Μετά από 35 χρόνια κοινοβουλευτικού βίου από τα οποία τα τελευταία πέντε υπήρξε Πρόεδρος του Σώματος, ο Γιαννάκης Ομήρου με συσσωρευμένη πολιτική και κοινοβουλευτική εμπειρία καταθέτει σε συνέντευξη του στη «ΜΑΧΗ» τις απόψεις και τους προβληματισμούς του τόσο για το ρόλο της Βουλής, όσο και για το μεγάλο εθνικό μας θέμα. Υπογραμμίζει ιδιαίτερα την ανάγκη διαφύλαξης της Κυπριακής Δημοκρατίας ως του μοναδικού υποκειμένου διεθνούς δικαίου, κατάργησης των εγγυήσεων του 1960 και εφαρμογής των τεσσάρων ελευθεριών της Ε.Ε. στα πλαίσια της λύσης.
Τονίζει επίσης την ανάγκη εθνικής συνεννόησης με πλαίσιο και βάση την ομόφωνη απόφαση του Εθνικού Συμβουλίου του Σεπτεμβρίου του 2009. Τέλος διαβεβαιώνει ότι μετά από 35 χρόνια συνεχούς κοινοβουλευτικής παρουσίας, θεωρεί ύψιστο χρέος του να παραμείνει στις «επάλξεις του καθήκοντος». Στους δύσκολους καιρούς που περνά η πατρίδα, αναφέρει χαρακτηριστικά, δεν επιτρέπονται απουσίες. Ολόκληρη η συνέντευξη παρατίθεται πιο κάτω: -Θα ξεκινήσω με μια ερώτηση που αφορά στη τελευταία παρέμβαση της Ρωσίας στο Κυπριακό. Η ευθεία αποδοκιμασία της τουρκικής πολιτικής στο Κυπριακό φαίνεται να σχετίζεται με την κρίση στις ρωσοτουρκικές σχέσεις. Αυτό δεν αποδυναμώνει την αξία αυτής της ρωσικής παρέμβασης; « Καθόλου. Η σύμπτωση συμφερόντων υπήρξε πάγιος κανόνας των γεωστρατηγικών, γεωπολιτικών συσχετισμών στην άσκηση πολιτικής. Δηλαδή αντί να αξιοποιούμε τη σημασία και το ειδικό πολιτικό βάρος μιας θετικής παρέμβασης στο Κυπριακό θα ερευνούμε πρώτα τα ελατήρια για να αποφασίσουμε αν θα την αξιοποιήσουμε; Μια τέτοια προσέγγιση θα ήταν αυτοκαταστροφική. Άλλωστε η Ρωσία και προηγουμένως η Σοβιετική Ένωση, στηρίζουν με συνέπεια την Κύπρο από την εποχή εγκαθίδρυσης της Κυπριακής Δημοκρατίας. Να υπενθυμίσω ότι πέραν της συνεχούς πολιτικής στήριξης, η Ρωσία ήταν η χώρα που μας προμήθευε με αμυντικό υλικό όταν οι ΗΠΑ και οι εταίροι μας στην Ε.Ε. , πλην Ελλάδας και Γαλλίας, μας είχαν επιβάλει εμπάργκο στην πώληση στρατιωτικού υλικού. Εμπάργκο που συνεχίζεται μέχρι σήμερα». Δυο σημαντικά λάθη - Κύριε Πρόεδρε, έχει περάσει μεγάλο χρονικό διάστημα από την επανέναρξη των συνομιλιών για λύση του Κυπριακού. Ελπίδες αναπτερώθηκαν και προσδοκίες επενδύθηκαν σε αυτή τη διαδικασία, ιδιαίτερα μετά την ανάδειξη Ακιντζί στην ηγεσία της Τ/Κ κοινότητας. Ωστόσο σιγά – σιγά υπάρχει μια απογοήτευση για τις προοπτικές λύσης. Πέραν της τουρκικής ακαμψίας και στρεψοδικίας εντοπίζετε και