ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ Η κυβέρνηση θα καταθέσει τις επόμενες εβδομάδες νέο νομοσχέδιο για μερική, έστω, αποκρατικοποίηση της Cyta, με το κράτος να διατηρεί τον ιδιοκτησιακό έλεγχο. Αυτό ανέφερε στη συνέντευξη που παραχώρησε στη ΜΑΧΗ ο Υπουργός Οικονομικών Χάρης Γεωργιάδης, ο οποίος πρόσθεσε ότι στόχος είναι να μετατραπεί η CYTA σε εταιρεία με την είσοδο ενός στρατηγικού επενδυτή υπογραμμίζοντας ότι σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να αφήσουμε την Cyta να λειτουργεί με τα μοντέλα περασμένων δεκαετιών, ως προέκταση του κράτους. Ακόμη ο κ. Γεωργιάδης με αφορμή τις συμφωνίες της κυβέρνησης με τους νοσηλευτές, υπογραμμίζει ότι αυτές δεν αποτελούν έναυσμα για γενικότερες μισθολογικές αναβαθμίσεις. Υπέδειξε δε τις πρόνοιες του μηχανισμού που έχουν συμφωνηθεί με ΠΑΣΥΔΥ, ΣΕΚ και ΠΕΟ οι οποίες διασυνδέουν τις συνολικές μεταβολές στο μισθολόγιο με την πορεία του ΑΕΠ.
Ο Υπουργός δηλώνει περαιτέρω ότι στα δημόσια οικονομικά πρέπει να παραμείνουμε σταθεροί σε ισοσκελισμένους προϋπολογισμούς που υπάρχουν από το 2014, τονίζει ότι η ισχυρή ανάκαμψη της οικονομίας δεν πρέπει να μας οδηγήσει στον εφησυχασμό, αλλά πρέπει να μας δώσει την αυτοπεποίθηση να συνεχίσουμε την προσπάθεια. Αναφερόμενος εξάλλου στην ανεργία, εκτιμά πως μέσα στην επόμενη διετία θα περιοριστεί σε μονοψήφιο αριθμό. Για τα κόκκινα δάνεια, επεσήμανε ότι δεν υπάρχει εύκολη και γρήγορη αντιμετώπιση του προβλήματος, ενώ πρόσθεσε ότι η ιδέα για «κακή» τράπεζα που θα αναλάβει τα ΜΕΔ είναι δύσκολη επιλογή γιατί στο τέλος είναι ο φορολογούμενος που θα επωμισθεί το βάρος. -Μετά την τελευταία συμφωνία της κυβέρνησης με τους νοσηλευτές για παραχώρηση της κλίμακας Α8 και τη διαφαινόμενη συμφωνία με τους κυβερνητικούς γιατρούς για μισθολογική αναβάθμισή τους δεν υπάρχει ο κίνδυνος εκτροχιασμού των δημόσιων οικονομικών, ιδιαίτερα αν ακολουθήσουν κι άλλοι κλάδοι με παρόμοια αιτήματα; «Η συμφωνία με τους νοσηλευτές ικανοποιεί μεν ένα βασικό αίτημα όσων σήμερα υπηρετούν στο συγκεκριμένου κλάδο, αλλά αυτό γίνεται εντός ενός ευρύτερου πλαισίου μεταρρυθμίσεων που μειώνουν δραστικά την δημοσιονομική επίπτωση. Η σημαντικότερη αλλαγή που έχει συμφωνηθεί είναι η δημιουργία μια νέας κατηγορίας νοσηλευτικού προσωπικού, των οποίων τα προσόντα, καθήκοντα και συνεπώς η μισθοδοσία δεν θα είναι στο επιστημονικό επίπεδο. Σε πλήρη εφαρμογή θα υπάρχει αναλογία 50-50 μεταξύ επιστημονικού και μη-επιστημονικού προσωπικού. Σημειώστε ακόμη ότι η μισθολογική αναβάθμιση θα γίνει σταδιακά και θα ολοκληρωθεί το 2023 ενώ συμφωνήθηκε να υπάρξει αναθεώρηση στο ωράριο λειτουργίας με σκοπό και πάλι την καλύτερη αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού και τη μείωση του κόστους. Αυτά θεωρώ πως