ΤΗΣ ΜΑΡΙΑΣ ΧΑΤΖΗΛΟΪΖΟΥ Ο Πρόεδρος του Κυπριακού Συνδέσμου Καταναλωτών (ΚΣΚ), Δρ. Σταμάτης Ρωσσίδης, μίλησε στη «Μ» με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Καταναλωτή που γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 15 Μαρτίου. Αναφερόμενος στα θέματα που απασχολούν τους Κύπριους καταναλωτές, είπε πως τα περισσότερα παράπονα αφορούν τις εγγυήσεις των προϊόντων, το ποσοστό των οποίων ξεπερνά το 35%. Παρόλο που η οικονομικη κρίση επηρέασε αρνητικά την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών, το «κέρδος» από αυτήν είναι η πιο προσεκτική στάση που ανέπτυξαν οι καταναλωτές κατά τις αγορές τους. «Οι καταναλωτές σήμερα είναι πιο υποψιασμένοι», είπε σχετικά ο κ. Ρωσσίδης. Όσο αφορά τις τιμές των φαρμάκων, η φόρμουλα που εφαρμόζεται για τον καθορισμό των τιμών δεν φαίνεται να φέρνει επιθυμητά αποτελέσματα, αναφέρει ο Πρόεδρος του ΚΣΚ, ενώ στον ίδιο βαθμό κινείται και το ζήτημα των τιμών των καυσίμων, όπου ο ΚΣΚ δεν μπορεί να συμβάλει ουσιαστικά για καθορισμό φορολογίας και Φ.Π.Α., θέματα που αφορούν καθαρά πολιτικές αποφάσεις, προσθέτει ο κ. Ρωσσίδης.
Παρόλο που παρατηρούνται σοβαρά ελλείμματα στην επιμόρφωση των καταναλωτών, εν τούτοις η μοναδική στο είδος της στην Ευρώπη, Σχολή Καταναλωτών, που λειτουργεί στην Κύπρο, δίνει την ευκαιρία στους καταναλωτές να είναι πιο ενημερωμένοι, καταλήγει ο κ. Ρωσσίδης. Έχετε την εικόνα των θεμάτων που απασχολούν περισσότερο τους καταναλωτές σήμερα; Πώς ανταποκρίνεστε σε αυτά ως Σύνδεσμος; Ο Κυπριακός Σύνδεσμος Καταναλωτών, (ΚΣΚ) έχει εικόνα για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι καταναλωτές στη βάση της ενημέρωσης που έχει μέσα από το τηλεφωνικό του κέντρο. Ο ΚΣΚ διενεργεί διαμεσολάβηση για τα παράπονα που λαμβάνει από τα μέλη του, ενώ παρέχει δωρεάν πληροφόρηση σε όλους ανεξαιρέτως τους καταναλωτές και οδηγίες για το πώς μπορούν από μόνοι τους να χειριστούν ένα θέμα που τους αφορά. Πέραν των πιο πάνω και πάντοτε με γνώμονα τα αποτελέσματα που έρχονται μέσα από το τηλεφωνικό μας κέντρο, προχωρούμε σε ενέργειες, προτάσεις και εισηγήσεις προς τις αρμόδιες υπηρεσίες, ώστε να γίνουν διορθωτικές ενέργειες σε νομοθεσίες ή καλύτερη, ή πιο αυστηρή εφαρμογή τους, με απώτερο στόχο να βελτιωθεί η προστασία του καταναλωτή και να μειωθουν τα παράπονα που αφορούν την κατηγορία αυτή. Για παράδειγμα τα παράπονα που αφορούν τις εγγυήσεις των προϊόντων ξεπερνούν σε ποσοστό το 35%. Ο ΚΣΚ έκανε αλεπάλληλες προσπάθειες προς την αρμόδια υπηρεσία και σήμερα είμαστε στην ευχάριστη θέση να αναμένουμε να υποβληθεί στη Βουλή αναθεώρηση της νομοθεσίας, ώστε να βελτιωθούν κάποια από τα σημεία της, στο βαθμό του δυνατού πάντοτε, αφού πρόκειται για ευρωπαϊκή οδηγία. Πέραν των θεμάτων εγγύησης προϊόντων, οι καταναλωτές αναφέρουν θέματα αθέμιτων εμπορικών πρακτικών, σε ποσοστό 8% και αυτή είναι η δεύτερη σε σειρά κατηγορία, για να γίνει και αντιληπτό το μέγεθος του προβλήματος με τις εγγυήσεις των προϊόντων. Πώς άλλαξε η συμπεριφορά των καταναλωτών από τον καιρό που ξέσπασε η οικονομική κρίση μέχρι