ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ Αύξηση κατά 27% σε νεκρούς και οδικές συγκρούσεις είχαμε τη χρονιά που πέρασε, σύμφωνα με τον Γιαννάκη Χαραλάμπους, Αστυνόμο Α΄, Αστυνομικό Διευθυντή Του Τμήματος Τροχαίας Αρχηγείου Αστυνομίας. Ο κ. Χαραλάμπους μίλησε στη «ΜΑΧΗ» για το τεράστιο αυτό πρόβλημα της απώλειας ζωών από τροχαία δυστυχήματα και πρόσθεσε ότι παρά το ότι είμαστε εντός στόχων για μείωση των θανατηφόρων που έθεσε η ΕΕ, εντούτοις υπάρχει κίνδυνος να ξεφύγουμε γι΄ αυτό και λήφθηκαν μια σειρά από αποφάσεις από τον Αρχηγό Αστυνομίας. Εκτός από την εκστρατεία διαφώτισης με τα σύγχρονα μέσα, αποφασίστηκε όπως ενισχυθεί η παρουσία της Αστυνομίας στους δρόμους.
Σύμφωνα με τον υπεύθυνο του Τμήματος Τροχαίας, παρά την εντατικοποίηση των ελέγχων, παρατηρούνται πολλές τροχαίες παραβάσεις Αποκαλύπτει επίσης ότι η Τροχαία μελετά την εισαγωγή του Alcolocks σε μηχανοκίνητα οχήματα που οδηγούνται από πρόσωπα που υπέπεσαν σε πολύ σοβαρές τροχαίες παραβάσεις, στους επανειλημμένους παραβάτες και στους επαγγελματίες οδηγούς. Οι συσκευές αυτές παρεμποδίζουν το όχημα από του να ξεκινήσει, εκτός εάν ο οδηγός ελεγχθεί μέσω της συσκευής και διαφανεί ότι δεν βρίσκεται υπό την επήρεια αλκοόλης. Να δούμε αναλυτικά τι μας δήλωσε ο κ. Γιαννάκης Χαραλάμπους: Αύξηση θυμάτων -Έχουμε αύξηση των νεκρών από τροχαία δυστυχήματα το τελευταίο διάστημα; Σε σχέση με άλλα χρόνια, στατιστικά πού βρισκόμαστε; «Ενώ κατά το έτος 2015 είχαμε 56 θανατηφόρες οδικές τροχαίες συγκρούσεις, με 57 νεκρούς, κατά το έτος 2014 είχαμε 44 θανατηφόρες οδικές συγκρούσεις με 45 νεκρούς. Αυτό σημαίνει ότι παρουσιάστηκε μια αύξηση της τάξης του 27.27% στις συγκρούσεις αυτού του είδους και μια αύξηση σε ποσοστό 26.67% στους νεκρούς. Παρά την κάποια αύξηση, σε σύγκριση με το 2014, που παρατηρείται στις θανατηφόρες οδικές τροχαίες συγκρούσεις, θεωρείται ότι εξακολουθούμε να παραμένουμε εντός των στόχων που έθεσε η Ευρωπαϊκή Ένωση, για μείωση των νεκρών και τραυματιών, κατά 50% από οδικές τροχαίες συγκρούσεις, μέχρι το 2020, με αφετηρία το έτος 2010, που είχαμε 60 νεκρούς. Υπάρχουν όμως αυξημένοι κίνδυνοι να ξεφύγουμε από τους μακροπρόθεσμους στόχους μας. Ως εκ τούτου, στα πλαίσια της συγκράτησης των οδικών συγκρούσεων και γενικότερα της μείωσης τους σε μακροπρόθεσμο επίπεδο, λήφθηκαν οι ακόλουθες αποφάσεις, από πλευράς Αρχηγού Αστυνομίας: (i) Να αναληφθούν πρωτοβουλίες για μια πολυεπίπεδη εκστρατεία διαφώτισης και ευαισθητοποίησης του κοινού μέσω των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης και των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης, σε συνεργασία με το Γραφείο Τύπου & Δημοσίων Σχέσεων του Αρχηγείου Αστυνομίας. (ii) Να εντατικοποιηθούν οι προσπάθειες για αντιμετώπιση των αιτίων που συμβάλλουν αποδεδειγμένα στην πρόκληση των σοβαρών και θανατηφόρων οδικών τροχαίων συγκρούσεων και συγκεκριμένα στην οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλης, στην υπερβολική ταχύτητα, στη μη χρήση ζώνης ασφαλείας και προστατευτικού κράνους. (iii) Να ενισχυθεί