Να επαναβεβαιώσουν όλοι τη δέσμευση τους στο κοινό ανακοινωθέν του Εθνικού Συμβουλίου του Σεπτεμβρίου του 2009. Αυτό τονίζει σε συνέντευξη του στη «ΜΑΧΗnews» ο Πρόεδρος της Βουλής των Αντιπροσώπων Γιαννάκης Ομήρου. Προσθέτει ότι το περιεχόμενο αυτού του ανακοινωθέντος μπορεί να αποτελέσει τη βάση μιας ευρύτατης εθνικής λαϊκής ενότητας.
Ο Γιαννάκης Ομήρου αναφέρει ακόμα ότι η διαφοροποίηση του Τ/Κ ηγέτη Μουσταφά Ακιντζί δεν έχει αποδειχθεί στην πράξη. Προσθέτει ότι χρειάζεται προσοχή για να μη δημιουργούνται υπερβολικές προσδοκίες για τις συνομιλίες, γιατί κάτι τέτοιο εκπέμπει το λανθασμένο μήνυμα προς τη διεθνή κοινότητα ότι δήθεν έχει διαφοροποιηθεί η τουρκική αδιαλλαξία. Ολόκληρη η συνέντευξη έχει ως εξής: - Κύριε Πρόεδρε, το τελευταίο χρονικό διάστημα αναπτύσσεται μια συζήτηση γύρω από τη μορφή της λύσης της διζωνικής. Ποια είναι η δική σας άποψη; « Ο όρος «διζωνική δεν είναι δόκιμος ούτε στο Συνταγματικό Δίκαιο ούτε στην Επιστήμη της Πολιτειολογίας. Ούτε έχει χρησιμοποιηθεί για τον προσδιορισμό οποιουδήποτε ομοσπονδιακού συστήματος στον κόσμο. Οι ζώνες χρησιμοποιήθηκαν στην πολιτική ορολογία στο τέλος του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, πρώτον, για να προσδιορίσουν στρατιωτικές περιοχές από τις οποίες απομακρύνθηκαν οι πληθυσμοί και, δεύτερον, για να προσδιορίσουν εθνολογικά αμιγείς περιοχές αφού προηγήθηκαν βίαιες μετακινήσεις πληθυσμών. Είναι ακριβώς γι’ αυτούς τους λόγους που θα πρέπει να επιμένουμε σε συγκεκριμένο περιεχόμενο μιας αποδεκτής λύσης και όχι στην ονοματολογία και στον επιθετικό προσδιορισμό της ομοσπονδίας. Ο όρος της διζωνικής, όπως ερμηνεύεται και προωθείται από την τουρκική πλευρά, οδηγεί σε λύση καθεστώτος φυλετικών διακρίσεων. Συνεπώς το δικό μας καθήκον είναι να επιμείνουμε σε λύση στη βάση των αρχών του Διεθνούς και του Ευρωπαϊκού Δικαίου και της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων. Επικέντρωση στο περιεχόμενο και όχι στην ονοματολογία. Έχουμε αποδεχθεί την Ομοσπονδία και αυτή είναι μια ιστορικά ανέκκλητη παραδοχή. Αυτό ωστόσο δεν πρέπει να σημαίνει ασυμβατότητα με θεμελιώδεις αρχές στις οποίες εδράζονται τα σύγχρονα πολιτεύματα, ως προϊόντα του ευρωπαϊκού νομικού πολιτισμού. Θέλω να υπενθυμίσω ότι το Εθνικό Συμβούλιο μετά από την πολυήμερη σύνοδο του, το Σεπτέμβριο του 2009, κατέληξε σε μια κοινή απόφαση η οποία προσδιορίζει με επάρκεια και σαφήνεια τις παραμέτρους μιας ομοσπονδιακής λύσης η οποία θα κατοχυρώνει την ενότητα κράτους, λαού, θεσμών και οικονομίας με αδιαπραγμάτευτη εφαρμογή ανθρωπίνων δικαιωμάτων και θεμελιωδών ελευθεριών και με απόρριψη των δόλιων απαιτήσεων της τουρκικής πλευράς για φυλετικό, εθνοτικό διαχωρισμό. Επειδή η ευρύτερη δυνατή εθνική λαϊκή ενότητα θα πρέπει να είναι κεντρικός στόχος που να υπηρετεί τον κοινό πόθο της βιώσιμης δημοκρατικής λύσης και επειδή η εθνική συνεννόηση πρέπει να επιδιώκεται στη βάση του συγκεκριμένου περιεχομένου της λύσης, η πρόκληση πρέπει να είναι σαφής. Επαναβεβαίωση όλων στο περιεχόμενο του κοινού ανακοινωθέντος του Εθνικού Συμβουλίου του 2009». Δεν υπήρξαν δείγματα διαφοροποίησης από Ακιντζί -Ποια είναι η άποψη σας για την πορεία των διαπραγματεύσεων; Είσαστε αισιόδοξος; « Ας είμαστε ρεαλιστές. Η αισιοδοξία πρέπει να στηρίζεται σε πραγματικά δεδομένα. Ασφαλώς επιθυμούμε λύση. Το συντομότερο δυνατό. Όχι όμως οποιαδήποτε λύση. Λύση δημοκρατική, λειτουργική, βιώσιμη. Λύση που να διασφαλίζει την συνέχεια της Κυπριακής Δημοκρατίας αλλά και τη φυσική και εθνική επιβίωση του Κυπριακού Ελληνισμού. Ας δούμε λοιπόν, ποια είναι τα δεδομένα. Αρκετούς μήνες μετά την έναρξη των διαπραγματεύσεων, μετά και την ανάδειξη του κ. Ακιντζί στην ηγεσία της