ΤΗΣ ΜΑΡΙΑΣ ΧΑΤΖΗΛΟΪΖΟΥ Αξιοποιώντας το γεγονός ότι η 6η Μαρτίου, είναι η Παγκόσμια Μέρα κατά του Σχολικού Εκφοβισμού επικοινωνήσαμε με τον Υπεύθυνο του Παρατηρητηρίου για τη Βία στο Σχολείο (ΠΑ.ΒΙ.Σ) και της Ομάδας Άμεσης Παρέμβασης (ΟΑΠ) του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού, Πανίκο Λουκά, μιλώντας για μερικές από τις πτυχές του θέματος. Ο κ. Λουκά τόνισε πως η αντιμετώπιση της σχολικής βίας δεν αφορά μόνο τα σχολεία, αλλά χρειάζονται «πολυ-επίπεδες δράσεις» με την εμπλοκή διαφόρων θεσμών. Ανάμεσα σε άλλα, μίλησε για την έρευνα που θα «απαντήσει» στο κατά πόσο η βία στα σχολεία αυξάνεται ή μειώνεται τα τελευταία χρόνια στο νησί μας, για την έμφαση που δίνεται από πλευράς ΥΠΠ στην εφαρμογή προγραμμάτων πρωτογενούς πρόληψης του φαινομένου, καθώς και για τον τρόπο αντιμετώπισης θυτών και θυμάτων σχολικού εκφοβισμού.
Παρατηρείται αύξηση ή μείωση στα περιστατικά σχολικής βίας τα τελευταία χρόνια στην Κύπρο; Η δημοσιότητα που δίνεται κατά καιρούς από τα ΜΜΕ σε συγκεκριμένα περιστατικά βίας στα σχολεία δημιουργούν την εντύπωση ότι υπάρχει αύξηση της βίας και καλλιεργούν αχρείαστη ανησυχία και φόβο για την ασφάλεια των παιδιών στο σχολικό χώρο. Με την προβολή εικόνων βίας και ηχηρών τίτλων δημιουργείται πραγματικά η εντύπωση ότι η βία έχει αυξηθεί. Ξεκάθαρη απάντηση θα μας δώσει η έρευνα που θα πραγματοποιήσει φέτος το Παρατηρητήριο για τη Βία στο Σχολείο και θα συγκρίνει τα αποτελέσματα της μέτρησης και της έκτασης της βίας στα σχολεία με τα ευρήματα προηγούμενης έρευνας του Παρατηρητηρίου που πραγματοποιήθηκε το 2011. Ποια είναι η πιο συχνή μορφή σχολικής βίας και γενικότερα ποιες μορφές παίρνει σήμερα αυτό το φαινόμενο; Σύμφωνα με την έρευνα που διεξήγαγε το Παρατηρητήριο για τη Βία στο Σχολείο σε συνεργασία με το Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας και Αξιολόγησης (ΚΕΕΑ) του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού το 2011, αλλά και από στατιστικά δεδομένα των Υπηρεσιών του ΥΠΠ, πρόκειται κυρίως για λεκτική βία, μικροβιαιότητες και εκφοβιστική συμπεριφορά. Στη Μέση Εκπαίδευση η αναδυόμενη μορφή βίας των τελευταίων χρόνων είναι η κυβερνοβία και ο κυβερνοεκφοβισμός που σχετίζεται με τις νέες τεχνολογίες. Ποια μέτρα πρόληψης/ενημέρωσης εφαρμόζονται από πλευράς Υπουργείου Παιδείας; Για σκοπούς πρόληψης, πρέπει να εντοπίζονται και να αναστέλλονται οι παράγοντες εκείνοι που πυροδοτούν την έξαρση της βίας και της επιθετικότητας. Η πρόληψη επιχειρείται με διάφορους τρόπους στα σχολεία μας. Πρώτα και κύρια μέσα από το αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών των μαθητών, τόσο μέσα από το μάθημα της Αγωγής Υγείας όσο και διαθεματικά. Επίσης, το κάθε σχολείο έχει τη δυνατότητα να συστήσει την Επιτροπή Αγωγής Υγείας και Πρόληψης της Παραβατικότητας, η οποία έχει την ευθύνη να οργανώνει, να προωθεί και να παρακολουθεί την εφαρμογή Σχεδίου Δράσης με στόχο την ανάπτυξη προληπτικών δράσεων που αφορούν την αντικοινωνική συμπεριφορά. Από τον Ιανουάριο 2015 έχουν ετοιμαστεί εγκύκλιες οδηγίες προς τα σχολεία για την πρόληψη, αναγνώριση και διαχείριση των περιστατικών εκφοβιστικής συμπεριφοράς. Στον συγκεκριμένο οδηγό περιλαμβάνονται διάφορες εισηγήσεις που δύναται ένα σχολείο να υιοθετήσει. Παράλληλα το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών για το θέμα του σχολικού εκφοβισμού και την