διασφαλίζουν πως δεν θα προκύψει δυσβάστακτο κόστος. Πρέπει όμως να είναι κατανοητό ότι οι ρυθμίσεις στα νοσοκομεία δεν αποτελούν έναυσμα για γενικότερες μισθολογικές αναβαθμίσεις. Αντιθέτως υποδεικνύω τις πρόνοιες του μηχανισμού που έχουμε συμφωνήσει με ΠΑΣΥΔΥ, ΣΕΚ και ΠΕΟ οι οποίες διασυνδέουν τις συνολικές μεταβολές στο μισθολόγιο με την πορεία του ΑΕΠ». -Ένα χρόνο μετά την έξοδο από το Μνημόνιο, οι κίνδυνοι για την οικονομία έχουν λιγοστέψει; Τί πρέπει να προσέξουμε; «Πρώτα απ’ όλα να υποδείξω ότι η έξοδος από το Μνημόνιο κατέστη εφικτή επειδή ακριβώς αντιμετωπίστηκαν και περιορίστηκαν οι κίνδυνοι. Με αυτό τον τρόπο οι διεθνείς αγορές έδειξαν να εμπιστεύονται ξανά την Κύπρο επιτρέποντας της να συνεχίσει την πορεία της χωρίς τα δεκανίκια της Τρόικας. Αλλά σίγουρα πρέπει να προσέξουμε και να αποφύγουμε την επανάληψη των λαθών που μας οδήγησαν στον εκτροχιασμό. Για παράδειγμα, αυτό που με ρωτούσατε προηγουμένως για τον κίνδυνο εκτροχιασμού των δημοσίων οικονομικών. Είναι γνωστό ότι από το 2014 λειτουργούμε με ισοσκελισμένο προϋπολογισμό. Αυτός πρέπει να είναι ο κανόνας και πρέπει με αυστηρότητα να παραμείνουμε σε αυτό το πλαίσιο, που ουσιαστικά μας επέτρεψε να αποκαταστήσουμε την εμπιστοσύνη και την σταθερότητα της οικονομίας μας. Τα ίδια θα μπορούσα να πω σε σχέση με τη λειτουργία και εποπτεία των τραπεζών». -Η ανάπτυξη της οικονομίας μας συνεχίζει να στηρίζεται, όπως και πριν την κρίση, στον τουρισμό και τις υπηρεσίες ως επί το πλείστον. Δεν θα έπρεπε να είχαμε αλλάξει κάποια πράγματα; «Τα προβλήματα που είχαμε αντιμετωπίσει δεν σχετίζονταν ούτε με τον τουρισμό, ούτε με τις υπηρεσίες, ούτε με την ναυτιλία. Κατ’ ακρίβεια αυτοί ήταν οι τομείς που μας κράτησαν όρθιους και οι οποίοι αποτελούν πράγματι την αιχμή του δόρατος για την ανάκαμψη της οικονομίας μας. Οι παθογένειες που μας είχαν οδηγήσει σε κατάσταση κρίσης σχετίζονταν με την διαχείριση των δημοσίων οικονομικών και με την λειτουργία και εποπτεία των τραπεζών. Και εκεί ακριβώς επικεντρωθήκαν οι προσπάθειες και έγιναν οι πιο ουσιαστικές αλλαγές. Δεν θεωρώ πως πρέπει να εγκαταλείψουμε αυτούς τους τομείς, οι οποίοι διαθέτουν σημαντική προοπτική για περαιτέρω ανάπτυξη. Αυτό που πρέπει όμως να κάνουμε είναι να δημιουργήσουμε τις συνθήκες που θα ενθαρρύνουν την ανάπτυξη και άλλων τομέων. Προς αυτή την κατεύθυνση υποδεικνύω την μεγάλη επένδυση στις πανεπιστημιακές και ερευνητικές υποδομές που έχουμε προωθήσει, στο Πανεπιστήμιο Κύπρου και στο Ινστιτούτο Νευρολογίας, την στήριξη του Ινστιτούτου Κύπρου αλλά και την ενθάρρυνση της επιχειρηματικής καινοτομίας με την εισαγωγή ενός πολύ σημαντικού και στοχευμένου φορολογικού κινήτρου. Υποδεικνύω ακόμη τις μεθοδικές κινήσεις στον τομέα της ενέργειας. Αλλά και γενικότερα