ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ Δεν θα παραμένουμε αδρανείς στις τουρκικές προκλήσεις στην κυπριακή ΑΟΖ, τονίζει σε συνέντευξη του στη Free Press Η ΜΑΧΗ ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Νίκος Αναστασιάδης, ο οποίος διεκδικεί επανεκλογή στις προσεχείς εκλογές. Ότι δυνατότητα μάς προσφέρεται, προσθέτει, στα πλαίσια των κυριαρχικών δικαιωμάτων μας και των αρχών του διεθνούς δικαίου, θα την εξαντλήσουμε. Αναφερόμενος στο κυπριακό υπογράμμισε ότι χρειάζεται κατάλληλη προετοιμασία για μια νέα διάσκεψη και λύση δεν μπορεί να επιτευχθεί αν η Τουρκία δεν αλλάξει τις θέσεις στα θέματα της ασφάλειας, των εγγυήσεων και των στρατευμάτων.
Ο κ. Αναστασιάδης επεσήμανε ακόμη ότι μας ενδιαφέρει να εμπλακούμε σε μια διαδικασία διαπραγματεύσεων η οποία να έχει προοπτική και ισχυρές ενδείξεις επιτυχίας. Ξεκαθάρισε δε ότι οι προτάσεις που υποβάλαμε στο Κρανς Μοντάνα υποβλήθηκαν υπό την αίρεση μιας συνολικής λύσης και ελλείψει τελικής συμφωνίας τότε οι δικές μας προτάσεις ακυρώνονται και αποσύρονται. Για το Πλαίσιο Γκουτέρες είπε ότι δεν είναι σχέδιο λύσης, αλλά πλαίσιο μέσα στο οποίο θα γίνει η διαπραγμάτευση για τις εσωτερικές πτυχές του κυπριακού. ΚΥΠΡΙΑΚΟ - Με τα σημερινά δεδομένα είναι εφικτή η επανέναρξη των συνομιλιών αμέσως μετά τις Προεδρικές εκλογές; Όσο αφορά την δική μας πλευρά, η επανέναρξη των συνομιλιών μετά τις προεδρικές εκλογές θα πρέπει να αναμένεται. Η δική μας πλευρά, έχει επανειλημμένα καταθέσει την ετοιμότητά της να επιστρέψει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων και με καλή θέληση, αλλά και διάθεση λύσης, να διαπραγματευτεί μια συμφωνία που θα ικανοποιεί τις λογικές διεκδικήσεις και της ελληνοκυπριακής πλευράς, θα διασώζει την αξιοπρέπειά της και θα διασφαλίζει την ασφάλειά της. Έχουμε ξεκαθαρίσει τις προθέσεις μας στο Κυπριακό και κάτω από ποιες συνθήκες θα προσέλθουμε σε αυτό. Ζητούμε όπως, προτού εμπλακούμε σε ένα νέο γύρο συνομιλιών προηγηθεί μια πολύ καλή προετοιμασία για να μην βρεθούμε στο σημείο που βρεθήκαμε στο Κρανς Μοντανά. Η προετοιμασία για την οποία μιλούμε είναι συγκεκριμένη και αναφέρεται στα θέματα της ασφάλειας, των εγγυήσεων και των στρατευμάτων, για τα οποία χρειάζεται η Τουρκία να αλλάξει τις θέσεις της. Δεν μπορούμε να οδηγηθούμε σε μια διαδικασία συνομιλιών που είναι δυνατόν να καταλήξουν σε ναυάγιο. -Έχουμε πληροφορίες ότι η τ/κ και τουρκική πλευρά είναι έτοιμες να συζητήσουν στην ίδια βάση; Διότι λέχθηκαν αρκετά το τελευταίο διάστημα για το τι επιδιώκουν, ενώ θέτουν και χρονοδιάγραμμα με τα λεγόμενα του κ. Άκιντζί ότι αν ξαναρχίσουν συν ομιλίες δεν θα είναι επ΄ αορίστου βάσεως. Δεν είναι θέμα πληροφοριών η στάση της τουρκικής και της τουρκοκυπριακής πλευράς. Έχουμε, ήδη, γνώση του παρελθόντος και είναι γι’ αυτό που επιμένουμε στην καλή