ΤΗΣ ΑΝΝΙΤΑΣ ΝΙΚΟΛΑΟΥ Με νεανικό αίμα βάφτηκαν οι πρώτοι μήνες του 2019. Συγκεκριμένα, μέχρι την ώρα που γράφτηκε το εν λόγω ρεπορτάζ, τα θύματα από τα τροχαία δυστυχήματα έφταναν τα εννέα άτομα. Ένας αριθμός σχετικά μεγάλος για την μικρή μας Κύπρο. Πέρα από τα θανατηφόρα δυστυχήματα δεν έλειψαν και τα πολλά τροχαία που είχαν ως αποτέλεσμα, νεαροί κυρίως άνθρωποι, να νοσηλεύονται κρίσιμα στο Νοσοκομείο.
Μια από τις τραγωδίες που γράφτηκαν πρόσφατα στην άσφαλτο ήταν και αυτή του άτυχου 24χρονου διανομέα φαγητού εν ώρα εργασίας, Χρίστου Αρτεμίου, του οποίου η μοτοσικλέτα ανακόπηκε από αυτοκίνητο που οδηγούσε 60χρονος. Δυστυχώς, ο θάνατος του 24χρονου Χρίστου, έγινε η αφορμή για να ασχοληθούμε με τα τροχαία δυστυχήματα που αφορούν τους διανομείς φαγητού και τους κινδύνους που είναι αντιμέτωποι καθημερινά νέοι άνθρωποι. «Παίζουμε την ζωή μας κορόνα – γράμματα στον δρόμο», μου είπε ένας διανομέας φαγητού. Μια φράση με λέξεις όλο αλήθεια. Πριν από το θανατηφόρο δυστύχημα του Χρίστου, είχαμε ένα άλλο τροχαίο με διανομέα φαγητού, στις 16 Μαρτίου. Ευτυχώς, αυτό δεν ήταν θανατηφόρο. Τέτοια τροχαία συναντάμε καθημερινά στους δρόμους. Διαπιστώσαμε, επίσης, ότι πολλά από αυτά τα τροχαία, τα προκαλούν άτομα ηλικίας 60 χρονών και άνω. Γεγονός που μας προβλημάτισε και μας προβληματίζει καθώς επίσης και την Αστυνομία η οποία τονίζει πως πρέπει να γίνεται πιο ενδελεχής έλεγχος στα άτομα τρίτης ηλικίας που αιτούνται ανανέωση άδειας οδήγησης. Έντονος προβληματισμός στην Αστυνομία Τα τροχαία δυστυχήματα και ιδιαίτερα αυτά που αφορούν τους διανομείς φαγητού, δεν προβληματίζουν μόνο τους πολίτες αλλά και την Αστυνομία αφού είναι ένα χρόνιο φαινόμενο και όπως είναι λογικό, είναι σε γνώση της και παίρνει τα ανάλογα μέτρα. Σε δηλώσεις του στην εφημερίδα μας, ο Διευθυντής του Τμήματος Τροχαίας Χάρης Ευριπίδου, μας ανέφερε ότι για το εν λόγω θέμα, «γίνονται κάποιες διαλέξεις και ενημερώσεις σχετικά με τους κινδύνους που αντιμετωπίζουν οι διανομείς φαγητού καθώς και έλεγχοι, τόσο στους οδηγούς διανομείς φαγητών, όσο και στους οδηγούς αυτοκινήτων. Παρόλα αυτά, οι οδηγοί και από τις δύο πλευρές πρέπει να τηρούν τους νόμους της τροχαίας και να είναι ιδιαιτέρα προσεχτικοί στους δρόμους», είπε. Διευκρίνισε επίσης, ότι «οι ιδιοκτήτες είναι υπεύθυνοι για τους υπαλλήλους τους». Εάν για παράδειγμα έχουν άδεια οδήγησης, εάν είναι σε καλή κατάσταση η μοτοσικλέτα που χρησιμοποιούν οι υπάλληλοι τους και κατά πόσο τηρούν την νομοθεσία στους δρόμους οι οδηγοί. Σε ερώτηση μας, εάν προβληματίζει την Αστυνομία το γεγονός ότι στα περισσότερα δυστυχήματα εμπλέκονται άνθρωποι από 60 χρονών και άνω, ο κ. Ευριπίδου, σημείωσε πως πρέπει «ο τρόπος με τον οποίο δίνεται η άδεια οδήγησης στα άτομα μεγάλης ηλικίας, πρέπει