ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ Η Τουρκία δεν είναι μόνο την ΑΟΖ της Κύπρου που αμφισβητεί, αλλά μεγάλο μέρος της κυπριακής υφαλοκρηπίδας. Αυτό επί της ουσίας σημαίνει, η τελευταία επιστολή – διακοίνωση του Μόνιμου Αντιπροσώπου της χώρας, Σινιρλίογλου προς τον ΟΗΕ. Αυτά τονίζει σε συνέντευξη του στη ΜΑΧΗ ο Αντώνης Στυλιανού, λέκτορας Νομικής στο Πανεπιστήμιο Λευκωσίας και μέλος του Συμβουλίου Γεωστρατηγικών Μελετών. Ο κ. Στυλιανού προσθέτει ότι η Τουρκία θεωρεί ότι η δική της υφαλοκρηπίδα εκτείνεται μέχρι την υφαλοκρηπίδα της Αιγύπτου και θα πρέπει να οριοθετηθεί με την Αίγυπτο. Μάλιστα, προσθέτει ότι η Τουρκία δεν περιορίζεται μόνο στην αμφισβήτηση του οικόπεδου 6, αλλά τα οικόπεδα της κυπριακής Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης που βρίσκονται δυτικά του 18ου μεσημβρινού. Με τις ενέργειες της και της διακοινώσεις στα ΗΕ έχει ήδη θέσει προ πολλού θέμα για την μισή Κυπριακή ΑΟΖ. Μπροστά σε αυτή την αλαζονεία της Τουρκίας, ο κ. Στυλιανού αναφέρει ότι η Κυπριακή Δημοκρατία ενεργεί πάντοτε στα πλαίσια που καθορίζονται από το διεθνές δίκαιο και το δίκαιο της θάλασσας αντικρούοντας τους τουρκικούς ισχυρισμούς, ενώ παραμένει πάντοτε αναφαίρετο το κυριαρχικό δικαίωμα της να υπερασπιστεί τις θαλάσσιες ζώνες της.
-Τι σημαίνει στην ουσία η επιστολή του Μόνιμου Αντιπροσώπου της Τουρκίας στα Ηνωμένα Έθνη Φεριντούν Σινιρλίογλου προς τον ΟΗΕ; «Τέτοιου είδους αντιδράσεις από την Τουρκία δεν είναι νεοφανείς, σε επίπεδο Ηνωμένων Εθνών. Η Τουρκία, κάθε φορά που η Κυπριακή Δημοκρατία προχωρά με σταθερά βήματα στην εξάσκηση των κυριαρχικών της δικαιωμάτων, εκδίδει διακοινώσεις και αποστέλλει επιστολές που κοινοποιούνται στη Γενική Συνέλευση και στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ, αμφισβητώντας, ουσιαστικά, τα αναφαίρετα κυριαρχικά δικαιώματα της Δημοκρατίας, που απορρέουν από το διεθνές δίκαιο και, στην προκείμενη περίπτωση, από το δίκαιο της θάλασσας. Οι διακοινώσεις και οι επιστολές αυτές δεν είναι νομικά δεσμευτικές και αφορούν ουσιαστικά ενημέρωση των μελών του ΟΗΕ για τις θέσεις του κράτους που τις εκδίδει. Θα πρέπει να αναμένεται η δημοσίευση της απαντητικής διακοίνωσης του Μόνιμου Αντιπροσώπου της Κυπριακής Δημοκρατίας, ως είθισται σε τέτοιες περιπτώσεις. Επί της ουσίας, η επιστολή – διακοίνωση του κ. Σινιρλίογλου προς τον ΟΗΕ αφορά την αμφισβήτηση ουσιαστικά μέρους της κυπριακής υφαλοκρηπίδας, αφού η Τουρκία θεωρεί ότι η δική της υφαλοκρηπίδα εκτείνεται μέχρι την υφαλοκρηπίδα της Αιγύπτου και θα πρέπει να οριοθετηθεί με την Αίγυπτο. Δίνονται μάλιστα, από την Τουρκία συγκεκριμένες συντεταγμένες δυτικά του γεωγραφικού μήκους 32º16'18", με την Τουρκία να τονίζει