προετοιμασία των όποιων διαπραγματεύσεων. Εμάς μας ενδιαφέρει να εμπλακούμε σε μια διαδικασία διαπραγματεύσεων η οποία να έχει προοπτική και ισχυρές ενδείξεις επιτυχίας. -Λέγετε ότι πρέπει να γίνει επαρκής προετοιμασία στο μέγα κεφάλαιο της ασφάλειας και των εγγυήσεων και η Τουρκία να δώσει ενδείξεις ότι θα υποχωρήσει από τις θέσεις που εξέφρασε στο Κρανς Μοντανά. Αν κληθεί η πλευρά μας να πάει σε μια νέα διάσκεψη για την Κύπρο χωρίς να έχουν γίνει τα πιο πάνω, τι θα κάνετε; Έχουμε ξεκαθαρίσει ευθύς εξ αρχής πως μια νέα διάσκεψη για την Κύπρο, χωρίς επαρκή προετοιμασία στα θέματα που προκάλεσαν την αποτυχία του Κρανς Μοντανά, δεν θα είναι επιτυχής και δεν θα πρέπει να συγκληθεί. Είμαστε απολύτως σαφείς και αποφασισμένοι να διαπραγματευτούμε για μια τελική συμφωνία στο Κυπριακό, εφόσον δημιουργηθούν προϋποθέσεις και λογικές προσδοκίες για θετική κατάληξη. Δεν πιστεύω, ωστόσο, πως θα κληθούμε σε μια διάσκεψη που εκ των προτέρων θα διαφαίνεται η αποτυχία τους. Άλλωστε, ο ίδιος ο Γενικός Γραμματέας των Ηνωμένων Εθνών, κ. Αντόνιο Γκουτέρες ζητά και το επανέλαβε πολλάκις ότι οι δυο πλευρές θα πρέπει να το ζητήσουν από τα Ηνωμένα Έθνη, όταν βεβαίως, αισθάνονται έτοιμες. -Εφόσον επαναρχίσουν οι συνομιλίες, η τ/κ πλευρά πολύ πιθανόν να προσπαθήσει να κεφαλαιοποιήσει τις προτάσεις που υποβάλατε στο Κρανς Μοντάνα, οι οποίες εν πολλοίς ικανοποιούν τις αξιώσεις της, άσχετα αν μετά αποσύρθηκαν αφού η Τουρκία δεν ανταποκρίθηκε στο θέμα της ασφάλειας. Η τουρκική πλευρά είναι πιθανόν να προσπαθήσει και αυτό και πολλά άλλα. Όμως η πραγματικότητα είναι ότι οι προτάσεις που υποβάλαμε στο Κρανς Μοντάνα και αφορούν θέματα της εσωτερικής διακυβέρνησης, υποβλήθηκαν υπό την αίρεση μιας συνολικής λύσης. Ελλείψει τελικής συμφωνίας και νοουμένου ότι η τουρκική πλευρά στα θέματα που έπρεπε να μετακινηθεί, δηλ. ασφάλειας, εγγυήσεων, στρατευμάτων κ.α., έμεινε αμετακίνητη, τότε οι δικές μας προτάσεις ακυρώνονται και αποσύρονται. Αυτό, το καταστήσαμε ξεκάθαρο από την αρχή και είναι σύμφωνα σε αυτό, και τα Ηνωμένα Έθνη και ο Γενικός Γραμματέας. Πώς αλλιώς, δηλαδή; Εμείς θα δώσουμε π.χ. συμμετοχή των Τουρκοκυπρίων στην εξουσία και η τουρκική πλευρά θα διατηρεί την παράνομη κατοχή της μισής Κύπρου, με στρατεύματα, εγγυήσεις και επεμβατικά (όπως ισχυρίζεται) δικαιώματα; -Ο ανθυποψήφιος σας Σταύρος Μαλάς και το ΑΚΕΛ σας κατηγόρησαν ότι στο Κρανς Μοντανά δεν κάνατε όσα έπρεπε για να βρεθεί λύση κι είχατε το μυαλό σας στις εκλογές. Από την άλλη οι Νικόλας Παπαδόπουλος και Γιώργος Λιλλήκας μιλούν για νέες στρατηγικές και τακτικές και σας κατηγορούν ότι τα δώσατε όλα στην άλλη πλευρά. Οι συγκρουόμενες κριτικές επιβεβαιώνουν την ορθότητα των θέσεων και των χειρισμών μας. Δηλαδή, το επιτελείο του κ. Μαλά τι λέει για την κατηγορία του επιτελείου του κ. Παπαδόπουλου