η παρουσία της Αστυνομίας στους δρόμους με την αξιοποίηση του 20% του γραφειακού προσωπικού, στα πλαίσια της ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης του κοινού και γενικότερα για σκοπούς πρόληψης. (iv) Να εκπονηθούν Σχέδια Δράσης με βάση τη σημερινή επικρατούσα κατάσταση, τα στατιστικά δεδομένα και λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες που παρουσιάζει η κάθε Επαρχία. (v) Να αξιοποιηθούν τα συμπεράσματα που εξήχθηκαν από το τελευταίο συνέδριο (24/11/2015) για την Οδική Ασφάλεια, αμέσως μετά την αξιολόγησή τους και ανάλογα με τις οδηγίες που θα δοθούν». -Έχετε αποφασίσει την εντατικοποίηση των ελέγχων με επιπρόσθετες εκστρατείες. Από τις εκστρατείες αυτές τι βγαίνει; Ποιες είναι οι σημαντικότερες παραβιάσεις του νόμου; «Τα αποτελέσματα των παγκύπριων εκστρατειών Αστυνόμευσης κρίνονται ικανοποιητικά, δεδομένου ότι διενεργούνται αρκετοί έλεγχοι, έτσι ώστε οι πλείστοι οδηγοί να αισθάνονται έντονη την παρουσία της Αστυνομίας, γεγονός που θεωρούμε ότι δυνατό να συμβάλει στην πρόληψη των συγκρούσεων. Εκείνο όμως που μας προβληματίζει είναι ότι παρά το γεγονός ότι διενεργούνται συχνά καταγγελίες, πέραν της έκδοσης γραπτών Παρατηρήσεων και Προειδοποιήσεων, εντούτοις διαπιστώνουμε ότι εξακολουθούν να διαπράττονται αρκετές τροχαίες παραβάσεις και μάλιστα κατάφωρες, με αποτέλεσμα να θρηνούμε σε κάποιες περιπτώσεις νέα θύματα στην άσφαλτο και να έχουμε και σοβαρούς τραυματίες. Όσον αφορά τις τροχαίες παραβάσεις, οι οποίες συνιστούν τις πλέον σοβαρές παραβιάσεις της Νομοθεσίας, που διέπει την Τροχαία, αυτές είναι η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλης, η παραβίαση των ορίων ταχύτητας, η παράλειψη χρήσης ζώνης ασφαλείας, η παράλειψη χρήσης προστατευτικού κράνους, η απρόσεκτη / αμελής οδήγηση, η μη τήρηση της αριστερής πλευράς του δρόμου, η οδήγηση υπό την επήρεια ναρκωτικών ουσιών, η απρόσεκτη στροφή δεξιά, η παραβίαση των Φώτων Τροχαίας, η Παράλειψη τήρησης της κανονικής λωρίδας κυκλοφορίας (αντίθετο ρεύμα αυτοκινητοδρόμου) και το αμελές προσπέρασμα». Σε 11 χρόνια χάθηκαν 26 εθνοφρουροί -Μελετάτε κάποια άλλα σχέδια για αντιμετώπιση των τροχαίων; «Πιστεύουμε ότι έχει γίνει αντιληπτό από όλους τους εταίρους μας στον τομέα της Οδικής Ασφάλειας, ότι η πρόληψη και η μείωση των οδικών τροχαίων συγκρούσεων και ιδιαίτερα των σοβαρών και θανατηφόρων, θα επέλθει με την ευαισθητοποίηση και την αλλαγή της ανθρώπινης συμπεριφοράς. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με τη σωστή διαπαιδαγώγηση / διαφώτιση / εκπαίδευση και ενημέρωση, νωρίς, από την παιδική ηλικία και τόσο στα Δημοτικά σχολεία, Γυμνάσια όσο και στα Λύκεια. Επίσης, έχουμε διαπιστώσει ότι η διαφώτιση θα πρέπει να προσφέρεται σε οργανωμένα σύνολα, ομάδες, σωματεία, στην ίδια την Εθνική Φρουρά, στους Ημικρατικούς Οργανισμούς και στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Ήδη, ως Αστυνομία, σε αυτά τα πλαίσια, το έντονο μας ενδιαφέρον εστιάζεται και στους εθνοφρουρούς, οι οποίοι εγκαταλείπουν τις οικογένειες τους για να υπηρετήσουν την