ΤΗΣ ΜΑΙΡΗΣ ΠΙΕΡΙΔΟΥ Η Αρετή Δημοσθένους είναι μια γυναίκα με πολυσχιδή δράση και αποτελεί την προσωποποίηση του αγώνα όλων των γυναικών, της νοικοκυράς, της μητέρας, της εργαζόμενης, της συζύγου, η οποία στο ρου της ιστορίας διεκδικεί το ρόλο που της αξίζει! Από το βιογραφικό της, την σκιαγράφησα και την έκανα σύμβολο! Γιατί με το βιβλίο της «Γυναίκα και Ισλάμ, Το Διαζύγιο και οι Μεικτοί Γάμοι» καθοδηγεί τις γυναίκες, και τις «ξυπνά» από το λήθαργο που πέφτουν μερικές! Τέτοιες γυναίκες, γυναίκες της πρώτης σελίδας είναι σπάνιο να βρεις! Στις 1000, μία!
Από πότε αντιληφθήκατε ότι είστε ταγμένη για τη Θρησκειολογία, Κανονικό Δίκαιο και Ισλαμολογία; Ο πατέρας μου, ο πατήρ Αιμιλιανός, συνήθιζε να ραντίζει με τον λεγόμενο "μικρό Αγιασμό" αβάπτιστους (Μουσουλμάνους, Ιουδαίους κ.λπ.) λέγοντας πολύ ορθά ότι όπως αγιάζουμε τη φύση έτσι πρέπει να αγιάζουμε και όσους είναι αβάπτιστοι για να έρθουν στην αληθινή οδό. Η μητέρα μου, της οποίας η οικογένεια όταν αυτή ήταν παιδάκι (επί Αγγλοκρατίας) είχε καλούς φίλους την Τούρκικη οικογένεια που έμενε στο χωριό μας, το Κελλάκι, με μεγάλωνε λέγοντάς μου "αυτά είναι τα νόστιμα κουπέπια που μαγείρευε η φίλη μας η Νεσιέ, όταν ήμουν μικρή", "αυτό είναι το νόστιμο μπουλγούρι της μητέρας της Νεσιέ" κ.λπ. Εντούτοις στο Δημοτικό σχολείο όταν ήμουν εγώ πλέον μαθήτρια, μαθαίναμε άλλα πράγματα, και για τους Τούρκους, αρκετά διαφορετικά από εκείνα της καθημερινής παλιάς συνύπαρξης και όσον αφορά το ράντισμα με Αγιασμό στους αβάπτιστους δεν έλεγε πουθενά ότι μπορούσε κάποιος να κάνει τέτοιο πράγμα, τουλάχιστον με τις απλές γνώσεις θρησκευτικών εκείνης της εποχής! Έτσι μεγάλωνα σιγά-σιγά με πολλές απορίες σχετικά με την Ελληνοκυπριακή και Τουρκοκυπριακή κοινότητα της Κύπρου μας, σχετικά με τις Θρησκείες και τον ρόλο τους στη ζωή μας και μια και όπως συνήθως οι απαντήσεις που μας δίνουν οι γονείς μας αποτελούν μόνο το έναυσμα για περισσότερη έρευνα, ήθελα να σπουδάσω Ισλάμ για να δω τι γίνεται με τους Μουσουλμάνους και τις άλλες θρησκείες, αλλά και για να μάθω περισσότερα για τις κοινότητες και τους κατοίκους του νησιού μας. Είστε η μόνη Νομικός Ισλαμολόγος στην Κύπρο, και η πρώτη που μίλησε για Ειρηνική Συνύπαρξη συνδυασμένη με οργάνωση επαγγελματικού στρατού. Πέστε μας περισσότερα για αυτό το θέμα. Έκανα στο ΡΙΚ μια ραδιοφωνική εβδομαδιαία εκπομπή με θέμα "Εμείς και οι Γείτονές μας, μια εκπομπή για την Ειρηνική Συνύπαρξη", η οποία κράτησε από το έτος 2000 μέχρι το 2009. Ειρηνική Συνύπαρξη δεν είναι υποταγή στον εχθρό. Ειρηνική Συνύπαρξη είναι ισότιμη συμβίωση ανθρώπων με διαφορετική κουλτούρα και πολιτισμό, κάτω από την ίδια κρατική ομπρέλα, εάν αυτό είναι δυνατόν, με εφαρμογή των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων. Ο Θεός είναι Θεός της Ειρήνης. Ειρηνική Συνύπαρξη πρέπει να υπάρχει στην οικογένεια, στην εργασία, στο Κράτος, παντού. Ωστόσο, όποιοι μιλούν και πιστεύουν πραγματικά στην Ειρηνική Συνύπαρξη ετοιμάζονται για πόλεμο "Si vis pacem para bellum", όπως λέει το Λατινικό ρητό (αν θέλεις Ειρήνη, να ετοιμάζεσαι για πόλεμο). Ακόμη και ο Μ. Ναπολέων τόνιζε εμφαντικά ότι με το να φωνάζει κάποιος τη λέξη ειρήνη, δεν επιτυγχάνεται η πολιτική ειρήνη. Δυστυχώς ζούμε σε μια εποχή συρράξεων