Στην ολομέλεια της Βουλής την 1η Μαρτίου οδηγείται νομοσχέδιο για τη νέα πολιτική στην επιβολή τελών κυκλοφορίας στη βάση των ρύπων και στη βάση του αντιρυπαντικού προτύπου Euro. Αυτό συμφωνήθηκε στην πρόσφατη έκτακτη συνεδρία της η κοινοβουλευτική Επιτροπή Μεταφορών. Παράλληλα ανοικτό παραμένει το θέμα του νομοσχεδίου για κατάργηση των φόρων κατανάλωσης, που θα συζητηθεί ενώπιον της κοινοβουλευτικής επιτροπής Οικονομικών, με τα κόμματα να παρουσιάζονται διχασμένα σε αυτά που επιθυμούν την διατήρησή του με κλιμακωτή επιβολή και άλλα που θεωρούν ότι πρέπει να καταργηθεί.
Τι άλλαξε το ΤΟΜ Το νομοσχέδιο για τα τέλη κυκλοφορίας να υπενθυμίσουμε ότι στοχεύει στην «τιμωρία» οχημάτων παλαιάς αντιρρυπαντικής τεχνολογίας (σαλούν, διπλοκάμπινων και μικρών βαν) και ειδικά των πετρελαιοκίνητων. Ο τομέας των μεταφορών παράγει στην Κύπρο το 50% των τοπικών ρύπων και είναι υποχρέωση της ΚΔ να περιορίσει μέχρι το 2030 σταδιακά και σε σημαντικά ποσοστά τους ρύπους αυτούς. Παρουσιάζοντας τις αλλαγές που έχουν επέλθει στο νομοσχέδιο, ο διευθυντής του Τμήματος Οδικών Μεταφορών (ΤΟΜ), Σωτήρης Κωλέτα ανέφερε πως αυτό διαμορφώθηκε ξανά μετά από συζήτηση μεταξύ των ενδιαφερομένων μερών, όπως ήταν και η επιθυμία της Βουλής. Οι βασικές αλλαγές είναι: Αφαιρείται η διασύνδεση της επιπρόσθετης χρέωσης με την ηλικία του οχήματος κατά την ημερομηνία εγγραφής του και εντάσσεται η παράμετρος τής εκ κατασκευής αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, δηλαδή τα πρότυπα εκπομπών Euro. Στη μεταβατική διάταξη που προβλέπει ότι τα νέα τέλη δεν εφαρμόζονται σε οχήματα που ήδη βρίσκονται στην Κύπρο και δεν έχουν ακόμη εγγραφεί, καθώς και σε οχήματα που έχουν ήδη φορτωθεί με προορισμό την Κύπρο, προστίθεται ακόμη μία παράμετρος 30 ημερών, ώστε να καλυφθούν και οχήματα που ενδεχομένως να έχουν παραγγελθεί αλλά δεν έχουν ακόμη φορτωθεί. Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, τα τέλη κυκλοφορίας θα υπολογίζονται στη βάση δύο παραμέτρων: Η πρώτη αφορά στις εκπομπές CO2 και η δεύτερη, αυτή που αλλάζει, προσθέτει τέλη στη βάση του προτύπου εκπομπών ρύπων. Τα τέλη κυκλοφορίας Μετά την τελευταία συνάντηση, οι επιβολή τελών καθορίζεται ως εξής: -για οχήματα με εκπομπή διοξειδίου του άνθρακα μικρότερο των 120 γραμμαρίων ανά χιλιόμετρο μισό ευρώ ανά γραμμάριο. -Για οχήματα με εκπομπή από 120 μέχρι 150 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο τρία ευρώ ανά γραμμάριο. -Για οχήματα με εκπομπή από 150 μέχρι 180 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο, 5 ευρώ ανά γραμμάριο. -Για οχήματα με εκπομπή πέραν των 180 γραμμαρίων ανά χιλιόμετρο, 10 ευρώ ανά γραμμάριο. Τα τέλη κυκλοφορίας θα επιβαρύνονται επίσης αναλόγως του ποιου ευρωπαϊκού αντιρυπαντικού προτύπου Euro πληρούν ως ακολούθως: Τα οχήματα με τεχνολογία Euro Οχήματα, τεχνολογίας euro6, δηλαδή Σεπτεμβρίου 2014 και μετά, δεν θα έχουν επιπρόσθετη επιβάρυνση. Ωστόσο πετρελαιοκίνητα οχήματα που εμπίπτουν στην ίδια τεχνολογία με υποσημείωση 6c και 6d θα επιβαρύνονται με 100 ευρώ. Τα οχήματα τεχνολογίας euro5 δηλαδή Σεπτεμβρίου 2009 μέχρι Αυγούστου του 2014 θα επιβαρύνονται με 100 ευρώ τα βενζινοκίνητα και 250 ευρώ τα πετρελαιοκίνητα. Τα οχήματα παλαιότερης τεχνολογίας θα επιβαρύνονται με 300 ευρώ τα βενζινοκίνητα και 600 ευρώ τα πετρελαιοκίνητα. Σε δηλώσεις του ο Πρόεδρος της Επιτροπής Μεταφορών Γιώργος Προκοπίου δήλωσε πως με εξαίρεση το Κίνημα των Οικολόγων επιτεύχθηκε συναίνεση στη βάση του πίνακα με τις κατηγορίες των ρύπων. Ο πίνακας θα πάει στην Ολομέλεια σχεδόν ομόφωνα, είπε, προσθέτοντας ωστόσο πως όσον αφορά τον φόρο κατανάλωσης, καταγράφονται δύο τάσεις. Η μία τάση είναι μηδενικός συντελεστής για όλους και η δεύτερη τάση κλιμακωτά, να υπάρχει δασμός κλιμακωτά βάσει των εκπομπών. Είπε ότι η Επιτροπή ζήτησε από την Κυβέρνηση να ετοιμάσει ένα σχέδιο απόσυρσης παλαιών οχημάτων, προσθέτοντας ότι τα δύο Υπουργεία, των Οικονομικών και των Μεταφορών, δεσμεύθηκαν να το εξετάσουν και να επανέλθουν.
0 Comments
Leave a Reply. |
APXEIO
May 2024
Click to set custom HTML
Click to set custom HTML
Click to set custom HTML
|