ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ Να δούμε την ουσία γιατί θέλουμε την επίλυση του κυπριακού και να αφήσουμε τις προφάσεις κατά μέρος, τονίζει σε συνέντευξή του στη «ΜΑΧΗ» ο Πρόεδρος του Δημοκρατικού Συναγερμού Αβέρωφ Νεοφύτου, ο οποίος πρόσθεσε ότι η αντίδραση του κ. Ακιντζί στην απόφαση της Βουλής για το Ενωτικό Δημοψήφισμα και η αποχώρηση του από τις συνομιλίες είναι εκτός μέτρου και άλλοθι για τη διακοπή των συνομιλιών. Δήλωσε ενοχλημένος από τη στάση του Τ/κ ηγέτη, τονίζοντας ότι, έστω κι αν ήταν άκαιρη η απόφαση της Βουλής, η στάση του με τρόπο αδικαιολόγητο, ‘αλλάξτε το αυτό τώρα’, δεν θεωρεί ότι είναι μια πολιτική τοποθέτηση που δείχνει σεβασμό. Κι εγώ ενοχλούμαι, τόνισε, όταν βλέπω την τουρκική σημαία στον Πενταδάκτυλο, ενοχλούμαι κάθε 20 του Ιούλη που κάνουν παρέλαση για την τουρκική εισβολή και ενοχλούμαι ενώ υπήρχε διάλογος άλλαξαν την ώρα για να συμβαδίζουν με την Τουρκία, όμως δεν βγήκα να πω ότι έπρεπε ο Αναστασιάδης να φύγει από τις συνομιλίες.
Ο κ. Νεοφύτου εξέφρασε ακόμη την εκτίμηση ότι οι συνομιλίες θα επαναρχίσουν γιατί ο διάλογος είναι μονόδρομος και για τις δυο πλευρές. Όσον αφορά στη θέση της άλλης πλευράς για να ισχύσουν οι τέσσερις ελευθερίες για Τούρκους υπηκόους, ανέφερε ότι δεν είναι δυνατό η Τουρκία διαμέσου του κυπριακού να μπει στην Ευρώπη από την πίσω πόρτα. Για την προεδρολογία ο Πρόεδρος του ΔΗΣΥ δήλωσε ότι είναι κρίμα που αρχίζουν ορισμένοι προεκλογικό ένα χρόνο πριν και πρόσθεσε ότι προέχει το κυπριακό και τα μεγάλα θέματα της εσωτερικής διακυβέρνησης. Απάντησε δε σε όσους κατηγορούν τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας ότι ξεκίνησε προεκλογικό αγώνα… - Η αντίδραση Ακιντζί να αποχωρήσει από τις συνομιλίες μετά την απόφαση της Βουλής για να τιμάται το Ενωτικό Δημοψήφισμα ήταν, όπως λένε πάρα πολλοί υπερβολική, ακόμη και προσχεδιασμένη. Εσείς τι πιστεύετε; Τι δείχνει αυτή η ενέργεια; Η αντίδραση ήταν εκτός μέτρου. Ήταν προφάσεις και άλλοθι για διακοπή των συνομιλιών. Όμως την ίδια ώρα εμείς δηλώσαμε ότι αυτό το ζήτημα ήταν άκαιρο. Υπό ποια έννοια; Δηλαδή από το 1960 που υπάρχει Κυπριακή Δημοκρατία και δεν στελνόταν εγκύκλιος για το Ενωτικό Δημοψήφισμα, ήταν γιατί δεν αναγνωρίζαμε το ιστορικό γεγονός; Αφού είναι μέρος της διδακτικής ύλης που διδάσκεται στο μάθημα της ιστορίας. Δεν σημαίνει όμως ότι δικαιολογεί με οποιοδήποτε τρόπο την αντίδραση της τ/κ πλευράς και τις απαιτήσεις τους ότι εδώ και τώρα οφείλει η Βουλή και η κυβέρνηση να διορθώσουν το λάθος, όπως λένε. Από την άλλη θέλω να ξεκαθαρίσω ένα πράγμα. Εμείς είχαμε και έχουμε τη θέση ότι αυτά τα ζητήματα αφορούν αποκλειστικά το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού. Δεν αφορούν τη Βουλή. Γι΄ αυτό και θα το δούμε τον κατάλληλο χρόνο και θα υλοποιήσουμε αυτή τη θέση μας, όχι γιατί το απαιτεί ο Ακιντζί και η τ/κ πλευρά, αλλά γιατί ήταν πολιτική μας θέση την οποία εκφράσαμε και στη συζήτηση