ότι δυτικά του 18ου μεσημβρινού (που περιλαμβάνει όχι μόνο το Οικόπεδο 6, αλλά και τα οικόπεδα 4, 5, 10 και το μισό των οικοπέδων 7 και 11) η Κύπρος δεν έχει υφαλοκρηπίδα και άρα η ανακήρυξη της ΑΟΖ σε εκείνο το σημείο παραβιάζει τα τουρκικά δικαιώματα – ισχυρισμός ο οποίος δεν έχει καμία νομική βάση σύμφωνα με το δίκαιο της θάλασσας και τους συμβατικούς αλλά και εθιμικούς κανόνες που το διέπουν». -Γιατί, επιμένει η Τουρκία για το οικόπεδο 6 να το θεωρεί ότι είναι δικό της; Η συγκεκριμένη επιστολή του Μόνιμου Αντιπροσώπου της Τουρκίας στα Ηνωμένα Έθνη Φεριντούν Σινιρλίογλου προς τον ΟΗΕ μέσω του Γενικού Γραμματέα του ΟΗΕ που εκδόθηκε στις 12 Απριλίου 2017 κάνει ρητή αναφορά στο οικόπεδο 6, το οποίο υπενθυμίζεται ότι πρόσφατα, προ της πιο πάνω ημερομηνίας, είχε αδειοδοτηθεί στα πλαίσια του Γ’ Γύρου Αδειοδότησης Οικοπέδων στην ΑΟΖ της Κυπριακής Δημοκρατίας. Στα πλαίσια του Γ’ Γύρου Αδειοδότησης έχουν παραχωρηθεί άδειες εξερεύνησης για τρία οικόπεδα, το 6 στην κοινοπραξία ΕΝΙ / TOTAL, το 8 στην ΕΝΙ και στο 10 στην κοινοπραξία Exxon Mobil / Qatar Petroleum. Η Τουρκία εστιάζει στην αντίδρασή της για τις εν λόγω αδειοδοτήσεις το οικόπεδο 6, το οποίο βρίσκεται εξ ολοκλήρου στην θαλάσσια ζώνη που η Τουρκία θεωρεί ως δική της υφαλοκρηπίδα ή εν πάσει περιπτώσει αμφισβητείται η κυριότητά του (από την Τουρκία). Η επιλογή της Τουρκίας να εστιάσει την προσοχή της στο οικόπεδο 6, προειδοποιώντας μάλιστα ότι θα προστατεύσει τα κυριαρχικά της δικαιώματα, όπως η ίδια τα εντοπίζει, προϊδεάζει την στάση της Τουρκίας, που με συνεχόμενες NAVTEX (οδηγίες προς ναυτιλλόμενους) δεσμεύει περιοχές που βρίσκονται ειδικά εντός του οικόπεδου 6 για πραγματοποίηση στρατιωτικών ασκήσεων. Η στάση αυτή εκτιμάται ότι θα συνεχιστεί και στο μέλλον, ενόσω η Κυπριακή Δημοκρατία προχωρεί με τους ενεργειακούς της σχεδιασμούς και την ενάσκηση των κατά το γράμμα και το πνεύμα του διεθνούς δικαίου και του δικαίου της θάλασσας κυριαρχικών της δικαιωμάτων». -Να υποθέσουμε ότι για τα άλλα τεμάχια της κυπριακής ΑΟΖ δεν θέτει θέμα; «Η Τουρκία αμφισβητεί γενικά ένα μεγάλο κομμάτι της κυπριακής υφαλοκρηπίδας. Δεν περιορίζεται μόνο στην αμφισβήτηση του οικόπεδου 6, αλλά τα οικόπεδα της κυπριακής Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης που βρίσκονται δυτικά του 18ου μεσημβρινού. Σχετικές αμφισβητήσεις της κυπριακής υφαλοκρηπίδας και κατ’ επέκταση της κυπριακής ΑΟΖ βρίσκονται σε αριθμό επιστολών και διακοινώσεων που έχει εκδώσει και κοινοποιήσει η Τουρκία προς τον ΟΗΕ. Αναφέρεται, για παράδειγμα, η επιστολή του Μονίμου Αντιπροσώπου της Τουρκίας στον ΟΗΕ ημερομηνίας 28 Απριλίου 2016 και αριθμό Α/70/855 – S/2016/406, στην οποία παρουσιάζονται οι τουρκικές