ΤΗΣ ΑΝΝΙΤΑΣ ΝΙΚΟΛΑΟΥ Τα τελευταία τραγικά δυστυχήματα που είχαν ως αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους νέοι άνθρωποι και μικρά παιδιά, συγκλόνισαν όλη την Κύπρο. Κανείς δεν μπορούσε να διανοηθεί ότι από τη μια στιγμή στην άλλη χάνονται ζωές τόσο άδικα. Η ζώνη ασφαλείας, η ταχύτητα και τόσα άλλα είναι η αιτία για τον άδικο χαμό των νέων και όχι μόνο στην άσφαλτο. Παρόλα αυτά φαίνεται ότι ο Κύπριος οδηγός δεν συμμορφώνεται εύκολα. Την μια μέρα ακούς ότι σκοτώνονται μικρά παιδιά και την επόμενη μέρα, καθώς περιμένεις να ανάψει το πράσινο φως στα φανάρια, βλέπεις στο μπροστινό αυτοκίνητο, ένα παιδάκι να κόβει βόλτες στο πίσω κάθισμα και τότε σκέφτεσαι τι πρέπει να γίνει άλλο για να καταλάβουν οι γονείς ότι έχουν ευθύνη για τα παιδιά τους;
Ο πρώην διευθυντής του Τμήματος Τροχαίας και Σύμβουλος Οδικής Ασφάλειας Ανδρέας Παπάς, μας μιλά για την οδική συμπεριφορά των Κυπριών οδηγών ενώ τονίζει ότι μόνο οι κάμερες και τα ψηλά πρόστιμα θα βελτιώσουν την συμπεριφορά των οδηγών. -Τώρα που είστε εκτός υπηρεσίας, βλέπετε ότι η Αστυνομία και το Υπουργείο Δικαιοσύνης, λαμβάνει όλα τα μέτρα που απαιτούνται για να μειωθούν τα τροχαία δυστυχήματα; Τα τελευταία χρόνια, παρά τα φοβερά δυστυχήματα που κατά καιρούς σημειώνονται, φαίνεται να έχουν μειωθεί τα δυστυχήματα, σε σύγκριση με 10-15 χρόνια πριν. Για παράδειγμα, πριν 10-15 χρόνια ο μέσος αριθμός θανατηφόρων δυστυχημάτων ήταν γύρω στο 100 ενώ τα τελευταία 5 χρόνια, ο αριθμός αυτός έπεσε γύρω στα 47-48. Το 2013 είχαμε 43 νεκρούς, (βέβαια πιστεύω ότι αυτό ίσως να οφείλεται και στην οικονομική κρίση που συνέτεινε ώστε τα αυτοκίνητα να μην μετακινούνται πολύ). Στην συνέχεια, τα τροχαία δυστυχήματα έγιναν 45- 50-57 για να φτάσουμε στην φετινή χρονιά που δεν είναι καθόλου καλή. Παρόλα αυτά, συγκρίνοντας τους αριθμούς με τα παλαιότερα χρόνια, έχουμε σαφώς καλύτερα αποτελέσματα. -Πιστεύετε ότι βελτιώθηκε η οδική συμπεριφορά των οδηγών; Βελτιώθηκε η οδική συμπεριφορά μεγάλου αριθμού οδηγών στην Κύπρο, ενώ αρκετοί οδηγοί τηρούν και κάποιους κανόνες, όπως για παράδειγμα την ζώνη ασφαλείας. Έρευνες δείχνουν πως οι Κύπριοι οδηγοί, σε ποσοστό της τάξης του 75-80%, φορά ζώνη ασφαλείας όταν κάθεται στα μπροστινά καθίσματα. Ωστόσο, μόνο το 10% φορά την ζώνη, όταν κάθεται στα πίσω καθίσματα του αυτοκινήτου. Αυτή η νοοτροπία, είναι το αποτέλεσμα των τελευταίων τραγικών δυστυχημάτων που είχαμε. Η νομοθεσία που αφορούσε την χρήση ζώνης ασφαλείας για τα πίσω καθίσματα εφαρμόστηκε το 2002 ενώ η νομοθεσία που αφορά την χρήση ζώνης στα μπροστινά καθίσματα