να είναι πιο αυστηρός και να γίνεται πιο ενδελεχής έλεγχος όσον αφορά την κατάσταση υγείας του οδηγού ώστε να μην γίνονται ατυχήματα». Μαρτυρίες δυο delivery boy Μετά από αυτά τα δύο περιστατικά του 2019 αποφασίσαμε να μιλήσουμε με δύο διανομείς φαγητού και να μας πουν την εμπειρία τους και πως βλέπουν τη ζωή τους σε μια μοτοσικλέτα εν ώρα εργασίας. Ο Γιώργος ήταν διανομέας φαγητού όταν ήταν φοιτητής για να βγάζει όπως είπε το χαρτζιλίκι του. Οι κίνδυνοι που αντιμετώπιζε καθημερινά στον δρόμο ήταν πολλοί και πολλές φορές τόσο σοβαροί που θα μπορούσαν να του στοιχίσουν ακόμη και τη ζωή του. «Ένα βράδυ, ήμουν στον δρόμο για να παραδώσω μια παραγγελιά όταν ένα αυτοκίνητο μου έκοψε τον δρόμο. Πετάχτηκε το φαγητό στον δρόμο, έπεσα κάτω, έφυγαν τα γυαλιά μου και χτύπησα ευτυχώς ελαφριά. Στην αρχή έπαθα σοκ, όταν συνήλθα και είδα ότι ήμουν καλά επέστρεψα στην εργασία μου. Μετά από δύο –τρεις μήνες παραιτήθηκα από την συγκεκριμένη δουλειά. Συνειδητοποίησα ότι οι κίνδυνοι που αντιμετώπιζα καθημερινά στους δρόμους ήταν αρκετοί. Φυσικά, έκανα και εγώ τα δικά μου λάθη, αφού προσπαθούσα να πάρω όσο πιο πολλές παραγγελίες μπορούσα για να εξασφαλίσω όσο πιο πολλά φιλοδωρήματα μπορούσα. Αυτός ήταν ο στόχος μου, κάθε βράδυ», κατέληξε ο Γιώργος. Ο Κώστας, 23χρονων, εργάζεται εδώ και τέσσερα χρόνια ως διανομέας φαγητού σε γνωστή αλυσίδα ταχυφαγείου. Όπως μας ανέφερε, σχεδόν καθημερινά του «κόβουν» το δρόμο. «Οι οδηγοί, δεν δίνουν σημασία σε εμάς στον δρόμο. Είναι λες και δεν υπάρχουμε, έτσι και δεν μας βλέπουν. Πολλές φορές φοβήθηκα για την ζωή μου». Όσο για το φιλοδώρημα, ο Κώστας σημείωσε ότι δεν παίρνουν μεγάλα φιλοδωρήματα, ενώ τόνισε ότι «δεν αξίζει να τρέχει κάποιος στον δρόμο για να πάρει την παραγγελία και να εξασφαλίσει όσα πιο πολλά φιλοδωρήματα μπορεί. Είναι η ζωή του στους δύο τροχούς και οφείλει να την προσέχει και συμβουλεύει όλους τους διανομείς φαγητού να είναι πάντα προσεχτικοί στον δρόμο». Ασφάλεια και υγεία Το Τμήμα Επιθεώρησης Εργασίας, με στόχο τη βελτίωση των επιπέδων ασφάλειας και υγείας στην εργασία, διεξάγει στοχευμένες εκστρατείες επιθεωρήσεων. Οι εκστρατείες σχεδιάζονται λαμβάνοντας υπόψη τις παραβάσεις που εντοπίζονται κατά τις επιθεωρήσεις των χώρων εργασίας και τον αριθμό των ατυχημάτων, επικίνδυνων συμβάντων και επαγγελματικών ασθενειών που συνέβηκαν τα τελευταία χρόνια. Σκοπός των εκστρατειών είναι η ευαισθητοποίηση όλων των εμπλεκόμενων στους χώρους εργασίας για τη μείωση των ατυχημάτων, επαγγελματικών ασθενειών και επικίνδυνων συμβάντων που σχετίζονται με τις δραστηριότητες στην εργασία. Το Τμήμα Επιθεώρησης Εργασίας, δεν θα μπορούσε να μην κάνει έλεγχο και στα εστιατόρια που έχουν και διανομή φαγητού. Όπως μας επεσήμανε λειτουργός του Τμήματος, γίνεται