ΤΟΥ ΑΛΕΞΗ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗ Διαφωνίες και αντιδράσεις προκύπτουν από εμπλεκόμενους φορείς σχετικά με το προωθούμενο νομοσχέδιο για αναθεώρηση του τρόπου καθορισμού των τελών κυκλοφορίας αυτοκινήτων που εγγράφονται για πρώτη φορά στην Κύπρο. Το νομοσχέδιο συζητήθηκε στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή μεταφορών, κατά την οποία δόθηκε η πρώτη «μάχη» από την οποία φαίνεται να βγήκαν κερδισμένοι οι εισαγωγείς μεταχειρισμένων αυτοκινήτων τα επιχειρήματα των οποίων φαίνεται ότι έπεισαν τους βουλευτές ότι το νομοσχέδιο χρήζει αλλαγών. Αυτή η άτυπη κούρσα- ή ράλι- των αυτοκινήτων συνεχίζεται και θα δούμε κι άλλες «ειδικές διαδρομές»…
Ο Βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων-Συνεργασία Πολιτών Χαράλαμπος Θεοπέμπτου, δήλωσε στην εφημερίδα μας, «ότι μετά από τη συζήτηση στην Επιτροπή διαφάνηκε ότι δεν έγινε πραγματική δημόσια διαβούλευση όπως απαιτεί ο οδηγός του Υπουργείου Οικονομικών και γι’ αυτό το Υπουργείο θα επανέλθει μετά από τις διαβουλεύσεις ίσως με διαφορετικό κείμενο». «Εδώ, πρέπει να αναφερθεί, συνέχισε ο βουλευτής, ότι κατά τη διάρκεια της συζήτησης ήταν έντονη η άποψη από πολλούς ότι θα έπρεπε να πληρώνονται τέλη κυκλοφορίας με βάση τους ρύπους και όχι την ηλικία», σημείωσε. Όπως επεσήμανε, η «προσπάθεια πρέπει να εστιάζεται πραγματικά στη μείωση των ρύπων. Το κυβερνητικό νομοσχέδιο αντί να επικεντρώνεται στους ρύπους χρησιμοποιεί μόνο την ηλικία των αυτοκινήτων που θα εισαχθούν. Θα πρέπει να υπάρχει μια σταδιακή αύξηση στα τέλη όλων των οχημάτων αναλόγως των ρύπων, αλλά αυτό παράλληλα με την ανάπτυξη των δημόσιων μεταφορών και της προώθησης του ποδηλάτου» είπε. Μη κατανοητό το νομοσχέδιο Ο κ. Θεοπέμπτου, ανέφερε ακόμη, ότι «υπάρχουν στο νομοσχέδιο πληροφορίες που δεν είναι κατανοητές και κάνουν αναφορές σε άλλα έντυπα τα οποία δεν είναι ξεκάθαρα». Τόνισε επίσης, ότι «υπάρχουν ορισμένες αναφορές που δίνουν πλεονεκτήματα στα καινούρια αυτοκίνητα αλλά και αναφορές που ίσως να σημαίνουν και μεγάλες εκπτώσεις σε πολυτελή οχήματα». Όσον αφορά τα κίνητρα για αντικατάσταση παλιών αυτοκινήτων και κατά πόσο είναι δελεαστικά, ο κ. Θεοπέμπτου ανέφερε ότι «στην Επιτροπή, έγινε συζήτηση για την ανάγκη να υπάρχει ένα πραγματικά ελκυστικό σχέδιο απόσυρσης αυτοκινήτων. Αυτό φυσικά θα πρέπει να έχει τέτοια κίνητρα και πρόνοιες που σαν αποτέλεσμα να έχουμε λιγότερες εκπομπές ρύπων. Δεν είμαι σίγουρος αν αυτό συνέβαινε με τα προηγούμενα σχέδια», πρόσθεσε. Τι λέει το νομοσχέδιο Σύμφωνα με το σχετικό νομοσχέδιο, καταργείται ο φόρος κατανάλωσης με στόχο να εξαλειφθεί η στρέβλωση στην αγορά αυτοκινήτων. Ο φόρος δημιουργεί πρόσθετη επιβάρυνση στα καινούργια, ενώ τα μεταχειρισμένα έχουν εκπτώσεις αναλόγως της ηλικίας τους. Επίσης, επανακαθορίζει τις νέες κλίμακες για τέλη κυκλοφορίας στη βάση μιας νέας ευρωπαϊκής οδηγίας για τα οχήματα τα οποία θα εγγράφονται απ’ εδώ και πέρα. Η χρέωση για τα σαλούν θα είναι αυξημένη για οχήματα με υψηλές και πολύ υψηλές εκπομπές CO2. Τα τέλη κυκλοφορίας για διπλοκάμπινα και βαν παραμένουν στη βάση του κυβισμού. Και στις δύο κατηγορίες εισάγεται