ΤΗΣ ΜΑΡΙΑΣ ΧΑΤΖΗΛΟΪΖΟΥ Στη συνέντευξη που παραχώρησε στη «Μ» ο Πρόεδρος και επικεφαλής της Μονάδας Οδικής Ασφάλειας του Μη Κυβερνητικού Οργανισμού REACTION, Μάριος Σταύρου, μίλησε για την πρόοδο της οδικής ασφάλειας στο νησί μας, όμως ταυτόχρονα τόνισε ότι υπάρχουν τομείς για τους οποίους το κοινό χρήζει περαιτέρω ενημέρωσης, εκπαίδευσης και ευαισθητοποίησης. Μέσα από τα εκπαιδευτικά προγράμματα που προωθεί ο Οργανισμός στόχος είναι η εκπαίδευση όλων των ηλικιών σε θέματα οδικής ασφάλειας, αλλά κυρίως των παιδιών. Ανάμεσα σε άλλα, ο κ. Σταύρου αναφέρθηκε και στην υιοθέτηση πρακτικών από άλλες χώρες καθώς και στη χρήση δικών μας πρακτικών από χώρες του εξωτερικού, στην προσπάθεια καλλιέργειας ορθής οδικής συμπεριφοράς. Ο κ. Σταύρου έκανε λόγο για τις ποινές οδικών παραβάσεων, δηλώνοντας χαρακτηριστικά ότι πρέπει να είναι «μαχαίρι», ενώ βελτιώσεις πρέπει να γίνουν και στο οδικό δίκτυο.
Μέσα από τις έρευνες που διεξάγετε από το 2011 (ίδρυση REACTION) έχετε παρατηρήσει βελτίωση στην οδική συμπεριφορά των Κυπρίων; Σε ποιους συγκεκριμένους τομείς; Παρατηρείται σταδιακή βελτίωση. Τα τελευταία χρόνια ήμασταν πιο προσεκτικοί όσο αφορά την οδήγηση, αν λάβουμε υπόψη τους αριθμούς - που ευτυχώς ή δυστυχώς με αυτούς μετριέται η οδική ασφάλεια - ατόμων που εμπλέκονται σε θανατηφόρα δυστυχήματα, σε σοβαρές ή ελαφριές οδικές συγκρούσεις κ.α. Μια μικρή βελτίωση παρατηρείται στο θέμα της χρήσης ζώνης και κράνους. Θα ήθελα να πω ότι πρόοδος σημειώνεται και στον τομέα της ευαισθητοποίησης των παιδιών και γενικότερα των νέων όσο αφορά την οδική ασφάλεια. Γίνεται μια τρομερή δουλειά στα σχολεία από διάφορους φορείς και είμαι πεπεισμένος ότι σε 10-15 χρόνια θα έχουμε πολύ καλύτερα αποτελέσματα. Ποια είναι τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα που αφορούν την οδική ασφάλεια για τα οποία, χρειάζεται περισσότερη ενημέρωση, εκπαίδευση και ευαισθητοποίηση της κυπριακής κοινωνίας; Ένα παράδειγμα είναι η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλης, η οποία ανέκαθεν αποτελεί την πρώτη αιτία οδικών συγκρούσεων. Άλλα παραδείγματα είναι η χρήση κινητού τηλεφώνου εν ώρα οδήγησης και η στάθμευση σε θέσεις αναπήρων. Η οδική ασφάλεια είναι ένα δυναμικό περιβάλλον το οποίο αλλάζει συνεχώς. Οι γνώσεις που παίρνουμε από εξειδικευμένους φορείς αλλάζουν καθημερινά, οπότε η ενημέρωση και εκπαίδευση πρέπει να προσαρμόζονται αναλόγως. Υπάρχουν μικρές λεπτομέρειες με την εφαρμογή των οποίων θα μπορέσουμε να «κλείσουμε» το «ψηφιδωτό» της οδικής ασφάλειας. Παραδείγματα είναι η σωστή τοποθέτηση παιδικών καθισμάτων στα αυτοκίνητα (το παιδί να βλέπει προς το πίσω μέρος του αυτοκινήτου) και η ασφαλής αλλαγή ελαστικού. Από τις αρχές Φεβρουαρίου ο REACTION ξεκίνησε το Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα «Των Δρόμων Ιστορίες». Ποιος ο σκοπός αυτού του προγράμματος καθώς και των άλλων εκπαιδευτικών σας προγραμμάτων; Αυτό το εκπαιδευτικό πρόγραμμα είναι το τέταρτο που τίθεται σε εφαρμογή