ΤΩΝ ΝΙΚΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ & ΜΑΡΙΑΣ ΧΑΤΖΗΛΟΪΖΟΥ Λίγο πριν τη λήξη του 2016, ο Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Κυπριακού Οργανισμού Τουρισμού, Άγγελος Λοΐζου, κάνει το δικό του απολογισμό για τη φετινή τουριστική περίοδο. Ανάμεσα σε άλλα, μιλά στη «Μ» για το πρόβλημα της εποχικότητας και τις προσπάθειες του ΚΟΤ για την προώθηση της Κύπρου ως χειμερινού προορισμού μέσα από την ανάδειξη νέων ειδών τουρισμού τα οποία τονίζεται ότι υπάρχουν, αλλά ακόμα δεν αξιοποιούνται στο μέγιστο. Υπογραμμίζει ότι φέτος είχαμε ρεκόρ με 3.2. εκ. τουρίστες και σκέψη τους στον ΚΟΤ είναι πώς θα «χτίσουν» την τουριστική βιομηχανία σε αυτά τα επίπεδα. Επίσης, δίνεται έμφαση στο γεγονός ότι η Κύπρος διατηρεί ένα καλό επίπεδο στις τιμές και βρίσκεται στο ίδιο επίπεδο τιμών με τουριστικά ανεπτυγμένες χώρες όπως η Ισπανία και η Πορτογαλία. Όσο αφορά στο 2017, ο κ. Λοΐζου αναφέρει ότι το τουριστικό ρεύμα θα έχει αυξητική τάση και γίνονται προσπάθειες προσέλκυσης αγορών όπως αυτές της Κίνας και του Ιράν. Θέματα όπως αυτό της ύπαρξης παλαιών ξενοδοχείων που χρειάζονται ανακαίνιση βρίσκονται σε διαδικασία επίλυσης, όπως είπε ο κ. Λοΐζου, και το Εθνικό Σχέδιο Αναφοράς 2014-2020 θα ενισχύσει σε μεγάλο βαθμό τη διαδικασία αυτή. Καταλήγοντας, αναφέρεται στους στόχους του ΚΟΤ για τη νέα χρονιά και ευελπιστεί ότι το μεγάλο γεγονός Πάφος 2017 θα αποδώσει σωστά την εικόνα της Κύπρου και θα συμβάλει, έτσι, στην προώθησής της ως τουριστικού προϊόντος για τα επόμενα χρόνια.
Σε μερικές εβδομάδες τελειώνει η φετινή χρονιά. Ποιος είναι ο απολογισμός της τουριστικής κίνησης; Η πραγματικότητα είναι ότι φέτος είχαμε μια εξαιρετική χρονιά, απρόσμενη θα έλεγα. Έχουμε ξεπεράσει αριθμούς που ίσως μας προκαλούν ερωτηματικά κατά πόσο μπορούμε να τους χειριστούμε. Προβλέπουμε ότι θα φτάσουμε τα 3,2 εκ. αφίξεις, ενώ ιστορικά η καλύτερη χρονιά ήταν γύρω στα 2,7 εκ., και πέρσι είχαμε 2,6 εκ. Μας βρίσκει πολύ ικανοποιημένους το αποτέλεσμα και η σκέψη μας είναι πώς μπορούμε να «χτίσουμε» τη νέα μας τουριστική βιομηχανία σε αυτά τα επίπεδα. Είναι γνωστό ότι το μεγάλο πρόβλημα της χώρας μας είναι η εποχικότητα. Τι ενέργειες έχετε κάνει και τι λένε οι εκτιμήσεις για την χειμερινή περίοδο; Μου δίνετε την ευκαιρία να πω ότι ενέργειες γίνονται εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Δεν είναι θέμα απουσίας ενεργειών. Απλούστατα, οι διοργανωτές ταξιδιών που χρησιμοποιούν την Κύπρο επιλέγουν την εύκολη χρήση της, που είναι ο ήλιος και η θάλασσα. Αναφορικά με τα προϊόντα τα οποία διαθέτει η χώρα μας και τα οποία προωθεί ο Κυπριακός Οργανισμός Τουρισμού είναι πάρα πολλά. Παραδείγματα είναι ο αθλητικός τουρισμός, ο πολιτιστικός τουρισμός, ο συνεδριακός τουρισμός, οι γάμοι, ο τουρισμός γκολφ κ.