ΤΗΣ ΜΑΙΡΗΣ ΠΙΕΡΙΔΟΥ Ο Ελλαδίτης σκηνοθέτης Γιάννης Ιορδανίδης βρίσκεται αυτές τις μέρες στην Κύπρο με σκοπό να σκηνοθετήσει το αριστούργημα του Ντοστογιέφσκι «Έγκλημα και Τιμωρία», που ανεβάζει το Θέατρο Διόνυσος. Ο Γιάννης Ιορδανίδης είναι ένας πολύ ξεχωριστός άνθρωπος – τον γνωρίζω εδώ και 25 χρόνια – και ένας πολυβραβευμένος και με πολλές επιτυχίες στο ενεργητικό του σκηνοθέτης. Έχει σκηνοθετήσει πολλά σημαντικά και ποιοτικά έργα και εδώ στην Κύπρο, αλλά και στο εξωτερικό. Έχει αφήσει άριστες εντυπώσεις από τις δουλειές που έχει κάνει εδώ στην Κύπρο, και όλοι τον εκτιμάμε βαθύτατα. Είμαστε βέβαιοι ότι και αυτή τη φορά το έργο που σκηνοθετεί θα έχει τη δική του επιτυχία! Με τον κύριο Ιορδανίδη είχαμε μια πολύ ενδιαφέρουσα συνομιλία με την ευκαιρία της πρεμιέρας της παράστασης «Έγκλημα και Τιμωρία», που ανεβαίνει από την Κεντρική Σκηνή του Θεάτρου «Διόνυσος» στις 20 Οκτωβρίου. Κύριε Ιορδανίδη, είστε και πάλι εδώ ύστερα από έξι ολόκληρα χρόνια. Τι σας φέρνει και πάλι στο νησί; Στο νησί σας, την Κύπρο, με φέρνει μια καινούργια, φιλόδοξη παραγωγή, ένα σπουδαίο κλασικό έργο. Και χαίρομαι ιδιαίτερα κάθε φορά που βρίσκομαι εδώ! Πώς προέκυψε αυτή η συνεργασία με το Θέατρο Διόνυσος; Είναι αλήθεια ότι είναι η πρώτη φορά που έρχομαι στην Κύπρο για να συνεργαστώ όχι με την κρατική σκηνή, όπως γινότανε από το 1995 μέχρι σήμερα, αλλά για να συνεργαστώ με το ιδιωτικό Θέατρο Διόνυσος. Σημασία έχουνε, για μια τέτοια συνεργασία, οι προδιαγραφές. Κίνητρο για ‘μένα είναι το έργο και ο θίασος! «Έγκλημα και Τιμωρία». Μιλήστε μας για το έργο αυτό. Είναι ένα από τα σημαντικότερα έργα της παγκόσμιας λογοτεχνίας, ένα κορυφαίο δημιούργημα του πνεύματος και όπως όλα τα μεγάλα αριστουργήματα, το έργο αυτό δεν δίνει τόσες απαντήσεις όσο θέτει ερωτηματικά! Βεβαίως το έργο, όπως είναι γνωστό, δεν είναι γραμμένο για το Θέατρο, αλλά είναι μυθιστόρημα και άρα χρειάστηκε να γίνει μια διασκευή για να παρουσιαστεί επί σκηνής. Όταν διασκευάζεις, λοιπόν, ένα πεζό έργο, ένα μυθιστόρημα για Θέατρο αυτόματα βρίσκεσαι αντιμέτωπος με ένα σωρό προβλήματα που έχουνε να κάνουνε με τη θεατρική μεταφορά. Οι θεατρικές διασκευές των μυθιστορημάτων του Ντοστογιέφσκι αρχίσανε από το 1870! Ένας από τους πρώτους που διασκεύασε τον Ντοστογιέφσκι ήταν ο Στανισλάφσκι. Το έργο «Έγκλημα και Τιμωρία», όπως φαντάζεστε, δεν είναι πρώτη φορά που διασκευάζεται για Θέατρο. Παίχτηκε για πρώτη φορά στο Παρίσι, στη σκηνή του Θεάτρου Odeon το 1988, όπου σημείωσε μεγάλη επιτυχία! Από τότε γίνανε