εφαρμογή προγραμμάτων πρωτογενούς πρόληψης. Διάφορες υπηρεσίες του όπως το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, η Υπηρεσία Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας, η Υπηρεσία Συμβουλευτικής και Επαγγελματικής Αγωγής, η Ομάδα Άμεσης Παρέμβασης και το Παρατηρητήριο για τη Βία στο Σχολείο παρέχουν τις επιμορφώσεις αυτές. Η βία στα σχολεία είναι θέμα που αφορά μόνο τους εκπαιδευτικούς και το Υπουργείο Παιδείας; Η βία στα σχολεία είναι ένα κοινωνικό φαινόμενο και η αντιμετώπισή της δεν αφορά μόνο τα σχολεία. Για να είναι αποτελεσματική η αντιμετώπισή της πρέπει να εφαρμόζονται πολυ-επίπεδες δράσεις με την εμπλοκή των γονιών, των κοινωνικών λειτουργών, των επαγγελματιών υγείας, των επαγγελματιών στο χώρο της δικαιοσύνης, των ηγετών της κοινότητας, την πολιτική ηγεσία και άλλων θεσμών. Το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού εισηγήθηκε Σχεδιασμό Εθνικής Στρατηγικής για ολιστική αντιμετώπιση του προβλήματος. Πώς αντιμετωπίζονται οι θύτες και τα θύματα, αν ένα περιστατικό συμβεί μεταξύ ανηλίκων; Σύμφωνα με τις διαδικασίες που περιγράφονται στη σχετική εγκύκλιο του ΥΠΠ - η οποία είναι βασισμένη σε διάφορα διεθνώς εφαρμοσμένα πρωτόκολλα για το σκοπό αυτό - διαμορφώνεται ομάδα διαχείρισης, που αποτελείται από μέλη της διευθυντικής ομάδας και αριθμό εκπαιδευτικών. Το κάθε περιστατικό διαχειρίζονται ένα με δύο μέλη της σχετικής Ομάδας Διαχείρισης. Η διαχείριση γίνεται σε χώρο όπου ο μαθητής νιώθει άνεση και ασφάλεια. Η διαχείριση γίνεται, αμέσως, μετά τον εντοπισμό του περιστατικού, αφού προηγηθεί η σχετική διερεύνηση. Η διερεύνηση περιλαμβάνει συλλογή και ανάλυση πληροφοριών, που αφορούν το χώρο, το χρόνο, τη διάρκεια και το είδος εκφοβιστικής συμπεριφοράς που υπέστη το παιδί. Οι διάλογοι διεξάγονται με όλους τους εμπλεκομένους - παιδί «θύμα», παιδί «θύτη» και παιδιά «θεατές» - σε ξεχωριστές, ατομικές συναντήσεις. Γίνεται ενημέρωση των γονέων και όλων των μαθητών που εμπλέκονται. Γίνεται καταγραφή σε σχετικό έντυπο από την ομάδα διαχείρισης και τηρείται αρχείο για τις λεπτομέρειες και τη διαχείριση των περιστατικών. Σε περίπτωση εκπαιδευτικού-θύτη, ποια αντιμετώπιση θεωρείται καταλληλότερη, τόσο για παραδειγματισμό όσο και για προστασία πιθανών μελλοντικών θυμάτων; Μόλις καταγγελθεί ή υποπέσει στην αντίληψή του ΥΠΠ περιστατικό βίας από εκπαιδευτικό σε μαθητή, διεξάγεται προκαταρκτική διερεύνηση από την αρμόδια Διεύθυνση Εκπαίδευσης. Μετά την καταγγελία μέχρι την πλήρη διερεύνηση του περιστατικού, η προστασία του θύματος αποτελεί ευθύνη της Διεύθυνσης της σχολικής μονάδας. Εάν από τη διερεύνηση διαφανεί ότι η καταγγελία είναι βάσιμη, τότε ορίζεται Λειτουργός για διεξαγωγή πειθαρχικής έρευνας. Σημειώνεται ότι πειθαρχική έρευνα δυνατόν να προκύψει και από την αρχή της διαδικασία. Το πόρισμα της πειθαρχικής έρευνας αποστέλλεται στη Νομική Υπηρεσία για να αποφανθεί κατά πόσο μπορούν να διατυπωθούν πειθαρχικές κατηγορίες εναντίον του εκπαιδευτικού. Εάν η απάντηση της Νομικής Υπηρεσίας είναι θετική, όλα τα σχετικά έγγραφα της έρευνας αποστέλλονται στην Επιτροπή Εκπαιδευτικής Υπηρεσίας, η οποία εκδικάζει την υπόθεση και για τον εκπαιδευτικό εφαρμόζονται τα πειθαρχικά μέτρα τα οποία προνοούνται από την Εκπαιδευτική Νομοθεσία.
0 Comments
Leave a Reply. |
APXEIO
February 2024
Click to set custom HTML
Click to set custom HTML
|