την παραχώρηση φορολογικών ελαφρύνσεων και κινήτρων που στηρίζουν την επιχειρηματικότητα και την ανάπτυξη νέων πρωτοβουλιών». -Είστε ικανοποιημένος από την ανάπτυξη και την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας μας; «Είμαι ιδιαίτερα ικανοποιημένος από το γεγονός ότι καταφέραμε, με συλλογική προσπάθεια, να ξεφύγουμε από την σοβαρότερη οικονομική κρίση μετά το 1974 και την πιο βαθιά και παρατεταμένη ύφεση και να καταγράφουμε σήμερα ρυθμό ανάπτυξης κοντά στο 3%, που αποτελεί ένα από τους πιο ψηλούς στην Ευρώπη. Αυτή η ισχυρή ανάκαμψη όμως δεν πρέπει να μας οδηγήσει στον εφησυχασμό. Πρέπει να μας δώσει την αυτοπεποίθηση να συνεχίσουμε την προσπάθεια. Βλέπουμε πλέον πολύ σημαντικές επενδύσεις να μπαίνουν σε τροχιά υλοποίησης. Αναφέρομαι στο καζίνο, στην Μαρίνα Αγίας Νάπας, στα μεγάλα οικιστικά και εμπορικά έργα στη Λεμεσό. Αναφέρομαι στο Λιμάνι που ήδη ξεπέρασε τα προβλήματα των πρώτων ημερών. Τις ξένες επενδύσεις στις τράπεζες που συνέβαλαν καθοριστικά στην σταθεροποίηση τους. Τα πλεονεκτήματα που βλέπουν οι ξένοι επενδυτές, πρέπει να τα διαφυλάξουμε και να τα ενισχύσουμε. Μόνο έτσι θα δημιουργηθούν θέσεις εργασίας και ευκαιρίες για τους συμπολίτες μας. Και αυτό με τη σειρά του επιβάλλει μια διαρκή προσπάθεια». -Τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια αν δεν μειωθούν σε δυο χρόνια, το πρόβλημα θα πάρει ανεπιθύμητες διαστάσεις προειδοποιεί ο Χρηματοοικονομικός Επίτροπος. Πιστεύετε ότι μόνο με την ανάπτυξη θα μειωθεί το πρόβλημα; Μπορεί να έλθει το κράτος να φτιάξει μια «κακή» τράπεζα για κόκκινα δάνεια, όπως δήλωσε ο επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ΕΜΣ), Κλάους Ρέγκλινγκ; «Μα δεν πρόκειται για ένα καινούργιο πρόβλημα που τώρα ενδεχομένως θα λάβει διαστάσεις. Έχει ήδη λάβει ανεπιθύμητες διαστάσεις τις οποίες τώρα προσπαθούμε να αντιμετωπίσουμε. Οι προειδοποιήσεις θα ήταν πιο χρήσιμες εάν εκφράζονταν την ώρα που έπρεπε. Τότε που οι τράπεζες αλόγιστα παραχωρούσαν δάνεια, χωρίς σωστές διαδικασίες και αυστηρό έλεγχο και όταν τα νοικοκυριά και οι επιχειρήσεις εξίσου αλόγιστα αναλάμβαναν αυτό τον υπέρογκο δανεισμό, χωρίς σωστή αξιολόγηση των δυνατοτήτων τους. Προφανώς η οικονομική κρίση έκανε τα πράγματα χειρότερα και συνεπώς, κατ’ αντίστοιχο τρόπο, η ανάπτυξη κάνει τα πράγματα κάπως καλύτερα. Οι προσπάθειες όμως πρέπει να είναι συνεχείς, ούτως ώστε σταδιακά αλλά σταθερά, να υπάρξει αποκλιμάκωση. Όσον αφορά την «κρατική κακή τράπεζα» ελπίζω να είναι κατανοητό ότι κάτι τέτοιο θα απαιτούσε άλλη μια συνεισφορά μερικών εκατοντάδων εκατομμυρίων από τον φορολογούμενο πολίτη, ούτως ώστε οι τράπεζες να απαλλαχθούν από το βάρος ενός σημαντικού αριθμού τέτοιων δανείων. Ελπίζω να επίσης είναι κατανοητό ότι η μεταφορά τέτοιων δανείων