α. Έχουμε διάφορα προϊόντα που ο κόσμος από τον κάθε τομέα τα γνωρίζει και τα χρησιμοποιεί. Πρέπει όμως να αυξήσουμε τους αριθμούς. Το μεγάλο μας πρόβλημα ήταν η αεροπορική σύνδεση με τις αγορές μας, γιατί πολλές από τις εταιρίες σταματούσαν το πτητικό τους πρόγραμμα τέλος Οκτωβρίου. Το ευχάριστο είναι ότι τα δύο τελευταία χρόνια έχει γίνει μια τεράστια δουλειά για επιμήκυνση της περιόδου για να λύσουμε το πρόβλημα της εποχικότητας. Έχουμε πολύ πιο αυξημένες πτήσεις τώρα από ότι στο παρελθόν. Βλέπουμε ότι η αύξηση της χειμερινής περιόδου ήταν περίπου 30-35% σε σύγκριση με την προηγούμενη ανάλογη περίοδο. Είμαστε στη σωστή κατεύθυνση και είναι θέμα να πειστούν και οι αεροπορικές εταιρείες ότι μπορούν να έχουν δρομολόγια χωρίς να ζημιώνουν. Γίνεται η προσπάθεια, πάντοτε γινόταν. Δυστυχώς, πολλά γεγονότα είχαν δημιουργήσει το πρόβλημα της εποχικότητας όπως θέματα χειρισμών από τον ΚΟΤ, το Υπουργείο Εργασίας, οι επιδοτήσεις κ.α. Για την καλοκαιρινή περίοδο, ποιες ενδείξεις έχετε; Θα συνεχιστεί η αύξηση του τουριστικού ρεύματος; Οι επαφές που είχαμε μέχρι τώρα με πολλούς εταίρους σε διάφορες χώρες μας κάνουν να πιστεύουμε ότι θα διατηρηθούν οι αριθμοί και θα υπάρχει αύξηση. Φαίνεται ότι χώρες όπως η Αγγλία έχει αυξανόμενη τάση σε αφίξεις στο νησί μας. Η Ρωσία, επίσης, είναι μια σημαντική αγορά, αλλά «κρατάμε μικρό καλάθι» διότι υπάρχουν κάποια δεδομένα που μας προβληματίζουν λόγω της οικονομικής κατάστασης της χώρας και των κυρώσεων που επιβλήθηκαν από την Ευρώπη. Η τρίτη χώρα από την οποία παρατηρείται σοβαρότατη αύξηση στις αφίξεις για το 2017 είναι η Γερμανία. Η αύξηση των αεροπορικών θέσεων για Κύπρο ενδέχεται να φτάσει μέχρι και το 50%. Από ποιες νέες αγορές αναμένουμε το 2017 κόσμο; Οι νέες αγορές από τις οποίες αναμένουμε κόσμο είναι το Ισραήλ, η Πολωνία, η Γαλλία, η Αυστρία, Αραβικές Χώρες, καθώς οι προσπάθειες για αναδυόμενες αγορές όπως αυτές της Κίνα και του Ιράν θα κλιμακωθούν. Αληθεύει ότι αν έχουμε και νέα αύξηση στους τουρίστες το ερχόμενο καλοκαίρι, δεν θα έχουμε διαθέσιμες κλίνες; Όντως, είναι ένα πρόβλημα αυτό. Βλέποντας και από την περσινή χρονιά ξέρουμε ότι πλέον οι καλές κλίνες έχουν γεμίσει. Όμως, ήδη υπάρχει μια καλή κινητικότητα σε αύξηση κλινών, ξενοδοχεία έχουν αρχίσει να κάνουν επεκτάσεις και υπάρχει προγραμματισμός για κάποια καινούργια ξενοδοχεία. Οι τιμές στα ξενοδοχεία μας συναγωνίζονται άλλων χωρών που είναι στην περιοχή μας; Και μιλάμε για Ελλάδα, Τουρκία, Αίγυπτο. Οι τιμές σε χώρες όπως η Ελλάδα, η Τουρκία, η Αίγυπτος δεν μπορούν να συγκριθούν με τις δικές μας, γιατί σε αυτές έχουν γίνει τεράστιες μειώσεις για να προσελκύσουν τον αριθμό τουριστών που έχασαν λόγω διάφορων γεγονότων που συνέβηκαν σε αυτές. Στην Κύπρο, ως νέος τουριστικός προορισμός, διατηρούνται σε καλό επίπεδο οι τιμές και βρισκόμαστε στο ίδιο επίπεδο τιμών με τουριστικά ανεπτυγμένες χώρες όπως η Ισπανία και η Πορτογαλία. Το ευχάριστο είναι ότι το προϊόν μας ικανοποιεί τον τουρίστα. Η ανατροφοδότηση που προέρχεται από τις έρευνες πελατών των μεγάλων διοργανωτών ταξιδιών βάζουν την Κύπρο σε αρκετά ψηλά επίπεδα, και μας δίνει ελπίδα και την πεποίθηση ότι είμαστε σε καλό δρόμο. Το τουριστικό μας προϊόν βασίζεται στον ήλιο και τη θάλασσα το καλοκαίρι. Σαν ΚΟΤ έχετε καταστρώσει σχέδιο για να εμπλουτιστεί; Γίνεται συνεχής προσπάθεια εμπλουτισμού όλων των προϊόντων που θα δώσουν το «χρώμα» και την επιπρόσθετη αξία ούτως ώστε οι τουρίστες να μπορούν να αποκομίσουν εμπειρίες και γνώσεις από την Κύπρο και να κατανοήσουν την αυθεντικότητα της. Ως ΚΟΤ εργαζόμαστε για την ανάπτυξη και προβολή μορφών τουρισμού, όπως ο αθλητικός και ο