της τροπολογίας για το συγκεκριμένο θέμα. -Καταθέσατε και σχετική πρόταση νόμου. Πού βρίσκεται το θέμα; Θα εξεταστεί όταν πάρει η πρόταση νόμου τη σειρά της. Όχι επειδή το ζητά η τ/κ πλευρά, επαναλαμβάνω, αλλά επειδή είναι πάγια θέση μας. -Αν αποφασίζατε σήμερα για τη στάση που θα τηρούσε ο ΔΗΣΥ στο θέμα με το Ενωτικό Δημοψήφισμα, θα παίρνατε την ίδια απόφαση για αποχή; Σας είπα την θέση μας. Καταθέσαμε Πρόταση Νόμου. Θεωρούμε ότι δεν αφορά τη Βουλή το πότε ο Υπουργός θα στέλλει εγκύκλιο στα σχολεία για ιστορικά γεγονότα. Διαφορετικά αν μείνει η σημερινή νομοθεσία, μετά από 10-20 χρόνια οι μαθητές μας δεν θα κάνουν μάθημα. Θα κάνουν παρελάσεις, θα κάνουν γιορτές των δυο ωρών, της μιας ώρας, θα ακούνε εγκυκλίους. Αν δείτε τους κανονισμούς με τις τέσσερις κατηγορίες που έχω πει, μιλάμε για δεκάδες περιπτώσεις, είτε είναι ιστορικά γεγονότα του τόπου μας, είτε παγκόσμιες μέρες, είτε παγκόσμια ιστορικά γεγονότα. Δεν ξέρω άλλο εκπαιδευτικό σύστημα στον κόσμο με τόσους πολλούς ενδοσχολικούς εορτασμούς, εκδηλώσεις, εγκυκλίους. Και δεν υποστηρίζω ότι η αναφορά σε ιστορικά γεγονότα είναι λάθος. Αυτό που λέω και που λέμε ως Κόμμα είναι πως αυτά πρέπει να καθορίζονται από το Υπουργείο Παιδείας και όχι από τους Βουλευτές. -Το ΑΚΕΛ λέει ότι δώσατε αφορμή, ότι η αντίδραση του Προέδρου της Δημοκρατίας ήταν λανθασμένη, επομένως φταίει και η πλευρά μας. Δεν συμμερίζομαι και δεν σχολιάζω την άποψη του ΑΚΕΛ και δεν πρόκειται εμείς να δικαιολογήσουμε τα άλλοθι της άλλης πλευράς, Εμείς δηλώνουμε, όπως και ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, ότι είμαστε πανέτοιμοι να συνεχίσουμε τις διαπραγματεύσεις. Εξάλλου, είναι ο κ. Ακιντζί που αποχώρησε. Να δούμε την ουσία γιατί θέλουμε την επίλυση του κυπριακού και να αφήσουμε τις προφάσεις κατά μέρος. -Ακόμη και πριν να φύγει ο Ακιντζί από τις συνομιλίες, φτάνοντας σε ένα κομβικό σημείο στις διαπραγματεύσεις όπου Τουρκία και Τ/κ πλευρά έπρεπε να κάνουν κάποια βήματα, έθεσαν τέτοιες θέσεις και αξιώσεις όπως η εφαρμογή των 4 ελευθεριών και για τους Τούρκους πολίτες μετά τη λύση, ώστε είχαν οδηγήσει τα πράγματα περίπου σε αδιέξοδο. Ήταν κάτι που δεν το αναμένατε, ότι δηλαδή σε ένα στάδιο η Τουρκία θα οδηγούσε εκεί τα πράγματα; Είναι γεγονός ότι αυτό το ζήτημα με τις τέσσερις ελευθερίες τέθηκε για πρώτη φορά όταν γίνονταν οι διαπραγματεύσεις Χριστόφια-Ταλάτ. Όμως, από τη μέρα που ξεκίνησαν οι διαπραγματεύσεις μεταξύ του Προέδρου Αναστασιάδη και του κ. Ακιντζί δεν τέθηκε αυτό το ζήτημα. Πήγαμε στη Γενεύη για τη διεθνή πτυχή του κυπριακού και τα θέματα ασφάλειας. Και βεβαίως ήταν εκτός τόπου και χρόνου μετά από τη Διεθνή Διάσκεψη, η οποία αφορούσε την Ασφάλεια, να έλθουν να φέρουν από το παράθυρο την ελεύθερη διακίνηση και εγκατάσταση των Τούρκων υπηκόων. Δηλαδή η Τουρκία θέλει διαμέσου του κυπριακού να μπει στην Ευρώπη από την πίσω πόρτα. -Συμφωνείτε με όσους διατυπώνουν τη θέση ότι ο Ερντογάν έχει