έλεγχος σε όσους έχουν διανομή φαγητού με μοτοσικλέτες ενώ καθορίζονται και τα απαιτούμενα προληπτικά και προστατευτικά μέτρα για την αντιμετώπισή τους. Τα μέτρα αυτά πρέπει να περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων και τα ακόλουθα: Παροχή και χρήση κατάλληλων μέσων ατομικής προστασίας όπως κράνη ασφαλείας, κατάλληλη εκπαίδευση και κατοχή άδειας οδηγού και τακτικό έλεγχο και επαρκή συντήρηση του μηχανοκίνητου εξοπλισμού. Όταν οι ηλικιωμένοι οδηγούν… Σύμφωνα με την νομοθεσία που αφορά τα άτομα άνω των 70, ένας ηλικιωμένος κάθε τρία χρόνια πρέπει να προσκομίζει ιατρική βεβαίωση είτε από ιδιώτη γιατρό, είτε από γιατρό κυβερνητικού Νοσοκομείου, ότι πληροί όλες τις προϋποθέσεις για να βρίσκεται στο δρόμο. Εάν αυτό ισχύει, η άδεια οδήγησης ανανεώνεται για τρία χρόνια. Οι εξετάσεις που θα πρέπει να «περάσουν» οι ηλικιωμένοι είναι παθολογικής φύσεως, εξετάσεις όρασης και εξετάσεις διανοητικών ικανοτήτων. Ωστόσο, έχει κατατεθεί στη βουλή σχετικό νομοσχέδιο που προβλέπει ότι μετά και το 76ο έτος της ηλικίας θα πρέπει κάθε χρόνο, ο οδηγός να παρουσιάζει ιατρικό πιστοποιητικό για να μπορεί να ανανεώνει την άδεια οδήγησης του. Πάντως, σύμφωνα με τα στατιστικά, στην Κύπρο έχουν άδεια οδήγησης γύρω στις 670 χιλιάδες άτομα από τους οποίους οι 400 χιλιάδες είναι άντρες και οι 270 χιλιάδες γυναίκες, ενώ γύρω στις 100 χιλιάδες είναι άτομα που έχουν ξεπεράσει το 65ο έτος της ηλικίας τους. Χαρακτηριστικά οδηγών τρίτης ηλικίας Οι περισσότεροι οδηγοί τρίτης ηλικίας που οδηγούν, συνήθως δεν νιώθουν ασφάλεια όταν οδηγούν σε πυκνή τροχαία κίνηση. Έχουν προβλήματα στις διασταυρώσεις, οδηγούν πολύ αργά, έχουν αργά αντανακλαστικά, δυσκολεύονται όταν εισέρχονται στον αυτοκινητόδρομο και να ενταχθούν στην κυκλοφορία, δυσκολεύονται να βρουν την έξοδο στον αυτοκινητόδρομο, οδηγούν σε κοντινή απόσταση από τον μπροστινό τους, δυσκολεύονται όταν οδηγούν σε περιοχές που δεν γνωρίζουν, δυσκολεύονται να παρκάρουν και να βάλουν όπισθεν και το κυριότερο, σε περίπτωση που παίρνουν φάρμακα, αυτά επηρεάζουν την οδική τους συμπεριφορά. Πάντως, το 2018 σε σύγκριση με το 2017 είχε κλείσει με τρεις νεκρούς λιγότερους από πλευράς θανατηφόρων τροχαίων οδικών συγκρούσεων. Συγκεκριμένα το 2018 καταγράφηκαν 44 συγκρούσεις με 50 νεκρούς ενώ το 2017 είχαμε 49 συγκρούσεις με 53 νεκρούς. «Καίνε» τα νέα πρόστιμα τους οδηγούς Πρόστιμα που «καίνε» τους παραβάτες οδηγούς, αποφάσισε το Υπουργικό Συμβούλιο, και έστειλε για ψήφιση την Παρασκευή στην Ολομέλεια της Βουλής. Ένα νομοσχέδιο με ψηλές αυξήσεις στις ποινές των τροχαίων αδικημάτων. Πάντως, μετά από μελέτη που πραγματοποίησε το Υπουργείο Δικαιοσύνης σε συνεργασία με το Τμήμα Νομικής του Πανεπιστημίου Κύπρου για τις ποινές των τροχαίων