σήμερα; Περιορίζονται στην αγορά των βασικών αγαθών ή παρατηρείται αύξηση της κινητικότητάς τους σε άλλα αγαθά και υπηρεσίες; Υπάρχουν στοιχεία που δείχνουν ότι οι καταναλωτές είναι πλέον πιο προσεκτικοί στις αγορές τους, ιδιαίτερα εάν τους συγκρίνουμε με τις περιόδους προ κρίσης. Δεν μπορούμε να πούμε όμως ότι έχουν περιοριστεί σε τέτοιο βαθμό που να επηρεάζεται η αγορά προϊόντων άλλων από αυτών που καλύπτουν βασικές ανάγκες. Φυσικά θα πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι η αγοραστική δυνατότητα αρκετών καταναλωτών επηρεάστηκε σημαντικά από την κρίση. Θεωρώ ότι οι καταναλωτές σήμερα είναι πιο υποψιασμένοι και πιο προσεκτικοί, ενώ έχουν γίνει και πιο παρατηρητικοί. Την περασμένη Τετάρτη (15 Μαρτίου) έγινε μείωση τιμών σε μερικά φάρμακα, ενώ άλλα παραμένουν στις ίδιες τιμές. Θεωρείται αρκετό αυτό το βήμα για την τσέπη των καταναλωτών; Σίγουρα κάθε μείωση στις τιμές των φαρμάκων είναι καλοδεχούμενη, όπως επίσης καλοδεχούμενη είναι και η παγοποίηση των ανωτάτων τιμών των φαρμάκων, με αποτέλεσμα να μην υπάρξουν αυξήσεις σε κανένα φάρμακο. Η φόρμουλα η οποία χρησιμοποιείται για τον καθορισμό των τιμών δεν φαίνεται να έχει το αναμενόμενο αποτέλεσμα και οι καταναλωτές παρουσιάζονται δυσαρεστημένοι. Δεν παρατηρείται οποιαδήποτε αλλαγή στα θέματα μείωσης της φορολογίας, Φ.Π.Α και πλαφόν για τα καύσιμα. Ποια είναι τα μέτρα που θα αφήνουν όλους τους εμπλεκόμενους ικανοποιημένους, αλλά κυρίως να προστατεύουν τους καταναλωτές; Τα θέματα της φορολογίας και Φ.Π.Α είναι καθαρά πολιτική απόφαση και ο ΚΣΚ δεν φαίνεται να μπορεί να ενεργήσει ουσιαστικά. Στο θέμα του καθορισμού ανώτατης τιμής (πλαφόν) στα καύσιμα, υπάρχει επιτροπή παρακολούθησης πετρελαιοειδών η οποία συμβουλεύει τον Υπουργό Ενέργειας, όταν χρειάζεται ή επιβάλλεται ο καθορισμός ανώτατων τιμών. Φαίνεται, η επιτροπή παρακολούθησης των πετρελαιοειδών, δεν έκρινε αναγκαίο να εισηγηθεί στον Υπουργό τον καθορισμό ανώτατης τιμής. Ανώτατη τιμή, μέχρι σήμερα, επιβλήθηκε μόνο μια φορά και δυστυχώς δεν είχε το αναμενόμενο αποτέλεσμα. Η διακήρυξη του Σωματείου Εργαζόμενων Καταναλωτών με αφορμή την Παγκόσμια Μέρα Καταναλωτή αναφερόταν, μεταξύ άλλων, σε σοβαρά ελλείμματα στην ενημέρωση και επιμόρφωση των καταναλωτών. Συμφωνείτε ότι υπάρχουν τέτοια ελλείμματα και τι κάνετε εσείς ως Σύνδεσμος γι’ αυτό το θέμα; Είναι κοινά παραδεκτό ότι υπάρχουν ελλείμματα στην ενημέρωση του καταναλωτή. Ο ΚΣΚ λειτουργεί τη Σχολή Καταναλωτών, από το 1990 και η παρακολούθηση των διαλέξεων της είναι δωρεάν για όλα τα μέλη του. Είναι μια σειρά από 25 διαλέξεις το χρόνο και στο τέλος απονέμεται και πιστοποιητικό παρακολούθησης. Είναι η μοναδική στο είδος της σε όλη την Ευρώπη. Αυτό από μόνο του δείχνει την προτεραιότητα που δίνει ο ΚΣΚ στην επιμόρφωση των καταναλωτών. Επιπρόσθετα ο ΚΣΚ έχει εκδώσει ενημερωτικά έντυπα τα οποία διανέμει δωρεάν και η ιστοσελίδα του (www.cyprusconsumers.org.cy), περιέχει σημαντικές πληροφορίες προς τους καταναλωτές.
0 Comments
Leave a Reply. |
APXEIO
February 2024
Click to set custom HTML
Click to set custom HTML
|