ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ Η αγορά της Κύπρου κατακλύστηκε από «πειρατές», οι οποίοι εμπορεύονται και τροφοδοτούν τον κόσμο με μεταχειρισμένα αυτοκίνητα αμφιβόλου ποιότητας και ασφάλειας καταγγέλλει ο Παγκύπριος Σύνδεσμος Εμπορίας Αυτοκινήτων (ΠΑΣΕΑ). Με αυτό τον τρόπο το κακό για τον τόπο είναι διπλό, όπως αναφέρει ο Σύνδεσμος. Από τη μια κυκλοφορούν στους κυπριακούς δρόμους αυτοκίνητα που δεν παρέχουν ασφάλεια εγκυμονώντας τεράστιους κινδύνους, ενώ από την άλλη οι επιτήδειοι που επιδίδονται σε αυτές τις πράξεις ξεφεύγουν από την τσιμπίδα των φορολογικών αρχών και δεν καταβάλλουν τους νενομισμένους φόρους στο κράτος.
Όπως καταγγέλλουν οι επαγγελματίες του κλάδου, η «πειρατεία» μεταχειρισμένων αυτοκινήτων ή αυτοκινήτων καρμανιόλων ανθεί στο νησί μας και σύμφωνα με στοιχεία που έχουν υπολογίζεται ότι έρχονται στον τόπο μας κάθε χρόνο περίπου 10000 αυτοκίνητα που είτε είναι χτυπημένα, είτε ξεφεύγουν από την καταβολή φορολογίας με αποτέλεσμα η πολιτεία να χάνει σημαντικά έσοδα. Γι΄ αυτούς τους λόγους ο ΠΑΣΕΑ καλεί την κυβέρνηση και τις αρμόδιες αρχές να αναλάβουν τις ευθύνες τους και να πάρουν άμεσα μέτρα ελέγχου της κατάστασης. Το πρόβλημα έθεσαν οι επαγγελματίες του κλάδου σε συνάντηση με τις αρχές τον περασμένο Ιούνιο, στην παρουσία του Υπουργού Μεταφορών Μάριου Δημητριάδη. Όμως, όπως καταγγέλλεται, μόνο το Τμήμα Φορολογίας δραστηριοποιήθηκε και πήρε μέτρα. Σύμφωνα με πληροφορίες που έλαβε ο ΠΑΣΕΑ, ο έλεγχος του ΦΠΑ κατέδειξε ότι υπήρχαν άτομα, τα οποία εισήγαγαν στην Κύπρο πέραν των 10 αυτοκινήτων σε διάστημα μόλις ενός έτους... Αντίθετα, το Τμήμα Οδικών Μεταφορών (ΤΟΜ), όπως αναφέρεται, το οποίο πρέπει να ενδιαφέρεται για την ασφάλεια και την ποιότητα των οχημάτων που κυκλοφορούν στους κυπριακούς δρόμους δεν το θεώρησε σοβαρό ζήτημα και δεν έπραξε τίποτα, σύμφωνα με τις καταγγελίες. Ποιοι και πώς δουλεύουν Τις εισαγωγές αυτοκινήτων από το εξωτερικό κάνουν, όπως μας αναφέρθηκε, είτε «πειρατές» μη επαγγελματίες του χώρου που ασκούν κι άλλο επάγγελμα, είτε ιδιώτες που τα φέρνουν δήθεν για ιδιωτική χρήση, αλλά τα διοχετεύουν στην αγορά. Αμφότεροι, ξεγελούν τόσο τον κόσμο που εν αγνοία του οδηγεί επικίνδυνα αυτοκίνητα, όσο και το κράτος που χάνει πολλά έσοδα. Οι «πειρατές» αγοράζουν μέσω διαδικτύου με εύκολο τρόπο. Υπάρχουν ειδικές ιστοσελίδες στις οποίες γίνεται δημοπρασία χτυπημένων αυτοκινήτων, βρίσκουν αυτό που θέλουν, το αγοράζουν και το φέρνουν με πλοίο στην Κύπρο. Ακολούθως το επιδιορθώνουν και το πωλούν θησαυρίζοντας χωρίς να δώσουν λογαριασμό σε κανένα τι σόι αυτοκίνητο είναι. Οι αγορές χτυπημένων αυτοκινήτων γίνονται κυρίως από την Ιαπωνία και σε μικρότερο βαθμό από την Βρετανία. Σύμφωνα με τον ΠΑΣΕΑ, όσο μεγαλύτερη ζημιά υπάρχει στο αυτοκίνητο, τόσο μεγαλύτερο είναι και