αδικημάτων σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, σε ότι αφορά τις αιτίες πρόκλησης των σοβαρών θανατηφόρων δυστυχημάτων διαπιστώθηκε ότι στην Κύπρο είναι πολύ χαμηλότερες. Νέα πρόστιμα Τα νέα πρόστιμα έχουν ως εξής: Η υπέρβαση του ορίου ταχύτητας, η τιμή για την εξώδικη ρύθμιση αυξάνεται από το ένα ευρώ το χιλιόμετρο, σε €5 το χιλιόμετρο. Η χρήση κινητού τηλεφώνου από €85 το εξώδικο αυξάνεται σε €300. Στην περίπτωση που η οδήγηση είναι χωρίς ζώνη ασφαλείας, από €85 αυξάνεται σε €300. Το ίδιο ισχύει και στην οδήγηση μοτοσικλέτας καθώς και στην περίπτωση που κάποιος παραβιάζει φωτεινό σηματοδότη. Στην περίπτωση στάθμευσης σε διάβαση πεζών και στάση λεωφορείου προβλέπεται αύξηση προστίμου από €85 σε €150 και σε χώρο αναπήρων, το πρόστιμο από €85 αυξάνεται σε €200. Επίσης, η στάθμευση σε πεζοδρόμιο από €85 γίνεται €100. Το εξώδικο για οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλης με αναλογία από 22-35μg/100 ml αυξάνεται από €100 σε €125 ενώ σταδιακά αυξάνεται μέχρι και €500 για 56-70μg/100ml, από €300 που είναι σήμερα. Για αναλογία αλκοόλης από 71μg/100ml και άνω δεν εκδίδεται εξώδικο και η υπόθεση παραπέμπεται στο δικαστήριο. Σε αυτή την περίπτωση, η ποινή που προβλέπεται από το δικαστήριο αυξάνεται σε €10.000 ή/και 2 έτη φυλάκισης και στέρηση της άδειας μέχρι 2 έτη, από €5.000 ή/και 2 έτη φυλάκισης ή/και στέρηση άδειας για 1 χρόνο που είναι σήμερα. Στα άτομα που οδηγούν υπό την επήρεια ναρκωτικών, από €3.500 η χρηματική τιμή αυξάνεται σε €10.000 και θα απαγορεύεται η οδήγηση με έκδοση διατάγματος δικαστηρίου. Τα άτομα που οδηγούν υπό την επήρεια αλκοόλης, χρήσης ναρκωτικών, υπέρβαση του ανωτάτου ορίου ταχύτητας και της αλόγιστης οδήγησης θα τιμωρούνται με ποινή φυλάκισης μέχρι 4 χρόνια ή και πρόστιμο €15.000 και στέρηση της άδειας τουλάχιστον 2 μήνες. Για τα άτομα που εγκαταλείπουν τον τόπο του ατυχήματος όπου προκαλειται θάνατος είναι 10 έτη ή/και €30.000 και στέρηση του δικαιώματος κατοχής άδειας οδηγού για περίοδο που δεν είναι μικρότερη του ενός έτους. Η οδήγηση χωρίς ασφάλιστρο έναντι τρίτων προβλέπεται στα €200 ενώ η οδήγηση χωρίς πιστοποιητικό καταλληλότητας είναι €300 για λεωφορεία ή φορτηγά και €150 για όλα τα άλλα οχήματα. Τέλος, όσοι οδηγούν χωρίς ασφαλιστήριο έγγραφο ή υπό την επήρεια αλκοόλ ή αρνείται να παράσχει δείγμα, θα μπορεί η αστυνομία να κατακρατήσει το όχημα ή να το μετακινήσει. Το ίδιο ισχύει όταν το όχημα είναι σταθμευμένο ή εγκαταλελειμμένο παράνομα ή βρίσκεται σε κάποιο επικίνδυνο σημείο και ο ιδιοκτήτης αρνείται να το μετακινήσει καθώς και στην περίπτωση που ο ιδιοκτήτης δεν μπορεί να ανευρεθεί.
0 Comments
Leave a Reply. |
APXEIO
May 2024
Click to set custom HTML
Click to set custom HTML
Click to set custom HTML
|