πολιτιστικός που έχουν προαναφερθεί, όπως ο αγροτουρισμός, τα ταξίδια του μέλιτος, ο θρησκευτικός τουρισμός, ο τουρισμός υγείας και ο τουρισμός κρουαζιέρας. Υπάρχουν ξενοδοχεία αρκετά παλιά, τα οποία δεν ανακαινίζονται. Θα γίνουν ενέργειες για ανακαίνιση και αξιοποίηση τους; Η πλειοψηφία των ξενοδοχείων μας είναι σε καλά επίπεδα. Υπάρχουν όμως καταλύματα που χρειάζονται αναβάθμιση. Η προσπάθεια αναβάθμισης της υποδομής μας στα θέματα διαμονής είναι ανάμεσα στις προτεραιότητες μας. Μια σημαντική πρωτοβουλία που θα αναζωογονήσει τις προσπάθειες μας, σε αυτό το θέμα, είναι η περίληψη, στα πλαίσια του Εθνικού Σχεδίου Αναφοράς 2014-2020, παροχής σημαντικών ενισχύσεων (16 εκ. ευρώ) προς τις επιχειρήσεις της τουριστικής βιομηχανίας για πραγματοποίηση επενδύσεων που θα συμβάλουν μεταξύ άλλων στον εκσυγχρονισμό και την ουσιαστική αναβάθμιση των υφιστάμενων ξενοδοχείων και τουριστικών καταλυμάτων. Το σχέδιο βρίσκεται στα τελικά στάδια διαμόρφωσης και αναμένεται σύντομα η εξαγγελία του. Κύριε Λοΐζου, τι εικόνα σας δίνουν για την Κύπρο οι ξένοι εταίροι με τους οποίους έρχεστε σε επαφή στα διάφορα συνέδρια. Εκφράζουν παράπονα ή ικανοποίηση όσο αφορά τις εμπειρίες τους στην Κύπρο; Οι ξένοι εταίροι δεν μας ανέφεραν προβλήματα σε σχέση με τα καταλύματα ή προβλήματα που τυχόν να είχαν τουρίστες στα καταλύματά μας. Εκείνο το οποίο ακούμε, και διαχρονικά ο Οργανισμός επισημαίνει, είναι η εξωτερική υποδομή της χώρας μας. Την υποδομή του κράτους εν γένει. Δηλαδή θέματα καλαισθησίας, δομημένου περιβάλλοντος, ηχορύπανσης και άλλων παρανομιών, κραχτισμού, καθαριότητας και ευταξίας. Γι’ αυτό και εμείς ως ΚΟΤ, οι αστυνομικές και τοπικές αρχές πρέπει να εγκύψουμε στο πρόβλημα για να μην δίνεται αυτή η άσχημη εικόνα προς τα έξω. Νόμοι υπάρχουν γι’ αυτά τα θέματα. Αυτό που πρέπει να γίνει είναι να τηρηθούν. Πέρα από τα όσα έχουν αναφερθεί πιο πάνω, ο ΚΟΤ έχει θέσει κάποιους άλλους στόχους για το 2017; Πρώτα από όλα αναμένουμε να ολοκληρωθεί το θέμα της στρατηγικής για να προχωρήσουμε στην υλοποίηση της. Μιλούμε για μια στρατηγική όχι μόνο για το 2017, αλλά για τα επόμενα 10-15 χρόνια, που θα αποτελεί πυξίδα για το πού κατευθυνόμαστε. Το δεύτερο σημαντικό θέμα είναι αυτό της αναβάθμισης του Οργανισμού, τόσο σε εσωτερικό επίπεδο όσο και στις συνεργασία μας με διοργανωτές ταξιδιών κ.α., με στοχευμένες κινήσεις, για να μπορούμε να αντιμετωπίσουμε τις νέες προκλήσεις και να κάνουμε τα επόμενα μεγάλα βήματα. Αναμένουμε, επίσης, σύντομα να δούμε κατά πόσο ο Οργανισμός θα γίνει Υφυπουργείο για να μπορεί να εφαρμόσει τα καινούργια σχέδια. Θα ήθελα να προσθέσω σε αυτά το θέμα της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας Πάφος 2017, για το οποίο έχουν γίνει πάρα πολλές προσπάθειες προώθησης. Αγκαλιάζεται από διάφορους διοργανωτές ταξιδιών και αεροπορικές εταιρείες, και θα αυξήσει έτσι την κινητικότητα στο νησί. Το Πάφος 2017 ευελπιστούμε να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων για να παρουσιάσει ό,τι καλύτερο, και να δώσει σωστά την εικόνα της Κύπρου για να βοηθήσει όχι μόνο το 2017, αλλά και τα επόμενα χρόνια.
0 Comments
Leave a Reply. |
APXEIO
February 2024
Click to set custom HTML
Click to set custom HTML
|