ΤΗΣ ΜΑΙΡΗΣ ΠΙΕΡΙΔΟΥ Η θεατρική ομάδα «Σόλο για τρεις» ανεβάζει στις 19 Μαρτίου στο Θέατρο Δέντρο στην Παλλουριώτισσα στις 8.30μ.μ. το κυπριακό έργο της Κωνσταντίνας Σωτηρίου «Τζεμαλιγιέ», σε σκηνοθεσία της Μαρίας Μανναρίδου-Καρσερά. Η συγγραφέας Κωνσταντίνα Σωτηρίου ξεδιπλώνει την ιστορία της Τουρκοκύπριας πόρνης Τζεμαλιγιέ και μας μεταφέρει στους ταραχώδεις καιρούς που έζησε η Κύπρος το Δεκέμβριο του 1963. Ζούμε - μέσα από αυτό το έργο – τις ιστορικές στιγμές που έζησε η Λευκωσία και η Κύπρος και που οδήγησαν στις διακοινοτικές ταραχές και τη χάραξη της Πράσινης Γραμμής. Για το έργο γενικότερα και για τη σημασία του μας μιλά, σε μια συνέντευξη αστραπή, η σκηνοθέτιδα του, Μαρία Μανναρίδου-Καρσερά, απαντώντας σε σχετικές ερωτήσεις μας.
Ρωτούμε: -Μαρία, πώς προέκυψε η ιδέα του ανεβάσματος αυτού του έργου; Αφορμή για να ανέβει το έργο, ήταν η γνωριμία μου με τη συγγραφέα Κωνσταντίνα Σωτηρίου, στο πλαίσιο μιας συνάντησης του «Play on». Η ίδια με πλησίασε, μου συστήθηκε και μου είπε ότι ήθελε να διαβάσω το κείμενό της! Το πήρα, το διάβασα! Δεν είναι θεατρικό! Είναι κατάθεση μαρτυριών γυναικών που έζησαν τα γεγονότα του Δεκέμβρη του 1963, όταν άρχισαν οι διακοινοτικές φασαρίες. Παράλληλα η συγγραφέας καταπιάνεται με την ιστορία της ζωής μιας Τουρκοκύπριας πόρνης, της Τζεμαλιγιέ, η οποία ερωτεύτηκε τον Ζεκί, ένα Τουρκοκύπριο που ήταν μέλος της Τ.Μ.Τ. Η σημασία και τα μηνύματα -Ποια η σημασία του έργου αυτού; Πάνω από όλα η συγγραφέας δίνει έμφαση στις γυναίκες! Από τη μία το πώς η ίδια η Τζεμαλιγιέ θυσιάζει τη ζωή της για τον έρωτα και την αγάπη που τρέφει για τον Ζεκί. Εδώ υπερέχει το τι μπορεί μια γυναίκα να κάνει για τον έρωτα της! Και από την άλλη το πώς οι Ελληνοκύπριες γυναίκες βίωσαν τα γεγονότα του 1963 μέσα από τις πράξεις και τα έργα των ανδρών! Πολλές από τις ιστορίες που αφηγούνται οι Ελληνοκύπριες γυναίκες έχουν να κάνουν με την συμβίωση τους με τους Τουρκοκύπριους γείτονές τους. -Ποια τα μηνύματα του έργου; Πιστεύω το κυριότερο μήνυμα είναι ότι η συνύπαρξη των δύο κοινοτήτων μπορεί να είναι εφικτή! Το έργο στην ουσία μέσα από τις μαρτυρίες των γυναικών - πέρα από τις πολιτικές διαφορές, πέρα από τις ακρότητες και αγριότητες που έγιναν εκείνη την περίοδο του 1963 - υπάρχει το ελπιδοφόρο μήνυμα ότι είμαστε όλοι άνθρωποι και μπορούμε να ζήσουμε ο ένας δίπλα στον άλλο! -Μαρία μου, πιστεύεις ότι είναι η κατάλληλη εποχή για ένα τέτοιο έργο; Είναι πιστεύω η πιο