ΤΗΣ ΜΑΙΡΗΣ ΠΙΕΡΙΔΟΥ Ο Σταύρος Κυριακίδης είναι ένας πολύ δραστήριος άνθρωπος που φροντίζει και ενδιαφέρεται για το σύνολο και αθόρυβα προσφέρει. Παίρνει πρωτοβουλίες που, αν και είναι δύσκολες και πρωτοφανείς, τις διεκπεραιώνει με πείσμα, θέληση και υπομονή, και έτσι φτάνει στο δρόμο της ικανοποίησης και της επιτυχίας. Η πρωτοβουλία που πήρε και τον έκανε πολύ γνωστό και αγαπητό στο κοινό της Κύπρου ήταν όταν έφερε στην Κύπρο τη μεγάλη διαδραστική εγκατάσταση «Play me I’m Yours», που συνδιοργανώθηκε με τις Πολιτιστικές Υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού. Τότε ο κόσμος ενθουσιάστηκε, γιατί οι δρόμοι – σε κάθε γωνιά – γέμισαν πιάνα με ζωγραφιές, που μπόρεσε ο καθένας να περάσει να παίξει, να αγγίξει με τα δάχτυλά του τα πλήκτρα και να ζήσει μια σύντομη μουσική μελωδία… έστω κι αν δεν ήξερε να παίζει πιάνο! Και έγινε ο κόσμος μια μουσική, μια χαρούμενη νότα για αρκετές μέρες. Η Λευκωσία έμοιαζε σαν ένα μουσικό κρεσέντο! Γέλια, χαρές, φωνές, ανεμελιά και ηρεμία εκείνο τον Οκτώβριο! Καλλιτέχνες δικοί μας, αξιόλογοι, μοναδικοί, όπως ο Ανδρέας Λαδόμματος, ο Νίκος Κουρούσιης, ο Χρίστος Μίχλης, Πέτρος Παπαπέτρου «Πιν», Χαμπής Τσαγκάρης, Έλενα Μιχαηλίδου κ.α. ζωγράφισαν τα πιάνα με ζωντανό χρώμα και χαρούμενες πινελιές! Πώς να μην αγαπηθεί ο Σταύρος Κυριακίδης και να εκτιμηθεί η πρωτοβουλία του! Να σημειώσουμε ότι ο Σταύρος Κυριακίδης είναι και Αντιπρόεδρος του Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου. Ένας άνθρωπος που αγαπά τον Πολιτισμό και το Θέατρο. Με τον Σταύρο Κυριακίδη είχαμε μια πολύ ενδιαφέρουσα συνομιλία. Σας την παραθέτω. Κύριε Κυριακίδη, είστε ο Πρόεδρος του Πολιτιστικού Οργανισμού Avantgarde. Πείτε μας πότε ιδρύθηκε και ποιοι είναι οι σκοποί του. Ο Πολιτιστικός Οργανισμός Avantgarde ιδρύθηκε το 2001 ως μη-κερδοσκοπικός πολιτιστικός οργανισμός με κύρια επιδίωξη την ενίσχυση και βελτίωση των πολιτιστικών δρώμενων της Κύπρου, τη στήριξη των νεαρών Κύπριων μουσικών και την προβολή του πλούσιου πολιτισμού της Κύπρου εκτός των συνόρων της. Ο Avantgarde λειτουργεί υπό την Υψηλή Προστασία του κορυφαίου πιανίστα-μαέστρου στον κόσμο Vladimir Ashkenazy. Από τον Οκτώβριο του 2001 που δραστηριοποιείται, ο Πολιτιστικός Οργανισμός Avantgarde έχει κάνει έντονα αισθητή την παρουσία του στο πολιτιστικό στερέωμα του τόπου. Ανάμεσα σ’ άλλα, έχει καταστήσει επιτυχημένο θεσμό τον Παγκύπριο Διαγωνισμό του για Νεαρούς Πιανίστες που αφορά σε νέους κάτω των 17 ετών και διοργανώνει υψηλού επιπέδου εκδηλώσεις με τη συμμετοχή καταξιωμένων καλλιτεχνών. Ο Οργανισμός έχει γίνει γνωστός και για τις ευφάνταστες διαδραστικές εγκαταστάσεις που έχει αναλάβει, όπως οι Natura Madre - Natura Morte, Play Me I’m Yours και The Big Piano. Πρόκειται για πρωτοβουλίες που έτυχαν ευρείας αποδοχής από το κοινό με πέραν των 250,000 κόσμου να συμμετέχουν στην κάθε μία από αυτές. Ο Οργανισμός αναπτύσσει, επίσης, έντονο κοινωνικό και φιλανθρωπικό έργο αφού