μοναδική έγνοια του τώρα το δημοψήφισμα και γι΄ αυτό δεν κάνει οποιαδήποτε κίνηση στο κυπριακό για να δείξει ότι θέλει λύση; Συμμερίζομαι αυτή την εκτίμηση, ναι. -Αν εγκριθούν οι συνταγματικές τροποποιήσεις στην Τουρκία και ο Ερντογάν γίνει πανίσχυρος, τότε μπορούμε να περιμένουμε ότι θα αλλάξει τακτική; Αν περάσει το δημοψήφισμα, δεν σημαίνει αυτόματα και προεδρικές εκλογές. Οι προεδρικές είναι τον Νοέμβριο του 2019. Αν εγκριθεί το δημοψήφισμα, θα μπορεί μέχρι τις προεδρικές με διατάγματα να υλοποιήσει μέρος αυτών που απαιτούνται για να γίνει εκτελεστικός Πρόεδρος. Με βάση αυτό, ο Εκτελεστικός Πρόεδρος θα δικαιούται δυο θητείες, άρα οι σχεδιασμοί του Ερντογάν είναι να είναι στην εξουσία μέχρι το 2029… -Οπότε αυτό τι σημαίνει για το κυπριακό; Ακριβώς, σε αυτό θα καταλήξω. Διότι κάποιοι λένε ‘με αυτό τον Ερντογάν θα βρούμε λύση;’. Και όπως σας ανέφερα πιο πάνω, ένα πιθανό σενάριο είναι ο Ερντογάν να είναι εκεί μέχρι το 2029. Δηλαδή τι εισηγούνται; Να παγώσουμε τα πράγματα και να περιμένουμε το 2030 να ξανασυζητήσουμε για το κυπριακό; Δεν έχουμε άλλη οδό από το διάλογο… -Ακόμη κι αν επαναρχίσουν οι συνομιλίες, μπορούμε να περιμένουμε κάτι σημαντικό αυτή την περίοδο; Οι συνομιλίες, έχω την άποψη, ότι πρέπει να επαναρχίσουν. Και δεν αφορά τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας αυτό αλλά τον κ. Ακιντζί ο οποίος πρέπει να επιστρέψει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων. Πρέπει να υπάρχει συνέχιση της διαδικασίας, παρά το ότι είπα την εκτίμηση μου, να μην αναμένουμε κάποια σημαντική πρόοδο, μέχρι το δημοψήφισμα. Αλλά πάντα όταν υπάρχει ένα κενό ανεβαίνουν οι τόνοι, χαλά το κλίμα, ενώ όταν επαναρχίσει ο διάλογος, έστω κι αν δεν εκτιμώ ότι μπορεί να υπάρξει κάποια πρόοδος ουσιαστική ή μη, είναι ένα θετικό βήμα. -Στον κ. Ακιντζί επενδύθηκαν πολλές ελπίδες για λύση. Με τη στάση του τελευταία διέψευσε αρκετούς, ακόμη και ανάμεσα στο ΔΗΣΥ. Κι εγώ προσωπικά είμαι ενοχλημένος. Έστω κι αν δέχομαι ότι ήταν άκαιρο αυτό που ψήφισε η Βουλή, δεν μπορεί ο Ακιντζί να βγαίνει με ένα τρόπο, κατ΄ εμένα αδικαιολόγητο, και να δίνει οδηγίες, του τύπου ‘αλλάξτε το αυτό τώρα’. Δεν θεωρώ ότι είναι μια πολιτική τοποθέτηση που δείχνει σεβασμό. Και αν πράγματι θέλει να τον κατανοήσω και τον κατανοώ ότι αυτό ενόχλησε τους συμπατριώτες μας Τ/κ, πρέπει κι εκείνος να κατανοήσει ότι ενοχλούμαι όταν βλέπω την τουρκική σημαία στον Πενταδάκτυλο, ενοχλούμαι κάθε 20 του Ιούλη που κάνουν παρέλαση για την τουρκική εισβολή και ενοχλούμαι όταν ενώ υπήρχε διάλογος άλλαξαν την ώρα για να συμβαδίζουν με την Τουρκία. Όμως δεν βγήκα να πω ότι έπρεπε ο Αναστασιάδης να φύγει κι ούτε έφυγε ο Αναστασιάδης από τις διαπραγματεύσεις. -Πότε θα εξετάσετε θέμα Προεδρικών εκλογών; Μιλάμε για το εθνικό μας πρόβλημα, για τα κεφάλαια μεταρρυθμίσεων, εσωτερικής διακυβέρνησης, οικονομίας. Πόσο σοφό είναι σε αυτή την πολιτεία, όπου ακόμη μόλις που τελειώσαμε με τις προηγούμενες