λάθη στη δική μας πλευρά; « Είμαι υποχρεωμένος να επισημάνω επιπόλαιες συμπεριφορές. Συμπεριφορές που θυμίζουν «μωρές παρθένες» κατά την ευαγγελική ρήση. Ως ανεπίδεκτη μαθήσεως, η Κυβέρνηση, η Ελληνική Κυπριακή πλευρά υπέπεσε σε δύο σημαντικά λάθη. Πρώτον, επέτρεψε αλλά υπήρξε και συναυτουργός ενός αναιτιολόγητου κλίματος ευφορίας, ότι βρισκόμαστε στα πρόθυρα λύσης. Αυτό αποενοχοποιούσε την Τουρκία. Δημιουργούσε διεθνώς και εντός Ε.Ε. την εικόνα μιας Τουρκίας η οποία εγκατέλειψε τη διαχρονική αδιαλλαξία της. Αποτέλεσμα, όχι μόνο να αποθαρρύνονται οποιεσδήποτε πιέσεις προς την Τουρκία, αλλά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να προτείνει άνοιγμα κεφαλαίων στον ενταξιακό διάλογο. Δεύτερον, η καθ’ υπερβολήν ανάδειξη της δικοινοτικής συνεργασίας με τις πολλές κοινές εμφανίσεις Προέδρου της Δημοκρατίας και Ακιντζί, έτεινε να αποδυναμώνει τις ευθύνες της κατοχικής Τουρκίας και το χαρακτήρα του Κυπριακού ως προβλήματος εισβολής και κατοχής. Και βέβαια αναβάθμισε το παράνομο μόρφωμα στα κατεχόμενα. Αυτά υπήρξαν καίρια λάθη των οποίων τις συνέπειες πληρώνουμε και θα πληρώσουμε στο μέλλον». Οι κόκκινες γραμμές μας - Μπορείτε να μας περιγράψετε πολύ συνοπτικά ποια είναι κατά τη γνώμη σας τα κεφαλαιώδη ζητήματα στα οποία κατά την γνώμη σας δεν μπορούμε να μετακινηθούμε από τις θέσεις μας; «Η κατάργηση των εγγυήσεων, η εφαρμογή των τεσσάρων ελευθεριών της Ε.Ε. και μια ισχυρή κεντρική κυβέρνηση στο πλαίσιο της ομοσπονδίας. Και ασφαλώς η διασφάλιση συνέχειας της Κυπριακής Δημοκρατίας με μετεξέλιξη της σε ομοσπονδιακό πολίτευμα». Εθνική συνεννόηση - Η οξύτατη σύγκρουση στο εσωτερικό μέτωπο που τείνει να προσλάβει χαρακτήρα εθνικού διχασμού, με αφορμή τους χειρισμούς στο Κυπριακό σας ανησυχεί; Τι προτείνετε για την αποκατάσταση συνθηκών ενότητας; «Στη δημοκρατία οι διαφωνίες και οι αντιπαραθέσεις είναι θεμιτές. Ωστόσο σε θέματα εθνικής επιβίωσης όπως είναι το Κυπριακό επιβάλλεται συλλογικότητα, κοινοί σχεδιασμοί, κοινή στρατηγική. Δηλαδή εθνική συνεννόηση. Έχω επανειλημμένα τονίσει την ανάγκη μιας τέτοια εθνικής συνεννόησης στη βάση και στο πλαίσιο της ομόφωνης απόφασης του Εθνικού Συμβουλίου του Σεπτεμβρίου του 2003. Δυστυχώς ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας ενώ προεκλογικά είχε δηλώσει ότι θα διαμόρφωνε ένα περίγραμμα βασικών αρχών λύσης του Κυπριακού που να ενώνει όλους, δεν το έπραξε». Όχι παρεκτροπή από το Σύνταγμα - Κύριε Πρόεδρε, πρόσφατα μετά από