ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ Τον Οκτώβρη του 2017 θα αρχίσει η υλοποίηση του νέου συστήματος διορισμών στην εκπαίδευση με τις πρώτες εξετάσεις που θα διενεργηθούν. Αυτό αναφέρει σε συνέντευξη του στη ΜΑΧΗ ο Υπουργός Παιδείας Κώστας Καδής ο οποίος πρόσθεσε ότι για το σκοπό αυτό το Υπουργείο ετοιμάζεται πυρετωδώς και στο τέλος της χρονιάς θα γίνει γνωστή η ύλη σε όλα τα γνωστικά αντικείμενα. Ο Υπουργός υπογράμμισε επίσης ότι η χρονιά ξεκίνησε πολύ ομαλά, επιβεβαιώνοντας αυτό που διατράνωνε το Υπουργείο κι από την άλλη επιβεβαιώθηκε ότι είχαν άδικο αυτοί που προσπάθησαν να προκαλέσουν αναστάτωση στο χώρο της Παιδείας.
Στη συνέντευξη εφ΄ όλης της ύλης που ακολουθεί ο Κώστας Καδής τονίζει ότι σέβεται το Γενικό Ελεγκτή, οι εισηγήσεις του σε πλείστες περιπτώσεις ακολουθούνται, αλλά αυτό που θέτει είναι θέματα δεοντολογίας όπως πχ η δημοσιοποίηση των επιστολών του πρώτα στα ΜΜΕ πριν παραληφθούν από το Υπουργείο. Μιλά επίσης για το θέμα με τους Οργανωμένους Γονείς και την προειδοποίηση που έστειλαν, τους στόχους του Υπουργείου και αποκαλύπτει ότι ειδική επιτροπή ετοίμασε εισηγήσεις για ολική αντιμετώπιση των προβλημάτων των παιδιών με ειδικές ανάγκες στα σχολεία. Ήμασταν έτοιμοι -Πώς άρχισε η νέα σχολική περίοδος; Ποια κύρια προβλήματα καλείστε να αντιμετωπίσετε; «Η νέα σχολή χρονιά άρχισε πολύ ομαλά. Σε μια διερεύνηση που κάναμε με τα επαρχιακά γραφεία μας φαίνεται ότι δεν είχαμε προβλήματα τα οποία θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν ως ανυπέρβλητα. Στα τρία θέματα, όπου προετοιμαζόμαστε κάθε χρόνο για να ξεκινήσει ομαλά η χρονιά φαίνεται ότι ο βαθμός ετοιμότητας ήταν πάρα πολύ καλός. Και στη στελέχωση και στην παράδοση των βιβλίων και σε θέματα υποδομής. Τα ζητήματα που προέκυψαν ήταν διαχειρίσιμα, μπορεί σε κάποιο σχολείο να μην παρουσιάστηκε ένας ή δυο εκπαιδευτικοί, να υπήρχαν κάποια μικρά ελλείμματα τα οποία όμως με τις άμεσες κινήσεις που έγιναν εκ μέρους του Υπουργείου και της Επιτροπής Εκπαιδευτικής Υπηρεσίας, αντιμετωπίστηκαν άμεσα. Θεωρώ ότι με τον τρόπο που ξεκίνησε η χρονιά επιβεβαιώθηκε αυτό που λέγαμε εδώ και καιρό, ότι ουσιαστικά, παρά την αναστάτωση που είχε επικρατήσει στο χώρο της Παιδείας, εμείς ήμασταν πλήρως έτοιμοι για μια ομαλή έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς». -Στο μήνυμά σας με αφορμή την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς αναφέρατε ότι το Υπουργείο έχει σχεδιάσει και υλοποιεί ριζικές αλλαγές στο εκπαιδευτικό μας σύστημα. Μπορείτε να μας αναφέρετε μερικές από αυτές και σε πού αποσκοπούν; «Πολύ συνοπτικά, θα έλεγα ότι άλλαξε η δομή του σχολείου. Άλλαξε για παράδειγμα το Λύκειο, από Ενιαίο πάμε στο Λύκειο Κατευθύνσεων Επιλογής Μαθημάτων. Πέρσι ξεκίνησε αυτή η προσπάθεια στην Α΄ Λυκείου, φέτος