το 1980. Από το γεγονός ότι δεν εφαρμοστήκαν οι δύο νομοθεσίες ταυτόχρονα, φαίνεται ότι απέκτησε λανθασμένη άποψη ο οδηγός σχετικά με τη χρήση ζώνης ασφαλείας για τα πίσω καθίσματα και γι’ αυτό και δεν χρησιμοποιείται και έχουμε τα αποτελέσματα που βλέπετε. Ελπιδοφόρο, ωστόσο, είναι το γεγονός ότι αρκετοί νέοι γονείς τοποθετούν τα παιδιά τους σε παιδικό κάθισμα για να τα μεταφέρουν στο αυτοκίνητο. Το ποσοστό αυτό, είναι 50%. Αυτό σημαίνει ότι οι γονείς, ως επί το πλείστον νέοι άνθρωποι που έφυγαν στο εξωτερικό για σπουδές και είναι σήμερα στην ηλικία των 25-45, έχουν ένα πιο ψηλό αίσθημα ευθύνης απέναντι στα παιδιά τους. Το γενικό όμως σύνολο, τόσο των ενήλικων όσο και των παιδιών, δεν φοράνε ζώνη ασφαλείας στα πίσω καθίσματα. -Βλέπουμε αρκετούς γονείς να αφήνουν τα παιδιά τους να κάθονται στις μπροστινές θέσεις. Σε ποια ηλικία ένα παιδί μπορεί να κάθεται στην μπροστινή θέση; Η ερώτηση, είναι λίγο περίπλοκη αφού δεν υπάρχουν καθαροί νόμοι. Για παράδειγμα, μια μητέρα που οδηγεί μόνη της το αυτοκίνητο και μεταφέρει μαζί της ένα βρέφος, αντιλαμβάνεστε ότι θα το βάλει στο μπροστινό κάθισμα για να έχει οπτική επαφή μαζί του. Όμως, οι γονείς που βάζουν μπροστά τα παιδιά τους, πρέπει να απενεργοποιούν τον αερόσακο, διότι εάν ανοίξει με δύναμη, μπορεί να προκαλέσει ζημιά. Η πλάτη του παιδιού πρέπει να είναι προς τα πίσω, έτσι εάν ανοίξει ο αερόσακος ή εάν δεν ανοίξει, να μην δεχτεί πίεση το μωρό. Διότι, εάν χτυπήσει το αυτοκίνητο και το μωρό είναι στην μπροστινή θέση, παρόλο που είναι στο παιδικό κάθισμα, εάν δεν είναι με το σωστό τρόπο, το μωρό θα πάει μπροστά και όχι πίσω. Τώρα, δεν υπάρχει νόμος που να καθορίζει σε ποια ηλικία πρέπει να κάθεται μπροστά ένα παιδί, επειδή έχει σημασία το ύψος ενός παιδιού και τα κιλά του. Θα ήθελα να τονίσω, ότι όταν έχουμε ένα παιδικό κάθισμα στο αυτοκίνητο, αυτό πρέπει να τοποθετείται πίσω. Η πιο ασφαλής θέση, εάν μπορώ να την πω έτσι, του αυτοκινήτου, είναι η πίσω μεσαία θέση. Είναι πιο μακριά και από το μπροστινό μέρος και από τα πλευρά του αυτοκινήτου. -Ισχύει ότι το 70% των θανατηφόρων δυστυχημάτων και σοβαρών δυστυχημάτων γίνονται σε κατοικημένες περιοχές; Αυτό, είναι απολύτως σωστό. Πολλοί οδηγοί μου λένε ότι «εγώ όταν οδηγώ στην πόλη δεν βάζω ζώνη, όταν όμως πάω ταξίδι, συνήθως την βάζω». Η αλήθεια είναι ότι η οδήγηση στην πόλη, είναι πολύ πιο επικίνδυνη, διότι εναλλάσσονται πολύ γρήγορα οι σκηνές μέσα στον δρόμο. Υπάρχουν πεζοί, ποδηλάτες, μοτοσικλετιστές, ακόμη και μια λακκούβα μπορεί να βρεθεί στο δρόμο μας. Έτσι, είναι πολύ πιθανόν να γίνουν