ΤΗΣ ΑΝΝΙΤΑΣ ΝΙΚΟΛΑΟΥ «Σηκώνουν τα χέρια ψηλά», τόσο η πολιτεία, όσο και οι εκπρόσωποι των ιδιωτικών Φροντιστηρίων όσον αφορά την παραπαιδεία που «ανθίζει» στον τόπο μας. Όπως μας ανέφερε ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Ιδιωτικών Φροντιστηρίων, Απόστολος Ψαράς, είναι πολύ δύσκολο να εντοπιστεί κάποιος που πραγματοποιεί παράνομα φροντιστήρια. Από την άλλη η Βουλευτής και μέλος της Επιτροπής Παιδείας Αννίτα Δημητρίου, σε δήλωση της στην εφημερίδα μας, ανέφερε ότι το φαινόμενο της παραπαιδείας είναι πολύ ανησυχητικό και η μοναδική επιλογή της πολιτείας για την επίλυση αυτού του σοβαρού κοινωνικού προβλήματος, είναι η ενίσχυση, ο εκσυγχρονισμός και η ποιοτική αναβάθμιση της δημόσιας παιδείας.
Μιλώντας στην εφημερίδα μας ο Απόστολος Ψαράς ανάφερε ότι «πρέπει να διαχωρίσουμε τι είναι παραπαιδεία και τι είναι φροντιστηριακή εκπαίδευση το απόγευμα». Πρόσθεσε δε ότι «η φροντιστηριακή εκπαίδευση το απόγευμα παρέχεται από νόμιμα φροντιστήρια του Υπουργείου και από το ίδιο το Υπουργείο. Η παραπαιδεία είναι η εκπαίδευση φροντιστηριακού κύκλου το απόγευμα που γίνεται από διορισμένους καθηγητές και από αδιόριστους οι οποίοι δεν διδάσκουν σε νόμιμα φροντιστήρια». Όπως σημείωσε, αυτό είναι ένα σοβαρό θέμα γιατί από τη μια όλοι οι παράνομοι εκπαιδευτικοί δεν ελέγχονται από το Υπουργείο όπως τους νόμιμους όσον αφορά την ποιότητα της εκπαίδευσης που παρέχουν και παράλληλα όσον αφορά το κράτος δεν πληρώνουν αυτά που τους αναλογούν. Ούτε κοινωνικές ασφαλίσεις, ούτε φορολογίες και γενικότερα ό,τι προβλέπει η νομοθεσία. Μεγάλο πρόβλημα οι διορισμένοι καθηγητές «Για εμάς, συνέχισε, το σοβαρότερο κομμάτι που αφορά την παραπαιδεία είναι οι διορισμένοι καθηγητές οι οποίοι εκμεταλλεύονται την θέση τους και κάνουν φροντιστηριακή εκπαίδευση το απόγευμα. Σίγουρα, δεν είναι όλοι οι καθηγητές που κάνουν παράνομα φροντιστήρια, όμως, υπάρχουν αρκετοί συνάδελφοι οι οποίοι εκμεταλλεύονται τη θέση τους και κάνουν και φροντιστήριο το απόγευμα. Θεωρούμε ότι αυτή είναι η πιο σοβαρή μορφή της παραπαιδείας», είπε. Η Αννίτα Δημητρίου Στο μεταξύ, η Βουλευτής, μέλος της Επιτροπής Παιδείας Αννίτα Δημητρίου, σε δήλωση της στην εφημερίδα μας, ανέφερε ότι «το φαινόμενο της παραπαιδείας είναι πολύ ανησυχητικό, με πολλές παραμέτρους που δυστυχώς ταλαιπωρεί χιλιάδες οικογένειες και μαθητές με μεγάλο οικονομικό αντίκτυπο για τα νοικοκυριά. Η μοναδική επιλογή της πολιτείας για την επίλυση αυτού του σοβαρού κοινωνικού προβλήματος, είναι η ενίσχυση, ο εκσυγχρονισμός και η ποιοτική αναβάθμιση της δημόσιας παιδείας μας. Το πρόβλημα θα επιλυθεί όταν προχωρήσουμε στην ορθή αξιολόγηση και ενίσχυση του εκπαιδευτικού και των μαθητών, στην λήψη περαιτέρω μέτρων για εξάλειψη του αναλφαβητισμού και στην ιδιαίτερη ενίσχυση των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες αλλά