ΤΗΣ ΜΑΡΙΑΣ ΧΑΤΖΗΛΟΪΖΟΥ Εντατικές φαίνεται πως είναι οι εκστρατείες της Αστυνομίας για την αντιμετώπιση των τροχαίων παραβάσεων, στις οποίες αποδεδειγμένα οφείλονται πολλοί θάνατοι και σοβαροί τραυματισμοί. Για το λόγο αυτό επικοινωνήσαμε με τον Βοηθό Αστυνομικό Διευθυντή του Τμήματος Τροχαίας Αρχηγείου, Φίλιππο Παπαηλία, μιλώντας για την εικόνα που διαμορφώνεται μέσω των εκστρατειών, για την παραβατικότητα των οδηγών στην Κύπρο και τις συχνότερες αιτίες θανατηφόρων συγκρούσεων. Ο κ. Παπαηλία σημείωσε πως παρά το γεγονός ότι διενεργούνται αρκετές καταγγελίες, και οι εκστρατείες αποτελούν φρένο για μερικούς οδηγούς, εξακολουθούν να διαπράττονται αρκετές κατάφωρες τροχαίες παραβάσεις. Μεταξύ άλλων, ο κ. Παπαηλία είπε πως ο καλύτερος τρόπος να αντιμετωπιστούν οι παραβάσεις είναι η διαπαιδαγώγηση και η διαφώτιση του κοινού, το οποίο «επιβάλλεται να δεσμευθεί πρώτα απέναντι στον εαυτό του ότι θα προβεί έστω και σε μικρές αλλαγές στην οδική του συμπεριφορά».
Ανά τακτά χρονικά διαστήματα πραγματοποιούνται εκστρατείες για τον έλεγχο του ορίου ταχύτητας, της οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ, τη χρήση ζώνης ασφαλείας και άλλες τροχαίες παραβάσεις. Ποια είναι η γενική εικόνα που διαμορφώνεται σχετικά με την παραβατικότητα των οδηγών στην Κύπρο μέσα από αυτές τις εκστρατείες; Τα τελευταία χρόνια εντατικοποιούνται οι προσπάθειες της Αστυνομίας στην αντιμετώπιση των αιτίων που συμβάλλουν αποδεδειγμένα στην πρόκληση των σοβαρών και θανατηφόρων οδικών τροχαίων συγκρούσεων και συγκεκριμένα στην οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλης, στην υπερβολική ταχύτητα, στη μη χρήση ζώνης ασφαλείας και προστατευτικού κράνους. Μπορεί με βεβαιότητα να λεχθεί ότι διενεργούνται επαρκείς έλεγχοι, έτσι ώστε αρκετοί οδηγοί να αισθάνονται έντονη την παρουσία της Αστυνομίας, με απώτερο σκοπό την εμπέδωση του αισθήματος Οδικής Ασφάλειας. Εκείνο όμως που, κατά γενική ομολογία, μας προβληματίζει διαχρονικά είναι ότι παρά το γεγονός ότι διενεργούνται συχνά αρκετές καταγγελίες, διαπιστώνεται ότι εξακολουθούν να διαπράττονται αρκετές τροχαίες παραβάσεις και μάλιστα κατάφωρες, με αποτέλεσμα να θρηνούμε σε κάποιες περιπτώσεις νέα θύματα στην άσφαλτο και να προκαλούνται σοβαροί τραυματισμοί. Τουλάχιστον οι εκστρατείες, ενδεχομένως, να βάζουν ένα φρένο σε κάποιους οδηγούς, οι οποίοι επιδεικνύουν αυτοσυγκράτηση και δεν καταφεύγουν σε παραβατική συμπεριφορά, φοβούμενοι τις συνέπειες του Νόμου. Τα θανατηφόρα αυξάνονται λόγω των οδικών παραβάσεων, κ. Παπαηλία; Μπορείτε να μας δώσετε αριθμούς; Σίγουρα οι θανατηφόρες οδικές τροχαίες συγκρούσεις είναι άμεσα αλληλένδετες με τις σοβαρές και κατάφωρες τροχαίες παραβάσεις. Σύμφωνα με τις μελέτες μας, μερικές από τις κυριότερες αιτίες των θανατηφόρων οδικών τροχαίων συγκρούσεων για τη χρονική περίοδο 2015 – 2016 είναι η απρόσεκτη οδήγηση/απόσπαση προσοχής (27,72%), η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλης (19,80%), η παράλειψη τήρησης αριστερής πλευράς (13,86%), η οδήγηση με υπερβολική ταχύτητα (6,93%) και η στροφή στα δεξιά χωρίς προσοχή (5,94%). H χρήση ζώνης ασφαλείας στα μπροστινά και στα πίσω καθίσματα, και η χρήση παιδικών καθισμάτων είναι εξίσου σημαντικές για την πρόληψη θανατηφόρων. Τι καταδεικνύουν οι εκστρατείες που διενεργήσατε φέτος; Χρησιμοποιούμε τις ζώνες και τα