δυστυχήματα, σε ακτίνα 20-30 χιλιόμετρα από την περιοχή που κατοικούμε ή εργαζόμαστε. Δηλαδή, εγώ που κατοικώ στην Λευκωσία, η πιθανότητα να κάνω δυστύχημα στην Πάφο ή στον Πρωτάρα, είναι πολύ πιο απομακρυσμένο ενδεχόμενο από ό,τι στην πόλη. -Αναμένουν όλοι, ότι οι κάμερες θα λύσουν το πρόβλημα των τροχαίων παραβάσεων. Πιστεύετε και εσείς το ίδιο; Γενικά, ο μέσος Κύπριος πολίτης, δεν είναι πειθαρχημένος άνθρωπος σε όλες τις δραστηριότητες του. Για παράδειγμα, δεν στεκόμαστε στην σειρά, δεν πληρώνουμε τις άδειες κυκλοφορίας όταν πρέπει. Άκουσα ότι μετά από έξι μήνες, 20.000 αυτοκίνητα δεν έχουν ανανεώσει την άδεια κυκλοφορίας τους και κυκλοφορούν. Αυτό, είναι απειθαρχία στους νόμους. Σταματάμε το αυτοκίνητο και ανοίγουμε την πόρτα αγνοώντας ότι μπορεί να περνά μια μοτοσικλέτα και κόβουμε την πορεία της. Αυτά, είναι απροσεξίες, είναι λάθος οδική συμπεριφορά. Αυτή η συμπεριφορά, θα πάρει χρόνια να βελτιωθεί και θα βελτιωθεί μετά από 20 χρόνια όταν επιτέλους θα αρχίσουμε να κάνουμε μαθήματα στα παιδιά μας. Πρώτα οι γονείς και μετά το σχολείο, για τις βασικές αρχές της ασφαλούς συμπεριφοράς μας και σαν πεζοί και σαν οδηγοί στον δρόμο. Μέχρι να γίνει αυτό, οι κάμερες θα βοηθήσουν να αποκτήσει ο οδηγός οδική συμπεριφορά. Όταν ο πολίτης θα γνωρίζει ότι θα είναι διασπαρμένες σε διάφορες περιοχές της Κύπρου και θα υπάρχουν επίσης και κινητές μονάδες τις οποίες η Αστυνομία θα τοποθετεί όπου θέλει, τότε πιστεύουμε ότι θα έχουμε μια σωστή συμπεριφορά οδηγών στους δρόμους. Όταν ένας οδηγός αισθάνεται ότι η κάμερα θα είναι η αιτία για να καταγγελθεί, τότε αυτόματα θα κάνει δυο πράγματα. Το ένα είναι, ότι θα τηρεί το όριο ταχύτητας και το δεύτερο είναι ότι δε θα περνά με κόκκινο φως. Αυτή την στιγμή στην Κύπρο, έχουμε 280 διασταυρώσεις που ελέγχονται από τα φώτα τροχαίας. Ποια αστυνομία όμως και ποια τροχαία θα μπορεί να ελέγξει αυτές τις διασταυρώσεις η ώρα 3.00 ή 4.00 το πρωί; Με την ύπαρξη της κάμερας ο κάθε οδηγός, έχοντας υπόψη του, ότι σε αυτή την διασταύρωση μπορεί να υπάρχει κάμερα και το πρόστιμο ίσως να είναι 200 ευρώ, θα σταματήσει και θα περιμένει αυτά τα 30 ή 40 δευτερόλεπτα μέχρι να ανάψει το πράσινο και να συνεχίσει την πορεία του. Άρα, οι κάμερες θα συμβάλουν στο να αποκτήσουμε ή να αυξήσουμε την οδική μας συμπεριφορά, μαζικά σε όλους τους δρόμους που χρησιμοποιείται το οδικό δίχτυο με το ενδεχόμενο ότι είναι δυνατό να καταγγελθούμε. Ιδιαίτερα τώρα που υπάρχει νομοσχέδιο για να αυξηθούν οι ποινές, όταν ξέρει ένας οδηγός ότι εάν περάσει με κόκκινο το πρόστιμο θα είναι 500 ευρώ ή όταν τρέχει με