κατάλληλη στιγμή να ανέβει το έργο αυτό, μέσα στο πλαίσιο μιας δυναμικής που δημιουργείται για το Κυπριακό. Η ευθύνη της σκηνοθεσίας -Μαρία, εσύ από ότι γνωρίζω κυνηγάς στα βαθιά και πιάνεις τα δύσκολα. Πώς αισθάνεσαι γι’ αυτό; Όντως για το συγκεκριμένο έργο νιώθω τεράστια ευθύνη και όχι γιατί έχει μεγάλο βαθμό δυσκολίας να ανέβει σαν έργο, αλλά για το γεγονός ότι καταπιάνεται με μια πολύ ευαίσθητη περίοδο της πρόσφατης Κυπριακής Ιστορίας. Και είναι αλήθεια ότι πολλά έργα έχουν γραφτεί για το 1974 και από τις δύο κοινότητες, όμως για το 1963 ίσως να είναι η πρώτη φορά που ανεβαίνει θεατρικό έργο στη σκηνή! Αισθάνομαι μεγάλη ευθύνη, γιατί από τη μία το έργο από μόνο του μπορεί να δημιουργήσει ένα εποικοδομητικό διάλογο μεταξύ των διαφόρων πλευρών και από την άλλη εάν δεν υπάρχει η ανάλογη ωριμότητα να δούμε όλοι μας, και Τουρκοκύπριοι και Ελληνοκύπριοι, κάποια πράγματα «κατάφατσα» αυτό μπορεί – και το λέω με κάθε επιφύλαξη – να δημιουργήσει ένα κλίμα αντιπαλότητας! -Πιστεύεις ότι ο ρόλος του σκηνοθέτη είναι βασικός για την επιτυχία ενός έργου; Βεβαίως! Σίγουρα ο ρόλος του σκηνοθέτη είναι σημαντικός γιατί αυτός πρώτος οραματίζεται το πώς θα ανέβει το έργο, πώς θα προσεγγίσει το κείμενο, πώς θα καθοδηγήσει τους ηθοποιούς να το ερμηνεύσουν. Ο σκηνοθέτης είναι ο κύριος άξονας γύρω από τον οποίο περιστρέφονται όλοι οι συνεργάτες, μέσα σε ένα κλίμα επικοινωνίας, καλής συνεργασίας και στην περίπτωση τη δική μου μιας δημοκρατικής διαδικασίας, γιατί πάντα ακούω τη γνώμη όλων των συνεργατών μου. - Θα τολμούσες να αλλάξεις στυλ κάποια στιγμή; Συνήθως τολμώ να αγγίξω άλλα είδη Θεάτρου όπως π.χ. μια κωμωδία, γιατί θεωρώ ότι όλα τα είδη Θεάτρου είναι αξιόλογα και δεν είναι υποδεέστερη μια κωμωδία από το δράμα! Και σαν σκηνοθέτης έχω ανεβάσει και πάρα πολλές κωμωδίες! -Πώς δέχτηκαν οι γυναίκες ηθοποιοί το όλο έργο; Τους άρεσε, τις ιντρίγκαρε και τις συγκίνησε! Πέρα από το πολιτικό επίπεδο η θεματολογία έχει να κάνει με το ρόλο της γυναίκας στην κοινωνία. Η συνέχεια… -Τι ακολουθεί μετά από αυτό το έργο; Μετά από το έργο αυτό η ομάδα «Σόλο για τρεις» θα ανεβάσει το μονόλογο της Ευρυδίκης Περικλέους Παπαδοπούλου ο «Ανδρόνικος» που πραγματεύεται τη ζωή και το έργο του Κύπριου ζωγράφου Κώστα Στάθη. Μαρία μου, σου ευχόμαστε καλή επιτυχία και σε αυτό το έργο και σε όσα θα ακολουθήσουν!
0 Comments
Leave a Reply. |
APXEIO
February 2024
Click to set custom HTML
Click to set custom HTML
|