και με την μείωση του μεγάλου όγκου της διδακτέας ύλης . Μια άλλη σημαντική παράμετρος που πρέπει να λάβουμε σοβαρά υπόψη είναι και η εστίαση του εκπαιδευτικού μας συστήματος στην καλλιέργεια δεξιοτήτων και στη στόχευση των σύγχρονων εκπαιδευτικών αναγκών για να ανταποκριθούμε στις σύγχρονες απαιτήσεις της κοινωνίας». Πάντως, σύμφωνα με το Τμήμα Φορολογίας, πολύ περισσότερα από €260 εκατ. ανά πενταετία -πάνω από €50 εκατ. ανά έτος- δαπανούν οι γονείς των μαθητών σε φροντιστηριακά μαθήματα. Το κράτος εισέπραξε €1,4 εκατ., ποσό που αφορά αποκλειστικά στις εταιρείες φροντιστηρίων (νομικά πρόσωπα), χωρίς να συμπεριλαμβάνονται όσοι παραδίδουν ιδιαίτερα και όσοι δουλεύουν παράνομα. Κοινωνικό πρόβλημα Το πρόβλημα της παραπαιδείας υπάρχει εδώ και πολλά χρόνια στο νησί μας. Ανέκαθεν, υπήρχαν καθηγητές που το απογεύματα έκαναν φροντιστήριο, ακόμη και στους ίδιους τους μαθητές τους, είτε σε μαθητές από το σχολείο που διδάσκουν. Ωστόσο, φαίνεται ότι υπάρχει αύξηση των μαθητών που χρειάζονται ιδιαίτερα μαθήματα το απόγευμα. Όλο και περισσότεροι μαθητές της Μέσης Εκπαίδευσης καταφεύγουν στα απογευματινά φροντιστήρια. Τελευταία μάλιστα προστέθηκαν στην λίστα αυτή, τόσο οι μαθητές των ιδιωτικών σχολείων, όσο και της Δημοτικής Εκπαίδευσης. Αυτή η αύξηση, φαίνεται ότι έχει μεγαλώσει και τον αριθμό των διορισμένων εκπαιδευτικών που κάνουν παράνομα φροντιστήρια. Όπως επεσήμανε ο κ. Ψαράς, «δεν έχουμε εικόνα σχετικά με τον αριθμό των διορισμένων εκπαιδευτικών που κάνουν ιδιαίτερα μαθήματα το απόγευμα». Οι καθηγητές, σημείωσε, κάνουν ένα λειτούργημα και η νομοθεσία είναι πολύ αυστηρή γι’ αυτούς που ενώ είναι διορισμένοι, διδάσκουν το απόγευμα. Θεωρούμε ότι «έστω και ένας καθηγητής να κάνει ιδιαίτερα μαθήματα και να εκμεταλλεύεται τις γνωριμίες του για να κάνει φροντιστήριο το απόγευμα, είναι πολύ σοβαρή παρανομία». Παρόλο που κανείς δεν γνωρίζει τον ακριβή αριθμό των παράνομων καθηγητών, ο κ. Ψαράς τονίζει ότι το φαινόμενο της παραπαιδείας στην Κύπρο «δεν είναι θέμα αριθμών, είναι θέμα πράξεων» και χαρακτηρίζει την παραπαιδεία ως ένα πολύ σοβαρό κοινωνικό πρόβλημα. «Πουλούν» την εμπειρία τους Σήμερα στην Κύπρο, λειτουργούν νόμιμα γύρω στα 600 ιδιωτικά φροντιστήρια, τα οποία εργοδοτούν περίπου 2,500 καθηγητές. Απέναντι τους όμως, έχουν την παρανομία, η οποία τις πλείστες φορές στοιχίζει πολύ περισσότερο στους γονείς που καταφεύγουν εκεί. Ο κ. Ψαράς, επεσήμανε ότι οι διορισμένοι καθηγητές, «πουλούν» την εμπειρία τους και τις γνωριμίες που έχουν. Κάποιοι από αυτούς μπορεί να ήταν και θεματοθέτες εξετάσεων ή να γνωρίζουν κάποιους θεματοθέτες και γι’ αυτό «πουλούν» τα μαθήματα πολύ πιο ακριβά από τα ιδιωτικά φροντιστήρια και φυσικά τα «πουλούν» και «μαύρα», ανέφερε. Αναμφισβήτητα, οι παράνομοι καθηγητές «είναι πιο ακριβοί, επειδή πουλούν ελπίδες στο όνειρο, με