κύριο μέλημα του είναι η προσφορά προς τον άνθρωπο και την κοινωνία. Μέχρι σήμερα, έχει παραχωρήσει ή/και δωρίσει σημαντικό αριθμό πιάνων σε διάφορους χώρους όπως θέατρα, πανεπιστήμια, σχολεία, νοσοκομεία, κέντρα απεξάρτησης, παιδικές στέγες και άλλα κοινωφελή ιδρύματα. Επιχορηγήσεις για τις δραστηριότητες του Οργανισμού έχετε; Κύριος συμπαραστάτης του Οργανισμού είναι, ασφαλώς, το κράτος μέσω των Πολιτιστικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού, και δράττομαι της ευκαιρίας να τους ευχαριστήσω για τη σταθερή υποστήριξη, διαχρονικά. Θεσμικός χορηγός και ουσιαστικός αρωγός της κάθε προσπάθειας του Οργανισμού είναι από ιδρύσεως του και η Kyriakides Piano Gallery. Πέραν αυτών, έχουν στηρίξει τον Οργανισμό και το έργο του διάφοροι οργανισμοί ή ιδιώτες, μεταξύ των οποίων και καλλιτέχνες με τους οποίους έχουμε συνεργαστεί, αφού βλέποντας τη δράση μας επιθυμούν να συνεισφέρουν με τον τρόπο τους στην πραγμάτωση των στόχων μας. Η εξασφάλιση χορηγιών είναι ένα τεράστιο και δύσκολο κεφάλαιο, αλλά έχουμε μάθει να δουλεύουμε και να προσφέρουμε με τα όσα - λίγα σε κάποιες περιπτώσεις - καταφέρουμε να εξασφαλίσουμε. Σας είχα γνωρίσει όταν διοργανώσατε τη μεγάλη διαδραστική εγκατάσταση Play Me I’m Yours, και μου είχε κάνει εντύπωση η δική σας πρωτοβουλία και φυσικά η όλη εκδήλωση, που γνωρίζουμε το αποτέλεσμά της. Εσείς τι έχετε να μας πείτε σχετικά με αυτή την εκδήλωση; Το Play Me, I’m Yours είναι μία εξαιρετική πρωτοβουλία που ξεκίνησε πριν κάποια χρόνια στη Βρετανία και σύντομα εξαπλώθηκε ανά το παγκόσμιο. Πρόκειται για δράση που εμπλέκει στον μέγιστο βαθμό την τοπική κοινωνία και αποτελεί σημείο αναφοράς στα πολιτιστικά δρώμενα της πόλης που το διοργανώνει. Η διάθεση μας να τοποθετήσουμε την Κύπρο στο χάρτη των χωρών αυτών και να προσφέρουμε στον κόσμο μας εμπειρίες ανάλογες με αυτές που παρουσιάζονται στον υπόλοιπο πολιτισμένο κόσμο, μας οδήγησε στο να καταστήσουμε τη Λευκωσία την 45η πόλη που διοργάνωσε μία τέτοια εγκατάσταση. Ασφαλώς, εμείς δεν περιοριστήκαμε στα «τυπικά» και πρωτοτυπήσαμε. Άλλωστε μην ξεχνάτε πως το όνομα του Οργανισμού είναι Avantgarde! Στην περίπτωση της Κύπρου, λοιπόν, όλοι οι καλλιτέχνες που φιλοτέχνησαν τα πιάνα ήταν επαγγελματίες, αξιόλογοι και καταξιωμένοι ο καθένας στον τομέα του (ζωγράφοι, γλύπτες, χαράκτες, σκιτσογράφοι και graffiti artists) ενώ όλα τα πιάνα ήταν καινούργια που έφτασαν στην Κύπρο ειδικά για αυτό τον σκοπό. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη μουσική-εικαστική διαδραστική εγκατάσταση που έγινε ποτέ στην Κύπρο. Η Λευκωσία χαρακτηρίστηκε από άνθρωπο που έχει ταξιδεύσει σε όλες τις πόλεις όπου φιλοξενήθηκε ο θεσμός ως μία από τις τρεις καλύτερες διοργανώσεις. Εκδώσατε και το βιβλίο «Play me, I’m Yours». Πώς προέκυψε και τι περιλαμβάνει; Μετά την τεράστια επιτυχία που σημείωσε η εγκατάσταση, νοιώσαμε ότι το οφείλαμε στον κόσμο που χρηματοδότησε αυτή την προσπάθεια, που δούλεψε για υλοποίηση της ιδέας, που συμμετείχε στην εγκατάσταση και συνέβαλε στην επιτυχία της. Το βιβλίο αποτελεί μία καταγραφή του κάθε στοιχείου που αφορά στο Play Me, I’m Yours: Nicosia 2014. Περιέχει άφθονο φωτογραφικό υλικό, στοιχεία των καλλιτεχνών και περιγραφή της έμπνευσης ή/και του τρόπου με τον οποίο φιλοτέχνησαν το πιάνο που τους δόθηκε κ.