ταχύτητα 180 χιλιόμετρα και το πρόστιμο θα είναι 500-600 ευρώ τότε θα το ξανασκεφτεί. Άρα, η κάμερα θα βοηθήσει να αποκτήσουμε οδική συμπεριφορά. Υπάρχουν, ωστόσο, άτομα που θα συνεχίσουν να συμπεριφέρονται απρεπώς και αυτό είναι πολύ επικίνδυνο επειδή γνωρίζουμε ότι πάρα πολλές φορές έχουμε δυστυχήματα στα οποία ενώ είσαι σωστός στο δρόμο μπορεί κάποιος άλλος ασυνείδητος οδηγός να σε σκοτώσει ή να σε τραυματίσει. -Πως θα χαρακτηρίζατε τον Κύπριο οδηγό; Το Υπουργείο Δικαιοσύνης για να βελτιώσει την οδική συμπεριφορά των οδηγών, ζήτησε από το Πανεπιστήμιο Λευκωσίας και έκανε μια επιστημονική έρευνα, με προσωπικές συνεντεύξεις ατόμων από 18 μέχρι 70 χρονών σε διάφορες περιοχές της Κύπρου και έχει μια τεκμηριωμένη άποψη από απαντήσεις που έδωσαν οι οδηγοί. Ο Κύπριος οδηγός είναι βιαστικός, ανυπόμονος, δεν είναι συνεπής. Είναι ξεροκέφαλος, είναι ασυνείδητος. Είναι απρόσεκτος, αναίσθητος και αγενής. Αυτά τα χαρακτηριστικά έχουν αποδειχθεί μέσα από την έρευνα που έγινε. Βλέπουμε αρκετούς οδηγούς να κάνουν χρήση του κινητού τηλεφώνου ενώ οδηγούν, να στέλνουν μηνύματα, να πίνουν φραπέ, να τρώνε σάντουιτς. Το 70% των γυναικών, σύμφωνα με την εν λόγω έρευνα, παραδέχθηκε ότι μιλά στο κινητό ενώ οδηγεί. Η κακή όμως στιγμή, δεν ξέρεις πότε θα έρθει, ούτε δέχομαι ότι τα τρία παιδάκια που σκοτώθηκαν ήταν πάντα δεμένα με την ζώνη τους και εκείνη την τραγική στιγμή δεν φορούσαν την ζώνη. Δεν φορούσαν ζώνη γενικώς, ήταν ρουτίνα, και ξαφνικά ήρθε μια κακή στιγμή. Και αυτή την στιγμή που μιλάμε, μπορεί παγκύπρια να υπάρχουν παιδιά στο αυτοκίνητο χωρίς να είναι δεμένα, μετά από αυτό το τραγικό γεγονός. Χρειάζεται επαγρύπνηση. Η πρώτη και η τελευταία ευθύνη ανήκει στον κάθε ένα από εμάς ξεχωριστά. Την πρώτη και την τελευταία ευθύνη την έχει ο πατέρας ή μητέρα ή όποιος ενήλικας οδηγεί το αυτοκίνητο και μεταφέρει μικρά παιδιά στο αυτοκίνητο. Όταν μεταφέρουμε παιδιά στο αυτοκίνητο μέχρι 16 χρονών το πρόστιμο πηγαίνει στον οδηγό του αυτοκινήτου. Ενώ πέρα των 16 χρονών, όταν κάθεται στο πίσω ή στο μπροστινό κάθισμα και δεν φέρει ζώνη ασφαλείας και σταματήσεις για έλεγχο, ο καθένας θα πληρώσει το δικό του πρόστιμο. Αυτό δείχνει ότι η νομοθεσία, καλύπτει τα μικρά τα παιδιά που δεν μπορούν να προστατέψουν τον εαυτό τους. Η ευθύνη των ατόμων που μεταφέρουν παιδιά, είναι διπλή και τριπλή διότι είναι άδικο ένα παιδάκι που δεν αντιλαμβάνεται τον κίνδυνο να μην κάθεται στο παιδικό κάθισμα ή να μην φορά την ζώνη ασφαλείας.
0 Comments
Leave a Reply. |
APXEIO
February 2024
Click to set custom HTML
Click to set custom HTML
|