επεκτείνεται στη Β΄ Λυκείου και από την επόμενη χρονιά θα έχουμε ένα ολότελα καινούργιο Λύκειο το οποίο θα ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες των μαθητών και της κοινωνίας μας. Εκσυγχρονίζουμε το τί και το πώς διδάσκεται στα παιδιά μας. Έχουν αναδομηθεί και εκσυγχρονιστεί τα αναλυτικά προγράμματα, διαφοροποιείται η φιλοσοφία με την οποία εφαρμόζονται τα αναλυτικά προγράμματα, έχει μπει νέο πλαίσιο για την επιμόρφωση, την επαγγελματική μάθηση των εκπαιδευτικών μας. Αυτό εφαρμόστηκε πέρσι πιλοτικά και φέτος διευρύνεται. Επίσης να θυμίσω ότι φέτος γίνονται όλες οι προετοιμασίες για να ξεκινήσει η εφαρμογή του νέου συστήματος διορισμών στην εκπαίδευση. Εισάγουμε επίσης μια σειρά από καινοτομίες για τη διαχείριση διάφορων ζητημάτων, όπως για παράδειγμα αυτών της παραβατικότητας και του αναλφαβητισμού». Οι στόχοι - Για τους τρεις στόχους που θέσατε στη φετινή χρονιά ο απολογισμός θα γίνει στο τέλος. Για την χρονιά που πέρασε τι είχαμε; Πετύχατε τους στόχους που βάλατε; «Θεωρούμε ότι έχει γίνει σημαντική δουλειά για την κάλυψη των στόχων που είχαν τεθεί την περασμένη χρονιά. Ο πρώτος στόχος ήταν να βελτιώσουμε τα μαθησιακά αποτελέσματα και έχουν γίνει σημαντικές δράσεις προς αυτή την κατεύθυνση και με τα νέα αναλυτικά προγράμματα και με τις επί μέρους πρωτοβουλίες που έχουν αναπτύξει τα σχολεία μας. Έχουμε δουλέψει πάρα πολύ πάνω στα θέματα αντιμετώπισης ρατσιστικών φαινομένων, της μισαλλοδοξίας, έχουν αναπτυχθεί δράσεις για την προώθηση του σεβασμού της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, του σεβασμού στη διαφορετικότητα και επειδή ακριβώς είδαμε ότι για την κάλυψη αυτών των στόχων αναπτύχθηκαν από τα σχολεία μας πάρα πολύ σοβαρές και αξιόλογες πρωτοβουλίες ήταν και επιθυμία των ίδιων των σχολείων να μην διαφοροποιήσουμε αυτούς τους πρώτους δυο στόχους στους οποίους έχω αναφερθεί. Γι΄ αυτό και παραμένουν οι ίδιοι και γι΄ αυτή τη χρονιά. Θέλουμε να πατήσουμε γερά σε αυτό που έχουμε πετύχει μέχρι σήμερα και να το ενδυναμώσουμε. Ο τρίτος στόχος πέρσι ήταν διαχρονικός στόχος του Υπουργείου, η άντληση διδαγμάτων από τους αγώνες των Κυπρίων για ελευθερία. Και εδώ αναπτύχθηκαν πολύ σημαντικές πρωτοβουλίες από τα σχολεία. Να θυμίσω ότι και φέτος διατηρούμε το διαχρονικό στόχο του «Δεν Ξεχνώ», μέσα από τον οποίο και η μνήμη των κατεχομένων θα συντηρηθεί και θα αναπτύξουμε δράσεις μέσα από τις οποίες αναμένεται ότι, με την επίλυση του κυπριακού προβλήματος που όλοι ευχόμαστε, θα προωθήσουν μια ειρηνική συνύπαρξη όλων των νόμιμων κατοίκων της Κύπρου σε αυτό τον τόπο». Μας ξενίζει…. -Οι οργανωμένοι γονείς σας κάλεσαν να δώσετε δείγματα καλής θέλησης για αντιμετώπιση των προβλημάτων που παρουσιάζονται στη μέση εκπαίδευση, ζητώντας να αλλάξετε αποφάσεις, διαφορετικά προειδοποιούν