πρόσθετη παράμετρος που προσθέτει τέλη κυκλοφορίας ανάλογα με την ηλικία των οχημάτων κατά την ημερομηνία εγγραφής τους. Το Τμήμα Οδικών Μεταφορών, θεωρεί ότι περιβαλλοντική υποχρέωση της Κύπρου είναι να μειωθούν τα αιωρούμενα σωματίδια και τα οξείδια του αζώτου που εκπέμπουν τα κυρίως τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα. Η νέα αυτή επιπρόσθετη παράμετρος επιλέχθηκε ώστε να λαμβάνεται υπόψη η αντιρρυπαντική τεχνολογία που χρησιμοποιείτο κατά την περίοδο κατασκευής του οχήματος, άρα θα εφαρμόζεται, ως επιπρόσθετο τέλος, σε μεταχειρισμένα οχήματα που εγγράφονται για πρώτη φορά. Μεγαλύτερη επιβάρυνση έχουν τα πετρελαιοκίνητα. Με το νέο νομοσχέδιο, δίνεται κίνητρο και για την απόσυρση σαλούν αυτοκινήτων, μικρών βαν και διπλοκάμπινων άνω των 15 ετών με ταυτόχρονη εγγραφή νέου αντιρρυπαντικής τεχνολογίας. Χαρίζεται το τέλος εγγραφής (150 ευρώ) και το τέλος κυκλοφορίας θα είναι μηδενικό για πέντε χρόνια. Στο μεταξύ, το υβριδικό όχημα καθώς και το ηλεκτρικό αυτοκίνητο θα μπορούσαν να ήταν μέσα στα κίνητρα που θα δοθούν από το κράτος υποστηρίζει το ΚΕΒΕ. Δεν μπορεί να περάσει Πάντως, οι βουλευτές κατά την διάρκεια της συζήτησης ξεκαθάρισαν ότι το εν λόγω νομοσχέδιο δεν μπορεί να περάσει όπως έχει, ενώ το σχέδιο κινήτρων το οποίο προωθείται για αντικατάσταση του παλαιού στόλου οχημάτων χαρακτηρίστηκε από βουλευτές «γελοίο». Η επιτροπή κάλεσε εκ νέου όλες τις αρμόδιες υπηρεσίες σε ένα κύκλο διαβουλεύσεων με τους εισαγωγείς καινούργιων και μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, με στόχο να επιστρέψουν με νέο κείμενο. Οι εισαγωγείς μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, έχουν ένα σημαντικό μερίδιο στην κυπριακή αγορά που αγγίζει το 67%. Οι εισαγωγείς μεταχειρισμένων αυτοκινήτων με το μοναδικό σημείο που συμφωνούν στο εν λόγω νομοσχεδίου είναι με την αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει». Το συγκεκριμένο νομοσχέδιο επιβάλλει έμμεση φορολόγηση των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, πλήττοντας τους εισαγωγείς. Στο μεταξύ, όπως όλα δείχνουν στην υφιστάμενη πρόταση θα υπάρξουν σίγουρα αλλαγές. Μέχρι να οριστικοποιηθούν οι πιθανές αλλαγές, όσοι καταναλωτές αγοράσουν και φέρουν από το εξωτερικό μεταχειρισμένο όχημα, έστω και μία μέρα πριν την εφαρμογή του νόμου, δεν θα επηρεαστεί από τη νέα νομοθεσία και θα εντάσσεται στην υφιστάμενη ως έχει. Διαβουλεύσεις Με στόχο να εξευρεθεί κοινή συνισταμένη ώστε να πάει στη Βουλή τροποποιημένο νομοσχέδιο για τα τέλη κυκλοφορίας το οποίο θα έχει ελπίδες να εγκριθεί γίνονται αλλεπάλληλες συναντήσεις στο Τμήμα Οδικών Μεταφορών μεταξύ εκπροσώπων των ενδιαφερομένων πλευρών, δηλαδή μεταξύ εισαγωγέων καινούργιων και εισαγωγέων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων. Θα γίνει επίσης, κατά πάσα πιθανότητα και κοινή συνάντηση μεταξύ των πλευρών και του Τμήματος Οδικών Μεταφορών, ώστε να ετοιμαστεί μια πρόταση που θα έχει όσο το δυνατό λιγότερες διαφορές, αλλά παράλληλα θα κινείται προς την κατεύθυνση της δραστικής μείωσης των ρύπων στις οδικές μεταφορές. Η ανάγκη για συνδιαβούλευση προέκυψε από το γεγονός ότι κανένα