α. Τέλος, το βιβλίο αποτυπώνει ονομαστικά όλους όσοι εργάστηκαν, καθ’ οιονδήποτε τρόπο, για την επιτυχία της μεγάλης αυτής διαδραστικής εγκατάστασης. Είναι συνολικά 14 ενότητες, το προλογίζει ο Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας και διατίθεται δωρεάν σε όποιο το επιθυμεί. Τολμήσατε και πάλι, ένα χρόνο αργότερα, φέρνοντας ένα νέο είδος πιάνου. Πείτε μας γι’ αυτό και ποιες οι αντιδράσεις το κοινού και τα αποτελέσματα. Τον επόμενο χρόνο καινοτομήσαμε και πραγματικά βάλαμε την Κύπρο στον χάρτη, αφού η νέα μας εγκατάσταση πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά παγκοσμίως! Η νέα μας πρόταση συνέχισε απ’ εκεί που έμεινε το Play Me, I’m Yours και, αφού «απογειώσαμε» τότε τον κόσμο, σκεφτήκαμε να τον προσγειώσουμε τοποθετώντας, αυτή την φορά, τα πλήκτρα – κυριολεκτικά – στα πόδια του! Η νέα διάδραση ήταν εμπνευσμένη από την ταινία «BIG», του 1988, με πρωταγωνιστή τον τριαντάρη τότε Tom Hanks. Σε κάποιο σημείο στην ταινία, ο Hanks επισκέπτεται το διάσημο κατάστημα F.A.O. Schwarz της Νέας Υόρκης και βρίσκεται αναπάντεχα αντιμέτωπος με ένα μεγάλο πληκτρολόγιο πιάνου στο πάτωμα και χωρίς να χάσει δευτερόλεπτο, πηδάει στα πλήκτρα κι αρχίζει να παίζει. Η συγκεκριμένη σκηνή έγινε αυτόματα το σήμα κατατεθέν της ταινίας και κατάφερε να ταξιδεύσει σε ολόκληρο τον κόσμο. Χιλιάδες είναι τα αφιερώματα που έχουν γίνει στο πιάνο, ενώ εκατοντάδες είναι οι επισκέπτες που συρρέουν καθημερινά στο πολυκατάστημα που σχηματίζουν ουρές για μία ευκαιρία να πατήσουν, στην κυριολεξία, τα πλήκτρα του διάσημου πιάνου! Εμείς αξιοποιήσαμε τη δυναμική που αναπτύχθηκε μέσα από το Play Me, I’m Yours χωρίς όμως να επαναλαμβανόμαστε. 27 χρόνια μετά την προβολή της ταινίας επικοινωνήσαμε με τον κατασκευαστή του αυθεντικού πληκτρολογίου από τον οποίο ζητήσαμε να κατασκευάσει τέσσερα τέτοια κομμάτια ειδικά για μας, ώστε να τα εκθέσουμε στους δρόμους της Λευκωσίας, καθιστώντας την Κύπρο την πρώτη χώρα που επιχείρησε κάτι τέτοιο. Η ανταπόκριση του κόσμου υπήρξε καταπληκτική, όπως άλλωστε αναμενόταν, και όλοι μπήκαν, έστω για λίγο, στα παπούτσια ενός μεγάλου σταρ του Χόλυγουντ. Πάντα σας άρεσε να ρισκάρετε; Είστε ριψοκίνδυνος; Ας πούμε ότι δεν μου αρέσει να επαναλαμβάνομαι και δεν παραμένω ποτέ εντός ορίων. Για παράδειγμα, στη συζήτηση κατά πόσο πρέπει να σκέφτεται κανείς μέσα στο κουτί ή έξω από αυτό, εγώ απαντώ «ποιο κουτί;». Αυτό, κάποιες φορές, ενέχει το στοιχείο του ρίσκου αφού ενδεχομένως το εγχείρημα να μην έχει γίνει ξανά και η εξέλιξη είναι άγνωστη. Πιστεύω, όμως, σε αυτό που κάνω και κάνω αυτό που πιστεύω. Τελικά, μάλλον