πρωτοβουλία σας ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας μίλησε στη Βουλή για την πορεία των διαπραγματεύσεων. Ωστόσο από αρκετούς υπήρξαν μεμψιμοιρίες και παράπονα ότι δεν επετράπησαν ερωτήσεις, δηλαδή διάλογος… « Κοιτάξτε, σε θέματα θεσμών και πολιτειακής τάξης δεν χωρούν εξαιρέσεις και παρεκβάσεις. Η Προεδρική Δημοκρατία έχει κανόνες τους οποίους ουδείς μπορεί να παραβιάζει. Δεν μπορεί κατά το δοκούν να αλλάζει η μορφή του πολιτεύματος. Στο Σύνταγμα καθορίζεται με σαφήνεια ότι ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας απευθύνεται στη Βουλή δια «μηνυμάτων». Δεν υπάρχει ο διάλογος που υπάρχει στα κοινοβουλευτικά συστήματα όπου ο Πρωθυπουργός μπαίνει σε διάλογο με τους βουλευτές. Προσωπικά θα ήμουν ο τελευταίος που θα επέτρεπα παραβίαση του Συντάγματος». Ψηφίστηκαν σημαντικές νομοθεσίες - Να έλθουμε τώρα στο έργο που παρήξε η Βουλή τα τελευταία πέντε χρόνια. Αίτημα του λαού είναι η θεσμοθέτηση κανόνων χρηστής διοίκησης και η ενδυνάμωση του πλαισίου αποτροπής φαινομένων διαπλοκής στο δημόσιο βίο. Πιστεύετε ότι η Βουλή έχει ανταποκριθεί σε αυτά τα αιτήματα; «Θεωρώ ότι υπήρξαν νομοθεσίες οι οποίες σε σημαντικό βαθμό ανταποκρίθηκαν σε αυτά τα αιτήματα. Τροποποίηση του Συντάγματος για τη δημιουργία Διοικητικού Δικαστηρίου. Κάτι που θα συμβάλει στην ταχύτερη απονομή της δικαιοσύνης. Ο Νόμος επίσης που προβλέπει για την υποχρέωση κατάθεσης στοιχείων και πληροφοριών στις Κοινοβουλευτικές Επιτροπές. Με ποινικές συνέπειες σε περίπτωση άρνησης. Η νομοθεσία επίσης, που αφορά τη σύναψη δημοσίων συμβάσεων. Πρόσφατα συστάθηκε από τη Βουλή Ομάδα Εργασίας στην οποία συμμετέχουν καθηγητές του Πανεπιστημίου “Frederick” και λειτουργοί της Βουλής για τον περαιτέρω εκσυγχρονισμό του νομοθετικού πλαισίου που αφορά τις δημόσιες συμβάσεις και το πλαίσιο λειτουργίας της Αναθεωρητικής Αρχής Προσφορών. Αναφέρω επίσης τον περί του Ασυμβιβάστου Νόμο, ο οποίος ωστόσο χρειάζεται περαιτέρω ενδυνάμωση. Για το σκοπό αυτό εργάστηκαν καθηγητές της Νομικής του Πανεπιστημίου Κύπρου, ο Γενικός Ελεγκτής και λειτουργοί της Βουλής. Έχουν ήδη ετοιμάσει σχετική εισηγητική έκθεση η οποία τυγχάνει επεξεργασίας από την αρμόδια Κοινοβουλευτική Επιτροπή. Σημαντική είναι επίσης η Νομοθεσία, της οποίας έχω την πατρότητα, με την οποία πρόσωπα που υπηρέτησαν σε δημόσιες θέσεις, απαγορεύεται μετά την αποχώρηση ή αφυπηρέτηση τους, να εργοδοτηθούν για περίοδο δύο χρόνων σε ομοειδούς αντικειμένου