πάρα πολλές διασκευές του μυθιστορήματος, για το Θέατρο, κυρίως πολυπρόσωπες! Η πρώτη φορά που διασκευάστηκε το έργο στα ελληνικά έγινε το 1890! Έχουν δηλαδή μια πολύ μεγάλη ιστορία οι διασκευές στο ελληνικό Θέατρο. Να σημειώσουμε ότι ο πρώτος που έπαιξε τον πρωταγωνιστικό ρόλο ήταν ο Γιώργος Παπάς! Ακολούθησε ο Αλέκος Αλεξανδράκης, ο οποίος ήταν πολύ καλός μου φίλος και καλός συνεργάτης, και γι’ αυτό τον λόγο προσφέροντας ένα ελάχιστο φόρο τιμής στη μνήμη του, του αφιερώνω αυτή την παράσταση! Είναι πολύ σημαντικό πως το έργο έχε μεταφραστεί στα ελληνικά το 1889 από τον Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη! Πώς είναι η συνεργασία σας με τους ηθοποιούς; Είναι άριστη όπως πάντα! Ποιοι πρωταγωνιστούν στο έργο; Ο Γιώργος Αναγιωτός, ο Ανδρέας Τσουρής, ο Θανάσης Δρακόπουλος, τους οποίους γνωρίζω από παλιά. Και οι νέοι ηθοποιοί Γιώργος Κυριάκου, Χριστόδουλος Μαρτάς, Εύρος Βασιλείου και η μοναδική γυναίκα ηθοποιός Νίκη Δραγούμη, με τους οποίους πρώτη φορά συνεργάζομαι. Η Νίκη Δραγούμη θα ερμηνεύσει τη Σόνια. Πότε ανεβαίνει το «Έγκλημα και Τιμωρία»; Ανεβαίνει το τελευταίο δεκαήμερο Οκτωβρίου. Η πρεμιέρα έχει προγραμματιστεί για τις 20 Οκτωβρίου. Το αποτελούν μόνο ηθοποιοί από την Κύπρο, καμία μετάκληση ούτε στους συντελεστές ούτε στους ερμηνευτές από την Ελλάδα, εφόσον βρέθηκε στην Κύπρο έμψυχο υλικό για να καλύψει τις ανάγκες αυτής της τόσο φιλόδοξης παραγωγής! Πιστεύετε πως θα υπάρξει ανταπόκριση από το κοινό της Κύπρου, σε αυτές τις δύσκολες εποχές, σε ένα κλασικό έργο; Εγώ πιστεύω όσο και να υπάρχουνε προβλήματα και να θέλει ο κόσμος να διασκεδάσει, όταν του προσφέρεται ένα έργο τόσο σημαντικό για τον πολιτισμό, δεν μπορεί παρά να ανταποκριθεί. Επίσης, είμαι πολύ αισιόδοξος γιατί δεκαπέντε μέρες πριν την πρεμιέρα γίνονται κρατήσεις, χτυπούν αδιάκοπα τα τηλέφωνα, όχι από τη Λευκωσία μόνο, αλλά και από άλλες πόλεις της ελεύθερης Κύπρου. Πιστεύω πως η παράσταση αυτή θα είναι καθοριστική στις επιλογές των ελεύθερων Θεάτρων, όχι μόνο του Θεάτρου Διόνυσος! Πώς είδατε τα θεατρικά μας δρώμενα; Δεν μπορώ να μιλήσω για το κυπριακό Θέατρο, γιατί είμαι κλεισμένος στην αίθουσα των δοκιμών! Ακούω όμως πολύ θετικά πράγματα και ελπίζω να βαίνουν όλα καλώς! Πιστεύετε ότι η επιτυχία ενός έργου οφείλεται κατά το μεγαλύτερο μέρος στον σκηνοθέτη; Κατά το μεγαλύτερο μέρος δεν θα έλεγα, αλλά στο όραμα που έχει. Εγώ είμαι από τους σκηνοθέτες που πιστεύουν πολύ στον ηθοποιό, γι’ αυτό δίνω πολύ χώρο στην ερμηνεία από τον ηθοποιό. Βεβαίως αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχει μια προσωπική ανάγνωση του έργου κάθε φορά, την οποία ανάγνωση καλούνται οι ηθοποιοί να υπηρετήσουν, διότι κάθε φορά ένα έργο έχει πολλούς τρόπους να ανέβει. Ποια ήταν η πρώτη φορά που ήρθατε στην Κύπρο για να σκηνοθετήσετε; Το 1995, όταν καλέστηκε από τον ΘΟΚ ν’ ανεβάσω τη «Μαρία Στιούαρτ» του Σίλλερ με τον θίασο του ΘΟΚ, στον οποίο έτυχε να πρωταγωνιστούν η Δέσποινα Μπεμπεδέλη και η Τζένη Γαϊτανοπούλου αλλά και άλλοι. Από τότε στα 25 αυτά χρόνια έτυχε να έρθω πολλές φορές και να σκηνοθετήσω παραστάσεις, όπως την «Τρελή του Σαγιό», τον «Επιθεωρητή», τους «Βρικόλακες» κ.α. Επίσης, συνεργάστηκα με την Κύπρο στα διάφορα Φεστιβάλ και έφερα και πολλές παραστάσεις αρχαίου ελληνικού δραματολογίου από την Ελλάδα. Ποιες εμπειρίες έχετε αποκομίσει από την όλη συνεργασία σας με την Κύπρο;
Τις εμπειρίες που αποκομίζει ένας σκηνοθέτης όταν συνεργάζεται με ένα μεγάλο Οργανισμό, όπως είναι ο ΘΟΚ. Και τώρα έρχεται μια νέα εμπειρία συνεργαζόμενος πρώτη φορά με ένα επιχορηγούμενο μη κρατικό Οργανισμό, το Θέατρο Διόνυσος. Πρέπει να σου πω ότι γι’ αυτές τις συνεργασίες σπουδαίο ρόλο παίζει κατά πόσο ο επικεφαλής των Οργανισμών αυτών έχει όραμα και φαντασία! Από μόνος του ένας Οργανισμός, εάν δεν υπάρχει το έμψυχο υλικό που καθοδηγεί, δεν μπορεί να φθάσει σε σπουδαία καλλιτεχνικά αποτελέσματα! Η Καλλιτεχνική Διεύθυνση ενός Θεάτρου έχει ένα δύσκολο ρόλο και έργο να παίξει, και χρειάζεται εξαιρετικές ικανότητες, τόσο καλλιτεχνικές όσο και διοικητικές, εάν θέλουμε να δημιουργήσουμε θεατρική παράδοση και θεατρικό κοινό με θεατρική παιδεία! Από ότι θυμάμαι, Γιάννη, έχεις κάποιες κυπριακές ρίζες. Ναι! Η μητέρα μου κατάγεται από την Πάφο. Πρέπει να υπάρχουν κάποιοι χωμένοι συγγενείς που δεν τους γνωρίζω. Από ότι θυμάμαι υπήρχε μια μακρινή συγγένεια με τον Αρχιεπίσκοπο Μακάριο. Πώς αισθάνεσαι που είσαι τώρα στην Κύπρο; Μ’ αρέσει πολύ πάντα όταν έρχομαι στην Κύπρο, γιατί έχω πολλούς φίλους και στον ελεύθερο μου χρόνο – όταν υπάρχει – μ’ αρέσει να επισκέπτομαι τις όμορφες περιοχές του νησιού και να περνώ ωραία παρέα με τους φίλους μου. Μελλοντικά τι έχουμε; Κάτι καινούργιο; Για την ώρα όχι. Έχω γίνει πολύ πιο επιλεκτικός και δύσκολος, γιατί οι προτάσεις που θα μου γίνουν πρέπει να πληρούν όλες τις προδιαγραφές για να γίνει μια τέλεια παράσταση! Γιάννη Ιορδανίδη, σου εύχομαι καλές επιτυχίες σε ό,τι κάνεις!
0 Comments
Leave a Reply. |
APXEIO
February 2024
Click to set custom HTML
Click to set custom HTML
|