Τ/Κ Κοινότητας, είναι αναγκαίος ένας αδρός απολογισμός, χωρίς αναφορά σε λεπτομέρειες των συζητήσεων στις συνομιλίες. Η διαχρονική διαφοροποίηση του Τ/Κ ηγέτη Μουσταφά Ακιντζί, σε σχέση με τους προηγούμενους ηγέτες της τουρκοκυπριακής κοινότητας, δεν έχει αποδειχθεί στην πράξη. Από τα μέχρι τώρα δεδομένα στις διαπραγματεύσεις αλλά και από επανειλημμένες πρόσφατες δηλώσεις του, δεν προκύπτει ουσιώδης μεταβολή στις βασικές προσεγγίσεις της τουρκικής πλευράς για το περιεχόμενο της λύσης. Τα δείγματα γραφής τα οποία αναμένονταν από τον κ. Ακιντζί δεν υπήρξαν. Με δεδομένη την αναλλοίωτη αλήθεια, ότι το κλειδί της λύσης βρίσκεται στην Άγκυρα και ότι χωρίς την εγκατάλειψη της τουρκικής αδιαλλαξίας και κακοπιστίας δεν είναι δυνατή η επίτευξη λύσης δημοκρατικής, λειτουργικής και βιώσιμης, οφθαλμοφανής είναι η διαπίστωση ότι ουδέν έπραξε η Τουρκία που να αποδεικνύει διαφοροποίηση της στάσης της». Μόνο αρνητικές υπηρεσίες προσφέρουν - Κύριε Πρόεδρε, πιστεύετε ότι έχει δημιουργηθεί ένα κλίμα υπερβολικών προσδοκιών για την επίτευξη λύσης; « Κοιτάξτε. Η δημιουργία ενός αναιτιολόγητου κλίματος ευφορίας και η καλλιέργεια υπερβολικών προσδοκιών για επίτευξη λύσης, μόνο αρνητικές υπηρεσίες προσφέρουν στην ικανοποίηση της ομόθυμης θέλησης του Κυπριακού Ελληνισμού για τη συντομότερη δυνατή λύτρωση από τα δεινά της συνεχιζόμενης κατοχής. Αν εκπέμπεται το μήνυμα ότι η Ελληνική Κυπριακή πλευρά είναι ικανοποιημένη, πώς αναμένουμε παρεμβάσεις – πιέσεις, άσκηση επιρροών προς την τουρκική πλευρά; Σε όσους δε τρίτους αναφέρονται σε μεγάλη ευκαιρία για επίτευξη λύσης η οποία δεν πρέπει να χαθεί, χρέος μας είναι να τους υποδεικνύουμε ότι, αν πράγματι είναι ειλικρινείς στο ενδιαφέρον τους, οφείλουν να στραφούν προς την πλευρά της Τουρκίας. Επιβάλλεται η ελληνική κυπριακή πλευρά να προβάλει ενώπιον της τουρκικής πλευράς προς τοποθέτηση τις θεμελιώδεις πτυχές του Κυπριακού. Της αποχώρησης των κατοχικών στρατευμάτων, της επιστροφής των προσφύγων, του εποικισμού και της οριστικής κατάργησης των αναχρονιστικών εγγυήσεων του 1960. Ακόμα της αδιαπραγμάτευτης θέσης για εφαρμογή του Ευρωπαϊκού Δικαίου και του Κοινοτικού Κεκτημένου χωρίς μόνιμες παρεκκλίσεις. Μια ολοκληρωμένη εθνική στρατηγική επιβάλλεται να περιέχει εναλλακτικές επιλογές κινήσεων, δράσεων και πρωτοβουλιών. Αυτό είναι ένα καθήκον που δεν πρέπει να υποβαθμίζεται και να αμελείται. Η ιστορία του Κυπριακού είναι ως προς τούτο εξόχως διδακτική». Διεθνής διάσκεψη, όχι πενταμερής - Φαίνεται ότι προωθείται η ιδέα μιας πενταμερούς διάσκεψης για το θέμα των εγγυήσεων. Συμφωνείτε με μια τέτοια διάσκεψη; « Η θέση μου είναι απλή και σαφής. Επιβάλλεται η σύγκληση μιας διεθνούς και όχι πενταμερούς για τη διεθνή πτυχή του Κυπριακού. Δηλαδή για την κατάργηση των εγγυήσεων του 1960, την αποχώρηση των κατοχικών στρατευμάτων και την απομάκρυνση των εποίκων. Η διάσκεψη αυτή πρέπει να συγκληθεί στο τέλος της διαδικασίας των διαπραγματεύσεων, όταν δηλαδή ολοκληρωθεί η συζήτηση της λεγόμενης εσωτερικής πτυχής. Η διάσκεψη δεν μπορεί να είναι πενταμερής. Κάτι τέτοιο αποτελούσε επιδίωξη της Τουρκίας από τη δεκαετία του 1960. Για να υποβαθμίσει την Κυπριακή Δημοκρατία σε κοινότητα και να την εξισώσει με το παράνομο μόρφωμα των κατεχομένων. Σε διεθνείς διασκέψεις μετέχουν κράτη με διεθνή αναγνώριση. Σε μια διεθνή διάσκεψη πρέπει να μετέχουν τα μόνιμα μέλη του Συμβουλίου Ασφαλείας, ως εγγυήτριες δυνάμεις, η Ε.Ε. και η Κυπριακή Δημοκρατία. Ο Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας μπορεί να έχει μαζί του εκπροσώπους των δύο κοινοτήτων ως συμβούλους».
0 Comments
Leave a Reply. |
APXEIO
February 2024
Click to set custom HTML
Click to set custom HTML
|