογράφησης και άδειας επί μακρόν διαμενόντων, καθώς και δραστηριότητες ευαισθητοποίησης του κοινού). Ελπίζουμε ότι η Ομάδα Εργασίας θα ολοκληρώσει τις εργασίες της μέχρι τον Ιούνιο του τρέχοντος έτους. Αναμόρφωση της στάσης της Ε.Ε. Πώς πιστεύετε πρέπει να δράσει η Ε.Ε. από εδώ και πέρα για την αντιμετώπισή του προσφυγικού προβλήματος; Από την αρχή της προσφυγικής «κρίσης» στην Ευρώπη το 2015, η Ύπατη Αρμοστεία καλεί τα Κράτη να συνεργαστούν σ’ ένα πνεύμα αλληλεγγύης και καταμερισμού ευθυνών για μια ολιστική και συνεκτική αντιμετώπιση του προσφυγικού η οποία θα έχει ως επίκεντρο την προστασία των προσφύγων που φθάνουν στην Ευρώπη. Σε κείμενο που παρουσίασε τον περασμένο μήνα στην Ευρωπαϊκή Ένωση (Ε.Ε.), η Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες (Υ.Α.) καλεί την Ευρώπη να αναμορφώσει σημαντικά την παγκόσμια στάση της απέναντι στους πρόσφυγες, συμπεριλαμβανομένου και του ευρωπαϊκού συστήματος ασύλου. Η Υ.Α. καλεί την Ευρώπη να παρέχει πιο στρατηγική και στοχευμένη υποστήριξη στις χώρες προέλευσης, ασύλου και διέλευσης προσφύγων, να επανεξετάσει τις προετοιμασίες έκτακτης ανάγκης για να ανταποκριθεί σε μεγάλες αφίξεις προσφύγων και μεταναστών, και να εδραιώσει ένα πιο αποτελεσματικό και καλύτερα διαχειριζόμενο σύστημα ασύλου. Επίσης, απευθύνει έκκληση στα κράτη μέλη της Ε.Ε. να επενδύσουν περισσότερο στην ένταξη των προσφύγων, συμπεριλαμβανομένης της στέγασης, της εργασίας και της γλωσσικής κατάρτισης. Το 2015 η Ευρώπη απέτυχε να ανταποκριθεί με τρόπο συλλογικό και οργανωμένο στις προκλήσεις που ανέκυψαν με την άφιξη άνω του ενός εκατομμυρίου προσφύγων και μεταναστών, με αποτέλεσμα σκηνές χάους στα σύνορα, κλονίζοντας κατ' αυτόν τρόπο την εμπιστοσύνη του κόσμου απέναντι στην ικανότητα των κυβερνήσεων να διαχειριστούν την κατάσταση και δίνοντας τροφή σε όσους θέλουν να μετατρέψουν τους πρόσφυγες σε αποδιοπομπαίους τράγους. Είναι σημαντικό τα κράτη μέλη της Ε.Ε. να καταδείξουν, μέσω συλλογικής δράσης, ότι η Ευρώπη είναι ικανή να αναλάβει αποτελεσματική δράση, με τρόπο συνεπή προς τις αρχές της, απέναντι στις προσφυγικές μετακινήσεις. Έτσι, θα συμβάλλει στη σταθεροποίηση των προσφυγικών ροών μακροπρόθεσμα, μέσω μεγαλύτερης στρατηγικής εμπλοκής εκτός συνόρων ενώ παράλληλα θα συνεχίσει να καλωσορίζει πρόσφυγες στην Ευρώπη. Υπάρχει ανάγκη για ένα νέο όραμα για την εμπλοκή της Ευρώπης στην παγκόσμια προσφυγική κρίση που να βασίζεται στη μακρά παράδοσή της στις αρχές της ανεκτικότητας, της δεκτικότητας και της προστασίας, αλλά υιοθετώντας παράλληλα μια πραγματιστική και πρακτική προσέγγιση. Η ιστορία έχει δείξει ότι η Ευρώπη είναι ισχυρότερη όταν αντιμετωπίζει τις προκλήσεις συλλογικά. Πιστεύουμε ακράδαντα ότι αυτό εξακολουθεί να είναι εφικτό σήμερα. Οι προτάσεις της Υ.Α., βασιζόμενες στο υπάρχον Κοινό Ευρωπαϊκό Σύστημα Ασύλου (CEAS) και σε ορισμένες από τις μεταρρυθμίσεις που πρότεινε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, θα έχουν ως αποτέλεσμα ένα απλοποιημένο σύστημα ασύλου που θα παρέχει πρόσβαση στην επικράτεια, θα καταγράφει και θα υποδέχεται ανάλογα τις νέες αφίξεις, θα διαμοιράζει την ευθύνη για τους αιτούντες άσυλο μεταξύ των κρατών μελών της Ε.Ε. και θα διασφαλίζει ότι τα κράτη μέλη διαθέτουν τα απαραίτητα μέσα για να το πετύχουν αυτό. Οι προτεινόμενες μεταρρυθμίσεις της Υ.Α. θα εξασφαλίζουν το δικαίωμα στο άσυλο, θα ενισχύουν τον έλεγχο της ασφάλειας, θα διευκολύνουν την αποτελεσματική διαχείριση των μετακινήσεων των πληθυσμών και θα μειώσουν ενδεχομένως τις σχετικές δαπάνες. Στις προτάσεις περιλαμβάνεται ένα κοινό ευρωπαϊκό σύστημα καταγραφής, ταχείες και απλοποιημένες διαδικασίες καθορισμού του καθεστώτος ασύλου, προτεραιοποίηση της οικογενειακής επανένωσης, μια κοινή προσέγγιση για τα ασυνόδευτα και χωρισμένα από την οικογένειά τους παιδιά, ένας μηχανισμός κατανομής για τα κράτη μέλη που υφίστανται πίεση από τον υψηλό αριθμό των αφίξεων και ένα αποτελεσματικό σύστημα επιστροφής όσων δε χρήζουν προστασίας στις χώρες καταγωγής τους. Η Κύπρος έχει «αντοχές» Θεωρείτε πως η Κύπρος έχει «αντοχές» στην υποδοχή αιτητών ασύλου; Ναι φυσικά. Η Κύπρος δεν έχει επηρεαστεί από την πρόσφατη προσφυγική «κρίση» όπως πολλές άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Παρά το πολιτικό πρόβλημα και τις οικονομικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Κυπριακή Δημοκρατία, ο αριθμός των προσφύγων και των αιτούντων άσυλο εξακολουθεί να είναι διαχειρίσιμος και η Κυπριακή Δημοκρατία έχει την ικανότητα να ανταποκριθεί στις διεθνείς και κοινοτικές υποχρεώσεις της αναφορικά με την υποδοχή των αιτητών ασύλου. Για το σκοπό αυτό, η Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) έχει διαθέσει για την Κύπρο 32,3 εκατομμύρια ευρώ για την περίοδο 2014-2020 προκειμένου να στηρίξει την Κυπριακή Δημοκρατία στον τομέα αυτό. Αυτό καταδεικνύει ότι η Κύπρος μπορεί να βασίζεται στην αλληλεγγύη της ΕΕ και στους μηχανισμούς κατανομής των βαρών. Η Ύπατη Αρμοστεία παραμένει επίσης έτοιμη να συνεχίσει να παρέχει, κι εφόσον απαιτείται να διευρύνει, τεχνική βοήθειας και συμβουλευτικής στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της.
0 Comments
Leave a Reply. |
APXEIO
February 2024
Click to set custom HTML
Click to set custom HTML
|