το να λένε στους γονείς ότι είναι μέσα στα σχολεία, μαθαίνουν πρώτοι όσα χρειάζονται τα παιδιά και έχουν τις γνωριμίες τους. Με αυτό τον τρόπο εκμεταλλεύονται την κατάσταση», σημείωσε. Υπάρχουν, ωστόσο, και οι αδιόριστοι εκπαιδευτικοί οι οποίοι καταφεύγουν στα παράνομα φροντιστήρια, προσπαθώντας να βγάλουν τα προς το ζην. Αυτή η μερίδα καθηγητών, πρόσθεσε ο κ. Ψαράς, δεν υπερχρεώνουν τους μαθητές, αντίθετα τα δίδακτρα είναι πιο χαμηλά, σε αντίθεση με τους διορισμένους καθηγητές. Το πιο φτηνό φροντιστήριο, ανέφερε ο κ. Ψαράς είναι το φροντιστήριο του Υπουργείου Παιδείας, τα Κρατικά Ινστιτούτα Επιμόρφωσης (Κ.Ι.Ε). Έχει συγκεκριμένες τιμές, πληρώνεις είτε με τον μήνα, είτε με το δίμηνο ή το εξάμηνο. Σε αυτά τα φροντιστήρια μπορεί να κάνει αίτηση και να διδάξει όποιος θέλει και δουλεύει 8-9 μήνες τον χρόνο. Είναι πιο ακριβοί Όπως μας είπε ο κ. Ψαράς, οι διορισμένοι καθηγητές που διατηρούν φροντιστήρια παράνομα είναι πολύ πιο ακριβοί σε σύγκριση με τα νόμιμα φροντιστήρια. Ωστόσο, αναφερόμενος στις τιμές των ιδιωτικών φροντιστηρίων ο κ. Ψαράς ανέφερε ότι οι γονείς που πληρώνουν ένα σεβαστό ποσό στα φροντιστήρια το απόγευμα, αφορούν τους μαθητές, κυρίως της Γ΄Λυκείου που θα παρακαθίσουν τέλος του χρόνου σε εξετάσεις. Αυτοί οι μαθητές μπορεί να παρακολουθούν μέχρι και τέσσερα–πέντε μαθήματα. Οι περισσότεροι μαθητές πηγαίνουν αγγλικά και άλλες ξένες γλώσσες. Ο λόγος που ξεκίνησε η ιδιωτική εκπαίδευση, τόνισε ο κ. Ψαράς, είναι επειδή το Υπουργείο Παιδείας δεν μπορούσε να παρέχει πτυχία τα οποία θα μπορούσαν οι μαθητές να χρησιμοποιούσαν αργότερα σε κάποια Πανεπιστήμια. Έτσι, κατέφευγαν στα ιδιωτικά φροντιστήρια τα οποία θα διευθετούσαν και τις απαραίτητες εξετάσεις, για να εξασφαλίσουν συγκεκριμένα πτυχία. Το ίδιο ισχύει σήμερα και για τα μαθήματα όπως φυσική, χημεία, πληροφορική κ.α Δεν είναι πολλά... Πάντως, όπως υποστηρίζουν εκπαιδευτικοί που έχουν φροντιστήρια, ένας γονιός εάν δεν έχει τελειόφοιτο παιδί στο Λύκειο τότε δεν δαπανά πολλά χρήματα αφού όπως υποστηρίζει ο κ. Ψαράς, «εάν θεωρήσουμε ότι ένας μαθητής ξεκινά και μαθαίνει μια ξένη γλώσσα από την Β΄ ή Γ΄ Δημοτικού Αγγλικά, συνήθως στην Κύπρο, στοιχίζει 50 περίπου ευρώ και κάθε χρόνο έχει μια μικρή αύξηση για να φτάσει γύρω στα 100 με 110 ευρώ μέχρι να δώσει τις απαιτούμενες εξετάσεις. Ποσά όπως 400 ή 500 ευρώ τον μήνα, έχουν να κάνουν αποκλειστικά με την Γ΄ λυκείου όπου ένας μαθητής μπορεί να κάνει είτε 3, 4 και 5 φροντιστηριακά μαθήματα στο πλαίσιο των 9 μηνών της Γ΄ λυκείου. Όπως επεσήμανε ο κ. Ψαράς, «η πλειοψηφία των γονιών που καταφεύγει στα φροντιστήρια, στο Δημοτικό, πέρα από τα Αγγλικά, και εκτός από κάποια δραστηριότητα, είναι οι γονείς οι οποίοι δεν σχολάνε νωρίς (είναι η πλειοψηφία) είτε εργάζονται και οι δύο γονείς και ενδεχομένως να εργάζονται και οι παππούδες και οι γιαγιάδες