με λήψη δυναμικών μέτρων. Πώς θα αντιμετωπίσετε τον κίνδυνο ακόμη και για κλείσιμο των σχολείων, όπως απειλούν; «Με τους γονείς πρέπει να πω ότι έχουμε συστηματική επικοινωνία και θέλω να πιστεύω και μια καλή συνεργασία. Αυτό που μας ξενίζει είναι ο τρόπος με τον οποίο εκφράζονται με τις ανακοινώσεις τους ή με δημόσιες δηλώσεις. Ενώ δηλαδή στις συζητήσεις που έχουμε στο Υπουργείο φαίνεται ότι αντιλαμβάνονται την προσπάθεια που γίνεται από το Υπουργείο, κατανοούν αρκετές από τις πολιτικές που εφαρμόζονται, τις μπολιάζουν με τις δικές τους ιδέες και εμείς αποδεδειγμένα λαμβάνουμε υπόψη τις θέσεις τους, στις ανακοινώσεις τους φαίνεται ότι αντί να είναι στο ίδιο μετερίζι, όπως θα έπρεπε να είναι, με το Υπουργείο, είναι απέναντί μας. Δεν θέλουμε τους γονείς απέναντί μας. Τους θέλουμε μαζί μας και το έχουμε αποδείξει πολλές φορές ότι συμμεριζόμαστε αρκετές από τις ανησυχίες τους και είμαστε έτοιμοι να εργαστούμε μαζί τους για τη επίλυση των προβλημάτων. Αυτό πρέπει να γίνεται με ειλικρίνεια, μακριά από σκοπιμότητες και είμαι βέβαιος ότι αν λειτουργήσουμε με αυτό τον τρόπο και με υπευθυνότητα, μόνο όφελος μπορεί να επιφέρουμε για τα παιδιά μας και γενικότερα για το εκπαιδευτικό σύστημα». -Μετά τις τελευταίες δηλώσεις του συνδέσμου Γονέων τους καλέσατε σε συνάντηση; «Βεβαίως, υπάρχει επικοινωνία και θα συναντηθούμε πολύ σύντομα». -Υποκύψατε και κάνατε εκπτώσεις, λένε οι γονείς, σε εκβιασμούς των εκπαιδευτικών οργανώσεων. «Κοιτάξτε, κύριο μέλημα μας πάντοτε είναι το καλώς νοούμενο συμφέρον των μαθητών. Κι οι αποφάσεις μας λαμβάνονται στη βάση αυτού του κριτηρίου. Από την άλλη έχουμε αποδείξει ότι οι όποιες πολιτικές του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού και οι όποιες αποφάσεις του δεν είναι δογματικές, ούτε αδιαπραγμάτευτες. Αδιαπραγμάτευτο είναι το κριτήριο στο οποίο στηρίζονται οι αποφάσεις, που είναι το καλώς νοούμενο συμφέρον των παιδιών. Είναι γεγονός ότι για ένα συγκεκριμένο θέμα, στη βάση του διαλόγου που αναπτύχθηκε, έγιναν κάποιες διαφοροποιήσεις. Δεν διαφοροποιήθηκε όμως η ουσία της απόφασής μας για τερματισμό του προγράμματος αλφαβητισμού με τον τρόπο που λειτουργούσε. Σε αυτό συνεχίσαμε να επιμένουμε γιατί αποδείχθηκε ότι το πρόγραμμα αυτό λειτουργούσε λανθασμένα κι αυτό που κάναμε ήταν να διαφοροποιήσουμε τη «θεραπεία». Να διαφοροποιήσουμε λίγο τους τρόπους με τους οποίους μπορούμε να στηρίξουμε τα παιδιά με ρίσκο για αναλφαβητισμό στο Γυμνάσιο. Εκεί υιοθετήσαμε δυο εναλλακτικούς τρόπους που έχουν ο καθένας πίσω του συγκεκριμένη επιστημονική τεκμηρίωση. Άρα, μπορεί να υπήρξε μια διαφοροποίηση, η οποία ήταν στη βάση του διαλόγου, στη βάση επιστημονικής τεκμηρίωσης και με κριτήριο την εξυπηρέτηση του καλώς νοούμενου συμφέροντος των παιδιών μας». Επιβεβαιωθήκαμε - Ξεκίνησε