ιδιωτική εργασία εκτός αν εξασφαλίσουν άδεια από επιτροπή, αποτελούμενη από τους τρεις αρχαιότερους Εισαγγελείς της Δημοκρατίας. Πιστεύω εξ άλλου ότι η Νομοθεσία περί Πολιτικών Κομμάτων που ψήφισε πρόσφατα η Βουλή σε συμμόρφωση με τις απαιτήσεις της Επιτροπής Creco του Συμβουλίου της Ευρώπης, έχει βελτιώσει σημαντικά το θεσμικό πλαίσιο αποτροπής της πολιτικής διαπλοκής». Το πόθεν έσχες - Εξακολουθεί ωστόσο να εκκρεμεί μια αποτελεσματική Νομοθεσία για το «πόθεν έσχες» αφού η υφιστάμενη Νομοθεσία εκρίθη αντισυνταγματική από το Ανώτατο Δικαστήριο. «Είναι γεγονός ότι εκκρεμεί η υιοθέτηση ενός βελτιωμένου μηχανισμού δημοσιοποίησης αλλά και ελέγχου των περιουσιακών στοιχείων των πολιτικών, των κρατικών αξιωματούχων και των υψηλόβαθμων δημοσίων υπαλλήλων. Η αρμόδια Κοινοβουλευτική Επιτροπή Νομικών επεξεργάζεται αριθμό Νομοσχεδίων και Προτάσεων Νόμου που αποσκοπούν στην ενίσχυση του μηχανισμού αυτού. Σε αυτά τα σχέδια νόμου, περιλαμβάνεται και Πρόταση Τροποποίησης του Συντάγματος, έτσι ώστε να επιτρέπεται ρητά η επέμβαση στην ιδιωτική ζωή, για το συμφέρον της διαφάνειας στη δημόσια ζωή ή της λήψης μέτρων εναντίον της διαφθοράς». Η βουλευτική ασυλία - Και ένα ερώτημα για τη βουλευτική ασυλία. Υπάρχει διάχυτη η εντύπωση ότι η βουλευτική ασυλία χρησιμοποιείται καταχρηστικά για παρανομίες. Σχετική αναφορά έγινε τελευταία από το Γενικό Εισαγγελέα. Ποια είναι η άποψη σας; « Ιστορικά η ασυλία των βουλευτών εισήχθη σε δημοκρατικά πολιτεύματα και μάλιστα με συνταγματική ισχύ, προκειμένου να διαφυλάσσονται οι βουλευτές από πολιτικές διώξεις. Όμως η ασυλία δεν μπορεί να σημαίνει ασυδοσία. Συνεπώς συμφωνώ με την προσέγγιση του Γενικού Εισαγγελέα. Για όσους παρανομούν θα πρέπει να αίρεται η ασυλία, όπως άλλωστε προβλέπει το Σύνταγμα. Δεν συμφωνώ με την κατάργηση της γιατί δεν μπορεί να αποκλειστεί ο κίνδυνος διώξεων με πολιτικά ελατήρια». Παραμένω στις επάλξεις - Και μια τελευταία ερώτηση. Μετά από συσσωρευμένη πολιτική κοινοβουλευτική εμπειρία τεσσάρων δεκαετιών πώς σκοπεύετε να συνεχίσετε την προσφορά σας στο λαό και την πατρίδα; « Προσφορά δεν σημαίνει κατ’ ανάγκην κοινοβουλευτική παρουσία. Θεωρώ χρέος μου να παραμείνω στις επάλξεις του καθήκοντος. Απουσίες, όταν η πατρίδα σου βρίσκεται υπό κατοχή, δεν επιτρέπονται. Στους δύσκολους καιρούς που περνούμε η παρουσία μου πρέπει να θεωρείται δεδομένη».
0 Comments
Leave a Reply. |
APXEIO
February 2024
Click to set custom HTML
Click to set custom HTML
|