και όπως εύκολα μπορεί κάποιος να διαπιστώσει, γύρω από τη Μεγαλόνησό μας, πραγματοποιούνται πολεμικές επιχειρήσεις. Για το λόγο αυτό πιστεύω ότι χρειάζεται επαγγελματικός στρατός με όπλα αμυντικά, δυνατά και εκπαιδευμένους επαγγελματίες στρατιώτες. Αυτό θα μας κάνει πιο δυνατούς στην διαπραγματευτική ομάδα, θα δημιουργήσει αίσθημα πραγματικής ασφάλειας και θα κτυπήσει και την ανεργία. Ας μην ξεχνάμε ότι ο παράδεισος της Ευρώπης, η Ελβετία, χωρίς εχθρούς σήμερα, διαθέτει άριστο στρατό. Ίσως πει κάποιος, μα γιατί μιλώ για στρατό, αφού είμαι Νομικός Ισλαμολόγος! Μα, ακριβώς, όποιος μελετά τον Ισλαμικό Κόσμο και γενικά όποιος μελετά τους γειτονικούς λαούς, εκείνος κατανοεί την ανάγκη για άμυνα και ασφάλεια. Επιστήμονας είναι εκείνος που γνωρίζει καλά την Επιστήμη του και κάνει ορθή (όχι πληρωμένη) ανάλυση για το καλό της Γνώσης, της Πατρίδας και του κόσμου. Τα Εκπαιδευτικά Σεμινάρια και το Ινστιτούτο Ιστορικών Μελετών για την Ειρήνη τι ρόλο έπαιξαν στην πορεία σας; Το Ινστιτούτο Ιστορικών Μελετών για την Ειρήνη είναι μη Κυβερνητικός Οργανισμός αφιερωμένος στη Διαπολιτισμική Εκπαίδευση. Το ονομάσαμε έτσι για να τονίσουμε ότι η Ειρήνη είναι αρετή η οποία υπάρχει στην Ιστορία. Παλαιότερα στο μάθημα της Ιστορίας δινόταν μεγαλύτερη έμφαση στους πολέμους και όχι στην ειρηνική διαβίωση των λαών. Εντούτοις, παρόλο που είναι δήθεν ελκυστικό να μιλάμε για πολέμους και συρράξεις, τα νέα παιδιά έχουν απόλυτο δικαίωμα και είναι χρήσιμο να μάθουν πως ο Πολιτισμός δημιουργείται και ανθεί μόνον σε περιόδους Ειρήνης. Δίδαξα σε αρκετά Πανεπιστήμια στο εξωτερικό από τότε που έφυγα από το Πανεπιστήμιο Κύπρου το 2003. Τελευταία, μου προέκυψε η Κίνα, κάτι τελείως καινούριο, χρήσιμο και όμορφο. Ως επισκέπτρια Καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο του Shandong μου δόθηκε η ευκαιρία να μάθω περισσότερα για τις Θρησκείες της Ασίας επί τόπου, διότι για να διδάξεις κάποιους φοιτητές Ανθρωπολογία της Θρησκείας είναι απαραίτητο να γνωρίζεις καλά τα δικά τους πιστεύω και να μπορείς να τα συγκρίνεις με εκείνα των άλλων είτε σε επίπεδο διαθρησκειακό, είτε σε επίπεδο κοινωνικό. Εντυπωσιακή ήταν η ερώτηση που μου υπέβαλαν φοιτητές στην Τζινάν (πρωτεύουσα του Shandong): "Πώς είναι οι φοιτητές στην Κύπρο; Ζουν με τον αέρα του Πλάτωνα και του Αριστοτέλη;" Στην αρχή δεν είχα καταλάβει τι ήθελαν να ρωτήσουν! Μετά μου εξήγησαν ότι εννοούν και ρωτούν κατά πόσον οι Έλληνες φοιτητές αγαπούν τόσο πολύ την αρχαία Ελληνική Φιλοσοφία και εάν έχουν ως στόχο της ζωής τους να μιμηθούν τους Αρχαίους Έλληνες! Καταλαβαίνετε πως αν απαντούσα με ειλικρίνεια 100% θα εξέθετα τον σύγχρονο Πολιτισμό μας, ο οποίος απέχει πολύ από αυτόν τον οποίο θα ανέμενε κανείς! Κάποιος φοιτητής με ρώτησε: "Κυρία, πώς είναι καλόν να προσεύχομαι; Με τα χείλη ή με την καρδιά;" Εννοώντας την Νοερά Προσευχή! Ας σημειωθεί ότι ο φοιτητής αυτός δεν είναι Χριστιανός, αλλά είναι οπαδός του Τάο. Οι άνθρωποι εκεί είναι πολύ προχωρημένοι σε θέματα φιλοσοφικά. Να προσθέσω ότι συμμετέχω στο Διεθνές Πρόγραμμα του Πανεπιστημίου της Haifa σε συνεργασία με το Ίδρυμα Ωνάση και το Van Leer Jerusalem Institute με θέμα: «Greece in the Eye of the Cyclone: An Inside