πατρίδα τους και οι οποίοι, λόγω της φύσεως των καθηκόντων που καλούνται να εκτελέσουν, βρίσκονται σε αρκετές περιπτώσεις αντιμέτωποι με τους κινδύνους που παραμονεύουν στο οδικό δίκτυο. Ενδεικτικά, σημειώνεται ότι σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία που τηρούμε, κατά την περίοδο 2005 – 2015, δηλαδή μέσα σε έντεκα (11) χρόνια, είκοσι έξι (26) στρατιώτες έχασαν τη ζωή τους σε οδικές τροχαίες συγκρούσεις. Συνεπώς, η Αστυνομία έχοντας επίγνωση του γεγονότος ότι θα μπορούσε να συμβάλει στη διαμόρφωση ορθής οδικής συμπεριφοράς και συνείδησης ανάμεσα στους εθνοφρουρούς μας, οι οποίοι εντάσσονται στην ηλικιακή ομάδα υψηλού κινδύνου (18 – 25 ετών), έχει προγραμματίσει, σε συνεργασία με την Εθνική Φρουρά, τη διεξαγωγή ενημερωτικών διαλέξεων σε στρατόπεδα, σε τακτική βάση. Φρονούμε ότι εκείνο που θα πρέπει να γίνει, πέραν των προσπαθειών που καταβάλλει η Αστυνομία, είναι να κατανοηθεί ότι η διαφώτιση δεν θα πρέπει να αποτελεί αποκλειστική ευθύνη της Αστυνομίας. Οι προσπάθειες για πρόληψη και μείωση των οδικών συγκρούσεων, θα πρέπει να αναλαμβάνονται και από άλλους αρμόδιους φορείς και ο κάθε ένας ξεχωριστά μπορεί να διαδραματίσει το δικό του ρόλο, αρχίζοντας από την ίδια την οικογένεια. Τους ίδιους προβληματισμούς εκφράζουν και οι αντίστοιχοι εταίροι μας στην Ευρωπαϊκή Ένωση και η Αστυνομία θα εξακολουθήσει να συνεργάζεται: Στο εξωτερικό με Ευρωπαϊκούς Οργανισμούς, όπως είναι το Ευρωπαϊκό Αστυνομικό Δίκτυο Τροχαίας TISPOL και το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (Ε.Τ.S.C.), αλλά και στο εσωτερικό με τα άλλα συναρμόδια Υπουργεία και με Κυβερνητικούς και μη Κυβερνητικούς / Ιδιωτικούς Οργανισμούς, στους τομείς της θέσπισης ή τροποποίησης Νομοθεσιών, της εισαγωγής βέλτιστων πρακτικών και της καλύτερης διαφώτισης του κοινού στα άκρως σημαντικά ζητήματα της Οδικής Ασφάλειας. Ταυτόχρονα, θα επιδιώξουμε την εφαρμογή της νέας Νομοθεσίας που ψηφίστηκε για το Narco – test, μόλις αυτή τεθεί σε ισχύ, μέσω της κατάλληλης εκπαίδευσης του προσωπικού μας και βεβαίως μέσω της αγοράς των πλέον αξιόπιστων συσκευών. Και Alcolocks Άλλες λύσεις που έχουμε υπόψη μας και που θεωρούνται βέλτιστες πρακτικές στον τομέα της πρόληψης και μείωσης των οδικών τροχαίων συγκρούσεων είναι οι ακόλουθες: 1. Η πρακτική της εγκατάστασης και λειτουργίας Συστημάτων Φωτοεπισήμανσης, η οποία χρησιμοποιείται ευρέως στις χώρες του εξωτερικού και κυρίως της Ευρωπαϊκής Ένωσης. 2. Η πρακτική της εγκατάστασης συσκευών Alcolocks σε μηχανοκίνητα οχήματα που οδηγούνται από πρόσωπα που υπέπεσαν σε πολύ σοβαρές τροχαίες παραβάσεις, στους επανειλημμένους παραβάτες (repeated offenders) και στους επαγγελματίες οδηγούς. Οι συσκευές αυτές παρεμποδίζουν το όχημα από του να ξεκινήσει, εκτός εάν ο οδηγός ελεγχθεί μέσω της συσκευής και διαφανεί ότι δεν βρίσκεται υπό την επήρεια αλκοόλης. Το όλο θέμα βρίσκεται στο στάδιο αξιολόγησης και συζήτησης ενώπιον του Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας και αξίζει να σημειωθεί ότι οι συστάσεις