παράλογες και αντινομικές διεκδικήσεις στην υφαλοκρηπίδα της Κυπριακής Δημοκρατίας. Στην επιστολή εκείνη, η Τουρκία ισχυρίζεται ότι έχοντας την μεγαλύτερη ηπειρωτική ακτογραμμή στην Ανατολική Μεσόγειο έχει καταθέσει μέσω δυο ρηματικών διακοινώσεων (notes verbales Νο. 2004/Turkuno DT/4739, ημερομηνίας 2 Μαρτίου 2004 και No. 2013/14136816/22273, ημερομηνίας 12 Μαρτίου 2013) τις συντεταγμένες σε θαλάσσιες ζώνες που εμπίπτουν, κατά την άποψή της, στην τουρκική υφαλοκρηπίδα η οποία συνορεύει, πάντοτε κατά την Τουρκία, με την Αιγυπτιακή, παρακάμπτοντας ουσιαστικά την μισή περίπου ΑΟΖ της Κυπριακής Δημοκρατίας. Άρα, η Τουρκία έχει ήδη θέσει προ πολλού θέμα για την μισή Κυπριακή ΑΟΖ. -Πώς γίνεται μια χώρα να απειλεί με πόλεμο άλλη χώρα και μεγάλες εταιρείες άλλων χωρών στον ίδιο τον ΟΗΕ; «Οι απαιτήσεις της Τουρκίας δεν έχουν καμία νομική υπόσταση στη βάση του δικαίου της θάλασσας. Αντιθέτως, αποτελούν παραβίαση των κανόνων που διέπουν το καθεστώς της υφαλοκρηπίδας και της ΑΟΖ ως ορίζεται τόσο από το συμβατικό (Σύμβαση του ΟΗΕ για το Δίκαιο της Θάλασσας του 1982 την οποία δεν έχει υπογράψει η Τουρκία) αλλά και το εθιμικό δίκαιο (που δεσμεύει όλα ανεξαιρέτως τα κράτη). Σε σχέση με τις απειλές της Τουρκίας, αυτές αποτελούν κατάφωρες παραβιάσεις των ουσιωδών αρχών του διεθνούς δικαίου που αφορούν στην απαγόρευση απειλής για χρήση βίας ή χρήση βίας και εντοπίζονται στον Καταστατικό Χάρτη του ΟΗΕ (Άρθρο 2, παράγραφος 4)». -Πώς μπορεί η Κυπριακή Δημοκρατία να αντιδράσει και να υπερασπιστεί τα συμφέροντά της; «Η Κυπριακή Δημοκρατία ενεργεί πάντοτε στα πλαίσια που καθορίζονται από το διεθνές δίκαιο και το δίκαιο της θάλασσας. Όσον αφορά την έκδοση NAVTEX από την Τουρκία, η Κυπριακή Δημοκρατία καταγγέλλει στα αρμόδια διεθνή fora την έκδοση τέτοιων NAVTEX από μη εξουσιοδοτημένο σταθμό (Σταθμός Αντάλυας) και την παραγνώριση του αρμόδιου κυπριακού σταθμού όπως αυτός έχει καθοριστεί στο διεθνές δίκαιο. Εκδίδει, ταυτόχρονα, NAVTEX που προειδοποιεί για το παράνομο και άκυρο της αντίστοιχης τουρκικής NAVTEX. Όσον αφορά στις επιστολές και ρηματικές διακοινώσεις της Τουρκίας που αμφισβητούν την κυπριακή υφαλοκρηπίδα και ΑΟΖ, η Κυπριακή Δημοκρατία, μέσω του ΟΗΕ, εκδίδει δικές της επιστολές και ρηματικές διακοινώσεις που αντικρούουν τους τουρκικούς ισχυρισμούς και καταδεικνύουν την ακυρότητα των τουρκικών απαιτήσεων, στη βάση των κείμενων διεθνών κανόνων. Παραμένει πάντοτε αναφαίρετο το κυριαρχικό δικαίωμα της Κυπριακής Δημοκρατίας να υπερασπιστεί τις θαλάσσιες ζώνες της, έχοντας εξαντλήσει όλα τα διπλωματικά μέσα που έχει στη διάθεσή της».
0 Comments
Leave a Reply. |
APXEIO
February 2024
Click to set custom HTML
Click to set custom HTML
|