η νέα σχολική περίοδος. Είχατε καταγγείλει ότι το ΑΚΕΛ προσπαθούσε να δημιουργήσει αρνητικό κλίμα και να δοθεί η εντύπωση ότι τίποτε δεν λειτουργεί καλά. Τώρα εσείς λέτε ότι η σχολική χρονιά άρχισε ομαλά και το ΑΚΕΛ λέει ότι άρχισε με σοβαρά προβλήματα. «Νομίζω ότι τα γεγονότα μας επιβεβαιώνουν. Δηλαδή από τη μια η σχολική χρονιά ξεκίνησε πολύ ομαλά κι σε αυτό συνηγορούν όλα τα δεδομένα που έρχονται από τα σχολεία μας. Κι από την άλλη επιβεβαιώνεται ότι ορισμένοι προσπάθησαν να προκαλέσουν αναστάτωση, η οποία έχει ως επίκεντρο το Υπουργείο Παιδείας και τα θέματα της εκπαίδευσης. Εμείς συνεχίζουμε να είμαστε προσηλωμένοι στο έργο μας και θέλουμε τα πολιτικά κόμματα να στηρίζουν την προσπάθεια για αναβάθμιση του εκπαιδευτικού συστήματος κι όχι να λειτουργούν στη βάση κομματικών σκοπιμοτήτων». Θέμα δεοντολογίας με Γενικό Ελεγκτή - Θα έλεγε κανείς ότι έχει ανοίξει ένα μέτωπο μεταξύ σας και του Γενικού Ελεγκτή. Άρχισε με την καταγγελία για μη θεσμοθετημένες θέσεις εκπαιδευτικών ιδίως καθηγητών και συνεχίστηκε με την υπόθεση «Πήγασος» και το διορισμό εκπαιδευτικού στις Βρυξέλλες. Ανταλλάξατε και κάποιες επιστολές. Δίνεται η εντύπωση ότι έχετε ανοίξει κάτι προσωπικό μεταξύ σας. «Δεν υπάρχει οτιδήποτε προσωπικό ζήτημα και για ακόμη μια φορά θέλω να τονίσω ότι το Υπουργείο και εγώ προσωπικά σεβόμαστε την Ελεγκτική Υπηρεσία, το Γενικό Ελεγκτή και τις εισηγήσεις του. Μάλιστα αυτό αποδεικνύεται από το γεγονός ότι πάντοτε λαμβάνονται υπόψη σοβαρά και στις πλείστες περιπτώσεις ενεργούμε στη βάση των δικών του υποδείξεων. Εμείς τα θέματα που έχουμε θέσει είναι θέματα δεοντολογίας. Όπως για παράδειγμα το ότι δεν μπορεί να διαβάζει ο λήπτης μιας επιστολής το περιεχόμενο της από το διαδίκτυο και τα ΜΜΕ πριν την παραλάβει στο γραφείο του ή να κοινοποιεί μια υπηρεσία μια επιστολή η οποία χαρακτηρίστηκε από τον συντάκτη της ως εμπιστευτική χωρίς τη συγκατάθεσή του. Ή να θεωρείται περίπου δεδομένο ότι για να γίνει η δουλειά από ένα Υπουργείο ή μια υπηρεσία, θα πρέπει να υπάρχει η πίεση των ΜΜΕ ή του Γενικού Ελεγκτή. Αυτά είναι ζητήματα δεοντολογίας για τα οποία συνεχίζουμε να έχουμε την ίδια άποψη. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχει σεβασμός στις εισηγήσεις και στις απόψεις της Ελεγκτικής Υπηρεσίας». ΠΟΕΔ-ΟΕΛΜΕΚ - Έχετε βρεθεί στη δίνη μιας σκληρής αντιπαράθεσης μεταξύ της οργάνωσης των δασκάλων ΠΟΕΔ και της οργάνωσης των καθηγητών ΟΕΛΜΕΚ. Πως επηρεάζει αυτή η αντιπαράθεση το έργο σας; «Γενικότερα η όποια αναστάτωση δημιουργεί συνθήκες οι οποίες δεν ευνοούν την υλοποίηση των εκπαιδευτικών πολιτικών, την εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων, την αναβάθμιση του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Κι είναι όντως απογοητευτικό το γεγονός ότι βλέπεις διαφορετικές