το κέρδος των «πειρατών». Μάλιστα, όπως καταγγέλλει ο Σύνδεσμος, υπάρχουν περιπτώσεις όπου εισάγουν δυο χτυπημένα αυτοκίνητα, πχ. στο μπροστινό και στο πισινό μέρος και αφού τα κόψουν, ενώνουν τα μη χτυπημένα κομμάτια και τα κάνουν ένα. Βρίσκουν υποψήφιους αγοραστές και τα πωλούν σε ελκυστικές τιμές χωρίς να γνωρίζει ο πελάτης τι έκαναν και τι αυτοκίνητο αγόρασε. Ζητά διαφάνεια Ο ΠΑΣΕΑ ζητά όπως υπάρχει διαφάνεια ως προς την κατάσταση κάθε αυτοκινήτου που εισάγεται στην Κύπρο. Εισηγείται όπως σε κάθε αυτοκίνητο να αναγράφεται στα έγγραφά του αν αποζημιώθηκε από ασφαλιστική εταιρεία, κάτι που θα σημαίνει ότι ήταν ασύμφορο να επιδιορθωθεί ώστε να γνωρίζει ο υποψήφιος αγοραστής ότι είναι χτυπημένο και μάλιστα πολύ. Ο Σύνδεσμος ζητά επίσης την κατηγοριοποίηση των αυτοκινήτων, όπως συμβαίνει στη Βρετανία. Το Τμήμα Οδικών Μεταφορών αντιτείνει ότι δεν μπορεί να αναγράφεται στο «κοτσιάνι» αυτό το πράγμα γιατί είναι πιστοποιητικό εγγραφής σύμφωνα με ευρωπαϊκή οδηγία και στη Βρετανία π.χ. αυτό είναι πιστοποιητικό κατοχής κι όχι ιδιοκτησίας. Ο ΠΑΣΕΑ επιμένει όμως και αντιπροτείνει όπως η κατηγοριοποίηση αναγράφεται στο ΜΟΤ. Στη Βρετανία χτυπημένα αυτοκίνητα «Α» και «Β» δεν επιστρέφουν στους δρόμους, ενώ μπορούν να κυκλοφορούν, αφού επιδιορθωθούν, αυτοκίνητα κατηγορίας «C» και «D». Το Τμήμα Οδικών Μεταφορών ρίχνει τη … μπάλα αλλού και θεωρεί ότι την κατηγοριοποίηση των αυτοκινήτων πρέπει να την κάνουν οι ασφαλιστικές εταιρείες. Αλλά ποιος θα τις υποχρεώσει να αναλάβουν αυτή τη διαδικασία; Ο ΠΑΣΕΑ επιμένει ότι πρέπει να βρεθεί τρόπος από το κράτος ν’ αναλάβουν αυτήν τη διαδικασία οι ασφαλιστικές. Θα πρέπει να ενημερώνουν το ΤΟΜ όταν αποζημιώνουν ένα αυτοκίνητο επειδή κρίνουν ασύμφορη την επιδιόρθωσή του. Προστασία του καταναλωτή Ο ΠΑΣΕΑ τονίζει ότι κίνητρο του είναι η προστασία του καταναλωτή, ώστε να μην είναι έρμαιο στις ορέξεις του κάθε «πειρατή», ο οποίος στο βωμό του κέρδους «παίζει κορώνα-γράμματα» την ασφάλειά του ανυποψίαστου πελάτη. «Στο χώρο του μεταχειρισμένου αυτοκινήτου εκκολάφθηκε παραοικονομία στην οποία διακινείται μαύρο χρήμα αμφιβόλου προέλευσης με αποτέλεσμα η ζημιά να είναι στο τέλος της ημέρας στα έσοδα του κράτους από την απώλεια φορολογίας, αλλά και ζημιά στον καταναλωτή», τονίζει ο Σύνδεσμος. Ο κόσμος εξάλλου, προστίθεται, πρέπει να γνωρίζει ότι δεν τον καλύπτει καμιά νομοθεσία αν διαπιστωθεί πρόβλημα στο αυτοκίνητο που αγόρασε από μη εγκεκριμένο πωλητή. Ο ΠΑΣΕΑ επισημαίνεται, δεν έχει τίποτα με τους επαγγελματίες ισιωτές και μπογιατζήδες αυτοκινήτων. Απλά θέτει το θέμα, το οποίο πήρε διαστάσεις για να προστατεύσει τον καταναλωτή και να θέσει το κράτος ενώπιον των ευθυνών του.
0 Comments
Leave a Reply. |
APXEIO
May 2024
Click to set custom HTML
Click to set custom HTML
Click to set custom HTML
|