κόμμα, ούτε και το κυβερνών ΔΗΣΥ– δεν υποστήριξε το κυβερνητικό σχέδιο για τα τέλη κυκλοφορίας που θα αφορούν στα οχήματα που θα εισάγονται. Χρειάζονται αλλαγές υπέρ των συμφερόντων που υποστηρίζουν οι εισαγωγείς μεταχειρισμένων οχημάτων κι αυτό το μήνυμα που δόθηκε μετά την πρώτη συνεδρία στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή μεταφορών. Έρχεται από την ΕΕ Η αλλαγή της νομοθεσίας, οφείλεται στην αλλαγή του τρόπου μέτρησης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η νέα μέθοδος υπολογισμού ρύπων, που ισχύει δεσμευτικά για τις χώρες- μέλη της ΕΕ και μαζί βέβαια και για την Κύπρο, αυξάνει τις τελικές τιμές για κάθε όχημα. Συγκεκριμένα, ανεβάζει τους υφιστάμενους ρύπους, όπως υπολογίζονται με τη μέθοδο που ισχύει τώρα, από 15% μέχρι πέραν του 30%, οπότε αλλάζει και η κατηγορία υπολογισμού του τέλους για κάθε αυτοκίνητο. ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ Μεταχειρισμένα προτιμούν οι Κύπριοι Τρεις στους τέσσερις Κύπριους αγοράζουν μεταχειρισμένα αυτοκίνητα. Σύμφωνα με τα στατιστικά έγγραφα σαλούν αυτοκινήτων για τον Δεκέμβριο του 2018, το 76,6% προτίμησε μεταχειρισμένα αυτοκίνητα ενώ το 23,4% προτίμησε να αγοράσει καινούργια οχήματα. Συγκεκριμένα, εγγράφηκαν 2.829 σαλούν οχήματα, από τα οποία τα 2.165 ήταν εισαγόμενα μεταχειρισμένα και μόλις τα 664 ήταν καινούργια. Από τις εγγραφές των εισαγόμενων αυτοκινήτων, φαίνεται ότι οι Κύπριοι δείχνουν ιδιαίτερη προτίμηση στα υπερπολυτελή αυτοκίνητα. Μόνο τον Δεκέμβριο του 2018 έχουν εγγραφεί στο Τμήμα Οδικών Μεταφορών 20 μεταχειρισμένες Porsche και 7 καινούργιες, 5 μεταχειρισμένες Maserati και μια μόνο μεταχειρισμένη Bentley. Έξι Jaguar και 2 καινούργιες. Υπάρχουν, βέβαια, και οι Κύπριοι οι οποίοι προτιμούν να αγοράσουν μεταχειρισμένα αυτοκίνητα από τον κατασκευαστή τους. Συγκεκριμένα, έχουμε δύο Abarth, η μια Bentley, οκτώ Chevrolet, δύο Chrysler, ένα Dacia, ένα Daihatsu, ένα Dodge, πέντε Maserati, δεκαέξι Renault έναντι κανενός καινούργιου, όπως και 18 Vauxhall. Τέλος, είναι ενδεικτικό και το γεγονός ότι εγγράφηκαν 28 εισαγόμενα μεταχειρισμένα σαλούν οχήματα της Mitsubishi έναντι κανενός καινούργιου από τον ίδιο κατασκευαστή. Έχουμε επίσης, δύο Range Rover και ένα Ssangyong, καινούργια. Σε σχέση με τα οχήματα γνωστών κατασκευαστών οχημάτων πολυτελείας, είναι ενδεικτικοί οι συγκριτικοί αριθμοί εγγραφών μεταξύ καινούργιων και εισαγόμενων μεταχειρισμένων: Στα Mercedes, εγγράφηκαν 32 καινούργια και 390 εισαγόμενα μεταχειρισμένα. Από τη Lexus είχαμε 24 μεταχειρισμένα και 10 καινούργια. Στα BMW 77 καινούργια και 156 μεταχειρισμένα. Οι εγγραφές μεταχειρισμένων έναντι καινούργιων οχημάτων των ίδιων κατασκευαστών, υπερτερούν και σε πιο δημοφιλείς μάρκες. Μόνο τον Δεκέμβριο, έχουν εγγραφεί 10 καινούργια Mazda έναντι 366 μεταχειρισμένων και 98 καινούργια Toyota έναντι 283 μεταχειρισμένων. Εγγράφηκε ένα καινούργιο Smart και 22 μεταχειρισμένα, 78 καινούργια Nissan έναντι 201 μεταχειρισμένων και 27 καινούργια Ford έναντι 64 μεταχειρισμένα.
0 Comments
Leave a Reply. |
APXEIO
April 2024
Click to set custom HTML
Click to set custom HTML
Click to set custom HTML
|