ότι ο Αναστασιάδης τα έδωσε όλα; Και το επιτελείο του κ. Παπαδόπουλου, τι λέει για την κατηγορία του επιτελείου του κ. Μαλά ότι ο Αναστασιάδης δεν έδωσε τίποτε και έφυγε από τις συνομιλίες; Ο Αναστασιάδης ούτε έφυγε από τις συνομιλίες ούτε τα έδωσε όλα στην άλλη πλευρά. Από την ώρα που η τουρκική πλευρά επέμενε στη διατήρηση των εγγυήσεων και των επεμβατικών δικαιωμάτων και την παραμονή τουρκικών στρατευμάτων, οι συνομιλίες δεν είχαν λόγο συνέχισης. Ο ίδιος ο Γενικός Γραμματέας κήρυξε το αδιέξοδο, την ώρα που η δική μας πλευρά δήλωνε και δηλώνει έτοιμη να διαπραγματευτεί, όπως σας έχω πει, μια συμφωνία που θα ικανοποιεί τις λογικές διεκδικήσεις και της ελληνοκυπριακής πλευράς, θα διασώζει την αξιοπρέπειά της και θα διασφαλίζει την ασφάλειά της. -Το πλαίσιο Γκουτέρες έχετε πει μας ικανοποιεί ως προς το θέμα ασφάλειας-εγγυήσεων. Στα υπόλοιπα όμως θέματα (περιουσιακό, αποτελεσματική συμμετοχή) θα λέγαμε ότι ικανοποιεί την τ/κ πλευρά. Αναζητώντας μια λύση στο Κυπριακό δεν αναζητούμε κάτι που θα ικανοποιεί μόνο τη μια ή μόνο την άλλη πλευρά. Είναι γι΄ αυτό που τονίζω και σας το λέω για τρίτη φορά, πως μια συμφωνία πρέπει να ικανοποιεί τις λογικές διεκδικήσεις ΚΑΙ της ελληνοκυπριακής πλευράς. Το Πλαίσιο Γκουτέρες δεν είναι σχέδιο λύσης. Προτείνει το πλαίσιο μέσα στο οποίο θα γίνει η διαπραγμάτευση των πτυχών στις οποίες αναφέρεται. Δεν μπορεί να λεχθεί ότι ικανοποιεί την μια πλευρά και αδικεί την άλλη. Κινείται μέσα στις παραμέτρους που οριοθετούν οι μέχρι σήμερα συμφωνίες και αποφάσεις των Ηνωμένων Εθνών και τις συμφωνίες στις οποίες κατέληξαν κατά καιρούς οι δυο πλευρές. -Με τα σημερινά δεδομένα θεωρείτε τη λύση ΔΔΟ ως εφικτή λύση; Αν δεν είναι εφικτή, τότε είστε έτοιμος να διερευνήσετε άλλες μορφές λύσης που να διασφαλίζουν την συνέχεια του κυπριακού ελληνισμού σε αυτό τον τόπο; Ο επιδιωκόμενος στόχος, όπως και για όλους τους προκάτοχούς μου, από το 1977 μέχρι σήμερα είναι η Διζωνική, Δικοινοτική Ομοσπονδία. Η λύση της Διζωνικής, Δικοινοτικής Ομοσπονδίας αντιμετωπίζεται ως η μοναδική εφικτή, η μοναδική που μπορεί να εξασφαλίσει την στήριξη του συνόλου του κυπριακού λαού, Ελληνοκυπρίων και Τουρκοκυπρίων. Ο όρος της Διζωνικής Δικοινοτικής Ομοσπονδίας, ωστόσο, προσδιορίζει το πολιτειακό καθεστώς του κράτους, μόνο και όχι το σύνολο της λύσης. Η λύση, ασφαλώς θα πρέπει να είναι λειτουργική και να μην οδηγεί την επομένη σε παράλυση το κράτος. Επί πλέον, και αυτό είναι κρίσιμο, η Κύπρος πρέπει να μετατραπεί σε ένα κανονικό κράτος, όπως το προσδιόρισε και ο ίδιος ο Γενικός Γραμματέας των Ηνωμένων Εθνών, χωρίς εγγυήσεις, ξένους προστάτες και στρατούς. Μέσα από αυτή την λύση προσπαθούμε, αφενός να διασώσουμε τον κυπριακό ελληνισμό και να τον κρατήσουμε στον τόπο του, και αφετέρου να επανενώσουμε το σύνολο του κυπριακού λαού, δηλαδή