Perspective» (http://www.vanleer.org.il/en/event/resistance-small-nations-cyclone-regional-and-international-perspectives). Είναι ένα ερευνητικό Πρόγραμμα Πανεπιστημίων του Ισραήλ το οποίο μελετά τις επιπτώσεις της Παγκοσμιοποίησης και της οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα. Πρόσφατα εκδόθηκε στο Επιστημονικό Περιοδικό Colloquia Humanistica της Ακαδημίας των Επιστημών της Πολωνίας μία από τις έρευνές μου με θέμα: “Challenges to Ethnos (έθνος) in a Global Society”- Προκλήσεις στο Έθνος την εποχή της Παγκοσμιοποίησης (https://ispan.waw.pl/journals/index.php/ch/issue/archive και μετά επιλέξτε το No 5 (2016): Nation. “Natsiya.” Ethnie και το άρθρο). Η έγνοια για το προσφυγικό συγκλονίζει. Πώς σχολιάζετε το θέμα αυτό; Το Προσφυγικό είναι μια σοβαρή πρόκληση στο Έθνος την εποχή μας. Ο ποιητής μας, ο Καβάφης, με τον δικό του τρόπο έκφρασης θα έλεγε ότι η κατάσταση αυτή είναι πραγματικός εξευτελισμός της ανθρώπινης προσωπικότητας! Αντί να σταματήσουν οι πόλεμοι και οι άνθρωποι να ζουν στον τόπο τους, παίρνουν τα δάση και τις θάλασσες, τα λαγκάδια και τα ποτάμια, ταλαιπωρούνται μήνες υπό την απειλή όπλων και βιασμών, μέχρι να φτάσουν σε κάπως ασφαλές μέρος. Και φτάνουν σε μέρη όπου η κουλτούρα είναι διαφορετική, με κίνδυνο να συγκρουστούν με το εκεί κοινωνικό καθεστώς. Κρίμα! Γιατί κάποιοι (οι πολύ λίγοι του κόσμου) συνεχίζουν τους πολέμους; Γιατί κάνουν έτσι ώστε οι λαοί να μετακινούνται και να βασανίζονται; Γιατί ο κόσμος να οδεύει προς μια σύγκρουση Πολιτισμών με βάση τα Οικονομικά συμφέροντα; Δεν έχει ο Πλανήτης μας υδρογονάνθρακες και άλλες Πηγές Ενέργειας αρκετές για όλους; Ασφαλώς έχει! Απλά κάποιοι δεν θέλουν να μοιραστούν με όλο τον κόσμο τα αποθέματα της γης μας! Θέλουν να τα ελέγχουν και να τα απολαμβάνουν οι ίδιοι! Κυρία Δημοσθένους, ποιος είναι ο ρόλος της Θρησκείας, της Πολιτικής και της Εκπαίδευσης σήμερα; Ο ρόλος της Θρησκείας είναι να κάνει τον άνθρωπο χαρούμενο, να του λύνει τα προβλήματα του και να του συμπαραστέκεται στις δυσκολίες δίνοντάς του προοπτική στην αιωνιότητα. Ο ρόλος της Πολιτικής είναι να μειώνει κατά το δυνατόν την οικονομική απάτη και να διορθώνει το διοικητικό σύστημα για το καλό των κατοίκων. Ο ρόλος της Εκπαίδευσης είναι να μεταφέρει την Γνώση στους μαθητές, αλλά παράλληλα να τους μυεί στην Δημοκρατία, το ήθος και την πειθαρχία. Έχετε κάποια πρότυπα στη ζωή σας; Πρότυπο για μένα είναι ο αληθινός άνθρωπος. Αληθινός είναι εκείνος που γνωρίζει τις αδυναμίες του, αλλά και τις ικανότητές του. Αυτός που αγαπά και εργάζεται για το καλό των ανθρώπων, όχι το καλό το δικό του. Οι εγωισμοί πρέπει να τελειώνουν. Ο 21ος αιώνας είναι αιώνας της ταπείνωσης και της αρετής. Της αλληλεγγύης και της προκοπής. Είστε υποψήφια στα βραβεία Madame Figaro 2016. Πώς προέκυψε η υποψηφιότητά σας; Στα βραβεία Madame Figaro 2016 βρέθηκα ως υποψήφια μετά από πρόταση μελών της Επιτροπής. Είναι τιμή για μένα η ανάδειξη αυτή. Ο θεσμός αυτός είναι αξιόλογος. Βραβεύει τις άριστες Γυναίκες και παράλληλα κάνει σημαντικό Φιλανθρωπικό Έργο. Μια υγιής Κοινωνία των Πολιτών προωθεί με επιτυχία διοργανώσεις όπως αυτή. Εύχομαι Καλή Επιτυχία σε όλες τις συνυποψήφιές μου.
2 Comments
|
APXEIO
February 2024
Click to set custom HTML
Click to set custom HTML
|