ρισκάρω αλλά ποτέ δεν ενδιαφέρθηκα για την ασφάλεια της πεπατημένης ή την άνεση της επανάληψης. Πιστεύετε ότι όλα αυτά που κάνετε εσείς εκτιμώνται; Είστε ικανοποιημένος; Ενέχει δύο στοιχεία το πρώτο ερώτημα που, προφανώς, συνδέετε με το δεύτερο. Ικανοποιημένος από την εκτίμηση του κόσμου; Τότε η απάντηση είναι ναι. Ικανοποιημένος από τα όσα έχω κάνει έως τώρα; Σίγουρα όχι. Υπάρχει περιθώριο για περισσότερα και η προσφορά στον Πολιτισμό και στον άνθρωπο δεν μπορεί να σταματήσει ποτέ, γιατί κρίναμε ότι έφτασε σε «ικανοποιητικά» επίπεδα. Ο άνθρωπος δεν μπορεί να ζει απομονωμένος από την κοινωνία, ως ξεχωριστό κομμάτι από αυτή. Όταν βλέπουμε ότι κάτι μας λείπει ή κάτι χρήζει βελτίωσης, δεν μπορούμε να αναμένουμε τον δίπλα να αναλάβει δράση, ενώ εμείς κρατάμε απόσταση. Είμαστε κοινωνικά όντα οι άνθρωποι και ως τέτοιο με μεγάλωσε η οικογένεια μου, μαθαίνοντας με να εργάζομαι και να προσφέρω στο μέγιστο των δυνατοτήτων μου. Όταν ξεκίνησα την πορεία μου πριν από 25 σχεδόν χρόνια οι ανάγκες στον Πολιτισμό και στην Παιδεία ήταν άλλες. Σήμερα κάποια πράγματα άλλαξαν, οι συνθήκες βελτιώθηκαν, αλλά οι ανάγκες – όσο διαφοροποιημένες και αν είναι – παραμένουν αυξημένες, και αυτό μας επιφορτίζει με τεράστια ευθύνη να προσπαθήσουμε περισσότερο. Με το Θέατρο ποια είναι η σχέση σας; Έως πρότινος ήταν μία σχέση τυπική. Σαν άνθρωπος του Πολιτισμού, που εκτιμώ και σέβομαι κάθε έκφανση πολιτιστικής δημιουργίας, έμαθα να αγαπώ και το θέατρο. Περιορίστηκα, όμως, στον ρόλο του θεατή παρόλο που υπήρξαν περιπτώσεις στις οποίες βρέθηκα πολύ κοντά στο θέατρο, όπως όταν συμμετείχα, από «σπόντα» (ως χορευτής), στην παραγωγή Τσιτσάνης της ΕΘΑΛ σε σκηνοθεσία Γιάννη Βόγλη (1995). Τα τελευταία χρόνια κλήθηκα να το υπηρετήσω ως μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του ΘΟΚ και ως Αντιπρόεδρος του Οργανισμού και μου δόθηκε η ευκαιρία να εγκύψω στα προβλήματα του Θεάτρου και των ανθρώπων που το υπηρετούν. Αυτό με βοήθησε να κατανοήσω περισσότερο το θέατρο, αφού ήρθα σε επαφή με κάθε πτυχή της Τέχνης του Θεάτρου από το στάδιο της ανάπτυξης, σε σχολικές μονάδες ή ερασιτεχνικές ομάδες, έως τον σχεδιασμό και την υλοποίηση μεγάλων θεατρικών παραγωγών, περιοδειών, μετακλήσεων, συνεργασιών κ.ά. Θα θέλαμε, κ. Κυριακίδη, να μας πείτε για τη συμμετοχή σας στις εκδηλώσεις της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης Πάφος 2017. Πώς προέκυψε η συμμετοχή σας και ποια ανταπόκριση είχε; Η υπόθεση της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας αφορά όλους και δεν περιορίζεται στον κόσμο ή στην επαρχία της Πάφου. Όλοι όσοι υπηρετούμε τον Πολιτισμό έχουμε καθήκον και υποχρέωση να συνεισφέρουμε με όποιο τρόπο μπορούμε ώστε η Πάφος να καταστεί μία Πολιτιστική Πρωτεύουσα πρότυπο που θα προβάλει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τη χώρα μας στην Ευρώπη και στον κόσμο. Με την Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Οργανισμού «Πάφος2017», Γεωργία Ντέτσερ, γνωριζόμαστε χρόνια και υπάρχει μία ειλικρινής φιλία και μία βαθιά εκτίμηση εκατέρωθεν. Η συνεργασία μας ήταν, εν πολλοίς, αναμενόμενη αφού έχουμε τους ίδιους ακριβώς στόχους και επιδιώξεις και υπηρετούμε τον Πολιτισμό με αγάπη και ανιδιοτέλεια. Προσπαθήσαμε οι εκδηλώσεις του Πολιτιστικού Οργανισμού Avantgarde να προσθέσουν ένα στοιχείο διαφορετικότητας στον καλλιτεχνικό προγραμματισμό της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας. Για τον σκοπό αυτό φιλοξενήσαμε τους Vladimir και Vovka Ashkenazy σε ένα μοναδικό ρεσιτάλ με δύο πιάνα στο εμβληματικό Αρχαίο Ωδείο Πάφου, ενώ επιδιώξαμε να αναδείξουμε ένα άλλο σημαντικό, ιστορικό χώρο, το Μουσείο Μυκηναϊκού Αποικισμού στην περιοχή Μάα-Παλαιόκαστρο, ικανοποιώντας ένα βασικό στόχο του Ανοικτού Εργοστασίου Πολιτισμού, με μία πρωτότυπη συναυλία σε μουσική Σάββα Σάββα. Ο Σάββας παρουσίασε το έργο του «Από τις Μυκήνες στην Πάφο: ένα μουσικό ταξίδι τεσσάρων χιλιετιών» εμπνευσμένος από τις τέσσερις χιλιετίες αδιάκοπης ελληνικής παρουσίας στο νησί, αξιοποιώντας το πλήρες φάσμα του πιάνου, κάνοντας εκτεταμένη χρήση κρουστών οργάνων και εκμεταλλευόμενος τις απεριόριστες δυνατότητες της ανθρώπινης φωνής σε μία προσπάθεια να μας μεταφέρει τις εικόνες από την απόβαση των Αχαιών στην όμορφη αυτή χερσόνησο. Τέλος, οι δρόμοι της Πάφου θα γεμίσουν πιάνα ώστε ο κόσμος να ζήσει για πέντε μέρες μία εμπειρία παρόμοια της μεγάλης διαδραστικής εγκατάστασης που βιώσαμε πρόσφατα στη Λευκωσία. Πιστεύετε ότι πάμε καλά όσο αφορά στα πολιτιστικά μας δρώμενα; Όπου κοιτάξεις υπάρχει ζωή, δράση και δημιουργία. Εξακολουθούμε να υπάρχουμε και να παράγουμε Πολιτισμό. Άρα, μάλλον καλά πάμε. Θα μπορούσε όμως να πάμε καλύτερα; Χωρίς καμία αμφιβολία! Η κινητήριος δύναμη είναι, δυστυχώς, η ιδιωτική πολιτιστική πρωτοβουλία και αυτό αφορά σε κάθε τομέα. Πρέπει επιτέλους το κράτος να υποστηρίξει τον Πολιτισμό όπως πρέπει και όπως του αξίζει. Δε νοείται να στερούμαστε βασικών υποδομών όπως βιβλιοθήκες, πινακοθήκες, μουσεία και θέατρα. Δε νοείται να αναμένουμε τον δημιουργό να μεγαλουργήσει, σηκώνοντας στους ώμους το βάρος μίας ολόκληρης χώρας, πολλές φορές, ενώ πεινάει. Ο καλλιτέχνης δεν αναμένει να γίνει πλούσιος. Αναμένει όμως να του προσφερθούν τα μέσα, η στήριξη και οι ευκαιρίες και η ενίσχυση ώστε να δημιουργήσει. Και αυτό, για ένα κράτος σύγχρονο, ευρωπαϊκό, πολιτισμένο, θα έπρεπε να είναι αυτονόητο. Τι να αναμένουμε από εσάς στη συνέχεια, κ. Κυριακίδη; Ότι θα συνεχίσω την προσπάθεια και ότι δεν θα εγκαταλείψω τον Πολιτισμό ποτέ, γιατί η Παιδεία μας και ο Πολιτισμός μας είναι ότι μας έχουν απομείνει και οφείλουμε να τα προστατεύσουμε ως κόρη οφθαλμού. Αυτό, σίγουρα, μπορείτε να το αναμένετε από μένα. *Φωτογραφίες από την έκδοση «Play Me I’m Yours-Nicosia 2014» και από το αρχείο της Kyriakides Photo Gallery
0 Comments
Leave a Reply. |
APXEIO
February 2024
Click to set custom HTML
Click to set custom HTML
|