Ελληνοκύπριους, Τουρκοκύπριους, Μαρωνίτες, Αρμένιους και Λατίνους. ΕΝΕΡΓΕΙΑ -Το κεφάλαιο ενέργεια και οι τριμερείς που έχει η Κύπρος με Ελλάδα και άλλες χώρες αναβαθμίζουν τη χώρα μας στην περιοχή. Από πολλούς λέγεται ότι μπορεί να είναι και καταλύτης για λύση του κυπριακού, όπως λεγόταν παλαιότερα για την ένταξη μας στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Μόνο που η Τουρκία φαίνεται τραβά άλλο δρόμο και είναι έτοιμη λέει να μπει στην ΑΟΖ μας να κάνει γεωτρήσεις. Πώς θα αντιμετωπίσουμε τέτοιο ενδεχόμενο; Με την Ελλάδα βρισκόμαστε σε στενή συνεργασία στη συνομολόγηση σχέσεων με άλλες χώρες της περιοχής τόσο σε ότι αφορά τα ενεργειακά, όσο και γενικά σε θέματα πολιτικών, οικονομικών και άλλων σχέσεων. Με τις συνεχείς πρωτοβουλίες μας, η Κύπρος βρίσκεται σήμερα σε θέση να συμμετέχει σε συνεργασίες όπου δεν είχαμε πρόσβαση πριν την ανακάλυψη υδρογονανθράκων. Σημειώνω σχετικά τις εξαιρετικής σημασίας Τριμερείς Συνεργασίες που έχουμε συνομολογήσει με την Ελλάδα, το Ισραήλ, την Αίγυπτο, τον Λίβανο, την Ιορδανία και την Παλαιστίνη, αλλά και τη συμφωνία μας με την Ιταλία. Αυτή άλλωστε υπήρξε και η στρατηγική επιδίωξη της ενεργειακής διπλωματίας που εφαρμόζουμε την τελευταία πενταετία. Απώτερος στόχος μας είναι η αναβάθμιση της Ανατολικής Μεσογείου στους κόλπους της ΕΕ και διεθνώς, μέσω της ευθυγράμμισης των συμφερόντων των χωρών στην περιοχή μας, καθώς και των χωρών από τις οποίες προέρχονται οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην ΑΟΖ μας. Δεν λειτουργούμε στη βάση αποκλεισμών και απομόνωσης. Αντίθετα, είμαστε πρόθυμοι και ευχόμαστε να επεκταθούν αυτές οι συνεργασίες και με την Τουρκία. Φυσικά, χωρίς τη λύση του Κυπριακού, δεν μπορεί να συμβεί κάτι τέτοιο. Αυτό δεν τίθεται ως εκβιασμός. Αντίθετα, η πρόθεση συνεργασιών πρέπει να αντιμετωπίζεται ως πρόσθετο κίνητρο για τη λύση του Κυπριακού. Ως προς τις προκλήσεις της Τουρκίας, να είσαστε σίγουροι ότι δεν θα παραμένουμε αδρανείς. Ότι δυνατότητα μάς προσφέρεται για την αντιμετώπιση των τουρκικών προκλήσεων, στα πλαίσια των κυριαρχικών δικαιωμάτων μας και των αρχών του διεθνούς δικαίου, θα την εξαντλήσουμε. ΑΜΥΝΑ -Μόλις πρόσφατα παραλήφθηκε πλοίο ανοικτής θαλάσσης για το ναυτικό με κύρια αποστολή την προστασία της Κυπριακής ΑΟΖ; Δεν θα έπρεπε ήδη η Κύπρος να έχει περισσότερα πλωτά μέσα δεδομένου ότι εδώ και χρόνια άρχισε το ερευνητικό της πρόγραμμα; Δεν μπορείς να προχωρείς σε τέτοιους υπολογισμούς χωρίς να λαμβάνεις υπόψη τις δυνατότητες του κράτους. Μακάρι να υπήρχε η δυνατότητα για περισσότερα πλωτά μέσα και η πολιτική βούληση θα ήταν το τελευταίο ζητούμενο. Παράλληλα, όμως με τα πλωτά μέσα, η κυβέρνησή μας αναπτύσσει άλλες πρωτοβουλίες, πολιτικές, διπλωματικές και οικονομικές που ενισχύουν τις προσπάθειες προστασίας της Κυπριακής ΑΟΖ. ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ -Το θέμα με τα ψηλά-τα ψηλότερα ίσως δανειστικά επιτόκια των τραπεζών στην Ευρώπη- πώς θα το αντιμετωπίσετε εφόσον επανεκλεγείτε; Όταν αναλάβαμε τα ηνία της χώρας, πριν από πέντε χρόνια η Κύπρος, ως κράτος δεν ήταν σε θέση να δανειστεί με κανένα επιτόκιο. Το τελευταίο επιτόκιο με το οποίο μας χρέωνε η αγορά, ήταν σχεδόν 15% Το τραπεζικό σύστημα διατηρούσε επιτόκια από 5% μέχρι και 12% (στα καταναλωτικά δάνεια). Σήμερα η Κύπρος δανείζεται με επιτόκια κάτω του 2,5% και οι τράπεζες δανείζουν με επιτόκια συνήθως από 3% έως 4,5% περίπου, και σε ορισμένες περιπτώσεις, ακόμα πιο κάτω. Έχουν σημειωθεί άλματα στο θέμα αυτό. Οι σημαντικές αυτές μειώσεις τόσο των χρεωστικών, όσο και των καταθετικών επιτοκίων είναι το αποτέλεσμα της γνωστικής οικονομικής πολιτικής που ακολουθήσαμε και της εξυγίανσης της κυπριακής οικονομίας που εφάρμοσε η κυβέρνησή μας. Συνεχίζοντας την ίδια οικονομική πολιτική και με σταθερά βήματα προς τα εμπρός, με συνετή διαχείριση χωρίς ρίσκα, λαϊκισμούς και σπατάλες η οικονομία από μόνη της θα καταστεί ικανή να ρίξει και άλλο τα επιτόκια. Τα επιτόκια σε μια χώρα αντανακλούν το επίπεδο και την ποιότητα της οικονομίας της. ΓεΣΥ - Το ΓεΣΥ ψηφίστηκε να εφαρμοστεί μέσα από δυο νομοσχέδια. Ο κόσμος ανησυχεί μήπως η διαφθορά, οι μίζες και τα συμφέροντα διαβρώσουν το νέο σύστημα υγείας και καταλήξουμε σε χειρότερη μοίρα απ΄ ό,τι είμαστε τώρα. Υπάρχει ασφαλιστική δικλείδα για αυτά; Η διαφθορά, οι μίζες και τα συμφέροντα δεν είναι θέμα του ΓεΣΥ, αλλά εφόσον υπάρχουν, είναι θέμα γενικότερο και βεβαίως ανησυχητικό. Οφείλουμε να ομολογήσουμε πως είμαστε η μοναδική κυβέρνηση που πήρε μέτρα, έλαβε αποφάσεις και ενίσχυσε θεσμούς και όργανα ώστε διεφθαρμένοι και μιζαδόροι να λογοδοτούν στη δικαιοσύνη. Η περίοδος που διερχόμαστε είναι η μοναδική στην ιστορία της Κυπριακής Δημοκρατίας που επιτήδειοι και τυχοδιώκτες ή λειτουργοί του κράτους και παράγοντες, σκέφτονται δυο και τρεις φορές αν θα προχωρήσουν σε ανομίες και διαφθορά. Ως προς το ΓεΣΥ, πρέπει να σημειώσω πως το 2017 αποδείχτηκε σταθμός για τον τομέα της υγείας. Η κυβέρνηση έκανε πράξη αυτό που συζητείτο για χρόνια, δηλαδή το ΓεΣΥ, αποδεικνύοντας ότι αυτή νοιάζεται για τον πολίτη και τον ασθενή. Έχει θέσει στέρεες βάσεις για την ίση και ποιοτική ιατρική περίθαλψη που απαιτείται και πρέπει κάθε πολίτης του κράτους να απολαμβάνει υπηρεσίες, που θα παρέχονται χωρίς διαχωρισμό σε δημόσιο και ιδιωτικό νοσηλευτήριο, αναλόγως των προσωπικών επιλογών του πολίτη. Προχώρησε ακόμα σε ιστορικές μεταρρυθμίσεις στον τομέα της υγείας όπως την ηλεκτρονική υγεία, τη δημιουργία Εθνικού Οργανισμού Φαρμάκων και την ίδρυση πανεπιστημιακών κλινικών.
0 Comments
Leave a Reply. |
APXEIO
February 2024
Click to set custom HTML
Click to set custom HTML
|