από τον REACTION, και είναι κάτω από την ομπρέλα του προγράμματος «ΦΑΕΘΩΝ». Με το «Των Δρόμων Ιστορίες» προσεγγίζουμε παιδιά σε Νηπιαγωγεία και Δημοτικά. Η ουσία της εκπαίδευσης στην οδική ασφάλεια αφορά περισσότερο τα παιδιά, γιατί αν καταφέρουμε να τα εκπαιδεύσουμε σε μικρή ηλικία, ενισχύοντας την οικειότητα που πρέπει να έχουν με το περιβάλλον στο οποίο κινούνται, όσο μεγαλώνουν δεν θα χρειάζεται τόσο εκτενής εκπαίδευση. Καταλυτικός είναι και ο ρόλος των γονιών, οι οποίοι θα πρέπει να υποστηρίζουν το έργο που γίνεται στα σχολεία. Στόχος όλων των εκπαιδευτικών προγραμμάτων είναι να υπάρξει μια ενιαία εκπαίδευση, ούτως ώστε η κάθε ηλικία να εκπαιδεύεται ανάλογα. Τα προγράμματα έχουν διαδραστικό χαρακτήρα και σκοπός είναι το κοινό κάθε φορά να αντιληφθεί τι κάνει σωστά, τι λάθος και πώς μπορεί να διορθωθεί σε σχέση με την οδική ασφάλεια. Υπάρχει «ανταλλαγή» πρακτικών σε θέματα οδικής ασφάλειας με άλλες χώρες; Υπάρχουν χώρες που υιοθετούν πολύ καλές πρακτικές, όπως η Σουηδία που έχει ως στόχο το μηδέν (Vision Zero) όσο αφορά τα θανατηφόρα δυστυχήματα με θύματα τα παιδιά, και έχουμε να κερδίσουμε πολλά απ’ αυτήν. Χώρες όπως η Αυστραλία, το Η.Β., ο Καναδάς έχουν κάνει πολύ σημαντικά άλματα. Όμως, πρέπει να πω ότι κι εμείς ως Κύπρος έχουμε δώσει πάρα πολύ καλές πρακτικές στο εξωτερικό, όπως είναι το πρόγραμμα «Διόνυσος», του οποίου ναυαρχίδα είναι η Κινητή Μονάδα Φιλικού Ελέγχου Αλκοόλης, που διενεργεί δωρεάν ελέγχους αλκοόλης έξω από νυκτερινά κέντρα, χώρους στάθμευσης κ.α. Η πρακτική αυτή ξεκίνησε το 2014 στην Κύπρο και ήδη εφαρμόζεται σε χώρες της Ε.Ε. όπως η Ελλάδα, η Μάλτα και προσεχώς στην Ιταλία. Πιστεύετε ότι χρειάζονται αλλαγές στις ποινές οδικών παραβάσεων, στο κυπριακό οδικό δίκτυο, ή αλλού, που θα συμβάλουν στην πρόοδο της οδικής ασφάλειας; Οι ποινές πρέπει να είναι «μαχαίρι», όπως γίνεται σε άλλες χώρες. Αν για παράδειγμα σε άλλη χώρα βρεθείς να οδηγείς υπό την επήρεια αλκοόλης, συλλαμβάνεσαι, θα προσαχθείς άμεσα στο Δικαστήριο, χάνεις αυτόματα την άδεια οδηγού για αρκετό χρονικό διάστημα και πληρώνεις ένα πολύ τσουχτερό ποσό. Στην Κύπρο, την επόμενη μέρα θα οδηγείς κανονικά μέχρι να περάσουν αρκετοί μήνες για να κληθείς στο Δικαστήριο. Η νομοθεσία για τις ποινές πρέπει να αλλάξει και γίνονται προσπάθειες γι’ αυτό. Όσο αφορά το οδικό δίκτυο, στην Κύπρο είναι σε πολύ καλή κατάσταση, ειδικότερα το κεντρικό οδικό δίκτυο. Υπάρχουν, όμως, περιθώρια βελτίωσης ιδιαίτερα σε κάποια επικίνδυνα για τους μοτοσικλετιστές σημεία, κάτι το οποίο συζητήθηκε σε πρόσφατη συνάντηση που είχαμε με τον Υπουργό Δικαιοσύνης και την Κυπριακή Ομοσπονδία Μοτοσικλέτας. Γενικότερα, στόχος της οδικής ασφάλειας και της ασφάλειας των υποδομών είναι να «συγχωρούν» σε πρώτη φάση τα λάθη των οδηγών. Να «συγχωρούν» εννοούμε να προστατεύουν. Η προστασία, όμως, είναι ανάλογη και της εκάστοτε οδικής συμπεριφοράς.
0 Comments
Leave a Reply. |
APXEIO
February 2024
Click to set custom HTML
Click to set custom HTML
|