ομάδες εκπαιδευτικών να έχουν αντιπαραθέσεις μεταξύ τους. Εγώ θεωρώ ότι αυτό στο οποίο πρέπει να επικεντρωθούμε είναι πραγματικά το έργο που γίνεται στα σχολεία και αν συμπεριφερθούμε όλοι με σύνεση και υπευθυνότητα, αυτή η αναστάτωση πρέπει να εκλείψει το συντομότερο δυνατό. Κι είναι και η έκκληση που κάνω προς τις εκπαιδευτικές οργανώσεις, ακριβώς να επικεντρωθούν στα μεγάλα ζητήματα της εκπαίδευσης και να παραμερίσουν τις όποιες αντιπαραθέσεις έχουν μεταξύ τους που συνδέονται με συνδικαλιστικές σκοπιμότητες». -Αναλάβατε κάποια διαμεσολάβηση για αυτό; «Η απάντηση για το συγκεκριμένο ζήτημα για το οποίο υπάρχει αντιπαράθεση, έρχεται μέσα από απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου στον θέμα της σωστής αξιοποίησης του ανθρώπινου εκπαιδευτικού δυναμικού. Το Υπουργικό αποφάσισε τη δημιουργία Τεχνικής Επιτροπής, η οποία θα μελετήσει τρόπους εξορθολογισμού της αξιοποίησης των εκπαιδευτικών στα σχολεία. Θα αξιοποιήσουμε και μελέτη η οποία θα γίνει από ειδικό εμπειρογνώμονα και θεωρώ ότι με αυτό τον εξορθολογισμό που θα γίνει στη βάση πολύ συγκεκριμένων, επιστημονικών κριτηρίων μπορούμε να πάρουμε αποφάσεις που θα καταστήσουν το σύστημα μας πιο αποτελεσματικό και να περιορίσουν τις όποιες αντιπαραθέσεις των εκπαιδευτικών οργανώσεων γύρω από αυτό το θέμα». Νέο σύστημα διορισμών -Έχετε καταφέρει να αλλάξετε το σχέδιο διορισμών των εκπαιδευτικών. Πότε θα γνωρίζουν οι ενδιαφερόμενοι, οι οποίοι θα δώσουν εξετάσεις τον ερχόμενο χρόνο; Ποια είναι τα επόμενα βήματα προς αυτή την κατεύθυνση; «Αυτό που μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα είναι ότι τον Οκτώβρη του 2017 θα γίνουν οι πρώτες εξετάσεις για το νέο σύστημα διορισμού. Μέχρι το τέλος της χρονιάς ελπίζω ότι θα ανακοινώσουμε την ύλη σε όλα τα γνωστικά αντικείμενα. Αυτή τη στιγμή υπάρχει σε εξέλιξη μια πολύ συστηματική προσπάθεια για προετοιμασία της δομής των εξεταστικών δοκιμίων σε συνεργασία με Πανεπιστημιακούς. Θα ακολουθήσει συστηματική επιμόρφωση όσων θα εμπλακούν ως θεματοθέτες σε αυτές τις εξετάσεις, ενώ γίνεται μια τεράστια προσπάθεια για να είναι έτοιμο το Υπουργείο για να φέρει σε πέρας αυτή την πρωτόγνωρη διαδικασία στην οποία θα έχουμε δεκάδες χιλιάδες υποψήφιους. Και πρέπει να γίνουν όλα στην εντέλεια». Σημαντικό έργο στην Επιτροπή Παιδείας - Ποιος ο πρώτος αντίκτυπος στην παιδεία της αύξησης των κομμάτων στη Βουλή; Ενεργεί θετικά ή αρνητικά; «Δεν έχουμε αντιληφθεί να υπάρχει αρνητικός αντίκτυπος. Η πολυφωνία θα έλεγα ότι είναι θετικό στοιχείο. Είμαστε βέβαιοι ότι τα κόμματα θα λειτουργήσουν με υπευθυνότητα και αυτό θα φανεί και στις επόμενες συνεδρίες της Επιτροπής Παιδείας. Πάντως, ήδη η Επιτροπή έχει πετύχει σημαντικό έργο. Να θυμίσω ότι λήφθηκε απόφαση σε θέμα που εκκρεμούσε για πολύ καιρό και που δίνει