σε μια «κακή τράπεζα» δεν θα μετέβαλλε με οποιοδήποτε τρόπο τις υποχρεώσεις των δανειοληπτών, ούτε θα εξαφάνιζε το πρόβλημα. Απλώς θα το μετέφερε εκτός του ισολογισμού των τραπεζών. Είναι γι’ αυτούς τους λόγους που εξακολουθώ να θεωρώ πως είναι δύσκολη η προώθηση αυτής της επιλογής και είναι γι’ αυτό που επιμένω πως δεν υπάρχει εύκολη και γρήγορη οδός για την αντιμετώπιση του προβλήματος αλλά μόνο η οδός της συστηματικής προσπάθεια σε όλα τα επίπεδα». -Η ανεργία παραμένει σε ψηλά επίπεδα. Με βάση τα στοιχεία σας, πότε εκτιμάτε ότι θα πέσει σε μονοψήφιο αριθμό; «Πράγματι παραμένει σε ψηλά επίπεδα, αλλά τουλάχιστον η ανοδική πορεία που ξεκίνησε το 2008 έχει αντιστραφεί και πλέον καταγράφεται μείωση. Εκτιμούμε πως μέσα στην επόμενη διετία θα περιοριστεί σε μονοψήφιο αριθμό». -Τι γίνεται με τη Μονάδα Αποκρατικοποιήσεων. Είναι ακέφαλη, ενώ μειώθηκαν οι εργασίες της. Ποιο είναι τώρα το αντικείμενο της Μονάδας. Τι θα αποκρατικοποιηθεί; «Μετά τις γνωστές αποφάσεις της Βουλής η CYTA έχει τεθεί εκτός αρμοδιοτήτων της Μονάδας Αποκρατικοποιήσεων. Από την άλλη, οι διαδικασίες για την αξιοποίηση των κρατικών ακινήτων στο Τρόοδος αλλά και του Κρατικού Λαχείου συνεχίζονται. Θα προχωρήσει επίσης η προκαταρκτική διαδικασία για το ΧΑΚ. Συνεπώς η Μονάδα έχει ρόλο, έστω και περιορισμένο, όπως επίσης εξακολουθεί να υφίσταται η ανάγκη για προώθηση αυτών των διαδικασιών που σας έχω αναφέρει και οι οποίες αναμένεται να έχουν ιδιαίτερα θετική επίδραση στις προοπτικές ανάπτυξης και στα δημόσια έσοδα». -Ποια τα επόμενα βήματα σας για τη Cyta; «Και εδώ εξακολουθεί να υφίσταται η ανάγκη προσέλκυσης στρατηγικού συνεργάτη επενδυτή,. μέσα από μια μερική έστω αποκρατικοποίηση, με το κράτος να διατηρεί τον ιδιοκτησιακό έλεγχο Έχοντας καταγράψει τις απόψεις της κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας, θα προχωρήσουμε προς αυτή την κατεύθυνση, με πρώτο βήμα την κατάθεση σχετικού νομοσχεδίου που να μετατρέπει την CYTA σε εταιρεία. Αυτό θα γίνει μέσα στις επόμενες βδομάδες και ελπίζω να βρει την αναγκαία στήριξη από τα πολιτικά κόμματα. Η κυβέρνηση επαναλαμβάνω έχει προσαρμόσει την θέση της και ελπίζω πως δεν θα αντιμετωπίσουμε απόλυτη και δογματική άρνηση. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να αφήσουμε την CYTA να λειτουργεί με τα μοντέλα περασμένων δεκαετιών, ως προέκταση του κράτους. Πρέπει να διαφυλάξουμε την αξία και την προοπτική της μέσα από την προσαρμογή στα δεδομένα της εποχής όπως αυτά ορίζονται από τις εξελίξεις στην τεχνολογία και τον ανταγωνισμού. Δεν πρέπει να επαναληφθούν τα λάθη που οδήγησαν τις Κυπριακές Αερογραμμές στο αδιέξοδο και την κατάρρευση».
0 Comments
Leave a Reply. |
APXEIO
February 2024
Click to set custom HTML
Click to set custom HTML
|