του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών (European Transport Safety Council – ETSC) σε αυτό το θέμα είναι ότι η εγκατάσταση των εν λόγω συσκευών θα πρέπει να καταστεί υποχρεωτική σε όλα τα επαγγελματικά οχήματα και ότι όλα τα οχήματα θα πρέπει να έχουν τέτοιου είδους πρότυπα / δυνατότητες που να επιτρέπουν την εγκατάσταση των συσκευών αυτών, έτσι ώστε όταν και εφόσον απαιτηθεί να μπορούν να εγκατασταθούν σε αυτά». Δεν θα ελέγχουμε έξω από τα σπίτια -Όσοι στερούνται άδειας οδηγού, υπάρχει τρόπος να ελέγχονται; «Μπορούν να ελέγχονται κατά τη διάρκεια των συνήθων ελέγχων τροχαίας. Σίγουρα, η Αστυνομία δεν θα αναμένει έξω από την οικία του το κάθε πρόσωπο που στερήθηκε της ικανότητας να κατέχει Άδεια Οδήγησης, για να διαπιστώσει κατά πόσο θα οδηγήσει το όχημά του. Δύναται, όμως, να προβαίνει σε σχολαστικούς ελέγχους στο οδικό δίκτυο και όταν περιέρχεται στην αντίληψή της, βάσει του μηχανογραφημένου συστήματος, ότι ένας οδηγός έχει στερηθεί αυτή την ικανότητα, τότε λαμβάνει τα δέοντα μέτρα, σύμφωνα με την υφιστάμενη Νομοθεσία». Γιατί καθυστερούν οι κάμερες -Πότε θα έχουμε τις κάμερες στους δρόμους των πόλεων; «Αυτό το θέμα εμπίπτει στην αρμοδιότητα διάφορων αρμόδιων φορέων, όπως είναι το Τμήμα Ηλεκτρομηχανολογικών Υπηρεσιών, η Αστυνομία, το Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών & Έργων και το Υπουργείο Δικαιοσύνης & Δημοσίας Τάξεως. Βρισκόμαστε στο στάδιο της υποβολής προσφορών για την αγορά και εγκατάσταση του νέου Συστήματος Φωτοεπισήμανσης και εκείνο που προκύπτει από τη διαχρονική αξιολόγηση της διαδικασίας που ακολουθείται, είναι ότι υπάρχει πρόβλημα στις διαδικασίες προσφορών που ακολουθούνται κατά τα τελευταία χρόνια. Μας απασχολεί έντονα το όλο ζήτημα και ήδη πρόσφατα η Βουλή των Αντιπροσώπων έτυχε εκτενούς ενημέρωσης από τις αρμόδιες Υπηρεσίες του Κράτους, ως προς τις ακολουθούμενες διαδικασίες, βάσει της κειμένης Νομοθεσίας. Ενόψει αυτών των δεδομένων, όπως αντιλαμβάνεστε, δεν μπορεί να καθοριστεί με βεβαιότητα ο χρόνος αγοράς και εγκατάστασης του Συστήματος, πλην όμως καταβάλλονται προσπάθειες προς αυτή την κατεύθυνση, σύμφωνα με τις δυνατότητες που μας παρέχει η Νομοθεσία. Ενδεχομένως, σε κάποιο στάδιο να εξεταστεί το ενδεχόμενο τροποποίησης της Νομοθεσίας και αυτή η προοπτική θα επιδιώξουμε να εξεταστεί με τους άλλους συναρμόδιους φορείς». Τα εξώδικα -Λύθηκε το πρόβλημα με την επίδοση εξώδικων για τροχαίες παραβάσεις; «Καταβάλλονται προσπάθειες για επίλυσή του και η προσοχή μας εστιάζεται στον εντοπισμό των παραβατών, αφού όπως διαφάνηκε αρκετοί από αυτούς στους οποίους δεν έχουν επιδοθεί τα εξώδικα πρόστιμα, είναι δυνατό είτε να αλλάζουν διευθύνσεις διαμονής στην Κύπρο είτε να πηγαινοέρχονται στο εξωτερικό». -Ποια τα συμπεράσματα από το τελευταίο Συνέδριο Οδικής Ασφάλειας; «Τα συμπεράσματα αυτά περιλήφθηκαν σε έκθεση που υποβλήθηκε πρόσφατα ενώπιον του Αρχηγού Αστυνομίας από Τριμελή Επιτροπή, η οποία είχε οριστεί για το σκοπό αυτό».
0 Comments
Leave a Reply. |
APXEIO
February 2024
Click to set custom HTML
Click to set custom HTML
|