και έτσι δεν υπάρχει κάποιος να φυλάξει τα παιδιά ή να τους διαβάσει. Οπότε καταφεύγουν σε αυτές τις λύσεις. Πάνε σε εξειδικευμένους δασκάλους που διαβάζουν στα παιδιά και τα απασχολούν ως κάποια ώρα το απόγευμα. Η πλειοψηφία των γονιών αυτό κάνει. Επίσης οι γονείς καταφεύγουν στα ιδιωτικά φροντιστήρια εκτός από ξένες γλώσσες, εάν θέλουν να πάνε τα παιδιά τους σε κάποιο ιδιωτικό σχολείο για να κάνουν προετοιμασία. Σε αυτή την περίπτωση οι γονείς πληρώνουν αρκετά χρήματα, όμως αυτό είναι διαφορετικό. Ωστόσο, η πλειοψηφία των γονιών στο Δημοτικό που στέλνουν τα παιδιά τους σε ένα χώρο, είναι επειδή δεν έχουν οι ίδιοι τον χρόνο για να διαβάσουν μαζί τους. Μόνο αν μιλήσει κάποιος… Η παραπαιδεία έχει ριζώσει για τα καλά στην καθημερινότητα μας. Παρόλο που η πολιτεία, όπως υποστηρίζει ο κ. Ψαράς, κάνει ό,τι μπορεί και προβαίνει στις απαιτούμενες ενέργειες όπου αυτό είναι εφικτό, σύμμαχος σε όλη αυτή την προσπάθεια είναι και ο Σύνδεσμος Ιδιωτικών Φροντιστηρίων Κύπρου. Όπως είπε ο κ. Ψαράς όταν «έχουμε κάποιες πληροφορίες για παράνομες δραστηριότητες, τις μεταφέρουμε στο Υπουργείο Παιδείας. «Όμως αντιλαμβάνεστε ότι εγώ σαν γονιός, εάν αποφασίσω ότι θα πάρω το παιδί σε ένα διορισμένο καθηγητή να κάνει μάθημα, απευθείας μπαίνω σε μια διαδικασία να μην αποκαλύπτω την αλήθεια, επειδή γνωρίζω ότι κάνω παρανομία. Το παιδί μου το βάζω σε μια διαδικασία ότι δεν πρέπει να πει κάτι επειδή είναι παράνομο, και με αυτό τον τρόπο αυξάνεται το πρόβλημα. Γνωρίζουμε μαθητές που κάνουν μαθήματα σε διορισμένους καθηγητές. Έχουμε κοινούς μαθητές με αυτούς τους καθηγητές, αλλά απ’ εκεί και πέρα δεν αποκαλύπτει κανένας την αλήθεια όποτε δεν μπορούμε να κάνουμε κάτι. Μόνο αν κάποιος μιλήσει ή του ξεφύγει μια πληροφορία, μπορούμε να δώσουμε τα στοιχεία του στο Υπουργείο, να δοθεί η καταγγελία στην Αστυνομία και να γίνει η έρευνα. Αυτό όμως είναι δύσκολο, διότι οι διορισμένοι καθηγητές δεν διδάσκουν σε συγκεκριμένο χώρο. Μπορεί να διδάσκουν στο σπίτι τους, μπορεί να διδάσκουν στο σπίτι των μαθητών, μπορεί όταν διδάσκουν να έχουν και κέικ και καφέ σε περίπτωση που μπει η αστυνομία μέσα και να προφασιστεί ότι είναι απλώς μια φιλική επίσκεψη. Είναι πολύ οργανωμένη η όλη δραστηριότητα και δεν γίνεται πάντα στον ίδιο χώρο, οπόταν μόνο εάν γίνει η καταγγελία και γίνει η απαιτούμενη έρευνα μπορεί να συλληφθεί ένας καθηγητής που κάνει παράνομα φροντιστήρια το απόγευμα», διευκρίνισε. Πάντως, όπως κατέληξε ο κ. Ψαράς, «εμείς σαν νόμιμα ιδιωτικά φροντιστήρια, ως σύνδεσμος, ήμασταν και είμαστε στο πλευρό του Υπουργείου Παιδείας. Συνεργαζόμαστε με το Υπουργείο για το καλό των παιδιών μας και για την πρόοδο και την ανάπτυξη της εκπαίδευσης γενικά στον τόπο μας».
0 Comments
Leave a Reply. |
APXEIO
May 2024
Click to set custom HTML
Click to set custom HTML
Click to set custom HTML
|