παιδικά καθίσματα; Η πρώτη εκστρατεία για φέτος είχε πραγματοποιηθεί τον Ιανουάριο και σύμφωνα με τα αποτελέσματά της, είχαν διενεργηθεί 1289 καταγγελίες για παράλειψη χρήσης ζώνης ασφαλείας στα μπροστινά καθίσματα, 102 καταγγελίες για παράλειψη χρήσης ζώνης ασφαλείας στα πισινά καθίσματα και 5 καταγγελίες σε σχέση με τα παιδικά καθίσματα. Πέραν της εκστρατείας του Ιανουαρίου, είχαν διενεργηθεί ακόμα τρεις εκστρατείες. Κατά την εκστρατεία του Μαρτίου, σε συνεργασία με το Ευρωπαϊκό Αστυνομικό Δίκτυο Τροχαίας (TISPOL), έγιναν 967 καταγγελίες για παράλειψη χρήσης ζώνης ασφαλείας στα μπροστινά καθίσματα, 67 καταγγελίες για παράλειψη χρήσης ζώνης ασφαλείας στα πίσω καθίσματα και 7 καταγγελίες για παράλειψη χρήσης παιδικών καθισμάτων. Η επόμενη εκστρατεία πραγματοποιήθηκε από το Μάιο, κατά την οποία έγιναν 922 καταγγελίες για παράλειψη χρήσης ζώνης ασφαλείας στα μπροστινά καθίσματα, 97 καταγγελίες για παράλειψη χρήσης ζώνης ασφαλείας στα πισινά καθίσματα και 8 καταγγελίες για μη χρήση παιδικών καθισμάτων. Η τέταρτη για φέτος εκστρατεία πραγματοποιήθηκε τον Ιούνιο κατά την οποία έγιναν 1037 καταγγελίες για παράλειψη χρήσης ζώνης ασφαλείας στα μπροστινά καθίσματα, 105 καταγγελίες για παράλειψη χρήσης ζώνης στα πίσω καθίσματα και 15 καταγγελίες σχετικά με χρήση παιδικών καθισμάτων. Έχουμε την άποψη ότι οι ελάχιστες καταγγελίες για τα πίσω καθίσματα δεικνύουν ότι γενικά υπάρχει μια συμμόρφωση στη χρήση των παιδικών καθισμάτων και βεβαίως ο στόχος είναι να μην έχουμε οποιαδήποτε καταγγελία, δεδομένου ότι ειδικά τα παιδιά εντάσσονται στις ευάλωτες ομάδες. Να σημειώσουμε ότι θα ακολουθήσουν άλλες δύο εκστρατείες, από 11 μέχρι 17 Σεπτεμβρίου, σε συνεργασία και πάλι με το δίκτυο TISPOL, και από 18 μέχρι 24 Δεκεμβρίου 2017. Αρκετές φορές τα πρόστιμα/ποινές δεν λειτουργούν αποτρεπτικά, ώστε να μην επαναλαμβάνονται τροχαίες παραβάσεις. Ποιοι πιστεύετε ότι είναι οι αποτελεσματικότεροι τρόποι για να αντιμετωπιστούν; Έχουμε την άποψη ότι ο αποτελεσματικότερος τρόπος για να αντιμετωπιστούν οι τροχαίες παραβάσεις είναι η συνεχής δεδηλωμένη – μέσω εκστρατειών – αστυνόμευση, σε συνδυασμό με τη διαφώτιση από την παιδική ηλικία. Ως Αστυνομία επενδύουμε ιδίως στη διαπαιδαγώγηση και διαφώτιση. Όπως τονίσαμε και παλαιότερα, οι προσπάθειες για πρόληψη και μείωση των οδικών συγκρούσεων, θα πρέπει να αναλαμβάνονται και από άλλους αρμόδιους ιδιωτικούς και κυβερνητικούς φορείς, που μπορούν να συμβάλουν στις προσπάθειες διαφώτισης του κοινού. Ποιο καταληκτικό μήνυμα θα δίνατε στο κοινό, κ. Παπαηλία; Το καταληκτικό μου μήνυμα προς το κοινό για τις τροχαίες παραβάσεις είναι ότι η Οδική Ασφάλεια αποτελεί ευθύνη όλων. Γι’ αυτό το λόγο είναι κατανοητό ότι επιβάλλεται πάντοτε όλοι ανεξαιρέτως οι οδηγοί να συμμορφώνονται με τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας, αντιλαμβανόμενοι ότι η ζωή του καθενός είναι πολύτιμη. Ο κάθε ένας μας ξεχωριστά θα πρέπει να συνειδητοποιήσει ότι επιβάλλεται να δεσμευθεί πρώτα απέναντι στον εαυτό του ότι θα καταβάλει κάθε δυνατή προσπάθεια να προβεί έστω και σε μικρές, αλλά πολύ ουσιαστικές και ζωτικής σημασίας, αλλαγές στην οδική του συμπεριφορά. Η δέσμευση αυτή αποτελεί δέσμευση απέναντι στη ζωή, που είναι το πιο πολύτιμο αγαθό.
0 Comments
Leave a Reply. |
APXEIO
February 2024
Click to set custom HTML
Click to set custom HTML
|