προεκλογικές εκστρατείες, να αρχίζουμε την επόμενη και μάλιστα πολύ πρόωρα; Διότι, μέχρι τον Μάη πέρσι είχαμε τις Βουλευτικές Εκλογές, μέχρι το Δεκέμβρη είχαμε τις Δημοτικές Εκλογές και με το καλημέρα του 2017 ξεκινήσαμε την προεδρολογία για τις εκλογές του 2018! Δηλαδή ουσιαστικά ξεκινήσαμε εκλογές από τις αρχές του 2016 και θα πάμε σερί μέχρι το Φεβρουάριο του 2018; Κρίμα, κρίμα. Πού πάμε; -Σαν κόμμα υπολογίζετε μετά το καλοκαίρι να μπείτε σε προεκλογική περίοδο; Να δούμε τι θα γίνει το κυπριακό. Εκτιμώ ότι παρά τα όσα έχουν συμβεί, θα ξεκινήσει ο διάλογος. Είναι μονόδρομος για όλους. Θεωρώ ότι μετά το δημοψήφισμα θα ξαναζεσταθεί το κλίμα. -Η αντιπολίτευση κατηγορεί τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας ότι άρχισε προεκλογικό… Ενώ εκείνοι ένα χρόνο πριν από τις προεδρικές το δηλώνουν και δεν κάνουν τίποτε άλλο από το να συζητούν ποιοι θα είναι υποψήφιοι πρόεδροι αλλά από την άλλη θέλουν τον Πρόεδρο, επειδή ξεκίνησαν αυτοί τις προεδρικές εκλογές, να μην λύνει κανένα πρόβλημα εσωτερικής διακυβέρνησης, να κλείσουμε την κυβέρνηση, να γράψουμε ‘κλειστό το μαγαζί’, μέχρι να βγει ο νέος Πρόεδρος. Αυτό το κράτος πρέπει να λειτουργήσει. Την πενταετία θα την κάνουμε τετραετία; Επειδή οι άλλοι ξεκίνησαν ένα χρόνο πριν τις προεδρικές; Αν υπάρχει ένα πρόβλημα δεν πρέπει να το χειριστεί ο Πρόεδρος; Υπήρχε πρόβλημα στο λιμάνι. Να μην το λύσει; Υπάρχουν προβλήματα στον τομέα της υγείας. Να μην λυθούν; Για να γίνει χάος και μετά να λένε ‘πού είναι η κυβέρνηση;’. -Για την οικονομία η τελευταία ερώτηση: Δεν φοβάστε ότι άνοιξε ο ασκός του Αιόλου με την παραχώρηση της κλίμακας Α8 στους νοσηλευτές και θα έλθουν κι άλλοι να ζητήσουν αυξήσεις; Ξέρετε πόσο αυστηρός είμαι στη δημοσιονομική πειθαρχία. Δυο πράγματα πρέπει να έχουμε υπόψη μας: Ένα. Οι αυξήσεις δόθηκαν αλλά με τη σύμφωνο γνώμη ότι προχωράμε στην αυτονόμηση, διοικητική και οικονομική των δημόσιων νοσηλευτηρίων. Άρα, όταν θα γίνουν αυτόνομοι οργανισμοί τα δημόσια νοσοκομεία θα πρέπει και διοικητικά να είναι αυτόνομα αλλά και οικονομικά με τα έσοδα τους να συντηρούν τις δαπάνες τους. Αυτά προβλέπουν και τα νομοσχέδια που συζητούνται στη Βουλή. Δεύτερον, θέλω να πω πως υπήρξε μια συμφωνία μεταξύ των συνδικαλιστικών οργανώσεων και της κυβέρνησης ότι δεν μπορεί οι αυξήσεις στο κρατικό μισθολόγιο να υπερβαίνουν την αύξηση του ονομαστικού ΑΕΠ. Άρα, αν το 2019 που θα ξεκινήσει η εφαρμογή της αναβάθμισης των νοσηλευτών, έχουμε οικονομική ανάπτυξη 3%, θα έχουμε δυνατότητα να αυξηθεί το κρατικό μισθολόγιο κατά 3%. Από δημοσιονομικής σκοπιάς έχω την ασφάλεια της οροφής. Από κει και πέρα είναι θέμα συζήτησης αν είναι ορθό οι αναβαθμίσεις να γίνουν σε ένα συγκεκριμένο τομέα ή σε μερικούς άλλους ή να υπήρχε μια γενικότερη αναβάθμιση όλων. Επαναλαμβάνω όμως ότι η οροφή του 3% δεν αλλάζει.
0 Comments
Leave a Reply. |
APXEIO
February 2024
Click to set custom HTML
Click to set custom HTML
|