δυνατότητα στα δημόσια Πανεπιστήμια να προσφέρουν προγράμματα σε γλώσσες πέραν της ελληνικής, κάτι που θα βοηθήσει τα μέγιστα στην προσπάθεια που κάνουμε για να καταστεί η Κύπρος διεθνές εκπαιδευτικό κέντρο. Ακόμη, με τη συνδρομή της Επιτροπής Παιδείας πετύχαμε κάτι πάρα πολύ σημαντικό. Πήγαμε μαζί στην Ελλάδα, παρουσιαστήκαμε ενώπιον του Ελληνικού Κοινοβουλίου και πετύχαμε κάτι για οποίο προσπαθούσαν οι κυβερνήσεις της Κυπριακής Δημοκρατίας εδώ και πολλά χρόνια. Πρώτον να έχουμε τη δυνατότητα των Κυπρίων φοιτητών να μεταγράφονται από ένα Πανεπιστήμιο σε άλλο. Επίσης, πετύχαμε - και σύντομα πιστεύω θα ανακοινωθεί- να δώσουμε την ευχέρεια στους Κύπριους μαθητές, οι οποίοι εντάσσονται στην κατηγορία των Ελλήνων ομογενών, δηλαδή έχουν ένα γονέα ελληνικής καταγωγής, να μπορούν να εισέρχονται στα ελληνικά πανεπιστήμια και μέσω των παγκυπρίων εξετάσεων. Κάτι που δεν ίσχυε ως σήμερα και υπήρχε πολύ μεγάλη ταλαιπωρία των μαθητών μας. Αυτά πετύχαμε με τη συνεργασία της Επιτροπής Παιδείας και έχουμε ακόμη να πετύχουμε πολλά. Έχουμε ενώπιον μας τους κανονισμούς λειτουργίας ων σχολείων, ενώ αναμένεται ότι μέχρι τέλος του χρόνου θα φτάσει ενώπιον της Επιτροπής το νέο σύστημα αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, θέμα κορυφαίας σημασίας, το οποίο είμαστε βέβαιοι ότι θα το δει κι αυτό με υπευθυνότητα για να περάσει σε εφαρμογή το συντομότερο δυνατό». Σύσκεψη για έκθεση Επιτροπής για παιδιά με αναπηρίες -Για τα παιδιά με αναπηρίες προκύπτουν κάποια προβλήματα. Τα αντιμετωπίζετε μεμονωμένα ή έχετε ενιαία πολιτική; «Τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει πάρα πολύ σημαντικά βήματα για τη στήριξη των παιδιών με ειδικές ανάγκες. Τόσο στο θεσμικό και νομοθετικό επίπεδο, όσο και στην εφαρμογή συγκεκριμένων πολιτικών. Θεωρούμε ότι τα παιδιά αυτά λαμβάνουν σημαντική στήριξη, η οποία είναι και εξατομικευμένη, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχει περιθώριο βελτίωσης της παρεχόμενης στήριξης. Γι΄ αυτό πολύ σωστά το επισημαίνετε χρειάζεται μια ενιαία πολιτική. Είναι γι΄ αυτό το λόγο που ορίσαμε διατμηματική επιστημονική επιτροπή για να εξετάσει όλα τα θέματα που αφορούν τα παιδιά με ειδικές ανάγκες. Η επιτροπή δούλεψε συστηματικά και υπέβαλε την έκθεση με τις εισηγήσεις. Έχω ορίσει στις 20 Σεπτεμβρίου ενδοϋπηρεσιακή συνάντηση για να μελετήσουμε τις εισηγήσεις της επιτροπής. Στη βάση αυτής της συζήτησης που θα γίνει θα πάμε με συγκεκριμένες προτάσεις, θα ανοίξουμε διάλογο με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς για να υιοθετήσουμε τα μέτρα που πρέπει για να αντιμετωπίσουμε ολοκληρωμένα τα ζητήματα αυτά από την Προδημοτική Εκπαίδευση μέχρι και το Λύκειο».
0 Comments
Leave a Reply. |
APXEIO
February 2024
Click to set custom HTML
Click to set custom HTML
|